Opodatkowanie przychodów uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości. - Interpretacja - 0112-KDIL3-2.4011.154.2019.3.JK

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 14.06.2019, sygn. 0112-KDIL3-2.4011.154.2019.3.JK, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Opodatkowanie przychodów uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 16 kwietnia 2019 r. (data wpływu 17 kwietnia 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 maja 2019 r. (data wpływu 31 maja 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych jest w zakresie skutków podatkowych sprzedaży gruntów leśnych oraz gruntów zadrzewionych i zakrzewionych (użytków leśnych) wchodzących w skład działki nr 431 oraz działki 427 prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 kwietnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku od towarów i usług.

Z uwagi na fakt, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, pismem z dnia 21 maja 2019 r. nr 0112.KDIL3-2.4011.154.2019.2.JK, 0112-KDIL2-1.4012.154.2019.3.AP wezwano Wnioskodawczyni do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Wezwanie wysłane w dniu 21 maja 2019 r. zostało skutecznie doręczone w dniu 23 maja 2019 r. Natomiast w dniu 31maja 2019 r. (data nadania 29 maja 2019 r.) wniosek został uzupełniony.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.

W dniu 18 grudnia 2015 roku aktem notarialnym Zainteresowana nabyła nieruchomość położoną w miejscowości A., stanowiącą działkę nr 43o, wchodzącą w skład o obszarze 9 ha 100 metrów kwadratowych, dla której Sąd Rejonowy. prowadzi księgę wieczystą 1.

Nieruchomość ta jest niezabudowana, a w ewidencji gruntów oznaczona jest jako grunty orne (5,74 ha), rowy (0,11 ha), łąki trwałe (0,72 ha), pastwiska trwałe (0,94 ha), lasy (1,35 ha) oraz grunty zadrzewione i zakrzewione (0.15 ha).

Ponadto, wchodzące w skład tej nieruchomości grunty orne, rowy, łąki trwałe i pastwiska trwałe o łącznym obszarze 7,51 ha stanowią gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, a w skład tych gruntów nie wchodzą grunty zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż rolnicza.

Tym samym aktem notarialnym Wnioskodawczyni nabyła nieruchomość położoną w miejscowości A., stanowiącą działki nr 427 i 428 o obszarze 0,5 ha, dla której Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą 2.

Działka nr 428 jest niezabudowana, a na działce 427 znajduje się zrujnowany budynek mieszkalny przeznaczony do rozbiórki. Działka nr 427 nie stanowi nieruchomości rolnej, zaś działka 428 wchodzi w skład gospodarstwa rolnego.

Uprzednio, Agencja Nieruchomości Rolnych nie skorzystała z prawa pierwokupu. Bezpośrednim zamiarem, towarzyszącym w momencie zakupu była chęć osiedlenia się na tych terenach.

Zainteresowana nie prowadzi działalności gospodarczej. Obecnie, ze względu na stan zdrowia, zmuszona jest sprzedać nabyte działki.

Zachodzi możliwość, że znajdzie kupca na powyższą nieruchomość, poza tym możliwe jest dokonanie podziału tych działek na mniejsze.

Przedmiotowych działek Wnioskodawczyni nie wykorzystuje w działalności gospodarczej, nie poniosła żadnych nakładów w celu przygotowania działek do sprzedaży. Nie sprzedawała w przeszłości i nie zamierza sprzedawać w przyszłości innych nieruchomości. Nie była i nie jest czynnym podatnikiem VAT. Od momentu zakupu do momentu ewentualnej sprzedaży Zainteresowana nie wykorzystywała tych działek w żaden sposób, w tym w działalności rolniczej. Nie występowała o objęcie działek miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego lub o zmianę tego planu. Nie prowadzi i nie prowadziła działalności rolniczej na przedmiotowych gruntach. W odniesieniu do przedmiotowych działek nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy. Ewentualny podział działek uzależniony będzie od oczekiwań ewentualnych kupców. Wnioskodawczyni nie dokonała jakichkolwiek czynności i nie zamierza ponieść jakichkolwiek nakładów w celu przygotowania działek do sprzedaży. Będzie ogłaszać sprzedaż działek w środkach masowego przekazu, prawdopodobnie w prasie lokalnej. Nie udostępniła przedmiotowych działek innym osobom na podstawie żadnej umowy. Zrujnowany budynek nie powinien stanowić już budynku - brak dachu, nadaje się tylko do rozbiórki. Obiekt nie był użytkowany. Nie było żadnych wydatków na ulepszenie. Obiekt ten będzie przedmiotem sprzedaży w takim stanie, w jakim się obecnie znajduje.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku Zainteresowana wskazała, że:

  • przedmiotem planowanej sprzedaży będzie działka nr 431,
  • udzielenie odpowiedzi na pytanie: czy działki, które wchodzą w skład gospodarstwa rolnego (nr 431 i nr 428) w związku ze sprzedażą utracą charakter rolny będzie możliwe po podpisaniu przez sąd decyzji, której celem jest procedura scalenia tych działek w jedną o jednym nr geodezyjnym. Orientacyjny czas oczekiwania na decyzję do 3 miesięcy,
  • grunty zadrzewione i zakrzewione (0,15 ha) znajdują się na użytkach leśnych,
  • grunty znajdujące się na działce nr 428 zakwalifikowane są jako R 6.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie

dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych.

Czy sprzedaż będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawczyni, na podstawie art. 10 ust. pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odpłatne zbycie nieruchomości jest źródłem przychodów, o ile nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie. Ponadto, zgodnie z treścią art. 21 ust. pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, a zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które z związku z tą sprzedażą utracą charakter rolny. Oznacza to, że sprzedaż działki nr 431 (w całości lub po podziale) w części 7,51 ha stanowiącej gospodarstwo rolne nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym, natomiast sprzedaż pozostałej części działki nr 431 oraz działek nr 427 i 428 do dnia 31 grudnia 2020 roku podlega temu podatkowi, przy czym podstawą opodatkowania jest dochód osiągnięty w postaci nadwyżki przychodów (iloczyn ceny sprzedaży jednego metra kwadratowego i ilości sprzedanych metrów) nad kosztami ich uzyskania (iloczyn proporcjonalnie wyliczonej ceny zakupu jednego metra kwadratowego i ilości sprzedanych metrów).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie skutków podatkowych sprzedaży gruntów leśnych oraz gruntów zadrzewionych i zakrzewionych (użytków leśnych) wchodzących w skład działki nr 431 oraz działki 427 jest prawidłowe.

Na wstępie należy wskazać, że aby opowiedzieć na pytanie Wnioskodawczyni mając na względzie stanowisko wyrażone przez Zainteresowaną w odniesieniu do skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości: 7,51 ha działki nr 431 oraz działki 428, istotną informacją bez której nie jest możliwe merytoryczne rozstrzygnięcie problemu jest fakt czy grunty te w wyniku sprzedaży nie utraca charakteru rolnego. W związku z powyższym na podstawie art. 169 § 1 Ordynacji podatkowej wezwano Zainteresowaną m.in. do podania powyższej informacji, pouczając jednocześnie, że częściowe uzupełnienie wniosku spowoduje jego rozpatrzenie tylko w takim zakresie w jakim pozwolą na to informacje wskazane przez Wnioskodawczynię.

Z uwagi na to, że na dzień uzupełnienia wniosku Zainteresowana nie ma wiedzy, aby odpowiedzieć na powyższe pytanie niniejsza interpretacja dotyczy tylko i wyłącznie skutków podatkowych sprzedaży gruntów leśnych oraz gruntów zadrzewionych i zakrzewionych (użytków leśnych) wchodzących w skład działki nr 431 oraz działki 427. Natomiast w pozostałym zakresie dotyczącym podatku dochodowego od osób fizycznych w dniu 14 czerwca 2019 r. wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1509, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, źródłem przychodu jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy, jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,

jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Podkreślić należy, że przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy formułuje generalną zasadę, zgodnie z którą sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz praw określonych w tym przepisie przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, jeżeli nie następuje w ramach wykonywania działalności gospodarczej, rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego.

Tym samym, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz ww. praw nastąpi po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie i nie następuje w ramach wykonywania działalności gospodarczej nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym kwota uzyskana ze sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz ww. praw w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Zatem, przychód z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości lub jej części oraz udziału w nieruchomości nie powstanie, jeżeli spełnione są łącznie dwa warunki:

  • odpłatne zbycie nieruchomości nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej (nie stanowi przedmiotu działalności gospodarczej) oraz
  • zostało dokonane po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jej nabycie.

W świetle powyższego dla opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 8 cytowanej ustawy istotne znaczenie ma zatem data ich nabycia.

Jak wskazano, odrębnym źródłem przychodów jest wyszczególniona w art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy pozarolnicza działalność gospodarcza.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Użyte w ww. przepisie pojęcie pozarolniczej działalności gospodarczej opiera się na trzech przesłankach:

  • zarobkowym celu działalności,
  • wykonywaniu działalności w sposób zorganizowany i ciągły,
  • prowadzeniu działalności we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek.

Działalność jest wtedy zarobkowa, gdy jest zdolna do potencjalnego generowania zysku, a jej przeznaczeniem jest zapewnienie określonego dochodu. Działalność musi być tak prowadzona i ukierunkowana, aby była w stanie zyski faktycznie osiągnąć. Jednakże, brak zysku z podjętych działań noszących znamiona działalności gospodarczej nie oznacza, że działalność taka nie była faktycznie prowadzona. Prowadzenie działalności gospodarczej zawsze wiąże się z ryzykiem nieosiągnięcia dochodów.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymagają również, aby czynności wykonywane były w sposób zorganizowany i ciągły, przy czym możliwe jest osiąganie dochodów z tego rodzaju działalności bez spełnienia niektórych formalnych elementów organizacji (np. rejestracji urzędowej), gdyż prowadzenie działalności gospodarczej jest kategorią obiektywną, niezależnie od tego, jak działalność tę ocenia sam prowadzący ją podmiot i jak ją nazywa oraz czy dopełnia ciążących na nim obowiązków z działalnością tą związanych.

Co do kryterium ciągłości w wykonywaniu działalności gospodarczej, to jego wprowadzenie przez ustawodawcę miało na celu wyeliminowanie z pojęcia działalności gospodarczej przedsięwzięć o charakterze incydentalnym i sporadycznym. Ciągłość w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względnie stały zamiar jej wykonywania. Nie wyklucza on jednak możliwości prowadzenia działalności gospodarczej tylko sezonowo lub do czasu osiągnięcia postawionego przez dany podmiot celu i to bez względu na okres, w którym cel ten miałby być realizowany. Do zachowania ciągłości wystarczające jest, aby z całokształtu okoliczności sprawy wynikał zamiar powtarzania określonego zespołu konkretnych działań w celu osiągnięcia efektu w postaci zarobku.

Natomiast, przez powtarzalność rozumie się cały szereg wielokrotnie powtarzanych czynności podejmowanych w konkretnym celu. Taki zespół wielokrotnie powtarzanych czynności (nie zaś czynności sporadyczne, oderwane od siebie, niepowiązane ze sobą) w dziedzinie wytwórczej, usługowej lub handlowej podejmowanych w celach zarobkowych i na własny rachunek, można uznać za prowadzenie działalności gospodarczej.

Z przytoczonych przepisów wynika, że przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości może stanowić przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy) lub z odpłatnego zbycia nieruchomości, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ww. ustawy.

Ocena, z jakiego źródła pochodzi przychód, ma ogromne znaczenie dla określenia chociażby takich kwestii, jak ustalenie sposobu opodatkowania przychodu, możliwości odliczenia kosztów jego uzyskania itp.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawczyni w 2015 r. nabyła nieruchomość stanowiącą m.in. część działki 431 składającą się z lasów (1,35) ha oraz gruntów zadrzewionych i zakrzewionych na użytkach leśnych (0,15 ha) oraz działkę nr 427. Na działce 427 znajduje się zrujnowany budynek mieszkalny przeznaczony do rozbiórki. Działka nr 427 nie stanowi nieruchomości rolnej. Zainteresowana nie prowadzi działalności gospodarczej. Obecnie, ze względu na stan zdrowia, zmuszona jest sprzedać nabyte działki. Zachodzi możliwość, że znajdzie kupca na powyższą nieruchomość, poza tym możliwe jest dokonanie podziału tych działek na mniejsze. Przedmiotowych działek Wnioskodawczyni nie wykorzystuje w działalności gospodarczej, nie poniosła żadnych nakładów w celu przygotowania działek do sprzedaży. Nie sprzedawała w przeszłości i nie zamierza sprzedawać w przyszłości innych nieruchomości. Nie była i nie jest czynnym podatnikiem VAT. Od momentu zakupu do momentu ewentualnej nie sprzedaży Zainteresowana nie wykorzystywała tych działek w żaden sposób, w tym w działalności rolniczej. Nie występowała o objęcie działek miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego lub o zmianę tego planu. Nie prowadzi i nie prowadziła działalności rolniczej na przedmiotowych gruntach. W odniesieniu do przedmiotowych działek nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy. Ewentualny podział działek uzależniony będzie od oczekiwań ewentualnych kupców. Wnioskodawczyni nie dokonała jakichkolwiek czynności i nie zamierza ponieść jakichkolwiek nakładów w celu przygotowania działek do sprzedaży. Będzie ogłaszać sprzedaż działek w środkach masowego przekazu, prawdopodobnie w prasie lokalnej. Nie udostępniła przedmiotowych działek innym osobom na podstawie żadnej umowy. Zrujnowany budynek nie powinien stanowić już budynku - brak dachu, nadaje się tylko do rozbiórki. Obiekt nie był użytkowany. Nie było żadnych wydatków na ulepszenie. Obiekt ten będzie przedmiotem sprzedaży w takim stanie, w jakim się obecnie znajduje.

Wobec powyższego, w celu właściwego zakwalifikowania na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych skutków działań podjętych przez Zainteresowaną do właściwego źródła przychodu należy ocenić zamiar, okoliczności i cel działań poprzedzających zbycie oraz samego planowanego zbycia nieruchomości, o którym mowa we wniosku.

W tym celu należy przeanalizować całokształt działań, jakie Wnioskodawczyni podjęła w odniesieniu do przedmiotowej nieruchomości w związku z planowaną sprzedażą, tj. rozważyć czy czynności podjęte przez Zainteresowaną w związku z planowaną sprzedażą powyższej nieruchomości noszą znamiona pozarolniczej działalności gospodarczej.

Jak już wcześniej wyjaśniono, na związek uzyskiwanych przychodów ze źródłem wymienionym w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych może wskazywać, rozpatrywany całościowo, zespół powiązanych ze sobą działań podatnika, powtarzalnych, uporządkowanych, konsekwentnie prowadzących do osiągnięcia zysku, w szczególności łącznie polegających na wielokrotnym nabywaniu nieruchomości, ich zaawansowanym przygotowaniu do sprzedaży (tzn. w sposób wykraczający poza zwykły zarząd mieniem), wielokrotnym zbywaniu w celu zarobkowym odpowiednio przygotowanych nieruchomości. Brak jest natomiast podstaw, aby podejmowane przez podatnika czynności mieszczące się w zwykłym zarządzie własnym majątkiem, tzn. mające na celu prawidłowe, racjonalne gospodarowanie tym majątkiem, kwalifikować jako prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 5a pkt 6 tej ustawy.

Okoliczności dotyczące planowanej sprzedaży nieruchomości nie dają podstaw do przyjęcia, że spełnione zostaną przesłanki wymienione w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych warunkujące zaliczenie planowanej sprzedaży do działalności gospodarczej. Nie sposób zatem uznać, że w realiach analizowanej sprawy działania podejmowane przez Zainteresowaną pozwalają na zakwalifikowanie sprzedaży nieruchomości do kategorii przychodu z działalności gospodarczej. W świetle okoliczności przedstawionych we wniosku, a w szczególności ze względu na fakt, że żadna nieruchomość nie była wykorzystywana w działalności gospodarczej, nie podejmowano żadnych działań mających na celu przygotowanie nieruchomości do sprzedaży, a Wnioskodawczyni planuje sprzedaż działek ze względu na stan zdrowia, a także fakt, że Zainteresowana nie dokonywała i nie zamierza dokonywać sprzedaży innych nieruchomości należy wpisać w zarząd majątkiem prywatnym i są wystarczające do uznania, że planowana sprzedaż przez Wnioskodawczynię wskazanej we wniosku nieruchomości (zarówno w całości, jak i po podziale uwzględniającej życzenie nabywcy) nie będzie nosiła przymiotów działalności gospodarczej.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym nie sposób zatem przyjąć, że sprzedaż nieruchomości przez Wnioskodawczynię wygeneruje przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze przywołane przepisy oraz opis sprawy należy uznać, że przychody z planowanej przez Zainteresowaną sprzedaży nieruchomości nie będą uzyskiwane ze źródła pozarolnicza działalność gospodarcza określonego w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji, sprzedaż należy rozpatrywać w kontekście art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawczyni zamierza sprzedać nabytą w 2015 roku nieruchomość. Zatem pięcioletni termin, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ww. ustawy w przedmiotowej sprawie upłynie z dniem 31 grudnia 2020 roku, a co za tym idzie sprzedaż nieruchomości przed dniem 1 stycznia 2021 r. będzie generowała źródło przychodu podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach wskazanych poniżej.

W myśl art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw (art. 30e ust. 2 ww. ustawy).

Stosownie do art. 19 ust. 1 cyt. ustawy podatkowej, przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy w wysokości wartości rynkowej. Przepis art. 14 ust. 1 zdanie drugie stosuje się odpowiednio.

Wartość rynkową, o której mowa w ust. 1, rzeczy lub praw majątkowych określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia (art. 19 ust. 3 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 22 ust. 6c ww. ustawy, koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania.

Wysokość nakładów, o których mowa w ust. 6c i 6d, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych (art. 22 ust. 6e cyt. ustawy).

Dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł (art. 30e ust. 5 ww. ustawy).

Stosownie do art. 30e ust. 4 ww. ustawy, po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, wykazać:

  1. dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub
  2. dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.

Mając na uwadze powyższe zgodzić się należy ze stanowiskiem Zainteresowanej, że sprzedaż przedmiotowej nieruchomości (w całości lub po podziale w części dotyczącej gruntów leśnych 1,35 ha oraz gruntów zadrzewionych i zakrzewionych położonych na użytkach leśnych 0,15 ha wchodzących w skład działki nr 431 oraz działki 427) do dnia 31 grudnia 2020 roku podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, przy czym podstawą opodatkowania jest dochód osiągnięty w postaci nadwyżki przychodów nad kosztami ich uzyskania. Zatem stanowisko Wnioskodawczyni w tej części należało uznać za prawidłowe.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej informuje, iż w zakresie podatku od towarów i usług wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej