Temat interpretacji
skutki podatkowe otrzymania środków finansowych z tytułu realizowanego projektu badawczego
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 grudnia 2018 r. (data wpływu 28 grudnia 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 marca 2019 r. (data wpływu 13 marca 2019 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania środków finansowych z tytułu realizowanego projektu badawczego jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 28 grudnia 2018 r. do tutejszego Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania środków finansowych z tytułu realizowanego projektu badawczego.
Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), w związku z czym Organ podatkowy pismem z dnia 14 lutego 2019 r., nr 0113-KDIPT2-3.4011.659.2018.1.MS (doręczonym w dniu 28 lutego 2019 r.) wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.
W odpowiedzi na ww. wezwanie w dniu 13 marca 2019 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku (nadane w dniu 7 marca 2019 r.).
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą X. Wnioskodawca posiada znaczny dorobek naukowy w zakresie ochrony środowiska, jest doktorem nauk biologicznych, w r. uzyskał tytuł doktora habilitowanego w dziedzinie ekologii. X jest jednostką badawczo-wdrożeniową założoną w r. Głównym celem jego powstania była chęć i potrzeba stworzenia warsztatu badawczego służącego pogłębianiu wiedzy z zakresu ekologii ogólnej oraz zastosowaniu jej do rozwiązywania wielu istotnych problemów środowiskowych. Dotyczy to przede wszystkim rolnictwa, które zarówno w kraju jak i na świecie stało się obecnie jednym z najistotniejszych współczesnych zagrożeń dla środowiska naturalnego, różnorodności biologicznej oraz dla samego człowieka. Drugi obszar działalności Instytutu dotyczy wody i wielu aktualnych problemów związanych z jej brakiem, złą jakością czy też złym gospodarowaniem. Działalność X to również ochrona przyrody, alternatywne źródła energii, edukacja oraz działalność inżynierska obejmująca projektowanie naturalnych oczyszczalni ścieków i stacji uzdatniania wody, stawów rekreacyjnych i kąpielowych, nadzorowanie, budowanie oraz przygotowywanie różnorodnych planów i koncepcji rozwiązań budynków i osiedli przyjaznych człowiekowi i środowisku. Instytut to miejsce pracy wielu osób i realizacji ich pasji zawodowych, ciekawych spotkań oraz dyskusji, a wreszcie kuźnia talentów i nowoczesnych rozwiązań inżynierskich. Działalność firmy ma charakter zarobkowy. Niektóre zadania realizowane przez firmę Wnioskodawca wykonuje osobiście, np.: pełniąc funkcje eksperta i doradcy m.in. w projektach unijnych.
W ramach opisanej działalności Wnioskodawca przystąpi do realizacji projektu badawczego finansowanego z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój (POIR). Jednostką pośredniczącą w naborze i w ocenie wniosku planowanego projektu jest Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR). W projekcie badawczym Wnioskodawca będzie kierownikiem prac badawczo-rozwojowych, a Jego wynagrodzenie znajduje się w kosztach bezpośrednich projektu. NCBR opracowało Przewodnik... (zw. również Wytycznymi), Przewodnik ów m.in. definiuje pojęcie i katalog kosztów kwalifikowanych. Według Wytycznych kwalifikowalność kosztu może zostać uznana, o ile zostaną spełnione łącznie następujące warunki m.in.: koszt został faktycznie poniesiony w okresie wskazanym w umowie o dofinansowanie oraz został należycie udokumentowany.
Wnioskodawca wskazał, że w Wytycznych przewiduje się również, że koszty kwalifikowane mogą powstać także w sytuacji, gdy pracę w projekcie wykonuje beneficjent jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, jednocześnie będąc pracownikiem w ramach własnego projektu. Przewiduje się możliwość obciążenia firmy kosztami własnej pracy według określonych w Wytycznych norm. W takiej sytuacji znajdzie się Wnioskodawca, który będzie kierownikiem prac badawczych, a jednocześnie właścicielem X. Wykonując osobiście niektóre zadania w projekcie, będzie mógł swoją pracę w określonym wymiarze zaliczyć do kosztów kwalifikowanych i rozliczyć w ramach dotacji udzielonej X.
W Wytycznych zapisano, że: Właściciele spółek oraz osoby fizyczne prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą, którzy nie pobierają za wykonywaną pracę wynagrodzenia (są finansowani z zysku), mogą rozliczać koszty swojej pracy przy prowadzeniu badań przemysłowych lub prac rozwojowych w ramach projektu zgodnie z poniższymi zasadami m.in.:
- koszty pracy właściciela spółki lub osoby fizycznej prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą należy rozliczać według stawki godzinowej;
- właściciel, spółki lub osoba fizyczna prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą musi posiadać odpowiednie kwalifikacje do prowadzenia badań przemysłowych lub prac rozwojowych w ramach projektu;
- rozliczenie kosztów pracy właściciela spółki lub osoby fizycznej prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą następuje według ustalonej stawki godzinowej w zależności od faktycznie przepracowanych godzin w projekcie (według wzoru);
- w projekcie można rozliczyć określoną maksymalnie ilość godzin pracy w ciągu roku ograniczenie to wynika z założenia, że projekt nie może stanowić jedynego przedmiotu działalności przedsiębiorstwa, tym samym obowiązki właściciela jednostki nie mogą dotyczyć wyłącznie badań wykonywanych w ramach projektu.
Ponadto zapisano obowiązki beneficjenta w zakresie sfery podatkowej, tj.:
- podatnik przed rozliczeniem w projekcie kosztów pracy właściciela spółki lub osoby fizycznej prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą, zwróci się do właściwego urzędu skarbowego z zapytaniem czy pobieranie wynagrodzenia w ramach realizowanego projektu jest zgodne z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych i może stanowić jego wynagrodzenie/dodatkowe źródło przychodu oraz czy istnieje możliwość wykazania/zaewidencjonowanie przedmiotowego wynagrodzenia jako kosztu w ramach realizowanego przedsięwzięcia,
- otrzymane od urzędu skarbowego interpretacje beneficjent udostępni NCBR (przed rozliczeniem we wniosku o płatność kosztów pracy właściciela spółki lub osoby fizycznej prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą),
- poniesienie wydatku na koszty pracy właściciela spółki lub osoby fizycznej prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą jest dokumentowane dokumentem księgowym, (np. notą obciążeniową) oraz kartą czasu pracy wskazującą liczbę godzin w danym miesiącu kalendarzowym poświęconych na wykonanie badań w projekcie.
Na podstawie powyższych zapisów część kosztów kwalifikowalnych (częściowo pokrytych dotacją) zostanie przypisana wynagrodzeniu na rzecz Wnioskodawcy, obliczonemu zgodnie z Wytycznymi i kwota ta zostanie przelana z rachunku firmowego X na rachunek prywatny Wnioskodawcy. Przewiduje się również, że ta operacja zostanie udokumentowana notą księgową lub obciążeniową.
W piśmie z dnia 7 marca 2019 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał, że podstawowym przedmiotem prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej są zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności 72.19.Z Badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych. Wnioskodawca z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej jest opodatkowany podatkiem dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (podatek liniowy) i prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów.
Projekt badawczy wymieniony we wniosku realizowany będzie w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój (dalej POIR) 2014-2020 Priorytet I: Wsparcie prowadzenia prac B+R przez przedsiębiorstwa; Działanie 1.1 Projekty B+R przedsiębiorstw; Poddziałanie 1.1.1 Badania przemysłowe i prace rozwojowe realizowane przez przedsiębiorstwa. Numer konkursu . Szczegóły konkursu opisane zostały na stronie Instytucji Pośredniczącej. Znajduje się tam szereg dokumentów, między innymi Przewodnik kwalifikowalności kosztów w ramach programu operacyjnego Inteligentny Rozwój.
Zgodnie z informacją zawartą na stronie POIR, instytucją pośredniczącą dla osi 1 i 4 POIR jest Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Do tej jednostki skierowany był wniosek Wnioskodawcy i z tą Instytucją podpisana zostanie umowa. Zakres obowiązków Instytucji Pośredniczącej określa umowa lub porozumienie. Mogą to być na przykład zadania związane z zarządzaniem i wdrażaniem części programu dotyczącej określonej tematyki, w której specjalizuje się dana instytucja, np. ochrony środowiska, rozwoju przedsiębiorstw czy budowy dróg.
Do kompetencji Instytucji pośredniczącej należy:
- zarządzanie poszczególnymi priorytetami programu,
- przygotowanie na podstawie wytycznych Instytucji Zarządzającej szczegółowych kryteriów wyboru projektów w ramach poszczególnych priorytetów,
- przygotowanie opisu własnego systemu zarządzania i kontroli,
- wybór projektów do dofinansowania zgodnie z kryteriami oraz podpisywanie umów z beneficjentami,
- zapewnienie zgodności projektów z zasadami wspólnotowymi i krajowymi,
- weryfikacja, czy wydatki zadeklarowane przez beneficjentów zostały rzeczywiście poniesione i czy są zgodne ze wszystkimi obowiązującymi zasadami,
- zapewnienie, że beneficjenci oraz inne podmioty zaangażowane w realizację działań prowadzą odpowiednią i odrębną księgowość dla projektów objętych dofinansowaniem,
- zapewnienie systemu rejestracji i przechowywania w formie elektronicznej danych księgowych dla każdego działania w ramach programu oraz zapewnienie, że są to odpowiednie dane umożliwiające jego kontrolę i ocenę,
- prowadzenie elektronicznego systemu monitorowania realizacji poszczególnych priorytetów,
- rozliczanie umów z beneficjentami oraz przygotowywanie deklaracji i poświadczenia wydatków w ramach poszczególnych priorytetów, które następnie są przekazywane Instytucji Zarządzającej,
- przekazywanie Instytucji Zarządzającej oraz Instytucji Certyfikującej wszystkich informacji niezbędnych przy certyfikacji,
- zatwierdzanie procedur Instytucji Wdrażających,
- monitorowanie realizacji umów o dofinansowanie projektów,
- monitorowanie realizacji wskaźników,
- prowadzenie kontroli realizowanych projektów oraz kontroli systemowych w Instytucjach Wdrażających i przekazywanie wyników kontroli do Instytucji Zarządzającej,
- opracowanie i przekazanie Instytucji Zarządzającej prognoz wydatków w ramach poszczególnych priorytetów programem,
- przygotowanie sprawozdań z realizacji poszczególnych priorytetów, które następnie są przekazywane do Instytucji Zarządzającej,
- ewaluacja poszczególnych priorytetów,
- odzyskiwanie kwot nienależnie wypłaconych beneficjentom, prowadzenie działań promocyjnych i informacyjnych,
- przechowywanie dokumentacji związanej z wdrażaniem programu przez 3 lata od daty jego zamknięcia.
Ponadto Wnioskodawca wskazał, że przedmiotowy projekt badawczy pt. .. realizowany będzie w okresie od 20. r. do 20.. r. Obejmie trzy lata badań obiektów prototypowych i pilotażowych. Ogólne zasady finansowania projektu (na podstawie regulaminu konkursu z dnia .r.) są następujące:
- kwota środków przeznaczonych na dofinansowanie projektu 700 mln zł,
- minimalna wartość projektu 1 mln,
- maksymalna wartość projektu 15 lub 20 mln zł;
- poziom dofinansowania zgodnie z rozporządzeniem MNiSW z dnia 25 lutego 2015 r. w sprawie warunków i trybu udzielania pomocy publicznej i pomocy de minimis za pośrednictwem Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (Dz. U. z 2015 r., poz. 299). W zakresie badań przemysłowych 80% dla mikroprzedsiębiorstw, 60% na prace rozwojowe dla mikroprzedsiębiorstw (Wnioskodawca skorzystał z premii zgodnie z regulaminem).
Wnioskodawca otrzyma środki, o których mowa we wniosku na podstawie umowy. Stronami umowy będą: Instytucja Pośrednicząca i Wnioskodawca. Ze względu na przeciągającą się w czasie ocenę projektu umowa na dzień 20 r. nie została jeszcze podpisana. Jako podstawę prawną otrzymania środków finansowych przez Wnioskodawcę w ramach realizowanego projektu należy przyjąć zgodnie z definicją zawartą w projekcie umowy Dofinansowanie na badania przemysłowe i prace rozwojowe, albo prace rozwojowe udzielane na podstawie Rozdziału 2 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lutego 2015 r. w sprawie warunków i trybu udzielania pomocy publicznej i pomocy de minimis za pośrednictwem Narodowego Centrum Badań i Rozwoju i stanowi pomoc publiczną zwolnioną z obowiązku notyfikacji przewidzianego w art. 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, na podstawie rozporządzenia nr 651/2014.
Pełna podstawa prawna została wymieniona na wstępie projektu ww. umowy, tj.:
- rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 ((Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013 r., str. 320 z późn. zm));
- ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (Dz. U. z 2018 r., poz. 1431, z późn. zm.);
- ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 2077, z późn. zm.);
- rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1301/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i przepisów szczególnych dotyczących celu Inwestycje na rzecz wzrostu i zatrudnienia oraz w sprawie uchylenia rozporządzenia (WE) nr 1080/2006 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013 r., str. 289);
- rozporządzenie Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1 z późn. zm.);
- rozporządzenie Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str. 1);
- Program Operacyjny Inteligentny Rozwój 2014-2020, zatwierdzony decyzją Komisji Europejskiej z dnia 12 lutego 2015 r.;
- ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2017 r., poz. 1405, z późn. zm.);
- ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 1579, z późn. zm.);
- rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 7 grudnia 2017 r. w sprawie zaliczek w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich (Dz. U. z 2017 r., poz. 2367);
- rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lutego 2015 r. w sprawie warunków i trybu udzielania pomocy publicznej i pomocy de minimis za pośrednictwem Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (Dz. U. z 2015 r., poz. 299), (program pomocowy o numerze referencyjnym ();
- porozumienia w sprawie powierzenia realizacji POIR dla osi priorytetowych 1. Wsparcie prowadzenia prac B+R przez przedsiębiorstwa oraz 4. Zwiększenie potencjału naukowo-badawczego zawartego w Warszawie w dniu 17 grudnia 2014 r. pomiędzy Ministrem Infrastruktury i Rozwoju a Instytucją Pośredniczącą oraz Ministrem Nauki i Szkolnictwa Wyższego, zmienionego aneksem z dnia 5 listopada 2015 r.
Środki, które Wnioskodawca otrzyma, pochodzić będą zgodnie z informacją zawartą na stronie programu POIR. Program Inteligentny Rozwój finansowany jest z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz ze środków krajowych. Wnioskodawca otrzyma środki tylko od Instytucji pośredniczącej. Zgodnie z powołanym powyżej przewodnikiem kwalifikowalności kosztów (par. 5) zakazane jest podwójne finansowanie kosztów. Oznacza to, że zgodnie z zasadami finansowania tego rodzaju projektów dofinansowane mogą być jedynie tzw. koszty kwalifikowane. Katalog takich kosztów określony jest dla każdego programu i typu projektu. Jeżeli w ramach projektu pojawi się potrzeba zrealizowania działań, które nie znalazły się na liście kosztów kwalifikowanych, należy sfinansować je ze środków własnych. W większości projektów finansowanych w programie Inteligentny Rozwój wymagane jest, aby beneficjenci partycypowali w kosztach ich realizacji, wnosząc tzw. wkład własny. Zasada ta dotyczy w szczególności projektów, w których występuje pomoc publiczna. Zdaniem Wnioskodawcy, skoro jak wskazano powyżej środki które Wnioskodawca otrzyma w ramach realizacji przedstawionego projektu pochodzić będą z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz ze środków krajowych, to Wnioskodawca otrzyma tę pomoc jako uczestnik projektu w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Ten sposób postrzegania wydatków budżetu Państwa i środków europejskich wynika zdaniem Wnioskodawcy z art. 112 ust. 1 pkt 9 tejże ustawy.
W ocenie Wnioskodawcy, otrzymana pomoc nie będzie stanowić płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich otrzymanych z Banku Gospodarstwa Krajowego. Zgodnie z informacją zawartą na stronie POIR instytucją dla osi 1 jest Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Natomiast Bank Gospodarstwa Krajowego jest Instytucją pośredniczącą dla innego poddziałania.
Ponadto, Wnioskodawcą w ramach projektu jest prowadzący w ramach wykonywanej działalności gospodarczej X, beneficjentem środków finansowych będzie także .. prowadzący w ramach wykonywanej działalności gospodarczej X, całość prac wykonana będzie przez zespół Wnioskodawcy (beneficjenta). W projekcie nie przewidziano udziału podwykonawców. W projekcie uczestniczy: Kierownik prac Badawczych i Rozwojowych (B+R) właściciel X, tj. Wnioskodawca, główny wykonawca prac pracownik X, specjalista do analiz laboratoryjnych pracownik X. Dodatkowo udział w projekcie wezmą: pomoc techniczna obecnie pracownik X oraz kierownik zarządzający projektem. Wnioskodawca planuje zatrudnić osobę w wymiarze 1/2 etatu do obróbki danych.
Wnioskodawca (beneficjent środków) będzie podmiotem bezpośrednio realizującym cele Projektu. Projekt realizowany będzie w formie refundacji kosztów z możliwością ubiegania się o zaliczki. Tak więc udział własny pokrywany będzie ze środków własnych beneficjenta (Wnioskodawcy). Część dotacji, tj. część uzyskanych środków w ramach realizowanego projektu stanowić będzie rekompensatę (wynagrodzenie) za pracę Wnioskodawcy w charakterze Kierownika projektu i wynagrodzenie to nie będzie stanowiło kosztów uzyskania przychodów w prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania
(po uzupełnieniu wniosku):
- Czy zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych dotacja, będąca rekompensatą (wynagrodzeniem) za pracę Wnioskodawcy w charakterze Kierownika projektu stanowi przychód, o którym mowa w art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc przychód ze źródła jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza?
- Czy przychód z tytułu uzyskanej ww. dotacji będzie podlegał zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Zdaniem Wnioskodawcy (po uzupełnieniu wniosku), dotacja będąca rekompensatą (wynagrodzeniem) za pracę Wnioskodawcy w charakterze Kierownika projektu stanowi przychód, o którym mowa w art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i jest to przychód ze źródła, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza. Przychód z tytułu uzyskanej dotacji będzie podlegał zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1509, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Powyższy przepis ustanawia generalną zasadę opodatkowania podatkiem dochodowym, zgodnie z którą opodatkowaniu tym podatkiem podlegają wszelkie uzyskane przez podatnika w danym roku korzyści majątkowe, z wyjątkiem tych, które na mocy ustawy wyłączone zostały z tego opodatkowania (np. poprzez wprowadzenie ustawowego zwolnienia z opodatkowania, czy też zaniechanie poboru podatku).
W myśl art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.
Stosownie do art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 13, i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów, albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.
Z kolei w myśl art. 14 ust. 3 pkt 13 ww. ustawy (obwiązującego od 1 stycznia 2015 r.), do przychodów, o których mowa w ust. 1 i 2, nie zalicza się kwot otrzymanych od agencji wykonawczych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa.
W świetle powyższego stwierdzić należy, że na podstawie art. 14 ust. 3 pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kwoty otrzymane od agencji wykonawczych po 1 stycznia 2015 r. jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.
Z powyższych przepisów wynika zatem, że jeżeli podatnik prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą uzyska dofinansowanie do projektu realizowanego w ramach tej działalności, np. w postaci dotacji, otrzymane środki stanowią przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, chyba że przeznaczone zostaną na nabycie, bądź wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, bądź gdy dofinansowanie otrzyma po dniu 1 stycznia 2015 r. od agencji wykonawczych, które środki pieniężne na ten cel otrzymują z budżetu państwa. Bez znaczenia pozostaje przy tym fakt, że środki te zostaną wypłacone tytułem wynagrodzenia należnego podatnikowi z tytułu osobistej realizacji (samodzielnego wykonywania określonych czynności przy realizacji projektu), czy też nadzoru nad projektem, czy na pokrycie wydatków innych niż nabycie, bądź wytworzenie środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych.
Zaznaczyć także należy, że niektóre środki finansowe korzystają ze zwolnienia. I tak zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
W omawianym przepisie wskazano, że zwolnieniem od podatku dochodowego od osób fizycznych objęci są uczestnicy projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu. Ze zwolnienia korzystają np. stypendia szkoleniowe i stażowe otrzymywane przez osoby bezrobotne lub nieaktywne zawodowo (uczestników projektów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki) jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Zwolnieniem objęci są zatem ostateczni odbiorcy świadczenia. Natomiast zwolnienie wymienione w tym przepisie nie dotyczy osób obsługujących projekty (kadra zarządzająca, pion administracyjny, finansowy, monitoring projektu). Będą one opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych, gdyż nie są one uczestnikami projektu tylko wykonawcami projektu.
Z opisu przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą X. X jest jednostką badawczo-wdrożeniową. W ramach opisanej działalności Wnioskodawca przystąpi do realizacji projektu badawczego finansowanego z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój (POIR) 2014-2020 Priorytet I: Wsparcie prowadzenia prac B+R przez przedsiębiorstwa; Działanie 1.1 Projekty B+R przedsiębiorstw; Poddziałanie 1.1.1 Badania przemysłowe i prace rozwojowe realizowane przez przedsiębiorstwa konkursu . Jednostką pośredniczącą w naborze i w ocenie wniosku planowanego projektu jest Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, do której to jednostki skierowany był wniosek, i z tą Instytucją podpisana zostanie umowa. Wnioskodawca otrzyma środki, o których mowa we wniosku na podstawie umowy. Stronami umowy będą: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju i Wnioskodawca. Podstawą prawną otrzymania środków finansowych przez Wnioskodawcę w ramach realizowanego projektu zgodnie z definicją zawartą w projekcie umowy jest Dofinansowanie na badania przemysłowe i prace rozwojowe, albo prace rozwojowe udzielane na podstawie Rozdziału 2 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lutego 2015 r. w sprawie warunków i trybu udzielania pomocy publicznej i pomocy de minimis za pośrednictwem Narodowego Centrum Badań i Rozwoju i stanowi pomoc publiczną zwolnioną z obowiązku notyfikacji przewidzianego w art. 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, na podstawie rozporządzenia nr 651/2014. Środki, które Wnioskodawca otrzyma, pochodzić będą z programu POIR finansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz ze środków krajowych. Ponadto, Wnioskodawca wskazał, że otrzymana pomoc nie będzie stanowić płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich otrzymanych z Banku Gospodarstwa Krajowego. Zgodnie z informacją zawartą na stronie POIR instytucją dla osi 1 jest Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Natomiast Bank Gospodarstwa Krajowego jest Instytucją pośredniczącą dla innego poddziałania. W projekcie badawczym Wnioskodawca będzie kierownikiem prac badawczo-rozwojowych, a Jego wynagrodzenie znajduje się w kosztach bezpośrednich projektu. Część kosztów kwalifikowalnych (częściowo pokrytych dotacją) zostanie przypisana wynagrodzeniu na rzecz Wnioskodawcy. Zgodnie z zasadami finansowania tego rodzaju projektów, dofinansowane mogą być jedynie tzw. koszty kwalifikowane.
Wskazać należy że Program Operacyjny Inteligentny Rozwój jest programem jednofunduszowym, finansowanym w całości ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. EFRR jest jednym z funduszy strukturalnych, które to fundusze są instrumentami finansowymi polityki regionalnej Unii Europejskiej i mają pomóc władzom centralnym i regionalnym (słabiej rozwiniętych regionów Unii) w rozwiązaniu ich najważniejszych problemów gospodarczych. Ich zadaniem jest wspieranie restrukturyzacji i modernizacji gospodarki, co ma wpłynąć na zwiększenie spójności ekonomicznej i społecznej krajów Unii. Fundusze kierowane są do tych sektorów gospodarki i regionów, które bez pomocy finansowej nie są w stanie dorównać do średniego poziomu ekonomicznego w UE.
Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 2077, z późn. zm.), przez środki europejskie rozumie się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5c.
W myśl art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).
W myśl art. 5 ust. 3 tej ustawy do środków o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się:
- środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rybackiego oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;
- niepodlegające zwrotowi środki z pomocy
udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o
Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5
lit. c i d:
- Norweskiego Mechanizmu Finansowego,
- Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego,
- Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;
- środki przeznaczone na realizację programów przedakcesyjnych oraz Programu Środki Przejściowe;
- środki na realizację wspólnej polityki rolnej;
- środki przeznaczone na realizację:
- programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna,
- programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z 09.11.2006, str. 1) oraz programów Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa,
- Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2004-2009,
- Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2004-2009;
- 5a) środki przeznaczone na
realizację Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych;
- 5b)
środki Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym;
- 5c) środki pochodzące z instrumentu "Łącząc Europę", o którym mowa
w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1316/2013 z
dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiającym instrument "Łącząc Europę",
zmieniającym rozporządzenie (UE) nr 913/2010 oraz uchylającym
rozporządzenia (WE) nr 680/2007 i (WE) nr 67/2010 (Dz. Urz. UE L 348 z
20.12.2013, str. 129, z późn. zm.);
- inne środki.
Przy czym w myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy, wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które na podstawie art. 186 cyt. ustawy o finansach publicznych mogą być przeznaczone na:
- realizację projektów przez jednostki budżetowe,
- płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich,
- dotacje celowe dla beneficjentów,
- realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe,
- realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.
Podkreślić należy, że w świetle ww. przepisów ustawy o finansach publicznych środki z Unii Europejskiej pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowych z udziałem środków europejskich. Jednak zgodnie uprzednio cyt. przepisem art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych wydatki z budżetu środków europejskich, są wydatkami budżetu państwa, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.
Ponadto zgodnie z art. 126 ustawy o finansach publicznych, dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych. Natomiast zgodnie z art. 127 ust. 2 pkt 5 tej ustawy, dotacjami celowymi są także środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich.
Zgodnie z art. 9 pkt 5 ustawy o finansach publicznych, sektor finansów publicznych tworzą agencje wykonawcze. Agencja wykonawcza jest państwową osobą prawną tworzoną na podstawie odrębnej ustawy w celu realizacji zadań państwa (art. 18 ww. ustawy). W myśl natomiast art. 127 ust. 1 lit. d) ww. ustawy, dotacje celowe są to środki przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie zadań agencji wykonawczych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. b. Zgodnie z art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju (Dz. U. z 2018 r., poz. 1249, z późn.), Centrum jest agencją wykonawczą w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2077 oraz z 2018 r., poz. 62), powołaną do realizacji zadań z zakresu polityki naukowej.
Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa należy uznać, że skoro Wnioskodawca w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej będzie realizował projekt badawczy w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020, i otrzyma środki finansowe na pokrycie części kosztów kwalifikowalnych, które zostaną przypisane wynagrodzeniu na rzecz Wnioskodawcy w związku z realizacją projektu za pośrednictwem Narodowego Centrum Badań i Rozwoju stanowiącego państwową agencję wykonawczą, to przypadające na Wnioskodawcę od ww. agencji wykonawczej dofinansowanie, które pochodzić będzie ze środków otrzymanych przez agencję na ten cel z budżetu państwa, na podstawie art. 14 ust. 3 pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wyłączone będzie z przychodów podatkowych.
W związku z powyższym, do otrzymanej kwoty środków pieniężnych (pobieranego wynagrodzenia) z tytułu uzyskanej dotacji będącej rekompensatą za pracę Wnioskodawcy w charakterze Kierownika projektu, nie będzie miał zastosowania wskazany przez Wnioskodawcę art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ nie stanowi ona przychodu podatkowego na podstawie art. 14 ust. 3 pkt 13 w zw. z ust. 2 pkt 2 tej ustawy.
W konsekwencji, w myśl zasady, że wadliwa argumentacja prawna Wnioskodawcy przy prawidłowo wywiedzionym skutku prawnym, winna skutkować uznaniem stanowiska podatnika za nieprawidłowe, zatem stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
nieprawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej