Opodatkowanie dochodów uzyskanych z pracy wykonywanej na statku eksploatowanym na wodach Gabonu. Możliwość skorzystania z ulgi abolicyjnej w odniesien... - Interpretacja - 0115-KDIT2.4011.451.2022.3.ENB

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 14 października 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.451.2022.3.ENB

Temat interpretacji

Opodatkowanie dochodów uzyskanych z pracy wykonywanej na statku eksploatowanym na wodach Gabonu. Możliwość skorzystania z ulgi abolicyjnej w odniesieniu do tych dochodów.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe w odniesieniu do pytań oznaczonych we wniosku nr 1, 2, 3 i 4.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 lipca 2022 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. opodatkowania dochodów uzyskanych z pracy wykonywanej na statku eksploatowanym na wodach Gabonu. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismami złożonymi w dniach 6 i 27 września 2022 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pan osobą fizyczną posiadającą w Polsce swoje centrum interesów życiowych. Tym samym w myśl obowiązujących w Polsce przepisów podatkowych posiada Pan swoją rezydencję podatkową w Polsce.

W 2021 r. wykonywał Pan pracę najemną w charakterze marynarza na jednostce pływającej (dalej jako: statek) podnoszącym banderę Gabonu, eksploatowanym na wodach terytorialnych Gabonu przez przedsiębiorstwo z faktycznym zarządem w Gabonie. Od ww. dochodu odprowadzony został w Gabonie podatek.

Następnie w 2022 r. rozpoczął Pan pracę na statku morskim eksploatowanym w transporcie międzynarodowym przez norweskie przedsiębiorstwo.

W latach następnych zamierza Pan kontynuować pracę najemną na statkach morskich eksploatowanych w transporcie międzynarodowym przez norweskie przedsiębiorstwo. Wykonywał, wykonuje i będzie wykonywać Pan w 2022 r. pracę na statkach eksploatowanych w międzynarodowym transporcie morskim w rozumieniu definicji przewidzianej w Konwencji o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej pomiędzy Polską a Norwegią. Statki, na których w 2022 r. wykonywał, wykonuje i będzie wykonywać Pan pracę w latach kolejnych nie były, nie są i nie będą eksploatowane wyłącznie między miejscami położonymi w jednym państwie, w którym znajduje się faktyczny zarząd przedsiębiorstwa eksploatującego statek. Oznacza to, że jednostki nie były, nie są i nie będą eksploatowane w kabotażu, a na wodach międzynarodowych.

Statki, na których wykonywał, wykonuje i będzie wykonywać Pan pracę to jednostki morskie mające status statku morskiego, zdatne do międzynarodowych podróży morskich w trakcie których następuje przewóz ładunku i/lub osób.

Transport morski wykonywany przez statki, na których świadczył, świadczy i będzie świadczyć Pan pracę najemną obejmował, obejmuje i będzie obejmować w latach następnych m.in. przewóz różnych towarów. Rodzaj towarów przewożonych przez przedmiotowe statki zależny jest od aktualnie prowadzonych zleceń, np. transport paliw płynnych. Zaopatrzenie obejmuje wszystkie aspekty transportu włącznie z załadunkiem i wyładunkiem towaru.

W przyszłych latach będzie Pan wykonywać pracę na podobnym statku jak dotychczasowy. Na podstawie informacji posiadanych przez Pana statki, na których wykonywał, wykonuje i będzie wykonywać pracę w 2022 r. i latach kolejnych były, są i nadal będą faktycznie wykorzystywane w międzynarodowym transporcie morskim oraz podmiot eksploatujący te jednostki czerpał, czerpie i będzie czerpać dochody z eksploatacji tychże jednostek w tym z transportu międzynarodowego.

Zgodnie z informacjami posiadanymi przez Pana przedsiębiorstwo eksploatujące statek w transporcie międzynarodowym, na którym wykonywał, wykonuje i będzie wykonywać Pan pracę najemną swoją siedzibę będzie miało nadal w Norwegii.

Nie osiąga i nie zamierza osiągać Pan na terytorium Polski żadnego innego dochodu zarówno z pracy na statkach, jak i z innych źródeł.

Uzupełniając wniosek pismem z 6 września 2022 r. wyjaśnił Pan, iż siedziba przedsiębiorstwa eksploatującego statek na wodach terytorialnych Gabonu znajdowała się w Gabonie.

W odniesieniu do pracy wykonywanej w roku 2022 i latach następnych, wskazał Pan, iż rodzaj statków był/będzie określany jako tankowiec (Chemical/Oil tanker) lub jednostka produkcyjno-magazynowa ropy naftowej (Oil production and storage unit). Jednostki te były/będą przeznaczone do wydobywania, magazynowania oraz transportowania ropy naftowej. Przy czym ich zasadniczym przeznaczeniem jest transport paliw/chemikaliów płynnych. Statki te zaopatrują kontrahentów przedsiębiorstwa eksploatujące statek w przewożone przez siebie towary płynne (paliwa), gdyż są one przedmiotem sprzedaży. Statki z uwagi na swoje przeznaczenie będą przewozić i przewoziły gównie ropę naftową, jednakże są przystosowane do przewożenia także innych płynnych chemikaliów. Przy czym celem ich przewożenia jest dostarczenie do odbiorcy. Zyski są, były i będą czerpane także z przewozu pasażerów niebędących załogą statku oraz pośrednio z wydobycia i magazynowania ropy naftowej. Przy czym podstawowy, główny zysk jest czerpany z przetransportowania surowca. Przedsiębiorstwo z siedzibą i faktycznym zarządem w Norwegii eksploatujące statki morskie ponosiło i będzie ponosić ostateczne koszty wynagrodzenia podatnika i w konsekwencji zyski z transportu zostały/zostaną pomniejszone o te wynagrodzenie. Przedsiębiorstwo eksploatujące statki na których wykonywał Pan pracę w 2022 r. i będzie wykonywał w latach następnych podlegało/będzie podlegało opodatkowaniu w Norwegii ze względu na swoją siedzibę. Statki były/będą eksploatowane w transporcie wykonywanym między miejscami/ portami różnych państw, z wyjątkiem transportu wykonywanego wyłącznie między miejscami/portami położonymi w Polsce lub w Norwegii. Statki eksploatowane przez przedsiębiorstwo z siedzibą i faktycznym zarządem w Norwegii, w okresach w których podatnik wykonywał/będzie wykonywał na nich pracę, były i będą eksploatowane na wodach międzynarodowych. Tym samym nie były i nie będą eksploatowane wyłącznie na wodach terytorialnych lub wodach szelfu kontynentalnego.

Uzupełniając wniosek pismem z 27 września 2022 r. wyjaśnił Pan, że rodzaj statków był/będzie określany jako tankowiec (Chemical/Oil tanker) lub jednostka produkcyjno-magazynowa ropy naftowej (Oil production and storage unit). Jest to jedna i ta sama jednostka, która w zależność od źródła informacji jest określana jako tankowiec (Chemical/Oil tanker) lub jednostka produkcyjno-magazynowa ropy naftowej (Oil production and storage unit). W powszechnie dostępnych źródłach informacji, zasobach sieci Internet, a także rejestrach jest określana jako tankowiec (Chemical/Oil tanker) lub jednostka produkcyjno-magazynowa ropy naftowej (Oil production and storage unit). Jednocześnie wskazuje Pan, że nie można na podstawie typu statku określić czy jest on eksploatowany w transporcie międzynarodowym. Nadto możliwość skorzystania z ulgi abolicyjnej nie jest uzależniona od rodzaju statku, na którym jest świadczona praca. Powyższe stanowisko zostało potwierdzone m.in. w interpretacji indywidualnej z 2 września 2022r. 0115-KDIT2.4011.507.2022.1.ENB, interpretacji indywidualnej nr 0115-KDIT2.4011.255.2021.2.HD oraz nr 0115-KDIT2.4011.538.2021.1.DS. Statki te były również wykorzystywane przy wydobyciu, magazynowaniu i rozładunku ropy naftowej. Osoby niebędące członkami załogi statku przewożone na tych statkach to naukowcy, specjaliści obsługujący urządzenia znajdujące się na statkach.

Statki te były/będą faktycznie wykorzystywane do transportu ropy naftowej. Jednostki te były/będą także wykorzystywane przy wydobyciu i magazynowaniu i dostarczaniu ropy naftowej. Przy czym ich zasadniczym przeznaczeniem jest transport ropy i główny zysk jest czerpany z przetransportowania surowca.

Nadto statki były/będą eksploatowane na wodach międzynarodowych. Tym samym statki nie były i nie będą eksploatowane wyłącznie na wodach terytorialnych lub wodach szelfu kontynentalnego. W kwestii eksploatacji statku w transporcie międzynarodowym, wskazuje Pan, iż zgodnie z brzmieniem art. 3 ust. 1 lit. g) Konwencji w sprawie unikania podwójnego opodatkowania pomiędzy Polską a Norwegią określenie "transport międzynarodowy" oznacza wszelki transport statkiem morskim lub statkiem powietrznym, za wyjątkiem przypadku, gdy statek morski lub statek powietrzny jest eksploatowany wyłącznie między miejscami położonymi w Umawiającym się Państwie. Natomiast Komentarz do Modelowej Konwencji OECD wskazuje, że definicja określenia "transport międzynarodowy" jest oparta na zasadzie wyrażonej w art. 8 ust. 1, zgodnie z którą prawo do opodatkowania zysków z eksploatacji statków morskich i statków powietrznych w transporcie międzynarodowym, z uwagi na specjalny charakter przewozów międzynarodowych, przysługuje tylko temu umawiającemu się państwu, w którym znajduje się faktyczny zarząd przedsiębiorstwa. Definicja określenia "transport międzynarodowy" jest szersza niż znaczenie powszechnie przyjęte. Uczyniono tak celowo, by zapewnić państwu, w którym znajduje się faktyczny zarząd przedsiębiorstwa, prawo do opodatkowania transportu czysto wewnętrznego oraz transportu międzynarodowego między państwami trzecimi oraz by zezwolić drugiemu umawiającemu się państwu na opodatkowanie transportu odbywającego się tylko w jego granicach. Tym samym, transportem międzynarodowym jest każdy transport, który odbywa się poza drugim państwem stroną umowy - w tym wypadku transportem międzynarodowym jest każdy transport, który odbywa się poza Norwegią.

Statki były/będą wykonywały transport międzynarodowy w rozumieniu Konwencji w sprawie unikania podwójnego opodatkowania pomiędzy Polską a Norwegią. Jak zostało wspomniane, przedmiotowy statek, jest przeznaczony do eksploatacji bez jakichkolwiek ograniczeń terytorialnych.

Pytania

1)Czy dochód uzyskany przez Pana w 2021 r. w związku z wykonywaniem pracy najemnej na statku morskim eksploatowanym na wodach terytorialnych Gabonu przez przedsiębiorstwo z miejscem faktycznego zarządu w Gabonie podlegał opodatkowaniu w Polsce?

2)Czy do dochodu uzyskanego przez Pana w 2021 r. w związku z wykonywaniem pracy najemnej na statku morskim eksploatowanym na wodach terytorialnych Gabonu przez przedsiębiorstwo z miejscem faktycznego zarządu w Gabonie zastosowanie znajdzie metoda proporcjonalnego odliczenia?

3)Czy ciążył na Panu obowiązek podatkowy w Polsce w związku z uzyskiwaniem dochodów z pracy najemnej na statku morskim eksploatowanym na wodach terytorialnych Gabonu przez przedsiębiorstwo z miejscem faktycznego zarządu w Gabonie w 2021 r., a tym samym był Pan zobowiązany do złożenia zeznania podatkowego w Polsce za 2021 r.?

4)Czy w zeznaniu podatkowym za 2021 r., był Pan uprawniony do odliczenia podatku zapłaconego w Gabonie i skorzystania z ulgi abolicyjnej? Czy będzie Pan uprawniony do skorzystania z ulgi abolicyjnej bez jej ograniczenia kwotowego do 1360 zł zgodnie ze znowelizowanymi przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

5)Czy do dochodu uzyskanego przez Pana w 2022 r. w związku z wykonywaniem pracy najemnej na statku morskim eksploatowanym w transporcie międzynarodowym przez przedsiębiorstwo z miejscem faktycznego zarządu w Norwegii zastosowanie znajdzie metoda proporcjonalnego odliczenia?

6)Czy będzie ciążył na Panu obowiązek podatkowy w Polsce w związku z wykonywaniem pracy najemnej na statku morskim eksploatowanym w transporcie międzynarodowym przez przedsiębiorstwo z miejscem faktycznego zarządu w Norwegii, a tym samym będzie Pan zobowiązany do złożenia zeznania podatkowego w Polsce za 2022 r.?

7)Czy w zeznaniu podatkowym za 2022 r., będzie Pan uprawniony do skorzystania z ulgi abolicyjnej? Czy będzie Pan uprawniony do skorzystania z ulgi abolicyjnej bez jej ograniczenia kwotowego do 1360 zł zgodnie ze znowelizowanymi przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

8)Czy w latach następnych w przypadku kontynuacji zatrudnienia na statkach eksploatowanych w transporcie międzynarodowym przez przedsiębiorstwo z siedzibą faktycznego zarządu w Norwegii zastosowanie znajdzie metoda proporcjonalnego odliczenia?

9)Czy w przypadku kontynuacji zatrudnienia na statkach eksploatowanych w transporcie międzynarodowym z faktycznym zarządem w Norwegii będzie ciążył na Panu obowiązek podatkowy w Polsce, a tym samym czy będzie zobowiązany Pan do złożenia zeznań podatkowych w Polsce?

10)Czy w zeznaniach podatkowych za przyszłe lata będzie Pan uprawniony do skorzystania z ulgi abolicyjnej w stosunku do dochodu osiąganego z pracy na statku morskim eksploatowanym w transporcie międzynarodowym przez norweskie przedsiębiorstwo?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 1, 2, 3 i 4. W zakresie pytań oznaczonych w niniejszej interpretacji nr 5, 6, 7, 8, 9 i 10 – zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem – w zakresie pytania Nr 1 – dochód przez niego uzyskany w 2021 r. z tytułu wykonywania pracy najemnej na statku morskim eksploatowanym na wodach terytorialnych Gabonu przez przedsiębiorstwo z miejscem faktycznego zarządu w Gabonie podlegał opodatkowaniu w Polsce.

Pana zdaniem – w zakresie pytania Nr 2 – w 2021 r. w związku z wykonywaniem pracy najemnej na statku morskim eksploatowanym na wodach terytorialnych Gabonu przez przedsiębiorstwo z miejscem faktycznego zarządu w Gabonie zastosowanie znajdzie metoda proporcjonalnego odliczenia.

Pana zdaniem – w zakresie pytania Nr 3 – w 2021 r. ciążył na Panu obowiązek podatkowy w Polsce w związku z uzyskiwaniem dochodów z pracy najemnej na statku morskim eksploatowanym na wodach terytorialnych Gabonu przez przedsiębiorstwo z miejscem faktycznego zarządu w Gabonie, a tym samym był Pan zobowiązany do złożenia zeznania podatkowego za 2021 r.

Pana zdaniem – w zakresie pytania Nr 4 – w zeznaniu podatkowym za 2021 r. był Pan uprawniony do odliczenia podatku zapłaconego w Gabonie i skorzystania z ulgi abolicyjnej. Był Pan uprawniony do skorzystania z ulgi abolicyjnej bez jej ograniczenia kwotowego do 1360 zł, zgodnie ze znowelizowanymi przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dalej jako updof, osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Zgodnie natomiast z art. 3 ust. 1a ww. ustawy za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a ww. ustawy).

Powyższy przepis wskazuje, że podstawowym kryterium określającym miejsce (kraj), w którym osoba fizyczna podlega obowiązkowi podatkowemu jest miejsce zamieszkania podatnika. Norma ta dotyczy zarówno osób osiągających dochody na terenie Polski jak i osób, których źródła przychodu położone są za granicą, co potwierdza Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 5 stycznia 1999 r. w sprawie o sygn. akt III SA 2836/97.

Na gruncie prawa polskiego obowiązuje zasada, w myśl której każda osoba fizyczna ma jedno - i tylko jedno -miejsce zamieszkania.

Definicja "osoby mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie" odnosi się zatem bezpośrednio do określenia "miejsca zamieszkania" przyjętego w ustawodawstwach wewnętrznych państw i uwzględnia różne formy więzi osobistej z państwem, które we własnym ustawodawstwie ustala podstawę do nieograniczonego obowiązku podatkowego (por. interpretacja indywidualna Ministra Finansów o sygn. ITPB2/415-215/10/IB). W związku z powyższym miejsce zamieszkania podatnika w niniejszej sprawie należy ustalić w oparciu o przytoczone powyżej przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z przepisami kodeksu cywilnego.

Powyższa zasada na gruncie podatkowym w niektórych wypadkach doznaje pewnego ograniczenia. Należy podkreślić, iż przytoczony powyżej "nieograniczony obowiązek podatkowy" jest korygowany w oparciu o art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w którym stwierdza się, iż przepis art. 3 ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Z uwagi na powyższe należy Pana traktować jako polskiego rezydenta podatkowego, w stosunku, do którego z uwagi na uzyskiwanie dochodów zagranicznych zastosowanie znajdą postanowienia konkretnych umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz przepisy prawa wewnętrznego, tj. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej jako: u.p.d.o.f.).

W 2021 r. wykonywał Pan pracę na statku morskim eksploatowanym na wodach terytorialnych Gabonu przez przedsiębiorstwo mające miejsce zamieszkania w Gabonie. W tym miejscu wskazać należy, iż Polska dotychczas nie zawarła z Gabonem umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. W takim przypadku więc dochody osiągnięte z tytułu pracy najemnej wykonywanej na wodach terytorialnych Gabonu podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych i może mieć zastosowanie zasada określona w art. 27 ust. 9 lub 9a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 27 ust. 9a ww. ustawy w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 1, uzyskującego wyłącznie dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, które nie są zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub z państwem, w którym dochody są osiągane, Rzeczpospolita Polska nie zawarła umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, zasady określone w ust. 9 stosuje się odpowiednio.

Jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, osiąga również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania nie stanowi o zastosowaniu metody określonej w ust. 8, lub z państwem, w którym dochody są osiągane, Rzeczpospolita Polska nie zawarła umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, dochody te łączy się z dochodami ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W tym przypadku od podatku obliczonego od łącznej sumy dochodów odlicza się kwotę równą podatkowi dochodowemu zapłaconemu w obcym państwie. Odliczenie to nie może jednak przekroczyć tej części podatku obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany w państwie obcym (art. 27 ust. 9 ww. ustawy).

Uwzględniając powyższe, metodę unikania podwójnego opodatkowania określaną jako metoda proporcjonalnego odliczenia (zaliczenia) stosuje się w przypadku, gdy umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania nie stanowi o zastosowaniu metody wyłączenia z progresją. Zasada ta dotyczy również sytuacji, gdy z danym państwem Polska nie zawarła umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Zgodnie z tą metodą, podatnik osiągający dochody z pracy najemnej za granicą ma obowiązek wykazać łączne dochody (zarówno krajowe, jak i zagraniczne) w zeznaniu, a od podatku dochodowego obliczonego według skali podatkowej ma prawo odliczyć podatek zapłacony za granicą. Odliczenie to możliwe jest tylko do wysokości podatku przypadającego proporcjonalnie na dochód uzyskany w obcym państwie. W przypadku natomiast gdy dochód został uzyskany w państwie, z którym Polska nie zawarła umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, a w państwie tym nie pobrano od niego podatku, dochód ten będzie opodatkowany w Polsce bez odliczania podatku.

Skorzystanie z ulgi abolicyjnej w tzw. stanach bezumownych przy jednoczesnym braku zapłaty podatku zagranicą było przedmiotem wielu rozstrzygnięć sądów administracyjnych. Przytacza Pan wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 24 lipca 2019 r., I SA/Sz 231/19, w którym to sąd wskazał, iż "Zapłata podatku za granicą w sprawie, w której pomiędzy Polską a państwem źródła brak jest umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, stanowi podstawową przesłankę do skorzystania z ulgi abolicyjnej.” Podobnie Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w wyroku z dnia 2 października 2019 r., I SA/Sz 261/19, wskazał iż "W przypadku gdy podatnik nie zapłacił podatku za granicą, a Polska nie ma podpisanej z danym krajem (państwem źródła) umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, podatnik nie może skorzystać z ulgi abolicyjnej”.

Powyższe potwierdza również liczne orzecznictwo Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie, które expressis verbis wskazuje, iż w przypadku, gdy podatnik nie zapłacił podatku za granicą, a Polska nie ma podpisanej z danym krajem (państwem źródła) umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, podatnik nie może skorzystać z ulgi abolicyjnej (por. wyroki NSA z dnia 4 grudnia 2015 r. sygn. akt II FSK 2688/15; z 8 marca 2018 r. II FSK 596/16 oraz II FSK 653/17; z 11 kwietnia 2018 r. II FSK 818/16; z 7 marca 2018 r. sygn. akt FSK 529/16; z 23 lutego 2018 r. sygn. akt II FSK 396/16; z 29 listopada 2017 r. sygn. akt II FSK 3163/15; z 20 września 2016 r. sygn. akt II FSK 1898/16; z 8 marca 2018 r. sygn. akt II FSK 653/17; z 8 czerwca 2018 r. sygn. akt II FSK 1353/17; z 15 stycznia 2019 r. sygn. akt II FSK 127/17; z 16 stycznia 2019 r. sygn. akt II FSK 129/17 z 9 maja 2019 r. sygn. akt II FSK 1681/17, z 16 lipca 2019 r. sygn. akt II FSK 2498/17).

Przepis art. 27 ust. 9 nie będzie miał zastosowania w sytuacji, gdy z państwem, w którym dochody są osiągane, Rzeczpospolita Polska nie zawarła umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, a podatnik nie zapłacił podatku za granicą od dochodów uzyskanych w tym państwie. W konsekwencji, podatnik nie będzie miał również prawa do skorzystania z ulgi, o której mowa w art. 27g ustawy.

Celem wprowadzenia ulgi, o której mowa w art. 27g ustawy było wyrównanie różnic pomiędzy metodami unikania podwójnego opodatkowania, tj. metodą proporcjonalnego odliczenia a metodą wyłączenia z progresją, czyli zrównanie obciążenia podatkowego osób pracujących za granicą. W takiej sytuacji, tj. gdy uzyskiwane dochody nie podlegają opodatkowaniu za granicą nie można natomiast mówić o jakimkolwiek zrównaniu obciążeń podatkowych wynikających z metod unikania podwójnego opodatkowania.

Na podstawie art. 27g ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnik podlegający obowiązkowi podatkowemu określonemu w art. 3 ust. 1, rozliczający na zasadach określonych w art. 27 ust. 9 albo 9a uzyskane w roku podatkowym poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochody:

1)ze źródeł, o których mowa w art. 12 ust. 1, art. 13, art. 14, lub

2)z praw majątkowych w zakresie praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, z wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, oświatowej i publicystycznej, z wyjątkiem dochodów (przychodów) uzyskanych z tytułu korzystania z tych praw lub rozporządzania nimi

ma prawo odliczyć od podatku dochodowego, obliczonego zgodnie z art. 27, pomniejszonego o kwotę składki, o której mowa w art. 27b, kwotę obliczoną zgodnie z ust. 2.

Zgodnie z art. 27g ust. 2 ww. ustawy odliczeniu podlega kwota stanowiąca różnicę między podatkiem obliczonym zgodnie z art. 27 ust. 9 albo 9a a kwotą podatku obliczonego od dochodów ze źródeł, o których mowa w ust. 1, przy zastosowaniu do tych dochodów zasad określonych w art. 27 ust. 8. Odliczenie to nie może jednak przekroczyć wysokości kwoty zmniejszającej podatek, o której mowa w art. 27 ust. 1a pkt 1. Stosownie do treści przepisu art. 27g ust. 5 cytowanej ustawy przepisu ust. 2 zdanie drugie nie stosuje się do dochodów osiąganych w roku podatkowym poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ze źródeł, o których mowa w art. 12 ust. 1 oraz art. 13 pkt 8 lit. a i pkt 9, jeżeli dochody te są osiągane z tytułu pracy lub usług wykonywanych poza terytorium lądowym państw.

Wysokość odliczenia w związku z tzw. ulgą abolicyjną jest ograniczona do kwoty 1360 zł na podstawie art. 27 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wskazane ograniczenie ulgi abolicyjnej do kwoty 1360 zł nie ma zastosowania do podatnika, gdyż wykonuje on pracę najemną poza terytorium lądowym Państw.

W tym miejscu wskazuje Pan, iż w dniu 10 sierpnia 2021 r. Ministerstwo Finansów opublikowało objaśnienia podatkowe dot. ulgi abolicyjnej, o której mowa w art. 27g ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Celem objaśnień było przedstawienie sposobu prawidłowego zastosowania ulgi abolicyjnej przy rozliczaniu podatku dochodowego od dochodów osób fizycznych osiąganych za granicą.

Objaśnienia wprost wskazują, że odliczenie ulgi abolicyjnej w pełnej wysokości przysługuje podatnikom osiągającym dochody z tytułu pracy lub usług, jeżeli są one wykonywane za granicą, poza terytorium lądowym państw. Określenie "terytorium lądowe państw" nie zostało zdefiniowane w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Art. 6 ustawy o ochronie granicy państwowej przewiduje, że Polska wykonuje swoje zwierzchnictwo nad terytorium lądowym oraz wnętrzem ziemi znajdującym się pod nim, morskimi wodami wewnętrznymi i morzem terytorialnym oraz dnem i wnętrzem ziemi znajdującymi się pod nimi, a także w przestrzeni powietrznej znajdującej się nad terytorium lądowym, morskimi wodami wewnętrznymi i morzem terytorialnym.

Zgodnie z przytoczonym przepisem, poza terytorium lądowym państw znajdują się:

wyliczone w tym przepisie kategorie zaliczane do terytorium państw inne niż terytorium lądowe, a więc: wnętrze ziemi pod terytorium lądowym państw, morskie wody wewnętrzne i morze terytorialne oraz dno i wnętrze ziemi znajdujące się pod nimi, a także przestrzeń powietrzna znajdująca się nad terytorium lądowym, morskimi wodami wewnętrznymi i morzem terytorialnym, a także

obszary niestanowiące terytorium państw, w tym obszary podlegające ograniczonej jurysdykcji państw.

W związku z powyższym, do rozliczenia dochodów z uwzględnieniem ulgi abolicyjnej w pełnej wysokości (bez stosowania wprowadzonego limitu kwotowego) uprawnieni są podatnicy osiągający zagraniczne dochody poza terytorium lądowym państw, w ramach niektórych zawodów takich jak np. marynarze, stewardesy lub piloci.

W świetle powyższego, ograniczenie ulgi abolicyjnej nie będzie wywierać wpływu na dochody marynarzy uzyskiwane z tytułu pracy lub usług wykonywanych poza terytorium lądowym państw, gdyż będą oni uprawnieni do odliczania ulgi abolicyjnej w pełnej wysokości, zgodnie z obecnie obwiązującymi zasadami.

Reasumując, rozliczanie zagranicznych dochodów zgodnie z metodą proporcjonalnego odliczenia oznacza obowiązek złożenia w Polsce zeznania podatkowego, w którym należy wykazać dochody z pracy za granicą. Obowiązek ten wystąpi bez względu na to, czy oprócz dochodów z zagranicy podatnik uzyskał inne dochody podlegające opodatkowaniu w Polsce. Dochody z pracy za granicą rozliczane przy zastosowaniu metody proporcjonalnego odliczenia należy wykazać na formularzu PIT-36 oraz w załączniku PIT/ZG.

Pana zdaniem, mając na uwadze przedstawiony przez Pana stan faktyczny stwierdzić należy, że do osiąganych przez niego dochodów zastosowanie znajduje metoda proporcjonalnego odliczenia. Oznacza to, iż był Pan zobowiązany do złożenia zeznania podatkowego za 2021 rok. Z uwagi na fakt, iż od Pana dochodów był odprowadzany w Gabonie podatek, będzie Pan uprawniony do jego odliczenia w zeznaniu podatkowym, a następnie do skorzystania z ulgi abolicyjnej. Z uwagi na fakt uiszczenia przez Pana podatku w państwie źródła przychodu, był Pan uprawniony do odliczenia podatku zapłaconego za granicą oraz do skorzystania z ulgi abolicyjnej w nielimitowanym zakresie. Ulga abolicyjna nie została limitowana kwotowo w odniesieniu do marynarzy wykonujących pracę na statkach, zatem był Pan uprawniony do jej uwzględnienia bez względu na limit ograniczenia jej do kwoty 1360 zł.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku w zakresie opodatkowania dochodów uzyskanych z pracy wykonywanej na statku eksploatowanym na wodach Gabonu jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 3 ust. 1a ww. ustawy:

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Na podstawie art. 4a ww. ustawy:

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Ustalenie miejsca zamieszkania podatnika decyduje o zakresie ciążącego na nim obowiązku podatkowego. Inaczej mówiąc, od miejsca zamieszkania zależy czy podatnik podlega nieograniczonemu, czy ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Nieograniczonym obowiązkiem podatkowym objęci są podatnicy, którzy w Polsce mają miejsce zamieszkania. Podlegają oni obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów.

Z opisu zdarzenia wynika, że jest Pan osobą mającą rezydencję podatkową w Polsce.

W 2021 r. wykonywał Pan pracę najemną w charakterze marynarza na jednostce pływającej (dalej jako: statek) podnoszącym banderę Gabonu, eksploatowanym na wodach terytorialnych Gabonu przez przedsiębiorstwo z faktycznym zarządem w Gabonie. Od ww. dochodu odprowadzony został w Gabonie podatek. Siedziba przedsiębiorstwa eksploatującego statek na wodach terytorialnych Gabonu znajdowała się w Gabonie.

Dochody uzyskane z pracy wykonywanej na statku eksploatowanym na wodach terytorialnych Gabonu – z uwagi na brak zawartej z Gabonem umowy międzynarodowej - podlegały opodatkowaniu w Polsce zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z uwzględnieniem art. 27 ust. 9 i ust. 9a ww. ustawy.

W myśl art. 27 ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, osiąga również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania nie stanowi o zastosowaniu metody określonej w ust. 8, lub z państwem, w którym dochody są osiągane, Rzeczpospolita Polska nie zawarła umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, dochody te łączy się z dochodami ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W tym przypadku od podatku obliczonego od łącznej sumy dochodów odlicza się kwotę równą podatkowi dochodowemu zapłaconemu w obcym państwie. Odliczenie to nie może jednak przekroczyć tej części podatku obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany w państwie obcym.

Stosownie do art. 27 ust. 9a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

W przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 1, uzyskującego wyłącznie dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, które nie są zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub z państwem, w którym dochody są osiągane, Rzeczpospolita Polska nie zawarła umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, zasady określone w ust. 9 stosuje się odpowiednio.

Metodę unikania podwójnego opodatkowania określaną jako metoda proporcjonalnego odliczenia (zaliczenia) stosuje się w przypadku, gdy umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania nie stanowi o zastosowaniu metody wyłączenia z progresją. Zasada ta może dotyczyć również sytuacji, gdy z danym państwem Polska nie zawarła umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Zgodnie z metodą proporcjonalnego odliczenia (zaliczenia), podatnik osiągający dochody z pracy najemnej za granicą ma obowiązek wykazać łączne dochody (zarówno krajowe, jak i zagraniczne) w zeznaniu, lub w przypadku podatnika uzyskującego wyłącznie dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej te dochody a od podatku dochodowego obliczonego według skali podatkowej ma prawo odliczyć podatek zapłacony za granicą. Odliczenie to możliwe jest tylko do wysokości podatku przypadającego proporcjonalnie na dochód uzyskany w obcym państwie. W przypadku natomiast gdy dochód został uzyskany w państwie, z którym Polska nie zawarła umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, a w państwie tym nie pobrano od niego podatku, dochód ten będzie opodatkowany w Polsce bez odliczania podatku.

W myśl natomiast art. 45 ust. 1 ustawy:

Podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie od dnia 15 lutego do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym. Zeznania złożone przed początkiem terminu uznaje się za złożone w dniu 15 lutego roku następującego po roku podatkowym.

Oznacza to, że dochody uzyskane przez Pana w 2021 r. z pracy wykonywanej na statku eksploatowanym na wodach terytorialnych Gabonu - od których to dochodów zapłacił Pan w Gabonie podatek - podlegały opodatkowaniu w Polsce z zastosowaniem metody unikania podwójnego opodatkowania w postaci proporcjonalnego zaliczenia, o której mowa w art. 27 ust. 9 lub 9a ustawy. Rozliczanie dochodów uzyskanych z pracy zgodnie z metodą proporcjonalnego odliczenia oznacza obowiązek złożenia w Polsce zeznania podatkowego, w którym należy wykazać dochody z pracy za granicą. Obowiązek ten występuje bez względu na to, czy oprócz dochodów z zagranicy uzyskał Pan inne dochody podlegające opodatkowaniu w Polsce.

Odnosząc się do możliwości skorzystania z ulgi abolicyjnej w odniesieniu do dochodów uzyskanych w 2021 r. z pracy wykonywanej na statku eksploatowanym na wodach terytorialnych Gabonu wskazać należy, że zgodnie z art. 27g ust. 1 ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r.:

Podatnik podlegający obowiązkowi podatkowemu określonemu w art. 3 ust. 1, rozliczający na zasadach określonych w art. 27 ust. 9 albo 9a uzyskane w roku podatkowym poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochody:

1)ze źródeł, o których mowa w art. 12 ust. 1, art. 13, art. 14, lub

2)z praw majątkowych w zakresie praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, z wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, oświatowej i publicystycznej, z wyjątkiem dochodów (przychodów) uzyskanych z tytułu korzystania z tych praw lub rozporządzania nimi

ma prawo odliczyć od podatku dochodowego, obliczonego zgodnie z art. 27, pomniejszonego o kwotę składki, o której mowa w art. 27b, kwotę obliczoną zgodnie z ust. 2.

Zgodnie z art. 27g ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r.:

Odliczeniu podlega kwota stanowiąca różnicę między podatkiem obliczonym zgodnie z art. 27 ust. 9 albo 9a a kwotą podatku obliczonego od dochodów ze źródeł, o których mowa w ust. 1, przy zastosowaniu do tych dochodów zasad określonych w art. 27 ust. 8. Odliczenie to nie może jednak przekroczyć wysokości kwoty zmniejszającej podatek, o której mowa w art. 27 ust. 1a pkt 1.

Natomiast w myśl art. 27g ust. 3 ustawy:

Odliczenia nie stosuje się, gdy dochody ze źródeł, o których mowa w ust. 1, uzyskane zostały w krajach i na terytoriach wymienionych w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 23v ust. 2.

Gabon nie został wymieniony w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2019 r. w sprawie określenia krajów i terytoriów stosujących szkodliwą konkurencję podatkową w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 599).

W myśl art. 27g ust. 4 ustawy:

Przepisy ust. 1-3 stosuje się odpowiednio do podatku obliczanego zgodnie z art. 30c.

Stosownie do art. 27g ust. 5 dodanego z dniem 1 stycznia 2021 r.:

Przepisu ust. 2 zdanie drugie nie stosuje się do dochodów osiąganych w roku podatkowym poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ze źródeł, o których mowa w art. 12 ust. 1 oraz art. 13 pkt 8 lit. a i pkt 9, jeżeli dochody te są osiągane z tytułu pracy lub usług wykonywanych poza terytorium lądowym państw.

Z zacytowanych powyżej przepisów wynika, iż prawo do odliczenia na podstawie art. 27g ustawy przysługuje w sytuacji, kiedy do dochodów z pracy najemnej uzyskanych za granicą ma zastosowanie metoda odliczenia proporcjonalnego. Jeśli zgodnie z umową o unikaniu podwójnego opodatkowania do uzyskanych dochodów ma zastosowanie ta metoda, bez znaczenia pozostaje czy druga strona umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania (drugie państwo) pobiera podatek od danego dochodu. W sytuacji natomiast gdy z drugim państwem nie została podpisana umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania prawo do zastosowania odliczenia od podatku dochodowego kwoty tzw. ulgi abolicyjnej przewidzianej w art. 27g ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przysługuje wyłącznie wówczas, gdy dokonano zapłaty podatku za granicą.

Jednocześnie, w związku z nowelizacją ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – wprowadzoną ustawą z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 r. poz. 2123) – wysokość ulgi abolicyjnej od 1 stycznia 2021 r. podlega limitowaniu. Podatnicy mający prawo do tej preferencji nadal mogą ją stosować, ale wyłącznie w wysokości wynikającej z przepisu. Limit ten nie obowiązuje jednak w odniesieniu do dochodów osiąganych poza terytorium Polski ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych, z umowy zlecenia i umowy o dzieło oraz tzw. kontraktu menedżerskiego, jeżeli dochody te są osiągane z tytułu pracy lub usług wykonywanych poza terytorium lądowym państw.

Określenie „terytorium lądowe państw” nie zostało zdefiniowane w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z treścią Objaśnień podatkowych z 10 sierpnia 2021 r. dotyczących zasad stosowania ulgi abolicyjnej, o której mowa w art. 27g ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, art. 6 ustawy z dnia 12 października 1990 r. o ochronie granicy państwowej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1776) przewiduje, że Polska wykonuje swoje zwierzchnictwo nad terytorium lądowym oraz wnętrzem ziemi znajdującym się pod nim, morskimi wodami wewnętrznymi i morzem terytorialnym oraz dnem i wnętrzem ziemi znajdującymi się pod nimi, a także w przestrzeni powietrznej znajdującej się nad terytorium lądowym, morskimi wodami wewnętrznymi i morzem terytorialnym.

Zgodnie z przytoczonym przepisem, poza terytorium lądowym państw znajdują się:

wyliczone w tym przepisie kategorie zaliczane do terytorium państw inne niż terytorium lądowe, a więc: wnętrze ziemi pod terytorium lądowym państw, morskie wody wewnętrzne i morze terytorialne oraz dno i wnętrze ziemi znajdujące się pod nimi, a także przestrzeń powietrzna znajdująca się nad terytorium lądowym, morskimi wodami wewnętrznymi i morzem terytorialnym, a także

obszary niestanowiące terytorium państw, w tym obszary podlegające ograniczonej jurysdykcji państw.

W związku z powyższym, do rozliczenia dochodów z uwzględnieniem ulgi abolicyjnej w pełnej wysokości (bez stosowania wprowadzonego limitu) uprawnieni są podatnicy osiągający zagraniczne dochody poza terytorium lądowym państw, w ramach niektórych zawodów takich jak np. marynarze, stewardesy lub piloci.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że skoro:

podlega Pan nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce,

uzyskał Pan dochody z pracy najemnej wykonywanej w 2021 r. na statku eksploatowanym na wodach terytorialnych Gabonu - od których to dochodów zapłacił Pan w Gabonie podatek, w związku z czym do dochodów tych miała zastosowanie metoda proporcjonalnego zaliczenia,

dochody te nie zostały uzyskane w krajach i na terytoriach stosujących szkodliwą konkurencję podatkową w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych

to mógł Pan dokonać odliczenia ulgi abolicyjnej w zeznaniu podatkowym składanym za 2021 r. Do dochodów tych nie ma zastosowania limit, o którym mowa w zdaniu drugim przepisu art. 27g ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ – jak Pan wskazał – statek na którym wykonywał Pan pracę, był eksploatowany na wodach terytorialnych Gabonu. Zatem osiągał Pan dochody z tytułu pracy najemnej wykonywanej poza terytorium lądowym państw. Mógł Pan zatem w przedstawionej sytuacji – przy spełnieniu wskazanych powyżej warunków wynikających z przepisu – skorzystać z ulgi w pełnym wymiarze.

Dodatkowe informacje

Ponadto, odnosząc się do powołanych przez Pana interpretacji indywidualnych stwierdzić należy, że interpretacje dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw podatników, w określonych stanach faktycznych czy zdarzeniach przyszłych i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące. Natomiast organy podatkowe, pomimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami innych organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost z tego powodu, że nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Niemniej jednak wskazane przez Pana interpretacje dotyczyły odmiennych stanów faktycznych/zdarzeń przyszłych. W interpretacjach tych nie oceniano bowiem, czy do dochodów miała zastosowanie metoda unikania podwójnego opodatkowania w postaci proporcjonalnego zaliczenia. Okoliczność ta była bowiem elementem przedstawionych zdarzeń.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; (dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).