Temat interpretacji
Możliwość opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej prowadzonej w formie spółki jawnej za pomocą ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku (data wpływu 29 października 2018 r.) uzupełnionym pismem z dnia 4 stycznia 2019 r. (data wpływu 9 stycznia 2019 r.) na wezwanie Nr 0114-KDIP3-1.4011.543.2018.1.MG z dnia 28 grudnia 2018 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej prowadzonej w formie spółki jawnej za pomocą ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 29 października 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej prowadzonej w formie spółki jawnej za pomocą ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Pan A. P. (dalej: Wnioskodawca) jest komandytariuszem w spółce S. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa (dalej: Spółka komandytowa). Przeważającą działalnością gospodarczą Spółki komandytowej jest działalność opisana kodem PKD 41.10.Z Realizacja projektów budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków.
Przychody Wnioskodawcy z udziału w Spółce komandytowej są opodatkowane 19% podatkiem dochodowym (dalej: podatek liniowy), na zasadach określonych w art. 30c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, (Dz.U. z 2018 r. poz. 1509 ze zm.), (dalej: ustawa PIT). Wnioskodawca nie prowadzi indywidualnej działalności gospodarczej wpisanej do CEIDG. Wnioskodawca nie jest zatrudniony w Spółce komandytowej.
Z uwagi na rozwój działalności gospodarczej oraz dywersyfikację ryzyka Wnioskodawca wraz z inną osobą fizyczną zamierza w najbliższym czasie utworzyć wyspecjalizowaną spółkę jawną (dalej: Spółka jawna), która będzie wykonywała następujące usługi:
- wykonywane na zlecenie innego podmiotu przygotowywanie placu budowy polegające na usunięciu wierzchniej warstwy ziemi i niwelacji terenu;
- wykonywane na zlecenie innego podmiotu przygotowywanie placu budowy polegające na usunięciu drzew i zarośli;
- Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi (dalej: Urząd Statystyczny), na wniosek Wnioskodawcy sklasyfikował te usługi zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonych:
- rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. (Dz. U. z 2015 r., poz.1676 z późn. zm.), (dalej: Rozporządzenie PKWiU z 2015) oraz rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz.U. z 2008 r. poz.1293 ze zm.), (dalej: Rozporządzenie PKWiU z 2008);
- w grupowaniu PKWiU 43.12.11.0 Roboty związane z przygotowaniem terenu pod budowę, z wyłączeniem robót ziemnych";
- utworzenie trawników, rabatek z kwiatami oraz posadzenie drzew i krzewów, jak również wykonywanie prac w celu utrzymania zieleni (koszenie trawników, podlewanie, przycinanie drzew i krzewów) - sklasyfikowane na podstawie Rozporządzenia PKWiU z 2008 i Rozporządzenia PKWiU z 2015 do grupowania PKWiU 81.30.12.0 Usługi związane z zagospodarowaniem pozostałych terenów zieleni;
- wykonywane na zlecenie innego podmiotu sprzątanie placu budowy inwestycji deweloperskich - sklasyfikowane na podstawie Rozporządzenia PKWiU z 2008 i Rozporządzenia PKWiU z 2015 do grupowania PKWiU 81.29.12.0 Usługi zamiatania śmieci i usuwania śniegu;
- wykonywane na zlecenie
innego podmiotu wsparcie administracyjne w zakresie czynności
biurowych, kompletowania dokumentów, przygotowywania i sortowania
korespondencji - sklasyfikowane na podstawie Rozporządzenia PKWiU z
2008 i Rozporządzenia PKWiU z 2015 do grupowania PKWiU 82.19.1 Usługi
wykonywania fotokopii, przygotowania dokumentów i pozostałe
specjalistyczne usługi wspomagające prowadzenie biura.
Wnioskodawca zamierza opodatkować przychody
osiągane z tytułu uczestnictwa w Spółce jawnej zryczałtowanym podatkiem
dochodowym w formie ryczałtu od przychodów
ewidencjonowanych
(dalej: ryczałt ewidencjonowany), stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 w
zw. z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym
podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby
fizyczne (Dz.U. z 2017 r. poz. 2157 ze zm.), (dalej: ustawa
ZPD).
W celu wyboru ryczałtu ewidencjonowanego jako formy
opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej Spółki jawnej,
Wnioskodawca wraz z drugim wspólnikiem (nie później niż w dniu
uzyskania pierwszego przychodu) złożą oświadczenia o wyborze tej formy
opodatkowania.
Z uwagi na planowany zakres działalności Spółki
jawnej, Wnioskodawca szacuje, że suma prognozowanych przychodów
wszystkich wspólników Spółki jawnej z tej działalności nie przekroczy w
każdym roku podatkowym równowartości 250.000 euro, przeliczonej zgodnie
z art. 6 ust. 4 pkt 1 lit b w zw. z art. 4 ust. 2 ustawy ZPD.
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
Czy Wnioskodawca może wybrać ryczałt ewidencjonowany, stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 6 ust. 1 ustawy ZPD, jako forma opodatkowania przychodów osiąganych z tytułu uczestnictwa w spółce jawnej, w sytuacji gdy Wnioskodawca jest komandytariuszem w spółce komandytowej, w której jego udział jest opodatkowany 19% podatkiem dochodowym, na zasadach określonych w art. 30c ustawy PIT?
- wykonywaniu na zlecenie innego podmiotu
przygotowywania placu budowy polegającego na usunięciu wierzchniej
warstwy ziemi i niwelacji terenu oraz
- wykonywaniu na zlecenie innego podmiotu przygotowywania placu budowy polegające na usunięciu drzew i zarośli;
- sklasyfikowane na wniosek Wnioskodawcy, przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi na podstawie Rozporządzenia PKWiU z 2008 i Rozporządzenia PKWiU z 2015 do grupowania, PKWiU 43.12.11.0 Roboty związane z przygotowaniem terenu pod budowę, z wyłączeniem robót ziemnych
- mogą być opodatkowane stawką 5,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4 lit a ustawy ZPD?
- Czy przychody osiągane przez Wnioskodawcę z
tytułu realizacji przez Spółkę jawną, w której Wnioskodawca będzie
wspólnikiem, usług polegających na:
- utworzeniu trawników, rabatek z kwiatami oraz posadzeniu drzew i krzewów, jak również wykonywaniu prac w celu utrzymania zieleni (koszenie trawników, podlewanie, przycinanie drzew i krzewów) - sklasyfikowane przez Urząd Statystyczny na podstawie Rozporządzenia PKWiU z 2008 i Rozporządzenia PKWiU z 2015 do grupowania PKWiU 81.30.12.0 Usługi związane z zagospodarowaniem pozostałych terenów zieleni;
- wykonywaniu na zlecenie innego podmiotu sprzątania placu budowy inwestycji deweloperskich - sklasyfikowane przez Urząd Statystyczny na podstawie Rozporządzenia PKWiU z 2008 i Rozporządzenia PKWiU z 2015 do grupowania PKWiU 81.29.12.0 Usługi zamiatania śmieci i usuwania śniegu;
- wykonywaniu na zlecenie innego podmiotu wsparcia administracyjnego w zakresie czynności biurowych, kompletowania dokumentów, przygotowywania i sortowania korespondencji - sklasyfikowane przez Urząd Statystyczny na podstawie Rozporządzenia PKWiU z 2008 i Rozporządzenia PKWiU z 2015 do grupowania PKWiU 82.19.1 Usługi wykonywania fotokopii, przygotowania dokumentów i pozostałe specjalistyczne usługi wspomagające prowadzenie biura;
- mogą być opodatkowane stawką 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit b ustawy ZPD?
Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie oznaczone we wniosku nr 1. W zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 2 i 3 zostanie wydana odrębna interpretacja.
Zdaniem Wnioskodawcy
W ocenie Wnioskodawcy w przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym, dopuszczalne jest opodatkowanie:
- dochodów Wnioskodawcy z tytułu uczestnictwa w Spółce komandytowej 19% podatkiem dochodowym (podatkiem liniowym), na zasadach określonych w art. 30c ustawy PIT, oraz
- w przypadku, gdy poza Spółką komandytową Wnioskodawca utworzy wraz z drugą osobą fizyczną Spółkę jawną, przychodów Wnioskodawcy osiąganych z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej w formie Spółki jawnej, podatkiem zryczałtowanym na zasadach określonych w ustawie ZPD, o ile podatnicy Wnioskodawca i drugi wspólnik Spółki jawnej wybiorą taką formę opodatkowania składając stosowne oświadczenie, o którym mowa w art. 9 ust. 1-3 ustawy ZPD oraz nie będą zachodziły przesłanki, które spowodowałyby utratę prawa do skorzystania z tej formy opodatkowania.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
Zgodnie z przepisem art. 1 § 2 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz.U. z 2017 r., poz. 1577 ze zm.), spółkami handlowymi są: spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością i spółka akcyjna. Stosownie do przepisu art. 4 § 1 pkt 1 Kodeksu spółek handlowych, określenie spółka osobowa oznacza spółkę jawną, spółkę partnerską, spółkę komandytową i spółkę komandytowo-akcyjną.
Zgodnie z art. 102 tego Kodeksu, spółką komandytową jest spółka osobowa mająca na celu prowadzenie przedsiębiorstwa pod własną firmą, w której wobec wierzycieli za zobowiązania spółki co najmniej jeden wspólnik odpowiada bez ograniczenia (komplementariusz), a odpowiedzialność co najmniej jednego wspólnika (komandytariusza) jest ograniczona.
Natomiast art. 123 § 1 Kodeksu spółek handlowych stanowi, że komandytariusz uczestniczy w zysku spółki proporcjonalnie do jego wkładu rzeczywiście wniesionego do spółki, chyba że umowa spółki stanowi inaczej.
Spółka komandytowa nie posiada podmiotowości prawnej odrębnej od wspólników, tym samym nie jest na gruncie przepisów prawa podatkowego podmiotem obowiązku podatkowego w zakresie podatku dochodowego, podmiotami takimi są natomiast wspólnicy takiej spółki. W zależności od tego, czy wspólnicy są osobami fizycznymi czy prawnymi, podlegają opodatkowaniu albo podatkiem dochodowym od osób fizycznych albo podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Wnioskodawca - komandytariusz spółki komandytowej jako osoba fizyczna będzie podlegał opodatkowaniu na podstawie przepisów ustawy PIT.
Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1509 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W świetle art. 8 ust. 1 ustawy PIT, przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału) oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe.
Zasady wyrażone w ust. 1 stosuje się odpowiednio do rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów i strat (art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy PIT).
Natomiast, jak wskazuje art. 8 ust. 1a ustawy PIT, przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, lub działów specjalnych produkcji rolnej, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 4, osiąganych przez podatników opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30c, nie łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.
Stosownie do art. 5b ust. 2 ustawy, jeżeli pozarolniczą działalność gospodarczą prowadzi spółka niebędąca osobą prawną, przychody wspólnika z udziału w takiej spółce, określone na podstawie art. 8 ust. 1, uznaje się za przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3.
Jak stanowi art. 10 ust. 1 pkt 3 powołanej ustawy źródłem przychodów jest m.in. pozarolnicza działalność gospodarcza.
W myśl art. 9a ust. 1 ustawy PIT, dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolniczej działalności gospodarczej), są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym. (...)
Art. 9a ust. 2 ustawy PIT stanowi, że podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania. Jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego, pisemne oświadczenie składa właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c podatnicy mogą złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej.
Zgodnie z art. 9a ust. 3 pkt 2 ustawy PIT, jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niebędącej osobą prawną przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.
W myśl art. 30c ust. 1 ustawy PIT, podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub ust. 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30, 30d, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.
W przypadku, jeżeli podatnik prowadzi działalność gospodarczą samodzielnie i jest wspólnikiem spółki lub spółek niemających osobowości prawnej, to zgodnie z art. 9a ust. 5 pkt 1 ustawy PIT, wybór sposobu opodatkowania dotyczy wszystkich form prowadzenia tej działalności, w stosunku do których mają zastosowanie przepisy ustawy PIT.
Zatem wybór sposobu opodatkowania określony w art. 30c ustawy PIT dotyczy wyłącznie form prowadzonej działalności, do których mają zastosowanie przepisy ustawy PIT.
Zastosowanie przepisów tej ustawy oznacza opodatkowanie według skali podatkowej lub podatkiem liniowym. Zatem, jeżeli podatnik prowadzi działalność gospodarczą w formie spółki niemającej osobowości prawnej (należy do niej m.in. spółka komandytowa, spółka jawna) oraz za pomocą drugiej spółki niemającej osobowości prawnej (np. spółki jawnej) to przychód z działalności gospodarczej prowadzonej w formie spółki komandytowej nie może być opodatkowany 19% podatkiem dochodowym na zasadach określonych w art. 30c ustawy PIT, a przychód z działalności gospodarczej prowadzonej w formie spółki jawnej według skali podatkowej, i odwrotnie.
Powołany przepis art. 9a ust. 5 ustawy PIT nie wyłącza natomiast rozwiązania, w ramach którego podatnik będący osobą fizyczną prowadzący działalność gospodarczą w formie spółki komandytowej (opodatkowanej na zasadach ogólnych lub podatkiem liniowym), będzie prowadził działalność gospodarczą również w formie spółki cywilnej lub spółki jawnej opodatkowanej podatkiem zryczałtowanym zgodnie z ustawą ZPD. W myśl art. 6 ust. 1 ustawy ZPD, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej spółką.
Przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie przewidują również, aby z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wyłączeni zostali podatnicy, którzy prowadzą inną pozarolniczą działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach określonych w przepisach ustawy PIT (na zasadach ogólnych, w formie podatku liniowego). Por. Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 17 stycznia 2018 r. nr 0115-KDIT3.4011.407.2017.1.AK.
W niniejszej sprawie Wnioskodawca jest komandytariuszem w Spółce komandytowej. Przychody Wnioskodawcy z udziału w Spółce komandytowej są opodatkowane 19% podatkiem na zasadach określonych w art. 30c ustawy PIT.
Wnioskodawca zamierza utworzyć w najbliższym czasie z drugą osobą fizyczną Spółkę jawną. Z uwagi na planowany zakres działalności Spółki jawnej, Wnioskodawca szacuje, że suma prognozowanych przychodów wszystkich wspólników Spółki jawnej z tej działalności nie przekroczy w każdym roku podatkowym równowartości 250.000 euro, przeliczonej zgodnie z art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. b w zw. z art. 4 ust. 2 ustawy ZPD. Wnioskodawca wraz z drugim wspólnikiem do rozliczeń przychodów osiąganych z tytułu uczestnictwa w Spółce jawnej zamierzają wybrać opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 6 ust. 1 ustawy ZPD. W celu wyboru przez Wnioskodawcę ryczałtu ewidencjonowanego jako formy opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej Spółki jawnej, Wnioskodawca wraz z drugim wspólnikiem (nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu) złożą oświadczenie o wyborze tej formy opodatkowania.
W ocenie Wnioskodawcy w świetle powołanych powyżej przepisów podatkowych oraz w przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym, dopuszczalne jest opodatkowanie:
- dochodów Wnioskodawcy z tytułu uczestnictwa w Spółce komandytowej podatkiem liniowym na zasadach określonych w art. 30c ustawy PIT;
- przychodów Wnioskodawcy osiąganych z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej w formie Spółki jawnej, podatkiem zryczałtowanym na zasadach określonych w ustawie ZPD, o ile podatnicy Wnioskodawca i drugi wspólnik Spółki jawnej wybiorą taką formę opodatkowania składając stosowne oświadczenie o którym mowa w art. 9 ust. 1 -3 ustawy ZPD oraz nie zachodzą przesłanki, które spowodowałyby utratę prawa do skorzystania z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 9a ust. 5 ustawy PIT wybór sposobu opodatkowania określony w art. 30c ustawy PIT dotyczy wyłącznie form prowadzonej działalności, do których mają zastosowanie przepisy ustawy PIT. Powołany przepis art. 9a ust. 5 ustawy PIT nie wyłącza natomiast rozwiązania, w ramach którego podatnik będący osobą fizyczną prowadzący działalność gospodarczą w formie spółki komandytowej (opodatkowanej podatkiem liniowym), będzie prowadził działalność gospodarczą również w formie spółki jawnej opodatkowanej podatkiem zryczałtowanym zgodnie z ustawą ZPD.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 1 § 2 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2017 r., poz. 1577, z późn. zm.), spółkami handlowymi są: spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością i spółka akcyjna.
Stosownie do przepisu art. 4 § 1 pkt 1 Kodeksu spółek handlowych, określenie spółka osobowa oznacza spółkę jawną, spółkę partnerską, spółkę komandytową i spółkę komandytowo-akcyjną.
Jak stanowi art. 5b ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1509, z późn. zm.), jeżeli pozarolniczą działalność gospodarczą prowadzi spółka niebędąca osobą prawną, przychody wspólnika z udziału w takiej spółce, określone na podstawie art. 8 ust. 1, uznaje się za przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolnicza działalność gospodarcza).
W związku z tym, że spółki osobowe nie posiadają osobowości prawnej, dochody spółek osobowych nie stanowią odrębnego przedmiotu opodatkowania. Opodatkowaniu podlegają natomiast dochody poszczególnych wspólników spółki osobowej. Sposób opodatkowania dochodu z udziału w spółce osobowej uzależniony jest od cywilnoprawnego statusu danego wspólnika. Jeżeli wspólnikiem spółki jawnej jest osoba fizyczna, to dochód z udziału w tej spółce będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału) oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe.
W myśl art. 9 ust. 1 ww. ustawy opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 wskazanej ustawy, źródłem przychodów jest między innymi pozarolnicza działalność gospodarcza.
Stosownie do treści art. 9a ust. 1 cytowanej ustawy dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym. Wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym podatnicy mogą złożyć na podstawie przepisów ustawy o CEIDG.
Zgodnie z art. 9a ust. 2 ww. ustawy, podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania. Jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego, pisemne oświadczenie składa właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c podatnicy mogą złożyć na podstawie przepisów ustawy o CEIDG.
Stosownie do treści art. 9a ust. 4 powoływanej ustawy, wybór sposobu opodatkowania dokonany w oświadczeniu, o którym mowa w ust. 2, dotyczy również lat następnych, chyba że podatnik, w terminie do dnia 20 stycznia roku podatkowego, zawiadomi w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z tego sposobu opodatkowania lub złoży w tym terminie pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym. Zawiadomienie o rezygnacji ze sposobu opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy o CEIDG.
Powołany przepis art. 9a ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wyłącza natomiast rozwiązania, w ramach którego prowadzący działalność gospodarczą samodzielnie będzie korzystał z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, a z działalności prowadzonej w formie spółki niebędącej osobą prawną opłacał tzw. podatek liniowy.
W myśl art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2017 r., poz. 2157, z późn. zm.), opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej spółką.
Przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie przewidują również, aby z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wyłączeni zostali podatnicy, którzy prowadzą inną pozarolniczą działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach określonych w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (na zasadach ogólnych, w formie podatku liniowego).
Zatem, w danym roku podatkowym możliwe jest opodatkowanie przychodów uzyskanych z pozarolniczej działalności gospodarczej prowadzonej:
- w formie spółki jawnej zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,
- w formie spółki komandytowej podatkiem liniowym,
pod warunkiem wyboru odpowiednich form opodatkowania i o ile nie zachodzą inne, przewidziane w ustawach okoliczności, które spowodowałyby utratę prawa do opłacania podatku w ww. formach.
Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w formie spółki komandytowej, gdzie przychody są opodatkowane 19% podatkiem dochodowym. Ponadto Wnioskodawca zamierza utworzyć spółkę jawną i opłacać podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Reasumując, opodatkowanie dochodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej prowadzonej jako wspólnik w formie spółki komandytowej - podatkiem liniowym, nie pozbawia podatnika możliwości wyboru opodatkowania przychodu z działalności gospodarczej prowadzonej w formie spółki jawnej - ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, o ile nie zachodzą inne okoliczności, które powodowałyby utratę prawa do opodatkowania w tych formach.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji indywidualnej.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej