W zakresie możliwości zastosowania zwolnienia wynikającego z treści art. 21 ust. 1 pkt 17 z tytułu wypłacanych przez Wnioskodawcę diet członkom Gmin... - Interpretacja - 0114-KDIP3-2.4011.130.2019.1.AK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 16.04.2019, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.130.2019.1.AK, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

W zakresie możliwości zastosowania zwolnienia wynikającego z treści art. 21 ust. 1 pkt 17 z tytułu wypłacanych przez Wnioskodawcę diet członkom Gminnej Komisji ds. Wyborów oraz Sołeckim Komisjom Wyborczym

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 lutego 2019 r. (data wpływu 20 lutego 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia wynikającego z treści art. 21 ust. 1 pkt 17 z tytułu wypłacanych przez Wnioskodawcę diet członkom Gminnej Komisji ds. Wyborów oraz Sołeckim Komisjom Wyborczym jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lutego 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia wynikającego z treści art. 21 ust. 1 pkt 17 z tytułu wypłacanych przez Wnioskodawcę diet członkom Gminnej Komisji ds. Wyborów oraz Sołeckim Komisjom Wyborczym.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Działając na podstawie art. 35 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym Rada Gminy Uchwałą z dnia 17 stycznia 2019 roku w sprawie uchwalenia Statutów Sołectw Gminy Rada Gminy ustaliła między innymi zasady i tryb wyborów organów jednostek pomocniczych, tj. sołtysa i członków rady sołeckiej. Ustalono, że wybory organów Sołectwa są powszechne, równe, bezpośrednie i odbywają się w głosowaniu tajnym. Uchwalono również, że wybory odbędą się w dniu ustawowo-wolnym od pracy, wspólnie dla wszystkich sołectw. W Statutach tych ustalono, że dla przeprowadzenia wyborów Wójt Gminy powoła Gminną Komisję ds. Wyborów w składzie 4 osób plus jedna osoba zgłoszona przez Wójta oraz Sołeckie Komisje Wyborcze w składzie 3 osób plus jedna osoba zgłoszona przez Wójta. Kandydatów do Gminnej Komisji ds. Wyborów zgłaszają funkcjonujące Rady Sołeckie a kandydatów do Sołeckich Komisji Wyborczych zgłaszają kandydaci na sołtysa lub członków rady sołeckiej. Obie komisje zostaną powołane przez Wójta w drodze zarządzenia. Również zarządzeniem Wójta zostaną ustalone wysokości diet przysługujących członkom tych komisji za udział w pracach komisji, w tym za wykonywanie czynności organizacyjnych i przygotowawczych oraz przeprowadzenie głosowania na wskazany przez Wójta dzień wspólny dla wszystkich sołectw. Tworzenie jednostek pomocniczych przez gminę, tj. sołectw wynika z ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym. Ustawa ta kompetencje dotyczące zasad i trybu organów jednostek pomocniczych (sołtysa - organ wykonawczy, rada sołecka - wspomaga działalność sołtysa) przypisała radzie gminy.

Na podstawie art. 21 ust 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku są diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich - do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie 3000 zł.

Przepis ten przewiduje zwolnienie niektórych przychodów pieniężnych związanych z osobistym pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich, a mianowicie tylko i wyłącznie diet oraz kwot stanowiących zwrot kosztów. Dla zastosowania zwolnienia przewidzianego w tym przepisie konieczne jest jednak, aby świadczenie w postaci diet oraz zwrotu kosztów było w taki sposób określone przez ustawę i następowało w wykonaniu ustawowego uprawnienia do tego rodzaju świadczenia.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy kwoty diet wypłaconych członkom Gminnej Komisji ds. Wyborów oraz Sołeckim Komisjom Wyborczym powołanym przez Wójta Gminy dla przeprowadzenia wyborów organów sołectwa, tj. sołtysa i członków rady sołeckiej podlegają zwolnieniu na podstawie art. 21 pkt 1 ust. 17 ustawy o PDOF?

Zdaniem Wnioskodawcy, kwoty diet wypłacane członkom Gminnej Komisji ds. Wyborów oraz Sołeckim Komisjom Wyborczym powołanym przez Wójta Gminy dla przeprowadzenia wyborów organów sołectwa, tj. sołtysa i członków rady sołeckiej podlegają zwolnieniu na podstawie art. 21 pkt 1 ust. 17 ustawy o PDOF

17) diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich - do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 3000 zł.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1509, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści powyższego przepisu wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartym w cytowanej ustawie, bądź od których zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu ustawy obowiązującym od 1 stycznia 2019 r., przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Ustawodawca w art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, jako osobne źródło przychodu wyróżnił działalność wykonywaną osobiście.

Stosownie do treści art. 13 pkt 5 ww. ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

Wyłączenie, o którym mowa w cytowanym przepisie, odnosi się do przychodów otrzymywanych przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych (art. 13 pkt 7 ww. ustawy).

Konsekwencją zakwalifikowania uzyskiwanych przychodów jako przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jest ich opodatkowanie za pośrednictwem płatnika - na zasadach określonych w art. 41 i art. 42 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ww. ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania (art. 42 ust. 1 ww. ustawy).

Zgodnie natomiast z art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2018 r. wolne od podatku dochodowego są diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich - do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 3.000 zł.

Pojęcie obowiązki w rozumieniu wykładanego przepisu muszą mieć charakter obowiązków wykonywanych na podstawie ustawy w tym sensie, że funkcja, z pełnieniem której obowiązki te się wiążą, jest funkcją unormowaną ustawowo. Dookreślenie, że chodzi o obowiązki o charakterze obywatelskim bądź społecznym wprowadza kryterium dodatkowe, sytuujące daną funkcję w płaszczyźnie relacji państwo-obywatel państwa albo społeczność - członek tej społeczności. Z pełnieniem obowiązków społecznych mamy do czynienia wówczas, gdy dana osoba uczestniczy w pracy instytucji (w szczególności instytucji samorządu terytorialnego lub zawodowego) jako reprezentant pewnej społeczności, biorąc udział w rozwiązywaniu problemów tej społeczności w jej interesie (tego rodzaju funkcje należy odróżnić od usług świadczonych w celach zarobkowych).

Zgodnie z ukształtowanym przez doktrynę poglądem, za pełnienie obowiązków obywatelskich i społecznych uznaje się działalność posłów i senatorów, radnych i innych przedstawicieli samorządu terytorialnego, składów komisji wyborczych powołanych do przeprowadzenia wyborów do Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, składów inspekcji Państwowej Komisji Wyborczej i inspekcji wojewódzkich komisarzy wyborczych powołanych do przeprowadzenia wyborów do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw, Trybunału Stanu, ławników sądów powszechnych. Jak wynika z powyższego obowiązkami społecznymi i obywatelskimi w przypadku czynności i zadań związanych z pełnieniem funkcji publicznych i państwowych są obowiązki wynikające z funkcji np. radnego, posła czy senatora. Będą to przede wszystkim obowiązki związane z uczestniczeniem obywateli w sprawowaniu władzy publicznej (zarówno wykonawczej, sądowniczej, jak i ustawodawczej). Dotyczy to również określonych funkcji w ramach organizacji o charakterze społecznym (organizacje pozarządowe), w tym również w ramach wolontariatu. Powyższe oznacza, że pojęcie obowiązków społecznych i obywatelskich jest spełnione w przypadku czynności i zadań, związanych z pełnieniem funkcji publicznych i państwowych. Z pełnieniem obowiązków społecznych mamy do czynienia również wówczas, gdy dana osoba uczestniczy w pracach instytucji (w szczególności samorządu terytorialnego lub zawodowego) jako reprezentant pewnej społeczności, biorąc udział w rozwiązywaniu problemów tej społeczności w jej interesie (tego rodzaju funkcje należy odróżnić od usług świadczonych w celach zarobkowych).

Zgodnie z intencją Wnioskodawcy przedmiotem niniejszego rozstrzygnięcia jest ustalenie, czy diety, które zostaną wypłacone członkom Gminnej Komisji Wyborczej oraz członkom Sołeckich Komisji Wyborczych za pracę przy wyborach sołtysów i członków rad sołeckich na terenie Gminy, podlegają zwolnieniu do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 3.000 zł na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Rada Gminy B Uchwałą, ustaliła między innymi zasady i tryb wyborów organów jednostek pomocniczych, tj. sołtysa i członków rady sołeckiej. Ustalono, że wybory organów Sołectwa są powszechne, równe, bezpośrednie i odbywają się w głosowaniu tajnym. Uchwalono również, że wybory odbędą się w dniu ustawowo-wolnym od pracy, wspólnie dla wszystkich sołectw. Zarządzeniem Wójta zostaną ustalone wysokości diet przysługujących członkom tych komisji za udział w pracach komisji, w tym za wykonywanie czynności organizacyjnych i przygotowawczych oraz przeprowadzenie głosowania na wskazany przez Wójta dzień wspólny dla wszystkich sołectw.

Biorąc pod uwagę przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz przytoczone przepisy prawa stwierdzić należy, że członkowie Gminnej Komisji ds. Wyborów oraz Sołeckich Komisji Wyborczych otrzymujący przedmiotowe diety - otrzymują wynagrodzenie związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich w rozumieniu art. 13 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jak już wyżej wyjaśniono ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie powołanego powyżej art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, korzystają tylko przychody stanowiące diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów otrzymane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych czy obywatelskich i to wyłącznie do wysokości 3.000 zł miesięcznie. W sytuacji uzyskania przychodu w kwocie przekraczającej 3.000 zł miesięcznie, nadwyżka podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Przepisy ustawy podatkowej nie definiują pojęcia diety. Nie każde jednak świadczenie nazwane dietą otrzymywane przez osoby pełniące obowiązki społeczne lub obywatelskie będzie korzystało ze zwolnienia. Może się bowiem okazać, że otrzymywany przychód (nazwany dietą) stanowi dla podatnika zwykłe wynagrodzenie za pełnioną funkcję. W tym przypadku przychód ten będzie podlegał opodatkowaniu na ogólnych zasadach. Ustalenie obowiązku prawnopodatkowego w tym przypadku wymaga zatem każdorazowego zapoznania się z materiałem źródłowym, tj. z przepisami regulującymi wypłatę diet. Aby uniknąć dowolności i wykładni za szerokiej, należy przyjąć zasadę, że kryteria rozumienia powyższych pojęć muszą mieć w pierwszej kolejności charakter kryteriów ustawowych, a tylko pomocniczo (w kwestiach nie rozstrzygniętych przez ustawy) mogą odwoływać się do znaczeń pozaprawnych.

W związku z powyższym, mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz przywołane przepisy prawa należy zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, że diety, które zostaną wypłacone członkom Gminnej Komisji ds. Wyborów oraz członkom Sołeckich Komisji Wyborczych za pracę przy wyborach sołtysów i do rad sołeckich na terenie Gminy można zakwalifikować do diet, o których mowa w powołanym art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, co przesądza, że korzystają one ze zwolnienia z opodatkowania do wysokości nieprzekraczającej 3.000 zł miesięcznie.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej