Temat interpretacji
Obowiązki płatnika z tytułu wypłaty stypendiów naukowych.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 grudnia 2018 r. (data wpływu 14 grudnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 14 grudnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Wnioskodawcą jest Fundacja założona przez obywateli RP i ... . Fundacja posiada osobowość prawną, zarejestrowana jest w Polsce i działa na podstawie przepisów prawa polskiego, w szczególności przepisów ustawy dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach i ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz na podstawie statutu. Ministrem właściwym ze względu na zakres działalności oraz cele Fundacji jest Minister właściwy do spraw nauki i szkolnictwa wyższego.
Zgodnie ze statutem, celami Fundacji są m.in.:
- działalność na rzecz mniejszości narodowych i integracji cudzoziemców, w szczególności poprzez wspieranie rozwoju polsko-ukraińskich kontaktów międzykulturowych (...),
- działalność na rzecz rozwoju nauki, kultury i sztuki, w szczególności badań naukowych i ich popularyzacji, rozwijania kontaktów naukowych, kulturalnych i społecznych pomiędzy przedstawicielami Polski i Ukrainy,
- działalność na rzecz wsparcia cudzoziemców studiujących w Polsce (...)
Ww. cele Fundacja osiąga m.in. poprzez:
- wspieranie badań naukowych w zakresie polsko-ukraińskiej historii, kultury oraz relacji społecznych,
- przyznawanie stypendiów naukowo-twórczych osobom
fizycznym na:
- prowadzenie badań naukowych,
- przedsięwzięć i wydarzeń kulturalnych,
- przygotowanie, spisanie i wydanie książek naukowych lub popularno-naukowych,
- przyznawanie stypendiów socjalnych studiującym w Polsce Ukraińcom zgodnie z programem stypendialnym opracowanym przez Zarząd i zatwierdzonym przez Radę Fundacji.
W ramach działalności Fundacja przyznaje i wypłaca 1-2 letnie stypendia naukowe lub twórcze:
- dorosłym obywatelom Polski, zamieszkałym w Polsce, często z tytułami naukowymi,
- dorosłym obywatelom Ukrainy, często z tytułami naukowymi, zamieszkałym na Ukrainie
- podejmującym badania naukowe zakończone publikacjami albo przygotowującym zdarzenia artystyczne zmierzające do polsko-ukraińskiego porozumienia i współpracy. Stypendia te umożliwiają beneficjentom pracę twórczą lub badawczą, pokrycie kosztów badań i innych działań, a także podróży niezbędnych do ich wykonywania.
Wypłacane stypendium nie jest wynagrodzeniem za pracę stypendysty a Fundacji nie przysługują żadne prawa do efektów osiągniętych w wyniku działań stypendysty.
Opisane wyżej stypendia wypłacane będą również w latach następnych.
Stypendia wypłacane są ze środków własnych Fundacji pochodzących z wpłat od osób fizycznych oraz organizacji i firm tak z kraju jak i z zagranicy. Darczyńcami są przede wszystkim osoby fizyczne.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy wypłacane przez Fundację stypendia podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych a w konsekwencji czy w związku z ich wypłacaniem na Wnioskodawcy ciążą jakiekolwiek obowiązki płatnika lub wystawcy informacji?
Zdaniem Wnioskodawcy, stypendia wypłacane obywatelom polskim, zamieszkałym w Polsce, podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Są to bowiem dochody, o których mowa w art. 20 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. dochody z innych źródeł. Zgodnie bowiem z literalnym brzmieniem tego przepisu, za przychody z innych źródeł uważa się w szczególności stypendia.
W związku z wypłatą ww. stypendiów na Wnioskodawcy ciążą obowiązki płatnika. Kwotę wypłacanego świadczenia Fundacja zobowiązana jest pomniejszyć o wartość zaliczki na podatek, którą odprowadza do urzędu skarbowego. Do końca stycznia następnego roku zobowiązana jest również złożyć roczną deklarację PIT-11.
Zgodnie bowiem z art. 35 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, do poboru zaliczek miesięcznych jako płatnicy od wypłacanych stypendiów są obowiązane uczelnie, federacje podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki, instytuty naukowe Polskiej Akademii Nauk, instytuty badawcze, międzynarodowe instytuty naukowe utworzone na podstawie odrębnych ustaw działające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zakłady pracy oraz inne jednostki organizacyjne.
W myśl natomiast art. 38 ust. 1 i 1a ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 31 i art. 33-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a. W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31 i art. 33-35, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczną deklarację, według ustalonego wzoru.
Natomiast stypendia wypłacane obywatelom Ukrainy nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych zatem na Fundacji nie ciążą obowiązki płatnika ani wystawcy informacji.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 i 2a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).
Przy czym, zgodnie z regulacją art. 4a ww. ustawy, przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
Kwestie unikania podwójnego opodatkowania pomiędzy Polską i Ukrainą reguluje Konwencja między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Ukrainy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzona w Kijowie dnia 12 stycznia 1993 r.
Wypłacane dorosłym obywatelom Ukrainy stypendia nie zostały wprost wymienione w ww. Konwencji. W związku z tym do ich opodatkowania zastosowanie znajdzie art. 21 ust. 1 Konwencji. Zgodnie z jego treścią części dochodu osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, bez względu na to, skąd one pochodzą, a które nie zostały wymienione w poprzednich artykułach niniejszej konwencji, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.
W konsekwencji wypłacane przez Wnioskodawcę stypendia obywatelom Ukrainy nie będą podlegały w Polsce opodatkowaniu a na Wnioskodawcy nie będą ciążyły obowiązki płatnika ani wystawcy informacji.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
W myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 200, z późn. zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
Zgodnie z art. 3 ust. 1a ww. ustawy, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:
- posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
- przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
W myśl art. 3 ust. 2a ustawy, osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).
Stosownie natomiast do art. 3 ust. 2b ustawy, za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w ust. 2a, uważa się w szczególności dochody (przychody) z:
- pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;
- działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;
- działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład;
- położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości lub praw do takiej nieruchomości, w tym ze zbycia jej w całości albo w części lub zbycia jakichkolwiek praw do takiej nieruchomości;
- papierów wartościowych oraz pochodnych instrumentów finansowych niebędących papierami wartościowymi, dopuszczonych do publicznego obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w ramach regulowanego rynku giełdowego, w tym uzyskane ze zbycia tych papierów albo instrumentów oraz z realizacji praw z nich wynikających;
- tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji) w spółce, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną lub tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym, instytucji wspólnego inwestowania lub innej osobie prawnej lub z tytułu należności będących następstwem posiadania tych udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków lub tytułów uczestnictwa - jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów takiej spółki, spółki niebędącej osobą prawną, funduszu inwestycyjnego, instytucji wspólnego inwestowania lub osoby prawnej, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości;
- tytułu należności regulowanych, w tym stawianych do dyspozycji, wypłacanych lub potrącanych, przez osoby fizyczne, osoby prawne albo jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, niezależnie od miejsca zawarcia umowy i wykonania świadczenia.
Na podkreślenie zasługuje fakt, że katalog dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, o których mowa w powoływanym przepisie art. 3 ust. 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie jest katalogiem zamkniętym. Tak więc, ustawodawca dopuszcza istnienie także innych dochodów, które należy uznać za osiągnięte na terytorium Polski. Jeżeli źródło przychodów nierezydenta znajduje się na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej, to Rzeczpospolita Polska ma prawo opodatkować dochody uzyskane z tego źródła na zasadach obowiązujących w kraju (ograniczony obowiązek podatkowy).
Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a ww. ustawy).
Zgodnie natomiast z ogólną zasadą sformułowaną w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Stosownie do art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Jednym ze źródeł przychodów wymienionych w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych są wskazane w pkt 9 tego przepisu inne źródła.
Jak stanowi art. 20 ust. 1 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od 18 maja 2018 r., za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Użyte w ww. przepisie sformułowanie w szczególności, świadczy o tym, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter przykładowy i otwarty, zatem do tej kategorii należy zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ww. ustawy i jednocześnie niekwalifikowane do żadnej z kategorii przychodów wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8a ustawy.
Stosownie do art. 35 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 października 2018 r., do poboru zaliczek miesięcznych jako płatnicy są obowiązane uczelnie, federacje podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki, instytuty naukowe Polskiej Akademii Nauk, instytuty badawcze, międzynarodowe instytuty naukowe utworzone na podstawie odrębnych ustaw działające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zakłady pracy oraz inne jednostki organizacyjne - od wypłacanych przez nie stypendiów pomniejszonych o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b).
Płatnicy, o których mowa w art. 31 i art. 33-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.
W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31 i art. 33-35, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczną deklarację, według ustalonego wzoru (art. 38 ust. 1 i 1a ustawy).
Na podstawie art. 39 ust. 1 tej ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019 r., płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, są obowiązani przesłać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania, imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru. Art. 39 ust. 1 został zmieniony przez art. 1 pkt 9 lit. a ustawy z dnia 4 października 2018 r. (Dz.U. z 2018 r., poz. 2126) zmieniającej ustawę o podatku dochodowym od osób fizycznych z dniem 1 stycznia 2019 r. i stosownie do art. 8 ustawy zmieniającej ma zastosowanie do dochodów uzyskanych od 1 stycznia 2018 r.
Zgodnie z art. 42g ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, mającym zastosowanie do dochodów uzyskanych od 1 stycznia 2018 r. a dodanym przez art. 1 pkt 14 ustawy zmieniającej, płatnicy oraz podmioty, o których mowa w art. 42a, przesyłają roczne obliczenie podatku, o którym mowa w art. 34 ust. 7, oraz informacje, o których mowa w art. 34 ust. 8, art. 35 ust. 10, art. 39 ust. 1 i 3, art. 42 ust. 2 pkt 1, art. 42a ust. 1 oraz art. 42e ust. 6:
- urzędowi skarbowemu - w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym;
- podatnikowi - w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym.
Z przedstawionego we wniosku opisu wynika, że Wnioskodawcą jest Fundacja założona przez obywateli RP i ... . Fundacja posiada osobowość prawną, zarejestrowana jest w Polsce i działa na podstawie przepisów prawa polskiego, w szczególności przepisów ustawy dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach i ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz na podstawie statutu. Ministrem właściwym ze względu na zakres działalności oraz cele Fundacji jest Minister właściwy do spraw nauki i szkolnictwa wyższego.
Zgodnie ze statutem, celami Fundacji są m.in.:
- działalność na rzecz mniejszości narodowych i integracji cudzoziemców, w szczególności poprzez wspieranie rozwoju polsko-ukraińskich kontaktów międzykulturowych (...),
- działalność na rzecz rozwoju nauki, kultury i sztuki, w szczególności badań naukowych i ich popularyzacji, rozwijania kontaktów naukowych, kulturalnych i społecznych pomiędzy przedstawicielami Polski i Ukrainy,
- działalność na rzecz wsparcia cudzoziemców studiujących w Polsce (...)
Ww. cele Fundacja osiąga m.in. poprzez:
- wspieranie badań naukowych w zakresie polsko-ukraińskiej historii, kultury oraz relacji społecznych,
- przyznawanie stypendiów naukowo-twórczych osobom
fizycznym na:
- prowadzenie badań naukowych,
- przedsięwzięć i wydarzeń kulturalnych,
- przygotowanie, spisanie i wydanie książek naukowych lub popularno-naukowych,
- przyznawanie stypendiów socjalnych studiującym w Polsce Ukraińcom zgodnie z programem stypendialnym opracowanym przez Zarząd i zatwierdzonym przez Radę Fundacji.
W ramach działalności Fundacja przyznaje i wypłaca 1-2 letnie stypendia naukowe lub twórcze:
- dorosłym obywatelom Polski, zamieszkałym w Polsce, często z tytułami naukowymi,
- dorosłym obywatelom Ukrainy, często z tytułami naukowymi, zamieszkałym na Ukrainie
- podejmującym badania naukowe zakończone publikacjami albo przygotowującym zdarzenia artystyczne zmierzające do polsko-ukraińskiego porozumienia i współpracy. Stypendia te umożliwiają beneficjentom pracę twórczą lub badawczą, pokrycie kosztów badań i innych działań, a także podróży niezbędnych do ich wykonywania.
Wypłacane stypendium nie jest wynagrodzeniem za pracę stypendysty a Fundacji nie przysługują żadne prawa do efektów osiągniętych w wyniku działań stypendysty.
Opisane wyżej stypendia wypłacane będą również w latach następnych.
Stypendia wypłacane są ze środków własnych Fundacji pochodzących z wpłat od osób fizycznych oraz organizacji i firm tak z kraju jak i z zagranicy. Darczyńcami są przede wszystkim osoby fizyczne.
Biorąc pod uwagę stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że do dochodów wypłacanych przez Wnioskodawcę osobom mającym miejsce zamieszkania na Ukrainie zastosowanie znajdzie Konwencja między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Ukrainy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku sporządzona w Kijowie w dniu 12 stycznia 1993 r. (Dz. U. z 1994 r., Nr 63, poz. 269, z późn. zm.).
Przedstawione we wniosku stypendia naukowe lub twórcze otrzymywane przez ww. osoby na pokrycie kosztów badań i innych działań, a także podróży niezbędnych do ich wykonywania, jako niewymienione w pozostałych artykułach konwencji, stanowią przychód objęty art. 21 ust. 1 ww. konwencji.
Stosownie bowiem do art. 21 ust. 1 ww. konwencji, części dochodu osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, bez względu na to, skąd one pochodzą, a które nie zostały wymienione w poprzednich artykułach niniejszej konwencji, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.
W konsekwencji, wskazane świadczenia pieniężne podlegają opodatkowaniu wyłącznie w miejscu zamieszkania obywateli Ukrainy, tj. na Ukrainie, a na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, ani obowiązek informacyjny.
Natomiast stypendia wypłacane osobom mającym miejsce zamieszkania w Polsce stanowią przychód w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który należy zakwalifikować do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 oraz art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Wnioskodawca jako płatnik będzie zobowiązany zatem - stosownie do art. 35 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - do poboru zaliczek na podatek dochodowy i odprowadzenia do właściwego urzędu skarbowego oraz sporządzenia imiennych informacji PIT-11 zgodnie z art. 39 ust. 1 ustawy i przesłania ich do urzędu skarbowego w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym.
Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Zgodnie z art. 14 na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r. poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej