W zakresie opodatkowania świadczenia wdowiego uzyskiwanego ze Stanów Zjednoczonych Ameryki. - Interpretacja - 0114-KDIP3-2.4011.414.2022.2.MJ

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 26 maja 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.414.2022.2.MJ

Temat interpretacji

W zakresie opodatkowania świadczenia wdowiego uzyskiwanego ze Stanów Zjednoczonych Ameryki.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe oraz w części nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest :

-prawidłowe - w zakresie opodatkowania świadczenia wdowiego z USA,

-nieprawidłowe – w zakresie możliwości dokonania przez bank korekty nienależnie pobranych zaliczek na podatek dochodowy od świadczenia wdowiego.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

8 kwietnia 2022 r. wpłynął Pani wniosek z 7 kwietnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy skutków podatkowych otrzymania świadczenia wdowiego z USA.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Do USA przyleciała Pani 17 marca 1997 roku. Ślub z J. M. zawarła Pani 18 lipca 2000 roku. Od lutego 2001 roku otrzymała Pani status rezydenta USA i przebywała Pani tam na zasadach wizy migracyjnej przez sponsorowanie rodzinne. Po ślubie zamieszkaliście pod adresem: (…). Pani mąż J. M. urodzony 9 marca 1937 roku mieszkał i pracował w Stanach Zjednoczonych Ameryki, tam też zmarł 11 czerwca 2001 roku. Po śmierci męża, jako małżonka wystąpiła Pani do Social Security Administration z wnioskiem o przyznanie Pani świadczenia wdowiego z ubezpieczenia społecznego. Decyzję o przyznaniu takiego świadczenia dostała Pani w 2006 roku z naliczonym świadczeniem w wysokości 1386 USD. Otrzymuje je Pani do obecnej chwili. Do Polski wróciła Pani 1 sierpnia 2020 roku do swojego mieszkania w K. ul. (…) i obecnie Pani interesy życiowe i podatkowe związane są tylko z Polską. Tu podlega Pani nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, tj. posiada Pani ośrodek interesów życiowych w Polsce oraz przebywa Pani na terytorium RP dłużej niż 183 dni w roku podatkowym. W Polsce otrzymuje Pani również polską emeryturę z ZUS. Świadczenie wdowie z USA otrzymuje Pani co miesiąc na podstawie świadczeń rodzinnych obowiązujących w USA. Z tytułu wypłacanego do Polski świadczenia nie jest potrącany amerykański federalny podatek dochodowy. Konsul generalny USA Biuro Świadczeń Federalnych pismem z 18 października 2021 roku potwierdził, że jest to wypłata świadczenia wdowiego i z uwagi na zachowany status rezydenta Stanów Zjednoczonych amerykański federalny podatek dochodowy nie jest potrącany. Bank (…) o/(…) od pierwszej wpłaty 3 listopada 2021 pobiera zarówno zaliczkę na podatek dochodowy, jak i składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Do banku wpływa 1878 USD, potrącane jest 342,80 USD. Uważa Pani, że świadczenie wdowie wypłacane przez rząd Stanów Zjednoczonych stanowi przychód zwolniony od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r o podatku dochodowym od osób fizycznych i bank jako płatnik nie powinien ich pobierać i skorygować już pobrane. Posiada Pani obywatelstwo polskie, w USA ma Pani tylko status stałego rezydenta. Zgodnie z najnowszym pismem z ambasady USA Pani świadczenie wdowie przyznane na podstawie amerykańskich federalnych przepisów emerytalno-rentowych ze względu na zachowany status stałego rezydenta USA od wypłacanego Pani świadczenia amerykański federalny podatek dochodowy nie jest potrącany czyli rozumie Pani, że w Stanach Zjednoczonych Ameryki Pani świadczenie jest zwolnione z podatku dochodowego. W odniesieniu do pytania drugiego - Bank (…) o/(…) od pierwszej wpłaty 3 listopada 2021 pobiera zarówno zaliczkę na podatek dochodowy, jak i składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Do banku wpływa 1878 USD, potrącane jest 342,80 USD. Czy bank powinien pobierać w/w zaliczkę i ją ewentualnie zwrócić

Pytania

1.Czy wypłacane przez rząd Stanów Zjednoczonych świadczenie wdowie stanowi przychód zwolniony od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku od osób fizycznych, a w konsekwencji czy bank jako płatnik powinien pobrać zaliczki od przychodów zwolnionych od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

2.Czy bank powinien dokonać korekty ewentualnych nienależnie pobranych zaliczek na podatek dochodowy od świadczenia wdowiego wypłacanego przez rząd USA?

Pani stanowisko w sprawie

Uważa Pani, że świadczenie wdowie wypłacane przez rząd Stanów Zjednoczonych stanowi przychód zwolniony od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych z uwagi na swój socjalny charakter, niezwiązany i nieuzależniony od nabycia przez Panią uprawnień emerytalno- rentowych.

Bank jako płatnik nie powinien pobierać od ww. świadczenia wdowiego zaliczek na podatek dochodowy i skorygować już pobrane.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest:

-prawidłowe - w zakresie opodatkowania świadczenia wdowiego z USA,

-nieprawidłowe – w zakresie możliwości dokonania przez bank korekty nienależnie pobranych zaliczek na podatek dochodowy od świadczenia wdowiego.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Na podstawie art. 3 ust. 1a ww. ustawy:

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Według art. 3 ust. 2a ww. ustawy:

Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Z art. 4a ww. ustawy wynika, że:

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Opodatkowanie świadczenia w świetle Umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania

Z uwagi na fakt, że świadczenie wypłacane jest ze Stanów Zjednoczonych Ameryki w niniejszej sprawie znajdą zastosowanie postanowienia Umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanej w Waszyngtonie dnia 8 października 1974 r. (Dz. U. z 1976 r. Nr 31 poz. 178).

Przy czym, powyższa Umowa nie zawiera odrębnego artykułu dotyczącego opodatkowania świadczeń rodzinnych. Oznacza to, że dochód ten podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych, zgodnie z postanowieniami art. 5 ww. Umowy („Ogólne zasady opodatkowania”).

W myśl art. 5 ust. 1 ww. Umowy:

Osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie może być opodatkowana przez drugie Umawiające się Państwo z tytułu dochodu pochodzącego ze źródeł drugiego Umawiającego się Państwa i tylko z tytułu takiego dochodu, zgodnie ze wszystkimi ograniczeniami zawartymi w niniejszej Umowie.

Przepis art. 5 ust. 2 cyt. Umowy stanowi, że:

Postanowienia niniejszej Umowy nie będą w żaden sposób stwarzały ograniczenia wobec wyłączeń, zwolnień, zmniejszeń, zaliczeń lub innych przywilejów, przyznanych obecnie lub w przyszłości przez:

a)prawo jednego z Umawiających się Państw przy określeniu podatków pobieranych przez to Umawiające się Państwo lub

b)przez każdą inną umowę zawartą pomiędzy Umawiającymi się Państwami.

Stosownie do art. 5 ust. 3 Umowy:

Bez względu na postanowienia niniejszej Umowy, z wyłączeniem ustępu 4, Umawiające się Państwo może opodatkować obywatela tego Umawiającego się Państwa lub osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w tym Umawiającym się Państwie (zgodnie z zasadami artkułu 4, tak jakby niniejsza Umowa nie weszła w życie.

Z przywołanych powyżej przepisów wynika, że Polska ma prawo opodatkować dochód uzyskany z tytułu świadczenia rodzinnego wypłacanego ze Stanów Zjednoczonych osobie mającej miejsce zamieszkania na terytorium Polski.

Prawo to wynika z zapisu art. 5 ust. 3 Umowy, zgodnie z którym:

Państwu rezydencji przysługuje pełne prawo do opodatkowania dochodów osoby mającej na jego terytorium miejsce zamieszkania.

Zgodnie z postanowieniami Umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu świadczenie wdowie otrzymywane przez Pana z USA podlega opodatkowaniu w Polsce.

Opodatkowanie świadczenia w Polsce w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych

Zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści powyższego przepisu wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartym w tej ustawie, bądź od których zaniechano poboru podatku.

Z kolei stosownie do treści art. 11 ustawy:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Natomiast z treści art. 12 ust. 7 cyt. ustawy wynika, że:

Przez emeryturę lub rentę rozumie się łączną kwotę świadczeń emerytalnych i rentowych, w tym kwoty emerytur kapitałowych wypłacanych na podstawie ustawy o emeryturach kapitałowych, wraz ze wzrostami i dodatkami, z wyłączeniem dodatków rodzinnych i pielęgnacyjnych oraz dodatków dla sierot zupełnych do rent rodzinnych.

Zwolnienie z opodatkowania świadczenia rodzinnego z USA

Art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że:

Wolne od podatku dochodowego są świadczenia rodzinne otrzymane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych, dodatki rodzinne i pielęgnacyjne, zasiłki dla opiekunów otrzymane na podstawie przepisów o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów, świadczenia pieniężne otrzymane w przypadku bezskuteczności egzekucji alimentów, zasiłki porodowe otrzymane na podstawie odrębnych przepisów oraz świadczenie wychowawcze otrzymane na podstawie przepisów o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci.

Przedstawiła Pani informacje, z których wynika, że:

1.posiada Pani obywatelstwo polskie,

2.do Polski wróciła Pani 1 sierpnia 2020 roku i obecnie Pani interesy życiowe i podatkowe związane są tylko z Polską,

3.od 2006 roku ma Pani wypłacane przez Social Security Administration świadczenie wdowie,

4.świadczenie te otrzymuje Pani na podstawie świadczeń rodzinnych obowiązujących w USA.

W sytuacji gdy – jak wskazała Pani w opisie sprawy – świadczenie wdowie jest traktowane w Stanach Zjednoczonych jako świadczenia rodzinne – to jest ono w Polsce zwolnione z zapłaty podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji, bank nie powinien pobierać zaliczek na podatek dochodowy od wypłacanego świadczenia.

Pani stanowisko w zakresie pytania 1 jest prawidłowe.

Przechodząc natomiast do kwestii objętej pytaniem oznaczonym we wniosku Nr 2, dotyczącym możliwości dokonania przez bank korekty nienależnie pobranych zaliczek na podatek dochodowy od świadczenia wdowiego wypłacanego przez rząd USA, stwierdzić należy, że kwestię złożenia korekty deklaracji regulują przepisy ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).

W myśl art. 81 § 1 i 2 Ordynacji podatkowej:

Jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.

Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji.

Zgodnie z art. 3 pkt 5 Ordynacji podatkowej:

Ilekroć w ustawie jest mowa o deklaracjach –  rozumie się przez to również zeznania, wykazy, zestawienia, sprawozdania oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego, podatnicy, płatnicy i inkasenci.

Na podstawie art. 81b § 1 pkt 1 i 2 Ordynacji podatkowej, uprawnienie do skorygowania deklaracji:

1) ulega zawieszeniu na czas trwania postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej - w zakresie objętym tym postępowaniem lub kontrolą;

2) przysługuje nadal po zakończeniu:

a) kontroli podatkowej,

b)postępowania podatkowego - w zakresie nieobjętym decyzją określającą wysokość zobowiązania podatkowego.

W tym miejscu należy wskazać, że zwrot nadpłaconego podatku regulują przepisy Ordynacji podatkowej.

Zgodnie z art. 72 § 1 Ordynacji podatkowej, za nadpłatę uważa się kwotę:

1.nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego podatku;

2.podatku pobraną przez płatnika nienależnie lub w wysokości większej od należnej;

3.zobowiązania zapłaconego przez płatnika lub inkasenta, jeżeli w decyzji, o której mowa w art. 30 § 4, określono je nienależnie lub w wysokości większej od należnej;

4.zobowiązania zapłaconego przez osobę trzecią lub spadkobiercę, jeżeli w decyzji o ich odpowiedzialności podatkowej lub decyzji ustalającej wysokość zobowiązania podatkowego spadkodawcy określono je nienależnie lub w wysokości większej od należnej.

Stosowanie do art. 73 § 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej:

Nadpłata powstaje, z zastrzeżeniem § 2, z dniem pobrania przez płatnika podatku nienależnego lub w wysokości większej od należnej.

W myśl art. 75 § 1 Ordynacji podatkowej:

Jeżeli podatnik kwestionuje zasadność pobrania przez płatnika podatku albo wysokość pobranego podatku, może złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty podatku.

Natomiast art. 75 § 2 Ordynacji podatkowej stanowi:

Uprawnienie do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty przysługuje podatnikom, płatnikom i inkasentom oraz osobom, które były wspólnikami spółki cywilnej w momencie rozwiązania spółki w zakresie zobowiązań spółki. Płatnik lub inkasent jest uprawniony do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty, jeżeli wpłacony podatek nie został pobrany od podatnika.

Płatnik może złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty tylko w sytuacjach powodujących uszczerbek w jego majątku, gdy na skutek własnych błędów zadeklarował oraz wpłacił podatek w wysokości większej od należnej albo większej od pobranej.

W analizowanym przypadku nadpłata powstała na skutek nienależnie pobranych przez płatnika, tj. przez bank, zaliczek na podatek dochodowy od wypłacanego Pani świadczenia wdowiego.

W takim przypadku po stronie płatnika (banku) nie powstała nadpłata, wobec czego nie jest on uprawniony do wystąpienia z żądaniem stwierdzenia nadpłaty. W opisanej sytuacji prawo do wystąpienia z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty, na podstawie art. 75 § 1 tej ustawy, przysługuje Pani.

Pani stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy :

  • stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz
  • zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pani sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i musi się Pani zastosować do interpretacji.

-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).