Skutki podatkowe odpłatnego zbycia nieruchomości. - Interpretacja - 0115-KDIT2.4011.682.2020.2.KC

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 29.12.2020, sygn. 0115-KDIT2.4011.682.2020.2.KC, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Skutki podatkowe odpłatnego zbycia nieruchomości.

Na podstawie art. 13 § 2a pkt 1, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 września 2020 r. (data wpływu 23 września 2020 r.), uzupełnionym w dniu 27 listopada 2020 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych odpłatnego zbycia nieruchomości jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 września 2020 r. wpłynął do tutejszego organu wniosek, uzupełniony w dniu 27 listopada 2020 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych odpłatnego zbycia nieruchomości.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W 2016 r. Wnioskodawca nabył spadek po zmarłej żonie, w skład spadku wchodziła m.in. nieruchomość gruntowa zabudowana budynkiem mieszkalnym, a ponadto szereg długów pozostałych po żonie.

Nieruchomość była współwłasnością obojga małżonków od 1973 r. Całe postępowanie spadkowe zainicjował jeden z wierzycieli. W kwestii podatku od spadków i darowizn Wnioskodawca został zwolniony z ww. podatku.

Jednocześnie wobec opisanej nieruchomości prowadzone było postępowanie egzekucyjne z nieruchomości przeciwko Wnioskodawcy jako spadkobiercy odpowiedzialnego za długi spadkowe żony. W 2019 r. odbyła się licytacja komornicza, w październiku 2019 r. sąd wydał postanowienie o przysądzeniu własności nieruchomości na rzecz nabywcy licytacyjnego.

W lipcu 2020 r. zatwierdzono plan podziału sumy uzyskanej z licytacji nieruchomości, część środków przyznano wierzycielom, część przyznano Wnioskodawcy jako zwrot nadpłaty dłużnikowi, pieniędzy jeszcze fizycznie on nie otrzymał.

U Wnioskodawcy pojawiła się wątpliwość, czy w chwili otrzymania od komornika środków pieniężnych z tego tytułu zmuszony będzie do zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych, a jeśli tak to w jakim terminie to ma zrobić.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że nieruchomość, o której mowa została nabyta drogą spadku przez M.S w 1973 r. W 1977 r. został zawarty związek małżeński pomiędzy M. i J. S., w ich małżeństwie panował ustrój wspólności majątkowej małżeńskiej. M.S. zmarła w 2013 r., a jedynym spadkobiercą został J.S.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w przedstawionym stanie faktycznym i w świetle obowiązujących przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych otrzymanie od komornika środków pieniężnych z tytułu sprzedaży nieruchomości na licytacji komorniczej nabytej na podstawie spadku po żonie stanowić będzie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym, czy też ta czynność jest zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym?

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedmiotowym stanie faktycznym otrzymanie od komornika środków pieniężnych z tytułu sprzedaży nieruchomości na licytacji komorniczej nabytej na podstawie spadku po żonie nie stanowi przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym i jest zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 źródłami przychodów są odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
  4. innych rzeczy,

&− jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany;

W przypadku odpłatnego zbycia, nabytych w drodze spadku, nieruchomości lub praw majątkowych, określonych w ust. 1 pkt 8 lit. a-c, okres, o którym mowa w tym przepisie, liczy się od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie tej nieruchomości lub nabycie prawa majątkowego przez spadkodawcę (ust. 5).

W przypadku odpłatnego zbycia po ustaniu wspólności majątkowej małżeńskiej, nabytych do majątku wspólnego małżonków lub wybudowanych w trakcie trwania wspólności majątkowej małżeńskiej nieruchomości lub nabytych do majątku wspólnego małżonków praw majątkowych, określonych w ust. 1 pkt 8 lit. a-c, okres, o którym mowa w tym przepisie, liczy się od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło ich nabycie do majątku wspólnego małżonków lub ich wybudowanie w trakcie trwania wspólności majątkowej małżeńskiej (ust. 6).

W stanie prawnym obowiązującym od 2019 r. zmianie uległ sposób wyznaczania pięcioletniego okresu powstawania przychodu, ze zbycia nieruchomości nabytych w spadku. Z art. 10 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - dodanego z dniem 1 stycznia 2019 r. - wynika, że w przypadku odpłatnego zbycia takich nieruchomości, okres pięciu lat, o którym mowa, liczy się od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie nieruchomości przez spadkodawcę.

U Wnioskodawcy - jako spadkobiercy - dokonującego po dniu 31 grudnia 2018 r. zbycia odziedziczonych nieruchomości, pięcioletni okres, po upływie którego transakcja będzie obojętna podatkowo, powinien być liczony od końca roku, w którym nieruchomości będące przedmiotem transakcji, zostały nabyte lub wybudowane przez spadkodawcę.

Wnioskodawca dodaje, że jeżeli nieruchomość weszła do majątku spadkodawcy w drodze dziedziczenia po współmałżonku, a przed śmiercią współmałżonka wchodziła do majątku wspólnego małżonków, to za datę jej nabycia przez spadkodawcę, należy przyjąć dzień nabycia tej nieruchomości do majątku wspólnego. Tak wynika - zdaniem Wnioskodawcy - m.in. z interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 7 czerwca 2019 r., nr 0112-KDIL3-2.4011.194.2019.1.AK. W interpretacji tej organ podatkowy powołał się na uchwałę NSA podjętą w składzie siedmiu sędziów z dnia 15 maja 2017 r., sygn. akt II FPS 2/17, w której Sąd stwierdził, że: Dla celów opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nabytych przez współmałżonka w wyniku dziedziczenia, datą ich nabycia lub wybudowania w rozumieniu tego przepisu jest dzień nabycia (wybudowania) tych nieruchomości i praw majątkowych do majątku wspólnego małżonków.

W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, że nie będzie zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego w opisanym stanie faktycznym, gdy otrzyma fizycznie pieniądze od komornika.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
  4. innych rzeczy,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c- przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

W świetle powyższego, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości i ww. praw majątkowych następuje przed upływem 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie i nie zostaje dokonane w wykonywaniu działalności gospodarczej stanowi źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem w przypadku zbycia nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ustawy, decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych uzyskanego z tego tytułu dochodu ma moment ich nabycia.

Zgodnie z art. 10 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w przypadku odpłatnego zbycia, nabytych w drodze spadku, nieruchomości lub praw majątkowych, określonych w ust. 1 pkt 8 lit. a-c, okres, o którym mowa w tym przepisie, liczy się od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie tej nieruchomości lub nabycie prawa majątkowego przez spadkodawcę.

Stosownie do art. 10 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w przypadku odpłatnego zbycia po ustaniu wspólności majątkowej małżeńskiej, nabytych do majątku wspólnego małżonków lub wybudowanych w trakcie trwania wspólności majątkowej małżeńskiej nieruchomości lub nabytych do majątku wspólnego małżonków praw majątkowych, określonych w ust. 1 pkt 8 lit. a-c, okres, o którym mowa w tym przepisie, liczy się od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło ich nabycie do majątku wspólnego małżonków lub ich wybudowanie w trakcie trwania wspólności majątkowej małżeńskiej.

Na mocy art. 10 ust. 7 wyżej powołanej ustawy nie stanowi nabycia albo odpłatnego zbycia, o których mowa w ust. 1 pkt 8 lit. a-c, odpowiednio nabycie albo odpłatne zbycie, w drodze działu spadku, nieruchomości lub praw majątkowych, określonych w ust. 1 pkt 8 lit. a-c, do wysokości przysługującego podatnikowi udziału w spadku.

Z przestawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że w 2016 r. Wnioskodawca nabył spadek po zmarłej żonie, w skład spadku wchodziła m.in. nieruchomość gruntowa zabudowana budynkiem mieszkalnym, a ponadto szereg długów pozostałych po żonie. Nieruchomość była współwłasnością obojga małżonków od 1973 r. Całe postępowanie spadkowe zainicjował jeden z wierzycieli. W kwestii podatku od spadków i darowizn Wnioskodawca został zwolniony z ww. podatku. Jednocześnie wobec opisanej nieruchomości prowadzone było postępowanie egzekucyjne z nieruchomości przeciwko Wnioskodawcy jako spadkobiercy odpowiedzialnego za długi spadkowe żony. W 2019 r. odbyła się licytacja komornicza, w październiku 2019 r. sąd wydał postanowienie o przysądzeniu własności nieruchomości na rzecz nabywcy licytacyjnego. W lipcu 2020 r. zatwierdzono plan podziału sumy uzyskanej z licytacji nieruchomości, część środków przyznano wierzycielom, część przyznano Wnioskodawcy jako zwrot nadpłaty dłużnikowi, pieniędzy jeszcze fizycznie on nie otrzymał. U Wnioskodawcy pojawiła się wątpliwość, czy w chwili otrzymania od komornika środków pieniężnych z tego tytułu zmuszony będzie do zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych, a jeśli tak to w jakim terminie to ma zrobić. W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że nieruchomość, o której mowa została nabyta drogą spadku przez M.S. w 1973 r. W 1977 r. został zawarty związek małżeński pomiędzy M. i J.S., w ich małżeństwie panował ustrój wspólności majątkowej małżeńskiej. M.S. zmarła w 2013 r., a jedynym spadkobiercą został J.S.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera definicji pojęcia spadek ani też nabycie w drodze spadku, dlatego też zasadnym jest odwoływanie się do regulacji zawartych w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r., poz. 1740).

W myśl art. 922 § 1 wyżej powołanej ustawy, przez spadkobranie należy rozumieć przejście praw i obowiązków majątkowych zmarłego z chwilą jego śmierci na jedną lub kilka osób. Na spadek składa się ogół praw i obowiązków należących do zmarłego w chwili jego śmierci, które ze swej istoty mogą przejść na jego następców prawnych.

Stosownie do art. 924 tej ustawy, spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy, natomiast na mocy art. 925 Kodeksu cywilnego spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku.

Powyższe oznacza, że z chwilą śmierci należące do spadkodawcy prawa i obowiązki stają się spadkiem, który podlega przepisom prawa spadkowego, a data śmierci (chwila śmierci) spadkodawcy ustala, kto staje się spadkobiercą oraz co wchodzi w skład masy spadkowej. Z kolei postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku lub akt poświadczenia dziedziczenia potwierdzają jedynie prawo spadkobiercy do tego spadku od momentu jego otwarcia.

Zgodnie natomiast z art. 31 § 1 ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. z 2020 r., poz. 1359, z późn. zm.), z chwilą zawarcia małżeństwa powstaje między małżonkami z mocy ustawy wspólność majątkowa (wspólność ustawowa) obejmująca przedmioty majątkowe nabyte w czasie jej trwania przez oboje małżonków lub przez jednego z nich (majątek wspólny). Przedmioty majątkowe nieobjęte wspólnością ustawową należą do majątku osobistego każdego z małżonków. Do majątku osobistego każdego z małżonków należą między innymi przedmioty majątkowe nabyte przed powstaniem wspólności ustawowej (art. 33 ww. Kodeksu).

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego, stwierdzić należy, że otrzymanie od komornika środków pieniężnych z tytułu sprzedaży nieruchomości na licytacji komorniczej, nabytej przez Wnioskodawcę na podstawie spadku po zmarłej żonie, nie będzie stanowić źródła przychodu o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 w związku z art. 10 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych z uwagi na upływ termin pięciu lat licząc od końca roku 1973, w którym nastąpiło jej nabycie przez małżonkę. W konsekwencji, na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek zapłaty podatku dochodowego z tego tytułu.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej