Temat interpretacji
Opodatkowanie renty wdowiej z Irlandii.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
3 stycznia 2022 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania renty wdowiej z Irlandii. Uzupełniła go Pani pismem z 25 marca 2022 r. (data wpływu 30 marca 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Wnioskodawczyni posiada miejsce zamieszkania oraz centrum interesów życiowych w Polsce. Ma obywatelstwo polskie, pracuje i co roku składa zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu do Urzędu Skarbowego w ….
Mąż Wnioskodawczyni w latach 2005-2007 mieszkał i pracował w Irlandii, gdzie płacił składki na ubezpieczenie społeczne oraz podatki.
2 maja 2020 r. zmarł mąż Wnioskodawczyni. Przy pomocy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w … (…) wysłano do Irlandii wniosek o przyznanie renty rodzinnej na dziecko. Renta nie została przyznana, gdyż nie zostały spełnione warunki do nabycia uprawnień. Przyznano natomiast rentę wdowią.
Wnioskodawczyni otrzymuje rentę wdowią od marca 2021 r., w wysokości … euro tygodniowo. Otrzymała również spłatę za okres od 2 maja 2020 r. do 18 lutego 2021 r. w wysokości … euro. Od lipca 2021 r., decyzją Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Irlandii, renta została podwyższona do … euro tygodniowo o dodatek na kwalifikujące dziecko do 16 roku życia. Wnioskodawczyni otrzymała również spłatę za okres od 2 maja 2020 r. do lipca 2021 r., w wysokości … euro.
Od ww. kwot (w przeliczeniu na złotówki) Wnioskodawczyni odprowadziła zaliczkę na podatek dochodowy, gdyż nie znając przepisów prawa podatkowego uważała, że tak należy postąpić.
Przedmiotowa renta wypłacana jest z Zakładu Opieki Społecznej Wydział Ochrony Socjalnej, do dnia dzisiejszego. Wypłata dokonywana jest w kwocie netto, ponieważ w Irlandii renta wdowia jest zwolniona z podatku, a Wnioskodawczyni nadal, co miesiąc, odprowadza zaliczkę na podatek dochodowy.
Przez ostatnie miesiące Wnioskodawczyni przeczytała w Internecie wiele różnych interpretacji indywidualnych i po przeanalizowaniu stwierdziła, że niesłusznie co miesiąc odprowadza zaliczkę na podatek, ponieważ w myśl art. 18 ust. 1 umowy zawartej między Polska a Irlandią w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, sporządzonej 13 listopada 1995 r., z uwzględnieniem postanowień art. 19 ust. 2, emerytury i inne podobne świadczenia wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z tytułu jej wcześniejszego zatrudnienia oraz każda renta wypłacana takiej osobie podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.
Jednak zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku są świadczenia rodzinne otrzymane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych, dodatki rodzinne i pielęgnacyjne, zasiłki dla opiekunów otrzymane na podstawie przepisów o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów, świadczenia pieniężne otrzymane w przypadku bezskuteczności egzekucji alimentów, zasiłki porodowe otrzymane na podstawie odrębnych przepisów oraz świadczenie wychowawcze otrzymane na podstawie przepisów o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci.
W związku z tym, że otrzymywana przez Wnioskodawczynię renta wypłacana jest na podstawie obowiązujących w Irlandii przepisów o świadczeniach rodzinnych, to zdaniem Wnioskodawczyni, korzysta ze zwolnienia w myśl art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawczyni wskazała, że wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczy roku podatkowego 2021 i lat następnych. Renta wdowia z Irlandii wpływa do polskiego banku na rachunek w euro i jest przewalutowana na złotówki. Bank w Polsce od otrzymywanego świadczenia nie pobiera zaliczek na podatek dochodowy. W okresie otrzymywania świadczenia z Irlandii Wnioskodawczyni posiadała i nadal posiada miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w rozumieniu art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r., poz.1128, z późń.zm.).
W rocznych zeznaniach podatkowych w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, za lata poprzednie, Wnioskodawczyni nie wykazywała do opodatkowania uzyskiwanych świadczeń z Irlandii, gdyż nie miała wypłacanych tego typu świadczeń. W zeznaniu rocznym za 2021 r., które Wnioskodawczyni dopiero będzie składać, pierwszy raz wykaże do opodatkowania ww. świadczenie z Irlandii. Świadczenie rodzinne „renta wdowia” zostało przyznane Wnioskodawczyni dożywotnio od marca 2021 r. przez irlandzki urząd (…). Decyzją irlandzkiego urzędu przyznano również spłatę za okres od maja 2020 r. do lutego 2021 r., wypłaconą w lipcu 2021 r. Na decyzjach widnieje kwota netto, ponieważ w Irlandii renta wdowia jest zwolniona z podatku dochodowego. Rentę wypłaca Zakład Opieki Społecznej - Wydział Ochrony Socjalnej na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych obowiązujących w Irlandii. Nie znając przepisów prawa podatkowego od renty wdowiej Wnioskodawczyni sama odprowadziła w 2021 r. zaliczkę na podatek dochodowy (w wysokości 17%). W związku z tym, iż otrzymywana przez Wnioskodawczynię renta wypłacana jest na podstawie obowiązujących w Irlandii przepisów o świadczeniach rodzinnych, to Jej zdaniem, korzysta ze zwolnienia w myśl art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i Wnioskodawczyni niesłusznie odprowadziła w 2021 r. zaliczki na podatek dochodowy (stan faktyczny) i nie powinna odprowadzać zaliczek na podatek dochodowy w 2022 r. (zdarzenie przyszłe).
Pytania
1.Czy renta wdowia po mężu, otrzymywana z Irlandii, podlega opodatkowaniu w Polsce i czy w związku z tym Wnioskodawczyni słusznie odprowadziła w 2021 r. zaliczki na podatek dochodowy?
2.Czy w 2022 r. od otrzymywanej z Irlandii renty wdowiej Wnioskodawczyni powinna odprowadzać zaliczkę na podatek dochodowy?
3.Jeśli niesłusznie w 2021 r. od otrzymanej z Irlandii renty wdowiej Wnioskodawczyni odprowadziła zaliczkę na podatek dochodowy, to czy może dochodzić zwrotu zapłaconego podatku?
Pani stanowisko w sprawie:
W myśl art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Wnioskodawczyni uważa, że:
1)w 2021 r. od otrzymanej z Irlandii renty wdowiej niesłusznie odprowadziła zaliczki na podatek dochodowy,
2)w 2022 r. nie powinna odprowadzać od otrzymywanej z Irlandii renty wdowiej zaliczek na podatek dochodowy,
3)może dochodzić zwrotu niesłusznie zapłaconego w 2021 r. podatku od ww. renty wdowiej.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1128, z późn. zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
W myśl art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:
1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
Na podstawie art. 3 ust. 2a ww. ustawy, osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).
Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a ww. ustawy).
Ustawodawca przesądził zatem, że zgodnie z zasadą nieograniczonego obowiązku podatkowego osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Stąd też do tej kategorii osób mają zastosowanie ogólne reguły podatkowe korygowane wyłącznie treścią umów międzynarodowych w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu.
W sytuacji zatem, gdy Wnioskodawczyni w 2021 r. i w latach kolejnych miała i ma miejsce zamieszkania w Polsce, a otrzymywana renta wdowia pochodzi z Irlandii, w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajduje Umowa zawarta między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Irlandii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, sporządzona w Madrycie dnia 13 listopada 1995 r. (Dz. U. z 1996 r., Nr 29, poz. 129), zmodyfikowana przez Konwencję wielostronną implementującą środki traktatowego prawa podatkowego mające na celu zapobieganie erozji podstawy opodatkowania i przenoszeniu zysku, podpisanej przez Polskę i Irlandię w dniu 7 czerwca 2017 r. („Konwencja MLI”).
W myśl art. 18 ust. 1 ww. Umowy, z uwzględnieniem postanowień artykułu 19 ustęp 2, emerytury i inne podobne świadczenia wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z tytułu jej wcześniejszego zatrudnienia oraz każda renta wypłacana takiej osobie podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.
Określenie „renta” oznacza określoną kwotę wypłacaną okresowo w ustalonych terminach dożywotnio lub przez konkretny lub dający się wymierzyć okres, jako spełnienie zobowiązania dokonywania płatności w zamian za uprzednio w pełni wykonane świadczenie pieniężne lub w równoważniku pieniężnym (art. 18 ust. 2 ww. Umowy).
Zgodnie z art. 22 ust. 1 ww. Umowy, części dochodu osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, bez względu na to, skąd są one osiągane, a które nie zostały objęte postanowieniami poprzednich artykułów niniejszej Umowy, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.
Mając na uwadze powyższe uregulowania prawne stwierdzić należy, że otrzymywana przez Wnioskodawczynię renta wdowia z Irlandii podlega opodatkowaniu w miejscu Jej zamieszkania, tj. w Polsce, na zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W myśl art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają zatem wszelkie dochody osiągane przez podatnika, z wyjątkiem tych dochodów, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę jako zwolnione od podatku, bądź od których zaniechano poboru podatku, w drodze rozporządzenia wydanego przez Ministra Finansów.
Źródłami przychodów – w myśl art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy – są stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.
Zgodnie z treścią art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
W myśl art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są świadczenia rodzinne otrzymane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych, dodatki rodzinne i pielęgnacyjne, zasiłki dla opiekunów otrzymane na podstawie przepisów o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów, świadczenia pieniężne otrzymane w przypadku bezskuteczności egzekucji alimentów, zasiłki porodowe otrzymane na podstawie odrębnych przepisów oraz świadczenie wychowawcze otrzymane na podstawie przepisów o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci.
Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa, stwierdzić należy, że zgodnie z postanowieniami Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Irlandii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, renta wdowia otrzymywana przez Wnioskodawczynię z Irlandii podlega opodatkowaniu tylko w Polsce. Jednocześnie, jeżeli, jak wskazała Wnioskodawczyni we wniosku, otrzymywana renta wypłacana jest na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych obowiązujących w Irlandii to jest ona zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym, na Wnioskodawczyni nie ciążył w 2021 r. obowiązek odprowadzania z tego tytułu zaliczek na podatek dochodowy. Wnioskodawczyni nie powinna również w 2022 r. odprowadzać zaliczek na podatek dochodowy od otrzymywanej z Irlandii renty wdowiej. Powyższe ustalenia będą miały również zastosowanie do ww. świadczenia wypłacanego w latach kolejnych, o ile nie ulegnie zmianie stan faktyczny i prawny.
Wskazać również należy, że co do zasady nie występuje obowiązek wykazywania w zeznaniu rocznym świadczenia, które podlega zwolnieniu przedmiotowemu. Natomiast w zaistniałej sytuacji, zapłacone przez Panią w 2021 r. zaliczki na podatek dochodowy z tytułu otrzymanego w 2021 r. świadczenia z Irlandii, tj. renty wdowiej (który to przychód jest zwolniony z podatku dochodowego zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy), stanowią nienależnie wpłacony podatek, podlegający zwrotowi na przykład poprzez złożenie przez Panią zeznania rocznego za rok podatkowy 2021 (w którym zostanie wykazany przychód z tego tytułu w kwocie 0 zł oraz kwota zapłaconych przez Panią zaliczek na podatek dochodowy) lub poprzez złożenie wniosku o stwierdzenie nadpłaty, stosownie do przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540, ze zm.).
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Tutejszy Organ podkreśla, że jednym z celów interpretacji indywidualnych jest zinterpretowanie przepisów budzących wątpliwość wśród podatników, w określonych stanach faktycznych czy zdarzeniach przyszłych. Przepis art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540, z późn. zm.), nakłada na Organ podatkowy obowiązek udzielania interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego. Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ww. ustawy jest sam przepis prawa. Ponosi Pani ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w … . Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540, ze zm.).