Temat interpretacji
W zakresie możliwości odliczenia darowizny na kościelną działalność charytatywno-opiekuńczą.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
11 marca 2022 r. wpłynął Pani wniosek z 22 lutego 2021 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości odliczenia darowizny na kościelną działalność charytatywno-opiekuńczą. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 18 czerwca 2022 r. (data wpływu 30 czerwca 2022 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Zgodnie z art. 55 ust 7 ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej oraz zgodnie z innymi ustawami regulującymi stosunki państwa do Kościołów:
‒ Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego,
‒ Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego,
‒ Kościoła Ewangelicko-Reformowanego,
‒ Kościoła Ewangelicko-Metodystycznego,
‒ Kościoła Chrześcijan Baptystów,
‒ Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego,
‒ Kościoła Polskokatolickiego,
‒ Kościoła Katolickiego Mariawitów,
‒ Kościoła Starokatolickiego Mariawitów,
‒ Kościoła Zielonoświątkowego,
‒ gminy wyznaniowe żydowskie tworzące Związek Gmin Wyznaniowych Żydowskich w Rzeczypospolitej Polskiej
‒ Wschodni Kościół Staroobrzędowy, nie posiadający hierarchii duchownej
‒ Muzułmański Związek Religijny w Rzeczypospolitej Polskiej
‒ Karaimski Związek Religijny w Rzeczypospolitej Polskiej
Podatnik (darczyńca) wyłącza całą darowiznę na cele charytatywno-opiekuńcze z podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym i podatkiem wyrównawczym, jeżeli przedstawi:
‒dowód wpłaty na rachunek bankowy obdarowanej jednostki
‒dokument, z którego wynika wartość tej darowizny - w przypadku darowizny innej niż pieniężna (np. pisemna umowa darowizny),
‒wykazanie w zeznaniu rocznym kwoty przekazanej darowizny, kwoty dokonanego odliczenia oraz danych pozwalających na identyfikację obdarowanego.
‒przedstawi sprawozdanie obdarowanej kościelnej osoby prawnej o przeznaczeniu i wykorzystaniu darowizny na działalność charytatywno-opiekuńczą w okresie dwóch lat od dnia przekazania darowizny
Posiadający osobowość prawną: Kościół, Związek Wyznaniowy lub jednostki organizacyjne Kościoła lub Związku Wyznaniowego może dokonywać czynności prawnych - nabywanie i zbywanie rzeczy i praw majątkowych.
Zgodnie z 55 pkt 6 ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej oraz zgodnie z innymi ustawami regulującymi stosunki państwa do Kościołów:
‒ Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego,
‒ Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego,
‒ Kościoła Ewangelicko- Reformowanego,
‒ Kościoła Ewangelicko-Metodystycznego,
‒ Kościoła Chrześcijan Baptystów,
‒ Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego,
‒ Kościoła Polskokatolickiego,
‒ Kościoła Katolickiego Mariawitów,
‒ Kościoła Starokatolickiego Mariawitów,
‒ Kościoła Zielonoświątkowego,
‒ gminy wyznaniowe żydowskie tworzące Związek Gmin Wyznaniowych Żydowskich w Rzeczypospolitej Polskiej
‒ Wschodni Kościół Staroobrzędowy, nie posiadający hierarchii duchownej
‒ Muzułmański Związek Religijny w Rzeczypospolitej Polskiej
‒ Karaimski Związek Religijny w Rzeczypospolitej Polskiej
W oparciu o art 15 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nabywanie i zbywanie rzeczy i praw majątkowych przez kościelne osoby prawne w drodze czynności prawnych oraz spadkobrania, zapisu i zasiedzenia jest zwolnione od podatku od spadków i darowizn oraz opłaty skarbowej, jeżeli ich przedmiotem są:
1)rzeczy i prawa nieprzeznaczone do działalności gospodarczej;
2)sprowadzane z zagranicy maszyny, urządzenia i materiały poligraficzne oraz papier.
Jako osoba fizyczna Wnioskodawca chciałby dokonać darowizny na cele charytatywne opiekuńcze na rzecz jednostki posiadającej kościelną osobowość prawną, wpisaną do Rejestru Kościołów i Związków Wyznaniowych prowadzonego przez MSWiA, jednakże nie posiadającego umowy/ustawy o stosunku Państwa do tego Kościoła.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego
To Wnioskodawca chce dokonać (w przyszłości) darowizny na cele charytatywne - opiekuńcze.
Wnioskodawca rozważa dokonanie darowizny, jej dokonanie uzależnione jest od poprawności stanowiska Wnioskodawcy, darowizny chce dokonać w tym roku i w latach kolejnych.
Darowizna będzie przekazana na cele charytatywne opiekuńcze dla instytucji posiadającej status kościelnej osobowości prawnej - zarejestrowanej w Rejestrze Kościołów i innych Związków Wyznaniowych prowadzonego przez MSWiA, jednakże nie posiadającej ustawy o stosunku Państwa do tegoż, że kościoła.
W stosunku do dochodów uzyskiwanych z jakiego tytułu zamierza Pani dokonać darowizny na rzecz Kościoła lub Związku Wyznaniowego?
Wnioskodawca zamierza dokonać darowizny na rzecz Kościoła lub Związku Wyznaniowego z dochodów uzyskiwanych z renty, umowy o pracę lub działalności gospodarczej - jeśli taką by Wnioskodawca prowadził w przyszłości.
Wnioskodawca aktualnie nie prowadzi działalności gospodarczej, jednakże jeśli by on prowadził to na zasadach ogólnych.
Jeśli zostanie dokonana darowizna to w roku, w którym Wnioskodawca podlegać będzie skali podatkowej.
Darowizną będą zarówno pieniądze jak i rzeczy.
Środki pieniężne będące przedmiotem darowizny będą wpłacone na rachunek bankowy który jednocześnie może być rachunkiem płatniczym.
W przypadku darowizny nie pieniężnej Wnioskodawca będzie posiadał dowód przyjęcia tej rzeczy przez obdarowanego, określona zostanie jej wartość oraz dane Wnioskodawcy jako darczyńcy dane identyfikujące obdarowanego.
Z odliczenia Wnioskodawca zamierza skorzystać dopiero po zakończeniu roku w rocznym zeznaniu PIT.
Wnioskodawca otrzyma sprawozdanie od obdarowanego z wykonania darowizny w ciągu 2 lat od dnia spełnienia darowizny.
Przekazana darowizna nie zostanie odliczona od dochodu opodatkowanych na zasadach określonych w art 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie zostanie odliczona od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, nie zostanie zwrócona darczyńcy w jakiejkolwiek formie.
Podatek wyrównawczy został ujęty omyłkowo, Wnioskodawca prosi o uznanie tej kwestii za nie aktualną.
Wnioskodawca w odpowiedzi na wezwanie ostatecznie sformułował pytanie nr 1 mające być przedmiotem interpretacji.
Ponadto Wnioskodawca przedstawił własne stanowisko w sprawie oceny prawnej w odniesieniu do ostatecznie przeformułowanego pytania nr 1.
Pytanie
1. Czy przekazując darowiznę na cele charytatywne opiekuńcze kościelnej osobowości prawnej nie posiadającej umowy/ustawy o stosunku Państwa do tej osobowości kościelnej - Kościoła, posiadając stosowne sprawozdanie o wykorzystaniu darowizny w okresie 2 lat od otrzymania przez tę kościelną osobowość prawną, Wnioskodawca może skorzystać z pełnego odliczenia tej darowizny zgodnie z: art. 26 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od osób fizycznych, w związku z: art. 55 ust. 7 ustawy z dnia 17.05.1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. 1989, nr 29, poz. 154 ze zm.) wobec równouprawnienia Kościołów gwarantowanego Konstytucyjnie art. 25 ust. 1.
2. Czy kościelna osoba prawna nie posiadająca ustawy o stosunku Państwa do tegoż, że kościoła w oparciu o art 25 konstytucji, oraz art. 9 pkt 2 ust 3 ustawy o gwarancji wolności sumienia i wyznania, może skorzystać ze zwolnienia od podatku od czynności cywilnoprawnych dla czynności których materią jest nabywanie lub zbywanie przedmiotów lub praw majątkowych nie przeznaczonych do działalności gospodarczej tejże kościelnej osoby prawnej.
Niniejsza interpretacja odnosi się do pytania nr 1 dotyczącego podatku dochodowego od osób fizycznych. W zakresie pytania nr 2 dotyczącego podatku od czynności cywilnoprawnych zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Pani stanowisko w sprawie
Ad. 1.
W ocenie Wnioskodawcy na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych art. 26 ust. 1 pkt 9, i w oparciu o ustawę zasadniczą Konstytucja art. 25 ust. 1 oraz ustawy szczegółowe to jest: ustawa o Stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego art. 55 ust. 7, Wnioskodawca może skorzystać z pełnego odliczenia przekazanej darowizny na cele charytatywne opiekuńcze, przekazanej dla kościelnej osobowości prawnej. Bez względu czy wspólnota ta posiada czy nie posiada ustawy o stosunku Państwa Polskiego do tej wspólnoty, wynika to bezpośrednio i wprost z konstytucyjnych gwarancji równouprawnienia Kościołów.
W ocenie Wnioskodawcy możliwość skorzystania z takich odliczeń dotyczy darowizn przekazanych któremukolwiek z kościołów czy związków wyznaniowych posiadających kościelną osobowość prawą wynikającą z wpisu do Rejestru kościołów i innych związków wyznaniowych MSWiA.
Jednocześnie z ostrożności procesowej Wnioskodawca zaznaczył i wskazał, iż ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych czy ustawa o podatku od czynności cywilnoprawnych, nie wyczerpuje w pełni sytuacji podatkowej obywateli.
W systemie prawnym obowiązują także ustawy szczegółowe, które w znaczącym stopniu normują sytuację podatkową obywateli.
Problematyka poruszana we wniosku unormowana jest w aktach prawnych:
Konstytucja III RP,
‒Ustawa o gwarancji wolności sumienia i wyznania,
‒Ustawa o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej,
‒Ustawa i podatku od osób fizycznych,
Tym samym wydanie decyzji winno odbyć się w oparciu o wszystkie te przepisy, w przeciwnym razie będzie stała w sprzeczności ze stanem faktycznymi prawnym polskiego systemu prawa w konsekwencji wydana decyzja z założenia będzie błędna - będzie ograniczała prawa obywatela oraz złamie gwarancje konstytucyjne krzywdząc Kościoły i Związki Wyznaniowe nieposiadające umowy z Państwem Polskim.
Wyrażona w art. 8 ust. 2 Konstytucji zasada, że przepisy Konstytucji stosuje się bezpośrednio, chyba, że Konstytucja stanowi inaczej oznacza, że norma konstytucyjna może stanowić postawy prawną, jeżeli jest skonkretyzowana w stopniu pozwalającym na samoistne jej zastosowanie. (Wyrok Sądu Apelacyjnego z dnia 10 maja 2013 r., VI ACa 1362/12, LEX Nr 1372488, czy Wyrok SN z dnia 8 stycznia 2009 r., Biul.SN 2009, Nr 6, poz. 12.)
Konstytucja art. 25 ust 1. Kościoły i inne związki wyznaniowe są równouprawnione.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku w zakresie pytania nr 1 jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 26 ust. 1 pkt 9 tejże ustawy:
Podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 29-30cb, art. 30da-30dh, art. 30e-30g i art. 30j-30p, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 23o, art. 23u, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e, 4-4e, 6 i 21 lub art. 24b ust. 1 i 2, po odliczeniu kwot darowizn przekazanych na cele:
a) określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego, organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, lub równoważnym organizacjom określonym w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, realizującym te cele, z zastrzeżeniem ust. 6e,
b) kultu religijnego,
c) krwiodawstwa realizowanego przez honorowych dawców krwi na podstawie ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o publicznej służbie krwi, w wysokości iloczynu kwoty rekompensaty określonej przepisami wydanymi na podstawie art. 11 ust. 2 tej ustawy i litrów oddanej krwi lub jej składników,
d) kształcenia zawodowego publicznym szkołom prowadzącym kształcenie zawodowe, o których mowa w art. 4 pkt 28a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, oraz publicznym placówkom i centrom, o których mowa w art. 2 pkt 4 tej ustawy,
e) określone w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 11 sierpnia 2021 r. o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie odbudowy Pałacu Saskiego, Pałacu Brühla oraz kamienic przy ulicy Królewskiej w Warszawie (Dz. U. poz. 1551),
- w wysokości dokonanej darowizny, nie więcej jednak niż kwoty stanowiącej 6% dochodu.
Podkreślenia wymaga także fakt, że w myśl z art. 26 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Łączna kwota odliczeń z tytułów określonych w ust. 1 pkt 9 nie może przekroczyć w roku podatkowym kwoty stanowiącej 6% dochodu, z tym że odliczeniu nie podlegają darowizny poniesione na rzecz:
2) osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, prowadzących działalność gospodarczą polegającą na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali, lub handlu tymi wyrobami.
Zgodnie z art. 26 ust. 7 pkt 1 i 2 powołanej ustawy:
Wysokość wydatków na cele określone w ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 7c, ustala się na podstawie:
1) dowodu wpłaty na rachunek płatniczy obdarowanego lub jego rachunek w banku, inny niż rachunek płatniczy - w przypadku darowizny pieniężnej;
2) dowodu, z którego wynikają dane identyfikujące darczyńcę oraz wartość przekazanej darowizny wraz z oświadczeniem obdarowanego o jej przyjęciu - w przypadku darowizny innej niż pieniężna lub innej niż określona w ust. 1 pkt 9 lit. c.
Wskazać również należy, że art. 26 ust. 6b omawianej ustawy stanowi, że:
Podatnicy korzystający z odliczenia darowizn, o którym mowa w ust. 1 pkt 9 oraz wynikającego z odrębnych ustaw, są obowiązani wykazać w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1, kwotę przekazanej darowizny, kwotę dokonanego odliczenia oraz dane pozwalające na identyfikację obdarowanego.
Zgodnie z art. 26 ust. 6d ww. ustawy:
Przepis ust. 7 stosuje się odpowiednio do darowizn odliczanych na podstawie odrębnych ustaw.
W myśl art. 26 ust. 6c powyższej ustawy:
W przypadku zwrotu dokonanej darowizny, obdarowany jest obowiązany przekazać urzędowi skarbowemu informację o zwróconej podatnikowi darowiźnie, w terminie miesiąca od dnia dokonania zwrotu.
Stosownie do treści art. 26 ust. 6f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Odliczenia darowizn, o którym mowa w ust. 1 pkt 9, nie stosuje się w przypadku, gdy podatnik zaliczył wartość przekazanej darowizny do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 11
Natomiast w myśl art. 26 ust. 13a przywołanej ustawy:
Wydatki na cele określone w ust. 1 podlegają odliczeniu od dochodu, jeżeli nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały odliczone od dochodów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30c lub nie zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym albo nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.
Ponadto, zgodnie z treścią art. 45 ust. 3a wskazanej wyżej ustawy:
Jeżeli podatnik, obliczając podatek należny, dokonał odliczeń od dochodu, podstawy obliczenia podatku lub podatku, a następnie otrzymał zwrot odliczonych kwot (w całości lub w części), w zeznaniu podatkowym składanym za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot, dolicza odpowiednio kwoty poprzednio odliczone.
Jak już wyżej wskazano zgodnie z art. 26 ust. 6d ww. ustawy, zasady określone w ust. 7 tego artykułu stosuje się odpowiednio do darowizn odliczanych na podstawie odrębnych ustaw.
W myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2022 r., poz. 1327, ze zm.) :
Działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie.
Natomiast zgodnie z art. 3 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy :
Działalność pożytku publicznego może być prowadzona także przez osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego.
W myśl z art. 4 ww. ustawy sfera zadań publicznych, o której mowa w art. 3 ust. 1, obejmuje m.in. zadania w zakresie działalności charytatywnej.
Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że chce Pani dokonać w tym roku i w latach kolejnych darowizny na cele charytatywne – opiekuńcze dla instytucji posiadającej status kościelnej osobowości prawnej - zarejestrowanej w Rejestrze Kościołów i innych Związków Wyznaniowych prowadzonego przez MSWiA, jednakże nie posiadającej ustawy o stosunku Państwa do tegoż, że kościoła.
Zamierza Pani dokonać darowizny z dochodów uzyskiwanych z renty, umowy o pracę lub działalności gospodarczej - jeśli taką by Pani prowadziła w przyszłości. Darowizną będą zarówno pieniądze jak i rzeczy. Środki pieniężne będące przedmiotem darowizny będą wpłacone na rachunek bankowy który jednocześnie może być rachunkiem płatniczym.
W przypadku darowizny nie pieniężnej będzie Pani posiadała dowód przyjęcia tej rzeczy przez obdarowanego, określona zostanie jej wartość oraz Pani dane jako darczyńcy dane identyfikujące obdarowanego. Z odliczenia zamierza Pani skorzystać dopiero po zakończeniu roku w rocznym zeznaniu PIT. Otrzyma Pani sprawozdanie od obdarowanego z wykonania darowizny w ciągu 2 lat od dnia spełnienia darowizny.
Przekazana darowizna nie zostanie odliczona od dochodów opodatkowanych na zasadach określonych w art 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie zostanie odliczona od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, nie zostanie zwrócona darczyńcy w jakiejkolwiek formie.
Wątpliwości Pani budzi kwestia możliwości z korzystania z pełnego odliczenia darowizny przekazanej na cele charytatywno-opiekuńcze kościelnej osobowości prawnej nie posiadającej umowy/ustawy o stosunku Państwa do tej osobowości kościelnej w oparciu o art. 55 ust. 7 ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej.
W myśl art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2022 r., poz. 1360) :
Przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.
Bezpłatność świadczenia oznacza, że nie może ono mieć odpowiednika w świadczeniu drugiej strony umowy, albowiem umowa darowizny jest umową jednostronnie zobowiązującą, a podstawę świadczenia stanowi causa donandi, czyli chęć dokonania przysporzenia majątkowego. Tak więc świadczenie darczyńcy jest bezpłatne wtedy, gdy druga strona umowy nie zobowiązuje się do jakiegokolwiek świadczenia w zamian za uczynioną darowiznę. Nieodpłatność ta oznacza, że darczyńca nie może uzyskać jakiegokolwiek ekwiwalentu w zamian za dokonaną darowiznę ani w chwili jej dokonywania ani też w przyszłości.
Należy wskazać, że jeśli darowizna została przekazana na cele charytatywno-opiekuńcze kościelnym osobom prawnym, wówczas jej odliczenia nie ogranicza żaden limit.
Jednakże podstawą do bezlimitowego odliczenia darowizn kościelnym osobom prawnym na działalność charytatywno-opiekuńczą są ustawy regulujące stosunki Państwa do poszczególnych kościołów, tj.:
1.o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej,
2.o stosunku Państwa do Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego,
3.o stosunku Państwa do Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego w Rzeczypospolitej Polskiej,
4.o stosunku Państwa do Kościoła Chrześcijan Baptystów w Rzeczypospolitej Polskiej,
5.o stosunku Państwa do Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w Rzeczypospolitej Polskiej,
6.o stosunku Państwa do Kościoła Ewangelicko-Metodystycznego w Rzeczypospolitej Polskiej,
7.o stosunku Państwa o stosunku Państwa do Kościoła Zielonoświątkowego w Rzeczypospolitej Polskiej,
8.o stosunku Państwa do Kościoła Starokatolickiego Mariawitów w Rzeczypospolitej Polskiej,
9.o stosunku Państwa do Kościoła Polskokatolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej,
10.o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego Mariawitów w Rzeczypospolitej Polskiej,
11.o stosunku Państwa do Kościoła Ewangelicko-Reformowanego w Rzeczypospolitej Polskiej.
Zgodnie z treścią ww. ustaw regulujących stosunki Państwa do poszczególnych kościołów darowizny na działalność charytatywno-opiekuńczą są wyłączone z podstawy opodatkowania w pełnej wysokości. Jedynym ograniczeniem jest wysokość podstawy opodatkowania podatnika.
Należy wskazać, że przywołany przez Panią art. 55 ust. 7 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. 1989, nr 29, poz. 154 ze zm.) nie ma zastosowania w Pani przypadku, gdyż jak Pani sama wskazuje ustawa ta określa zasady stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego, w tym jego sytuację prawną i majątkową, nie zaś stosunek prawny do instytucji posiadającej status kościelnej osobowości prawnej na rzecz, której zamierza Pani przekazać darowiznę, gdyż jak także sama Pani wskazuje nie ma ustawy o stosunku Państwa do tego kościoła.
Podkreślenia także wymaga, że powoływana przez Panią ustawa o gwarancjach wolności sumienia i wyznania z 23 maja 1989 r. (Dz.U. z 2017 r. poz. 1153, ze zm.) nie zawiera regulacji pozwalających podatnikom skorzystać z pełnego odliczenia dokonywanych przez podatników (w tym Panią) darowizn na rzecz kościelnych osobowości prawnych, czy to posiadających, czy nie posiadających odrębnych ustaw o stosunku Państwa do danych kościołów. Ustawa o gwarancjach wolności sumienia i wyznania w ogóle nie zawiera tego pokroju zapisów. Zapisy o wskazanej wyżej treści są zawarte wyłącznie w ustawach regulujących stosunki Państwa do poszczególnych kościołów.
W świetle przedstawionych wyjaśnień oraz zacytowanych przepisów prawa uznać należy, że w opisanej sytuacji nie ma Pani prawa dokonać odliczenia od dochodu w rozliczeniu za 2021 rok i w latach kolejnych pełnych kwot darowizn przekazanych na na cele charytatywne opiekuńcze dla instytucji posiadającej status kościelnej osobowości prawnej - zarejestrowanej w Rejestrze Kościołowi innych Związków Wyznaniowych prowadzonego przez MSWiA, jednakże nie posiadającej ustawy o stosunku Państwa do tegoż kościoła. Tylko przesłanka posiadania przez kościelną osobę prawną ustawy regulującej stosunek Państwa do danego kościoła może skutkować wyłączeniem z podstawy opodatkowania w pełnej wysokości darowizn przeznaczonych na działalność charytatywno-opiekuńczą prowadzoną przez dany kościół.
W związku z powyższym Pani stanowisko w zakresie pytania nr 1 należy uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Jednocześnie wskazać należy, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Pani wniosku (pytania nr 1). Inne kwestie wynikające z własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒ Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
‒ Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒ w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒ w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).