Zwolnienie przedmiotowe. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-1.4011.1054.2021.2.MM

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 6 kwietnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.1054.2021.2.MM

Temat interpretacji

Zwolnienie przedmiotowe.

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 listopada 2021 r. wpłynął Pani wniosek z 7 listopada 2021 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia przedmiotowego. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 27 stycznia 2022 r. (wpływ 31 stycznia 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawczyni w 2018 r. z powodu trudnej indywidualnej sytuacji losowej, nie mogąc pracować (od prawie 20 lat pracuje u tego samego pracodawcy na umowy o dzieło, więc nie ma zwolnień lekarskich, itp.), złożyła wniosek o pomoc socjalną dla twórców i artystów do Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Otrzymała na ten wniosek jednorazową pomoc socjalną w wysokości 7 000 zł. W 2019 r. skorzystała z e-PIT (składając swoje zeznanie podatkowe za 2018 r. - PIT-37). Suma zapomogi 7 000 zł była wpisana w rubrykę „inne źródła dochodu” i Wnioskodawczyni musiała z tej zapomogi zapłacić podatek. W tym roku zaczęła czytać ustawę i przepisy związane z tematem zapomóg i zwolnień z podatku dochodowego i Jej zdaniem zapomoga, którą otrzymała nie powinna zostać opodatkowana.

W uzupełnieniu wniosku, Wnioskodawczyni wskazała, że w 2018 r. Ministerstwo Kultury i  Dziedzictwa Narodowego przyznało Jej zapomogę w wysokości 7 000 zł, na podstawie wniosku, który złożyła do MKiDN. Pomoc ta została wypłacona Jej z Funduszu Promocji Kultury (FPK) (środki budżetu państwa), na podstawie art. 87 ust. 4 pkt 4 ustawy o grach hazardowych, tj. „wydatki Funduszu Promocji Kultury są przeznaczone na promowanie lub  wspieranie: twórców i artystów, w tym w formie pomocy socjalnej” oraz rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z 27 września 2017 r. w sprawie szczegółowych warunków uzyskiwania dofinansowania realizacji zadań z zakresu kultury, trybu składnia wniosków oraz przekazywania środków z Funduszu Promocji Kultury. Wnioskodawczyni wypłatę tych środków otrzymała 28 listopada 2018 r. Pismo MKiDN z decyzją o wypłaceniu zapomogi, zawierało informację o możliwości zwolnienia z opodatkowania ww. pomocy na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 26a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Powodem otrzymania pomocy socjalnej (zapomogi) była trudna sytuacja zdrowotna Wnioskodawczyni, uniemożliwiająca pracę, potwierdzona zaświadczeniem lekarskim dołączonym do wniosku o zapomogę. Mianowicie była wtedy w ciąży, a będąc od kilkunastu lat zatrudniona na umowy o dzieło lub zlecenie, nie przysługiwało Jej prawo do zwolnienia lekarskiego, urlopu macierzyńskiego, ani innych przywilejów pracowniczych, które są do dyspozycji osób na etatach. Wnioskodawczyni jest aktorką i grała na scenie ile się dało, nawet z widoczną ciążą, ale Jej stan nie pozwalał na długą pracę, poza tym urodziła dziecko w … 2019 r. i był to czas połogu, kiedy nie mogła pracować. Nie mogąc pracować i nie mając płatnego urlopu macierzyńskiego, nie miała środków na utrzymanie siebie i dziecka (póki nie wróciłaby do pracy po porodzie). Dlatego Wnioskodawczyni wystąpiła o zapomogę. Wsparcie to, wypłacone przez MKiDN stanowiło zapomogę, o której mowa w art. 21 ust 1 pkt 26a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Było to świadczenie otrzymane z tytułu jednorazowej pomocy materialnej finansowanej ze środków budżetu państwa w związku z zaistniałym zdarzeniem losowym.

Wniosek dotyczy 2018 r. Wnioskodawczyni w roku podatkowym 2018 nie otrzymała żadnej innej pomocy materialnej finansowej od innych, niż wyżej wspomniany podmiot (MKiDN), ani z budżetu państwa, (ani z żadnych innych budżetów) w związku z zaistniałym zdarzeniem losowym. To była Jej jedyna pomoc finansowa (socjalna, zapomoga) jaką otrzymała w 2018 r.

Wnioskodawczyni otrzymała informację PIT-11 za 2018 r. od kilku podmiotów podatkowych:

·MKiDN wysłało PIT-11 za wypłaconą zapomogę stanowiącą przychód w rozumieniu art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - wskazana ona została w PIT-11 w bloku F-kwota przychodu 7 000 zł;

·A - działalność wykonywana osobiście o której mowa w art. 13 pkt 2, 4, 6 (z wyjątkiem czynności wymienionych w wierszu 7) i 7-9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w tym umowy zlecenie i o dzieło - kwota przychodu … zł;

·B - działalność wykonywana osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 2, 4, 6 (z wyjątkiem czynności wymienionych w wierszu 7) i 7-9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w tym umowy zlecenie i o dzieło - kwota przychodu 2 000,00zł oraz prawa autorskie i inne prawa o których mowa w art. 18 ww. ustawy - kwota przychodu … zł;

·C - prawa autorskie i inne prawa o których mowa w art. 18 ustawy - kwota przychodu … zł.

Pytania (pytanie Nr 1 ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

1.Czy otrzymana zapomoga, o której mowa powyżej, korzystała ze zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 26a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

2.Czy Wnioskodawczyni może złożyć korektę PIT-37 za 2018 r. w swoim urzędzie Skarbowym?

Pani stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawczyni, podatek dochodowy od zapomogi socjalnej został przez Nią niepotrzebnie zapłacony i powinna złożyć korektę PIT-37 za 2018 r. oraz domagać się zwrotu nadpłaconego podatku. Otrzymana zapomoga, o której mowa powyżej, korzysta ze  zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 26a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1509, z późn. zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy.

Zgodnie z jego treścią opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Treść powyższego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie bądź, od których zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym o osób fizycznych, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Za przychód należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego – zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika. Pod pojęciem przychodu należy rozumieć każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Katalog źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych zawiera art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 tej ustawy źródłami przychodów są inne źródła.

W myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Sformułowanie „w szczególności” zawarte w tym przepisie wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy.

Katalog świadczeń określonych w art. 20 ust. 1 ww. ustawy jest katalogiem otwartym, dlatego też do tego rodzaju źródła przychodu należy zaliczyć wszystkie świadczenia, których ustawodawca nie zaliczył do innych kategorii źródeł przychodu wymienionych w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Na gruncie prawa podatkowego przychodem podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych jest każda forma przysporzenia majątkowego (korzyść), tzn. zarówno pieniężna, jak i niepieniężna.

Przystępując do oceny skutków podatkowych otrzymania przez Panią środków finansowych w ramach pomocy socjalnej dla twórców i artystów, wskazać należy, że z powołanego art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że przychodem będzie każde przysporzenie majątkowe, mające konkretny wymiar finansowy, otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe lub też jako świadczenie nieodpłatne lub częściowo odpłatne. Co do zasady, o zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów danego podatnika decyduje definitywny charakter tego przysporzenia w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa on aktywa tej osoby. Konsekwencją przyjęcia tezy o charakterze przychodu, jako definitywnego przysporzenia w majątku podatnika, jest uznanie, że za przychody podatkowe mogą być uznane tylko te przychody, które nie mają charakteru zwrotnego. W celu określenia co stanowi przychód podatnika należy zidentyfikować stosunek prawny leżący u podstaw danej czynności.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że otrzymane przez Panią środki finansowe w  ramach pomocy socjalnej dla twórców i artystów, stanowią dla Pani przychód w rozumieniu art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dalej, rozważając możliwość zastosowania do tych świadczeń zwolnienia od opodatkowania wskazać należy, że to, czy dana zapomoga podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych uzależnione jest od przyczyny będącej podstawą jej wypłaty, od kwoty zapomogi oraz źródła jej finansowania.

Zgodnie z brzmieniem art. 21 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są zapomogi otrzymane w przypadku indywidualnych zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych, długotrwałej choroby lub śmierci:

a)z funduszu socjalnego, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, z funduszy związków zawodowych lub zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwego ministra – niezależnie od ich wysokości,

b)z innych źródeł – do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 6 000 zł.

Natomiast w myśl art. 21 ust. 1 pkt 26a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są świadczenia otrzymane z tytułu jednorazowej pomocy materialnej finansowanej ze środków budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego w związku z zaistniałym zdarzeniem losowym.

Rozważając możliwość zastosowania do tego świadczenia zwolnienia od opodatkowania, o  którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w pierwszej kolejności należy odwołać się do przepisów ustawy z 19 listopada 2009 r. o  grach hazardowych (Dz. U. z 2018 r. poz. 165, ze zm.), która w art. 87 ust. 1 stanowi, że  tworzy się Fundusz Promocji Kultury, którego dysponentem jest minister właściwy do  spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego. Fundusz Promocji Kultury jest państwowym funduszem celowym (art. 87 ust. 2 ww. ustawy).

Na mocy art. 87 ust. 4 pkt 4 tej ustawy, wydatki Funduszu Promocji Kultury są przeznaczane na promowanie lub wspieranie twórców i artystów, w tym w formie pomocy socjalnej.

Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki uzyskiwania dofinansowania realizacji zadań, o których mowa w ust. 4, tryb składania wniosków oraz przekazywania środków, biorąc pod uwagę priorytety społeczne i konieczność zapewnienia ciągłości realizowanych zadań oraz zasady i zakres informowania o źródle pochodzenia dopłat – o czym stanowi art. 87 ust. 7 ustawy o grach hazardowych.

27 września 2017 r. Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego wydał rozporządzenie w  sprawie szczegółowych warunków uzyskiwania dofinansowania realizacji zadań z zakresu kultury, trybu składania wniosków oraz przekazywania środków z Funduszu Promocji Kultury (Dz. U. z 2017 r., poz. 1808, z późn. zm.).

Zgodnie z § 1 ww. rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, rozporządzenie określa szczegółowe warunki uzyskiwania dofinansowania realizacji zadań, o  których mowa w art. 87 ust. 4 ustawy z 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych, zwanej dalej „ustawą”, tryb składania wniosków oraz przekazywania środków z Funduszu Promocji Kultury, zwanych dalej „środkami Funduszu”.

W myśl § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia, udzielenie dofinansowania na realizację zadań, o  których mowa w art. 87 ust. 4 ustawy, odbywa się na podstawie wniosków składanych do  ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, zwanego dalej „ministrem”.

Stosownie do § 11 ust. 1 tego rozporządzenia, warunkiem udzielenia dofinansowania na realizację zadań, o których mowa w art. 87 ust. 4 pkt 4 ustawy, jest posiadanie przez twórcę lub artystę dorobku w zakresie działalności kulturalnej, w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2018 r. poz. 1983), oraz osiągnięć twórczych lub artystycznych albo znajdowanie się w trudnej sytuacji materialnej.

Wnioskodawca może wystąpić o przyznanie nagrody indywidualnej lub zbiorowej, w tym dla zespołu twórców lub artystów będących osobami fizycznymi albo dla zespołu twórców lub artystów działającego przy jednostce organizacyjnej, albo o udzielenie pomocy socjalnej (§ 11 ust. 2 rozporządzenia).

Wniosek o udzielenie pomocy socjalnej zawiera m.in.:

·informacje o dorobku twórczym lub artystycznym osoby, której wniosek dotyczy (§ 11 ust. 7 pkt 3 rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego);

·informacje o sytuacji materialnej osoby, której wniosek dotyczy, wraz ze wskazaniem okoliczności wpływających na tę sytuację uzasadniających przyznanie pomocy socjalnej (§ 11 ust. 7 pkt 4 ww. rozporządzenia).

Do wniosku – na mocy § 11 ust. 8 rozporządzenia – dołącza się dokumenty potwierdzające zaistnienie okoliczności, o których mowa w ust. 7 pkt 3 i 4, oraz okoliczności uprawniających do zwolnienia przyznanej pomocy socjalnej z podatku dochodowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 26 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

To czy dana zapomoga podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest więc od przyczyny będącej podstawą jej wypłaty, od kwoty zapomogi oraz źródła jej finansowania.

Ustawa o podatku dochodowym nie definiuje pojęcia „zapomoga”, „zdarzenie losowe” czy „indywidualne zdarzenie losowe”.

W orzecznictwie podatkowym zasadą jest, że w sytuacji, gdy w prawie podatkowym termin użyty w przepisach nie jest bliżej określony, to wykładnia takiego pojęcia winna odbywać się przy zastosowaniu wykładni językowej lub zgodnie ze znaczeniem jakie ma ono w języku potocznym.

Powołując się na językowe znaczenie wyrazów, przez „zapomogę” należy rozumieć jednorazowe świadczenie pieniężne mające na celu wsparcie finansowe osoby, która z ważnych przyczyn znalazła się w trudnej sytuacji życiowej.

Pod pojęciem „indywidualnego zdarzenia losowego” można rozumieć wszelkie nagłe, niespodziewane, pojedyncze zdarzenia wywołane przyczynami zewnętrznymi, których nie można przewidzieć, a które są niezależne od człowieka, nawet przy zachowaniu należytej staranności, jak np. kradzieże, włamania, zniszczenie domu lub mieszkania spowodowane zalaniem wodą lub pożarem, nieszczęśliwe wypadki powodujące uszczerbek na zdrowiu, itp.

Przez „zdarzenie losowe” należy rozumieć wszelkie nagłe i niespodziewane zdarzenia wywołane przyczynami zewnętrznymi, których nie można przewidzieć, a które są niezależne od człowieka, nawet przy zachowaniu należytej staranności. Zdarzenie losowe jest więc wydarzeniem, na które człowiek nie ma wpływu, które pojawia się nagle, nieoczekiwanie i pociąga za sobą przemijające, usuwalne skutki lub następstwa nieodwracalne.

Zapomoga wypłacana w przypadku zaistnienia zdarzeń losowych podlegać może zwolnieniu zarówno z art. 21 ust. 1 pkt 26 lit. a), jak i z art. 21 ust. 1 pkt 26a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z opisu stanu faktycznego będącego przedmiotem niniejszej sprawy wynika, że w 2018 r. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego przyznało Pani zapomogę w wysokości 7 000 zł na podstawie art. 87 ust. 4 pkt 4 ustawy o grach hazardowych oraz rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z 27 września 2017 r. w sprawie szczegółowych warunków uzyskiwania dofinansowania realizacji zadań z zakresu kultury, trybu składnia wniosków oraz przekazywania środków z Funduszu Promocji Kultury.

Ww. przepisy rozporządzeń, które określają zasady przyznawania wsparcia finansowego wprost wskazują na zastosowanie przepisu art. 26 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Biorąc pod uwagę źródło finansowania zapomogi otrzymanej przez Panią, należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie, otrzymana przez Panią zapomoga powinna być rozpatrywana pod względem zastosowania zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z treści wniosku wynika, że powodem otrzymania pomocy socjalnej (zapomogi) była Pani trudna sytuacja zdrowotna, uniemożliwiająca pracę, potwierdzona zaświadczeniem lekarskim dołączonym do wniosku o zapomogę - była Pani wtedy w ciąży, a będąc od kilkunastu lat zatrudniona na umowy o dzieło lub zlecenie, nie przysługiwało Pani prawo do zwolnienia lekarskiego, urlopu macierzyńskiego, ani innych przywilejów pracowniczych, które są do dyspozycji osób na etatach. Jest Pani aktorką i grała na scenie ile się dało, nawet z widoczną ciążą, ale Pani stan nie pozwalał na długą pracę, poza tym urodziła Pani dziecko w .. 2019 r. i był to czas połogu, kiedy nie mogła pracować. Nie mogąc pracować i nie mając płatnego urlopu macierzyńskiego, nie miała Pani środków na utrzymanie siebie i dziecka (póki nie wróciłaby do pracy po porodzie).

Rozważając zatem możliwość zastosowania do tego świadczenia zwolnienia od opodatkowania, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazujemy, że we wniosku odwołuje się Pani do trudnej sytuacji zdrowotnej, potwierdzonej zaświadczeniem lekarskim oraz wskazuje na swoją trudną, indywidualną sytuację losową.

Wnioskodawczyni spełniła warunki do otrzymania pomocy socjalnej, tj. na podstawie przedstawionej przez informacji o sytuacji materialnej – wraz ze wskazaniem okoliczności wpływających na tę sytuację uzasadniających przyznanie pomocy. Jak wynika z wniosku – powodem przyznania pomocy socjalnej była Pani trudna sytuacja zdrowotna, uniemożliwiająca pracę, potwierdzona zaświadczeniem lekarskim. Wobec powyższego, skoro zaistniały okoliczności do otrzymania pomocy socjalnej z Funduszu Promocji Kultury Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego na podstawie powołanego rozporządzenia (Wnioskodawczyni jest artystką, która miała złą sytuację materialną i zdrowotną, które z kolei uniemożliwiły jej pracę – co zostało potwierdzone zaświadczeniem lekarskim) to również zaistniały okoliczności uprawniające do zastosowania zwolnienia przyznanej pomocy socjalnej z podatku dochodowego od osób fizycznych, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego, zasadne jest uznanie, że zapomoga jest wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zatem przysługuje Pani prawo złożenia korekty PIT-37 za 2018 r.

W myśl zasady, że wadliwa argumentacja prawna przedstawiona we wniosku, przy prawidłowo wywiedzionym skutku prawnym, winna skutkować uznaniem stanowiska podatnika za nieprawidłowe, stanowisko Pani należało uznać za nieprawidłowe, ponieważ jednorazowa zapomoga pieniężna, otrzymana przez Panią, nie mieści się w dyspozycji powołanego przez Panią art. 21 ust. 1 pkt 26a, lecz korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·      Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji. 

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z  11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r., poz. 329; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na  adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

 Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540, ze zm.).