Temat interpretacji
Opodatkowanie świadczenia z Litwy.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
17 października 2022 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej z 12 października 2022 r., który dotyczy opodatkowania świadczenia z Litwy. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 8 grudnia 2022 r. (data wpływu 12 grudnia 2022 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Na podstawie decyzji z ZUS - Oddział w A., Wydział Realizacji Umów Międzynarodowych w A. - o przyznaniu renty rodzinnej i rozliczeniu zaliczki z … czerwca 2022 r., nabyła Pani rentę rodzinną w Polsce, po zmarłym mężu L. S.
L. S. pracował nie tylko w Polsce, ale również w innych krajach Unii Europejskiej. Otrzymała Pani po mężu rentę rodzinną przyznaną przez Republikę Litewską w kwocie 32 euro miesięcznie.
Z uwagi na przepisy dotyczące unikania podwójnego opodatkowania, w tym w szczególności umowę między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Litewskiej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku sporządzoną w Warszawie dnia 20 stycznia 1994 r., nie wie Pani, czy powinna od kwoty otrzymanej emerytury w wysokości 32 euro odprowadzić podatek dochodowy w Polsce.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego
Ma Pani rezydencję podatkową w Polsce.
W okresie, którego dotyczy wniosek mieszka Pani tylko w Polsce.
W Polsce, zgodnie z wewnętrznym prawem tego kraju, ma Pani miejsce zamieszkania. Stałe miejsce zamieszkania ma Pani w Polsce. Centrum życiowe posiada Pani w Polsce. Zazwyczaj przebywa Pani w Polsce. Posiada Pani obywatelstwo Polskie.
Odpowiadając na pytanie: czy renta z Litwy została Pani przyznana zgodnie z prawem o zabezpieczeniach socjalnych Republiki Litewskiej lub według jakiegokolwiek publicznego systemu utworzonego przez Republikę Litewską w celu opieki socjalnej, wyjaśniła Pani, że tak.
Świadczenie renty wdowiej jest wypłacane przez X. w B., Litwa.
Od renty rodzinnej nie jest pobierany w Republice Litewskiej podatek dochodowy.
Renta wdowia jest wpłacana do polskiego Banku na Pani konto.
W Polsce Bank nie rozpoczął pobierania zaliczek na podatek dochodowy od otrzymywanego z Litwy świadczenia.
Pytanie
Czy według obowiązujących przepisów w prawie polskim osoba uzyskująca rentę wdowią z Litwy ma obowiązek odprowadzić w Polsce podatek dochodowy od osób fizycznych, jeżeli tak to w jakiej wysokości?
Pani stanowisko w sprawie
W Pani ocenie, renta wdowia jest niskim dochodem i nie powinna Pani płacić żadnego podatku dochodowego.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Pani przedstawiła we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):
Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
Stosownie do art. 3 ust. 1a ww. ustawy:
Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:
1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
W myśl art. 3 ust. 2a omawianej ustawy:
Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).
Stosownie do treści art. 4a ww. ustawy:
Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
Z opisu zdarzenia wynika, że ma Pani rezydencję podatkową w Polsce. W okresie, którego dotyczy wniosek mieszka Pani tylko w Polsce. W Polsce, zgodnie z wewnętrznym prawem tego kraju, ma Pani miejsce zamieszkania. Stałe miejsce zamieszkania ma Pani w Polsce. Centrum życiowe posiada Pani w Polsce. Zazwyczaj przebywa Pani w Polsce. Posiada Pani obywatelstwo Polskie. Otrzymała Pani po mężu rentę rodzinną przyznaną przez Republikę Litewską w kwocie 32 euro miesięcznie. Renta z Litwy została Pani przyznana zgodnie z prawem o zabezpieczeniach socjalnych Republiki Litewskiej lub według publicznego systemu utworzonego przez Republikę Litewską w celu opieki socjalnej. Renta jest wypłacana przez X. w B. Od renty rodzinnej nie jest pobierany w Republice Litewskiej podatek dochodowy. Renta jest wpłacana do polskiego Banku na Pani konto. W Polsce Bank nie rozpoczął pobierania zaliczek na podatek dochodowy od otrzymywanego z Litwy świadczenia.
W świetle powyższego, w przedmiotowej sprawie – oprócz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – zastosowanie znajdą również uregulowania zawarte w umowie z dnia 20 stycznia 1994 r. między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Litewskiej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (t. j. Dz. U. z 1995 r. Nr 51, poz. 277).
Zgodnie z art. 18 ust. 1 ww. Umowy:
Z uwzględnieniem postanowień artykułu 19 ustęp 2, emerytury i inne podobne świadczenia, wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z tytułu jej wcześniejszej pracy najemnej, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, w którym odbiorca emerytury ma miejsce zamieszkania.
Natomiast, stosownie do art. 18 ust. 2 omawianej Umowy:
Bez względu na postanowienia ustępu 1 i postanowienia artykułu 19 ustęp 2, emerytury i inne świadczenia wypłacane okresowo lub w formie ryczałtu, przyznawane zgodnie z prawem o zabezpieczeniach socjalnych Umawiającego się Państwa lub według jakiegokolwiek publicznego systemu utworzonego przez Umawiające się Państwo w celu opieki socjalnej, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.
Z powyższych przepisów wynika zatem, że emerytury i inne podobne świadczenia otrzymywane z Litwy, wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Polsce, podlegają co do zasady opodatkowaniu tylko w Polsce. Wyjątek dotyczy jednak sytuacji, gdy świadczenie jest przyznane zgodnie z prawem o zabezpieczeniach socjalnych Litwy lub według jakiegokolwiek publicznego systemu utworzonego przez Litwę w celu opieki socjalnej. Wtedy, stosownie do art. 18 ust. 2 ww. umowy, płatności takie podlegają opodatkowaniu tylko w państwie źródła, tj. na Litwie.
Mając na względzie powyższe, świadczenie przyznane Pani zgodnie z prawem o zabezpieczeniach socjalnych Litwy lub według publicznego systemu utworzonego przez Litwę w celu opieki socjalnej podlega opodatkowaniu, zgodnie z powołanym art. 18 ust. 2 umowy, tylko na Litwie i tym samym nie podlega opodatkowaniu w Polsce. W konsekwencji, nie ciąży na Pani obowiązek odprowadzenia w Polsce podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu otrzymywania ww. świadczenia. Przy czym, brak tego obowiązku nie wynika z tego, że – jak Pani wskazała we własnym stanowisku – renta wdowia jest niskim dochodem, ale z art. 18 ust. 2 ww. umowy.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).