Temat interpretacji
Skutki podatkowe odpłatnego zbycia udziału w nieruchomości.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 15 kwietnia 2019 r. (data wpływu 16 kwietnia 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zbycia udziału w nieruchomości - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 16 kwietnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży udziału w nieruchomości.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:
Ojciec Wnioskodawczyni, () wraz z małżonką () w 1974 r. stali się właścicielami niezabudowanej działki gruntu ornego nr 30 o pow. 0,5011 ha, położonej w miejscowości (), na podstawie prawomocnego aktu własności ziemi, wydanego z upoważnienia Naczelnika Powiatu w () dnia 18 września 1974r.
W dniu 13 stycznia 2016 r. zmarł ojciec Wnioskodawczyni. Po jego śmierci okazało się, że w spadku po nim na podstawie testamentu Wnioskodawczyni odziedziczyła w &½ części działki gruntu ornego nr 30. Drugą połowę tej działki w spadku po zmarłej (), zmarłej dnia 2 stycznia 2010 r. na podstawie ustawy, odziedziczyli synowie (). Spadek po (), synu(), zmarłym 20 sierpnia 2010 r. na podstawie ustawy, odziedziczyli synowie (). Wnioskodawczyni chciała podarować swoją część [działki] któremuś z pozostałych spadkobierców, ale nie byli oni tym zainteresowani. Odziedziczona działka jest położona w (). Jest to długi wąski pasek ziemi, przez lata nieuprawiany, który w obecnym stanie nie nadaje się do uprawy z uwagi na to, że jest zarośnięty dziko rosnącymi drzewami i krzewami. Doprowadzenie działki do użytku wymagałoby dużych nakładów finansowych. Problemem jest też odległość. Wnioskodawczyni mieszka w () a pozostali spadkobiercy mieszkają w (). Spadkobiercy uznali, że najlepszym rozwiązaniem będzie sprzedaż odziedziczonej niezabudowanej działki gruntu ornego nr 30, położonej w miejscowości ().
W listopadzie 2018 r. Wnioskodawczyni pojechała do (). Razem z bratem pojechała do miejscowości () z zamiarem zapytania okolicznych rolników, czy byliby zainteresowani kupnem przedmiotowej działki. Zainteresowanym kupnem działki okazał się rolnik indywidualny, którego ziemia przylega do odziedziczonej działki, w celu powiększenia [jego] istniejącego już gospodarstwa rolnego, które osobiście prowadzi.
W dniu 20 lutego 2019 r. w kancelarii notarialnej w (), zawarto umowę sprzedaży działki gruntu ornego nr 30, której nabywcą jest ww. rolnik. Jest on właścicielem nieruchomości rolnych, których łączna powierzchnia użytkowa nie przekracza 300 ha, posiada kwalifikacje rolnicze oraz co najmniej od 5 lat zamieszkuje na terenie gminy, na obszarze której jest położona jedna z nieruchomości rolnych, wchodząca w skład gospodarstwa rodzinnego i prowadzi osobiście to gospodarstwo rolne od września 2006 r. Po nabyciu działki, powierzchnia [gospodarstwa] nie przekroczy 300 ha.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:
- Czy przychód uzyskany w drodze odpłatnego zbycia gruntu ornego przed upływem 5 lat od nabycia w drodze dziedziczenia po zmarłym ojcu podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych ?
- Czy uzyskany przeze mnie przychód, w drodze odpłatnego zbycia ziemi ornej przed upływem 5 lat od nabycia w drodze dziedziczenia po zmarłym ojcu, która z chwilą sprzedaży nie utraci charakteru rolnego (kupił ją rolnik indywidualny w celu włączenia jej w skład gospodarstwa rolnego) podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych ?
- Czy sprzedając cześć przypadających mi gruntów ornych nabytych w drodze dziedziczenia po zmarłym ojcu, muszę zapłacić podatek spadkowy, gdyż nie minęło 5 lat od jego śmierci?
Niniejsze rozstrzygnięcie dotyczy pytania nr 1 i nr 2, w pozostałym zakresie zostanie wydane odrębne rozstrzygniecie.
Wnioskodawczyni przedstawiła następujące stanowisko:
Uważam, że w myśl obowiązujących przepisów ustawy z dnia 23 października 2018 r. (poz. 2159) o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw, nie powinnam być zobowiązana do zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych, pomimo faktu, że od sprzedaży ziemi ornej nabytej w drodze spadku po moim ojcu (), nie minęło 5 lat [powinno być: od końca roku podatkowego, w którym nabyto ziemię orną w drodze spadku do daty jej sprzedaży nie minęło pięć lat dopisek organu].
Na podstawie art. 10 ust. 5-7 ww. znowelizowanej ustawy uważam, że pięcioletni okres liczony jest od nabycia ziemi ornej przez spadkodawcę, mojego ojca (), to jest 1974 r., w którym to roku ojciec wraz z jego żoną stali się współwłaścicielami niezabudowanej działki gruntu ornego nr 30.
Ponadto na podstawie art. 21 ust.1 pkt 28 ww. znowelizowanej ustawy uważam, że przychód uzyskany ze sprzedaży gruntów ornych nabytych w drodze spadku nie podlega opodatkowaniu w sytuacji, gdy sprzedany grunt orny nie utracił charakteru rolnego. Działkę kupił rolnik indywidualny w celu włączenia jej w skład prowadzonego gospodarstwa rolnego, którego grunty przylegają bezpośrednio do naszej działki.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1509, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:
- nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
- spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
- prawa wieczystego użytkowania gruntów,
- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)&˗c) przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.
Podkreślić należy, że przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy formułuje generalną zasadę, zgodnie z którą sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz praw określonych w tym przepisie przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, jeżeli nie następuje w ramach wykonywania działalności gospodarczej, rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz ww. praw nastąpi po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie i nie następuje w ramach wykonywania działalności gospodarczej nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym kwota uzyskana ze sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz ww. praw w ogóle nie podlega opodatkowaniu.
Zatem, przychód z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości lub jej części oraz udziału w nieruchomości nie powstanie, jeżeli spełnione są łącznie dwa warunki:
- odpłatne zbycie nieruchomości nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej (nie stanowi przedmiotu działalności gospodarczej) oraz
- zostało dokonane po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jej nabycie.
W przypadku sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy, decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych uzyskanego z tego tytułu dochodu ma moment i sposób ich nabycia.
Użyte w przytoczonym przepisie pojęcie nabycia nie zostało zdefiniowane w ustawie podatkowej. Ustawodawca określił natomiast jak należy liczyć przedmiotowy okres, w przypadku składników majątkowych nabytych w drodze spadku.
W myśl art. 10 ust. 5 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w przypadku odpłatnego zbycia, nabytych w drodze spadku, nieruchomości lub praw majątkowych, określonych w ust. 1 pkt 8 lit. a-c, okres, o którym mowa w tym przepisie, liczy się od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie tej nieruchomości lub nabycie prawa majątkowego przez spadkodawcę.
W przedmiotowej sprawie datą nabycia nieruchomości, od której liczony jest 5-letni termin, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 w związku z art. 10 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest rok 1974 r., tj. rok, w którym spadkodawca stał się współwłaścicielem działki nr 30.
Zatem 5-letni okres o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. b) w związku z art. 10 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych niewątpliwie minął.
Zbycie nieruchomości nie stanowiło zbycia w wykonaniu działalności gospodarczej.
Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny, stwierdzić należy, że odpłatne zbycie przez Wnioskodawczynię w dniu 20 lutego 2019 r. udziału w nieruchomości nie będzie stanowić źródła przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 w związku z art. 10 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, ponieważ jego odpłatne zbycie nastąpiło po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jego nabycie.
W związku z powyższym, nie udziela się odpowiedzi na pytanie nr 2 wniosku, gdyż jego rozstrzygniecie było uzależnione od zajęcia stanowiska w zakresie pytaniem nr 1, które to potwierdziło już prawidłowość stanowiska zajętego przez Wnioskodawczynię.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Organ interpretujący zaznacza także, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie kształtowania obowiązków podatkowych Wnioskodawczyni i tym samym nie ma mocy wiążącej dla obowiązków podatkowych spoczywających na pozostałych spadkobiercach.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej