Temat interpretacji
Opodatkowanie sprzedaży wysyłkowej.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych zdarzeń przyszłych w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Dnia 23 maja 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 18 maja 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego do osób fizycznych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 2 sierpnia 2022 r. (wpływ 5 sierpnia 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzeń przyszłych
W związku z chęcią prowadzenia działalności nierejestrowanej (sprzedaż za pośrednictwem serwisów: (…)) ma Pan kilka wątpliwości i prosi Pan o informacje, jak podchodzić do wymienionych poniżej kwestii:
1.
Czy w przychodzie oraz kosztach uzyskania przychodu należy uwzględniać każdorazowo koszt usług transportowych (kurierskich) przy sprzedaży wysyłkowej? Czy istnieje możliwość pominięcia kwestii związanej z wysyłką w przychodzie i kosztach uzyskania przychodu? Chodzi o trzy poniżej opisane sytuacje:
1.1.
W przypadku serwisu X kupujący dokonuje płatności za pośrednictwem X (tzw. „Przesyłka X”), przy czym Pan otrzymuje jedynie kwotę za sprzedany przedmiot. Kwoty za wysyłkę towaru w ogóle Pan nie otrzymuje; nie jest ponadto ona w żaden sposób księgowana na Pana koncie.
1.2.
W przypadku serwisu Y kupujący, wybierając opcję wysyłki, płaci za przedmiot oraz (…) zł za wysyłkę przedmiotu (stała kwota ustanowiona przez Y bez możliwości Pana zmiany). Kwota wysyłki jest automatycznie dodawana do kwoty sprzedanego przedmiotu na Pana koncie Y, ale automatycznie pojawia się również w rozliczeniach z Y (Pana kosztach). Jest to automatyczny zabieg ze strony Y.
1.3.
W przypadku serwisu Y kupujący, wybierając opcję wysyłki inną, płaci podaną przez Pana kwotę wysyłki. W tym przypadku otrzymuje Pan do dyspozycji środki i ponosi Pan bezpośrednio koszt wysyłki. W tym przypadku rozumie Pan, że kwota za przesyłkę powiększa przychód, ale i podlega późniejszemu odjęciu w kosztach uzyskania przychodu.
Czy prowadząc taką sprzedaż (odpowiednio przypadki 1.1., 1.2., 1.3. ) wystarczy w widocznym miejscu w ogłoszeniu/regulaminie sklepu zamieścić informację:
„Kupujący udziela sprzedającemu pełnomocnictwa na jednorazowe zawarcie umowy z firmą realizującą odpłatną dostawę zamówionych towarów, na nadanie przesyłki w imieniu i na koszt kupującego”, aby nie uwzględniać kosztu wysyłki w przychodzie/koszcie uzyskania przychodu? Czy przy takim rozwiązaniu ma Pan prawo rozliczać w kosztach same materiały wysyłkowe (np. koperty)?
2.
Druga kwestia dotyczy sytuacji sprzedaży przedmiotów na Y. Na koncie, nawet pomimo braku zapłaty za przedmiot, pojawia się status zakupu (nieopłacony, płatność nieudana, płatność anulowana, płatność rozpoczęta), przy czym finalnie w wymienionych przypadkach nie dochodzi do wysyłki przedmiotu i zaksięgowania pieniędzy. Czy w wymienionych przypadkach uwzględnia Pan taką sprzedaż (przychód/koszty uzyskania przychodu)? Dodał Pan, że według stanowiska Y w takim przypadku zakup nie występuje. Czy może Pan posiłkować się regulaminem/stanowiskiem Y w tej kwestii?
W uzupełnieniu wniosku udzielił Pan odpowiedzi na następujące pytania.
Czy sprzedaż za pośrednictwem serwisów Y oraz X jest przez Pana wykonywana:
-w celach zarobkowych – tj. w celu zapewnienia określonego dochodu, a nie wyłącznie w celu zaspokojenia Pana własnych potrzeb,
-w sposób ciągły – tj. z zamiarem powtarzania tej czynności w celu osiągnięcia efektu w postaci zarobku,
-w sposób zorganizowany – tj. w ramach uporządkowanych, celowych czynności,
-we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek?
Wskazał Pan, że sprzedaż przedmiotów za pośrednictwem serwisów Y i X ma być wykonywana w celach zarobkowych, w sposób ciągły, zorganizowany, we własnym imieniu i na własny rachunek.
Czy przychód należny z Pana działalności nierejestrowanej nie przekroczył/nie przekroczy w żadnym miesiącu 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia, o którym mowa w ustawie z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2018 r. poz. 2177 oraz z 2019 r. poz. 1564); jeśli już przekroczył – prosimy wskazać datę, w której przychody zostały przekroczone.
Przychód z działalności nie przekroczy 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia.
Czy w okresie ostatnich 60 miesięcy – przed rozpoczęciem działalności nierejestrowanej – nie wykonywał Pan działalności gospodarczej?
W okresie 60 miesięcy nie była prowadzona działalność gospodarcza.
Czy działalność nierejestrowana wykonywana przez Pana wiąże się/będzie wiązać się z koniecznością posiadania odpowiedniej koncesji, licencji lub pozwolenia?
Działalność nierejestrowana nie będzie wymagać koncesji, licencji, pozwolenia.
W jaki sposób ewidencjonuje Pan/będzie Pan ewidencjonować przychody i koszty osiągane ze wskazanej działalności nierejestrowej?
Przychody i koszty z działalności nierejestrowanej pisane będą za pomocą uproszczonej ewidencji zawierającej: datę sprzedaży, liczbę porządkową sprzedaży, sprzedawany przedmiot, kwotę należną, kwotę narastającą, sumę z miesiąca, sposób wysyłki z kwotą wysyłki, status sprzedaży, tj. udaną i nieudaną (zwroty, nieopłacone, anulowane).
Czy w warunkach (regulamin, opis aukcji internetowej itp.) prowadzonej sprzedaży wysyłkowej (internetowej) zostało wyraźnie zastrzeżone, że kupujący nabywając sprzedawane przez Pana towary, udziela Panu pełnomocnictwa na zawarcie umowy o świadczenie usług w jego imieniu z podmiotem realizującym przesyłkę, a kwota należności za przesyłkę otrzymana od klienta (kupującego) odpowiadać będzie faktycznej odpłatności z tego tytułu, poniesionej przez Pana?
W opisie/regulaminie zostanie zastrzeżone, że kupujący, nabywając od Pana towar, udziela Panu pełnomocnictwa na zawarcie umowy o świadczenie usług w jego imieniu z podmiotem realizującym przesyłkę, a kwota należności za przesyłkę otrzymana od klienta odpowiadać będzie faktycznej odpłatności z tytułu przesyłki.
Pytania
1.Czy w przychodzie oraz kosztach uzyskania przychodu należy uwzględniać każdorazowo koszt usług transportowych (kurierskich) przy sprzedaży wysyłkowej?
2.Czy istnieje możliwość pominięcia kwestii związanej z wysyłką w przychodzie i kosztach uzyskania przychodu?
3.Czy aby nie uwzględniać kosztu wysyłki sprzedawanych towarów w przychodzie/koszcie uzyskanego przychodu, w przypadku serwisu X, wystarczy w widocznym miejscu w ogłoszeniu/regulaminie zamieścić informację, że: „kupujący udziela sprzedającemu pełnomocnictwa na jednorazowe zawarcie umowy z firmą realizującą odpłatną dostawę zamówionych towarów, na nadanie przesyłki w imieniu i na koszt kupującego”?
4.Czy aby nie uwzględniać kosztu wysyłki sprzedawanych towarów w przychodzie/koszcie uzyskanego przychodu, w przypadku serwisu Y i przy wysyłce, wystarczy w widocznym miejscu w ogłoszeniu/regulaminie zamieścić informację, że: „kupujący udziela sprzedającemu pełnomocnictwa na jednorazowe zawarcie umowy z firmą realizującą odpłatną dostawę zamówionych towarów, na nadanie przesyłki w imieniu i na koszt kupującego”?
5.Czy aby nie uwzględniać kosztu wysyłki sprzedawanych towarów w przychodzie/koszcie uzyskanego przychodu, w przypadku serwisu Y i przy wysyłce innej, wystarczy w widocznym miejscu w ogłoszeniu/regulaminie zamieścić informację, że: „kupujący udziela sprzedającemu pełnomocnictwa na jednorazowe zawarcie umowy z firmą realizującą odpłatną dostawę zamówionych towarów, na nadanie przesyłki w imieniu i na koszt kupującego”?
6.Czy przy takim rozwiązaniu ma Pan prawo rozliczać w kosztach same materiały wysyłkowe (np. koperty)?
7.Czy w wymienionych przypadkach uwzględnia Pan taką sprzedaż (przychód/koszty uzyskania przychodu)? (dot. pyt. o zakup nieopłacony, płatność nieudana, płatność anulowana, płatność rozpoczęta).
8.Czy może Pan uwzględniać regulamin Y tak, aby wynikały z tego Pana prawa i/lub obowiązki na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Treść powyższych pytań wynika z wniosku oraz jego uzupełnienia.
Pana stanowisko w sprawie
Pana zdaniem informacja widoczna dla kupującego przed zakupem, że: „kupujący udziela sprzedającemu pełnomocnictwa na jednorazowe zawarcie umowy z firmą realizującą odpłatną dostawę zamówionych towarów, na nadanie przesyłki w imieniu i na koszt kupującego” powoduje, że ma Pan prawo nie uwzględniać w przychodzie/koszcie uzyskania przychodu kosztu usługi kurierskiej/pocztowej. Dotyczy to sytuacji opisanych w punktach 1.1., 1.2., 1.3., a więc za pośrednictwem serwisu X, za pośrednictwem serwisu Y wysyłka (…), za pośrednictwem serwisu Y wysyłka inną drogą niż (…).
Zakomunikowanie, że: „kupujący udziela sprzedającemu pełnomocnictwa na jednorazowe zawarcie umowy z firmą realizującą odpłatną dostawę zamówionych towarów, na nadanie przesyłki w imieniu i na koszt kupującego” nie powoduje Pana zdaniem braku możliwości uwzględnienia w koszcie uzyskania przychodu materiałów służących wysyłce, jak na przykład: taśma klejąca, koperta, folia bąbelkowa.
W sytuacji sprzedaży przedmiotów na , aby owa sprzedaż faktycznie nastąpiła, konieczne jest Pana zdaniem zaksięgowanie środków pieniężnych na Pana koncie Y/koncie bankowym/otrzymanych osobiście. W przypadku ostatecznego statusu sprzedaży na koncie Y: „nieopłacony”, „nieudany”, „anulowany”, „rozpoczęty” nie dochodzi do sprzedaży przedmiotu, bowiem nie dochodzi do płatności za przedmiot. Jedynie w sytuacji zwrotu towaru przez kupującego sprzedaż uwzględnia Pan w przychodzie/koszcie uzyskania przychodu.
Treść własnego stanowiska wynika z uzupełnienia wniosku.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych określa źródła przychodów, jednym z nich – w myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 tej ustawy – są „inne źródła”.
Zgodnie z przepisem art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Stosownie do art. 20 ust. 1ba ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się również przychody osiągane z działalności, o której mowa w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2021 r. poz. 162):
Nie stanowi działalności gospodarczej działalność wykonywana przez osobę fizyczną, której przychód należny z tej działalności nie przekracza w żadnym miesiącu 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia, o którym mowa w ustawie z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2018 r. poz. 2177 oraz z 2019 r. poz. 1564), i która w okresie ostatnich 60 miesięcy nie wykonywała działalności gospodarczej.
W myśl natomiast art. 5 ust. 2 ustawy Prawo przedsiębiorców:
Osoba wykonująca działalność, o której mowa w ust. 1, może złożyć wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Działalność ta staje się działalnością gospodarczą z dniem określonym we wniosku.
Stosowanie tego przepisu to prawo, a nie obowiązek potencjalnego przedsiębiorcy – osoba wykonująca działalność może w każdej chwili złożyć wniosek o wpis do CEiDG, wchodząc w reżim obowiązujący zarejestrowanych przedsiębiorców.
Działalność określona w art. 5 ust. 1 ustawy Prawo przedsiębiorców stanowi tzw. działalność nierejestrową.
Zgodnie z art. 5 ust. 6 ustawy Prawo przedsiębiorców:
Przez przychód należny, o którym mowa w ust. 1, rozumie się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.
W myśl natomiast art. 44 ust. 3 ustawy Prawo przedsiębiorców:
Jeżeli z odrębnych przepisów wynika, że wykonywanie działalności gospodarczej wymaga uzyskania koncesji, zezwolenia albo wpisu do rejestru działalności regulowanej, do działalności tej przepisu art. 5 ust. 1 nie stosuje się.
Zauważamy także, że przepis art. 20 ust. 1ba ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych odsyła wprost do zapisu art. 5 ust. 1 ustawy Prawo przedsiębiorców. Z kolei art. 5 ust. 1 ustawy Prawo przedsiębiorców wymienia warunki uznania działalności za działalność nierejestrową, nie wskazując innych ograniczeń, czy wyłączeń. Tak więc w rozumieniu ustawy Prawo przedsiębiorców działalność będzie uznana za działalność nierejestrową, jeśli będzie wykonywana przez osobę fizyczną, której przychód należny z tej działalności nie przekroczy w żadnym miesiącu 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia, o którym mowa w ustawie o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, i która w okresie ostatnich 60 miesięcy nie wykonywała działalności gospodarczej.
Jednocześnie zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.
Aby zatem wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodów, winien, w myśl powołanego przepisu, spełniać łącznie następujące warunki:
·pozostawać w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami lub źródłem przychodów i być poniesiony w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,
·nie znajdować się na liście kosztów nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
·być właściwie udokumentowany.
Generalnie należy przyjąć, że kosztami uzyskania przychodów prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej są wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z tą działalnością, których celem jest osiągnięcie przychodów bądź też zabezpieczenie lub zachowanie tego źródła przychodów, o ile w myśl przepisów wskazanej ustawy nie podlegają wyłączeniu z tych kosztów. Przy czym – związek przyczynowy między poniesieniem wydatku a osiągnięciem przychodów bądź zachowaniem lub zabezpieczeniem ich źródła należy oceniać indywidualnie w stosunku do każdego wydatku. Z oceny tego związku powinno wynikać, że poniesiony wydatek obiektywnie może przyczynić się do osiągnięcia przychodów bądź służyć zachowaniu lub zabezpieczeniu źródła przychodów.
Z przedstawionych we wniosku informacji wynika, że chce Pan prowadzić działalność nierejestrowaną (sprzedaż za pośrednictwem serwisów: Y oraz X). Jak Pan wskazał, przychód z działalności nie przekroczy w żadnym miesiącu 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia. W okresie ostatnich 60 miesięcy – przed rozpoczęciem działalności nierejestrowanej – nie wykonywał Pan działalności gospodarczej. Działalność nierejestrowana nie będzie wymagać koncesji, licencji, pozwolenia. W opisie/regulaminie sprzedaży zostanie zastrzeżone, że kupujący, nabywając od Pana towar, udziela Panu pełnomocnictwa na zawarcie umowy o świadczenie usług w jego imieniu z podmiotem realizującym przesyłkę, a kwota należności za przesyłkę otrzymana od klienta odpowiadać będzie faktycznej odpłatności z tytułu przesyłki.
Jak wynika z przepisów art. 95 do art. 109 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.), pełnomocnictwo to jednostronne oświadczenie osoby – mocodawcy, na mocy którego inna osoba – pełnomocnik, staje się upoważniona do działania w imieniu mocodawcy. Zatem każda czynność wykonana przez pełnomocnika w imieniu mocodawcy i w zakresie udzielonego pełnomocnictwa wywoła skutki bezpośrednio w sferze prawnej mocodawcy.
Mając powyższe na względzie, stwierdzamy, że skoro w warunkach (regulamin, opis aukcji internetowej, itp.) prowadzonej sprzedaży wysyłkowej (internetowej) zostanie wyraźnie zastrzeżone, że kupujący – nabywając sprzedawane przez Pana towary – udziela Panu pełnomocnictwa na zawarcie umowy o świadczenie usług w jego imieniu z podmiotem realizującym przesyłkę, a kwota należności za przesyłkę otrzymaną od klienta (kupującego) odpowiadać będzie faktycznej odpłatności z tego tytułu, poniesionej przez Pana, to nie powstanie u Pana przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Kwoty otrzymane z tego tytułu nie będą bowiem powodowały przysporzenia majątkowego po Pana stronie. Działając w imieniu i na rachunek nabywcy towarów, jako jego pełnomocnik, będzie Pan zobowiązany do przekazania kwot otrzymanych tytułem kosztów wysyłki towaru na rzecz podmiotu realizującego przesyłkę. Z tego też względu kwot tych nie powinien Pan uwzględniać w kosztach uzyskania przychodów.
Natomiast ponoszone przez Pana wydatki – właściwie udokumentowane – związane z zakupem materiałów wysyłkowych (np. kopert) mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów jako spełniające definicję kosztów uzyskania przychodów.
Z kolei w odniesieniu do sytuacji, gdy nie dochodzi do sprzedaży przedmiotu, ponieważ ostateczny status sprzedaży na koncie Y oznaczony zostaje jako: „nieopłacony”, „nieudany”, „anulowany”, „rozpoczęty”, stwierdzamy co następuje.
Zgodnie z art. 535 Kodeksu cywilnego :
Przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.
Umowa sprzedaży w ujęciu przepisów Kodeksu cywilnego jest umową dwustronnie zobowiązującą. W związku z zawarciem umowy sprzedaży sprzedawca staje się zobowiązany do przeniesienia własności rzeczy lub prawa na kupującego oraz do wydania przedmiotu sprzedaży kupującemu. Z kolei kupujący zobowiązany jest do zapłacenia ceny oraz odebrania rzeczy. Tym samym umowa sprzedaży jest umową wzajemną, gdyż świadczenie jednej strony jest z założenia odpowiednikiem świadczenia drugiej strony.
We wniosku wskazał Pan, że w Pana działalności zdarzają się sytuacje, gdy podczas sprzedaży przedmiotów na Y, na koncie, nawet pomimo braku zapłaty za przedmiot, pojawia się status zakupu (nieopłacony, płatność nieudana, płatność anulowana, płatność rozpoczęta), ale finalnie w wymienionych przypadkach nie dochodzi do wysyłki przedmiotu i zaksięgowania pieniędzy.
W tej sytuacji, skoro nie dochodzi do sprzedaży przedmiotu, czyli nie ma miejsca wydanie rzeczy ani uregulowanie płatności za przedmiot – nie powstaje przychód ani nie generują się koszty uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Reasumując – w sytuacji gdy w ogłoszeniu/regulaminie zamieszczona zostanie informacja, że: „kupujący udziela sprzedającemu pełnomocnictwa na jednorazowe zawarcie umowy z firmą realizującą odpłatną dostawę zamówionych towarów, na nadanie przesyłki w imieniu i na koszt kupującego”, kwoty należności za przesyłkę otrzymane od klienta (kupującego) nie będą stanowić przchodów ani kosztów uzyskania przychodów w Pana działalności nierejestrowej, zarówno w przypadku serwisu X, jak również serwisu Y (przy wysyłce (...) oraz przy wysyłce innej niż (...)).
Natomiast ponoszone przez Pana wydatki związane z zakupem materiałów wysyłkowych (np. kopert) mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.
W sytuacji gdy nie dojdzie do sprzedaży przedmiotu (status zakupu: nieopłacony, płatność nieudana, płatność anulowana, płatność rozpoczęta) nie powstaje przychód ani nie generują się koszty uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych, które Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja wydana została w odniesieniu do pytań nr 1 – 7.
W odniesieniu do pytania nr 8 wydaliśmy odrębne rozstrzygnięcie.
Jednocześnie informujemy, że w postępowaniu o wydanie interpretacji nie prowadzimy doradztwa, postępowanie to nie służy również udzielaniu porad prawnych, w tym o charakterze optymalizacyjnym. Dlatego w wydanej interpretacji nie odnosimy się do kwestii, jak sformułować treść oferty sprzedaży, aby nie uwzględniać kosztu wysyłki w przychodzie/koszcie uzyskania przychodów. Wydając interpretację ograniczamy się jedynie do dokonania subsumcji przedstawionych przez Pana zdarzeń przyszłych pod określony przepis prawa podatkowego i wyjaśnienia przyczyn, dla których w określonych zdarzeniach przyszłych dany przepis ma zastosowanie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzeń przyszłych i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).