Temat interpretacji
Obowiązki płatnika.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 stycznia 2019 r. (data wpływu 31 stycznia 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 marca 2019 r. (data wpływu 14 marca 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 31 stycznia 2019 r. do tutejszego Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.
Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa m.in. w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 28 lutego 2019 r., nr 0113 KDIPT3.4011.47.2019.1.PP, na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ww. ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.
Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano w dniu 28 lutego 2019 r. (data doręczenia 7 marca 2019 r.). Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek pismem z dnia 11 marca 2019 r. (data wpływu 14 marca 2019 r.), nadanym za pośrednictwem placówki pocztowej w dniu 12 marca 2019 r.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
(dalej jako: Wnioskodawca lub ) utworzony na podstawie ustawy z dnia . o utworzeniu (Dz. U. ), jest publiczną uczelnią akademicką i stanowi integralną część narodowego systemu edukacji i nauki.
W dniu 11 grudnia 2017 r. z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju została zawarta umowa o dofinansowanie projektu pt.: w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w Ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Głównym celem projektu jest dostosowanie Wnioskodawcy do potrzeb społeczno-gospodarczych poprzez realizację Zintegrowanego Programu Rozwoju w latach 2018-2022 (od dnia 1 października 2018 r. do dnia 30 września 2022 r.).
Zintegrowany Program Rozwoju obejmuje łącznie 18 zadań, a w przypadku jednego z nich Wnioskodawca wnosi o interpretację: Zadanie . Realizacja programów stażowych dla pracowników naukowo-dydaktycznych Wnioskodawcy.
W czasie realizacji Zadania , tj. od dnia 1 stycznia 2019 r. do dnia 31 stycznia 2022 r., wsparciem w zakresie finansowania udziału w krajowych stażach naukowych, naukowo-dydaktycznych i stażach u pracodawców zostanie objętych 90 pracowników naukowo-dydaktycznych Wnioskodawcy. Będą to:
- staże naukowe 90-dniowe (30 staży),
- staże naukowo-dydaktyczne 21-dniowe (30 staży),
- staże u pracodawców (30 staży).
Głównym celem staży jest podniesienie kwalifikacji i nabycie kompetencji przez pracowników Wnioskodawcy w zakresie organizowania i realizowania badań naukowych, podniesienie jakości kształcenia oraz wzbogacenia oferty dydaktycznej o wiedzę praktyczną. Zgodnie z pn.: , kwalifikacja na staż krajowy odbywać się będzie w uczelni w formie wewnętrznego konkursu. Ocenie będą podlegać m.in. osiągnięcia naukowe i dydaktyczne kandydatów, ranga jednostki organizacyjnej i ocena osiągnięć opiekuna naukowego kandydata (-ki) w jednostce naukowej, w której zamierza odbyć staż, program i uzasadnienia wyjazdu, przewidywany wpływ realizacji działania na rozwój kariery naukowej kandydata (-ki) i przewidywane korzyści naukowe/dydaktyczne dla macierzystej jednostki kandydata (-ki). Staże naukowe i naukowo-dydaktyczne powinny odbywać we wiodących ośrodkach naukowych w kraju zakwalifikowanym do kategorii A lub A+, a staże praktyczne u wiodących pracodawców w danej branży.
Przed rozpoczęciem stażu pracownik podpisuje z Wnioskodawcą dwustronną umowę uczestnictwa w projekcie. Przedmiotem umowy jest udzielenie uczestnikowi projektu nieodpłatnego wsparcia w formie udziału w ww. stażu poprzez:
- pokrycie kosztów utrzymania, które w projekcie będzie wyliczane zgodnie z metodologią obliczania diety przyjętą w § 7 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej, zwanego dalej Rozporządzeniem,
- pokrycie kosztów noclegu, które w projekcie będzie wyliczane zgodnie z metodologią obliczania zwrotu kosztów za nocleg podczas podróży krajowej przyjętą w § 8 Rozporządzenia,
- wypłaty ryczałtu na pokrycie kosztów dojazdu środkami komunikacji miejscowej w miejscu odbywania stażu, w wysokości 10 zł za dzień realizacji zadań,
- zwrotu kosztów ubezpieczenia uczestnika od następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW) obejmującego okres pobytu na stażu do kwoty 100 zł brutto na osobę.
Rozliczenie kosztów dotyczących utrzymania i zakwaterowania w czasie odbywania stażu krajowego będzie odbywać się zgodnie z Zarządzeniem nr Rektora z dnia w sprawie zasad ustalania należności przysługujących pracownikom z tytułu podróży służbowych oraz zasad zwrotu kosztów podróży studentom, doktorantom oraz osobom współpracującym z .
Pracownicy naukowo-dydaktyczni, którym Wnioskodawca będzie wypłacał wsparcie, będą uczestnikami projektu , realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, natomiast wypłacone środki na pokrycie kosztów utrzymania, kosztów noclegu, ryczałt na dojazdy komunikacją miejscową, w miejscu odbywania stażu, a także zwrot kosztów podróży na staż i podróży powrotnej oraz zwrot kosztów ubezpieczenia uczestnika NNW obejmującego okres pobytu na stażu, będą stanowiły pomoc udzieloną w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
W piśmie z dnia 11 marca 2019 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał, że sformułowanie Przedmiotem umowy jest udzielenie Uczestnikowi projektu nieodpłatnego wsparcia w formie udziału w ww. stażu (...) oznacza, że uczestnicy projektu nie wnoszą żadnych opłat za umożliwienie im wzięcia udziału w stażach w projekcie pn. , nr . Wsparcie uczestników jest natomiast odpłatne w takim znaczeniu, że finansuje ze środków przedmiotowego projektu:
- koszty utrzymania uczestnika podczas pobytu na stażu (wyliczone zgodnie z metodologią obliczania diety przyjętą w § 7 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej,
- koszty noclegu (wyliczone zgodnie z metodologią obliczania zwrotu kosztów za nocleg podczas podróży krajowej przyjętą w § 8 ww. Rozporządzenia),
- ryczałt na dojazdy komunikacją miejscową w miejscu odbywania stażu w wysokości 10 zł/dzień realizacji zadań stażowych,
- zwrot kosztów podróży na staż i podróży powrotnej, tj. zwrot kosztów biletu transportu publicznego zakupionego przez pracownika, albo zwrot kosztów podróży prywatnym środkiem transportu w kwocie nieprzekraczającej wartości biletu transportu publicznego na danej trasie w klasie 2 oraz
- zwrot kosztów ubezpieczenia NNW obejmującego okres pobytu na stażu do kwoty 100 zł brutto/osobę.
Wypłacane środki stanowią formę wsparcia pracowników naukowo-dydaktycznych przez jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Pracownicy naukowo-dydaktyczni, biorący udział w ww. stażach są uczestnikami projektu pn. , nr .
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:
Czy od wypłaconych środków na pokrycie kosztów utrzymania (tj. wypłata kwoty wyliczonej zgodnie z metodologią obliczania diety za podróż krajową) pracownikom naukowo-dydaktycznym, którzy są uczestnikami projektu , należy potrącić zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych?
Zdaniem Wnioskodawcy, art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1509, z późn. zm.) przewiduje zwolnienie z podatku dochodowego od osób fizycznych, środków finansowych otrzymanych przez uczestnika projektu jako pomoc udzieloną w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Ponieważ świadczenia pieniężne wypłacane będą z Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020, który jest współfinansowany z Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, a pracownicy naukowo-dydaktyczni Wnioskodawcy, otrzymujący wsparcie w postaci: wypłaty środków na pokrycie kosztów utrzymania i kosztów noclegu, ryczałtu na pokrycie kosztów dojazdów środkami komunikacji miejscowej w miejscu odbywania stażu, a także zwrotu kosztów podróży do miejsca odbywania stażu i podróży powrotnej oraz ubezpieczenia NNW na okres realizowania zadań stażowych, będą uczestnikami projektu, z związku z tym na podstawie przytoczonych przepisów środki wypłacone na pokrycie: kosztów utrzymania, kosztów noclegu i dojazdów środkami komunikacji miejscowej w miejscu odbywania stażu w okresie realizowania zadań stażowych, a także zwrotu kosztów podróży na staż i podróży powrotnej oraz ubezpieczenia NNW, podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych.
Wnioskodawca uważa, że nie jest zobowiązany do potrącania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od ww. świadczeń.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1509, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Z treści powyższego przepisu wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartym w cytowanej ustawie, bądź od których zaniechano poboru podatku.
Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
W myśl art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej zakładami pracy, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.
Natomiast zgodnie z art. 35 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do poboru zaliczek miesięcznych jako płatnicy są obowiązane m.in. uczelnie, federacje podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki, instytuty naukowe Polskiej Akademii Nauk, instytuty badawcze, międzynarodowe instytuty naukowe utworzone na podstawie odrębnych ustaw działające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zakłady pracy oraz inne jednostki organizacyjne od wypłacanych przez nie stypendiów.
Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca utworzony na podstawie ustawy z dnia . o utworzeniu , jest publiczną uczelnią akademicką i stanowi integralną część narodowego systemu edukacji i nauki. W dniu 11 grudnia 2017 r. z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju została zawarta umowa o dofinansowanie projektu pt.: w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w Ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Głównym celem projektu jest dostosowanie Wnioskodawcy do potrzeb społeczno-gospodarczych poprzez realizację Zintegrowanego Programu Rozwoju w latach 2018-2022 (od dnia 1 października 2018 r. do dnia 30 września 2022 r.). Zintegrowany Program Rozwoju obejmuje łącznie 18 zadań, a w przypadku jednego z nich Wnioskodawca wnosi o interpretację: Zadanie . Realizacja programów stażowych dla pracowników naukowo-dydaktycznych Wnioskodawcy. W czasie realizacji Zadania , tj. od dnia 1 stycznia 2019 r. do dnia 31 stycznia 2022 r., wsparciem w zakresie finansowania udziału w krajowych stażach naukowych, naukowo-dydaktycznych i stażach u pracodawców zostanie objętych 90 pracowników naukowo-dydaktycznych Wnioskodawcy. Będą to:
- staże naukowe 90-dniowe (30 staży),
- staże naukowo-dydaktyczne 21-dniowe (30 staży),
- staże u pracodawców (30 staży).
Głównym celem staży jest podniesienie kwalifikacji i nabycie kompetencji przez pracowników Wnioskodawcy w zakresie organizowania i realizowania badań naukowych, podniesienie jakości kształcenia oraz wzbogacenia oferty dydaktycznej o wiedzę praktyczną. Zgodnie z pn.: , kwalifikacja na staż krajowy odbywać się będzie w uczelni w formie wewnętrznego konkursu. Ocenie będą podlegać m.in. osiągnięcia naukowe i dydaktyczne kandydatów, ranga jednostki organizacyjnej i ocena osiągnięć opiekuna naukowego kandydata (-ki) w jednostce naukowej, w której zamierza odbyć staż, program i uzasadnienia wyjazdu, przewidywany wpływ realizacji działania na rozwój kariery naukowej kandydata (-ki) i przewidywane korzyści naukowe/dydaktyczne dla macierzystej jednostki kandydata (-ki). Staże naukowe i naukowo-dydaktyczne powinny odbywać we wiodących ośrodkach naukowych w kraju zakwalifikowanym do kategorii A lub A+, a staże praktyczne u wiodących pracodawców w danej branży.
Przed rozpoczęciem stażu pracownik podpisuje z Wnioskodawcą dwustronną umowę uczestnictwa w projekcie. Przedmiotem umowy jest udzielenie uczestnikowi projektu nieodpłatnego wsparcia w formie udziału w ww. stażu poprzez:
- pokrycie kosztów utrzymania, które w projekcie będzie wyliczane zgodnie z metodologią obliczania diety przyjętą w § 7 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej, zwanego dalej Rozporządzeniem,
- pokrycie kosztów noclegu, które w projekcie będzie wyliczane zgodnie z metodologią obliczania zwrotu kosztów za nocleg podczas podróży krajowej przyjętą w § 8 Rozporządzenia,
- wypłaty ryczałtu na pokrycie kosztów dojazdu środkami komunikacji miejscowej w miejscu odbywania stażu, w wysokości 10 zł za dzień realizacji zadań,
- zwrotu kosztów ubezpieczenia uczestnika od następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW) obejmującego okres pobytu na stażu do kwoty 100 zł brutto na osobę.
Rozliczenie kosztów dotyczących utrzymania i zakwaterowania w czasie odbywania stażu krajowego będzie odbywać się zgodnie z Zarządzeniem nr Rektora z dnia w sprawie zasad ustalania należności przysługujących pracownikom z tytułu podróży służbowych oraz zasad zwrotu kosztów podróży studentom, doktorantom oraz osobom współpracującym z . Pracownicy naukowo-dydaktyczni, którym Wnioskodawca będzie wypłacał wsparcie, będą uczestnikami projektu , realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, natomiast wypłacone środki na pokrycie kosztów utrzymania, kosztów noclegu, ryczałt na dojazdy komunikacją miejscową, w miejscu odbywania stażu, a także zwrot kosztów podróży na staż i podróży powrotnej oraz zwrot kosztów ubezpieczenia uczestnika NNW obejmującego okres pobytu na stażu, będą stanowiły pomoc udzieloną w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
Wnioskodawca wskazał, że sformułowanie Przedmiotem umowy jest udzielenie Uczestnikowi projektu nieodpłatnego wsparcia w formie udziału w ww. stażu (...) oznacza, że uczestnicy projektu nie wnoszą żadnych opłat za umożliwienie im wzięcia udziału w stażach w projekcie pn. , nr ... Wsparcie uczestników jest natomiast odpłatne w takim znaczeniu, że finansuje ze środków przedmiotowego projektu:
- koszty utrzymania uczestnika podczas pobytu na stażu (wyliczone zgodnie z metodologią obliczania diety przyjętą w § 7 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej,
- koszty noclegu (wyliczone zgodnie z metodologią obliczania zwrotu kosztów za nocleg podczas podróży krajowej przyjętą w § 8 ww. Rozporządzenia),
- ryczałt na dojazdy komunikacją miejscową w miejscu odbywania stażu w wysokości 10 zł/dzień realizacji zadań stażowych,
- zwrot kosztów podróży na staż i podróży powrotnej, tj. zwrot kosztów biletu transportu publicznego zakupionego przez pracownika, albo zwrot kosztów podróży prywatnym środkiem transportu w kwocie nieprzekraczającej wartości biletu transportu publicznego na danej trasie w klasie 2 oraz
- zwrot kosztów ubezpieczenia NNW obejmującego okres pobytu na stażu do kwoty 100 zł brutto/osobę.
Wypłacane środki stanowią formę wsparcia pracowników naukowo-dydaktycznych przez jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Pracownicy naukowo-dydaktyczni, biorący udział w ww. stażach są uczestnikami projektu pn. , nr .
Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
W myśl art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2077, z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich - rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5c.
Uwzględniając powyższe, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (w tym Europejskiego Funduszu Społecznego), wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.
Zauważyć należy również, że zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych objęci są uczestnicy projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu, tj. w przedmiotowej sprawie, pracowników naukowo-dydaktycznych. Użyte w powyższym przepisie pojęcie z udziałem środków europejskich należy rozumieć, jako współfinansowanie pomocy z tych środków.
Niewątpliwie, w rozpatrywanej sprawie, fundusze na wsparcie udziału ww. projekcie będą pochodziły ze środków europejskich, o których mowa w przepisie statuującym rozpatrywane zwolnienie przedmiotowe. Natomiast pracownicy naukowo-dydaktyczni, jako uczestnicy projektu będą ostatecznie osobami, którym faktycznie udzielana jest pomoc w ramach projektu.
Analiza cytowanego powyżej art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje ponadto, że wolne od podatku są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu. Z ww. sformułowania wynika zatem jednoznacznie, że przedmiotowym zwolnieniem nie są objęte wszystkie świadczenia jakie otrzymuje uczestnik projektu (np. świadczenia nieodpłatne, świadczenia częściowo odpłatne oraz świadczenia rzeczowe), a wyłącznie świadczenia finansowe, czyli pieniężne.
Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że wypłacane przez Wnioskodawcę pracownikom naukowo-dydaktycznym (tj. uczestnikom projektu finansowanego ze środków europejskich w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego) świadczeń pieniężnych, tj.:
- kosztów utrzymania uczestnika podczas pobytu na stażu,
- kosztów noclegu,
- ryczałtu na dojazdy komunikacją miejscową w miejscu odbywania stażu,
- zwrotu kosztów podróży na staż i podróży powrotnej, tj. zwrotu kosztów biletu transportu publicznego zakupionego przez pracownika, albo zwrotu kosztów podróży prywatnym środkiem transportu w kwocie nieprzekraczającej wartości biletu transportu publicznego na danej trasie w klasie 2 oraz
- zwrotu kosztów ubezpieczenia NNW obejmującego okres pobytu na stażu
-jako pomoc udzielana w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych będą korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego na mocy art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W konsekwencji, Wnioskodawca, jako płatnik, nie będzie zobowiązany do naliczania, pobrania i odprowadzania do właściwego urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od wypłaconych ww. świadczeń oraz nie będzie miał obowiązku uwzględnienia ww. kwot w informacji o przychodach z innych źródeł oraz o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-11).
Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Końcowo, mając na uwadze treść przepisu art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), zauważyć należy, że w przedmiotowej sprawie organ podatkowy wydając interpretację indywidualną przepisów prawa opiera się wyłącznie na opisie zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę. Do postępowania w sprawie wydania interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego nie mają bowiem zastosowania przepisy o postępowaniu podatkowym, a postępowanie dowodowe jest częścią postępowania podatkowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa jest sam przepis prawa. Jeżeli zatem przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie różniło się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w , w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej