Temat interpretacji
zaliczenie przychodów uzyskanych z prowadzonej hodowli grzyba herbacianego do właściwego źródła przychodów
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 20 sierpnia 2019 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy ePUAP 20 sierpnia 2019 r. identyfikator poświadczenia przedłożenia ePUAP-), uzupełnionym pismem z dnia 21 sierpnia 2019 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy ePUAP 21 sierpnia 2019 r. identyfikator poświadczenia przedłożenia ePUAP-.) oraz z dnia 29 września 2019 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy ePUAP 29 września 2019 r. identyfikator poświadczenia przedłożenia ePUAP-.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zaliczenia przychodów uzyskanych z prowadzonej hodowli grzyba herbacianego do właściwego źródła przychodów jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 20 sierpnia 2019 r. do tutejszego Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.
Wnioskodawczyni uzupełniła powyższy wniosek pismem z dnia 21 sierpnia 2019 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy ePUAP 21 sierpnia 2019 r.).
Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 24 września 2019 r., Nr 0113-KDIPT2-1.4011.406.2019.1.AP, na podstawie art. 13 § 2a, art. 169 § 1 i § 2 w związku z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.
Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano za pośrednictwem platformy ePUAP w dniu 24 września 2019 r. (data doręczenia 25 września 2019 r.; identyfikator poświadczenia doręczenia ePUAP-). Wnioskodawczyni uzupełniła powyższy wniosek pismem z dnia 29 września 2019 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy ePUAP 29 września 2019 r., identyfikator poświadczenia przedłożenia ePUAP-).
We wniosku oraz jego uzupełnieniu z dnia 29 września 2019 r. przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
Zagadnienie będące przedmiotem wniosku to hodowla - wytwór produktu naturalnego - grzyba herbacianego (TEA FUNGUS) z własnej hodowli, nieprzetworzonego przez Wnioskodawczynię, rolnika, która prowadzi działalność rolną od dnia 23 sierpnia 2019 r.
Klasyfikacja grzyba - Królestwo: Eucariota, Klasa: Fungi [Podział: Ascomycota - workowce, tj. smardz i trufle, w tym klasa: sacharomycess. Nazwa własna: Medusomyces gisevii Lindau (Literatura: Lindau g.1913.Uber Medusomycess Gisevii, eine neue Gattung und Art der Hefepilze. Berichte der Deutschen Botanischen Gesellschaft 31:243-248), index fungorum - klasa: fungi] i Podział: Basidomycota - podstawczaki, tj. pieczarki, borowik. Patentowany jest sposób hodowli - w trakcie już 2 roku oczekiwań na badania departamentu badań UPRP. Grzyb herbaciany zawiera grzyby m.in. drożdżaki: sacharomycess jako mykoryzę i inne dotąd niepoznane jeszcze grzyby i symbiozę bakterii jako środowisko warunkujące jego rozwój, tj. w świecie roślin. Zbudowany jest z biocelulozy. Podłoże hodowlane: woda, zamiast gleby, trocin, czy słomy. Również hodowla in vitro.
W piśmie z dnia 29 września 2019 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawczyni wskazała, że nie prowadzi pozarolniczej działalności gospodarczej, a działalność rolniczą rozpoczęła z dniem 23 sierpnia 2019 r. Planuje ją prowadzić w zakresie hodowli grzybów herbacianych, uprawy kwiatów i ziół oraz grzybów leśnych i łąkowych. Wnioskodawczyni posiada gospodarstwo rolne, stosownie do definicji zawartej w ustawie o podatku rolnym, tj. powyżej 1 ha, tzn. 1,35 ha, ale nie przeliczeniowy (posiada gospodarstwo o obszarze 0,42 ha przeliczeniowego). Wnioskodawczyni prowadzi hodowlę grzyba herbacianego od 3 lat do celów badawczo-naukowych (praca dyplomowa) w ilości paru sztuk oraz na własny użytek. Grzyby zamierza hodować dla celów prywatnych, a gdy wzrośnie zainteresowanie petentów - również w celu sprzedaży. Wnioskodawczyni osobiście wykonuje wszystkie etapy związane z hodowlą grzyba herbacianego metodą manufaktury - ręcznie. Hodowla grzyba jest w trakcie patentu - ochrona patentowa czeka na ekspertyzę w Urzędzie Patentowym RP, dlatego Wnioskodawczyni nie może opisać dokładnie hodowli grzyba herbacianego, ponieważ jest w trakcie oczekiwania na ochronę patentową hodowli - ochronie podlega: sposób hodowli, skład pożywek - substancji odżywczych i wszystkie produkty uboczne hodowli. Wnioskodawczyni w przyszłości zamierza stosować produkcję przemysłową, gdy pozwolą na to warunki hodowli. Hodowla polega na rozmnożeniu, czyli reprodukcji materiału hodowlanego, tzn. grzyba. Hodowany przez Wnioskodawczynię grzyb herbaciany potrzebuje do wzrostu następujących składników mineralnych (odżywczych): wszystkie grzyby m.in. węgiel, azot, wodór, tlen, siarka, fosfor, potas, żelazo, wapń, magnez, kobalt, cynk, miedź. Grzyb pochodzi wyłącznie z własnej hodowli, jest specjalnie selekcjonowany (pierwsza sztuka otrzymana w prezencie), nadal trwa ulepszanie tego gatunku grzyba. Hodowla będzie prowadzona w pomieszczeniu przystosowanym do naturalnych warunków hodowli. Rozmiar hodowli grzyba będzie wynosił od paru sztuk, aż do wzrostu zapotrzebowania na rynku. Hodowla grzyba herbacianego nie będzie odbywała się na powierzchni upraw roślin żywicielskich. Okres przechowywania grzyba, w którym następuje jego biologiczny wzrost, wynosi ok. do 3 miesięcy (doświadczalnie zbadane do tego czasu). Sprzedaż będzie następowała według zamówienia indywidualnego, natomiast w przypadku przerobu w sposób przemysłowy tylko, gdy będzie wymagało tego zapotrzebowanie olbrzymie w krótkim czasie. Na początku Wnioskodawczyni zamierza pozyskiwać klientów poprzez rekomendacje, z polecenia za odpłatnością (na początek do zwrotu kosztów hodowli). Przychód ze sprzedaży rocznej Wnioskodawczyni chciałaby osiągnąć taki, aby mogła rozwinąć hodowlę, natomiast rzeczywistość zrewiduje zapotrzebowanie. Przychód roczny na początku rozwoju może wynosić od kilkuset złotych do kilku tysięcy.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie
(ostatecznie sformułowane w
uzupełnieniu wniosku z dnia 29 września 2019 r.):
Czy hodowla
grzyba herbacianego jest działalnością rolniczą, do której przepisy
ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie stosuje się według
art. 2 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 oraz stosuje się według ust. 3 i 3a oraz
art. 10 ust. 1 pkt 4 po przekroczeniu limitu w załączniku nr 2 do
ustawy?
Zdaniem Wnioskodawczyni (ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu wniosku z dnia 29 września 2019 r.), przyszłe zdarzenie kwalifikuje się jako działalność rolnicza, a po przekroczeniu limitu - jako działy specjalne produkcji rolnej, zgodnie z ustawą o podatku rolnym i ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych, na co wskazują art. 2 ust. 1 i 2 oraz 3, 3a, art. 10 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i art. 2 ust. 1 i 2 oraz art. 3 ustawy o podatku rolnym.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł. Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 3 i pkt 4 ww. ustawy, odrębnymi źródłami przychodów są:
- pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3),
- działy specjalne produkcji rolnej (pkt 4).
Podział ten ma istotny wpływ nie tylko na sposób prowadzenia dokumentacji finansowej, ustalenie podstaw opodatkowania, ale także na sposób opodatkowania i jego wysokość.
Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych co do zasady dotyczą opodatkowania wszelkich dochodów osób fizycznych. Jednakże przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej art. 2 ust. 1 pkt 1 tej ustawy.
Zgodnie z art. 2 ust. 2 ww. ustawy, działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:
- miesiąc - w przypadku roślin,
- 16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,
- 6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
- 2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt
-licząc od dnia nabycia.
Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin in vitro, fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.
Natomiast jak wynika z art. 2 ust. 3a ww. ustawy, nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy, zwanym Załącznikiem nr 2.
Z powyższych przepisów wynika, że działy specjalne produkcji rolnej są wyłączone z działalności rolniczej. Uprawa określonych roślin, hodowla lub chów zwierząt stanowi dział specjalny produkcji rolnej, o ile ich rozmiary przekraczają wielkości określone w Załączniku nr 2 do ustawy. Jeżeli wskazana w treści Załącznika uprawa, hodowla, czy też chów, przekracza rozmiary w nim wskazane, należy uznać, że uprawa ta, hodowla, czy też chów stanowią działy specjalne produkcji rolnej, a do uzyskiwanych z tego tytułu dochodów zastosowanie mają przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W świetle powyższego stwierdzić należy, że skoro ustawodawca zdefiniował zarówno pojęcie działalności rolniczej, jak i działów specjalnych produkcji rolnej, to tylko w granicach wyznaczonych zakresem tych definicji można mówić o przychodzie z tego tytułu. Oznacza to, że działalnością rolniczą dla potrzeb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest wszelka produkcja roślinna i zwierzęca (z zastrzeżeniem art. 2 ust. 3 ustawy) w stanie nieprzetworzonym, określonym jako naturalny, wykorzystująca materiał roślinny lub zwierzęcy pochodzący z własnych upraw, hodowli, chowu oraz wykorzystująca materiał roślinny i zwierzęcy nabyty od innych producentów. Z uwagi na to, że działy specjalne produkcji rolnej są rodzajem działalności rolniczej, muszą być spełnione przesłanki dla uznania działalności za rolniczą. W przypadku nabycia przez podatnika roślin lub zwierząt od innych producentów, okresy ich przetrzymywania, w których następuje ich biologiczny wzrost (tzn. czas liczony od dnia nabycia do dnia zbycia) nie mogą być krótsze niż określone w ww. art. 2 ust. 2 ustawy, by można uznać tą działalność za działalność rolniczą.
Wskazać w tym miejscu należy, że zgodnie z art. 2 ust. 3a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy, zwanym Załącznikiem nr 2, a obecnie określonych mocą rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie norm szacunkowych dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej (Dz. U. z 2018 r., poz. 2362).
Z powyższych przepisów wynika, że działy specjalne produkcji rolnej są wyłączone z działalności rolniczej. Uprawa określonych roślin, hodowla lub chów zwierząt stanowi dział specjalny produkcji rolnej, o ile ich rozmiary przekraczają wielkości określone w Załączniku nr 2 do ustawy.
Załącznik ten określa, jakie uprawy, hodowla i chów zwierząt z uwagi na ich rozmiary stanowią działy specjalne produkcji rolnej, a także normy szacunkowe dochodu rocznego odnoszące się do jednostek powierzchni upraw i innych jednostek poszczególnych rodzajów produkcji zwierzęcej. Jednocześnie informacje zawarte w tym Załączniku mają znaczenie dla oceny, czy danego rodzaju działalność w ogóle ma charakter działów specjalnych produkcji rolnej.
W Załączniku nr 2 Tabeli rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej oraz norm szacunkowych dochodu rocznego w poz. Nr 4 wymieniona została uprawa grzybów i ich grzybni - powyżej 25 m 2 powierzchni uprawowej.
Z powołanych regulacji prawnych wynika, że do działów specjalnych produkcji rolnej zalicza się uprawę grzybów i grzybni - powyżej 25 m2 powierzchni uprawowej, bowiem w Tabeli, o której wyżej mowa, w specyfice rodzajowej tego typu uprawa została wymieniona w poz. Nr 4.
Zatem, zdefiniowana w art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych działalność rolnicza obejmuje swym zakresem uprawę grzybów. Należy jednak zauważyć, że produkcja grzybów uprawnych stanowi doprecyzowanie pojęcia działalności polegającej na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych. Podkreślenia wymaga, że grzyby nie są ani roślinami, ani zwierzętami. Stan taki, będący w opozycji do nauki biologii, przy jednoczesnym braku ustawowej definicji produkcji roślinnej, produkcji zwierzęcej, czy też produkcji grzybów uprawnych może wywoływać problemy interpretacyjne. Podkreśla to Jerzy Bieniuk w opracowaniu Działy specjalne produkcji rolnej. Problemy prawne, w którym stwierdza, że następna definicja zawiera sformułowanie produkcja grzybów uprawnych. Przypomnijmy, iż jest to doprecyzowanie pojęcia działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych. Pojawia się tutaj jednak jeden zasadniczy problem - grzyby nie są roślinami. Nie są też zwierzętami. Są odrębną jednostką klasyfikacyjną. Jest to szkolny błąd ustawodawcy - nie można pisać o roślinach i zwierzętach, jakby był to podział wyłączny. Zgodnie z definicją ustawową grzyby są roślinami lub zwierzętami. Jednak nie jest to zgodne ze współczesną nauką biologii. Zgodnie z rozpowszechnionymi obecnie podziałami świata żywego rośliny stanowią jedno z 4 do 6 królestw obejmujących wszystkie organizmy jądrowe i bezjądrowe. Oczywiście definicja dla celów podatkowych nie musi zawierać określenia całego świata żywego, jednak informacje w niej zawarte powinny być zgodne z nauką biologii. Skoro ustawodawca zawarł w definicji produkcję grzybów, to powinien właściwie ten rodzaj produkcji zakwalifikować. Definicja jest więc błędna i to błędna na poziomie podstaw nauki biologii. Oczywiście można stwierdzić, iż przepisy prawne mogą na własny użytek definiować pojęcia powszechnie używane w nauce. Tak też zdarza się w praktyce. Jednak wyraźnie uznać należy za właściwe stanowisko, iż ustawodawca winien kierować się zdobyczami innych nauk niż prawne i prawidłowo posługiwać się pojęciami, których zakres nie budzi wątpliwości.
Powyższe ma znaczenie w okolicznościach sprawy, bowiem istota wniosku o interpretację sprowadza się do kwalifikacji wskazanego we wniosku grzyba herbacianego do działalności rolniczej, czy też działów specjalnych produkcji rolnej.
Z informacji internetowych (np. www.poradnikzdrowie.pl) wynika, że kombucha (kombucza), potocznie grzyb herbaciany, grzybek japoński, to kolonia bakterii i specjalnej kultury drożdży, która należy do grupy SCOBY (Symbiotic Cultures of Bacteria and Yeasts), czyli do grupy symbiotycznych kultur drożdży i bakterii. Kombucha potocznie nazywana jest grzybem herbacianym lub grzybkiem japońskim, jednak tak naprawdę nie jest grzybem.
Natomiast w opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawczyni podała klasyfikację wynikającą ze wskazanych przez Nią źródeł oraz wskazała, że planuje prowadzić hodowlę (wytwór produktu naturalnego) grzyba herbacianego (TEA FUNGUS) z własnej hodowli, nieprzetworzonego przez Wnioskodawczynię, rolnika, która prowadzi działalność rolną. Klasyfikacja grzyba - Królestwo: Eucariota. Klasa: Fungi [Podział: Ascomycota - workowce, tj. smardz i trufle, w tym klasa: sacharomycess. Nazwa własna: Medusomyces gisevii Lindau (Literatura: Lindau g.1913.Uber Medusomycess Gisevii, eine neue Gattung und Art der Hefepilze. Berichte der Deutschen Botanischen Gesellschaft 31:243-248), index fungorum - klasa: fungi) i Podział: Basidomycota - podstawczaki, tj. pieczarki, borowik.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika ponadto, że Wnioskodawczyni nie prowadzi pozarolniczej działalności gospodarczej, a działalność rolniczą rozpoczęła z dniem 23 sierpnia 2019 r. Planuje ją prowadzić w zakresie hodowli grzybów herbacianych, uprawy kwiatów i ziół oraz grzybów leśnych i łąkowych. Wnioskodawczyni posiada gospodarstwo rolne powyżej 1 ha. Prowadzi hodowlę grzyba herbacianego od 3 lat do celów badawczo-naukowych (praca dyplomowa) w ilości paru sztuk oraz na własny użytek. Grzyby zamierza hodować dla celów prywatnych, a gdy wzrośnie zainteresowanie petentów - również w celu sprzedaży. Wnioskodawczyni osobiście wykonuje wszystkie etapy związane z hodowlą grzyba herbacianego metodą manufaktury - ręcznie. Hodowla grzyba jest w trakcie patentu - ochrona patentowa czeka na ekspertyzę w Urzędzie patentowym RP. Wnioskodawczyni w przyszłości zamierza stosować produkcję przemysłową, gdy pozwolą na to warunki hodowli. Hodowla polega na rozmnożeniu, czyli reprodukcji materiału hodowlanego, tzn. grzyba. Grzyb pochodzi wyłącznie z własnej hodowli, jest specjalnie selekcjonowany (pierwsza sztuka otrzymana w prezencie), nadal trwa ulepszanie tego gatunku grzyba. Hodowla będzie prowadzona w pomieszczeniu przystosowanym do naturalnych warunków hodowli. Rozmiar hodowli grzyba będzie wynosił od paru sztuk, aż do wzrostu zapotrzebowania na rynku. Hodowla grzyba herbacianego nie będzie odbywała się na powierzchni upraw roślin żywicielskich. Okres przechowywania grzyba, w którym następuje jego biologiczny wzrost, wynosi ok. do 3 miesięcy. Sprzedaż będzie następowała według zamówienia indywidualnego, natomiast w przypadku przerobu w sposób przemysłowy tylko, gdy będzie wymagało tego zapotrzebowanie olbrzymie w krótkim czasie. Wnioskodawczyni zamierza pozyskiwać klientów poprzez rekomendacje, z polecenia za odpłatnością (na początek do zwrotu kosztów hodowli). Przychód ze sprzedaży rocznej Wnioskodawczyni chciałaby osiągnąć taki, aby mogła rozwinąć hodowlę. Przychód roczny na początku rozwoju może wynosić od kilkuset złotych do kilku tysięcy.
Mając na uwadze opis zdarzenia przyszłego oraz powyższe uregulowania prawne stwierdzić należy, że prowadzoną przez Wnioskodawczynię hodowlę grzyba herbacianego można uznać za działalność rolniczą, zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, o ile jej rozmiary nie przekroczą wielkości określonej w Załączniku nr 2 do ustawy (poz. nr 4 Tabeli rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej oraz norm szacunkowych dochodu rocznego: uprawa grzybów i grzybni - powyżej 25 m2 powierzchni uprawowej), która ze względu na jej rozmiary nie będzie stanowiła działów specjalnych produkcji rolnej, w myśl art. 2 ust. 3 i ust. 3a powołanej ustawy. W konsekwencji, do przychodów z działalności rolniczej polegającej na hodowli grzyba herbacianego nie znajdą zastosowania przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Końcowo zaznaczyć należy, że tutejszy Organ wydając interpretację w trybie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) jest związany wyłącznie opisem zdarzenia przyszłego przedstawionym przez Wnioskodawczynię i Jej stanowiskiem, tym samym Organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku.
Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie zgodne ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub postępowania kontrolnego organu kontroli celno-skarbowej. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku ww. postępowań okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Jeżeli przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie się różniło od zdarzenia występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji indywidualnej.
Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n ww. ustawy, nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej