Temat interpretacji
Zastosowanie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do stypendiów stażowych wypłacanych studentom.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 maja 2018 r. (data wpływu 30 maja 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 30 maja 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca jest publiczną uczelnią akademicką i stanowi integralną część narodowego systemu edukacji i nauki
W dniu 2 listopada 2017 r. została zawarta umowa o dofinansowanie projektu pt. S, który jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020, Oś priorytetowa III Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju, Działanie 3.1 Kompetencje w szkolnictwie wyższym. Umowa została zawarta pomiędzy: N. i Wnioskodawcą.
Wnioskodawca realizuje projekt pt. S, który jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego z Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020, Oś priorytetowa III, Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju, Działanie 3.1 Kompetencje w szkolnictwie wyższym.
Głównym celem projektu jest zwiększenie przygotowania zawodowego przez 113 studentów/ek studiów stacjonarnych I i II stopnia kierunku Informatyka poprzez udział w wysokiej jakości stażach zawodowych w latach 2018-2019. Dzięki realizacji staży w ramach ww. projektu, 113 uczestniczek i uczestników projektu zwiększy przygotowanie zawodowe w kluczowych obszarach wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. Staże mają na celu poszerzenie wiedzy studentów/ek, rozwój ich kompetencji zgodnie z programem i efektami kształcenia na kierunku Informatyka oraz zdobycie przez nich doświadczenia zawodowego ułatwiającego start zawodowy na rynku pracy. Realizacja projektu wspiera przechodzenie młodych ludzi z etapu kształcenia do etapu zatrudnienia i zwiększa szanse uczestników stażu na zatrudnienie oraz wpłynie na zwiększenie zaangażowania pracodawców w proces kształcenia.
Wnioskodawca w projekcie pt. S, będzie zawierał trójstronne umowy o staż studencki. Stronami umowy będzie Wnioskodawca, jednostka przyjmująca na staż oraz student/ka. Jednostki przyjmujące studentów/ki na staż powinny spełniać poniższe warunki:
- posiadać profil działalności zgodny z zakresem kształcenia i jego efektami na kierunku Informatyka na Wydziale Matematyki i Informatyki, który umożliwia ich praktyczne wykorzystanie,
- zapewnić przyjęcie minimum 5 stażystów/ek
co najmniej w jednym z wymienionych terminów:
- czerwiec 2018 r. - wrzesień 2018 r.
- listopad 2018 r. - luty 2019 r.
- czerwiec 2019 r. - wrzesień 2019 r.
- wyznaczyć opiekuna stażu, który z jednostką przyjmującą na staż ma nawiązany stosunek pracy lub jest jej właścicielem/współwłaścicielem oraz posiada minimum 3-letnie doświadczenie zawodowe,
- być wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego lub w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej,
- nie być w stanie upadłości lub likwidacji.
Student/ka nie może odbyć stażu w jednostce przyjmującej na staż, w której:
- był/a lub jest zatrudniona na podstawie umowy o pracę lub umowy cywilno-prawnej,
- był/a lub jest właścicielem bądź współwłaścicielem albo zasiadał/a lub zasiada w jej organach zarządzających,
- pozostaje w związku małżeńskim, w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa do drugiego stopnia z właścicielem jednostki przyjmującej na staż, z jedną z osób zasiadających w organach zarządzających jednostką przyjmującą na staż lub z opiekunem stażysty wyznaczonym przez jednostkę przyjmującą na staż.
O staż może ubiegać się student/ka kierunku Informatyka, który/a spełnia poniższe wymogi formalne:
- jest studentem/ką III roku studiów I stopnia studiów stacjonarnych w roku akademickim 2017/2018 w przypadku naboru na staż w miesiącach czerwiec 2018 - wrzesień 2018,
- jest studentem/ką II roku studiów II stopnia studiów stacjonarnych w roku akademickim 2018/2019 w przypadku naboru na staż w miesiącach listopad 2018 - luty 2019,
- jest studentem/ką III roku studiów I stopnia studiów stacjonarnych w roku akademickim 2018/2019 w przypadku naboru na staż w miesiącach czerwiec 2019 - wrzesień 2019.
Staż realizowany jest jednorazowo, w sposób ciągły a tematyka stażu jest bezpośrednio związana z programem oraz efektami kształcenia na kierunku Informatyka i zapewnia ich praktyczne wykorzystanie w toku zadań wykonywanych na stażu.
Program stażu zakłada jego realizację w wymiarze 360 godzin zegarowych w okresie 16 tygodni, przy czym nie może obejmować mniej niż 20 godzin zegarowych zadań stażowych wykonywanych w tygodniu i nie powinien przekraczać 8 godzin zegarowych na dobę, zaś w przypadku osób niepełnosprawnych ich czas pracy nie może wynosić więcej niż 7 godzin zegarowych na dobę.
Stażysta/ka będzie odbywał/a staż pod nadzorem opiekuna stażu, który z jednostką przyjmującą na staż ma nawiązany stosunek pracy lub jest jej właścicielem/ współwłaścicielem oraz posiada minimum 3-letnie doświadczenie zawodowe.
Z tytułu realizacji zadań stażowych każdy student/ka będzie miał/miała prawo do stypendium stażowego w wysokości 18,00 zł brutto za godzinę zegarową. Łączne świadczenie za staż zrealizowany w wymiarze 360 godzin zegarowych w okresie 16 tygodni wyniesie 6.483 zł brutto. Świadczenie pieniężne (stypendium stażowe) będzie wypłacane wyłącznie za zrealizowane godziny zadań stażowych i nie będzie przysługiwało za dni niezdolności do pracy. Wynagrodzenie będzie wypłacane proporcjonalnie do liczby godzin zrealizowanego stażu. Realizatorem projektu jest Wnioskodawca. Studentki i studenci, którym Wnioskodawca będzie wypłacał świadczenia pieniężne (stypendia stażowe) będą uczestnikami projektu pt. S, który jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020, Oś priorytetowa III, Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju, Działanie 3.1, Kompetencje w szkolnictwie wyższym, natomiast świadczenia pieniężne będą stanowiły pomoc udzieloną w ramach programu finansowego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 2077 ze zm.).
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy od wypłaconych świadczeń pieniężnych (stypendiów stażowych) studentkom i studentom, którzy są uczestnikami projektu pt. S należy potrącić zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych?
Zdaniem Wnioskodawcy, art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przewiduje zwolnienie z podatku dochodowego od osób fizycznych środków finansowych otrzymanych przez uczestnika projektu jako pomoc udzieloną w ramach programu finansowego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. 2017, poz. 2077 ze zm.). Ponieważ świadczenie pieniężne (stypendium stażowe) wypłacane będzie z Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020, Oś priorytetowa III Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju, Działanie 3.1 Kompetencje w szkolnictwie wyższym, który jest współfinansowany z Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, a studentka i student otrzymujący świadczenie pieniężne (stypendium stażowe) będą uczestnikami projektu, to na podstawie przytoczonych przepisów świadczenia pieniężne podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych.
W konsekwencji Wnioskodawca uważa, że nie jest zobowiązany do potrącania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od ww. świadczenia.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 200 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Z treści powyższego przepisu wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartym w cytowanej ustawie, bądź od których zaniechano poboru podatku.
Na podstawie art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Za przychody należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.
Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
W myśl art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2077, z późn. zm.) ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich - rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5c.
Uwzględniając powyższe, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (w tym Europejskiego Funduszu Społecznego) wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.
Jednocześnie wskazać należy, że dla zastosowania zwolnienia określonego w powołanym art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymagane jest, aby środki finansowe były otrzymywane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu. Przez uczestników projektu, o których mowa w powołanym wyżej przepisie, należy natomiast rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu. Ponadto użyte w powyższym przepisie pojęcie z udziałem środków europejskich należy rozumieć jako współfinansowanie pomocy z tych środków.
Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pt. S, który jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego z Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020, Oś priorytetowa III, Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju, Działanie 3.1 Kompetencje w szkolnictwie wyższym.
Głównym celem projektu jest zwiększenie przygotowania zawodowego przez 113 studentów/ek studiów stacjonarnych I i II stopnia kierunku Informatyka poprzez udział w wysokiej jakości stażach zawodowych w latach 2018-2019. Dzięki realizacji staży w ramach ww. projektu, 113 uczestniczek i uczestników projektu zwiększy przygotowanie zawodowe w kluczowych obszarach wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. Staże mają na celu poszerzenie wiedzy studentów/ek, rozwój ich kompetencji zgodnie z programem i efektami kształcenia na kierunku Informatyka oraz zdobycie przez nich doświadczenia zawodowego ułatwiającego start zawodowy na rynku pracy. Realizacja projektu wspiera przechodzenie młodych ludzi z etapu kształcenia do etapu zatrudnienia i zwiększa szanse uczestników stażu na zatrudnienie oraz wpłynie na zwiększenie zaangażowania pracodawców w proces kształcenia.
Wnioskodawca w projekcie pt. S, będzie zawierał trójstronne umowy o staż studencki. Stronami umowy będzie Wnioskodawca, jednostka przyjmująca na staż oraz student/ka. Jednostki przyjmujące studentów/ki na staż powinny spełniać poniższe warunki:
- posiadać profil działalności zgodny z zakresem kształcenia i jego efektami na kierunku Informatyka na Wydziale Matematyki i Informatyki, który umożliwia ich praktyczne wykorzystanie,
- zapewnić przyjęcie minimum 5 stażystów/ek
co najmniej w jednym z wymienionych terminów:
- czerwiec 2018 r. - wrzesień 2018 r.
- listopad 2018 r. - luty 2019 r.
- czerwiec 2019 r. - wrzesień 2019 r.
- wyznaczyć opiekuna stażu, który z jednostką przyjmującą na staż ma nawiązany stosunek pracy lub jest jej właścicielem/współwłaścicielem oraz posiada minimum 3-letnie doświadczenie zawodowe,
- być wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego lub w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej,
- nie być w stanie upadłości lub likwidacji.
Student/ka nie może odbyć stażu w jednostce przyjmującej na staż, w której:
- był/a lub jest zatrudniona na podstawie umowy o pracę lub umowy cywilno-prawnej,
- był/a lub jest właścicielem bądź współwłaścicielem albo zasiadał/a lub zasiada w jej organach zarządzających,
- pozostaje w związku małżeńskim, w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa do drugiego stopnia z właścicielem jednostki przyjmującej na staż, z jedną z osób zasiadających w organach zarządzających jednostką przyjmującą na staż lub z opiekunem stażysty wyznaczonym przez jednostkę przyjmującą na staż.
O staż może ubiegać się student/ka kierunku Informatyka, który/a spełnia poniższe wymogi formalne:
- jest studentem/ką III roku studiów I stopnia studiów stacjonarnych w roku akademickim 2017/2018 w przypadku naboru na staż w miesiącach czerwiec 2018 - wrzesień 2018,
- jest studentem/ką II roku studiów II stopnia studiów stacjonarnych w roku akademickim 2018/2019 w przypadku naboru na staż w miesiącach listopad 2018 - luty 2019,
- jest studentem/ką III roku studiów I stopnia studiów stacjonarnych w roku akademickim 2018/2019 w przypadku naboru na staż w miesiącach czerwiec 2019 - wrzesień 2019.
Staż realizowany jest jednorazowo, w sposób ciągły a tematyka stażu jest bezpośrednio związana z programem oraz efektami kształcenia na kierunku Informatyka i zapewnia ich praktyczne wykorzystanie w toku zadań wykonywanych na stażu.
Program stażu zakłada jego realizację w wymiarze 360 godzin zegarowych w okresie 16 tygodni, przy czym nie może obejmować mniej niż 20 godzin zegarowych zadań stażowych wykonywanych w tygodniu i nie powinien przekraczać 8 godzin zegarowych na dobę, zaś w przypadku osób niepełnosprawnych ich czas pracy nie może wynosić więcej niż 7 godzin zegarowych na dobę.
Stażysta/ka będzie odbywał/a staż pod nadzorem opiekuna stażu, który z jednostką przyjmującą na staż ma nawiązany stosunek pracy lub jest jej właścicielem/ współwłaścicielem oraz posiada minimum 3-letnie doświadczenie zawodowe.
Z tytułu realizacji zadań stażowych każdy student/ka będzie miał/miała prawo do stypendium stażowego w wysokości 18,00 zł brutto za godzinę zegarową. Łączne świadczenie za staż zrealizowany w wymiarze 360 godzin zegarowych w okresie 16 tygodni wyniesie 6.483 zł brutto. Świadczenie pieniężne (stypendium stażowe) będzie wypłacane wyłącznie za zrealizowane godziny zadań stażowych i nie będzie przysługiwało za dni niezdolności do pracy. Wynagrodzenie będzie wypłacane proporcjonalnie do liczby godzin zrealizowanego stażu. Realizatorem projektu jest Wnioskodawca. Studentki i studenci, którym Wnioskodawca będzie wypłacał świadczenia pieniężne (stypendia stażowe) będą uczestnikami projektu pt. S, który jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020, Oś priorytetowa III, Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju, Działanie 3.1, Kompetencje w szkolnictwie wyższym, natomiast świadczenia pieniężne będą stanowiły pomoc udzieloną w ramach programu finansowego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 2077 ze zm.).
Mając zatem na uwadze, że studentki i studenci będą uczestnikami projektu pt. S a świadczenia pieniężne będą stanowiły pomoc udzieloną w ramach programu finansowego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. 2017 poz. 2077 ze zm.), to uznać należy że zostały spełnione przesłanki pozwalające na zastosowanie zwolnienia przedmiotowego.
W konsekwencji Wnioskodawca, jako płatnik, nie będzie zobowiązany do naliczania, poboru i odprowadzania do właściwego urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy od wypłacanych stypendiów stażowych.
Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej