1) Brak wystąpienia obowiązku naliczania i pobrania z wynagrodzeń podatku dochodowego i odprowadzania go do właściwego urzędu, ze względu na zastosowa... - Interpretacja - 0115-KDIT2.4011.585.2022.1.MM

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 19 grudnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.585.2022.1.MM

Temat interpretacji

1) Brak wystąpienia obowiązku naliczania i pobrania z wynagrodzeń podatku dochodowego i odprowadzania go do właściwego urzędu, ze względu na zastosowanie zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych 2) Szkolenia oraz warsztaty organizowane na rzecz pracowników nie będą stanowić przychodu ze stosunku pracy.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

20 września 2022 r. wpłynął Państwa wniosek, uzupełniony 8 grudnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Miasto i Gmina A. realizuje projekt pn. „XYZ” w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Regionalny Program Operacyjny Województwa A. 2014-2020, działanie 8 Rozwój edukacji i aktywne społeczeństwo, poddziałanie 8.2.1. Przeciwdziałanie przedwczesnemu opuszczaniu rynku pracy przez osoby w wieku aktywności zawodowej.

Dofinansowanie (...) zł – środki unijne (...) zł, dotacja celowa z budżetu krajowego (...) zł, wkład własny (...) zł.

Projekt rozliczany będzie ryczałtowo. Czas realizacji projektu (...) 2022 r. – (...) 2023 r.

Głównym celem projektu jest zminimalizowanie ryzyka w miejscu pracy dla pracowników Urzędu Miasta i Gminy w A. poprzez udział w badaniach profilaktycznych połączonych z konsultacją lekarską, szkoleniach i warsztatach radzenia sobie ze stresem, konsultacjach z lekarzem kardiologiem wraz z wykonaniem badania EKG i echo serca, udział w zajęciach ruchowych takich jak gimnastyka, joga, basen, konsultacjach z fizjoterapeutą oraz pakietach rehabilitacyjnych.

Celem udziału w różnych formach wsparcia, które wykraczają poza wsparcie obowiązkowe pracodawcy, jest wydłużenie aktywności zawodowej zatrudnionych pracowników, zadbanie o ich dobry stan psychofizyczny aby uniknąć ewentualnych zwolnień oraz poprawić jakość pracy beneficjentów programu.

Podczas prowadzonej diagnozy celem złożenia projektu do Urzędu Marszałkowskiego, pracownicy podkreślali, że nie korzystają i nie zamierzają korzystać samodzielnie z proponowanych form wsparcia w projekcie, natomiast jeżeli pracodawca zapewni organizację zajęć, zabiegów czy innych w formie nieodpłatnej to chętnie wezmą udział w proponowanych formach wsparcia, zważywszy, że projekt realizowany będzie w poszanowaniu zasady łączenia życia zawodowego z życiem osobistym/rodzinnym. Projekt powstał w oparciu o analizę potrzeb i oczekiwań pracowników oraz ich staż pracy. Większość pracowników wskazywała na problemy z kręgosłupem, krążeniem (wymuszona pozycja, praca siedząca). Pracownicy administracyjno-biurowi narażeni są na bóle karku, głowy, kłopoty z krążeniem, przeciążanie mięśni i stawów, zmęczenie, apatię, bezsenność. W ramach prowadzonej wstępnej diagnozy potrzeb pracownicy często podkreślali, że w związku z pracą siedzącą oraz bardzo częstą pracą pod presją czasu, natłokiem obowiązków pojawiają się problemy zdrowotne związane z brakiem ruchu oraz brakiem odporności na stres i co z tym związane problemy ze snem, przemęczeniem, apatią i zniechęceniem.

Na pytanie: dlaczego nie robią nic w kierunku, aby zadbać o swoje zdrowie wyjaśniali, że zabiera to zbyt dużo czasu, że na NFZ, czy lekarza specjalistę czas oczekiwania jest bardzo długi i dlatego rezygnują z wszelkich działań, a prywatnie są to zbyt duże koszty.

Udział w projekcie ma na celu poprawę kondycji oraz zdrowia pracowników Urzędu Miasta i Gminy w A. Pracownicy mogą skorzystać z jednej lub wielu form wsparcia w zależności od potrzeb. Projekt zakładał, że udział pracownika w projekcie będzie dla niego całkowicie nieodpłatny. Pracownicy zaznaczali, że nie są zainteresowani udziałem w przypadku jakiejkolwiek odpłatności.

Realizacja projektu z korzyścią wpłynie na sytuację pracodawcy, gdyż jeżeli stan psychofizyczny pracowników się poprawi jakość pracy będzie zdecydowanie lepsza. Nie bez znaczenia ma również fakt, iż wydatki nie będą finansowane z budżetu państwa, ale ze środków unijnych.

Zadanie nr 1 – indywidualne konsultacje z fizjoterapeutą.

Na pracownika przewiduję się 45 minut konsultacji. Każde stanowisko ma opracowaną ocenę ryzyka zawodowego na stanowisku.

Wśród zagrożeń wymienione są m.in. schorzenia narządu ruchu czy upośledzenia krążenia. Spowodowane jest to głównie pracą siedzącą, na którą narażeni są pracownicy administracyjno-biurowi, w tym kierownicy, ale także pracownicy obsługi (kierowca).

W ramach prowadzonej diagnozy potrzeb i oczekiwań pracowników wiele osób uskarżało się na bóle kręgosłupa, bóle głowy, bóle karku, spowodowane między innymi wymuszoną pozycją, pracą siedzącą, brakiem ruchu lub – jak w przypadku pracowników obsługi (sprzątaczki, pracownik gospodarczy) – pracą fizyczną.

Uczestnicy projektu, którzy zadeklarują udział w formie wsparcia poprzez indywidualne konsultacje z fizjoterapeutą odbędą wizytę, która będzie miała na celu określenie przyczyny powstania choroby, ustalenie formy terapii i metody leczenia ewentualnie skierowanie na bardziej szczegółowe badania w celu precyzyjnego ustalenia przyczyny dolegliwości. Fizjoterapeuta określi niezbędne ćwiczenia, zabiegi, przeciwskazania. W zadaniu będą prowadzone działania na rzecz wyrównywania szans płci (równy dostęp kobiet i mężczyzn), projekt realizuje równość szans i niedyskryminacji (dostęp do Programu osób niepełnosprawnych).

Zadanie nr 2 – szkolenie oraz warsztaty na temat radzenia sobie ze stresem.

Pracownicy zostaną podzieleni na 2 grupy. Szkolenie odbędzie się w jednym dniu: dla I grupy szkolenie odbędzie się w godzinach 8.30 – 11.30 (3 h); dla II grupy szkolenie odbędzie się w godzinach 12.00 – 15.00 (3h).

Drugim etapem będą warsztaty. Na warsztaty pracownicy również zostaną podzieleni na 2 grupy. Czas warsztatów dla każdej z grup to również 3 h. Warsztaty będą miały na celu praktyczne podejście do problemu radzenia sobie ze stresem, poznania technik radzenia sobie ze stresem w praktyce.

Zgodnie z opracowaną oceną ryzyka zawodowego na danym stanowisku, wśród zagrożeń wymienione są m.in. skutki stresu, wypalenie zawodowe, poczucie wyczerpania, pracownicy administracyjno-biurowi, w tym kierownicy, narażeni są także na znaczny wysiłek psychiczny oraz obciążenie emocjonalne.

Szkolenie poprowadzi wykwalifikowany trener. Na szkoleniu zostaną poruszone między innymi zagadnienia takie jak: pojęcie stresu oraz jego znaczenia, jak można załagodzić skutki powstania reakcji stresowej poprzez dbanie o swoje zdrowie fizyczne a także psychiczne. Uczestnicy szkolenia dowiedzą się także skąd się biorą emocje i jaki mają związek ze stresem, poznają techniki panowania nad własnymi emocjami, również tymi negatywnymi. Celem szkolenia będzie również zapoznanie pracowników z technikami radzenia

sobie ze stresem, poznanie metod pozwalających zarządzać swoją efektywnością, które pomogą zredukować poziom stresu.

W zadaniu tym będą prowadzone działania na rzecz wyrównywania szans płci (równy dostęp kobiet i mężczyzn), projekt realizuje równość szans i niedyskryminacji (dostęp do programu osób niepełnosprawnych).

Zadanie 3 – badania profilaktyczne z konsultacją lekarską.

Pracownikom, którzy przystąpią do tej formy wsparcia zostaną wykonane badania profilaktyczne połączone z konsultacją lekarską podczas, której lekarz zinterpretuje wyniki i udzieli dalszych wskazówek. Badania zostaną powtórzone w kolejnym roku, aby sprawdzić czy wyniki pracownika uległy zmianie (poprawiły się/pogorszyły się) lub nie uległy zmianie.

Pracownicy skorzystają z kompleksowych badań profilaktycznych obejmujących pełną morfologię krwi, OB, CPR, poziom TSH, żelazo, próby wątrobowe, HCV, poziom stężenia witaminy D, poziom glukozy we krwi, Lipidogram, badanie ogólne moczu. Badania profilaktyczne zakończą się konsultacją lekarską. Podstawowe badanie krwi, czyli morfologia, pomoże wykluczyć najczęstsze choroby lub wskazać kierunek dalszej diagnostyki. Jak wskazują źródła (P.Gajewski, A. Szczeklik, Interna Szczeklika – Mały Podręcznik 2019/20; B. Hoffman, K. Koper, profilaktyka chorób nowotworowych, wydawnictwo PZWL) badania profilaktyczne powinny też obejmować OB (odczyn Biernackiego), wskazujący na stan zapalny w organizmie, a w przypadku podejrzenia stanu zapalnego pomiar stężenia CPR, tzw. białka ostrej fazy, którego podwyższony poziom bardziej specyficznie niż OB wskazuje na stan zapalny, pozwalając wstępnie cenić jego przyczynę (infekcja wirusowa czy bakteryjna).

Kolejnym ważnym wskaźnikiem kondycji organizmu są hormony tarczycy– badania profilaktyczne raz do roku rozszerzone sprawdzenie poziomu TSH (hormonu tyreotropowego) regulującego działanie tarczycy i hormonu tarczycy FT4 (tyroksyny) produkowanego przez tarczycę.

Badania profilaktyczne zalecane po 30 roku życia to także badanie poziomu glukozy we krwi, które pozwala wykluczyć cukrzycę, a także testy czynnościowe wątroby, czyli tzw. próby wątrobowe. Wszystkie badania można wykonać w ramach jednego pobrania krwi obwodowej. Niezwykle ważne jest także badanie poziomu stężenia witaminy D, która wpływa na wiele procesów w naszym organizmie – jej deficyt może powodować problemy ze snem, koncentracją oraz obniżenie nastroju.

Próby wątrobowe pozwalają wykryć przewlekłe zapalenie wątroby wywołane przez wirusy b i c, stłuszczenie wątroby spowodowane otyłością, zaburzeniami gospodarki tłuszczowej czy cukrzycą. Badanie to powinna wykonać każda dorosła osoba raz w roku.

Badanie ogólne moczu, jako część rutynowego badania lekarskiego, aby zdiagnozować zakażenie układu moczowego, a także monitorować leczenie w chorobach takich jak: cukrzyca, niektóre choroby nerek i wątroby.

Po otrzymaniu wyników każdy z uczestników projektu i tej formy wsparcia odbędzie konsultację lekarską podczas której zostaną szczegółowo omówione wyniki badań. Pracownik uzyska również dalsze wskazówki co do postępowania lub skierowania na dodatkowe badania. W zadaniu będą prowadzone działania na rzecz wyrównywania szans płci (równy dostęp kobiet i mężczyzn). Projekt realizuje równość szans i niedyskryminacji (dostęp do programu osób niepełnosprawnych).

Zadanie nr 4 – wizyta u kardiologa z wykonaniem badania EKG:

Stres, na który są narażeni pracownicy niemal codziennie w swojej pracy niekorzystnie wpływa także na układ krążenia oraz choroby serca i jest to jedną z głównych przyczyn przedwczesnej śmierci w naszym kraju. Najprostszym sposobem na zapobieganie chorobom serca jest regularne badanie się i konsultacje z kardiologiem. Wykryte we wczesnym stadium nieprawidłowości pozwolą na szybsze podjęcie działań w kierunku ich wyleczenia i zapobiegną poważniejszym konsekwencjom zdrowotnym.

Zadanie nr 5 – basen.

Pracownik będzie mógł skorzystać w dogodnym dla siebie czasie z karnetu obejmującego 48 h na basenie. Zalety pływania bywają nie do przecenienia. Pływanie przynosi same korzyści. Może być doskonałą formą aktywnego wypoczynku, pomagającą utrzymać kondycję fizyczną i dobre samopoczucie. Dzięki temu, że podczas ruchu w wodzie angażujemy praktycznie wszystkie mięśnie, pływanie pełni rolę profilaktyczną i rehabilitacyjną. Pływanie ma też inne zalety – odciąża kręgosłup, angażuje wszystkie grupy mięśni i modeluje sylwetkę. Pływanie jest zdrowe, bo wszechstronnie wpływa na organizm. Jak każdy wysiłek aerobowy przyczynia się do obniżenia poziomu cholesterolu, wzmacnia serce i poprawia krążenie. Regularny trening może pomóc w leczeniu chorób takich jak: nadciśnienie, miażdżyca, cukrzyca. Pływanie nie obciąża przy tym stawów tak jak np. bieganie. W zadaniu będą prowadzone działania na rzecz wyrównywania szans płci (równy dostęp kobiet i mężczyzn). Projekt realizuje równość szans i niedyskryminacji (dostęp do Programu osób niepełnosprawnych).

Zadanie 6 – ruchowe formy wsparcia.

W okresie realizacji zadania, w dogodnym dla siebie terminie pracownik, który przystąpi do tej formy wsparcia będzie mógł skorzystać z zajęć ruchowych; pracownik otrzyma karnet na udział w wybranych zajęciach ruchowych takich jak: fitness, siłownia, joga, gimnastyka itp. Ruch to zdrowie – pozytywny wpływ ruchu na zdrowie człowieka. Ćwiczenia relaksacyjne oraz wysiłek fizyczny są jednym z lepszych sposobów walki ze stresem. Zajęcia ruchowe takie jak m.in.: fitness, gimnastyka, basen joga, aerobik – wszystkie te formy pozytywnie wpłyną na samopoczucie pracowników, a tym samym na ich aktywność zawodową.

Zadanie 7 - pakiet rehabilitacyjno-zdrowotny.

Pakiet obejmuje różnorodne zabiegi zdrowotno-rehabilitacyjne, wykonywane przez wykwalifikowaną kadrę fizjoterapeutów takie między innymi jak:

kinezyterapia (gimnastyka indywidualna i zbiorowa),

fizykoterapia (laseroterapia, prądy TENS, prądy interferencyjne lampa SOLUX, zimne żele),

hydromasaże (kąpiele solankowe, perełkowe),

masaże (klasyczny, pneumatyczny, boa),

termoterapia borowinowa.

Zabiegi będą wykonywane także popołudniami.

Ww. zabiegi – w zależności od potrzeb danego pracownika – przyczynią się do poprawy stanu zdrowia oraz lepszego samopoczucia. Świadczenie będzie realizowane wyłącznie przez podmioty uprawnione na mocy przepisów prawa powszechnie obowiązującego do wykonywania działalności leczniczej. Podmiot leczniczy będzie wybrany zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Zadanie 8 – pakiet rehabilitacyjno-relaksacyjny.

Pakiet obejmuje weekendowy pobyt w hotelu (1 doba/2 dni) połączony z zabiegami i rehabilitacją. Ta forma wsparcia ma podejście bardziej holistyczne i ukierunkowane przede wszystkim na odstresowanie pracownika, zrelaksowanie, oderwanie od obowiązków służbowych, ale także od obowiązków domowych. Pobyt i zabiegi przyczynią się do poprawy stanu zdrowia oraz lepszego samopoczucia, a tym samym lepszej wydajności w pracy.

Gmina zleci realizację usług podmiotom zewnętrznym, specjalistom.

Za te usługi Gmina otrzyma fakturę. Faktura wystawiona będzie na Miasto i Gminę A. (która działa) jako odbiorca i płatnik. Pracownicy nie będą przedkładać faktur. Pracownikom, którzy objęci byliby tymi usługami naliczone zostaną ewentualne składki ZUS oraz podatek dochodowy od osób fizycznych.

Jednak Gmina zamierza zrefundować uczestnikom/zapłacić za uczestników projektu wartość podatku i ewentualnie ZUS ze środków dotacji oraz wkładu własnego w projekt gminy.

Opisane świadczenia będą stanowić pomoc udzieloną w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Beneficjentem środków jest Miasto i Gmina A., a płatnikiem podatku dochodowego Urząd Miasta i Gminy w A. Projekt już w jest w trakcie realizacji.

Pytania

1.Czy Gmina – Urząd ma obowiązek naliczenia i potrącenia z wynagrodzenia pracowników korzystających ze świadczeń w ramach projektu – w zakresie zadań nr: 1, 3, 4, 5, 6, 7 i 8 – podatku dochodowego i odprowadzenia go według właściwości urzędów?

2.Czy w zakresie szkoleń i warsztatów dla pracowników w ramach projektu – zadanie nr 2 – zwolnione będą z podatku dochodowego od osób fizycznych?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.

Na podstawie powołanego wyżej przepisu wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, o ile dochody te spełniają łącznie następujące przesłanki:

podatnik otrzymał nieodpłatne świadczenie, świadczenie częściowo odpłatne lub świadczenie rzeczowe (w naturze),

świadczenie to jest finansowane lub współfinansowane ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych,

świadczenie zostało przekazane w ramach rządowych programów.

Wobec powyższego uważają Państwo, że nie ma obowiązku naliczenia i potrącenia z wynagrodzeń pracowników korzystających ze świadczeń w ramach ww. Projektu podatku dochodowego.

W zakresie zadania nr 2 uważają Państwo, że szkolenia oraz warsztaty organizowane na rzecz pracowników nie powinny stanowić przychodu ze stosunku pracy, gdyż pracodawca osiąga z tego tytułu korzyści. Dzięki poprawie stanu zdrowia pracowników co przełoży się na efektywność pracy korzyści osiągną zarówno pracownicy jak i pracodawca. Koszty szkoleń i warsztatów nie będą stanowiły podstawy naliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1128, ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z art. 11 ust. 2 tej ustawy wynika, że:

Wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem ust. 2c oraz art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Stosownie natomiast do treści art. 11 ust. 2a cyt. ustawy:

Wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

1)jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;

2)jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu;

3)jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku – według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;

4)w pozostałych przypadkach – na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Dla celów podatkowych przyjmuje się – co znajduje potwierdzenie w orzecznictwie – że pojęcie nieodpłatnego świadczenia ma szerszy zakres niż w prawie cywilnym. Obejmuje ono bowiem wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu przysporzenie majątku tej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Jak wynika z opisu zdarzenia Miasto i Gmina A. realizuje projekt pn. „XYZ” w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Regionalny Program Operacyjny Województwa A. 2014-2020, działanie 8 Rozwój edukacji i aktywne społeczeństwo, poddziałanie 8.2.1. Przeciwdziałanie przedwczesnemu opuszczaniu rynku pracy przez osoby w wieku aktywności zawodowej.

Dofinansowanie (...) zł – środki unijne (...) zł, dotacja celowa z budżetu krajowego (...) zł, wkład własny (...) zł.

Projekt rozliczany będzie ryczałtowo. Czas realizacji projektu (...) 2022 r. – (...) 2023 r.

Głównym celem projektu jest zminimalizowanie ryzyka w miejscu pracy dla pracowników Urzędu Miasta i Gminy w A. poprzez udział w badaniach profilaktycznych połączonych z konsultacją lekarską, szkoleniach i warsztatach radzenia sobie ze stresem, konsultacjach z lekarzem kardiologiem wraz z wykonaniem badania EKG i echo serca, udział w zajęciach ruchowych takich jak gimnastyka, joga, basen, konsultacjach z fizjoterapeutą oraz pakietach rehabilitacyjnych.

Celem udziału w różnych formach wsparcia, które wykraczają poza wsparcie obowiązkowe pracodawcy, jest wydłużenie aktywności zawodowej zatrudnionych pracowników, zadbanie o ich dobry stan psychofizyczny aby uniknąć ewentualnych zwolnień oraz poprawić jakość pracy beneficjentów programu.

Podczas prowadzonej diagnozy celem złożenia projektu do Urzędu Marszałkowskiego, pracownicy podkreślali, że nie korzystają i nie zamierzają korzystać samodzielnie z proponowanych form wsparcia w projekcie, natomiast jeżeli pracodawca zapewni organizację zajęć, zabiegów czy innych w formie nieodpłatnej to chętnie wezmą udział w proponowanych formach wsparcia, zważywszy, że projekt realizowany będzie w poszanowaniu zasady łączenia życia zawodowego z życiem osobistym/rodzinnym. Projekt powstał w oparciu o analizę potrzeb i oczekiwań pracowników oraz ich staż pracy. Większość pracowników wskazywała na problemy z kręgosłupem, krążeniem (wymuszona pozycja, praca siedząca). Pracownicy administracyjno-biurowi narażeni są na bóle karku, głowy, kłopoty z krążeniem, przeciążanie mięśni i stawów, zmęczenie, apatię, bezsenność. W ramach prowadzonej wstępnej diagnozy potrzeb pracownicy często podkreślali, że w związku z pracą siedzącą oraz bardzo częstą pracą pod presją czasu, natłokiem obowiązków pojawiają się problemy zdrowotne związane z brakiem ruchu oraz brakiem odporności na stres i co z tym związane problemy ze snem, przemęczeniem, apatią i zniechęceniem.

Na pytanie: dlaczego nie robią nic w kierunku, aby zadbać o swoje zdrowie wyjaśniali, że zabiera to zbyt dużo czasu, że na NFZ, czy lekarza specjalistę czas oczekiwania jest bardzo długi i dlatego rezygnują z wszelkich działań, a prywatnie są to zbyt duże koszty.

Udział w projekcie ma na celu poprawę kondycji oraz zdrowia pracowników Urzędu Miasta i Gminy w A. Pracownicy mogą skorzystać z jednej lub wielu form wsparcia w zależności od potrzeb. Projekt zakładał, że udział pracownika w projekcie będzie dla niego całkowicie nieodpłatny. Pracownicy zaznaczali, że nie są zainteresowani udziałem w przypadku jakiejkolwiek odpłatności.

Realizacja projektu z korzyścią wpłynie na sytuację pracodawcy, gdyż jeżeli stan psychofizyczny pracowników się poprawi jakość pracy będzie zdecydowanie lepsza. Nie bez znaczenia ma również fakt, iż wydatki nie będą finansowane z budżetu państwa, ale ze środków unijnych.

Za te usługi Gmina otrzyma fakturę. Faktura wystawiona będzie na Miasto i Gminę A. (która działa) jako odbiorca i płatnik. Pracownicy nie będą przedkładać faktur. Pracownikom, którzy objęci byliby tymi usługami naliczone zostaną ewentualne składki ZUS oraz podatek dochodowy od osób fizycznych.

Jednak Gmina zamierza zrefundować uczestnikom/zapłacić za uczestników projektu wartość podatku i ewentualnie ZUS ze środków dotacji oraz wkładu własnego w projekt gminy.

Opisane świadczenia będą stanowić pomoc udzieloną w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Beneficjentem środków jest Miasto i Gmina A., a płatnikiem podatku dochodowego Urząd Miasta i Gminy w A. Projekt już w jest w trakcie realizacji.

Zatem nieodpłatne świadczenia, które otrzymają pracownicy w zakresie: indywidualnych konsultacji z fizjoterapeutą, badań profilaktycznych z konsultacją lekarską, wizyty u kardiologa z wykonaniem badania EKG, karnetu na basen, ruchowych form wsparcia, pakietu rehabilitacyjno-zdrowotnego oraz pakietu rehabilitacyjno-relaksacyjnego stanowią/będą stanowiły ich przychód z nieodpłatnych świadczeń.

Odnosząc się do kwestii zastosowania zwolnienia przedmiotowego wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do ww. świadczeń, wskazać należy, że zgodnie z powołanym przepisem (w brzmieniu obowiązującym przed 4 czerwca 2022 r.):

Wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.

Na mocy art. 96 pkt 1 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027 (Dz.U. z 2022 r. poz. 1079), która określa zasady realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2021-2027 podmioty uczestniczące w realizacji tych programów i tej polityki oraz tryb współpracy między nimi znowelizowano art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten od 4 czerwca 2022 r. otrzymał następujące brzmienie:

Wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów oraz programów służących realizacji umowy partnerstwa i programów rozwoju, o których mowa w przepisach dotyczących wdrażania funduszy unijnych.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że aby podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia od podatku określonego tym przepisem musi otrzymać:

nieodpłatne świadczenie, świadczenie częściowo odpłatne lub świadczenie rzeczowe (w naturze),

świadczenie to jest finansowane lub współfinansowane ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych,

świadczenie zostało przekazane w ramach rządowych programów, (a po nowelizacji również) programów służących realizacji umowy partnerstwa i programów rozwoju, o których mowa w przepisach dotyczących wdrażania funduszy unijnych.

Wszystkie te trzy warunki muszą być spełnione łącznie.

Krajowe i regionalne programy operacyjne, o których mowa w ustawie z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (Dz. U. z 2018 r. poz. 1431 ze zm.) stanowiące wraz z Umową Partnerstwa (opracowywaną, zatwierdzaną oraz negocjowaną z Komisją Europejską na szczeblu rządowym) spójny system dokumentów strategicznych i programowych na perspektywę finansową 2014-2020, pośrednio mieszczą się w pojęciu „program rządowy” użytym w art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Programy operacyjne, zgodnie z art. 14i ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, muszą realizować cele zgodne z Umową Partnerstwa z uwzględnieniem uwarunkowań krajowych lub regionalnych.

Zatem nieodpłatne świadczenia w zakresie zadań: 1 - indywidualnych konsultacji z fizjoterapeutą, 3 - badań profilaktycznych z konsultacją lekarską, 4 - wizyty u kardiologa z wykonaniem badania EKG , 5 – karnetu na basen, 6 - ruchowych form wsparcia, 7 - pakietu rehabilitacyjno-zdrowotnego i 8 - pakietu rehabilitacyjno-relaksacyjnego, które otrzymują pracownicy objęte są zwolnieniem przedmiotowym, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odnosząc się natomiast do kwestii sfinansowania kosztów uczestnictwa pracowników w szkoleniach i warsztatach przeanalizować należy, czy w opisanych we wniosku okolicznościach po stronie pracowników powstanie przysporzenie majątkowe. Dlatego też należy odnieść się do wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 8 lipca 2014 r., sygn. akt K 7/13 (Dz. U. z 2014 r., poz. 947), z którego wynika, że za przychody pracownika, o których mowa w art. 12 ust. 1 i art. 11 ust. 1 ww. ustawy, mogą być uznane takie świadczenia, które:

po pierwsze, zostały spełnione za zgodą pracownika (skorzystał z nich w pełni dobrowolnie),

po drugie, zostały spełnione w jego interesie (a nie w interesie pracodawcy) i przyniosły mu korzyść w postaci powiększenia aktywów lub uniknięcia wydatku, który musiałby ponieść,

po trzecie, korzyść ta jest wymierna (również w postaci zaoszczędzenia wydatku) i przypisana indywidualnemu pracownikowi (nie jest dostępna w sposób ogólny dla wszystkich podmiotów).

Podkreślić należy, że ustawowe pojęcie nieodpłatnych świadczeń musi być zawsze interpretowane w konkretnym kontekście, a nie w oderwaniu od niego z pominięciem okoliczności realizacji pewnych uprawnień, zjawisk gospodarczych i zdarzeń prawnych.

W kontekście pierwszego warunku, Trybunał Konstytucyjny podkreślił, że „inne nieodpłatne świadczenia” na rzecz pracownika mogą być uznane za jego dochód w rozumieniu ustawy PIT tylko pod warunkiem, że rzeczywiście spowodowały zaoszczędzenie przez niego wydatków. Ustalenie tej okoliczności zależy od tego, czy pracownik skorzystał ze świadczenia oferowanego przez pracodawcę w pełni dobrowolnie. Zgoda na skorzystanie ze świadczenia wyraża bowiem ocenę pracownika, że świadczenie – z punktu widzenia jego sytuacji zawodowej, życiowej, rodzinnej – jest celowe i przydatne, leży w jego interesie. Oznacza to, że w braku świadczenia ze strony pracodawcy pracownik musiałby ponieść wydatek. W konsekwencji przyjęcie świadczenia oferowanego przez pracodawcę oznacza uniknięcie tego wydatku.

Formułując drugi warunek Trybunał Konstytucyjny wyjaśnił, że dla oceny czy świadczenie leżało w interesie pracownika, istotne jest czy stanowi ono realne przysporzenie majątkowe (korzyść), którego efekt jest uchwytny w jego majątku. Trybunał Konstytucyjny – w ślad za uchwałami NSA – uznał, że w zakres nieodpłatnego świadczenia, jako przychodu wchodzą wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, „których skutkiem jest nieodpłatne, tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku tej osobie, mające konkretny wymiar finansowy”. W konsekwencji, aby wartość świadczenia uzyskanego od pracodawcy podlegała opodatkowaniu, po stronie pracownika musi pojawić się dochód, czyli korzyść majątkowa. Korzyść ta może wystąpić w dwóch postaciach: prowadzi do powiększenia aktywów, co jest zwykłym skutkiem wypłaty pieniędzy, albo do zaoszczędzenia wydatków, co może być następstwem świadczenia rzeczowego lub w formie usługi. W wyniku takiego świadczenia w majątku pracownika nie pojawia się wprawdzie realny dochód (w znaczeniu ekonomicznym), ale ponieważ znaczenie dochodu na gruncie ustawy PIT jest szersze, zaoszczędzenie wydatków musi być traktowane na równi z przyrostem majątku. Jako przykład Trybunał Konstytucyjny wskazał m.in. dowożenie pracownika z miejsca zamieszkania do pracy. W ocenie Trybunału Konstytucyjnego zorganizowanie tego rodzaju transportu może oznaczać zaoszczędzenie wydatku po stronie pracownika i w konsekwencji może stanowić przysporzenie objęte podatkiem dochodowym. Taka ocena jest jednak poprawna tylko pod warunkiem, że świadczenia te pracodawca spełniał, dysponując uprzednią zgodą pracownika na ich przyjęcie. O ile bowiem pracownik decyduje się skorzystać z przewozu, niewątpliwie zaoszczędza sobie wydatku, który musiałby ponieść.

Jednocześnie Trybunał Konstytucyjny zauważył, że w sytuacji, gdy nieodpłatne świadczenie zostało przyjęte jako warunek niezbędny do zgodnego z prawem wykonania pracy – po stronie pracownika nie pojawia się korzyść, która mogłaby być objęta podatkiem dochodowym.

Odnosząc się natomiast do trzeciego warunku, Trybunał Konstytucyjny wskazał, że przychód powstaje, gdy można zindywidualizować świadczenie, określić jego wartość pieniężną oraz skonkretyzować odbiorcę. Mając powyższe na uwadze Trybunał Konstytucyjny zauważył, że w sytuacji gdy otrzymane przez pracownika nieodpłatne świadczenie stanowi świadczenie pracodawcy, na które pracownik wyraził zgodę, które zostało spełnione w jego interesie i oznacza realne przysporzenie mu korzyści, problem ustalenia podstawy opodatkowania w zasadzie ulega rozwiązaniu. Dotyczy to między innymi zorganizowania przez pracodawcę dowozu do pracy, w sytuacji gdy pracodawca wie kto będzie korzystał z tej formy transportu oraz zna odległości, którą każdy będzie pokonywał. W takim przypadku pracodawca jest w stanie precyzyjnie określić wartość świadczenia przypadającą indywidualnie na każdego przewożonego.

Z kolei jako przykład świadczenia, które nie rodzi po stronie pracownika przysporzenia majątkowego (korzyści) Trybunał Konstytucyjny wskazał sytuację, w której pracodawca proponuje pracownikom udział w spotkaniach integracyjnych czy szkoleniowych, choćby organizowanych poza miejscem pracy (imprezy wyjazdowe). W tym przypadku, nawet jeśli pracownik uczestniczy w spotkaniu (konferencji, szkoleniu) dobrowolnie, po jego stronie nie pojawia się korzyść, choćby w postaci zaoszczędzenia wydatku. Nie sposób bowiem zakładać, że gdyby nie „kursokonferencja” organizowana przez pracodawcę, pracownik wydałby pieniądze na uczestnictwo w takim przedsięwzięciu. Trudno też poważnie utrzymywać, że przychodem pracownika z umowy o pracę czy stosunku służbowego jest możliwość okazjonalnego uczestnictwa w obiedzie czy kolacji, a wartość zjedzonych przez niego potraw i wypitych napojów wyznacza podstawę opodatkowania.

W świetle powyższego zauważyć należy, że nie każde świadczenie spełnione przez pracodawcę na rzecz pracownika bez ustalonej za nie zapłaty jest świadczeniem podlegającym podatkowi dochodowemu, podobnie jak nie każde tego rodzaju świadczenie jest wyłączone spod regulacji ustawy PIT. Przy czym, jak słusznie zauważył Trybunał Konstytucyjny ze względu na otwarty i rozwijający się katalog świadczeń oferowanych przez pracodawców – nie jest możliwe enumeratywne wyliczenie w ustawie podatkowej wszystkich nieodpłatnych przysporzeń, które zgodnie z zasadą powszechności przedmiotowej podatku dochodowego powinny być przez ustawodawcę uwzględnione.

Należy zaznaczyć, że są świadczenia, które gwarantują higieniczne i bezpieczne warunki pracy i służą jej organizacji (umożliwiają prawidłowe wykonywanie pracy), których spełnienie leży przede wszystkim w interesie pracodawcy w celu odpowiedniego zorganizowania własnej działalności. W takim przypadku pracownik korzysta z tych świadczeń (w ramach wykonywania przypisanej pracy), jednak dla niego jest to korzyść niewychodząca na zewnątrz stosunku pracy i niestanowiąca dochodu, będącego przedmiotem opodatkowania.

Wobec powyższego stwierdzić należy, że gdy udział pracownika w szkoleniach i warsztatach nastawiony jest na poszerzenie jego indywidualnej wiedzy i umiejętności, pracownik otrzymuje konkretne przysporzenie majątkowe, bowiem gdyby nie pokrycie tych wydatków pracownik musiałby ponieść taki koszt z własnych środków. Wyjątkiem od powyższej zasady jest jedynie przypadek, gdy pracownik został zobowiązany, do obowiązkowego uczestnictwa w konkretnych szkoleniach, czy warsztatach.

W opisie zdarzenia wprost Państwo poinformowali, że:

szkolenie odbędzie się w jednym dniu: dla I grupy szkolenie odbędzie się w godzinach 8.30 – 11.30 (3 h); dla II grupy szkolenie odbędzie się w godzinach 12.00 – 15.00 (3h).

warsztaty będą miały na celu praktyczne podejście do problemu radzenia sobie ze stresem, poznania technik radzenia sobie ze stresem w praktyce zgodnie z opracowaną oceną ryzyka zawodowego na danym stanowisku, wśród zagrożeń wymienione są m.in. skutki stresu, wypalenie zawodowe, poczucie wyczerpania, pracownicy administracyjno-biurowi, w tym kierownicy, narażeni są także na znaczny wysiłek psychiczny oraz obciążenie emocjonalne,

na szkoleniu zostaną poruszone między innymi zagadnienia takie jak: pojęcie stresu oraz jego znaczenia, celem szkolenia będzie również zapoznanie pracowników z technikami radzenia sobie ze stresem, poznanie metod pozwalających zarządzać swoją efektywnością, które pomogą zredukować poziom stresu.

Zatem w takiej sytuacji nie sposób mówić o powstaniu przychodu po stronie pracownika, gdyż uczestnictwo w takich szkoleniach i warsztatach wpłynie korzystnie na funkcjonowanie pracownika w zakładzie pracy, a zatem uczestnictwo przez pracownika w tych zajęciach przyniesie korzyść zarówno pracownikowi, jak i pracodawcy.

Wobec powyższego opłacenie przez Wnioskodawcę szkoleń i warsztatów, w których pracownik bierze udział w celu prawidłowego wykonywania swych obowiązków pracowniczych, nie skutkuje/nie będzie skutkowało powstaniem przychodu u pracownika. W niniejszej sytuacji nie następuje bowiem żadne przysporzenie na rzecz pracownika.

Podkreślić należy, że odnosi się to tylko do takich szkoleń, które związane są z bieżącym funkcjonowaniem podmiotu zatrudniającego, czyli szkoleń podnoszących posiadane kwalifikacje w sensie umiejętności wykonywania bieżącej pracy. Szkolenia i warsztaty związane z bieżącym wykonywaniem pracy są naturalnym składnikiem procesu zatrudnienia i pracy. Ponoszenie wydatków na pracowników z tytułu szkoleń i warsztatów potrzebnych do wykonywania należycie pracy jest, co do zasady, dokonywane w interesie samego podmiotu, który zatrudnia pracowników. Nie ulega także wątpliwości, że wykwalifikowana siła robocza zwiększa efektywność pracy, przyczyniając się tym samym do wzrostu efektywności całej firmy.

Wobec powyższego – w związku z korzystaniem przez pracowników Urzędu Miasta i Gminy A. ze świadczeń w ramach ww. Projektu – nie ma obowiązku naliczania i pobrania z wynagrodzeń tych pracowników podatku dochodowego i odprowadzania go do właściwego urzędu, gdyż do świadczeń w ramach zadań: 1, 3, 4, 5, 6, 7 i 8 znajduje zastosowanie zwolnienie wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, natomiast w zakresie zadania nr 2 – w związku z uczestnictwem pracowników w szkoleniach i warsztatach na temat radzenia sobie ze stresem nie powstanie po ich stronie przychód z nieodpłatnych świadczeń.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiazywał w dniu zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).