Wysokość stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne z tytułu świadczonych usług. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-1.4011.108.2022.2.RK

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 12 maja 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.108.2022.2.RK

Temat interpretacji

Wysokość stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne z tytułu świadczonych usług.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

25 stycznia 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 19 stycznia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy wysokości stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne z tytułu świadczonych usług. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 22 kwietnia 2022 r. (wpływ 25 kwietnia 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2021 r., poz. 162, z późn. zm.), pod firmą: „”, w zakresie świadczenia usług informatycznych. Działalność jest prowadzona od 1 czerwca 2014 r. Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie usług informatycznych związanych z bezpieczeństwem (testy penetracyjne i audyty bezpieczeństwa), sklasyfikowane w PKWiU pod numerem 62.02 - Działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki.

W ramach realizacji usług Wnioskodawca jest zobowiązany do wykonywania testów penetracyjnych (audytów) systemów informatycznych i infrastruktury teleinformatycznej, urządzeń, aplikacji internetowych, zabezpieczeń, a także wydawania zaleceń w zakresie powzięcia środków technicznych w celu zabezpieczenia systemów informatycznych.

Pozostała cześć działalności Wnioskodawcy dotyczy profesjonalnych usług, tzw. ....., tj. testowania szeroko pojętego bezpieczeństwa (głównie informatycznego), poprzez próby przełamywania zabezpieczeń fizycznych, organizacyjnych, prowadzenie ataków socjotechnicznych (próby zmanipulowania osób w celu przełamania różnych zabezpieczeń), mających na celu identyfikację słabych punktów w zabezpieczeniach, sklasyfikowanych w PKWiU pod numerem 62.02 - Działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki.

Wykonywanie ww. testów penetracyjnych oraz testów tzw. ....., polega na:

-planowaniu i przeprowadzaniu testów bezpieczeństwa oraz audytów aplikacji, sieci, urządzeń, systemów informatycznych i infrastruktury teleinformatycznej,

-testów bezpieczeństwa organizacji w zakresie bezpieczeństwa przetwarzania informacji, np. poprzez próby przełamywania zabezpieczeń fizycznych, informatycznych oraz organizacyjnych, testowanie procedur bezpieczeństwa, testowanie przestrzegania procedur bezpieczeństwa przez pracowników, badanie możliwości wpłynięcia na zachowanie personelu (tzw. inżynieria społeczna), głównie w obszarze informatycznym,

-testowaniu zdolności wykrywania nielegalnego działania,

-tworzeniu raportów oraz rekomendacji dotyczących wykrytych słabości,

-prezentowaniu wykrytych słabości oraz wniosków.

Realizowane przez Wnioskodawcę ww. usługi w ramach PKWiU 62.02 nie są związane z wytwarzaniem, rozwojem oraz implementacją oprogramowania, doradztwem w zakresie oprogramowania, ani doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego.

Przychód Wnioskodawcy nie przekroczył w roku ubiegłym i nie przekroczy w latach kolejnych limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r., poz. 1993, z późn. zm.; dalej: Ustawa Ryczałtowa), wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a) Ustawy Ryczałtowej, który to limit dotyczy możliwości skorzystania z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Wnioskodawca zamierza osiągać przychody z usług będących przedmiotem wniosku także w kolejnych latach.

W piśmie z 22 kwietnia 2022 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał, że w 2022 r. od uzyskiwanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej przychodów opłaca podatek w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Prowadzona w 2022 r. przez Wnioskodawcę działalność jest działalnością usługową - pozarolniczą działalnością gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r., poz. 2453, z 2018 r., poz. 2440, z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556).

Stosownie do otrzymanej przez Wnioskodawcę opinii interpretacyjnej Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego ...., zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. (Dz. U. z 2015 r., poz. 1676, z późn. zm.), świadczone w 2022 r. przez Wnioskodawcę usługi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02 - Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi w 2022 r. nie są związane z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60).

Nie są też usługami związanymi z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1), o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W roku poprzedzającym rok podatkowy, w którym Wnioskodawca skorzysta z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, stosownie do art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, Wnioskodawca uzyskał przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro.

Wnioskodawca zamierza opodatkowywać świadczone usługi zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w 2022 r., w 2023 r. oraz potencjalnie w kolejnych latach podatkowych.

Prowadzona w latach kolejnych przez Wnioskodawcę działalność będzie działalnością usługową pozarolniczą działalnością gospodarczą, której przedmiotem będą czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).

Usługi Wnioskodawcy będą mieściły się w grupowaniu PKWiU 62.02 - Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi w następnych latach nie będą związane z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60). Nie będą też usługami związanymi z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1), o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W roku poprzedzającym rok podatkowy, w którym Wnioskodawca zamierza skorzystać z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, stosownie do art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, Wnioskodawca uzyska przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro.

Wnioskodawca złożył w terminie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, tj. do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód podlegający opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem od przychodów ewidencjonowanych w roku podatkowym.

Pytanie

Czy Wnioskodawca jest uprawniony do zastosowania w 2022 r. oraz latach kolejnych stawki zryczałtowanego podatku od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5% dla przychodów osiąganych z tytułu świadczenia usług będących przedmiotem wniosku?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, jest On uprawniony do zastosowania w 2022 r. oraz latach kolejnych stawki zryczałtowanego podatku od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5% dla przychodów osiąganych z tytułu świadczenia usług będących przedmiotem wniosku.

Usługi sklasyfikowane pod numerem PKWiU (niezwiązane z oprogramowaniem) 62.02 - Działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki, stanowią przychody z działalności usługowej, które zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 Ustawy Ryczałtowej powinny być objęte stawką podatku w wysokości 8,5%.

Zgodnie z opisem działalności, Wnioskodawca uzyskuje przychody sklasyfikowane w PKWiU pod numerem 62.02 - Działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki.  Przedmiotowa działalność nie została wymieniona w katalogu przychodów opodatkowanych według stawki 12% na mocy art. 12 ust. 1 pkt 2b Ustawy Ryczałtowej. Przy określaniu właściwej stawki ryczałtu istotną rolę odgrywa art. 12 ust. 1 pkt 5 Ustawy Ryczałtowej, zgodnie z którym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej.

Zatem przywołany przepis wskazuje, że w sytuacji, kiedy nie jest możliwe przypisanie działalności podatnika ani do działalności wykonywanej w ramach wolnych zawodów, ani do działalności wymienionych wprost w art. 12 Ustawy Ryczałtowej, stawka podatku wynosi 8,5% przychodów. Istotne jest jednak to, że muszą być to przychody z działalności usługowej.

Działalność usługowa została zdefiniowana w art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy Ryczałtowej i oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z PKWiU wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r., poz. 2453, z 2018 r., poz. 2440, z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r., poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Wspomniane zastrzeżenia odnoszą się do odrębnych definicji dla działalności gastronomicznej oraz działalności usługowej w zakresie handlu. Zatem stawką podatkową 8,5% mogą być opodatkowane wyłącznie przychody z działalności usługowej, dla której został określony kod PKWiU.

Mając na uwadze powyższe, sposób określania stawki ryczałtu powinien być następujący (przy założeniu, że wszystkie warunki do objęcia zryczałtowanym podatkiem są spełnione):

1)w pierwszej kolejności należy sprawdzić, czy przychody podatnika nie kwalifikują się do przychodów uzyskiwanych w ramach wolnych zawodów - w przedmiotowej sprawie nie ma to miejsca;

2)jeżeli przychody nie kwalifikują się do uzyskiwanych w ramach wolnego zawodu, w kolejnym kroku należy sprawdzić, czy dla kodu PKWiU, w ramach którego podatnik osiąga przychody, nie została wprost określona stawka w Ustawie Ryczałtowej - w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca świadczy usługi, które kwalifikują się pod kod PKWiU 62.02 - Działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki, dla której nie wskazano wprost stawki podatku w Ustawie Ryczałtowej;

3)jeżeli przychody nie kwalifikują się do powyższych punktów 1 i 2, należy sprawdzić, czy przychody są uzyskiwane w ramach działalności usługowej, tzn. czy dla tego rodzaju działalności usługowej został określony kod PKWiU - jeżeli tak, można wówczas zastosować stawkę podatku wynoszącą 8,5% - w przedmiotowej sprawie, dla usług świadczonych przez Wnioskodawcę został określony kod PKWiU 62.02 - Działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki,

w konsekwencji, Wnioskodawca jest uprawniony do stosowania stawki podatku wynoszącej 8,5%.

Powyższe potwierdza Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: DKIS) w wydawanych interpretacjach indywidualnych, np.:

-    z dnia 25 maja 2021 r., Nr 0113-KDIPT2-1.4011.279.2021.1.MD, w której to Wnioskodawczyni wskazała, że w ramach prowadzonej JDG wykonuje usługi administracyjne, które objęte są grupowaniem PKWiU 82.11 - Usługi związane z administracyjną obsługą biura. Usługi nie były wykonywane w ramach wolnego zawodu, natomiast kod PKWiU 82.11 nie został wprost wskazany w Ustawie Ryczałtowej. W konsekwencji, możliwe jest zastosowanie stawki 8,5%, jako przychodów z działalności usługowej. Fragment interpretacji: „Zauważyć należy, że co do zasady - przychody z działalności usługowej w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne mogą być opodatkowane stawką w wysokości 8,5%, o ile usługi te nie są objęte inną stawką wymienioną w art. 12 tej ustawy, a także jeśli świadczenie tych usług nie zostało wyłączone z opodatkowania na podstawie art. 8 ww. ustawy. Z opisu sprawy, jak i analizy przepisów ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie wynika, aby świadczone przez Wnioskodawczynię usługi były wyłączone z opodatkowania, bądź objęte inną stawką ryczałtu. Wobec powyższego przychody uzyskiwane przez Wnioskodawczynię ze świadczenia usług administracyjnych objętych grupowaniem PKWiU 82.11 mogą być opodatkowane stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawczyni, co do prawidłowości stosowanej stawki ryczałtu należy uznać za prawidłowe.”

Wnioskodawca dodatkowo wskazuje, że w analogicznych stanach faktycznych, gdzie podatnicy również świadczyli usługi zakwalifikowane pod kodem PKWiU 62.02, zapadły interpretacje indywidualne, które potwierdzają prawo do stosowania stawki 8,5%:

-interpretacja indywidualna z 16 lipca 2021 r., Nr 0112-KDIL2-2.4011.474.2021.2.MB;

-interpretacja indywidualna z 19 maja 2021 r., Nr 0112-KDIL2-2.4011.186.2021.1.AG;

-interpretacja indywidualna z 17 lipca 2020 r., Nr 0113-KDIPT2-1.4011.493.2020.1.MD.

W związku z powyższym, Wnioskodawca jest uprawniony do zastosowania w 2022 r. oraz latach kolejnych stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w wysokości 8,5% dla przychodów osiąganych z tytułu świadczenia usług będących przedmiotem wniosku.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r., poz. 1993, z późn. zm.):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy. W myśl tego przepisu:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) (uchylona)

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) (uchylona)

e) (uchylona)

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony)

Jak stanowi art. 8 ust. 2ww. ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ww. ustawy:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stosownie zaś do art. 9 ust. 1b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

W myśl art. 9 ust. 1c ww. ustawy:

Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. z 2020 r., poz. 2296 i 2320 oraz z 2021 r., poz. 1641), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

-12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) – art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b);

-8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 – art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a).

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza:

Pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

W przedstawionym we wniosku opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego wskazał Pan, że zakres świadczonych przez Pana usług jest sklasyfikowany wg symbolu PKWiU 62.02 - Działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki. Ponadto wskazał Pan, że usługi świadczone przez Pana w 2022 r. i w latach kolejnych nie są i nie będą związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02).

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku, wskazać należy, że skoro usługi świadczone przez Pana, sklasyfikowane wg PKWiU 62.02 - Działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania, to właściwą stawką zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne będzie stawka w wysokości 8,5%, określona w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zatem, ma Pan możliwość do zastosowania w 2022 r., w 2023 r. oraz w latach kolejnych, stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w wysokości 8,5% dla przychodów ze świadczonych ww. usług (o ile stan prawny nie ulegnie zmianie).

Zastrzec jednak należy, że gdyby bowiem wykonywane przez Pana usługi były usługami związanymi z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), lub z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne – uzyskiwane ze świadczenia tych usług przychody podlegałyby opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zastrzec też należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana ww. usług jest prawidłowe, dopóki spełnione są ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie i jeżeli do wykonywanej przez Pana działalności nie mają zastosowania i nie będą miały wyłączę od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczyć należy, że tutejszy Organ wydając interpretację w trybie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana oraz Pana stanowiskiem w sprawie, tym samym Organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe są zgodne ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub postępowania kontrolnego organu kontroli celno-skarbowej. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku ww. postępowań okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe różnić się będzie od stanu występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pana chroniła w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego.

W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji należy stwierdzić, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla Organu wydającego niniejszą interpretację.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540, ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i musi się Pan zastosować do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r., poz.359; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).