Skutki podatkowe sprzedaży nieruchomości. - Interpretacja - 0112-KDIL3-3.4011.376.2018.4.AM

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 04.01.2019, sygn. 0112-KDIL3-3.4011.376.2018.4.AM, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Skutki podatkowe sprzedaży nieruchomości.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 października 2018 r. (data wpływu 30 października 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 października 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek uzupełniony pismem z 21 grudnia 2018 r. (data wpływu 27 grudnia 2018 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest właścicielem działki o pow. 2,40 ha. Działka ta wchodzi w skład gospodarstwa rolnego. W 1988 r. rodzice przepisali na Wnioskodawcę gospodarstwo rolne, dom, budynek gospodarczy i dwie działki, jedna o pow. 4,10 ha, druga o pow. 2,40 ha. W ewidencji gruntów działka ta (2,40 ha) ma charakter rolny, od tej działki nadal Wnioskodawca płaci podatek rolny i od działki o pow. 4,10 ha też.

W planie zagospodarowania przestrzennego działka (2,40 ha) widnieje jako usługowo-przemysłowa. Działka o pow. 2,40 ha nie była dzielona geodezyjnie ani uzbrojona (prąd, woda). Działka nie jest i nie była na cele prowadzenia działalności gospodarczej wykorzystywana. Nie stanowi przedsiębiorstwa ani zorganizowanej jej części. W obecnej chwili podpisana została umowa przedwstępna w formie aktu notarialnego z firmą x S.A. Przedmiotem umowy jest sprzedaż 30 arów działki z działki o pow. 2,40 ha. Pozostała część działki pozostanie własnością Wnioskodawcy jako rolna.

Od 2001 r. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą niezwiązaną z rolnictwem sprzedaje okna i drzwi. Z tego tytułu Wnioskodawca jest podatnikiem VAT. Jako rolnik nie korzystał ze zwolnienia podatku VAT.

Nabywca przedmiotowej działki (30 arów) zażądał wystawienia faktury VAT, jeśli dojdzie do sprzedaży tej działki.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie

dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych.

Czy w momencie sprzedaży części działki (30 arów) Wnioskodawca będzie musiał zapłacić podatek dochodowy od osób fizycznych ze sprzedaży tej działki?

Zdaniem Wnioskodawcy nie powinien zapłacić podatku dochodowego od osób fizycznych art. 21 ust. 1 pkt 28.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1509, z późn. zm.): opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ww. ustawy: źródłem przychodu jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,

jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Należy podkreślić, że przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy formułuje generalną zasadę, że odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości nastąpi po upływie 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie, nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a co za tym idzie, kwota uzyskana z tego zbycia nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że w 1988 r. rodzice Wnioskodawcy przepisali na niego gospodarstwo rolne, w skład którego wchodzi m.in. działka o powierzchni 2,40 ha. Działka ta nie jest i nie była wykorzystywana w prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej. Nie była też dzielona geodezyjnie ani uzbrojona. Wnioskodawca podpisał przedwstępną umowę sprzedaży części tej działki 30 arów.

W związku z tym powziął wątpliwość, czy w momencie sprzedaży ww. nieruchomości będzie musiał zapłacić podatek dochodowy.

Mając na uwadze przywołane regulacje prawne, należy stwierdzić, że sprzedaż przez Wnioskodawcę nieruchomości nie będzie stanowiła źródła przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ upłynął wskazany w tym przepisie pięcioletni termin. W konsekwencji kwota uzyskana ze zbycia nieruchomości nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując w sytuacji sprzedaży części działki (30 arów) Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych, ponieważ czynność ta nie będzie skutkowała powstaniem przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie Organ informuje, że wskazany przez Wnioskodawcę przepis art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi o tym, że: wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny.

Zwolnienie to w niniejszej sprawie nie znajdzie zastosowania, ponieważ z uwagi na upływ pięcioletniego terminu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, sprzedaż części działki nie będzie skutkowała powstaniem przychodu.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy wskazujące, że nie powinien płacić podatku dochodowego, z uwagi na art. 21 ust. 1 pkt 28 powoływanej ustawy, jest nieprawidłowe. Sprzedaż części działki nie będzie generowała bowiem przychodu w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Końcowo Organ wskazuje, że wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług podlega odrębnemu rozstrzygnięciu.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W myśl natomiast art. 14na § 2 cyt. ustawy przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

nieprawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej