Temat interpretacji
Obowiazki płatnika w związku z przekazaniem pracownikom upominków.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
25 marca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 21 marca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych.
Uzupełniliście go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 29 czerwca 2022 r. (data wpływu 8 lipca 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest Oddziałem polskiej spółki kapitałowej A Sp. z o.o. Odział ,,X”(dalej: Spółka). Spółka jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i podlega w Polsce obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania (nieograniczony obowiązek podatkowy) w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Spółka posiada dwa oddziały:
1)A Sp. z o.o. Oddział „X ” w.... (dalej: Oddział lub Wnioskodawca) oraz
2)A Sp. z o.o. Oddział „X ” w....
Wnioskodawca posiada status pracodawcy w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy. Wnioskodawca zatrudnia pracowników na podstawie umowy o pracę, współpracuje także z osobami fizycznymi na podstawie zawieranych z nimi umów zlecenia i umów o dzieło (dalej łącznie: Pracownicy). Mogą również wystąpić przypadki, w których z tą samą osobą zawierane są różne rodzaje umów, np. umowa o pracę oraz umowa zlecenia.
Wnioskodawca planuje przekazywać Pracownikom upominki (dalej: Upominki). Upominki będą miały postać rzeczową, nie będą oznaczone logo Spółki i będą miały charakter okolicznościowy, tj. będą przekazywane:
·bądź to w celu celebrowania jakiejś okoliczności lub wydarzenia (z okazji świąt, na urodziny, z okazji ślubu, z okazji narodzin dziecka, z okazji jubileuszu pracy, z okazji przejścia Pracownika na emeryturę);
·bądź w celu wsparcia Pracownika w związku z zaistniałą po jego stronie trudną sytuacją osobistą lub rodzinną (choroba Pracownika, dziecka, małżonka/małżonki, innej osoby bliskiej, zdarzenie losowe).
Przekazanie Upominków będzie miało charakter bezzwrotny i będzie nieodpłatne. Wydatki na nabycie Upominków będą finansowane ze środków obrotowych Spółki.
Przekazywane Upominki będą miały zindywidualizowany charakter, tj. dokonując wyboru Upominku do przekazania w danym momencie danemu Pracownikowi Wnioskodawca będzie brał pod uwagę potrzeby konkretnego Pracownika albo starał się je przewidzieć, przykładowo korzystając z podpowiedzi przełożonych danego Pracownika lub innych Pracowników (np. w przypadku narodzin dziecka, Pracownik może dostać ubranka albo wózek, ale jeśli wózek będzie mu bardziej potrzebny albo będzie uzasadniała to sytuacja rodzinna Pracownika, to dostanie wózek). Katalog Upominków może obejmować przykładowo:
-artykuły spożywcze,
-wyprawkę dla niemowlaka,
-wyprawkę dla ucznia,
-prezent ślubny (sprzęt AGD, zestaw porcelany, komplet ręczników, itp.),
-gotówkę,
-vouchery lub bony umożliwiające Pracownikom otrzymanie określonych towarów lub skorzystanie z określonych usług w oznaczonym terminie i miejscu, czy też
-punkty przyznawane na tzw. platformie kafeteryjnej, za które Pracownik może nabyć różne sportowe, bilety do kina).
Upominki przekazywane z okazji świąt z kolei będą przyjmowały postać takiego samego podarunku dla wszystkich Pracowników, przy czym w takim przypadku Wnioskodawca będzie uwzględniał okazję, w związku z którą Upominek będzie przekazywany i wybierał najbardziej typowe, praktyczne Upominki z nią związane. Przykładowo, na święta Pracownicy mogą otrzymać paczki lub kosze świąteczne z artykułami spożywczymi i płytami CD ze świąteczną muzyką.
Upominki będą wręczane Pracownikom bez względu na osiągane przez nich wyniki/oceny pracy, czy wskaźniki absencji. Otrzymanie Upominków nie będzie również wiązało się z jakimkolwiek świadczeniem wzajemnym ze strony Pracownika (nie będzie on do takowego zobowiązany, ani nie będzie to oczekiwane przez Wnioskodawcę). Upominki nie będą także związane ze świadczeniem przez danego Pracownika pracy, nie będą stanowić dodatkowej formy gratyfikacji za tę pracę, jak również ich celem nie będzie motywowanie do bardziej efektywnego wykonywania przez danego Pracownika przydzielonych mu obowiązków. Przykładowo, Pracownik nie otrzyma Upominku dlatego że zostanie po godzinach, albo że będzie pracować efektywniej niż „uśredniony pracownik” na tym samym stanowisku. Przekazanie Upominków będzie wynikiem decyzji Wnioskodawcy, a celem będzie obdarowanie danego Pracownika, aby okazać mu pomoc i wsparcie albo uczcić święta lub inną ważną okazję.
Kwestia przekazywania Upominków nie wynika/nie będzie wynikać z także z zawieranych z Pracownikami umów, regulaminów bądź innych aktów wewnętrznych Wnioskodawcy, tj. na żadnym etapie współpracy z Pracownikiem po stronie Wnioskodawcy nie będzie istniało zobowiązanie do przekazania Pracownikowi Upominku danego rodzaju lub o określonej wartości.
Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Czy Wnioskodawca prawidłowo uznaje, że w związku z przekazaniem Upominków po stronie Pracowników nie powstanie przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, a konsekwencji na Wnioskodawcy nie będą ciążyły obowiązki płatnika związane z obliczeniem, pobraniem i odprowadzeniem zaliczki na podatek z tego tytułu?
Państwa stanowisko w sprawie
Wnioskodawca prawidłowo uznaje, że w związku z przekazaniem Upominków po stronie Pracowników nie powstanie przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w konsekwencji na Wnioskodawcy nie będą ciążyły obowiązki płatnika związane z obliczeniem, pobraniem i odprowadzeniem zaliczki na podatek z tego tytułu.
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm., dalej: Ustawa o PIT), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Z art. 10 ust. 1 pkt 1-2 ustawy o PIT wynika, że źródłem przychodu jest m.in. stosunek pracy oraz działalność wykonywana osobiście.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o PIT, za przychody ze stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Brzmienie art. 13 pkt 8 ustawy o PIT wskazuje natomiast, że za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane m.in. od osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej - z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.
Stosownie do art. 11 ust. 1 ustawy o PIT, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 oraz 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
W myśl art. 11 ust. 2 ustawy o PIT, wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem ust. 2c oraz art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.
Zgodnie z art. 11 ust. 2a ustawy o PIT, wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:
1)jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;
2)jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu;
3)jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;
4)w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.
Zgodnie z art. 31 ustawy o PIT, osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej „zakładami pracy”, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.
Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o PIT z kolei, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.
W art. 2 ustawy o PIT przewidziane zostały jednak sytuacje, w których uzyskanie korzyści majątkowej mieszczącej się w definicji przychodu nie powoduje powstania obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Art. 2 ust. 1 pkt 3 tej ustawy stanowi, że przepisów ustawy o PIT nie stosuje się do przychodów podlegających przepisom o podatku od spadków i darowizn Z powyższej regulacji wynika, że przychód, który co do zasady może podlegać przepisom o podatku od spadków i darowizn (bez względu na to czy przychód ten faktycznie jest opodatkowany tym podatkiem, czy też jest z niego zwolniony), wyłączony jest z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Celem wprowadzenia takiej regulacji jest zapobieżenie zjawisku tzw. podwójnego opodatkowania, czyli sytuacji, w której to samo przysporzenie majątkowe powodowałoby powstanie obowiązku podatkowego w dwóch podatkach.
Stosownie do art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn, podatkowi od spadków i darowizn podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem darowizny lub polecenia darczyńcy.
Zgodnie z art. 5 tej ustawy, obowiązek podatkowy ciąży na nabywcy własności rzeczy i praw majątkowych, zgodnie z art. 9 ust. 1 pkt 3 z kolei, w przypadku nabywcą jest osoba zaliczona do III grupy podatkowej, opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn podlega nabycie przez nabywcę, od jednej osoby, własności rzeczy i praw majątkowych o czystej wartości przekraczającej 4.902 zł. Jeżeli nabycie własności rzeczy i praw majątkowych od tej samej osoby następuje więcej niż jeden raz, do wartości rzeczy i praw majątkowych ostatnio nabytych dolicza się wartość rzeczy i praw majątkowych nabytych od tej osoby lub po tej samej osobie w okresie 5 lat poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie nabycie. Od podatku obliczonego od łącznej wartości nabytych rzeczy i praw majątkowych potrąca się podatek przypadający od opodatkowanych poprzednio nabytych rzeczy i praw majątkowych.
Mając na uwadze powyższe, w celu oceny czy otrzymanie przez Pracowników od Wnioskodawcy Upominków podlega opodatkowaniu PIT, czy też jest wyłączone z opodatkowania tym podatkiem, w pierwszej kolejności należy ocenić, czy Upominki te stanowią darowizny, a więc czynności wymienione w art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn. Na ten aspekt omawianego zagadnienia wskazywał Trybunał Konstytucyjny w wyroku z 8 lipca 2014 r., sygn. akt K 7/13, stwierdzając, że: „Zwłaszcza analizując przychód ze stosunku pracy trzeba uwzględnić naturę tego stosunku. W ocenie Trybunału jest oczywiste, że pracodawcy (poza wyjątkowymi sytuacjami) nie dokonują darowizn na rzecz swoich pracowników. Jednocześnie jest oczywiste, że wynagrodzenie za pracę może przybierać nie tylko pieniężną postać, lecz także postać różnego rodzaju świadczeń, które - nawet nieujęte w umowie o pracę - w praktyce są postrzegane jako jego element. Gdyby się zdarzyło, że pracodawca rzeczywiście chce obdarować konkretnego pracownika, np. z okazji jubileuszu zatrudnienia wręcza mu zegarek, wówczas korzyść tę należałoby potraktować jako podlegającą ustawie o podatku od spadków i darowizn. A zatem to nie zamiar obdarowania stanowi kryterium odróżnienia świadczeń pracodawcy, o których wartość należy podnieść podlegający opodatkowaniu dochód pracownika, od tych, które jego dochodu nie zwiększają”.
Samo przekazanie Upominku Pracownikowi nie przesądza zatem automatycznie o konieczności opodatkowania tego przekazania podatkiem dochodowym. Rozważenia wymaga bowiem czy takie przekazanie nie stanowi darowizny.
Pojęcie darowizny definiuje art. 888 §1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny. Zgodnie z tym przepisem, przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku. Istotą darowizny jest bezpłatne świadczenie na rzecz obdarowanego kosztem majątku darczyńcy. Aby uznać daną czynność za darowiznę, konieczne jest w związku z tym wystąpienie dyspozycji majątkowej darczyńcy, prowadzące do zmniejszenia jego majątku. Darowizna ma charakter świadczenia nieodpłatnego i nieekwiwalentnego, które dochodzi do skutku w drodze umowy jednostronnej zobowiązującej. Nieodpłatność świadczeń oznacza, że darczyńca, w zamian za uczynioną darowiznę, nie może uzyskiwać od obdarowanego jakiegokolwiek ekwiwalentu, ani w chwili dokonania darowizny, ani w przyszłości. W kontekście darowizn przekazywanych pracownikom/współpracownikom powyższe oznacza, że jeżeli przekazanie pracownikowi/współpracownikowi rzeczy nie następuje w związku ze stosunkiem pracy lub innym łączącym strony stosunkiem cywilnoprawnym, to przekazanie to należy rozpatrywać jako darowiznę podlegającą przepisom ustawy o podatku od spadków i darowizn i jako taką wyłączoną z zakresu stosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W ocenie Wnioskodawcy, przekazanie Upominków Pracownikom stanowi darowiznę. Przede wszystkim, przekazanie to nie następuje w związku z łączącym Pracowników z Wnioskodawcą stosunkiem pracy lub innym stosunkiem cywilnoprawnym, a wiąże się wyłącznie ze szczególnymi okolicznościami w ich życiu bądź też innym istotnym wydarzeniem. Celem przekazania Upominku nie jest chęć wynagrodzenia Pracownika, jak również nie jest nim próba zmotywowania go do pracy. Celem tym jest chęć złożenia Pracownikowi gratulacji z okazji ważnego w jego życiu wydarzenia bądź uczczenia innej specjalnej okazji, a także chęć udzielenia pomocy i wsparcia w sytuacjach dla Pracownika trudnych. W związku z przekazaniem Upominku po stronie Pracownika nie powstaje również obowiązek wykonania jakiegokolwiek świadczenia na rzecz Wnioskodawcy.
Oznacza to, że powstałe po stronie Pracownika przysporzenie majątkowe wynikające z nieodpłatnego otrzymania Upominku podlega przepisom ustawy o podatku od spadków i darowizn, a tym samym na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT jest wyłączone z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji na Wnioskodawcy nie będą ciążyły obowiązki płatnika związane z obliczeniem, pobraniem i odprowadzeniem zaliczki na podatek PIT z tego tytułu. Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, przykładowo:
·w interpretacji nr 0113-KDIPT2-3.4011.882.2021.2.NM z 10 stycznia 2022 r.
„W przedmiotowej sprawie przekazanie wyprawki dla niemowlaka nie stanowi przedmiotu opodatkowania PIT. Przekazanie to nie następuje w związku z łączącym pracownika z Wnioskodawcą stosunkiem pracy, a wiąże się tylko i wyłącznie z narodzinami dziecka. Zasadniczym celem przekazania nie jest chęć wynagrodzenia pracownika, jak również nie jest nim próba zmotywowania go do pracy. Celem tym jest chęć pogratulowania pracownikowi z okazji narodzin dziecka. W związku z przekazaniem po stronie pracownika nie powstaje obowiązek wykonania jakiegokolwiek świadczenia na rzecz Wnioskodawcy. Przedmiotowe przekazanie należy więc zakwalifikować jako darowiznę wykluczoną spod opodatkowania PIT”;
·w interpretacji nr 0113-KDIPT2-3.4011.890.2021.3.GG z 4 stycznia 2022 r.
„Gdyby się zdarzyło, że pracodawca rzeczywiście chce obdarować konkretnego pracownika, np. z okazji jubileuszu zatrudnienia wręcza mu zegarek, wówczas korzyść tę należałoby potraktować jako podlegającą ustawie o podatku od spadków i darowizn. A zatem to nie zamiar obdarowania stanowi kryterium odróżnienia świadczeń pracodawcy, o których wartość należy podnieść podlegający opodatkowaniu dochód pracownika, od tych, które jego dochodu nie zwiększają. Kryterium tym musi być obiektywna ocena czy świadczenie leżało w interesie pracownika, a jest tak wtedy, gdy stanowi ono realne przysporzenie majątkowe (korzyść), którego efekt jest uchwytny w jego majątku. W rezultacie stwierdzić należy, że darowizna przez Wnioskodawcę drobnych upominków, która nie będzie dodatkową, formą gratyfikacji za wykonaną pracę, co do zasady będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn.
Reasumując, z uwagi na wyłączenie z opodatkowania na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wręczenie pracownikom i osobom ze Spółką współpracującym przez Wnioskodawcę z okazji obchodów jubileuszu 30-lecia istnienia Spółki drobnych prezentów nie będzie stanowić dla nich przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych”;
·w interpretacji nr 0115-KDIT2-2.4011.74.2019.1.MU z 18 kwietnia 2019 r.
„Prezenty są formą gratulacji a nie elementem wynagrodzenia, przekazywane są Pracownikom/Zleceniobiorcom Wnioskodawcy z okazji: ślubu, narodzin dziecka, jubileuszu pracy zawodowej, jubileuszu istnienia pracodawcy, odejścia na emeryturę. Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku opis sprawy powołane przepisy prawa podatkowego oraz wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 8 lipca 2014 r., sygn. akt K 7/13, uznać należy, że okolicznościowe prezenty od Wnioskodawcy dla Pracowników/Zleceniobiorców z okazji istotnych w ich życiu uroczystości, jako darowizny nie będą stanowić nieodpłatnego świadczenia ze stosunku pracy/działalności wykonywanej osobiście ze względu na charakter czynności mającej na celu nieekwiwalentne i jednostronne obdarowanie Pracowników/Zleceniobiorców. W konsekwencji, darowizny te będą podlegać opodatkowaniu na podstawie ustawy o podatku od spadków i darowizn i z uwagi na wyłączenie z opodatkowania na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie będą stanowić dla Pracowników/Zleceniobiorców przychodu ze stosunku pracy/działalności wykonywanej osobiście, a na Wnioskodawcy nie będą ciążyć obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, o których mowa w art. 31 i art. 41”.
Wnioskodawca informuje, że z wnioskiem o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w analogicznym zdarzeniu przyszłym zwrócił się do organu podatkowego także drugi z ww. oddziałów Spółki, tj. ... Sp. z o.o. Oddział „X” w … , NIP . Wnioskodawca zwraca się z uprzejmą prośbą o rozpatrzenie obydwu wniosków w taki sposób, aby rozstrzygnięcie organu było w obydwu przypadkach spójne.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania tej interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i muszą Państwo zastosować się do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ... (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.