Obowiązki płatnika. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-3.4011.154.2022.1.RR

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 31 maja 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.154.2022.1.RR

Temat interpretacji

Obowiązki płatnika.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 lutego 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 11 lutego 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków płatnika. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

(…) (dalej jako: Wnioskodawca, Szkoła lub Uczelnia) zgodnie z obowiązującą ustawą z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. 2021 poz. 478 ze zm., dalej jako Pswn) jest uczelnią publiczną. Szkoła powstała na mocy (…) w sprawie utworzenia Szkoły. Swoją działalność rozpoczęła począwszy od 1 września 2001 r.

Na podstawie art. 17 ust.1 pkt 1 Pswn, organami uczelni publicznej są: Rada Uczelni, Rektor i Senat.

W art. 19 ust. 1 powyższej ustawy postanowiono, że w skład Rady Uczelni wchodzi 6 albo 8 osób powoływanych przez Senat oraz przewodniczący samorządu studenckiego.

W Szkole Rada Uczelni składa się z :

a)3 osób ze wspólnoty uczelni, wybranych przez Senat,

b)3 osób spoza wspólnoty uczelni, wybranych przez Senat oraz

c)przewodniczącego samorządu studenckiego.

Do zadań Rady Uczelni należy:

-opiniowanie strategii uczelni,

-opiniowanie projektu statutu,

-monitorowanie gospodarki finansowej uczelni,

-monitorowanie zarządzania uczelnią,

-wskazywanie kandydatów na rektora, po zaopiniowaniu przez Senat,

-opiniowanie sprawozdania z realizacji strategii uczelni,

-wykonywanie innych zadań określonych w statucie,

-opiniowanie planu rzeczowo-finansowego,

-zatwierdzanie sprawozdania z wykonania planu rzeczowo-finansowego,

-zatwierdzanie sprawozdania finansowego.

Ponadto, do zadań Rady Uczelni należy m.in. wybór firmy audytorskiej, wyrażenie zgody na wykonywanie dodatkowego zajęcia przez Rektora czy wyrażanie zgody, o której mowa w art 423 ust.2 Pswn.

Zgodnie z art. 22 ust. 4 Pswn, członkom Rady Uczelni powoływanym przez Senat przysługuje miesięczne wynagrodzenie, którego wysokość nie może przekroczyć 67% minimalnego miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego dla profesora w uczelni publicznej, określonego w przepisach wydanych na podstawie art. 137 ust. 2 Pswn, którego wysokość ustala Senat.

Mając na uwadze, iż Rada Uczelni posiada kompetencje do podejmowania wiążących rozstrzygnięć dotyczących całej osoby prawnej, jaką jest Uczelnia, a także jest organem współdecydującym w istotnych sprawach dotyczących zarządzania mieniem Uczelni, takich jak oddanie wartościowych aktywów trwałych, Wnioskodawca traktuje wskazane powyżej wynagrodzenie jako przychód osiągany z działalności wykonywanej osobiście ze względu na stanowiący charakter organu jakim jest Rada Uczelni. W związku z tym Wnioskodawca jako płatnik podatku dochodowego pobiera od wypłacanych wynagrodzeń zaliczkę na podatek dochodowy, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej jako pdof), stosuje koszty uzyskania przychodów i po zakończeniu roku podatkowego wystawia członkom Rady Uczelni deklaracje na formularzu PIT-11.

Pytania:

1.Czy wynagrodzenie wypłacone członkom Rady Uczelni stanowi przychód z działalności wykonywanej osobiście?

2.Czy Wnioskodawca zobowiązany jest do naliczenia i potrącenia podatku dochodowego z uwzględnieniem kosztów uzyskania przychodu określonych w art. 22 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu wypłacanego wynagrodzenia członkom Rady Uczelni?

3.Czy Wnioskodawca zobowiązany jest do poboru zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od wskazanego powyżej wynagrodzenia?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy, wynagrodzenie członków Rady Uczelni wybranych przez Senat Szkoły stanowi przychód z działalności wykonywanej osobiście.

Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, wyrażoną w art. 9 ust. 1 pdof, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 11 pdof, za przychody uznaje się, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postanowione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 2 pdof, źródłem przychodów jest działalność wykonywana osobiście.

Za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się ściśle określone kategorie przychodów wymienione w art. 13 pdof. W myśl postanowień wskazanego artykułu za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się w szczególności przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych (art. 13 pkt 7).

O zakwalifikowaniu otrzymanego wynagrodzenia do źródła jakim jest działalność wykonywana osobiście w przypadku organów stanowiących osób prawnych decyduje spełnienie określonych warunków, tj. osoba zasiada w organie osoby prawnej oraz ów organ ma charakter stanowiący, czyli decydujący o funkcjonowaniu jednostki, posiadający kompetencje do wpływania na jej działalność.

Niewątpliwie Szkoła jest jednostką sektora finansów publicznych – osobą prawną utworzoną na podstawie Rozporządzenia Rady Ministrów. Członkowie Rady Uczelni są zaś powoływani do „innych organów stanowiących” w rozumieniu art. 13 pkt 7 pdof.

Wnioskodawca mając na względzie, że Rada Uczelni posiada kompetencje do podejmowania wiążących rozstrzygnięć dotyczących całej osoby prawnej, w szczególności poprzez współdecydowanie w istotnych sprawach dotyczących zarządzania mieniem Uczelni, takich jak między innymi oddanie wartościowych aktywów trwałych na okres dłuższy niż 180 dni w roku kalendarzowym, stoi na stanowisku, iż jest ona organem stanowiącym Uczelni, analogicznie jak rada nadzorcza czy komisja rewizyjna w spółkach kapitałowych. Rada Uczelni łączy bowiem w sobie funkcje opiniodawcze, kontrolne i stanowiące, podobnie jak rada nadzorcza. Poza tym w przepisie mowa jest o ,,innych organach stanowiących”, co również wskazuje na to, iż ustawodawca do kategorii organów stanowiących zaliczył zarząd, radę nadzorczą i komisje osoby prawnej.

Dodatkowo należy wskazać, iż pdof nie zawiera definicji legalnej pojęcia „organ stanowiący osoby prawnej”. Na gruncie omawianej sprawy stwierdzić należy, że wynagrodzenie z tytułu pełnienia funkcji członka Rady Uczelni stanowi przychód z działalności wykonywanej osobiście, o którym mowa w art. 13 pkt 7 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 2 pdof ( por. pismo Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 15 grudnia 2021 r. 0113-KDIPT2-3.4011.855.2021.SJ).

Rada Uczelni jest organem stanowiącym Uczelni, zatem powyższe zakwalifikowanie otrzymanego przez jej członków wynagrodzenia do źródła przychodów jakim jest działalność wykonywana osobiście znajduje swoje uzasadnienie.

W takiej sytuacji, na Wnioskodawcy ciążą obowiązki płatnika, wynikające z art. 41 ust. 1 pdof. W myśl tego przepisu, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Zastosowanie znajdzie zatem art. 22 ust. 9 pkt 5 powołanej ustawy, w myśl którego koszty uzyskania niektórych przychodów określa się z tytułów określonych w art. 13 pkt 5, 7 i 9 w wysokości określonej w ust. 2 pkt 1, a jeżeli podatnik tego samego rodzaju przychody uzyskuje od więcej niż jednego podmiotu albo od tego samego podmiotu, ale z tytułu kilku stosunków prawnych, w wysokości określonej w ust. 2 pkt 2.

Powyższe argumenty przemawiają o celowości naliczania i potrącania podatku dochodowego w wysokości 17% od wskazanych wynagrodzeń, a w celu obliczenia wysokości należnego podatku pomniejszenia ich o koszty uzyskania przychodu, oraz pobierania zaliczki na podatek dochodowy od tych wynagrodzeń. Dodatkowo po zakończeniu roku podatkowego Wnioskodawca wystawia członkom Rady Uczelni deklarację na formularzu PIT-11, a uzyskane przychody ujmuje w części E w punkcie 4: działalność wykonywana osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 2, 4-9 ustawy, w tym umowy o dzieło oraz czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, z wyjątkiem należności wykazanych w wierszach 5 i 6.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), naadres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.