Temat interpretacji
Czy otrzymane odszkodowanie za zbycie nieruchomości na cele publiczne w opisanym przez Wnioskodawcę stanie faktycznym jest zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 kwietnia 2019 r. (data wpływu 16 kwietnia 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 maja 2019 r. (data wpływu 10 maja 2019 r.) oraz z dnia 30 maja 2019 r. (data wpływu 30 maja 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego jest prawidłowe, jednakże z innych względów niż wskazane przez Wnioskodawcę.
UZASADNIENIE
W dniu 16 kwietnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego. Wniosek został uzupełniony pismami z dnia 10 maja 2019 r. oraz 30 maja 2019 r.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (ostatecznie sformułowany w uzupełnieniu wniosku):
Wnioskodawca w związku z otrzymaną kwotą . zł w dniu 31 stycznia 2019 r. z depozytu sądowego, tj. Sąd Rejonowy , gdyż najpierw otrzymał pismo z Sądu w dniu 10 maja 2017 r.: Wzywa się Pana do odbioru w/w kwoty w terminie 3-miesięcy pod rygorem przejścia praw do depozytu na rzecz Skarbu Państwa wystosował pismo w dniu 13 lipca 2017 r. o wypłacenie w/w kwoty.
Postanowieniem z dnia 28 stycznia 2013 r. Sąd Rejonowy , sygn. akt zezwolił wnioskodawcy Skarbowi Państwa reprezentowanemu przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad na złożenie do depozytu sądowego kwoty .. zł tytułem odszkodowania za nabycie na rzecz Skarbu Państwa prawa własności nieruchomości położonej w gminie , obręb obejmującej działki oznaczone nr geod. o powierzchni 0,0616 oraz nr o powierzchni 0,0011 ha, dla których Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą KW nr , z tym zastrzeżeniem, że wypłata świadczenia z depozytu sądowego ma nastąpić na rzecz T. L. w &½ części oraz na rzecz osób, którym do dnia 11 lutego 2008 r. przysługiwało prawo własności do nieruchomości objętej decyzją Wojewody o nabyciu nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa i odszkodowaniu nr z dnia 28 maja 2007 r., utrzymanej w mocy decyzją Ministra Infrastruktury nr z dnia 11 lutego 2008 r.
W uzasadnieniu wniosku o złożeniu do depozytu sądowego wskazano, że w trakcie prowadzonego postępowania ustalono, że nieruchomość posiada KW , w której jako właścicieli po &½ wpisano T. L. i E. L.
Po śmierci mamy E. L. w dniu 12 sierpnia 2009 r. Wnioskodawca nabył prawo do spadku.
Na mocy postanowienia z dnia 4 stycznia 2013 r. sygn. akt Sąd Rejonowy stwierdził, że spadek po E. L. na podstawie ustawowego porządku dziedziczenia nabyli synowie spadkobiercy.
W opinii orzekającego wnioskodawcy spełniają warunki do wypłaty świadczenia z depozytu sądowego oraz jakie zastrzeżono w treści postanowienia z dnia 28 stycznia 2013 r. wydanego przez Sąd Rejonowy . Wobec tego złożoną do depozytu kwotę należy wnioskodawcom wypłacić w proporcjach określonych prawomocnym postanowieniem o stwierdzeniu nabycia spadku z dnia 4 stycznia 2013 r., sygn. .
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie
(ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):
Czy otrzymane odszkodowanie za zbycie nieruchomości na cele publiczne w opisanym przez Wnioskodawcę stanie faktycznym jest zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Zdaniem Wnioskodawcy, od kwoty, którą otrzymał z tytułu odszkodowania za nieruchomość zabraną na rzecz Skarbu Państwa nie powinien płacić podatku dochodowego od osób fizycznych.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe, jednakże z innych względów niż wskazane przez Wnioskodawcę.
Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1509 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń (art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).
W myśl natomiast art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przepisów tej ustawy nie stosuje się do przychodów podlegających przepisom o podatku od spadków i darowizn.
Stosownie zatem do powołanego powyżej przepisu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli przychód podlega regulacjom zawartym w ustawie o podatku od spadków i darowizn, to przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do takiego nabycia (przysporzenia) nie mają zastosowania.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że na mocy decyzji Wojewody o nabyciu nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa i odszkodowaniu nr z dnia 28 maja 2007 r., utrzymanej w mocy decyzją Ministra Infrastruktury nr z dnia 11 lutego 2008 r. przeniesiono na rzecz Skarbu Państwa prawa własności nieruchomości położonej w gminie , obręb obejmującej działki oznaczone nr geod. o powierzchni 0,0616 oraz nr o powierzchni 0,011 ha, będące własnością po &½ T. L. i E. L. Dnia 12 sierpnia 2009 r. zmarła E. L. - matka Wnioskodawcy. Na mocy postanowienia z dnia 4 stycznia 2013 r., sygn. akt Sąd Rejonowy stwierdził, że spadek po E. L. na podstawie ustawowego porządku dziedziczenia nabyli synowie spadkobierczyni. Postanowieniem z dnia 28 stycznia 2013 r. Sąd Rejonowy , sygn. akt zezwolił Skarbowi Państwa reprezentowanemu przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad na złożenie do depozytu sądowego kwoty .. zł tytułem odszkodowania za nabycie na rzecz Skarbu Państwa prawa własności nieruchomości. W dniu 31 stycznia 2019 r. została Wnioskodawcy wypłacona kwota . zł z depozytu sądowego.
Spadek jest instytucją regulowaną przepisami ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. z 1964 r., Nr 16, poz. 93, z późn. zm.). Zgodnie z art. 924 cyt. ustawy, spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy, natomiast stosownie do przepisu art. 925 tej ustawy spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku.
Nabycie rzeczy i praw majątkowych przez osoby fizyczne w drodze (tytułem) spadku - co do zasady - podlega opodatkowaniu zgodnie z przepisami ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz.U. z 2009 r., Nr 93, poz. 768, z późn. zm.).
Z powołanego wyżej przepisu art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika natomiast, że wyłączeniu spod działania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podlegają przychody podlegające przepisom o podatku od spadków i darowizn.
Biorąc powyższe pod uwagę, wskazać należy, że z uwagi na to, że odszkodowanie zostało przyznane spadkodawczyni, a nie Wnioskodawcy, w związku z czym w momencie śmierci spadkodawczyni weszło ono w skład spadku. W takiej sytuacji kwota odszkodowania podlega uregulowaniom ustawy o podatku od spadków i darowizn i w konsekwencji na mocy art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
W związku z powyższym na Wnioskodawcy jako spadkobiercy nie ciąży obowiązek zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych z ww. tytułu.
Końcowo trzeba wskazać, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku nie prowadzi postępowania dowodowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy
- z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej