Skutki podatkowe zamiany tokenów na walutę wirtualną. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-3.4011.601.2022.2.KS

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 2 listopada 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.601.2022.2.KS

Temat interpretacji

Skutki podatkowe zamiany tokenów na walutę wirtualną.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 sierpnia 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 2 sierpnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie ustalenia, czy zamiana tokenów na waluty wirtualne oraz odwrotnie może korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest osobą fizyczną posiadającą nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w świetle art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.; dalej jako: „u.p.d.o.f.”), a w związku z tym podlega obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

Wnioskodawca jako osoba fizyczna nieprowadząca pozarolniczej działalności gospodarczej zamierza nabywać tokeny NFT (ang. non-fungible token), które są traktowane jako unikatowy cyfrowy składnik aktywów, reprezentujący wyjątkowe cyfrowe kolekcje w sieci .....

W omawianym przypadku token NFT może reprezentować wiele form przedmiotów kolekcjonerskich. Może to być na przykład zasób w grze, odcinek audio utworu, zdjęcia, GIF-y, materiały wideo czy ręcznie narysowany obrazek lub inny przedmiot mogący być uznany za kolekcjonerski. Każdy token NFT jest unikalny i nie można go zamienić na inny identyczny token. Metadane każdego tokenu NFT różnią się od siebie, tak jak w przypadku numerowanej serii wydruków. Autentyczność jest gwarantowana dzięki technologii blockchain. Niektóre tokeny NFT są rzadsze od innych, a więc charakteryzują się większą wartością. Do zastosowań tokenów NFT, poza czysto kolekcjonerskimi założeniami można przypisać funkcjonalność swoistego wirtualnego certyfikatu autentyczności, który ma na celu poświadczenie, że podmiot będący uprawniony do posiadania tokenu NFT ma wyłączne prawa do korzystania z możliwości zaimplementowanych w tokenie, a dzieło które reprezentuje token jest elementem kolekcjonerskim o unikatowych cechach. Jedną z najbardziej popularnych platform na których można kupić tokeny NFT jest …,  przy czym nie jest ona zupełnie związana z Wnioskodawcą.

Specyfika rynku NFT oraz rynku kryptowalut polega na tym, że na potrzeby dokonania danej transakcji na giełdach kryptowalutowych tokeny NFT są sprzedawane w „parach transakcyjnych” najczęściej token NFT i x. Oznacza to, że tokeny NFT możemy kupić wyłącznie za daną walutę wirtualną (kryptowalutę) jako „para transakcyjna”.

Przykładowo jeden token NFT „token X” posiada następującą parę: token X – waluta wirtualna X.

Na gruncie prawa cywilnego tokeny NFT stanowią rodzaj mienia w rozumieniu art. 44 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.), a więc są prawami majątkowymi.

Wnioskodawca zamierza również odpłatnie zbywać nabyte wcześniej tokeny NFT, a także zamieniać przedmiotowe tokeny NFT na waluty wirtualne w rozumieniu art. 2 ust. 2 pkt 26 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz. U. z 2021 r. poz. 1132 ze zm.). Wnioskodawca zaznacza, że tokeny NFT nie stanowią waluty wirtualnej w rozumieniu ww. ustawy, gdyż nie są wymienialne na prawne środki płatnicze (nie można ich sprzedać na tzw. fiaty, czyli polski złoty, funt brytyjski, euro itd., gdyż nie ma takich par na giełdach). Również w praktyce pozagiełdowej nie występuje taka sprzedaż, gdyż aby przetransferować token NFT wymaga się transakcji związanej z walutą wirtualną (najczęściej właśnie X).

Wnioskodawca wskazuje, że obecnie na rynku celem prawidłowego rozliczenia transakcji na parach tokeny NFT – waluty wirtualne należy rozpoznać zarówno zyski kapitałowe, jak i zyski na zasadach ogólnych. Udzielenie odpowiedzi na zadane pytania pozwoli ograniczyć problematykę w tym zakresie, jeśli prawidłowa jest kwalifikacja tych transakcji jako zamiany praw i dopuszczalne jest stosowanie zwolnienia przy kwocie do 6 000 zł.

Pytania

1.Czy przychody z transakcji zamiany tokenów NFT na walutę wirtualną oraz odwrotnie są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 32b u.p.d.o.f., jeżeli przychody z zamiany w ramach jednej umowy nie przekraczają kwoty 6 000 zł, a opodatkowaniu podlegać będzie wyłącznie nadwyżka ponad tę kwotę?

2.Czy sformułowanie „z tytułu jednej umowy” znajdujące się w treść art. 21 ust. 1 pkt 32b u.p.d.o.f. należy rozumieć w ten sposób, że w przypadku, gdy dany token NFT posiada wiele par transakcyjnych z walutą wirtualną to czy jedna transakcja zamiany tokenu NFT na walutę wirtualną stanowi jedną umowę?

3.Czy transakcje zamiany tokenów NFT na walutę wirtualną są opodatkowane podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych?

Pana stanowisko w sprawie

Ad 1

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 u.p.d.o.f., opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W świetle art. 11 ust. 1 u.p.d.o.f., przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 7 u.p.d.o.f., źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c.

Zgodnie z treścią art. 603 Kodeksu cywilnego, przez umowę zamiany każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy.

Jednocześnie art. 604 ww. ustawy wskazuje, że do zamiany stosuje się odpowiednio przepisy o sprzedaży.

Jak wskazał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w wyroku z dnia 9 maja 2018 r., o sygn. akt I SA/OI 202/18: „z art. 603 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2017 r. poz. 459, z późn. zm.), przedmiotem umowy zamiany mogą być nie tylko rzeczy, lecz także wszelkie zbywalne dobra materialne, jak również niematerialne”.

Użyte w przytoczonym na wstępie przepisie art. 10 ust. 1 pkt 7 u.p.d.o.f. pojęcie „odpłatne zbycie” oznacza przeniesienie prawa własności lub innych praw majątkowych w zamian za korzyść majątkową. Na tej podstawie należy stwierdzić, że pojęcie to obejmuje swoim zakresem nie tylko umowę sprzedaży, ale również umowę zamiany. Celem umowy zamiany jest przeniesienie na drugą stronę własności rzeczy lub praw majątkowych zamian za zobowiązanie się drugiej strony transakcji do przeniesienia innej rzeczy lub innego prawa majątkowego – w takim przypadku ekwiwalentem jest inna rzecz lub prawo majątkowe, a nie wartości pieniężne.

Jednocześnie w świetle art. 21 ust. 1 pkt 32b u.p.d.o.f., wolne od podatku dochodowego są przychody z zamiany rzeczy lub praw, jeżeli z tytułu jednej umowy nie przekraczają kwoty 6 000 zł.

Mając na uwadze powyższe Wnioskodawca stoi na stanowisku, że przychód z zamiany tokenów NFT na walutę wirtualną oraz odwrotnie jest zwolniony przedmiotowo z podatku dochodowego, jeżeli w ramach jednej umowy wartość transakcji nie przekroczy kwoty 6 000 zł.

W przypadku zamiany waluty wirtualnej na token NFT, gdy wartość transakcji przekroczy 6 000 zł nadwyżka stanowić będzie przychód z praw majątkowych, o którym mowa w art. 18 u.p.d.o.f.

W przypadku zamiany tokenu NFT na walutę wirtualną, gdy wartość transakcji przekroczy 6 000 zł nadwyżka stanowić będzie przychód z waluty wirtualnej, o którym mowa w treści art. 17 ust. 1 pkt 11 u.p.d.o.f.

W ocenie Wnioskodawcy, w związku z transakcjami na parach token NFT – waluta wirtualna dochodzi w praktyce do zamiany tych praw. Powszechnie używa się sformułowania, że dochodzi do zakupu tokenów NFT, przy czym tak naprawdę jest to wymiana między stronami transakcji tych dwóch wartości. Jedna ze stron dokonuje sprzedaży swoich walut wirtualnych i tym samym kupuje token NFT, a druga sprzedaje token NFT i kupuje walutę wirtualną – w tym zakresie występuje barter, a więc zamiana praw.

Ad 2

Zdaniem Wnioskodawcy, jedna transakcja związana z zamianą tokenu NFT na walutę wirtualną i odwrotnie stanowi jedną umowę w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 32b u.p.d.o.f.

Zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 32b u.p.d.o.f., wolne od podatku dochodowego są przychody z zamiany rzeczy lub praw, jeżeli z tytułu jednej umowy nie przekraczają kwoty 6 000 zł.

Podstawową i naczelną dyrektywą wykładni przepisów prawa podatkowego jest wykładania językowa. Jak wskazuje R. Mastalski „prymat wykładni językowej wynika z traktowania tekstu prawnego jako pośrednika między twórcą tego tekstu a odbiorcą, wskazując także, że wykładnia językowa jest nie tylko punktem wyjścia do wszelkiej interpretacji prawa, ale określa ona grancie w ramach możliwego sensu słów zawartych w tekście prawnym” [R. Mastalski, Prawo podatkowe, Warszawa 2006, s. 116].

Z wyżej wskazanego przepisu zgodnie z jego literalnym brzmieniem wynika, iż wolne od opodatkowania są przychody, jeżeli w tytułu jednej umowy nie przekraczają 6 000 zł.

Zdaniem Wnioskodawcy oznacza to, że jeżeli dany indywidualny i unikalny token NFT, który posiada wiele par transakcyjnych przykładowo w ciągu jednego miesiąca zostanie zamieniony na walutę wirtualną X to ta jedna transakcja stanowić będzie jedną umowę. Jeżeli przykładowo w tym samym miesiącu Wnioskodawca wymieni walutę X (którą otrzymał za token NFT) znowu na ten sam unikatowy token NFT to na gruncie przepisu art. 21 ust 1 pkt 32b stanowić będzie kolejną nową umowę.

W związku z powyższym ,Wnioskodawca stoi na stanowisku, że jedna transakcja związana z zamianą tokenu NFT na walutę wirtualną i odwrotnie stanowi jedną umowę w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 32b u.p.d.o.f. i nie ma uzasadnienia aby jakkolwiek należało łączyć te transakcje.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że w niniejszej sprawie jako element opisu zdarzenia przyszłego przyjęto wskazanie, że tokeny NFT nie spełniają definicji waluty wirtualnej w rozumieniu art. wirtualne w rozumieniu art. 2 ust. 2 pkt 26 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz. U. z 2021 r. poz. 1132 ze zm.) oraz że tokeny NFT stanowią rodzaj mienia w rozumieniu art. 44 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.), a więc są prawami majątkowymi. Te okoliczności nie były tym samym przedmiotem oceny Organu.

Według art. 5a pkt 33a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o walucie wirtualnej – oznacza to walutę wirtualną w rozumieniu art. 2 ust. 2 pkt 26 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

Pojęcie „waluta wirtualna” zostało zdefiniowane w art. 2 ust. 2 pkt 26 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz. U. z 2022 r. poz. 593 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o walucie wirtualnej rozumie się przez to cyfrowe odwzorowanie wartości, które nie jest:

a)prawnym środkiem płatniczym emitowanym przez NBP, zagraniczne banki centralne lub inne organy administracji publicznej,

b)międzynarodową jednostką rozrachunkową ustanawianą przez organizację międzynarodową i akceptowaną przez poszczególne kraje należące do tej organizacji lub z nią współpracujące,

c)pieniądzem elektronicznym w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych,

d)instrumentem finansowym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi,

e)wekslem lub czekiem

– oraz jest wymienialne w obrocie gospodarczym na prawne środki płatnicze i akceptowane jako środek wymiany, a także może być elektronicznie przechowywane lub przeniesione albo może być przedmiotem handlu elektronicznego.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Powyższy przepis ustanawia generalną zasadę opodatkowania podatkiem dochodowym, zgodnie z którą opodatkowaniu tym podatkiem podlegają wszelkie uzyskane przez podatnika w danym roku korzyści majątkowe, z wyjątkiem tych, które na mocy ustawy wyłączone zostały z tego opodatkowania (np. poprzez wprowadzenie ustawowego zwolnienia z opodatkowania, czy też zaniechanie poboru podatku).

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy:

Źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c (art. 10 ust. 1 pkt 7).

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z odpłatnego zbycia waluty wirtualnej.

W myśl art. 17 ust. 1f ww. ustawy:

Przez odpłatne zbycie waluty wirtualnej rozumie się wymianę waluty wirtualnej na prawny środek płatniczy, towar, usługę lub prawo majątkowe inne niż waluta wirtualna lub regulowanie innych zobowiązań walutą wirtualną.

Przepis art. 17 ust. 1g ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że:

Przepis ust. 1 pkt 11 stosuje się również do przychodów uzyskanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, z wyjątkiem działalności, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, zaliczanej do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Zgodnie z przytoczonymi przepisami należy stwierdzić, że przychody z obrotu walutami wirtualnymi stanowią przychód z kapitałów pieniężnych w myśl art. 17 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Powyższą zasadę stosuje się również do przychodów uzyskanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, z wyjątkiem działalności, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, zaliczanej do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Należy zatem stwierdzić, że transakcje dotyczące wymiany walut wirtualnych na tokeny, będą generowały po Pana stronie przychód z tytułu odpłatnego zbycia waluty wirtualnej, w rozumieniu art. 17 ust. 1f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który po pomniejszeniu o koszty uzyskania przychodów podlega opodatkowaniu stawką 19% zgodnie z art. 30b ust. 1a-1b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W opisanym przez Pana przypadku dochodzi bowiem do wymiany waluty wirtualnej na token (który jak wynika z opisu sprawy jest prawem majątkowym).

Odnosząc się natomiast do sytuacji wymiany tokena (prawa majątkowego) na walutę wirtualną należy wyjaśnić, że zgodnie z art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychód z praw majątkowych uważa się w szczególności przychody z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, praw do projektów wynalazczych, praw do topografii układów scalonych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również z odpłatnego zbycia tych praw.

Na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustawodawca nie zdefiniował pojęcia praw majątkowych. Wskazał jednak przykłady praw majątkowych, do których odnosi się omawiany przepis. Regulacja art. 18 ww. ustawy nie zawiera przy tym katalogu tytułów prawnych, które mogą być podstawą dla uzyskiwania przychodów z praw majątkowych. Przepis ustawy posługuje się szerokim pojęciem przychodów z praw majątkowych, doprecyzowując jedynie, że do tej kategorii zalicza się również odpłatne zbycie praw majątkowych.

Odnosząc powyższe wyjaśnienia od opisanej przez Pana sprawy wyjaśnić należy, że w zakresie obrotu kryptowalutami ustawa o podatku dochodowym definiuje moment podatkowy, jakim jest ich odpłatne zbycie. Tym samym, samo nabycie waluty wirtualnej nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Jednak w przedmiotowej sprawie otrzymuje Pan walutę wirtualną w zamian za prawo majątkowe (przyjmuje Pan płatność za prawo majątkowe w postaci waluty wirtualnej). Zatem dochodzi również to transakcji zbycia posiadanego przez Pana prawa majątkowego (tokana). Sytuacja taka traktowana jest jak dwie umowy – nabywa Pan walutę wirtualną (jedna umowa) i zbywa Pan prawo majątkowe (druga umowa). Tym samym osiąga Pan przychód z praw majątkowych w rozumieniu art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przechodząc do Pana wątpliwości dotyczących możliwości zastosowania do tych przychodów zwolnienia w pierwszej kolejności, wobec braku definicji legalnej pojęcia „prawa majątkowego”, należy odnieść się do ustaleń orzecznictwa oraz doktryny.

Najogólniej rzecz ujmując, prawa majątkowe to prawa podmiotowe pozostające w ścisłym związku z ekonomicznym interesem uprawnionego, związane z jego majątkiem charakteryzujące się dwoma podstawowymi cechami, tj.:

-działalnością (mogą być przedmiotem obrotu),

-posiadaniem określonej wartości majątkowej.

Do tej kategorii należy zatem zaliczyć te wszystkie uprawnienia, które nie przyjmują postaci rzeczy, a stanowią jednocześnie wymierne korzyści, którymi można rozporządzać, albo z których można czerpać korzyści.

Zgodnie z art. 44 ustawy Kodeks cywilny:

Mieniem jest własność i inne prawa majątkowe.

O ile na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychody z odpłatnego zbycia waluty wirtualnej zaliczane są do przychodów z kapitałów pieniężnych (art. 17 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), o tyle nie zmienia to faktu, że waluty te stanowią rodzaj mienia w rozumieniu art. 44 Kodeksu cywilnego jako zbywalnych praw majątkowych.

Powyższe potwierdza również brzmienie art. 17 ust. 1f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdzie wskazane jest, że przez odpłatne zbycie waluty wirtualnej rozumie się wymianę waluty wirtualnej na prawny środek płatniczy, towar, usługę lub prawo majątkowe inne niż waluta wirtualna lub regulowanie innych zobowiązań walutą wirtualną.

Posługując się sformułowaniem „prawo majątkowe inne niż waluta wirtualna” należy uznać, że ustawodawca klasyfikuje wirtualną walutę jako prawo majątkowe, niezależnie od zaliczenia przychodu z odpłatnego jej zbycia do przychodów z kapitałów pieniężnych.

Również w uzasadnieniu do ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2018 r. poz. 2193 – Druk nr 2860) wprowadzającej do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych m.in. art. 17 ust. 1f, wskazano m.in., że cyt.:

Na równi ze sprzedażą walut wirtualnych traktowana będzie zapłata takimi walutami za towar, usługę lub prawo majątkowe niebędące walutą wirtualną oraz regulowanie innych zobowiązań walutą wirtualną. W tym przypadku, przychód z kapitałów pieniężnych będzie odpowiadał cenie zakupionego towaru lub usługi. Wymiana pomiędzy walutami wirtualnymi, niezależnie od tego czy dokonywana na giełdzie, czy też jednostkowo pozostanie obojętna w podatku dochodowym.

Niezależnie zatem od obowiązujących od 1 stycznia 2019 r. zmian w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych odnoszących się do kwestii waluty wirtualnej, w szczególności w zakresie zaliczenia przychodu z odpłatnego jej zbycia do kapitałów pieniężnych, jej kwalifikacja jako prawa majątkowego na gruncie prawa cywilnego pozostaje aktualna.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 32b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wolne od podatku dochodowego są przychody z zamiany rzeczy lub praw, jeżeli z tytułu jednej umowy nie przekraczają kwoty 6 000 zł.

Przedmiotowe zwolnienie ma zastosowanie do transakcji „zamiany rzeczy lub praw”, konieczne jest zatem odwołanie się do rozumienia pojęcia zamiany na gruncie przepisów Kodeksu cywilnego.

Jak wynika bowiem z art. 603 Kodeksu cywilnego:

Przez umowę zamiany każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy.

Natomiast z art. 604 ww. Kodeksu wynika, że:

Do zamiany stosuje się odpowiednio przepisy o sprzedaży.

W myśl art. 535 Kodeksu cywilnego:

Przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę. Ponadto z art. 555 Kodeksu cywilnego wynika również, że przepisy o sprzedaży rzeczy stosuje się odpowiednio do sprzedaży energii, praw oraz wody.

W przypadku zatem gdy w ramach transakcji zamiany waluty wirtualnej na token NFT i odwrotnie dochodzi do spełnienia definicji zawartej w art. 603 Kodeksu cywilnego, to transakcję taką należy uznać za wypełniającą wymogi umowy zamiany w rozumieniu Kodeksu cywilnego. 

Jak wykazano powyżej, waluta wirtualna/kryptowaluta stanowi rodzaj mienia w rozumieniu art. 44 Kodeksu cywilnego jako zbywalnego prawa majątkowego. Tym samym przychód z zamiany prawa majątkowego (tj.: waluty wirtualnej/kryptowaluty) na inne prawo majątkowe (tutaj: token NFT) będzie wolny od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 32b ww. ustawy, jeżeli z tytułu jednej umowy nie przekroczy on kwoty 6 000 zł.

Ponadto w przypadku gdy dany indywidualny i unikalny token NFT, który posiada wiele par transakcyjnych przykładowo w ciągu jednego miesiąca zostanie zamieniony na walutę wirtualną X to ta jedna transakcja stanowić będzie jedną umowę. Jeżeli w tym samym miesiącu wymieni Pan walutę X (którą otrzymał za token NFT) znowu na ten sam unikatowy token NFT to na gruncie przepisu art. 21 ust 1 pkt 32b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowić będzie kolejną nową umowę.

Należy się zatem zgodzić z Pana stanowiskiem, że jedna transakcja związana z zamianą tokenu NFT na walutę wirtualną i odwrotnie stanowi jedną umowę w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 32b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie ma uzasadnienia, aby należało łączyć te transakcje.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena Pana stanowiska wyłącznie w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. W pozostałym zakresie wniosku, dotyczącym podatku od czynności cywilnoprawnych, zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).