Obowiązki płatnika związanych z wydaniem nagród w konkursie. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-3.4011.274.2022.1.SJ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 17 czerwca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.274.2022.1.SJ

Temat interpretacji

Obowiązki płatnika związanych z wydaniem nagród w konkursie.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 marca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 23 marca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków płatnika związanych z wydaniem nagród w konkursie. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

X S.A. (dalej jako: „Bank”, „Wnioskodawca”) jest bankiem krajowym w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe. W ramach prowadzonej działalności Bank oferuje produkty bankowe klientom detalicznym, biznesowym i korporacyjnym. Bank oferuje swoje produkty bezpośrednio poprzez sieć swoich placówek (oddziałów) lub za pośrednictwem agentów, czyli podmiotów gospodarczych prowadzących placówki pod szyldem X S.A. na zasadzie franczyzy (dalej jako: „Placówka franczyzowa”). Na podstawie zawartej z Bankiem umowy agencyjnej agenci (franczyzobiorcy) prowadzący Placówki franczyzowe wykonują, w imieniu Banku, podstawowe czynności bankowe na rzecz klientów (przede wszystkim w otwieraniu i prowadzeniu rachunków bankowych, udzielaniu kredytów i pożyczek) Szczegółowe informacje dla franczyzobiorców opublikowane są na stronie internetowej Banku.

W celu zwiększenia sprzedaży produktów bankowych Bank cyklicznie podejmuje różnego rodzaju działania marketingowe. Jednym z takich działań jest organizowanie konkursów motywacyjnych (dalej jako: „Konkurs”). Konkursy takie kierowane są m.in. do pracowników Placówek franczyzowych (tj. agentów), którzy nie są powiązani z Bankiem umowami cywilnoprawnymi lub umowami o pracę (dalej jako: „Uczestnik”). Zasady Konkursów są regulowane szczegółowymi regulaminami.

Konkurs ma na celu nagrodzenie Uczestników, których zadaniem jest sprzedanie jak największej liczby określonych produktów bankowych Wnioskodawcy. Celem umożliwienia rywalizacji w czasie trwania konkursu, Uczestnicy otrzymują poglądowy raport o bieżących wynikach Konkursu.

Zgodnie z regulaminem uprawnionymi do otrzymania nagrody w Konkursie są wyłącznie Uczestnicy, którzy zrealizują ustalony poziom sprzedaży (dalej jako: „Target”) w danym okresie rozliczeniowym, przez co okażą się lepsi od pozostałych Uczestników konkursu. Zatem sam fakt dokonywania sprzedaży produktów nie będzie gwarantował otrzymania nagrody w przypadku nie osiągnięcia odpowiedniego poziomu sprzedaży w danym okresie rozliczeniowym. Tylko najlepsi sprzedawcy zostaną bowiem nagrodzeni (dalej jako: „Zwycięzca”). Ustalony poziom sprzedaży do zrealizowania w danym okresie rozliczeniowym określa regulamin. Regulamin określa wszystkie istotne elementy jak nazwę, organizatora, uczestników konkursu, nagrody, zasady wyboru zwycięzców w drodze wzajemnej rywalizacji w stopniu pozwalającym na nagrodzenie najlepszych uczestników, wskazanie osób odpowiedzialnych za prawidłowy i zgodny z regulaminem przebieg akcji, zasady składania reklamacji oraz szczegółowe zasady wydania nagród.

Zgodnie z regulaminem nagroda jest przyznawana przez Bank w formie eKarty podarunkowej o określonej wartości pieniężnej ustalonej w zależności od wielkości zrealizowanego Targetu. Za pomocą eKarty podarunkowej,  Zwycięzca może dokonywać zakupów w sklepach stacjonarnych i internetowych na terenie Polski. eKarta podarunkowa” jest instrumentem płatniczym w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych w formie karty przedpłaconą wydawanej w formie elektronicznej o określonym terminie ważności (po wygaśnięciu ważności karty środki pieniężne zapisane na rachunku karty wracają do wydawcy karty). W praktyce Zwycięzca może, ale nie musi wykorzystać całej wartości otrzymanej eKarty.

Pytanie

Czy Bank, jako organizator Konkursu, jest zobowiązany pobrać od wartości przekazywanych Zwycięzcom nagród 10% zryczałtowany podatek dochodowy określony w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, jest On zobowiązany, jako organizator i fundator nagród, pobrać od wartości przekazanych Zwycięzcom nagród 10% zryczałtowany podatek dochodowy określony w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa o PIT).

W ocenie Wnioskodawcy, przedmiotowe przedsięwzięcie marketingowe, powinno być uznane za konkurs w rozumieniu przepisów ustawy o PIT i tym samym nagrody wypłacane na rzecz Uczestników – zwycięzców powinny być opodatkowane zryczałtowanym 10% podatkiem dochodowym.

Zgodnie bowiem z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Ustawy o PIT nie definiują pojęcia „konkurs”, brak jest również legalnej definicji tego terminu w obowiązującym systemie prawnym. Zatem w celu określenia znaczenia przedmiotowego pojęcia zasadne jest zastosowanie wykładni językowej. Zgodnie z definicjami zawartymi w Słownikach Języka Polskiego konkurs to:

-impreza, przedsięwzięcie dające możność wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac;

-przedsięwzięcie najczęściej o charakterze artystycznym, rozrywkowym lub sportowym, dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp. zwykle wyróżnianych nagrodami;

-impreza o określonym regulaminie, której celem jest wyłonienie w drodze eliminacji kogoś lub czegoś najlepszego w danej dziedzinie, zwykle połączona z przyznaniem nagród.

Z powyższych definicji wynika, że dane przedsięwzięcie można określić mianem konkursu, jeżeli zawiera w sobie element rywalizacji, którego przejawem jest nagradzanie najlepszych uczestników.

Natomiast z praktyki organów podatkowych i orzecznictwa sądów wynika, że o konkursowym charakterze przedsięwzięcia świadczy istnienie regulaminu konkursu określającego nazwę, organizatora, uczestników konkursu, nagrody, zasady wyboru zwycięzców, wyłonienie zwycięzców na drodze wzajemnej rywalizacji w stopniu pozwalającym na nagrodzenie najlepszych uczestników, wskazanie osób odpowiedzialnych za prawidłowy i zgodny z regulaminem przebieg akcji oraz zasady wydania nagród.

Odnosząc powyższe do przedmiotowego stanu faktycznego, należy podkreślić, że przedsięwzięcie, którego organizatorem jest Bank posiada wszystkie elementy przedmiotowo istotne dla konkursu, a mianowicie przeprowadzane jest w oparciu o zaakceptowany przez Uczestników regulamin, który określa zarówno nazwę konkursu, organizatora konkursu oraz nagrody. Zgodnie z regulaminem, przedsięwzięcie skierowane jest do konkretnego grona adresatów (Uczestników), do którego należą osoby zaangażowane w sprzedaż produktów bankowych Wnioskodawcy. Regulamin zawiera zasady wyboru zwycięzców oraz osoby odpowiedzialne za prawidłowy i zgodny przebieg akcji.

Jednocześnie zaznaczyć należy, że przepisy ustawy o PIT nie zawierają żadnych ograniczeń co do grona odbiorców, do których powinien być skierowany konkurs. W ocenie Wnioskodawcy konkurs może być zatem adresowany również do pracowników Placówek franczyzowych zaangażowanych w sprzedaż produktów Banku, niebędących jednocześnie Jego pracownikami. Pomiędzy Uczestnikami Konkursu wystąpią bowiem elementy rywalizacji i współzawodnictwa, tj.: na otrzymanie nagrody będą miały szansę tylko te osoby, które osiągną odpowiedni poziom sprzedaży produktów - Target. Innymi słowy, zaangażowanie Uczestnika w sprzedaż produktów nie będzie gwarantowało otrzymania nagrody w przypadku nie osiągnięcia odpowiedniego poziomu sprzedaży (Targetu) w danym okresie rozliczeniowym. Dopiero najlepsi z nich zostaną zwycięzcami i otrzymają nagrody w postaci eKart podarunkowych.

Również zgodnie z ugruntowaną już linią orzeczniczą nie można twierdzić, że wystąpienie elementu motywacyjnego podczas realizacji tego typu przedsięwzięć pozbawia je charakteru konkursu lub też, że ich organizowanie stanowi dodatkową gratyfikację (premię) za dobrze wykonaną pracę, a nie wygraną w konkursie (patrz przykładowo: wyrok WSA w Warszawie z 27 marca 2014 r., sygn. akt III SA/Wa 2536/13, WSA w Warszawie z 3 grudnia 2014 r., sygn. akt III SA/Wa 1114/14, WSA w Warszawie z 13 listopada 2013 r., sygn. akt III SA/Wa 999/13). Co do zasady bowiem programy motywacyjne, prowadzane są w celu zintegrowania pracowników, poprawy atmosfery i wydajności pracy i są elementem polityki zarządzania kapitałem w relacji pracodawca - pracownicy. W przypadku przedsięwzięcia opisanego w przedmiotowym wniosku tego typu relacja nie będzie zachodzić, gdyż Uczestników Konkursu nie będzie łączyć z Bankiem – organizatorem stosunek pracy.

Skoro zatem ustawodawca nie uzależnia zastosowania normy z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT od spełniania dodatkowych warunków dotyczących np. występowania bądź braku elementów motywacyjnych, to Bank stoi na stanowisku, że przedsięwzięcie (Konkurs), którego jest organizatorem może zostać zaklasyfikowane jako konkurs w rozumieniu powołanego przepisu.

Powyższe stanowisko Banku znajduje potwierdzenie również w interpretacjach organów podatkowych, przykładowo: interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 18 sierpnia 2021 r., nr 0112-KDWL.4011.86.2021.1.TW oraz interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 20 marca 2020 r., nr 0113-KDIPT2-3.4011.51.2020.2.MS.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy źródłem przychodów są inne źródła.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Z kolei w myśl art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy:

Od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Z kolei stosownie do art. 41 ust. 1 ww. ustawy:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.

Biorąc pod uwagę treść art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Natomiast art. 42 ust. 1a ww. ustawy, stanowi, że:

W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.

Przystępując do oceny skutków podatkowych przyznania nagród w organizowanym przez Państwa konkursie zauważyć należy, że przepisy podatkowe posługują się pojęciami „konkurs”, „nagroda” nie zawierając ich definicji. W tej sytuacji uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej.

Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN: „konkurs” jest to przedsięwzięcie dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac, itp., natomiast „nagroda” to dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach, itp.

Z definicji tych wynika, że jakieś przedsięwzięcie można określić mianem konkursu, jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie, mające na celu wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Również ważnym jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

Z opisu sprawy przedstawionego przez Państwa we wniosku wynika, że w celu zwiększenia sprzedaży produktów bankowych cyklicznie podejmujecie Państwo różnego rodzaju działania marketingowe. Jednym z takich działań jest organizowanie konkursów motywacyjnych. Konkursy takie kierowane są m.in. do pracowników Placówek franczyzowych, którzy nie są powiązani z Państwem umowami cywilnoprawnymi lub umowami o pracę. Zasady konkursów są regulowane szczegółowymi regulaminami. Konkurs ma na celu nagrodzenie Uczestników, których zadaniem jest sprzedanie jak największej liczby określonych produktów bankowych Wnioskodawcy. Celem umożliwienia rywalizacji w czasie trwania konkursu, uczestnicy otrzymują poglądowy raport o jego bieżących wynikach. Zgodnie z regulaminem uprawnionymi do otrzymania nagrody w konkursie są wyłącznie uczestnicy, którzy zrealizują ustalony poziom sprzedaży w danym okresie rozliczeniowym, przez co okażą się lepsi od pozostałych uczestników konkursu. Tylko najlepsi sprzedawcy zostaną bowiem nagrodzeni. Ustalony poziom sprzedaży do zrealizowania w danym okresie rozliczeniowym określa regulamin. Regulamin określa wszystkie istotne elementy jak nazwę, organizatora, uczestników konkursu, nagrody, zasady wyboru zwycięzców w drodze wzajemnej rywalizacji w stopniu pozwalającym na nagrodzenie najlepszych uczestników, wskazanie osób odpowiedzialnych za prawidłowy i zgodny z regulaminem przebieg akcji, zasady składania reklamacji oraz szczegółowe zasady wydania nagród.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe i przepisy prawa stwierdzić należy, że przedmiotowe zdarzenie należy kwalifikować jako konkurs w rozumieniu prawa podatkowego, a zatem znajdzie zastosowanie przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z tym Państwo, jako organizator konkursu, będą zobowiązany pobrać od wartości przekazywanych zwycięzcom nagród 10% zryczałtowany podatek dochodowy.

Tym samym, Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).