Temat interpretacji
stypendium
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe w części nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest:
- prawidłowe – w części dotyczącej obowiązku opodatkowania uzyskanych dochodów na terytorium Polski
- nieprawidłowe – w części dotyczącej możliwości odliczenia diety.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
13 lutego 2022 r. wpłynął Pani wniosek z 13 lutego 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania stypendium z zagranicy.
Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 18 kwietnia 2022 r. (data wpływu 18 kwietnia 2022 r.) oraz pismem z 24 kwietnia 2022 r. (data wpływu 24 kwietnia 2022 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
W okresie od 1 stycznia do 30 czerwca 2021 roku była Pani zatrudniona na umowie o pracę w pełnym wymiarze godzin w Urzędzie. Od 1 marca 2021 roku przebywała Pani na urlopie bezpłatnym w ww. Urzędzie, w czasie którego realizowała Pani staż w Sekretariacie. Staż był płatny. Otrzymywała Pani miesięcznie 1229.32 EUR oraz 38 EUR dodatku kafeteryjnego. Z uwagi na pandemię, staż odbyła Pani zdalnie i w czasie jego trwania przebywała Pani na terenie Polski. Przez cały okres stażu była Pani zobowiązana do pozostania w gotowości do wyjazdu do Belgii celem realizacji stażu na miejscu. Z informacji otrzymanych od przedstawicieli Punktu wynika, że z otrzymanego wynagrodzenia powinna Pani rozliczyć podatek dochodowy na zasadach obowiązujących w Belgii. W czasie trwania stażu Pani zadeklarowanym krajem podatkowym była Polska.
Uzupełnienie stanu faktycznego
W uzupełnieniu poinformowała Pani, że miesięczna płatność za staż określona była mianem „maintenance grant”, w związku z przyjętym tłumaczeniem tego pojęcia na język polski należy uznać, że otrzymywała Pani stypendium na pokrycie kosztów utrzymania.
Pytania
1)Czy w związku z otrzymanym wynagrodzeniem z tytułu odbytego stażu (łącznie 4917,28 EUR oraz 152 EUR dodatku kafeteryjnego), wypłaconym przez podmiot belgijski pomimo odbycia stażu w formie zdalnej przysługuje Pani prawo do odliczenia od dochodu diety w wysokości 48 EUR za każdą dobę?
2)Czy zgodnie z obowiązującymi w Polsce przepisami podatkowymi, dopuszczalnym jest by rozliczać przychód uzyskany od podmiotu zagranicznego, podczas pracy zdalnej z terenu Polski, w kraju siedziby podmiotu zagranicznego pomimo wskazania Polski jako kraju rezydencji podatkowej?
Pani stanowisko w sprawie
Ad. 1
Od otrzymanego dochodu powinna Pani odliczyć dietę za każdą dobę w okresie zatrudnienia (1 marca 2021 r.- 30 czerwca 2021 r.) w związku z pozostawaniem w gotowości do wyjazdu. To znaczy, kwotą od której powinna Pani odprowadzić podatek dochodowy od osób fizycznych wylicza Pani następująco: kwota dochodu: 4917,28 EUR +152 EUR = 5069,28 EUR kwota diety: 122 dni * 48 EUR = 5856 EUR. W związku z powyższym, kwota diety przekracza otrzymany dochód, a co za tym idzie brak jest podstawy do naliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych.
Ad. 2
W Pani ocenie, zgodnie z przepisami dotyczącymi unikania podwójnego opodatkowania, obowiązującymi na mocy konwencji, a także deklarację zgodnie z którą, Pani krajem rezydencji podatkowej, w którym skupiały się w momencie uzyskania przychodu Pani interesy zarówno osobiste jak i gospodarcze, jest Polska, zasadnym jest by rozliczyć podatek od uzyskanego przychodu wyłącznie na zasadach określonych w polskich przepisach sektorowych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest:
- prawidłowe – w części dotyczącej obowiązku opodatkowania uzyskanych dochodów na terytorium Polski
- nieprawidłowe – w części dotyczącej możliwości odliczenia diety.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1128 ze zm.):
Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
Natomiast art. 3 ust. 2a cytowanej ustawy stanowi, że:
Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).
Na podstawie art. 3 ust. 1a ww. ustawy:
Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:
1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
Według art. 4a ustawy:
Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
Jak wskazała Pani we wniosku,
1)Od 1 marca 2021 roku realizowała Pani staż w Sekretariacie.
2)Z tytułu stażu otrzymywała Pani miesięcznie 1229.32 EUR oraz 38 EUR dodatku kafeteryjnego. Miesięczna płatność za staż określona była mianem „maintenance grant”, w związku z przyjętym tłumaczeniem tego pojęcia na język polski uznała Pani, że otrzymywała Pani stypendium na pokrycie kosztów utrzymania.
3)Z uwagi na pandemię, staż odbyła Pani zdalnie i w czasie jego trwania przebywała Pani na terenie Polski.
4)W czasie trwania stażu Pani zadeklarowanym krajem podatkowym była Polska.
W przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdzie Konwencja między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Belgii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania oraz zapobiegania oszustwom podatkowym i uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, podpisana w Warszawie dnia 20 sierpnia 2001 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 211, poz. 2139), która nie zawiera szczególnych uregulowań dotyczących opodatkowania dochodu z tytułu stypendiów, zatem w tym przypadku zastosowanie znajdzie art. 21 Konwencji, regulujący opodatkowanie tzw. innych dochodów.
W myśl art. 21 ust. 1 ww. Konwencji:
Części dochodu osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym Umawiającym się Państwie, bez względu na to skąd pochodzą, które nie są objęte postanowieniami poprzednich artykułów niniejszej Konwencji, mogą być opodatkowane tylko w tym Państwie.
Z art. 21 ust. 2 ww. Konwencji wynika, że:
Postanowień ustępu 1 nie stosuje się do dochodów niebędących dochodami z majątku nieruchomego określonymi w artykule 6 ustęp 2, jeżeli osoba osiągająca takie dochody, posiadająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym Umawiającym się Państwie prowadzi w drugim Umawiającym się Państwie działalność przemysłową lub handlową poprzez zakład w nim położony lub wykonuje w tym drugim Państwie wolny zawód za pomocą stałej placówki tam położonej i gdy prawo lub majątek, z tytułu których osiąga dochód, są faktycznie związane z działalnością takiego zakładu lub stałej placówki. W takim przypadku, w zależności od konkretnej sytuacji, stosuje się odpowiednio postanowienia artykułu 7 lub 14.
Art. 21 ust. 3 Konwencji stanowi, że:
Bez względu na postanowienia ustępów 1 i 2 części dochodu osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w pierwszym Umawiającym się Państwie, pochodzące z drugiego Umawiającego się Państwa, które nie są objęte postanowieniami poprzednich artykułów Konwencji, mogą być również opodatkowane w tym drugim Państwie, jeżeli te części dochodu nie są opodatkowane w pierwszym Państwie.
Po analizie przedstawionych przez Panią informacji oraz przepisów polsko – belgijskiej Konwencji, stwierdzam, że otrzymane przez Panią stypendium z tytułu odbywania stażu w instytucji europejskiej, zgodnie z art. 21 ust. 1 Konwencji, podlega opodatkowaniu w Polsce.
Do stypendium zastosowanie mają przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W myśl generalnej zasady wyrażonej w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Z treści powyższego przepisu wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartym w tej ustawie, bądź od których zaniechano poboru podatku.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy:
Źródłem przychodu są inne źródła,
Z art. 20 ust. 1 powoływanej ustawy wynika, że:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności”, wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Oznacza to, że przychodem z innych źródeł będzie każde przysporzenie majątkowe, mające konkretny wymiar finansowy, otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe lub też jako świadczenie nieodpłatne czy częściowo odpłatne.
Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 23a ww. ustawy:
Wolna od podatku dochodowego jest część dochodów osób, o których mowa w art. 3 ust. 1, przebywających czasowo za granicą i uzyskujących dochody z tytułu:
a)stypendiów – w wysokości stanowiącej równowartość diety z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju, za każdy dzień, w którym było otrzymywane stypendium,
b)ryczałtów na koszty utrzymania i zakwaterowania wypłacanych z budżetu państwa w związku ze skierowaniem do pracy dydaktycznej w szkołach i ośrodkach akademickich za granicą, przyznanych na podstawie odrębnych przepisów.
Wysokość stanowiącą równowartość diety z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, określa rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz. U. z 2013 r. poz. 167), za każdy dzień, w którym było otrzymywane stypendium. Zgodnie z załącznikiem do tego rozporządzenia wysokość diety za dobę podróży zagranicznej dla państwa Belgia wynosi 48 Euro.
Zgodnie ze stanowiskiem utrwalonym zarówno w orzecznictwie, jak i w doktrynie prawa – zwolnienia podatkowe stanowią wyłom od zasady powszechności opodatkowania; muszą one być zatem interpretowane bez dokonywania wykładni rozszerzającej, a także zawężającej danego przepisu prawa podatkowego. Przy wszelkiej interpretacji przepisów prawa podatkowego i próbach odkodowania zawartych w nich norm prawnych należy posługiwać się przede wszystkim wykładnią językową.
Brak jest w przepisach prawa podatkowego oraz w przepisach innych gałęzi prawa ogólnej definicji pojęcia "Stypendium". Należy więc posłużyć się wykładnią językową.
„Stypendium” oznacza okresową pomoc finansową z funduszów państwowych, społecznych lub prywatnych głównie dla studentów, uczniów, pracowników nauki. Z prawnego punktu widzenia chodzi zatem o świadczenie okresowe, głównie pieniężne, spełniane na rzecz oznaczonej osoby i mające na celu wspieranie jej działań służących zdobywaniu wiedzy bądź twórczości naukowej lub artystycznej.
W Nowym Słowniku Języka Polskiego pod red. B. Dunaj – „stypendium to środki przyznawane przez instytucję osobie uczącej się, prowadzącej działalność artystyczną lub naukową na określony czas”.
Słownik Wyrazów Obcych PWN definiuje „stypendium jako stałą pomoc wypłacaną przez określony czas z funduszów społecznych albo państwowych, przeznaczona dla uczącej się młodzieży lub na prace specjalne”.
Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych z almanachem i Słownik Wyrazów Obcych W. Kopalińskiego, wskazują, że „stypendium to zasiłek, subwencja, pomoc finansowa dla uczących się, dla pracowników naukowych, artystów itd. wypłacana (przez określony czas, na pokrycie kosztów utrzymania) z funduszów państwa, organizacji, instytucji itd.”.
Termin stypendium użyty w treści art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy rozumieć jako pomoc finansową w postaci okresowego świadczenia (głównie) pieniężnego spełnianego na rzecz oznaczonej osoby i mającego na celu wspieranie jej działań służących m.in. zdobywaniu wiedzy, twórczości naukowej, realizacji badań naukowych.
Zatem, w pojęciu tym mieści się także stypendium wypłacone Pani z tytułu stażu w instytucji europejskiej w Belgii.
Jednakże z treści art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a) ustawy wynika, że ze zwolnienia mogą korzystać wyłącznie dochody osób przebywających czasowo za granicą.
Skoro, w trakcie uzyskiwania stypendium nie przebywała Pani czasowo za granicą, lecz przebywała wyłącznie na terenie Polski (odbywając staż zdalnie) to uzyskiwane przez Panią stypendium nie może korzystać ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 23a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Uzyskiwane przez Panią stypendium z tytułu odbycia stażu w instytucji europejskiej podlega opodatkowaniu na terytorium Polski jako przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stypendium nie korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 23a tej ustawy. Nie przysługuje Pani prawo do odliczenia od dochodu diety w wysokości 48 EURO.
Dodatkowe informacje
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej nie może stwierdzić, czy stypendium podlega opodatkowaniu w kraju siedziby podmiotu zagranicznego, który wypłaca stypendium. Nie ma bowiem kompetencji analizowania treści przepisów podatkowych innych krajów.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pani sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i musi się Pani zastosować do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329, 655 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).