Zaliczenie przychodów uzyskiwanych z tytułu pożyczki partycypacyjnej przez pożyczkodawców do przychodów z innych źródeł i obowiązek sporządzenia i dor... - Interpretacja - 0114-KDIP2-2.4011.332.2022.2.SP

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 12 lipca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-2.4011.332.2022.2.SP

Temat interpretacji

Zaliczenie przychodów uzyskiwanych z tytułu pożyczki partycypacyjnej przez pożyczkodawców do przychodów z innych źródeł i obowiązek sporządzenia i doręczenia pożyczkodawcy oraz właściwemu naczelnikowi urzędzu skarbowego informacji o wysokości przychodów na formularzu PIT-11.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie :

zaliczenia przychodów z tytułu pożyczki partycypacyjnej uzyskiwanych przez pożyczkodawców do przychodów z innych źródeł – jest nieprawidłowe,

obowiązku sporządzenia i doręczenia pożyczkodawcy oraz właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego informacji o wysokości przychodów na formularzu PIT-11 – jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

13 marca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 13 marca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zaliczenia przychodów uzyskiwanych z tytułu pożyczki partycypacyjnej przez pożyczkodawców do przychodów z innych źródeł i obowiązku sporządzenia i doręczenia pożyczkodawcy oraz właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego informacji o wysokości przychodów na formularzu PIT-11.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

A. SKA (dalej: Wnioskodawca, Podatnik, Spółka) jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych (CIT) oraz podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Polski. Spółka dokonuje inwestycji, polegających na zakupie wierzytelności lub innych aktywów.

Spółka zawarła dotychczas i zamierza zawierać w przyszłości umowy zatytułowane jako pożyczki partycypacyjne, których istotą jest i będzie zapewnienie finansowania konkretnych przedsięwzięć inwestycyjnych (dalej: Pożyczka partycypacyjna).

W ramach umowy Pożyczki partycypacyjnej - Wnioskodawca otrzymuje od:

a)Osób prawnych będących podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych (CIT) i podlegających nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Polski oraz

b)Osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, podlegających na terytorium Polski nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu,

środki pieniężne na sfinansowanie nabycia konkretnego aktywa. Środki otrzymywane w ramach Pożyczki są nieoprocentowane, a pożyczkodawcy, po spełnieniu określonych w umowie warunków, przysługuje:

a)Zwrot udzielonego finansowania (kapitału) oraz

b)wynagrodzenie w wysokości iloczynu przyjętego procentowego udziału w zysku oraz osiągniętego „zysku z tytułu inwestycji” (w momencie i pod warunkiem jego osiągnięcia).

Każdorazowo „zysk z tytułu inwestycji” jest definiowany na potrzeby konkretnej umowy. Przykładowo jako „zysk z tytułu inwestycji” strony mogą rozumieć dodatnią różnicę pomiędzy wartością spłaty wierzytelności przez dłużnika na rzecz Spółki a kosztami inwestycji.

Celem pełniejszego zobrazowania stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego posłużymy się niżej opisanym przykładem.

Spółka otrzymuje dwie pożyczki partycypacyjne, w tym:

a)50 jednostek pieniężnych (dalej: j.p.) od osoby prawnej podlegającej w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu;

b)50 j.p. od osoby fizycznej nieprowadzącej jednoosobowej działalności gospodarczej, podlegającej w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

W zamian za udzielone pożyczki partycypacyjne na sfinansowanie zakupu konkretnego aktywa - obu pożyczkodawcom przysługuje po 25% udziału w „zysku tytułu inwestycji”. Następnie Spółka nabywa wierzytelność lub inne aktywo za 150 j.p. (50 j.p. finansowane jest kapitałem własnym Spółki). Zysk z tytułu inwestycji osiągany jest wskutek sprzedaży wierzytelności (lub innego aktywa) z marżą na rzecz podmiotu zewnętrznego. Przykładowo cena transakcyjna wynosi 200 j.p., a „zysk z tytułu inwestycji” do podziału pomiędzy Spółką a pożyczkodawcami równy jest 50 j.p. (25 j.p. dla Spółki oraz po 12,5 j.p. dla każdego z pożyczkodawców).

Pytania

1.Czy wartość wynagrodzenia pożyczkodawcy z tytułu udzielenia Pożyczki partycypacyjnej (zwanego zamiennie udziałem w „zysku z tytułu inwestycji”) pomniejszy kwotę zysku przypadającego na Spółkę dla celów art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: Ustawa CIT)?

2.Czy umowa Pożyczki partycypacyjnej podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych?

3.Czy w przypadku wypłaty udziału w „zysku z tytułu inwestycji” na rzecz pożyczkodawcy, będącego osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej, pożyczkodawca ten uzyskuje przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9) oraz art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: Ustawa PIT), a Spółka jest zobowiązana do sporządzenia i doręczenia temu pożyczkodawcy oraz właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego informacji o wysokości przychodów na formularzu PIT-11?

Niniejsza interpretacja zawiera interpretację w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, tj. w zakresie pytania nr 3. W pozostałym zakresie zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 3

Zdaniem Wnioskodawcy - w przypadku wypłaty udziału w „zysku z tytułu inwestycji” na rzecz pożyczkodawcy, będącego osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej, pożyczkodawca ten uzyskuje przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 oraz art. 20 ust. 1 Ustawy PIT, a Spółka jest zobowiązana do sporządzenia i doręczenia temu pożyczkodawcy oraz właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego informacji o wysokości przychodów na formularzu PIT-11.

Zdaniem Wnioskodawcy przy ustalaniu właściwego źródła przychodów na gruncie Ustawy PIT należy przede wszystkim wziąć pod uwagę opisane w niniejszym wniosku elementy stosunku prawnego wynikającego z Pożyczki partycypacyjnej. Należy zatem zauważyć, że umowa ta stanowi umowę nienazwaną. Zdaniem Wnioskodawcy nie sposób również uznać, by umowa pożyczki partycypacyjnej mogła być zakwalifikowana jako umowy pożyczki (stosunek prawny z niej wynikający nie odpowiada essentialia negotii umowy pożyczki określonym w przepisach art. 720-724 KC). W szczególności Wnioskodawca nie jest zobowiązany do zwrotu środków pieniężnych otrzymanych od pożyczkodawcy na podstawie Umowy Pożyczki partycypacyjnej bez spełnienia określonych w kontrakcie warunków. Pożyczkodawca otrzyma od Wnioskodawcy taką kwotę środków pieniężnych, która odpowiadać będzie sumarycznie iloczynowi procentowego udziału w zysku z tytułu inwestycji, przysługującego pożyczkodawcy oraz wszelkich dodatnich przepływów osiągniętych na wspólnym przedsięwzięciu. Zatem, w przypadku, gdy przychody ze wspólnej inwestycji (wspólnego przedsięwzięcia) będą niższe od wniesionej pożyczki partycypacyjnej przez pożyczkodawcę albo nawet w ogóle nie wystąpią, pożyczkodawca nie będzie mógł liczyć na zwrot całości środków pieniężnych przekazanych Wnioskodawcy na podstawie Umowy Pożyczki partycypacyjnej. Natomiast, gdyby stosunek prawny pomiędzy pożyczkodawcą i Spółką miał stanowić umowę pożyczki, to na podstawie art. 720 w zw. z art. 723 KC - Wnioskodawca powinien zostać zobowiązany na podstawie Umowy Pożyczki partycypacyjnej do zwrotu w określonym terminie tej samej ilości pieniędzy, które uprzednio otrzymał od pożyczkodawcy.

W odniesieniu do przyporządkowania do źródła przychodów na gruncie Ustawy PIT przychodów/zysków z tytułu inwestycji potencjalnie możliwych do osiągnięcia przez pożyczkodawcę nieprowadzącego działalności gospodarczej, należy przede wszystkim zwrócić uwagę na konstrukcję art. 10 ust. 1 Ustawy PIT. Przepis ten w punktach 1-8 wskazuje na konkretne źródła przychodów, które są definiowane w ustawie i ich określenie co do zasady nie powinno nastręczać trudności, oraz punkt 9 obejmujący „inne źródła”. Taka konstrukcja przepisu art. 10 ust. 1 pkt 9 Ustawy PIT pozwala na elastyczne i pełne objęcie opodatkowaniem wszelkich kategorii przychodów, w tym aktualnie nieistniejących, jak i tych, których przyporządkowanie do źródeł nazwanych i zdefiniowanych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8 Ustawy PIT nie jest możliwe (por. wyrok NSA z 11 października 2017 r., sygn. akt II FSK 2513/15). Zdaniem Wnioskodawcy Przychody z Inwestycji, będące w istocie przychodami ze stosunku prawnego w postaci Umowy Pożyczki partycypacyjnej (umowy nienazwanej), nie posiadają cech pozwalających przyporządkować je do któregokolwiek spośród źródeł wskazanych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8 Ustawy PIT. W szczególności, zważywszy na opisane powyżej różnice pomiędzy stosunkiem prawnym łączącym pożyczkodawcę i Wnioskodawcę, a umową pożyczki, nie ma podstaw, by przychody z „udziału w zysku z tytułu inwestycji” klasyfikować jako przychody ze źródła kapitały pieniężne (art. 10 ust. 1 pkt 8 Ustawy PIT). Z kolei na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 Ustawy PIT możliwe jest opodatkowanie każdego dochodu, o jakim mowa w art. 9 ust. 1 w związku z art. 3 ust. 1 Ustawy PIT, dla którego przepisy Ustawy PIT nie zawierają odrębnych norm. Do powyższego źródła przychodów w szczególności można zaliczyć dochody uzyskiwane z tytułu różnych umów nienazwanych, w tym z umowy opisanej w niniejszym wniosku, określonej jako Umowa Pożyczki partycypacyjnej. Zatem zdaniem Wnioskodawcy – przychody pożyczkodawcy jako przychody z umowy nienazwanej, powinny podlegać opodatkowaniu jako przychody z innych źródeł (art. 10 ust. 1 pkt 9 Ustawy PIT).

Stanowisko Wnioskodawcy znajduje pośrednio potwierdzenie w orzecznictwie sądów administracyjnych, w szczególności Naczelny Sąd Administracyjny w uzasadnieniu wyroku z dnia z 11 października 2017 r. (sygn. II FSK 2513/15) wskazał, że: „Przychody wspólnika cichego należy zakwalifikować jako przychody z innych źródeł (art. 10 ust. 1 pkt 9 PDOFizU), a do opodatkowania dochodów wspólników spółki cichej odpowiednie zastosowanie znajdzie również art. 8 ust. 1 PDOFizU.

Powyższe stanowisko Wnioskodawcy oznacza, że Spółka nie będzie zobowiązana do wykonywania obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) w stosunku do wypłat dokonywanych tytułem przychodów z „udziału w zysku z tytułu inwestycji” na rzecz pożyczkodawców nieprowadzących działalności gospodarczej. Natomiast z tytułu dokonania wskazanych powyżej wypłat Wnioskodawca na podstawie art. 42a ust. 1 w zw. z art. 20 ust. 1 Ustawy PIT będzie obowiązany do sporządzenia i doręczenia takiemu pożyczkodawcy oraz właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego informacji o wysokości przychodów na formularzu PIT-11.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie :

zaliczenia przychodów z tytułu pożyczki partycypacyjnej uzyskiwanych przez pożyczkodawców do przychodów z innych źródeł – jest nieprawidłowe,

obowiązku sporządzenia i doręczenia pożyczkodawcy oraz właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego informacji o wysokości przychodów na formularzu PIT-11 – jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Jak wskazano w treści wniosku, Spółka zawarła i zamierza zawierać w przyszłości umowy zatytułowane jako pożyczki partycypacyjne, których istotą jest i będzie zapewnienie finansowania konkretnych przedsięwzięć inwestycyjnych.

Pożyczka partycypacyjna nie została uregulowana w obowiązujących w Polsce przepisach prawa cywilnego. Podobnie, definicja pożyczki partycypacyjnej nie została wskazana w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm., dalej także „ustawa o PIT”). Zgodnie z praktyką obrotu gospodarczego, przez pożyczkę partycypacyjną należy rozumieć ustalenie, na podstawie którego podmiot udziela innemu podmiotowi finansowania w celu realizacji inwestycji w zamian za udział w przyszłym zysku osiągniętym z tej inwestycji. Pożyczkodawca przejmuje na siebie część ryzyka finansowego związanego z wykorzystaniem pożyczki przez pożyczkobiorcę. Inwestycyjny charakter pożyczki partycypacyjnej wiąże się z niższym wynagrodzeniem (lub nawet jego brakiem), gdy pożyczkobiorca wykazuje stratę. Pożyczkobiorca otrzymuje korzyść w formie gwarancji niższych obciążeń w okresie, w którym inwestycja nie przynosi zysku, za cenę wyższego wynagrodzenia w przypadku wystąpienia takiego zysku.

Zgodnie z przepisem art. 10 ust. 1 ustawy o PIT:

Źródłami przychodów są:

1)stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta;

2)działalność wykonywana osobiście;

3)pozarolnicza działalność gospodarcza;

4)działy specjalne produkcji rolnej;

5)(uchylony)

6)najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą;

7)kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c;

8)odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a)nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b)spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c)prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d)innych rzeczy,

– jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany;

8a) działalność prowadzona przez zagraniczną jednostkę kontrolowaną;

8b) niezrealizowane zyski, o których mowa w art. 30da;

9)inne źródła.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT:

za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych faktycznie uzyskane z tego udziału, w tym również:

a) dywidendy z akcji złożonych przez członków pracowniczych funduszy emerytalnych na rachunkach ilościowych,

b) oprocentowanie udziałów członkowskich z nadwyżki bilansowej (dochodu ogólnego) w spółdzielniach,

c) podział majątku likwidowanej osoby prawnej lub spółki,

d) wartość dokonanych na rzecz wspólników spółek, nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, określoną według zasad wynikających z art. 11 ust. 2-2b.

Uszczegółowieniem powołanego wyżej przepisu jest art. 24 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym:

dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału, w tym także:

1) przychody z umorzenia udziałów (akcji) lub ze zmniejszenia ich wartości;

1a) dochód ze zmniejszenia udziału kapitałowego wspólnika w spółce, o której mowa w art. 5a pkt 28 lit. c-e, które następuje w inny sposób niż określony w pkt 1;

1b) dochód z wystąpienia wspólnika ze spółki, o której mowa w art. 5a pkt 28 lit. c-e, które następuje w inny sposób niż określony w pkt 1;

1c) przychód ze zmniejszenia kapitału akcyjnego w prostej spółce akcyjnej;

2) (uchylony)

3) wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej lub spółki;

4) dochód przeznaczony na podwyższenie kapitału zakładowego, a w spółdzielniach - dochód przeznaczony na podwyższenie funduszu udziałowego oraz dochód stanowiący równowartość kwot przekazanych na ten kapitał (fundusz) z innych kapitałów (funduszy) takiej spółki albo spółdzielni;

5) dywidendy z akcji złożonych przez członków pracowniczych funduszy emerytalnych na rachunkach ilościowych;

6) w przypadku połączenia lub podziału spółek - dopłaty w gotówce otrzymane przez udziałowców (akcjonariuszy) spółki przejmowanej, spółek łączonych lub dzielonych;

7) w przypadku podziału spółek, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie także majątek pozostający w spółce, nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa - ustalona na dzień podziału nadwyżka wartości emisyjnej udziałów (akcji) przydzielonych w spółce przejmującej lub nowo zawiązanej nad kosztami nabycia lub objęcia udziałów (akcji) w spółce dzielonej, obliczonymi zgodnie z art. 22 ust. 1f albo art. 23 ust. 1 pkt 38; jeżeli podział spółki następuje przez wydzielenie, kosztem uzyskania przychodów jest wartość lub kwota wydatków poniesionych przez udziałowca (akcjonariusza) na objęcie lub nabycie udziałów (akcji) w spółce dzielonej, ustalona w takiej proporcji, w jakiej pozostaje u tego udziałowca wartość wydzielanej części majątku spółki dzielonej do wartości majątku spółki dzielonej bezpośrednio przed podziałem;

8) wartość niepodzielonych zysków w spółce oraz wartość zysku przekazanego na inne kapitały niż kapitał zakładowy w spółce przekształcanej - w przypadku przekształcenia spółki w spółkę niebędącą osobą prawną; przychód określa się na dzień przekształcenia;

9) odsetki od udziału kapitałowego wypłacane na rzecz wspólnika przez spółkę, o której mowa w art. 5a pkt 28 lit. c-e;

10) odsetki od pożyczki udzielonej osobie prawnej lub spółce, o której mowa w art. 5a pkt 28 lit. c-e, jeżeli wypłata odsetek od takiej pożyczki lub ich wysokość uzależnione są od osiągnięcia zysku przez tę osobę prawną lub spółkę lub od wysokości tego zysku (pożyczka partycypacyjna);

11) zapłata, o której mowa w ust. 8a.

Stosownie do treści art. 5a pkt 31 ww. ustawy – w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2021 r.:

ilekroć w ustawie jest mowa o udziale w zyskach osób prawnych oznacza to również udział w zyskach spółek, o których mowa w pkt 28 lit. c-e.

Przy czym, zgodnie z art. 5a pkt 28 lit. c analizowanej ustawy – w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2021 r.:

ilekroć w ustawie jest mowa o spółce oznacza to spółkę komandytową i spółkę komandytowo-akcyjną mające siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Jak stanowi natomiast art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

od uzyskanych dochodów (przychodów) pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a, z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych.

Uzyskane przez osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, wypłaty udziału w „zysku z tytułu inwestycji”, należy zakwalifikować do źródeł przychodów jakimi są: kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 7 w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 24 ust. 5 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

A zatem stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym przychody osiągane przez pożyczkodawcę, jako przychody z umowy nienazwanej powinny podlegać opodatkowaniu jako przychody z innych źródeł (w myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT) należy uznać za nieprawidłowe.

W myśl art. 41 ust. 4 ww. ustawy (jego aktualna treść obowiązuje od 1 stycznia 2022 r., został zmieniony ustawą z dnia 29 października 2021 r. (Dz.U. z 2021 r. poz. 2105) :

płatnicy, o których mowa w ust. 1 (tj. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej), są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-12, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.

W myśl art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Na podstawie art. 42 ust. 1a powyższej ustawy:

W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.

Zgodnie z przywołanymi przepisami, na Wnioskodawcy jako na podmiocie wypłacającym „zysk z tytułu inwestycji” ciąży obowiązek pobrania zaliczek na podatek oraz przekazania kwoty zryczałtowanego podatku na rachunek urzędu skarbowego, właściwego według miejsca zamieszkania płatnika.

Obowiązek złożenia deklaracji PIT-8AR dotyczy płatników pobierających zryczałtowany podatek dochodowy od osób fizycznych, w szczególności od: należności osób zagranicznych, odsetek, wygranych w konkursach i grach świadczeń otrzymywanych przez emerytów i rencistów – wypłacanych na rzecz osób fizycznych. PIT-8AR obejmuje jednak również dochody z kapitałów pieniężnych, w tym dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych. Zgodnie z wykładnią zaprezentowaną powyżej, na Wnioskodawcy będzie ciążył obowiązek pobrania zaliczek oraz złożenia deklaracji rocznej PIT-8AR, wynikający z art. 42 ust. 1-1a w zw. z art. 41 ust. 4 oraz w zw. z art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do sporządzenia i doręczenia pożyczkodawcy oraz właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego informacji o wysokości przychodów na formularzu PIT-11. Obowiązek ten powstałby, gdyby wypłaty dokonywane na rzecz pożyczkodawców stanowiłyby „przychody z innych źródeł”.

Podsumowując, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 3 w zakresie:

zaliczenia przychodów z tytułu pożyczki partycypacyjnej uzyskiwanych przez pożyczkodawców do przychodów z innych źródeł – jest nieprawidłowe,

obowiązku sporządzenia i doręczenia pożyczkodawcy oraz właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego informacji o wysokości przychodów na formularzu PIT-11 – jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Odnosząc się do przywołanych przez Państwa orzeczeń sądów administracyjnych, należy stwierdzić, że zostały wydane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację. Wyroki te nie stanowią źródła prawa i wiążą strony w konkretnej, indywidualnej sprawie, więc zawartego w nich stanowiska składu orzekającego nie można wprost przenosić na grunt innej sprawy. Należy także zauważyć, że przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego znacząco różni się od stanów faktycznych/zdarzeń przyszłych w przywołanych przez Państwa wyrokach sądów administracyjnych.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).