Temat interpretacji
Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej z rodzinnego gospodarstwa rolnego na podstawie norm szacunkowych.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
20 lipca 2022 r. wpłynął wniosek wspólny z 19 lipca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, wraz z uzupełnieniem, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 15 października 2022 r. (wpływ 21 października 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:
Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem
1) Zainteresowana będąca stroną postępowania:
Pani …
2) Zainteresowany niebędący stroną postępowania:
Pan ...
Opis zdarzenia przyszłego
Zainteresowana będąca stroną postępowania posiada miejsce zamieszkania na terytorium Polski i podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej również jako: „podatek PIT”). Jest również podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej również jako: „podatek VAT”). Na dzień złożenia wniosku pozostaje w związku małżeńskim. Mąż („Drugi Zainteresowany”) posiada miejsce zamieszkania na terytorium Polski i podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku PIT. Mąż nie prowadzi odrębnego gospodarstwa rolnego, ani pozarolniczej działalności gospodarczej oraz nie jest podatnikiem podatku VAT. W czerwcu 2017 r. mąż uzyskał wpis do Krajowego Rejestru Urzędowego Podmiotów Gospodarki Narodowej o nr identyfikacyjnym REGON: … jako Ferma Drobiu …, ale pomimo wpisu nie rozpoczął odrębnej działalności rolniczej. Nie prowadził i nie prowadzi obecnie samodzielnej hodowli drobiu, ani nie dokonywał żadnej sprzedaży produktów rolnych, do Urzędu Skarbowego składał „zerowe” rozliczenia PIT. W małżeństwie obowiązuje ustrój małżeńskiej wspólności majątkowej. Od lipca 2010 r. prowadzą Państwo wspólne gospodarstwo rolne (dalej również jako: „Rodzinne Gospodarstwo Rolne”) zgodnie z art. 5 ustawy z 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego (Dz. U. z 2019 r. poz. 1362 z późn. zm.; dalej: „ustawa o kształtowaniu ustroju rolnego”), na nieruchomościach będących Państwa własnością. Na nieruchomościach znajdują się hale produkcyjne – indyczniki, przeznaczone do hodowli indyków, które są wykorzystywane dla potrzeb prowadzenia rodzinnego gospodarstwa rolnego. Łączna powierzchnia rodzinnego gospodarstwa rolnego nie jest i nie będzie większa niż 300 ha. Dla działalności prowadzona jest wyłącznie ewidencja dla potrzeb rozliczenia podatku od towarów i usług („podatek VAT”). Nie prowadzą Państwo ksiąg rachunkowych, a także ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Zainteresowana będąca stroną postępowania prowadzi dodatkową działalność gospodarczą, jest wspólnikiem w spółce osobowej (do 15 lutego 2022 r. była to spółka jawna, od ww. daty nastąpiło przekształcenie w spółkę komandytową). Do 31 grudnia 2021 r. Jej dochód z tytułu uczestnictwa w spółce był opodatkowany podatkiem liniowym, co wykluczało możliwość wspólnego rozliczania się z mężem. Głównym przedmiotem działalności gospodarstwa jest hodowla indyków, jest to działalność rolnicza - na gruncie podatku PIT - klasyfikowana jako działy specjalne produkcji rolnej. Przychody netto z działalności rodzinnego gospodarstwa rolnego w 2022 r. według szacunków przekroczą - w złotych polskich - próg 2 000 000 euro. Natomiast szacują Państwo, że w 2022 r. przychody netto ze sprzedaży w ramach działów specjalnych produkcji rolnej przypadające na każde z Nich, nie przekroczą równowartości w walucie polskiej 2 000 000 euro. Będą uprawnieni do równego udziału w zyskach (tj. Zainteresowana będąca stroną postępowania oraz mąż będą uprawnieni do 1/2 udziału w zysku rodzinnego gospodarstwa rolnego). Stąd też w 2023 r. planują rozliczać podatek PIT od dochodów uzyskiwanych w ramach rodzinnego gospodarstwa rolnego z działów specjalnych produkcji rolnej, na podstawie decyzji naczelnika właściwego urzędu skarbowego w oparciu o normy szacunkowe. Podatnikiem podatku VAT czynnym jest tylko Zainteresowana będąca stroną postępowania. Drugi Zainteresowany, od dnia rozpoczęcia prowadzenia działalności w ramach gospodarstwa nie dokonał zgłoszenia rejestracyjnego na podatek VAT, zgodnie z art. 15 ust. 4 w związku z art. 96 ust. 2 ustawy o VAT. W związku z tym wyłącznie Zainteresowana będąca stroną postępowania wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. Nieruchomości, środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne wykorzystywane przez Państwa w ramach prowadzonego rodzinnego gospodarstwa rolnego są wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Drugi Zainteresowany jest osobą zainteresowaną w postępowaniu o wydanie niniejszej interpretacji.
W uzupełnieniu wniosku z 15 października 2022 r. wskazano, że w 2023 r. będzie Pani jako Zainteresowana prowadziła jedynie ewidencję dla potrzeb rozliczenia podatku od towarów i usług (podatek VAT), żadnej innej ewidencji dla celów rozliczeń podatkowych nie będzie prowadziła. Deklarację od wymiaru zaliczek na podatek dochodowy złożą z mężem odrębnie. Pani źródło przychodów to działalność rolnicza - działy specjalne produkcji rolnej. W 2023 r. łączne przychody nie przekroczą równowartości w walucie polskiej 2 000 000 euro. Mąż Pani będzie w 2023 r. uzyskiwał przychody z działalności rolniczej i działów specjalnych produkcji rolnej. W 2023 r. jego łączne przychody nie przekroczą równowartości w walucie polskiej 2 000 000 euro. Spółka komandytowa, w której jest Pani komplementariuszem jest płatnikiem CIT, a jej przeważająca działalność to przetwarzanie mięsa z drobiu, sprzedaż elementów z indyka. W wymienionej spółce komandytowej posiada Pani 25% udziałów i taki jest Jej udział w zyskach, nie prowadzi jej razem z mężem
Pytania
1)Czy prawidłowe jest stanowisko Zainteresowanej wskazujące, że w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku, Zainteresowana będzie miała prawo w 2023 r. do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej z rodzinnego gospodarstwa rolnego na podstawie norm szacunkowych, jeżeli 1/2 przychodów netto (udział Zainteresowanej) z gospodarstwa w 2022 r. nie przekroczy w złotych polskich progu 2 000 000 euro, a jednocześnie przychody netto całego rodzinnego gospodarstwa rolnego przekroczą równowartość w walucie polskiej 2 000 000 euro?
2)Czy prawidłowe jest stanowisko Zainteresowanej wskazujące, że w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku, Zainteresowana nie będzie obowiązana w 2023 r. do prowadzenia ksiąg rachunkowych, zgodnie z ustawą o rachunkowości ze względu na fakt, że 1/2 przychodów netto (udział Zainteresowanej) Zainteresowanej ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy (tj. za 2022 r.) nie przekroczy równowartości w walucie polskiej 2 000 000 euro?
3)Czy prawidłowe jest stanowisko Zainteresowanego, niebędącego stroną postępowania wskazujące, że w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku, będzie miał prawo w 2023 r. do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej z rodzinnego gospodarstwa rolnego na podstawie norm szacunkowych, jeżeli 1/2 przychodów netto (udział Zainteresowanego niębędącego stroną postępowania) z Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego w 2022 r. nie przekroczy w złotych polskich progu 2 000 000 euro, a jednocześnie przychody netto całego Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego przekroczą równowartość w walucie polskiej 2 000 000 euro?
4)Czy prawidłowe jest stanowisko Zainteresowanego niębędącego stroną postępowania wskazujące, że w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku, Drugi Zainteresowany nie będzie obowiązany w 2023 r. do prowadzenia ksiąg rachunkowych, zgodnie z ustawą o rachunkowości ze względu na fakt, że 1/2 przychodów netto (udział Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania) Zainteresowanego ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy (tj. za 2022 r.) nie przekroczy równowartości w walucie polskiej 2 000 000 euro?
Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełniu wniosku)
Prawidłowe jest stanowisko wskazujące, że w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku Zainteresowana będzie miała prawo w 2023 r. do opodatkowania podatkiem PIT dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej z rodzinnego gospodarstwa rolnego, na podstawie norm szacunkowych, jeżeli Jej przychody stanowiące 1/2 przychodów rodzinnego gospodarstwa rolnego za 2022 r. oraz męża stanowiące 1/2 przychodów rodzinnego gospodarstwa rolnego za 2022 r. u żadnego nie przekroczą w złotych polskich progu 2 000 000 euro.
Prawidłowe jest stanowisko wskazujące, że w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku, Zainteresowana nie będzie zobowiązana w 2023 r. do prowadzenia ksiąg rachunkowych, zgodnie z ustawą o rachunkowości ze względu na fakt, że przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy (tj. za 2022 r.) - Zainteresowanej stanowiące 1/2 przychodów rodzinnego gospodarstwa rolnego za 2022 r. oraz męża stanowiące 1/2 przychodów rodzinnego gospodarstwa rolnego za 2022 r. u każdego nie wyniosą więcej niż równowartość w walucie polskiej 2 000 000 euro.
Prawidłowe jest stanowisko wskazujące, że w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku, Zainteresowany niebędący stroną postępowania będzie miał prawo w 2023 r. do opodatkowania podatkiem PIT dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej z rodzinnego gospodarstwa rolnego, na podstawie norm szacunkowych, jeżeli Jego przychody stanowiące 1/2 przychodów rodzinnego gospodarstwa rolnego za 2022 r. oraz żony stanowiące 1/2 przychodów rodzinnego gospodarstwa rolnego za 2022 r. u żadnego nie przekroczą w złotych polskich progu 2 000 000 euro.
Prawidłowe jest stanowisko wskazujące, że w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku, Zainteresowany niebędący stroną postępowania nie będzie zobowiązany w 2023 r. do prowadzenia ksiąg rachunkowych, zgodnie z ustawą o rachunkowości ze względu na fakt, że przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy (tj. za 2022 r.) - Jego stanowiące 1/2 przychodów rodzinnego gospodarstwa rolnego za 2022 r. oraz żony stanowiące 1/2 przychodów rodzinnego gospodarstwa rolnego za 2022 r. u każdego nie wyniosą więcej niż równowartość w walucie polskiej 2 000 000 euro.
Zainteresowana wraz z mężem są uprawnieni do równego udziału w zyskach rodzinnego gospodarstwa rolnego (tj. do 1/2 udziału w zysku), w małżeństwie obowiązuje ustrój małżeńskiej wspólności majątkowej. Szacują Państwo, że w 2022 r. przychody netto ze sprzedaży w ramach działów specjalnych produkcji rolnej przypadające na każdego z Państwa, nie przekroczą równowartości w walucie polskiej 2 000 000 euro.
W Państwa opinii obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych może powstać w stosunku do poszczególnych osób fizycznych, które prowadzą rodzinne gospodarstwo rolne, a nie w stosunku do samego rodzinnego gospodarstwa rolnego. Rodzinne gospodarstwo rolne w zakresie dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej nie jest podatnikiem podatku PIT, ale podatnikami tego podatku są poszczególne osoby fizyczne, które prowadzą takie gospodarstwo.
Wobec tego, skoro w 2022 r. prowadzili Państwo wspólnie rodzinne gospodarstwo rolne, a przychód netto każdego z Was z tytułu prowadzenia tego gospodarstwa (po ½ łącznego przychodu) nie przekroczył w 2022 r. równowartości w złotych polskich kwoty 2 000 000 euro, to przedstawione powyżej stanowisko jest prawidłowe.
Podsumowując, analiza okoliczności opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w kontekście omówionych przepisów prawa prowadzi do wniosku, że limit przychodów netto uzyskanych w ramach rodzinnego gospodarstwa rolnego w kwocie 2.000.000 euro, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości, zobowiązujących do założenia ksiąg rachunkowych - dotyczy odrębnie Zainteresowanej oraz Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania (pismo Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 13 grudnia 2021 r. Nr 0115-KDIT3.4011.759.2021.3.JŁ).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 553 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.),
Za gospodarstwo rolne uważa się grunty rolne wraz z gruntami leśnymi, budynkami lub ich częściami, urządzeniami i inwentarzem, jeżeli stanowią lub mogą stanowić zorganizowaną całość gospodarczą, oraz prawami związanymi z prowadzeniem gospodarstwa rolnego.
Z kolei, zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego (Dz. U. z 2022 r., poz. 1846),
Za gospodarstwo rodzinne uważa się gospodarstwo rolne:
a)prowadzone przez rolnika indywidualnego oraz
b)w którym łączna powierzchnia użytków rolnych jest nie większa niż 300 ha.
Przepisy ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.) – co do zasady – dotyczą opodatkowania wszelkich dochodów osób fizycznych. Jednakże przepisów tej ustawy, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1, nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.
Zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
Działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:
1)miesiąc - w przypadku roślin,
2)16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,
3)6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
4) 2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt
- licząc od dnia nabycia.
Stosownie do art. 2 ust. 3 ww. ustawy,
Działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.
W myśl art. 2 ust. 3a wyżej cytowanej ustawy,
Nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy, zwanym „załącznikiem nr 2”.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy,
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, działy specjalne produkcji rolnej stanowią odrębne źródło przychodów.
Stosownie do regulacji art. 15 ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy,
Przychód z działów specjalnych produkcji rolnej ustala się według zasad określonych w art. 14, jeżeli podatnik prowadzi księgi wykazujące te przychody. O zamiarze założenia ksiąg podatnik jest obowiązany zawiadomić właściwego naczelnika urzędu skarbowego przed rozpoczęciem roku podatkowego albo przed rozpoczęciem prowadzenia działów specjalnych produkcji rolnej, jeżeli nastąpiło ono w ciągu roku, z zastrzeżeniem ust. 2.
W przypadku gdy obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych wynika z przepisów o rachunkowości, przychód z działów specjalnych produkcji rolnej ustala się na podstawie prowadzonych ksiąg rachunkowych według zasad określonych w art. 14. W takim przypadku nie ma obowiązku zawiadamiania właściwego naczelnika urzędu skarbowego o założeniu ksiąg rachunkowych (art. 15 ust. 2 tej ustawy).
Zasady ustalania dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej określa przepis art. 24 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który stanowi, że
Dochodem (stratą) z działów specjalnych produkcji rolnej jest różnica pomiędzy przychodem z tytułu prowadzenia tych działów a poniesionymi kosztami uzyskania, powiększona o wartość przyrostu stada zwierząt na koniec roku podatkowego w porównaniu ze stanem na początek roku i pomniejszona o wartość ubytków w tym stadzie w ciągu roku podatkowego. Dochód z działów specjalnych produkcji rolnej, jeżeli podatnik nie prowadzi ksiąg, o których mowa w art. 15, ustala się przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu z określonej powierzchni upraw lub jednostki produkcji zwierzęcej, określonych w załączniku nr 2.
Zatem w myśl powyższego przepisu dochód z tego źródła może być ustalony w dwojaki sposób:
-przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu z określonej powierzchni upraw lub jednostki produkcji zwierzęcej, wyszczególnionych w załączniku nr 2 ustawy,
-w oparciu o prowadzoną przez podatnika księgę podatkową.
Zgodnie z art. 24a ust. 4 ww. ustawy,
Obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych dotyczy osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych, spółek jawnych osób fizycznych oraz spółek partnerskich, jeżeli ich przychody, w rozumieniu art. 14, za poprzedni rok podatkowy wyniosły w walucie polskiej co najmniej równowartość kwoty określonej w euro w przepisach o rachunkowości.
W myśl art. 24a ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
Osoba fizyczna, spółka cywilna osób fizycznych, spółka jawna osób fizycznych lub spółka partnerska może prowadzić księgi rachunkowe również od początku następnego roku podatkowego, jeżeli przychody, w rozumieniu art. 14, za poprzedni rok podatkowy są niższe niż równowartość w walucie polskiej kwoty określonej w euro w przepisach o rachunkowości. W tym przypadku podatnik informuje o prowadzeniu ksiąg rachunkowych w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1 lub ust. 1a pkt 2, składanym za rok podatkowy, w którym były prowadzone. (…)
W odniesieniu do źródła przychodów, jakim są działy specjalne produkcji rolnej, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie rozstrzyga o obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych, a jedynie określa konsekwencje dla opodatkowania tego źródła przychodów w przypadku, gdy obowiązek ten wynika z odrębnych przepisów.
Limit kwotowy wskazany w art. 24a ust. 4 ww. ustawy, zobowiązujący podatnika do zaprowadzenia ksiąg rachunkowych precyzuje art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2021 r. poz. 217 ze zm.).
Stanowi on, że:
Przepisy ustawy o rachunkowości stosuje się, z zastrzeżeniem ust. 3, do mających siedzibę lub miejsce sprawowania zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku, spółek jawnych osób fizycznych, spółek partnerskich oraz przedsiębiorstw w spadku działających zgodnie z ustawą z dnia 5 lipca 2018 r. o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej i innych ułatwieniach związanych z sukcesją przedsiębiorstw (Dz. U. poz. 1629), jeżeli ich przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy wyniosły co najmniej równowartość w walucie polskiej 2.000.000 euro. Przy czym wielkość wyrażoną w euro – stosownie do art. 3 ust. 3 ww. ustawy o rachunkowości – przelicza się na walutę polską po średnim kursie ustalonym przez Narodowy Bank Polski, na dzień 30 września roku poprzedzającego rok obrotowy.
Z powyższego wynika, że wyboru sposobu ustalania dochodu ze źródła, którym są prowadzone działy specjalne produkcji rolnej, tj. na podstawie ksiąg bądź norm szacunkowych dokonuje sam podatnik. Jednakże możliwość wyboru sposobu ustalania dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej jest ograniczona wielkością uzyskiwanego przychodu z tego źródła. Obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych zależy bowiem od formy prawnej jednostki lub wielkości osiąganych przychodów, nie zaś od przedmiotu działalności i sposobu opodatkowania. Jeżeli więc przychody netto osób fizycznych prowadzących działy specjalne produkcji rolnej przekroczą kwotę określoną w art. 2 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy o rachunkowości – tj. kwotę 2.000.000 euro – osoby te są zobowiązane do stosowania przepisów o rachunkowości i założenia ksiąg rachunkowych od nowego roku podatkowego, następującego po roku, w którym ich przychód uzyskany z prowadzenia działów specjalnych produkcji rolnej przekroczył ww. limit.
Przystępując do oceny skutków podatkowych opisanej we wniosku sytuacji w pierwszej kolejności wskazać należy, że ustalenia określonego w ustawie o rachunkowości limitu przychodów zobowiązujących do założenia ksiąg rachunkowych – każdy z małżonków powinien dokonać odrębnie.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
Przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa w udziale w zysku oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku są równe.
Przy czym – zasady wyrażane w ust. 1 stosuje się odpowiednio do rozliczenia kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów i strat (art. 8 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy).
W konsekwencji opodatkowanie uzyskanych przez małżonków dochodów z prowadzonych wspólnie działów specjalnych produkcji rolnej winno nastąpić zgodnie z ww. zasadami, a więc w szczególności z uwzględnieniem ustalonego przez nich prawa do udziału w zysku.
Z dalszej analizy powołanych regulacji prawnych wynika, że konsekwencją uzyskania przez osobę fizyczną, spółkę cywilną osób fizycznych, spółkę jawną osób fizycznych oraz spółkę partnerską określonych w przepisach ustawy o rachunkowości łącznych przychodów netto ze sprzedaży towarów w kwocie określonej w art. 2 ust. 1 pkt 2 tej ustawy – jest obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych.
Na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
Podatnicy, którzy dochody z działów specjalnych produkcji rolnej ustalają przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu z określonej powierzchni upraw lub jednostki produkcji zwierzęcej, określonych w załączniku nr 2, są obowiązani składać w terminie do dnia 20 stycznia roku podatkowego urzędowi skarbowemu deklarację według ustalonego wzoru o rodzajach i rozmiarach zamierzonej produkcji w roku podatkowym.
Wobec powyższego, analiza okoliczności opisanego zdarzenia przyszłego w kontekście omówionych przepisów prawa prowadzi do wniosku, że limit przychodów netto uzyskanych w ramach rodzinnego gospodarstwa rolnego w kwocie 2.000.000 euro, o którym mowa w cytowanym art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości, zobowiązujących do założenia ksiąg rachunkowych – dotyczy każdego z Państwa odrębnie. Zatem, jeżeli suma przychodów netto osiągniętych w 2022 r. przez każdego z Państwa odrębnie, proporcjonalnie do udziału w zysku, będzie niższa niż równowartość w walucie polskiej 2.000.000 euro, to – w świetle przepisów o rachunkowości – nie będzie ciążył zarówno na Pani, jak i na Panu obowiązek prowadzenia w 2023 r. ksiąg rachunkowych w prowadzonym rodzinnym gospodarstwie rolnym, pomimo osiągnięcia wspólnie przychodów netto powyżej równowartości w walucie polskiej 2.000.000 euro.
W konsekwencji będą Państwo mogli w 2023 r. wybrać metodę określenia dochodu z prowadzonych działów specjalnych na podstawie art. 24 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. na podstawie norm szacunkowych.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Końcowo wskazać należy, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku - nie prowadzi postępowania dowodowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe jest zgodne ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji/stanu prawnego, który obowiązywał w dniu wniesienia wniosku.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Zainteresowany będący stroną postępowania (art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 w związku z art. 14r ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).