Temat interpretacji
Opodatkowanie dochodu dywidendowego z Federacji Rosyjskiej.
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe w części dotyczącej pytań o numerach 1 oraz 2 i nieprawidłowe w części dotyczącej pytania nr 3.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
13 grudnia 2021 r. wpłynął Pana wniosek z 13 grudnia 2021 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca jest obywatelem polskim, posiadającym w Polsce nieograniczony obowiązek podatkowy w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2021 poz. 1128 z późn zm., dalej ustawa PDOF). Wnioskodawca jest klientem domu maklerskiego prowadzącego działalność maklerską na podstawie art. 69 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz.U. z 2021 r. poz. 328 z późn. zm.) w zakresie zarządzania portfelami, w skład których wchodzi jeden lub większa liczba instrumentów finansowych - do których należą w szczególności akcje podmiotów krajowych i zagranicznych.
Dom maklerski prowadzi dla Wnioskodawcy rachunek inwestycyjny. Rachunek Inwestycyjny jest prowadzony w polskim złotym, a wszystkie zapisy na nim są przeliczane na polskie złote według aktualnego kursu wymiany domu maklerskiego, który to kurs jest różny od średniego kursu walutowego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski.
Instrumenty finansowe Wnioskodawcy przechowywane są na rachunku zbiorczym prowadzonym dla domu maklerskiego przez Depozytariusza, czyli podmiot, który prowadzi rachunek zbiorczy. Dom maklerski jest posiadaczem rachunku zbiorczego, a Wnioskodawca - osobą uprawnioną do instrumentów finansowych zarejestrowanych na wspomnianym rachunku zbiorczym. Wysokość instrumentów finansowych określana jest przez dom maklerski na rachunku inwestycyjnym Wnioskodawcy. Uznania i obciążenia związane z instrumentami finansowymi, które są zarejestrowane na rachunku zbiorczym, wykonuje Depozytariusz dla i na rzecz domu maklerskiego.
Następnie dom maklerski dokonuje odpowiednich zapisów na rachunku inwestycyjnym wnioskodawcy.
Od przypisanych do rachunku inwestycyjnego zagranicznych papierów wartościowych na rzecz Wnioskodawcy są wypłacane dochody dywidendowe należne od emitentów papierów wartościowych, których siedziba znajduje się w Federacji Rosyjskiej.
Wnioskujący korzysta z możliwości inwestowania w amerykańskie kwity depozytowe (ADR) i globalne kwity depozytowe (GDR), które są notowane w Wielkiej Brytanii, dywidenda z tytułu posiadania powyższych kwitów depozytowych wypłacana jest na rzecz Wnioskodawcy w dolarach amerykańskich, pomimo tego że waluta kraju emitenta to rosyjski rubel.
Kwit depozytowy jest papierem wartościowym reprezentującym prawo własności papierów wartościowych, w szczególności akcji przedsiębiorstw, dopuszczonych do publicznego obrotu na zagranicznym rynku kapitałowym.
Rachunek inwestycyjny Wnioskodawcy prowadzony jest w polskich złotych, więc kwota dywidendy i podatku od dywidendy pierwotnie wyrażona w USD, przewalutowywana jest wg aktualnego kursu wymiany domu maklerskiego na polskie złote i w tak ustalonej wysokości zasila/obciąża rachunek inwestycyjny Wnioskodawcy.
W historii operacji rachunku inwestycyjnego Wnioskodawcy określona jest finalna kwota zasilenia rachunku z tyt. dywidendy w polskich złotych, ale dostępne są także dane odnośnie waluty dywidendy (np. USD), wysokości dywidendy w walucie przypadającej na jedną akcję/ADR oraz data wpływu na rachunek inwestycyjny.
Analogicznie wygląda sytuacja z podatkiem od dywidendy pobranym u źródła.
W historii operacji rachunku inwestycyjnego Wnioskodawcy określona jest finalna kwota pobranego podatku u źródła w polskich złotych, ale dostępne są także dane odnośnie waluty pobranego podatku (np. USD), stawki % pobranego podatku oraz data pobrania podatku.
Dywidenda wykazywana jest w pełnej kwocie brutto, z kolei pobranie podatku od dywidendy wykazywane jest jako osobna pozycja.
Z udostępnionego przez dom maklerski raportu operacji wykonanych w ramach rachunku inwestycyjnego Wnioskodawcy wynika, że od wypłaconych dywidend spółek rosyjskich pobrany został podatek w kraju siedziby emitenta papierów wartościowych w wysokości 15% dywidendy brutto (tzw. podatek u źródła, WHT).
Emitent papierów wartościowych nie otrzymał certyfikatu rezydencji wydanego przez właściwe władze podatkowe w Polsce potwierdzającego, że Wnioskodawca posiada status rezydenta podatkowego w Polsce, toteż z uwagi na powyższe przy wypłacie dochodów dywidendowych została zastosowana maksymalna stawka podatkowa, która w Federacji Rosyjskiej wynosi 15% kwoty dywidendy brutto.
Dom maklerski udostępnia Wnioskodawcy możliwość pobrania raportu operacji wykonanych w ramach rachunku inwestycyjnego Wnioskodawcy za wybrany okres czasu. W raporcie tym znajdują się m.in. takie informacje:
(…)
Pytania
1)Jaka stawka podatkowa powinna zostać zastosowana dla opodatkowania dywidendy otrzymanej z tytułu posiadania akcji zagranicznych podmiotów, w tym z tytułu posiadania amerykańskich kwitów depozytowych (ADR) oraz globalnych kwitów depozytowych (GDR)?
2)Jak poprawnie dokonać przeliczenia na polskie złote wartości wypłaconej dywidendy oraz podatku od dywidendy pobranego u źródła, biorąc pod uwagę fakt, iż dywidenda przed wypłatą jest przewalutowana z waluty kraju emitenta papieru wartościowego na walutę, w której następuje wypłata dywidendy gotówkowej - czyli USD, a późnej zostaje zapisana przez dom maklerski na rachunku inwestycyjnym Wnioskodawcy w polskich złotych przy zastosowaniu kursu walutowego innego niż średni kurs NBP?
3)Jaką kwotę podatku zapłaconego od dywidendy za granicą powinien odliczyć Wnioskodawca od zryczałtowanego 19% podatku, o którym mowa w art. 30a ust. 1 ustawy PDOF, naliczonego od dochodów uzyskanych z udziału w zyskach osoby prawnej, mającej siedzibę w Federacji Rosyjskiej? Czy Wnioskodawca powinien odliczyć kwotę podatku rzeczywiście zapłaconego za granicą według stawki maksymalnej wynoszącej 15% dywidendy brutto, czy też tylko kwotę podatku określoną według stawki równej 10% dywidendy brutto, która wynika z art. 7 ust. 1 umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (UPO), zawartej między Polską a Federacją Rosyjską w dniu 22 maja 1992 r?
Pana stanowisko w sprawie
Ad. 1.
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy PDOF od uzyskanych dochodów z dywidend zagranicznych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a ustawy PDOF. Istotnym jest, że powyższy podatek należy obliczyć bez pomniejszenia przychodu uzyskanego z dywidend o koszty jego uzyskania, o czym stanowi 30a ust. 6 ustawy PDOF. Dodatkowo dochodów z kapitałów pieniężnych nie łączy się z dochodami opodatkowanymi wg skali podatkowej, o czym stanowi 30a ust. 7 ustawy PDOF.
W konsekwencji podstawą naliczenia podatku będzie wartość uzyskanej dywidendy, która nie będzie mogła zostać pomniejszona o ewentualne koszty związane z uzyskaniem dochodu dywidendowego (jak np. koszty prowadzenia rachunków, opłaty za zarządzanie portfelem papierów wartościowych).
Dywidenda uzyskiwana w związku z posiadaniem amerykańskich kwitów depozytowych (ADR) oraz globalnych kwitów depozytowych (GDR) reprezentujących prawo własności do akcji zagranicznych podmiotów, będzie stanowiła przychód z tytułu udziału w zyskach osób prawnych.
Zasady dotyczące opodatkowania przychodów z dywidend wypłacanych w związku z posiadaniem kwitów depozytowych będą analogiczne, jak w przypadku dywidend uzyskiwanych z tytułu posiadania akcji podmiotów zagranicznych, o których mowa powyżej.
Ad. 2.
Artykuł 11a ustawy PDOF stanowi, że:
•Przychody w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego walut obcych ogłaszanego przez NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu.
•Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.
•Kwoty uprawniające do odliczenia od dochodu, podstawy obliczenia podatku lub obniżenia podatku, wydatki oraz podatek, wyrażone w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego walut obcych ogłaszanego przez NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia wydatku lub zapłaty podatku.
Zgodnie z art. 11 ustawy PDOF, przychodami są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne. Z kolei art. 24 ust. 5 ustawy PDOF, odnoszący się bezpośrednio do dochodów (przychodów) uzyskanych z udziału w zyskach osób prawnych stanowi, że takim dochodem (przychodem) jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału.
W ocenie Wnioskodawcy przychodem w podanym stanie faktycznym będzie kwota dywidendy wyrażona w walucie wypłaty dywidendy, czyli USD. Stanowić ona będzie iloczyn ilości akcji/ADR uprawniających Wnioskodawcę do otrzymania dywidendy i wartości dywidendy określonej w walucie wypłaty dywidendy przypadającej na jedną akcję/ADR.
Tak ustalony przychód Wnioskodawca powinien przeliczyć na polskie złote według kursu średniego walut obcych ogłaszanego przez NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień wpływu dywidendy na rachunek inwestycyjny.
Potrzebne dane Wnioskodawca pobierze z raportu operacji wykonanych w ramach rachunku inwestycyjnego. W sytuacji więc kiedy dywidendy wypłacane są przez emitenta w dolarach amerykańskich, a następnie dom maklerski zasila rachunek inwestycyjny Wnioskodawcy kwotą dywidendy przewalutowaną wg własnego kursu z USD na PLN, przychodem klienta domu maklerskiego będzie wartość dywidendy w USD.
W rezultacie, wartość dywidendy faktycznie wypłaconej w walucie należy przeliczyć na złotówki według kursu średniego NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień wpływu dywidendy na rachunek inwestycyjny.
Zdaniem Wnioskodawcy, należy również dokonać przeliczenia podatku, jaki został pobrany przez wypłacającego dywidendę. Dom Maklerski pobiera z rachunku inwestycyjnego kwotę podatku wyrażoną w polskich złotych, wyliczoną wg własnego kursu, a nie średniego kursu NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień pobrania podatku.
Zdaniem Wnioskodawcy wysokość podatku pobranego za granicą należy określić w ten sposób, że od wyliczonego w sposób opisany powyżej przychodu z tyt. dywidendy należy obliczyć pobrany podatek wg faktycznie zastosowanej stawki, którą można odczytać z raportu operacji wykonanych w ramach rachunku inwestycyjnego. Można przy tym za podstawę obliczenia podatku zapłaconego za granicą przyjąć od razu dywidendę wyrażoną w polskich złotych, obliczoną według 11a ust. 1 ustawy PDOF.
Zdaniem Wnioskodawcy kurs do wyliczenia wielkości w PLN kwoty dywidendy i podatku od dywidendy zaproponowany powyżej jest prawidłowy, ponieważ wynika bezpośrednio z zapisu art. 11a ustawy PDOF.
Ad. 3.
W opinii Wnioskodawcy, zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy PDOF osoby fizyczne mające miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy). Powyższa regulacja wskazuje, iż podstawową przesłanką określenia miejsca (kraju), w którym osoba fizyczna podlega obowiązkowi podatkowemu jest miejsce zamieszkania podatnika. W myśl przepisu art. 9 ust. 1 ustawy PDOF, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21,52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Zgodnie z art. 30a ustawy PDOF od przychodów z tytułu dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 19%.
Podatnicy, o których mowa w art. 3 ust. 1 ustawy PDOF uzyskujący poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej przychody (dochody) określone w art. 30a ust. 1 pkt 1-5 ustawy PDOF, od zryczałtowanego podatku obliczonego zgodnie z art. 30a ust. 1 ustawy PDOF, od tych przychodów (dochodów), odliczają kwotę równą podatkowi zapłaconemu za granicą, jednakże odliczenie to nie może przekroczyć kwoty podatku obliczonego od tych przychodów (dochodów) przy zastosowaniu stawki 19% (art. 30a ust. 9 ustawy PDOF).
Stosownie do art. 30a ust. 2 ustawy PDOF, przepisy dotyczące opodatkowania dywidend stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobranie (niezapłacenie) podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji podatkowej.
W przedstawionym stanie faktycznym rezydencja podatkowa Wnioskodawcy nie została udokumentowana certyfikatem rezydencji, tym samym w kraju emitenta papierów wartościowych - Federacji Rosyjskiej - została zastosowana maksymalna stawka podatkowa wynosząca 15% dywidendy brutto. Stosownie do postanowień umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania zawartej między Polską a Federacją Rosyjską 22 maja 1992 r. (dalej UPO), dywidendy, które płaci spółka mająca siedzibę w umawiającym się państwie osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim umawiającym się państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie, a więc w omawianej sytuacji - w Polsce.
Zgodnie z UPO, dywidendy mogą być również opodatkowane w państwie, w którym spółka wypłacająca dywidendy ma swoją siedzibę. Tym samym dywidenda wypłacona wnioskodawcy, mającemu miejsce zamieszkania w Polsce, przez spółkę z siedzibą w Federacji Rosyjskiej, będzie podlegała opodatkowaniu w Polsce, jak również może podlegać opodatkowaniu w kraju, w którym siedzibę ma emitent papierów wartościowych, czyli w Federacji Rosyjskiej.
W sytuacji, kiedy dochód dywidendowy podlega opodatkowaniu w kraju źródła, od zryczałtowanego podatku dochodowego w Polsce przysługuje odliczenie, o którym stanowi art. 30a ust. 9 ustawy PDOF.
W konsekwencji możliwe jest odliczenie od 19% zryczałtowanego podatku od dywidendy, o którym mowa art. 30a ust. 1 ustawy PDOF, kwoty równej podatkowi od dywidendy zapłaconemu za granicą w Federacji Rosyjskiej. Jeśli więc Wnioskodawca otrzymał dywidendę z tytułu posiadania papierów wartościowych (ADR) od emitenta mającego siedzibę w Federacji Rosyjskiej, a podatek za granicą został pobrany według maksymalnej stawki 15% dywidendy brutto, to Wnioskodawca powinien od podatku zryczałtowanego, o którym mowa w art. 30a ust. 1 ustawy PDOF, odliczyć podatek faktycznie zapłacony za granicą w Federacji Rosyjskiej w wysokości 15% dywidendy brutto.
Nie ma bowiem zastosowania 10% stawka podatku od dywidendy, o której mowa art. 7 ust. 1 UPO, ponieważ art. 30a ust. 2 ustawy PDOF stanowi, że zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobranie (niezapłacenie) podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji.
W zaistniałym stanie faktycznym udokumentowanie dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika nie miało miejsca. W związku z powyższym od 19% zryczałtowanego podatku dochodowego Wnioskodawca powinien odliczyć kwotę podatku pobranego za granicą w Federacji Rosyjskiej stanowiącą 15% dywidendy brutto, a więc do zapłaty w Rzeczpospolitej Polskiej pozostanie kwota w wysokości 4% dywidendy brutto.
Do dokonania takiego odliczenia uprawnia Wnioskodawcę w art. 30a ust. 9 ustawy PDOF, który stanowi, że od podatku określonego w art. 30a ust. 1 ustawy PDOF odlicza się kwotę równą podatkowi zapłaconemu za granicą. Mowa więc w tym przepisie wyraźnie o podatku faktycznie zapłaconym, a nie o stawce podatku wynikającej z umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zainteresowany wskazał we wniosku, że na Jego rzecz są wypłacane dochody dywidendowe należne od emitenta papierów wartościowych, którego siedziba znajduje się w Rosji. Przedmiotowe dywidendy są wypłacane w walutach obcych. Wnioskodawca nie przedłożył certyfikatu rezydencji podatkowej, w związku z czym z tytuły wypłaty dywidendy została zastosowana stawka podstawowa obowiązująca w państwie źródła. Dodatkowo, Wnioskodawcy wypłacana jest dywidenda z tytułu posiadania globalnych kwitów depozytowych (GDR).
Należy wskazać, że kwit depozytowy jest papierem wartościowym inkorporującym prawo własności do jednej lub wielu akcji spółki, podlegających zdeponowaniu. Globalne kwity depozytowe GDR podporządkowane są regułom rynku kraju ich emitenta. Zatem na gruncie badanej sprawy tymi regułami są przepisy Federacji Rosyjskiej.
Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Na podstawie art. 3 ust. 1a ww. ustawy:
Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:
1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
Stosownie do art. 4a ww. ustawy:
Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
Z kolei, zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c.
Ponadto, w myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Natomiast stosownie do art. 11a ust. 1 ww. ustawy:
Przychody w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu.
Zgodnie z art. 11a ust. 3 ww. ustawy:
Kwoty uprawniające do odliczenia od dochodu, podstawy obliczenia podatku lub obniżenia podatku, wydatki oraz podatek, wyrażone w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia wydatku lub zapłaty podatku.
W świetle powyższego, należy wskazać, że dywidenda, jak również podatek pobrany u źródła, winny być przeliczone na złote według kursu średniego walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień – odpowiednio uzyskania ww. dywidendy lub zapłaty podatku u źródła.
Zatem, w sytuacji gdy zapłata podatku u źródła miała miejsce w tym samym dniu co uzyskanie dywidendy, przeliczenie zapłaconego podatku na złote powinno nastąpić według kursu średniego walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania dywidendy.
Z kolei, stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy:
Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych faktycznie uzyskane z tego udziału (…).
W przedmiotowym stanie faktycznym zastosowanie znajduje umowa między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Federacji Rosyjskiej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzona w dniu 22 maja 1992 r. (Dz. U. z 1993 r. Nr 125, poz. 569).
Ponadto należy wskazać, że zarówno Polska, jak i Rosja, notyfikowały umowę polsko-rosyjską do objęcia Konwencją wielostronną implementującą środki traktatowego prawa podatkowego mające na celu zapobieganie erozji podstawy opodatkowania i przenoszeniu zysku, sporządzoną w Paryżu 24 listopada 2016 r. Konwencja MLI, której celem było jednorazowe zmodyfikowanie sieci umów o unikaniu podwójnego opodatkowania bez konieczności czasochłonnych negocjacji bilateralnych, została ratyfikowana przez Polskę dnia 23 stycznia 2018 r., natomiast przez Rosję dnia 18 czerwca 2019 r. Dniem wejścia w życie i stosowania postanowień Konwencji MLI dla Polski jest 1 lipca 2018 r., natomiast dla Rosji 1 października 2019 r. Tekst Konwencji MLI w języku polskim został opublikowany w Dzienniku Ustaw z 2018 r., poz. 1369.
Dla celów stosowania prawa, postanowienia Konwencji MLI muszą być interpretowane równolegle z umową między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Federacji Rosyjskiej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, z uwzględnieniem stanowisk Umawiających się Państw w zakresie przyjęcia Konwencji MLI.
Zasady stosowania postanowień Konwencji MLI w odniesieniu do danej Umowy Podatkowej wynikają z art. 35 ww. Konwencji.
Zgodnie z art. 35 ust. 1 i art. 35 ust. 7 lit. a) Konwencji MLI, postanowienia art. 3 ust. 1, art. 3 ust. 2, art. 4 ust. 1, art. 6 ust. 1, art. 7 ust. 1, art. 9 ust. 4, art. 11 ust. 1 i art. 17 ust. 1 Konwencji MLI będą miały zastosowanie w zakresie stosowania Umowy przez Polskę:
·w odniesieniu do podatków pobieranych u źródła od kwot wypłacanych lub zaliczanych na rzecz osób niemających miejsca zamieszkania lub siedziby w Polsce, gdy zdarzenie dające prawo do pobrania takiego podatku wystąpi w dniu lub po dniu 1 stycznia 2021 r.; oraz
·w odniesieniu do pozostałych podatków nakładanych przez Polskę, w zakresie podatków nakładanych w okresach podatkowych rozpoczynających się w dniu lub po dniu 30 listopada 2020 r.;
Na podstawie art. 7 ust. 1 umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Federacji Rosyjskiej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzonej w Moskwie dnia 22 maja 1992 r. (Dz. U. z 1993 r. Nr 125, poz. 569):
Dywidendy wypłacane przez spółkę mającą siedzibę w Umawiającym się Państwie osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie mogą być opodatkowane w tym drugim Umawiającym się Państwie.
Jednakże dywidendy te mogą być opodatkowane także w Umawiającym się Państwie i według prawa tego Państwa, w którym spółka wypłacająca dywidendy ma swoją siedzibę, lecz podatek ten nie może przekroczyć 10 procent kwoty dywidend brutto.
W myśl art. 7 ust. 2 ww. umowy polsko-rosyjskiej:
Użyte w tym artykule określenie "dywidendy" oznacza dochód z akcji lub innych praw, z wyjątkiem wierzytelności, do udziału w zyskach, jak również dochody z innych praw spółki, które według prawa podatkowego Państwa, w którym spółka wypłacająca dywidendy ma siedzibę, są pod względem podatkowym traktowane jak dochody z akcji.
W odniesieniu do Federacji Rosyjskiej określenie to obejmuje w szczególności zysk transferowany za granicę przez udziałowca przedsiębiorstwa z udziałem zagranicznym, utworzonego zgodnie z ustawami Federacji Rosyjskiej.
Z kolei w myśl art. 21 ww. umowy polsko-rosyjskiej:
Jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym Umawiającym się Państwie uzyskuje dochód, który zgodnie z postanowieniami niniejszej umowy może być opodatkowany w drugim Umawiającym się Państwie, to kwota podatku od tego dochodu należna w tym drugim Umawiającym się Państwie będzie potrącona od podatku dochodowego pobieranego od danej osoby w pierwszym Umawiającym się Państwie.
Takie potrącenie nie może jednak przekroczyć kwoty podatku pierwszego Umawiającego się Państwa, obliczonego od tego dochodu zgodnie z jego ustawodawstwem podatkowym i praktyką.
Stosownie do art. 3 ust. 2 Konwencji MLI:
[Artykuł 21 Umowy] nie będzie miał zastosowania w zakresie, w jakim [postanowienia Umowy] dopuszczają opodatkowanie przez to drugie [Umawiające się Państwo] wyłącznie z tego powodu, że taki dochód stanowi jednocześnie dochód uzyskany przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium tego drugiego [Umawiającego się Państwa].
Reasumując: dywidendy wypłacone w państwie źródła, tj. w Rosji, podlegają opodatkowaniu zarówno w Rosji, jak i w Polsce.
Przechodząc na grunt przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zakres opodatkowania dochodów (przychodów) uzyskanych przez osoby fizyczne, m.in. z dywidend reguluje przepis art. 30a ustawy.
Stosownie do treści art. 30a ust. 1 pkt 4 ww. ustawy:
Od uzyskanych dochodów (przychodów) pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a, z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych.
Na mocy art. 30a ust. 6 ww. ustawy:
Zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 1-4 oraz pkt 6, 8 i 9, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 5 pkt 1 i 4, ust. 5a, 5d i 5e.
W myśl art. 30a ust. 2 ww. ustawy:
Przepisy ust. 1 pkt 1-5 stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobranie (niezapłacenie) podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji.
Jednocześnie, zgodnie z treścią art. 30a ust. 9 cyt. ustawy podatkowej:
Podatnicy, o których mowa w art. 3 ust. 1, uzyskujący poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej przychody (dochody) określone w ust. 1 pkt 1-5, od zryczałtowanego podatku obliczonego zgodnie z ust. 1, od tych przychodów (dochodów), odliczają kwotę równą podatkowi zapłaconemu za granicą, jednakże odliczenie to nie może przekroczyć kwoty podatku obliczonego od tych przychodów (dochodów) przy zastosowaniu stawki 19%.
Ponadto, w myśl art. 30a ust. 11 ww. ustawy:
Kwoty zryczałtowanego podatku obliczonego od przychodów (dochodów), o których mowa w ust. 1 pkt 1-5, uzyskanych poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej oraz kwotę podatku zapłaconego za granicą, o której mowa w ust. 9, podatnicy są obowiązani wykazać w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1 lub 1a.
Stosownie do cytowanego wyżej art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przedmiotowe dywidendy w Polsce podlegają opodatkowaniu 19% zryczałtowanym podatkiem dochodowym.
W przedmiotowej sprawie, jeżeli Wnioskodawca mający miejsce zamieszkania w Polsce nie wykonuje w Rosji działalności zarobkowej poprzez zakład położony w tym państwie lub wolnego zawodu w oparciu o stałą placówkę położoną w tym państwie, i papiery wartościowe, z tytułu których wypłaca się dywidendy, nie wiążą się rzeczywiście z działalnością takiego zakładu lub stałej placówki, znajdują zastosowanie postanowienia cyt. wyżej art. 7 ust. 1 umowy polsko-rosyjskiej.
W takiej sytuacji od zryczałtowanego podatku obliczonego w Polsce według stawki 19%, Wnioskodawca może odliczyć kwotę równą podatkowi zapłaconemu za granicą, ale tylko do wysokości stawki podatku od dywidendy przewidzianej w ww. umowie polsko-rosyjskiej, czyli 10% kwoty dywidendy brutto.
Przy tym – jak już wskazano wyżej – dywidenda, jak również podatek pobrany u źródła, powinny być przeliczone na złote według kursu średniego walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień – odpowiednio uzyskania ww. dywidendy lub zapłaty podatku u źródła.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).