Temat interpretacji
Ulgi na zabytki
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzeń przyszłych w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
22 lutego 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 22 lutego 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 24 kwietnia 2022 r. (wpływ 24 kwietnia 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzeń przyszłych
Posiada Pan z żoną obywatelstwo polskie. Nie posiadają Państwo innego obywatelstwa. Jest Pan z małżonką polskimi rezydentami podatkowymi.
Dnia 22 grudnia 2021r., nabył Pan z żoną nieruchomość położoną (…) zabudowaną budynkiem mieszkalnym o powierzchni 124 m2 wraz z przynależnością w postaci budynku niemieszkalnego o powierzchni 40 m2, oznaczoną jako działka nr 7 , mającą urządzoną księgę wieczystą nr (…).
Nabycie nastąpiło w formie aktu notarialnego (…) sporządzonego przez notariusza (…).
Cena nabycia wyniosła (…).
Nieruchomość nabyta została w czasie trwania małżeństwa do wspólności majątkowej małżeńskiej. Nieruchomość (…) została wpisana indywidualnie na listę zabytków gminnych oraz znajduje się jako element zabytku wpisanego do rejestru zabytków województwa (…).
Potwierdzeniem tego jest: (…) z dnia (…) 2020 r. w sprawie przyjęcia (.).
Wg kt 5.3.1. dla każdego z 907 obiektów zabytkowych objętych ochroną konserwatorską jest prowadzona karta adresowa, opracowana zgodnie z obowiązującymi przepisami. Jednakże, po aktualizacji Gminnej Ewidencji Zabytków miasta (…), przyjętej w/w Zarządzeniem (…), na wniosek właścicieli nieruchomości położonej (…), została ona wykreślona z Wojewódzkiej Ewidencji Zabytków a co za tym idzie z (…).
Wg 5.4. Zabytki w gminnej ewidencji zabytków. Na podstawie art. 22 pkt 4 Ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami Prezydent Miasta (…) prowadzi Gminną Ewidencję Zabytków, która została zaktualizowana i przyjęta Zarządzeniem nr (…) Prezydenta Miasta (...) z dnia (…) 2019 r. Wykaz obejmuje xxx zabytków, w tym xxx obiektów zabytkowych i xxx zespołów zabytkowych, na które składa się dodatkowo xxx obiektów zabytkowych (…). Dla każdego z xxx obiektów zabytkowych objętych ochroną konserwatorską jest prowadzona karta adresowa, opracowana zgodnie z obowiązującymi przepisami. Uchwała ta zawiera Aneks (…). Wykaz kart adresowych zabytków nieruchomych ujętych w Gminnej Ewidencji Zabytków miasta(…) - w którym jest ujęty zabytek nieruchomy (…).
Nadto Zarządzenie nr (…) Prezydenta Miasta (…) z dnia 30 listopada 2021 r. w sprawie Gminnej Ewidencji Zabytków Miasta (…) - wymienia w pkt xxx zabytek nieruchomy (…).
Na terenie Gminy Miasto (…) wszystkie obowiązujące miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego podlegają uzgodnieniu z wojewódzkim konserwatorem zabytków w zakresie kształtowania zabudowy i zagospodarowania terenu. W miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego miasta (…), uwzględnia się w zależności od występowania ochronę: 1) zabytków nieruchomych wpisanych do rejestru zabytków (obiektów i obszarów), dla których zasady ochrony określają przepisy ustawy o ochronie zabytków i opieki nad zabytkami; 2) innych zabytków nieruchomych, znajdujących się w gminnej ewidencji zabytków, dla których ustala się ochronę konserwatorską na podstawie ustaleń planu miejscowego; 3) strefy ścisłej ochrony konserwatorskiej - wpisana do rejestru zabytków w granicach określonych decyzją wpisu do rejestru zabytków z dn. (…), pod pozycją (…), chroniona zgodnie z przepisami ustawy o ochronie zabytków i opieki nad zabytkami; 4) strefy ochrony historycznej struktury przestrzennej objęta ochroną na podstawie ustaleń planu, która obejmuje obszar wykształcony od końca XIX w. do 1939 r. położony (…).
Obszar położony w strefie obejmuje elementy historycznego układu przestrzennego miasta oraz zabudowę. Ochronie i rewitalizacji historycznego układu przestrzennego podlegają: 1) zachowanie i rozplanowanie ulic i placów; 2) zachowanie historycznych linii zabudowy; 3) zachowanie charakteru wnętrz urbanistycznych; 4) zachowanie zabudowy historycznej oraz jej konserwacja i rewitalizacja; 5) zachowanie zasadniczych proporcji gabarytowych zabudowy; 6) dostosowanie współczesnych funkcji do wartości zabytkowych poprzez nawiązanie do historycznego programu mieszkalno-usługowego z wyłączeniem funkcji uciążliwych.
Sposoby ochrony oraz działania konserwatorskie w obszarze strefy ochronny: 1) uzgadnianie z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków wszelkich działań inwestorskich, podziałów geodezyjnych, zmiany sposobu użytkowania, prac ziemnych, remontów, wprowadzenia nowej zabudowy kubaturowej, małych form architektonicznych oraz elementów reklamowych; 2) konserwator może warunkować swoje decyzje i uzgodnienia wymogiem wykonania dodatkowych badań, dokumentacji, analiz; 3) wszelkie prace ziemne wymagają zapewnienia inwestorskiego nadzoru archeologiczno-konserwatorskiego, według wskazań Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.
Uchwałą nr (…) Rady Miasta (…) z dnia 9 kwietnia 2019 roku została ustanowiona Specjalna Strefa Rewitalizacji na obszarze rewitalizacji miasta (…). W ramach prac budowlanych, renowacyjnych oraz konserwatorskich konieczne będzie: sporządzenie ekspertyz technicznych i zaleceń konserwatorskich; wykonanie projektu budowlanego; wymiana konstrukcji dachu; wymiana eternitowego pokrycia dachowego na dachówkę ceramiczną; wymiana rynien, rur spustowych; wymiana stolarki okiennej i drzwiowej; wymiana stropu parteru i nad parterem.
Ponadto niezbędne są wg zaleceń i wymogów konserwatora zabytków: Stabilizacja konstrukcyjna – a w jej ramach wykonanie konstrukcji wzmacniających wszystkie nadproża otworów okienne i drzwiowe; wykonanie konstrukcji wzmacniającej ściany szczytowe. Badania archeologiczne poprzedzające prace ziemne- a w ich ramach wykonanie izolacji przeciwwilgociowej oraz termoizolacja fundamentów i ścian piwnicy; wymiana przyłącza kanalizacyjnego. Odnowienie elewacji i wymiana tynków zewnętrznych; odtworzenie detali architektonicznych elewacji; termomodernizacja ścian zewnętrznych i dachu; malowanie elewacji. Odtworzenie zniszczonej przynależności zabytku czyli wymiana bramy wjazdowej na posesje oraz furtek wejściowych; wymiana schodów zewnętrznych w wejściu do budynku; częściowa wymiana, naprawa ogrodzenia posesji; remont pomieszczeń gospodarczych; odtworzenie nasad ogrodu; wymiana bruku na posesji. Konieczne są także inne prace: montaż przeciwpożarowej, odgromowej i przeciwwłamaniowej; wymiana zewnętrznej instalacji elektrycznej.
Opis konstrukcyjno-materiałowy projektowanych prac budowlanych, konserwatorskich i renowacyjnych (…) wg istniejących potrzeb, wymogów oraz zaleceń konserwatorskich i renowacyjnych: (…).
Po wykonanym remoncie budynek będzie bezpiecznie eksploatowany zgodnie z jego funkcją przeznaczenia.
Wymagane prace budowlane, renowacyjne i konserwatorskie przeprowadzane będą wg pisemnych zaleceń konserwatora zabytków. Wymagane prace budowlane, renowacyjne i konserwatorskie przeprowadzane będą co najmniej w roku 2022. Niewykluczone, że w latach następnych. Jak na razie nie jest znany ich koszt.
Prace będą wykonywane zarówno wewnątrz jak i na zewnątrz obiektu oraz na jego substancji.
Prace będą wykonywane przez firmy zajmujące się taki robotami zawodowo, z odpowiednich doświadczeniem w tym zakresie. Materiały do prowadzenia prac będą kupowane przez wykonawców lub indywidualnie wg ich zapotrzebowania. W przypadku zakupów indywidualnych na dowód ich dokonania będą wystawiane faktury przez podatników podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku, powiększonych o kwotę podatku od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Tak samo będzie w przypadku prac budowlanych, konserwatorskich i renowacyjnych.
Nie będą prowadzone prace wykraczają poza zakres prac i robót określonych w pozwoleniu wojewódzkiego konserwatora zabytków lub zaleceniach konserwatorskich.
Faktury zakupu wystawiane będą na jedno z małżonków lub obydwoje.
Wydatki te nie będą odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym; nie będą uwzględnione w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej; wydatki nie będą finansowane przez osoby lub podmioty trzecie. Wydatki nie będą dofinansowane lub zwrócone nam poza przypadkiem ewentualnego uzyskania dotacji od miasta (…).
W momencie poniesienia wydatków na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane będziemy współwłaścicielami zabytku nieruchomego oraz posiadać będziemy sporządzone na piśmie zalecenia konserwatora zabytków.
W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku wskazano, że:
a)pod pojęciem prac konserwatorskich, o których mowa we wniosku, rozumie Pan prace konserwatorskie w rozumieniu art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami -czyli działania zalecane przez konserwatora zabytków oraz pod jego nadzorem mające na celu zabezpieczenie i utrwalenie substancji zabytku, zahamowanie procesów jego destrukcji oraz dokumentowanie tych działań;
b)pod pojęciem prac restauratorskich, o których mowa we wniosku, rozumie Pan prace restauratorskie w rozumieniu art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami – czyli działania zalecane przez konserwatora zabytków oraz pod jego nadzorem mające na celu wyeksponowanie wartości artystycznych i estetycznych zabytku, w tym, jeżeli istnieje taka potrzeba, uzupełnienie lub odtworzenie jego części, oraz dokumentowanie tych działań;
c)pod pojęciem robót budowlanych, o których mowa we wniosku, rozumie Pan roboty budowlane w rozumieniu art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami – czyli roboty budowlane w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego, podejmowane przy zabytku lub w otoczeniu zabytku;
d)pod pojęciem zabytku nieruchomego, o którym mowa we wniosku, rozumie Pan zabytek nieruchomy, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. c-e ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami. W uzasadnieniu stanowiska własnego we wniosku, zawarte jest zdanie „Wskazany zabytek jest niewątpliwie zabytkiem nieruchomym o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. c-e ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.”.
Pytanie
Czy wydatki na zakup zabytku nieruchomego (…), wpisanego do rejestru zabytków, znajdującego się gminnej ewidencji zabytków miasta (…), nabytego w 2021 r., mogą być odliczane od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 27 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r., - stosownie do art. 26hb ust. 1 pkt 3 i ust. 2 pkt 3 w związku z art. 26hb ust. 5 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych do wysokości iloczynu kwoty 500 zł i liczby metrów kwadratowych powierzchni użytkowej zabytku nieruchomego?
Pana stanowisko w sprawie
W Pana ocenie wydatki dokonane w 2021 r. na zakup zabytku nieruchomego (…), wpisanego do rejestru zabytków, znajdującego się w gminnej ewidencji zabytków miasta (…), nabytego w 2021r, mogą być odliczane od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 stosownie do art. 26hb ust. 1 pkt 3 i ust. 2 pkt 3 w związku z art. 26hb ust. 5 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych do wysokości iloczynu kwoty 500 zł i liczby metrów kwadratowych powierzchni użytkowej zabytku nieruchomego.
Uzasadnienie.
Wydatki dokonane w 2022 r. na prace na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane na zabytku nieruchomym (…), wpisanym do rejestru zabytków lub znajdującym się gminnej ewidencji zabytków miasta (…), wg wymogów i zaleceń konserwatora zabytków; wskazane w opisie faktycznym mogą być odliczane od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 stosownie do art. 26hb ust. 1 pkt 1-2 w związku z art. 26hb ust. 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych do wysokości odpowiednio 50% udokumentowanych wydatków na prace konserwatorskie, restauratorskie oraz budowlane.
Stosownie do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) można odliczyć od podstawy obliczenia podatku, (na zasadach ogólnych lub liniowego) wydatki: 1) poniesione w roku podatkowym na wpłaty na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni mieszkaniowej utworzony, zgodnie z odrębnymi przepisami, dla zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub znajdującego się w ewidencji zabytków; jeżeli w momencie poniesienia wydatku jest właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego; 2) poniesione w roku podatkowym na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków lub znajdującym się ewidencji zabytków; 3) na odpłatne nabycie zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub udziału w takim zabytku, pod warunkiem że podatnik na nabytą nieruchomość poniósł wydatek, o którym mowa w pkt 2- jeżeli w momencie dokonywania odliczenia podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem nieruchomości.
Odliczenie, o którym mowa pkt 2, przysługuje, jeżeli w momencie poniesienia wydatku podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego, o którym mowa w tym przepisie, oraz posiada sporządzone na piśmie: a) pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie prac konserwatorskich, prac restauratorskich lub robót budowlanych - w przypadku zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków, b) zalecenia konserwatorskie - w przypadku zabytku nieruchomego znajdującego się w wojewódzkiej lub gminnej ewidencji zabytków.
Odliczenia wydatków, o których mowa w pkt 1 i 2, dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono te wydatki; a wskazanych pkt 3, dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym po raz pierwszy na rzecz nabytego zabytku nieruchomego poniesiono wydatki określone w pkt 2.
Sama ustawa PIT w art. 26hb zawiera odsłania do innych przepisów i stanowi w ust. 12: Ilekroć w ust. 1-11 jest mowa o: 1) powierzchni użytkowej - oznacza to powierzchnię, o której mowa w art. 16 ust. 4 i 5 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2021 r. poz. 1043); 2) pracach konserwatorskich – oznacza to prace konserwatorskie w rozumieniu art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami; 3) pracach restauratorskich – oznacza to prace restauratorskie w rozumieniu art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami; 4) robotach budowlanych – oznacza to roboty budowlane w rozumieniu art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami; 5) zabytku nieruchomym - oznacza to zabytek nieruchomy, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. c-e ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.
Przepisy do jakich następuje odesłanie brzmią: Art. 3. Użyte w ustawie określenia oznaczają: (...) 6) prace konserwatorskie - działania mające na celu zabezpieczenie i utrwalenie substancji zabytku, zahamowanie procesów jego destrukcji oraz dokumentowanie tych działań; 7) prace restauratorskie - działania mające na celu wyeksponowanie wartości artystycznych i estetycznych zabytku, w tym, jeżeli istnieje taka potrzeba, uzupełnienie lub odtworzenie jego części, oraz dokumentowanie tych działań; 8) roboty budowlane - roboty budowlane w rozumieniu przepisów Prawa; 8) roboty budowlane - roboty budowlane w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego, podejmowane przy zabytku lub w otoczeniu zabytku. Art. 6. 1. Ochronie i opiece podlegają, bez względu na stan zachowania: 1) zabytki nieruchome będące, w szczególności: a) krajobrazami kulturowymi, b) układami urbanistycznymi, ruralistycznymi i zespołami budowlanymi, c) dziełami architektury i budownictwa, d) dziełami budownictwa obronnego, e) obiektami techniki, a zwłaszcza kopalniami, hutami, elektrowniami i innymi zakładami przemysłowymi, f) cmentarzami, g) parkami, ogrodami i innymi formami zaprojektowanej zieleni, h) miejscami upamiętniającymi wydarzenia historyczne bądź działalność wybitnych osobistości lub instytucji.
Wpisanie do rejestru zabytków układu urbanistycznego lub zespołu budowlanego oznacza, że ochronie podlega cały zespół budynków czy układ urbanistyczny, w tym budynki znajdujące się w tym zespole budynków lub układzie urbanistycznym, lecz jako elementy tego zespołu lub układu. Aby dany budynek podlegał odrębnej ochronie musiałby być indywidualnie wpisany do rejestru zabytków. Wpisanie do rejestru zabytków układu urbanistycznego ma na celu zachowanie najcenniejszych elementów historycznego rozplanowania oraz kompozycji przestrzennej zespołu. Oznacza to między innymi zachowanie w niezmienionym kształcie rozplanowania placów i ulic, ich przebiegu, szerokości i przekroju, a także zachowanie gabarytów zabudowy i zasadniczych proporcji wysokościowych kształtujących zespół. Wpisanie do rejestru zabytków układu urbanistycznego jest wpisem obszarowym, a nie indywidualnym, co nie oznacza, że obiekty znajdujące się na takim obszarze nie podlegają ochronie zabytków. Wpis obszarowy oznacza, że ochronie prawnej podlegają wszystkie znajdujące się na tym obszarze obiekty. Inny natomiast jest tylko zakres ochrony takich obiektów niż obiektów wpisanych indywidualnie do rejestru zabytków. Wpisany jest obszar ze względu na swoje zabytkowe cechy. W decyzji o wpisie układu nie wymienia się poszczególnych obiektów, lecz granice tego układu. W przypadku wpisania do rejestru zabytków zespołu budowlanego jego elementami są budynki (obiekty budowlane) tworzące ten zespół.
W przypadku wpisania do rejestru zabytków dodatkowo zespołu budowlanego (zlokalizowanego na obszarze objętego ochroną układu urbanistycznego), tj. powiązanej przestrzennie grupy budynków, przedmiotem ochrony jest ten zespół, który tworzą wchodzące w jego skład budynki m.in. ze względu na wyróżniające cechy zespołu formę architektoniczną i styl w których mieści się też wygląd elewacji (por. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 27 lipca 2011 r. sygn. II OSK 216/11).
W razie wpisania do rejestru zabytków dodatkowo budynku (nieruchomości), który wchodzi w skład zespołu budowlanego, przedmiotem ochrony dodatkowej jest sam budynek ze względu na cechy zabytkowe tego budynku.
W przypadku wpisu obszarowego ochronie podlegają zewnętrzne cechy obiektów (tworzące substancję zabytkową). W przypadku wpisu indywidualnego ochrona jest szersza, gdyż obejmuje również wnętrze obiektu, co oznacza, że zezwoleń konserwatora zabytków wymagają również prace budowlane prowadzone wewnątrz budynku wpisanego indywidualnie do rejestru zabytków (por. wyroki NSA: z dnia 2 [...] lipca 2015r. sygn. akt II OSK 2227/13; z dnia 29 grudnia 2011 r., sygn. akt II OSK 2152/10; z dnia 16 czerwca 2011 r., sygn. akt II OSK 1599/10; z dnia 18 czerwca 2013r., sygn. akt II OSK 427/12; uchwałą siedmiu sędziów NSA z dnia 19 października 2015r., sygn. akt II OPS 3/15 - orzeczenia.nsa.gov.pl).”
W świetle ustawy o ochronie zabytków, niewątpliwie ochronie i opiece podlegają, bez względu na stan zachowania: 1) zabytki nieruchome będące, w szczególności: a) krajobrazami kulturowymi, b) układami urbanistycznymi, ruralistycznymi i zespołami budowlanymi, a także c) dziełami architektury i budownictwa, d) dziełami budownictwa obronnego, e) obiektami techniki, a zwłaszcza kopalniami, hutami, elektrowniami i innymi zakładami przemysłowymi, albo: f) cmentarzami, g) parkami, ogrodami i innymi formami zaprojektowanej zieleni, h) miejscami upamiętniającymi wydarzenia historyczne bądź działalność wybitnych osobistości lub instytucji.
Jeżeli niezależnie od wpisu obszarowego, dany obiekt( budynek, lokal) wpisany jest indywidualnie w gminnej ewidencji zabytków – ochrona obejmuje również wnętrze obiektu, co oznacza, że zezwoleń konserwatora zabytków wymagają również prace budowlane prowadzone wewnątrz budynku wpisanego indywidualnie do rejestru zabytków.
Prowadzone prace i roboty budowlane będą pracami konserwatorskimi w rozumieniu art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami; pracami restauratorskimi w rozumieniu art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami; robotami budowlanymi w rozumieniu art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.
Wskazany zabytek jest niewątpliwie zabytkiem nieruchomym o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. c-e ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.
Wydatki będą dokonywane m.in. na elementy zewnętrzne obiektu znajdującego się w obszarze urbanistycznym podlegającym ochronie jako zabytek nieruchomy, który to obiekt jest wpisany indywidualnie do gminnej ewidencji zabytków.
Wg ustawy PIT:
art. 26hb:
1.Podatnik może odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki:
2)poniesione w roku podatkowym na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków lub znajdującym się ewidencji zabytków;
3)na odpłatne nabycie zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub udziału w takim zabytku, pod warunkiem że podatnik na nabytą nieruchomość poniósł wydatek, o którym mowa w pkt 2.
2.Odliczenie, o którym mowa w: (...) 3) ust. 1 pkt 3, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie dokonywania odliczenia podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem nieruchomości, o której mowa w tym przepisie. (...)
5.Odliczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, nie może przekroczyć iloczynu kwoty 500 zł i liczby metrów kwadratowych powierzchni użytkowej zabytku nieruchomego, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, nie więcej jednak niż 500 000 zł na wszystkie wydatki poniesione z tego tytułu.
Jak z tego wynika, wydatki na odpłatne nabycie zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub udziału w takim zabytku, są możliwe pod warunkiem:
1.że podatnik na nabytą nieruchomość poniósł wydatki w roku podatkowym na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków lub znajdującym się ewidencji zabytków;
2.a w momencie dokonywania odliczenia podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem nieruchomości.
Ustawa nie uzależnia prawa do odliczenia ceny zakupu od dokonania zakupu w tym samym roku co nakłady na prace renowacyjne lub konserwatorskie.
Skoro zatem zabytek to budynek mieszkalny o powierzchni 124 m2 wraz z przynależnością w postaci budynku niemieszkalnego o powierzchni 40 m2 - czyli łącznie 164 m2 - prawo do odliczenia wynosi 500 zł za m2 nie więcej jednak niż 500.000,00 zł.
Przy powierzchni zabytku 164 m2 - odliczenie obejmuje kwotę ... zł.
W świetle powyższego:
Wydatki na zakup zabytku nieruchomego wskazanego we wniosku mogą być odliczane w ramach ulgi do wysokości iloczynu kwoty 500 zł i liczby metrów kwadratowych powierzchni użytkowej zabytku nieruchomego. Odliczenie kwoty wydatków na zakup nie może przekroczyć kwoty 500.000,00 zł.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Z dniem 1 stycznia 2022 r. ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r. poz. 2105) został dodany art. 26hb do ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1128 ze zm.).
Zgodnie z art. 26hb ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Podatnik może odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki:
1)poniesione w roku podatkowym na wpłaty na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni mieszkaniowej utworzony, zgodnie z odrębnymi przepisami, dla zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub znajdującego się w ewidencji zabytków;
2)poniesione w roku podatkowym na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków lub znajdującym się ewidencji zabytków;
3)na odpłatne nabycie zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub udziału w takim zabytku, pod warunkiem że podatnik na nabytą nieruchomość poniósł wydatek, o którym mowa w pkt 2.
W myśl art. 26hb ust. 2 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Odliczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie dokonywania odliczenia podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem nieruchomości, o której mowa w tym przepisie.
Stosownie do art. 26hb ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za datę poniesienia wydatków z tytułów określonych w ust. 1 pkt 3 uznaje się dzień nabycia własności.
Zgodnie natomiast z art. 26hb ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Odliczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, nie może przekroczyć iloczynu kwoty 500 zł i liczby metrów kwadratowych powierzchni użytkowej zabytku nieruchomego, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, nie więcej jednak niż 500 000 zł na wszystkie wydatki poniesione z tego tytułu.
Stosownie do art. 26hb ust. 7 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Odliczenia wydatków, o których mowa w ust. 1 pkt 3, dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym po raz pierwszy na rzecz nabytego zabytku nieruchomego poniesiono wydatki określone w ust. 1 pkt 2.
W myśl art. 26hb ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez sześć lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym dokonano odliczenia.
Zwracamy uwagę, że zgodnie z art. 26hb ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
1)zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym;
2)zostały uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej;
3)wykraczają poza zakres prac i robót określonych w pozwoleniu wojewódzkiego konserwatora zabytków lub zaleceniach konserwatorskich;
4)zostały sfinansowane, dofinansowane lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.
Stosownie natomiast do art. 26hb ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.
Przy czym, jak stanowi art. 26hb ust. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Ilekroć w ust. 1-11 jest mowa o:
1)powierzchni użytkowej – oznacza to powierzchnię, o której mowa w art. 16 ust. 4 i 5 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz.U. z 2021 r. poz. 1043);
2)pracach konserwatorskich – oznacza to prace konserwatorskie w rozumieniu art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;
3)pracach restauratorskich – oznacza to prace restauratorskie w rozumieniu art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;
4)robotach budowlanych – oznacza to roboty budowlane w rozumieniu art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;
5)zabytku nieruchomym – oznacza to zabytek nieruchomy, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. c-e ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.
Ulga jest skierowana do podatników podatku dochodowego od osób fizycznych, którzy płacą podatek według skali podatkowej, podatek liniowy lub ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.
Ponadto z ulgi tej mogą skorzystać podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych będący właścicielami lub współwłaścicielami zabytków nieruchomych, którzy ponieśli wydatki na:
·wpłaty na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni mieszkaniowej utworzony, zgodnie z odrębnymi przepisami, dla zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub znajdującego się w ewidencji zabytków.
·prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków lub znajdującym się w ewidencji zabytków.
·odpłatne nabycie zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub udziału w takim zabytku, pod warunkiem, że podatnik na nabytą nieruchomość poniósł wydatek o charakterze remontowo–konserwatorskim.
Z opisu sprawy wynika, że 22 grudnia 2021r., nabył Pan z żoną nieruchomość położoną we (…) zabudowanej budynkiem mieszkalnym o powierzchni 124 m2 wraz z przynależnością w postaci budynku niemieszkalnego o powierzchni 40 m2. Cena nabycia wyniosła (…). Nieruchomość nabyta została w czasie trwania małżeństwa do wspólności majątkowej małżeńskiej. Nieruchomość.(…)została wpisana indywidualnie na listę zabytków gminnych oraz znajduje się jako element zabytku wpisanego do rejestru zabytków województwa kujawsko-pomorskiego z terenu miasta (…). Planuje Pan przeprowadzić w ww. budynku prace budowlane, konserwatorskie i renowacyjne. W związku z tym powziął Pan wątpliwość, czy może Pan w ramach wskazanej ulgi odliczyć wydatki na zakup zabytku nieruchomego.
W odniesieniu do powyższego zaznaczamy, że odliczenie wydatków z tytułu ww. ulgi na zabytki dotyczy wydatków poniesionych po 31 grudnia 2021 roku.
W związku z faktem, że poniósł Pan wydatki na nabycie wskazanej we wniosku nieruchomości w grudniu 2021 r., nie będzie mógł Pan skorzystać z odliczenia tych wydatków, na podstawie art. 26hb ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji powyższego Pana stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzeń przyszłych, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Z uwagi na to, że wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej stosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, został złożony przez Pana jako jednego ze współwłaścicieli nieruchomości, zaznacza się, że interpretacja nie wywiera skutku prawnego dla współwłaściciela, tj. dla Pana żony. Pana żona, chcąc uzyskać interpretację indywidualną, powinna wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej wydanie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).