w zakresie obowiązków płatnika w związku z realizacją projektu - Interpretacja - 0113-KDIPT2-3.4011.233.2019.2.AC

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 17.06.2019, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.233.2019.2.AC, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

w zakresie obowiązków płatnika w związku z realizacją projektu

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 marca 2019 r. (data wpływu 9 kwietnia 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 maja 2019 r. (data wpływu 30 maja 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych

  • w zakresie powstania przychodu dla Grantobiorców jest nieprawidłowe,
  • w zakresie obowiązków płatnika w związku z realizacją projektu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 kwietnia 2019 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

Z uwagi na braki formalne wniosku, Organ podatkowy pismem z dnia 15 maja 2019 r., nr 0113-KDIPT2-3.4011.233.2019.1.AC (doręczonym w dniu 20 maja 2019 r.) wezwał Wnioskodawcę na podstawie art. 13 § 2a, art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) do jego uzupełnienia, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia. W odpowiedzi na ww. wezwanie w dniu 30 maja 2019 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku (nadane w dniu 27 maja 2019 r.).

We wniosku i jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Politechnika, podpisując w dniu 11 grudnia 2018 r. Umowę o dofinansowanie z Centrum , stała się Operatorem Projektu, realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020, Oś Priorytetowa nr 3 Cyfrowe kompetencje społeczeństwa, Działanie nr 3.2 Innowacyjne rozwiązania na rzecz aktywizacji cyfrowej współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Regionalnego (84,63% stanowią środki z Unii Europejskiej, natomiast 15,37% z budżetu państwa).

Ten realizowany w formule partnerstwa uczelni wyższych i organizacji pozarządowych Projekt jest projektem grantowym, o którym mowa w art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (Dz. U. 2018, poz. 1431), tzw. Ustawy wdrożeniowej.

Konstrukcja projektu grantowego zakłada wyodrębnienie roli Operatora (Operator, tu Politechnika) oraz Grantobiorcy. Grantobiorcą zgodnie z treścią art. 35 ust. 3 ww. ustawy jest podmiot publiczny albo prywatny, inny niż Operator projektu grantowego, wybrany w drodze otwartego naboru ogłoszonego przez Operatora projektu grantowego w ramach realizacji projektu grantowego. Operator zobowiązany jest do przekazywania Grantobiorcom środków finansowych na realizację zadań zgodnie z wytycznymi zawartymi w Umowie o powierzenie grantu, tj. w celu podniesienia kompetencji kadry dydaktycznej, tzn. osób prowadzących pozalekcyjne kółka informatyczne oraz aktywizacji młodzieży uzdolnionej informatycznie i służyć mają pokryciu kosztów i poniesionych wydatków na realizację pozalekcyjnych kół informatycznych dla uczniów.

Grantobiorcami mogą być osoby fizyczne, tj.:

  • nauczyciele szkół podstawowych,
  • nauczyciele szkół ponadpodstawowych,
  • nauczyciele akademiccy,
  • inne osoby dorosłe wykazujące predyspozycje oraz zainteresowanie pracą z wybitnie uzdolnioną młodzieżą, wybrane na drodze otwartego naboru (z zachowaniem bezstronności i przejrzystości zastosowanych procedur) w oparciu o ustalone kryteria.

Operator zawrze z Grantobiorcą Umowę o powierzenie grantu, w ramach której Grantobiorca zobowiązany będzie m.in. do:

  • uczestnictwa w cyklu szkoleniowym zorganizowanym przez Operatora osiągając, co najmniej 80% frekwencję zjazdów stacjonarnych oraz 100% frekwencję szkoleń on-line,
  • przygotowania i prowadzenia kółka informatycznego,
  • wydatkowania grantu zgodnie z przepisami obowiązującego prawa, w sposób oszczędny, z zachowaniem zasady uzyskania najlepszych efektów z danych nakładów, zasady optymalnego doboru metod i środków służących osiągnięciu założonych celów, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa i zasadami obowiązującymi w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa 2014-2020 oraz w sposób, który zapewni prawidłową realizację zadań objętych grantem oraz zgodnie z jego celami załączonymi we Wniosku o powierzenie grantu,
  • realizacji zadań objętych grantem w zakresie i na warunkach określonych we Wniosku o powierzenie grantu, Harmonogramie rzeczowo-finansowym oraz Umowie o powierzenie grantu, w sposób służący realizacji celu projektu grantowego.

Operator w ramach ww. umowy zobowiązany będzie do wypłaty Grantobiorcy grantu oraz udzielenia Mu wsparcia specjalistycznego (tj. przeprowadzenie 288h cyklu szkoleniowego, opieki mentorskiej, użyczenia Grantobiorcy pakietu materiałów dydaktycznych).

Środki na realizację celu projektu zostaną przekazane Grantobiorcy na wyodrębniony rachunek bankowy, na podstawie systemu zaliczkowo-refundacyjnego realizowanego w modelu płatności za rezultat, tj. liczba przeszkolonych osób (min. 8 uczestników kółka informatycznego) w postaci trzech transz z przeznaczeniem na wydatki kwalifikowalne określone w Wytycznych Ministra Rozwoju w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020 oraz Katalogu wydatków kwalifikowanych w projektach realizowanych w ramach III osi priorytetowej Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020 (do niekwalifikowanych wydatków zalicza się wydatki poniesione na: wynagrodzenia prowadzących koła, przeprowadzanie na wejściu badań przesiewowych umiejętności programowania uczniów, wydatki na zakup sprzętu teleinformatycznego, a także budowę infrastruktury sprzętowej i dostępowej dla dedykowanego serwisu internetowego projektu). Grantobiorca wraz z Umową o powierzenie grantu będzie składał Zobowiązanie do zwrotu środków finansowych w przypadku realizacji Grantu niezgodnie z postanowieniami zawartymi w Kompletnym Schemacie Grantowym i Umowie o powierzenie grantu. Rozliczeniu podlegać będą jedynie wydatki kwalifikowalne, poniesione w ramach realizacji zadań objętych grantem.

Pierwsza transza grantu (zaliczkowa) w wysokości 33% grantu będzie wypłacona w terminie 14 dni od zawarcia Umowy o powierzenie grantu. Druga transza grantu (zaliczkowa) w wysokości 33% grantu będzie przekazana w terminie 14 dni od złożenia przez Grantobiorcę i po zaakceptowaniu przez Operatora Protokołu z częściowej realizacji grantu w okresie nie późniejszym niż określony w Umowie o powierzenie grantu. Trzecia transza grantu (refundacyjna) w wysokości 34% wartości grantu będzie przekazana po zakończeniu realizacji zadań objętych grantem (32 spotkania, 8 miesięcy) na podstawie zaakceptowanego przez Operatora końcowego Protokołu z realizacji grantu złożonego przez Grantobiorcę, w okresie nie późniejszym niż wskazany w umowie.

W przypadku niedotrzymania terminu z przyczyn leżących po stronie Grantobiorcy Operator może odstąpić od wypłaty refundacji. Wzór Protokołu na podstawie, którego wypłacana będzie druga i trzecia transza grantu stanowić będzie załącznik do Umowy o powierzenie grantu. Do protokołu Grantobiorca załączać będzie m.in. konspekty zajęć, opis ich realizacji, oryginały dokumentów potwierdzających osiągnięcie zakładanych w Kompletnym Schemacie Grantowym wskaźników rezultatu (np.: listy obecności, oświadczenia etc.) oraz Oświadczenie o wydatkowaniu środków zgodnie z przeznaczeniem grantu. Operator będzie rozliczał transze grantu w oparciu o weryfikację złożonych dokumentów i ich zgodności z zapisami Umowy o powierzenie grantu i przeznaczeniem grantu oraz na podstawie uzyskanych przez Grantobiorcę rezultatów. Grantobiorca zobowiązany będzie do prowadzenia informatycznej ewidencji księgowej kosztów, wydatków i przychodów poniesionych na rzecz realizacji grantu, np. w formie pliku MS Excel. Operator nie będzie weryfikował i nie będzie ponosił odpowiedzialności za prawidłowość sporządzonych przez Grantobiorcę dokumentów księgowych stanowiących dowód wydatków poniesionych przez Grantobiorcę w ramach realizacji grantu.

Grantobiorca zobowiązany będzie do zwrotu grantu w przypadku niewywiązywania się z realizacji Umowy o powierzenie grantu, w szczególności wykorzystania środków niezgodnie z celami grantu. W celu zbadania czy grant został zrealizowany zgodnie z Umową o powierzenie grantu, Operator może przeprowadzić kontrolę na miejscu realizacji zadania. Grantobiorca zobowiązany będzie w Umowie o powierzenie grantu poddać się kontroli dokonywanej przez Operatora, Instytucję Pośredniczącą oraz inne uprawnione podmioty w zakresie prawidłowości realizacji zadań objętych grantem lub projektem grantowym.

Grantobiorcy zobowiązani będą udostępnić Operatorowi, oraz podmiotom uprawnionym, wszelką dokumentację, związaną bezpośrednio z realizacją projektu, w szczególności dokumenty umożliwiające potwierdzenie kwalifikowalności wydatków, tj. faktury, rachunki, paragony, a także, zapewnić dostęp do pomieszczeń, udzielać wszelkich wyjaśnień i informacji dotyczących realizacji grantu. Sprawdzane będzie także to, czy informacje dotyczące postępu realizacji zadań objętych grantem, które Grantobiorca przedstawił w Protokole z realizacji grantu są zgodne ze stanem rzeczywistym czy Harmonogramem rzeczowo-finansowym. Jeżeli na podstawie czynności kontrolnych przeprowadzonych przez uprawnione organy zostanie stwierdzone, że Grantobiorca wykorzystał całość lub część przyznanych środków finansowych niezgodnie z przeznaczeniem, bez zachowania odpowiednich procedur lub pobrał całość lub część przyznanych środków finansowych w sposób nienależny albo w nadmiernej wysokości, zobowiązany jest on do zwrotu tych środków odpowiednio w całości lub w części wraz z odsetkami ustawowymi, na rachunek bankowy wskazany przez Operatora. Operator w okresie realizacji projektu zobowiązał się do przeprowadzenia kontroli na miejscu 10% Grantobiorców.

Odsetki od przekazanych Grantobiorcy płatności zaliczkowych wynikające z umowy rachunku bankowego, na którym będą one przechowywane, będą podlegać zwrotowi.

Grantobiorca zobowiązany będzie do przechowywania dokumentacji związanej z realizacją grantu w okresie 5 lat po zakończeniu Projektu pn. w sposób zapewniający dostępność, poufność i bezpieczeństwo, oraz będzie zobowiązany do poinformowania Operatora o miejscu jej archiwizacji w terminie 5 dni roboczych od dnia podpisania Umowy o powierzenie grantu, o ile dokumentacja będzie przechowywana poza jego siedzibą lub adresem wskazanym w Umowie o powierzenie grantu.

Wniosek o indywidualną interpretację podatkową dotyczy zdarzenia przyszłego, gdyż zgodnie z Harmonogramem wykonania Projektu, dystrybucja grantów rozpocznie się nie wcześniej niż w 3 kwartale 2019 r., kiedy to zawierane będą umowy o powierzenie grantu. Zgodnie z Umową o dofinansowanie, w 5 letnim okresie realizacji Projektu, Operator wypłaci granty na łączną kwotę 30 195 200 zł (słownie: trzydzieści milionów sto dziewięćdziesiąt pięć tysięcy dwieście złotych), co stanowi, co najmniej 60% wydatków kwalifikowanych Projektu.

Zgodnie z regulaminem konkursu, wysokość każdego grantu, jaki ma być udzielony Grantobiorcy, nie może być wyższa niż 800 zł (osiemset złotych) / miesiąc dla jednego koła. W ramach projektu przewidziano dwa rodzaje grantów (ogólny i projektowy), o jakie wnioskować może osoba fizyczna prowadząca koło. W związku z powyższym, wysoce prawdopodobna i bardzo pożądana z punktu widzenia celów konkursu, jest sytuacja, w której jeden Grantobiorca zainteresowany będzie pozyskaniem grantów na prowadzenia dwóch kół w formule teoretycznej i praktycznej. W takiej sytuacji przy 8-miesięcznym okresie prowadzenia kół łączna kwota przekazanych środków to maksymalnie 12 800 zł (dwanaście tysięcy osiemset złotych) dla jednego Grantobiorcy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania

(ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):

  1. Czy na podstawie opisanego zdarzenia przyszłego, środki przekazane na zorganizowanie i przeprowadzenie zajęć z uczniami w ramach realizacji pozalekcyjnych kół informatycznych, będą stanowić przychód/dochód Grantobiorcy w rozumieniu art. 3 ust. 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od którego Wnioskodawca będzie zobowiązany do poboru zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych?
  2. Czy na podstawie opisanego zdarzenia przyszłego, środki przekazane Grantobiorcy na zorganizowanie i przeprowadzenie zajęć z uczniami w ramach realizacji pozalekcyjnych kół informatycznych, będą stanowić przychód/dochód zwolniony od podatku dochodowego, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 oraz 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawcy, (po uzupełnieniu wniosku), środki przekazane Grantobiorcy nie będą stanowiły przychodu/dochodu, od którego Wnioskodawca zobowiązany będzie do poboru zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Ad 1

Zgodnie z art. 3 ust. 2b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1509, z późn. zm.), za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w ust. 2a, uważa się w szczególności dochody (przychody) z:

  1. pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;
  2. działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;
  3. działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład;
  4. położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości lub praw do takiej nieruchomości, w tym ze zbycia jej w całości albo w części lub zbycia jakichkolwiek praw do takiej nieruchomości;
  5. papierów wartościowych oraz pochodnych instrumentów finansowych niebędących papierami wartościowymi, dopuszczonych do publicznego obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w ramach regulowanego rynku giełdowego, w tym uzyskane ze zbycia tych papierów albo instrumentów oraz z realizacji praw z nich wynikających;
  6. tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji) w spółce, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną lub tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym, instytucji wspólnego inwestowania lub innej osobie prawnej lub z tytułu należności będących następstwem posiadania tych udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków lub tytułów uczestnictwa jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów takiej spółki, spółki niebędącej osobą prawną, funduszu inwestycyjnego, instytucji wspólnego inwestowania lub osoby prawnej, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości;
  7. tytułu należności regulowanych, w tym stawianych do dyspozycji, wypłacanych lub potrącanych, przez osoby fizyczne, osoby prawne albo jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, niezależnie od miejsca zawarcia umowy i wykonania świadczenia;
  8. niezrealizowanych zysków, o których mowa w art. 30da.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z przepisem art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń

Zgodnie z przepisami art. 31 ww. ustawy, osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej zakładami pracy, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Zgodnie z art. 35 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do poboru zaliczek miesięcznych na podatek dochodowy od osób fizycznych są obowiązane jako płatnicy m.in. jednostki organizacyjne uczelni, placówki naukowe, zakłady pracy oraz inne jednostki organizacyjne od wypłacanych przez nie stypendiów.

Stosownie do art. 39 ust. 1 ww. ustawy, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, są obowiązani przesłać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania, imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru, z zastrzeżeniem ust. 5. Informację, o której mowa w zdaniu pierwszym, sporządza się również w przypadku dokonywania wypłaty świadczeń określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46 i 74. W informacji tej wykazuje się również dochody zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych.

Wnioskodawca wskazuje, że środków na realizację grantu nie można uznać za dochód Grantobiorcy w rozumieniu art. 3 ust. 2b ww. ustawy, od którego Wnioskodawca będzie zobowiązany do poboru zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Mając na uwadze opisany we wniosku stan faktyczny (winno być: zdarzenie przyszłe) oraz powołane wyżej przepisy prawa powszechnie obowiązującego, Wnioskodawca stwierdza, że środki przekazane Grantobiorcom nie spełniają podstawowych przesłanek definicji dochodu (przychodu) określonej w ustawie o podatku dochodowym, zatem nie widzi podstaw na pobranie zaliczki na podatek.

Ponadto, zgodnie z założeniami Projektu odbiorcą ostatecznym nie jest Grantobiorca, któremu są przekazywane środki finansowe w postaci Grantu, lecz osoby fizyczne (uczniowie), którzy będą korzystali z działań realizowanych w ramach Projektu.

Ad 2

Przyjmując jednak, że środki finansowe przekazane Grantobiorcy będą stanowiły dochód, Wnioskodawca wskazuje, że środki te są wolne od podatku dochodowego i brak jest podstaw do poboru przez Wnioskodawcę zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca bez względu na rodzaj umowy wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Analizując czy warunek określony pod lit. a) przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zostanie spełniony ważne jest, aby zostało zachowane kryterium pochodzenia środków pieniężnych, tzn. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków dokonywane jest za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy, co w rezultacie oznacza, że ze zwolnienia z podatku dochodowego korzystają dochody podatnika, które bezpośrednio zostały sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Politechnika otrzyma dofinansowanie projektu co oznacza, że Projekt będzie współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020, Oś Priorytetowa nr 3 Cyfrowe kompetencje społeczeństwa Działanie nr 3.2 Innowacyjne rozwiązania na rzecz aktywizacji cyfrowej współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Regionalnego.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 869, z późn. zm.).

Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych, przez środki europejskie rozumie się środki, o których mowa w art. 5 ust 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5c.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środkami publicznymi, są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśl art. 5 ust. 3 ustawy o finansach publicznych, do środków o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się:

  1. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rybackiego oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;
  2. niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d;
    1. Norweskiego Mechanizmu Finansowego;
    2. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego;
    3. Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;
  3. środki przeznaczone na realizację programów przedakcesyjnych oraz Programu Środki Przejściowe;
  4. środki na realizację wspólnej polityki rolnej;
  5. środki przeznaczone na realizację:
    1. programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna;
    2. programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r., określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z 9.11.2006, str. 1) oraz programów Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa;
    3. Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2004-2009;
    4. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2004-2009;
    5a) środki przeznaczone na realizację Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych;
    5b) środki Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym;
    5c) środki pochodzące z instrumentu Łącząc Europę, o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1316/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiającym instrument Łącząc Europę, zmieniającym rozporządzenie (UE) nr 913/2010 oraz uchylającym rozporządzenia (WE) nr 680/2007 i (WE) nr 67/2010 (Dz. Urz. UE L 348 z 20.12.2013, str. 129, z późn. zm. );
  1. inne środki.

Uwzględniając powyższe, do środków europejskich na mocy art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, w tym Europejskiego Funduszu Regionalnego.

Granty udzielane w ramach Projektu wyczerpują przesłanki do zwolnienia Wnioskodawcy z obowiązku pobrania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który stanowi, że wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4 w ustawie o finansach publicznych.

Granty wypłacane będą w ramach projektu stanowiąc nie więcej niż 84,63% finansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, natomiast w 15,37% z budżetu państwa na podstawie stosownej Umowy o dofinansowanie projektu, co powoduje, że zostanie spełniona definicja środków europejskich, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4 w ustawie o finansach publicznych.

Ponadto zgodnie z art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej zakładami pracy, są zobowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Środki przekazywane Grantobiorcy będą przeznaczone na koszty i wydatki związane z realizacją przez niego zadań projektowych na podstawie odrębnej umowy zawartej pomiędzy Wnioskodawcą jako Operatorem, a Grantobiorcą. Umowa o powierzenie grantu nie będzie miała znamion umowy o pracę. Nie zostanie wówczas spełniony warunek, na podstawie którego Wnioskodawca zobowiązany jest do pobrania zaliczki, na podatek dochodowy. W konsekwencji Wnioskodawca, jako płatnik, nie będzie zobowiązany do naliczania, poboru i odprowadzania do właściwego urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy od środków finansowych przekazanych Grantobiorcy, a także wystawienia (PIT-11), tj. informacji o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy od przekazywanych środków finansowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest:

  • nieprawidłowe w zakresie powstania przychodu dla Grantobiorców,
  • prawidłowe w zakresie obowiązków płatnika w związku z realizacją projektu.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1509, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 1415, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Za przychód należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenie otrzymane przez podatnika.

Zatem, przychodem będą również wypłacane przez Wnioskodawcę Grantobiorcom świadczenia pieniężne.

W myśl art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej zakładami pracy, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Natomiast zgodnie z art. 39 ust. 1 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, są obowiązani przesłać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania, imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru (PIT-11). Informację, o której mowa w zdaniu pierwszym, sporządza się również w przypadku dokonywania wypłaty świadczeń określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46 i 74. W informacji tej wykazuje się również dochody zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

W myśl art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 2077, z późn. zm.), przez środki europejskie rozumie się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5c.

Natomiast stosownie do art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4, 5a-5c ww. ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się:

  • środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rybackiego oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;
  • niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:
    1. Norweskiego Mechanizmu Finansowego,
    2. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego,
    3. Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;
  • środki na realizację wspólnej polityki rolnej;
  • środki przeznaczone na realizację Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych;
  • środki Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym;
  • środki pochodzące z instrumentu Łącząc Europę, o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1316/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiającym instrument Łącząc Europę, zmieniającym rozporządzenie (UE) nr 913/2010 oraz uchylającym rozporządzenia (WE) nr 680/2007 i (WE) nr 67/2010 (Dz. Urz. UE L 348 z 20.12.2013, str. 129, z późn. zm.).

Uwzględniając powyższe, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (w tym Europejskiego Funduszu Regionalnego) wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych. Użyte w powyższym przepisie pojęcie z udziałem środków europejskich należy rozumieć, jako współfinansowanie pomocy z tych środków. Natomiast przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu.

Z ww. przepisu wynika zatem, że zwolnieniem objęte są jedynie świadczenia finansowe/pieniężne, współfinansowane ze środków europejskich, w tym z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Jak wynika z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego, Politechnika, podpisując Umowę o dofinansowanie z Centrum , stała się Operatorem Projektu, realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020, Oś Priorytetowa nr 3 Cyfrowe kompetencje społeczeństwa, Działanie nr 3.2 Innowacyjne rozwiązania na rzecz aktywizacji cyfrowej współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Regionalnego (84,63% stanowią środki z Unii Europejskiej, natomiast 15,37% z budżetu państwa). Realizowany w formule partnerstwa uczelni wyższych i organizacji pozarządowych Projekt jest projektem grantowym, Jego konstrukcja zakłada wyodrębnienie roli Operatora (Operator, tu Politechnika) oraz Grantobiorcy. Operator zobowiązany jest do przekazywania Grantobiorcom środków finansowych na realizację zadań zgodnie z wytycznymi zawartymi w Umowie o powierzenie grantu, tj. w celu podniesienia kompetencji kadry dydaktycznej, tzn. osób prowadzących pozalekcyjne kółka informatyczne oraz aktywizacji młodzieży uzdolnionej informatycznie i służyć mają pokryciu kosztów i poniesionych wydatków na realizację pozalekcyjnych kół informatycznych dla uczniów. Operator zawrze z Grantobiorcą Umowę o powierzenie grantu, w ramach której Grantobiorca zobowiązany będzie m.in. do: uczestnictwa w cyklu szkoleniowym zorganizowanym przez Operatora osiągając, co najmniej 80% frekwencję zjazdów stacjonarnych oraz 100% frekwencję szkoleń on-line; przygotowania i prowadzenia kółka informatycznego; wydatkowania grantu zgodnie z przepisami obowiązującego prawa, w sposób oszczędny, z zachowaniem zasady uzyskania najlepszych efektów z danych nakładów, zasady optymalnego doboru metod i środków służących osiągnięciu założonych celów, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa i zasadami obowiązującymi w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa 2014-2020 oraz w sposób, który zapewni prawidłową realizację zadań objętych grantem oraz zgodnie z jego celami załączonymi we Wniosku o powierzenie grantu; realizacji zadań objętych grantem w zakresie i na warunkach określonych we Wniosku o powierzenie grantu, Harmonogramie rzeczowo-finansowym oraz Umowie o powierzenie grantu, w sposób służący realizacji celu projektu grantowego. Operator w ramach ww. umowy zobowiązany będzie do wypłaty Grantobiorcy grantu oraz udzielenia Mu wsparcia specjalistycznego (tj. przeprowadzenie 288h cyklu szkoleniowego, opieki mentorskiej, użyczenia Grantobiorcy pakietu materiałów dydaktycznych).

Zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, objęci są uczestnicy projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu.

Natomiast użyte w powyższym przepisie pojęcie z udziałem środków europejskich należy rozumieć, jako finansowanie lub współfinansowanie pomocy z tych środków.

Niewątpliwie, w rozpatrywanej sprawie, fundusze na Projekt pochodzą ze środków europejskich, o których mowa w przepisie statuującym rozpatrywane zwolnienie przedmiotowe. Natomiast Grantobiorcy, jako uczestnicy projektu będą ostatecznie osobami, którym faktycznie udzielana jest pomoc w ramach projektu.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że środki wypłacane przez Wnioskodawcę dla Grantobiorców, jako uczestników projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020, Oś Priorytetowa nr 3 Cyfrowe kompetencje społeczeństwa, Działanie nr 3.2 Innowacyjne rozwiązania na rzecz aktywizacji cyfrowej, stanowią dla Grantobiorców przychód w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychód ten korzysta ze zwolnienia z opodatkowania, zgodnie z treścią przepisu art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W efekcie na Wnioskodawcy, jako płatniku, nie będzie ciążył obowiązek naliczania, poboru i odprowadzania do właściwego urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy od środków wypłaconych przez Wnioskodawcę dla Grantobiorców, jako uczestników projektu, a także wystawienia informacji o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy od wypłacanych środków.

Z uwagi na powyższe stanowisko Wnioskodawcy uznano w części dotyczącej powstania przychodu za nieprawidłowe, a w części dotyczącej zwolnienia z opodatkowania za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Końcowo należy wskazać, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku nie prowadzi postępowania dowodowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900), przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

w części prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej