Temat interpretacji
podatek dochodowy od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 12 września 2020 r. (data wpływu 16 września 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 grudnia 2020 r. (data wpływu 18 grudnia 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 16 września 2020 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej.
Wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), w związku z powyższym pismem z dnia 26 listopada 2020 r., Nr 0113-KDIPT2-2.4011.772.2020.1.MP, wezwano Wnioskodawczynię na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ustawy Ordynacja podatkowa, do jego uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.
Wezwanie wysłano w dniu 26 listopada 2020 r., doręczono w dniu 14 grudnia 2020 r., zaś w dniu 18 grudnia 2020 r. złożono uzupełnienie wniosku.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawczyni jest właścicielką domu jednorodzinnego wybudowanego w latach 50-tych. W drugiej połowie września 2020 r. planuje inwestycję związaną z termomodernizacją dachu.
W ramach prac przewidziane są następujące etapy:
- usunięcie starego pokrycia - onduline;
- zakup wełny mineralnej/styropian i docieplenie dachu;
- zakup blachodachówki i ułożenie nowego pokrycia dachu;
- zakup i wymiana rynien, rur spustowych.
Poniesione wydatki zostaną pokryte całkowicie ze środków własnych. Poniesione koszty zostaną uwzględnione w związku z korzystaniem z ulgi podatkowej na termomodernizację w rozumieniu Ordynacji podatkowej, nie będą rozliczane w ramach żadnej ulgi. Wnioskodawczyni jest zatrudniona na umowę o pracę, stąd poniesione koszty nie zostaną zaliczone do kosztów uzyskania przychodu. Na wykonane prace i zakup materiałów zostanie wystawiona faktura.
W uzupełnieniu wniosku dodano: Wnioskodawczyni jest właścicielką domu jednorodzinnego na podstawie aktu notarialnego nr /2012, z dnia maja 2012 r. (umowa darowizny). We wrześniu 2020 r. rozpoczęła inwestycję związaną z termomodernizacją dachu. Wydatki, których dotyczy wniosek nie zostały i nie zostaną sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, ani Wojewódzkich Funduszy Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i nie zostaną też zwrócone Wnioskodawczyni w jakiejkolwiek formie. Poniesione wydatki są pokryte całkowicie ze środków własnych, nie korzysta Ona z żadnego dofinansowania.
Wydatki na termomodernizację dachu nie będą uwzględnione w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej w ramach innych ulg niż termomodernizacja.
Wszystkie wydatki, których wniosek dotyczy i które Wnioskodawczyni chce odliczyć w ramach ulgi termomodernizacyjnej zostaną udokumentowane fakturami VAT, wystawionymi przez podatników niekorzystających ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Faktury VAT dokumentujące poniesienie wydatków związanych z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym są wystawione na imię i nazwisko Wnioskodawczyni.
Przedmiotowe przedsięwzięcie termomodernizacyjne zostanie zakończone w okresie 3 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym został poniesiony pierwszy wydatek czyli roku 2020.
Prace związane z termomodernizacją dachu polegające na usunięciu starego pokrycia, docieplenia dachu, ułożenia nowego pokrycia dachu oraz zakup i wymiana rynien, rur spustowych mają na celu docieplenie i izolację przeciwwilgociową, a w wyniku tych prac zostanie uzyskany lepszy współczynnik przenikania ciepła.
Przewidziane etapy termomodernizacji:
- usunięcie starego pokrycia onduline - bez zamiaru skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej;
- zakup blachodachówki - udokumentowany fakturą VAT, zamiar skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej;
- usługa ułożenia nowego pokrycia - bez zamiaru skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej
- zakup wełny mineralnej, w celu docieplenia dachu i uzyskania lepszego współczynnika przenikania ciepła - udokumentowany fakturą VAT, zamiar skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej;
- zakup orynnowania, rur spustowych - udokumentowany fakturą VAT, zamiar skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej;
- zakup materiałów dekarskich, gwoździ w celu montażu dachu - udokumentowany fakturą VAT, zamiar skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej.
Prace, których dotyczy złożony wniosek, związane z termomodernizacją dachu nie dotyczą utylizacji usuniętych elementów, nie zostały zaliczone do materiałów niebezpiecznych, zostały odebrane w ramach opłat za śmieci, tzw. odpady wielkogabarytowe, zbiórka selektywna.
Wydatki związane z termomodernizacją dachu nie są związane z przebudową, rozbudową nadbudową budynku mieszkalnego, w ramach czego, nie nastąpiło zwiększenie parametrów budynku, w tym powierzchni użytkowej, kubatury, wysokości budynku. Ww. prace nie wymagały w związku z tym pozwolenia na budowę, a jedynie zgłoszenia w Starostwie Powiatowym o wymianie pokrycia dachowego, docieplenia dachu, wymianie orynnowania.
W wyniku wykonania prac, o których mowa we wniosku zmniejszy się zużycie nośników energii (gaz) potrzebnych do ogrzania budynku.
Wydatki na zakup materiałów budowlanych, których dotyczy przedstawione przez Wnioskodawczynię pytanie, należą do wydatków wymienionych w rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2018 r., poz. 2489), które dotyczy w pkt 1 - materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem.
Wnioskodawczyni jest zatrudniona na umowę o pracę, poniesione koszty nie zostaną zaliczone do kosztów uzyskania przychodu, rozliczenia dokona za pomocą zeznania PIT-37, nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej,
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie
(doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku:
Czy zakup
materiałów budowlanych udokumentowanych fakturą VAT:
- zakup blachodachówki,
- zakup wełny mineralnej,
- zakup orynnowania, rur spustowych,
- zakup materiałów dekarskich, gwoździ
- będzie można odliczyć od dochodu w ramach ulgi podatkowej związanej z termomodernizacją, zgodnie z rozporządzeniem z dnia 21 grudnia 2018 r. Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2018 r., poz. 2489)?
Zdaniem Wnioskodawczyni, zgodnie z wykazem zamieszczonym w rozporządzeniu z dnia 21 grudnia 2018 r. Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2018 r., poz. 2489), uważa Ona, że całość poniesionych kosztów może być odliczona od podatku, czyli koszty związane z usługą oraz materiały obejmujące prace konieczne do wykonania docieplenia i zabezpieczenia przed zawilgoceniem przegrody budowlanej, jaką jest dach na budynku mieszkalnym - usługa dekarska, zakup odeskowania, zakup blachodachówki, materiałów dekarskich, materiały do montażu, orynnowanie.
Zdaniem Wnioskodawczyni (doprecyzowanym w uzupełnieniu wniosku), na podstawie niżej wymienionych przepisów prawnych, wydatki Wnioskodawczyni stanowią możliwość skorzystania z odliczenia podatku. Wnioskodawczyni wskazuje rozporządzenie Ministra Inwestycji i rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych przedstawia wykaz rodzajów materiałów budowlanych wykorzystywanych do docieplenia przegród budowlanych, natomiast Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 9 maja 2018 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz. U. z 2018 r., poz. 966), gwarantuje wspieranie termomodernizacji i remontów, mające na celu zmniejszenie rocznych kosztów pozyskania ciepła, ulepszenie w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm.), podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
W myśl powyższego przepisu adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Z uwagi na powyższe należy wskazać, że zgodnie z art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, budynek mieszkalny jednorodzinny, o którym mowa w treści art. 26h ust. 1 wymienionej ustawy, to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. &˗ Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r., poz. 1186, z późn. zm.).
Stosownie do treści art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane, ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym &˗ należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.
Artykuł 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz. U. z 2018 r., poz. 966, z późn. zm.).
W myśl art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów użyte w ustawie określenia oznaczają przedsięwzięcia termomodernizacyjne &˗ przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:
- ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
- ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a), do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
- wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a),
- całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.
Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się natomiast w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2018 r., poz. 2489).
Odliczeniu podlegają wydatki na materiały budowlane i urządzenia poniesione na:
- materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;
- węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury,
- kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin,
- kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin,
- zbiornik na gaz lub zbiornik na olej,
- kocioł na paliwo stałe spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwa stałe (Dz. Urz. UE L 193 z dnia 21 lipca 2015 r., s. 100),
- przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej,
- materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej,
- materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,
- materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego,
- pompa ciepła wraz z osprzętem,
- kolektor słoneczny wraz z osprzętem,
- ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem,
- stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne,
- materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskaniem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.
Powyższym odliczeniem objęte są również wydatki poniesione na następujące usługi:
- wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego,
- wykonanie analizy termograficznej budynku,
- wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi,
- wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej,
- docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów,
- wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych,
- wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,
- montaż kotła gazowego kondensacyjnego,
- montaż kotła olejowego kondensacyjnego,
- montaż pompy ciepła,
- montaż kolektora słonecznego,
- montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego,
- montaż instalacji fotowoltaicznej,
- uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin,
- regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji,
- demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.
Analiza powyższych przepisów oraz załącznika do wskazanego wyżej rozporządzenia zawierającego wykaz rodzajów materiałów, urządzeń i usług, na które przysługuje ulga prowadzi do wniosku, że wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, poniesionych na jego docieplenie i modernizację systemu grzewczego.
Dodać również należy, że w myśl art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.
Stosownie do art. 26h ust. 3 ww. ustawy, wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług (art. 26h ust. 4 ww. ustawy).
Natomiast zgodnie z art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:
- sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;
- zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.
Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki &˗ art. 26h ust. 6 wyżej wymienionej ustawy.
Artykuł 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi jednak, że kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Natomiast, w myśl art. 26h ust. 8 powyższej ustawy, podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot. W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin (art. 26h ust. 9 ww. ustawy).
Reasumując, podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych, w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. W ramach ulgi termomodernizacyjnej odliczeniu podlegają wydatki m.in. na materiały budowlane, wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemu dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed wilgocią, oraz związane z tym usługi budowlane. Rozporządzenie Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych jednoznacznie określa, że odliczenie obejmuje wydatki dotyczące docieplenia istniejących przegród budowlanych, nie zaś ich całkowitej wymiany czy też budowy w celu odpowiedniego wyizolowania czy też zapobieganiu zawilgoceniu. Ulga termomodernizacyjna nie dotyczy wydatków poniesionych na materiały budowlane, urządzenia i usługi związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w budynku mieszkalnym jednorodzinnym będącym w budowie (przebudowie). Skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej można w części dotyczącej istniejących przegród budowlanych w budynku. Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
Z przedstawionego opisu wynika, że od 2012 r. Wnioskodawczyni jest właścicielką domu jednorodzinnego, wybudowanego w latach 50-tych. We wrześniu 2020 r. rozpoczęła inwestycję związaną z termomodernizacją dachu. W ramach prac przewidziane są następujące etapy: usunięcie starego pokrycia onduline (bez zamiaru skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej); zakup blachodachówki (udokumentowany fakturą VAT - zamiar skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej); usługa ułożenia nowego pokrycia (bez zamiaru skorzystania z ww. ulgi); zakup wełny mineralnej, w celu docieplenia dachu i uzyskania lepszego współczynnika przenikania ciepła (udokumentowany fakturą VAT - zamiar skorzystania z ww. ulgi); zakup orynnowania, rur spustowych (udokumentowany fakturą VAT - zamiar skorzystania z ww. ulgi); zakup materiałów dekarskich, gwoździ w celu montażu dachu (udokumentowany fakturą VAT - zamiar skorzystania z ww. ulgi). W wyniku wykonania prac związanych z termomodernizacją dachu, zostanie uzyskany lepszy współczynnik przenikania ciepła i zmniejszy się zużycie nośników energii potrzebnych do ogrzania budynku. Prace, których dotyczy złożony wniosek, związane z termomodernizacją dachu, nie dotyczą utylizacji usuniętych elementów. Wydatki związane z termomodernizacją dachu nie są związane z przebudową, rozbudową nadbudową budynku mieszkalnego, w ramach czego, nie nastąpiło zwiększenie parametrów budynku, w tym powierzchni użytkowej, kubatury, wysokości budynku. Wydatki na zakup materiałów budowlanych, których dotyczy przedstawione przez Wnioskodawczynię pytani, należą do wydatków wymienionych w rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych jako materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem. Wszystkie wydatki, które Wnioskodawczyni chce odliczyć w ramach ulgi termomodernizacyjnej zostaną udokumentowane fakturami VAT, wystawionymi przez podatników niekorzystających ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Faktury VAT dokumentujące poniesienie wydatków związanych z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym zostaną wystawione na imię i nazwisko Wnioskodawczyni. Poniesione koszty nie zostaną zaliczone do kosztów uzyskania przychodu. Wydatki, których dotyczy wniosek nie zostały i nie zostaną dofinansowane ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, ani środków Wojewódzkich Funduszy Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz nie zostaną też zwrócone Wnioskodawczyni w jakiejkolwiek formie. Poniesione wydatki są pokryte całkowicie z Jej środków własnych, nie Ona korzysta z żadnego dofinansowania. Wydatki na termomodernizację dachu nie będą uwzględnione w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu ustawy Ordynacja podatkowa w ramach innych ulg niż termomodernizacja. Przedmiotowe przedsięwzięcie termomodernizacyjne zostanie zakończone w okresie 3 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym został poniesiony pierwszy wydatek (2020 r.). Wnioskodawczyni jest zatrudniona na umowę o pracę, nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej.
Wobec powyższego wymienione wydatki dotyczące termomodernizacji dachu, są związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 21 listopada 2018 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów.
Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa, stwierdzić należy, że Wnioskodawczyni przysługuje możliwość odliczenia, w ramach ulgi termomodernizacyjnej, wskazanej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wydatków poniesionych na wskazane materiały budowlane (zakup blachodachówki, zakup wełny mineralnej, zakup orynnowania, rur spustowych, zakup materiałów dekarskich, gwoździ) związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jako wykorzystanych do ocieplenia przegrody budowlanej, związanych z termomodernizacją dachu. Zatem, poniesione i udokumentowane wydatki, będą mogły zostać przez Wnioskodawczynię odliczone od podstawy obliczenia podatku stosownie do treści art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Z powyższych względów stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.
Końcowo wskazać należy, że załącznik do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych nie zawiera szczegółowego wykazu konkretnych materiałów budowlanych i urządzeń, a jedynie wskazuje &˗ ogólnie &˗ na materiały budowlane i urządzenia wykorzystane do ściśle określonego w rozporządzeniu celu. Tym celem jest modernizacja istniejącego budynku polegająca na wykonaniu m.in. docieplenia przegród budowlanych. Na to wskazują wymienione w rozporządzeniu materiały i urządzenia oraz usługi wchodzące w zakres omawianej ulgi. Interpretacja indywidualna wydawana jest w oparciu o przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe). Organ wydający interpretację przepisów prawa podatkowego nie prowadzi postępowania, ani nie podejmuje rozstrzygnięć zastrzeżonych dla innego typu orzekania, w tym kontroli podatkowej, czy postępowania podatkowego prowadzonego w oparciu o konkretną dokumentację i zebrane dowody. Ewentualna weryfikacja, czy zakres przeprowadzonych prac i użytych urządzeń odpowiada zakresowi wskazanemu w przepisach należy do kompetencji innych organów.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Wskazać bowiem należy, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację indywidualną w trybie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku nie prowadzi postępowania dowodowego. Należy wskazać, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy Organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Jeżeli zatem, przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie się różniło od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie przedstawionego zdarzenia przyszłego.
Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała, lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej