Temat interpretacji
W zakresie obowiązków płatnika związanych z wypłatą odsetek od pożyczki na rzecz wspólnika spółki z siedzibą w Luksemburgu, będącego polskim rezydentem podatkowym.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29
sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z
późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że
stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 września
2020 r. (data wpływu 15 września 2020 r.) uzupełnione pismem z dnia 4
grudnia 2020 r. (data nadania 4 grudnia 2020 r., data wpływu 8 grudnia
2020 r.), w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu z dnia 18 listopada 2020
r. Nr 0114-KDIP3-1.4011.558.2020.2.EC (data doręczenia 30 listopada
2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej
podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika
związanych z wypłatą odsetek od pożyczki na rzecz wspólnika spółki z
siedzibą w Luksemburgu, będącego polskim rezydentem podatkowym jest
prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 15 września 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z wypłatą odsetek od pożyczki na rzecz wspólnika spółki z siedzibą w Luksemburgu, będącego polskim rezydentem podatkowym.
Z uwagi na braki formalne, pismem z dnia 18 listopada 2020 r. (data nadania 18 listopada 2020 r., data doręczenia 30 listopada 2020 r.) Nr 0114-KDIP3-1.4011.558.2020.2.EC, tut. organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych.
Pismem z dnia 4 grudnia 2020 r. (data nadania 4 grudnia 2020 r., data wpływu 8 grudnia 2020 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie.
We wniosku i jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca jest transparentną podatkowo spółką osobową, tj. spółką partnerską z siedzibą w Polsce, utworzoną na podstawie przepisów z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2019 poz. 505 z póżn. zm.) (dalej: Spółka", Wnioskodawca).
W celu dofinansowania działalności Spółki, planuje ona zawarcie umowy pożyczki (dalej: Umowa Pożyczki", Pożyczka") w której będzie pożyczkobiorcą. Spółka zarejestrowana jest jako czynny podatnik podatku od towarów i usług.
Pożyczkodawcą będzie natomiast spółka osobowa z siedzibą w Luksemburgu działająca w formie Société en commandite spéciale (dalej SCSp"). Spółka SCSp jest spółką transparentną podatkowo oraz nie posiada osobowości prawnej, co oznacza, że spółka SCSp jest opodatkowana na poziomie jej wspólników, a nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych tak w Polsce jak i w Luksemburgu. Wspólnikiem SCSp o statusie komandytariusza (associé commanditaire) jest m.in. osoba fizyczna będąca polskim rezydentem podatkowym (dalej: Wspólnik SCSp). Wspólnik SCSp prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą za pomocą SCSp. Wspólnikiem SCSp o statusie komplementariusza (associé commandité) jest spółka prawa luksemburskiego pod firmą A (dalej: A").
SCSp prowadzi działalność gospodarczą obejmującą m.in. udzielanie pożyczek. SCSp nie jest wspólnikiem Spółki, a Spółka nie jest wspólnikiem SCSp. SCSp oraz Spółka nie należą do jednej grupy kapitałowej są podmiotami względem siebie trzecimi bez powiązań osobowych czy kapitałowych.
Dane spółki SCSp to () S.C. Sp., zarejestrowana w luksemburskim rejestrze RCS pod numerem ().
Przez Umowę Pożyczki, SCSp zobowiąże się przenieść na własność Spółki określoną ilość pieniędzy, a Spółka zobowiąże się zwrócić SCSp tę samą ilość pieniędzy. Należy przez to rozumieć, że w wyniku czynności zawarcia Umowy Pożyczki, określona ilość środków pieniężnych stanie się własnością Spółki. Spółka, na warunkach określonych w Umowie Pożyczki, zobowiązana będzie do zwrotu na rzecz SCSp kwoty pieniężnej wynikającej z Umowy Pożyczki. Pożyczka będzie oprocentowana. Wnioskodawca zobowiąże się do płacenia odsetek kapitałowych od kwoty pożyczki, obliczonych w oparciu o oprocentowanie określone w Umowie Pożyczki (dalej: Odsetki"). Ze względu na zmienność stóp procentowych, Odsetki od Umowy Pożyczki mogą być niższe lub równe albo mogą przekroczyć kwotę 2 mln złotych w roku podatkowym.
Zgodnie z oświadczeniem zawartym w przedstawionym Spółce projekcie Umowy Pożyczki, przedmiotowa Umowa Pożyczki zostanie udzielona w ramach prowadzonej przez SCSp działalności gospodarczej w zakresie udzielania pożyczek, w rozumieniu art. 15 ust. 2 Ustawy o VAT. SCSp będzie wystawiała z tytułu Odsetek od Pożyczki faktury VAT na rzecz Spółki.
Wspólnikami spółki Société en commandite spéciale (dalej jako: SCSp") jest zarówno osoba fizyczna jak i osoba prawna utworzona na podstawie przepisów prawa luksemburskiego. SCSp jest podmiotem transparentnym podatkowo. Wspólnikiem komandytariuszem (associé commanditaire) jest osoba fizyczna będąca polskim rezydentem podatkowym. Wspólnikiem komplementariuszem (associé commandité) jest natomiast spółka Société A Responsabilité Limitée (dalej jako: A), tj. spółka kapitałowa prawa luksemburskiego będąca odpowiednikiem polskiej spółki z o.o.
W przypadku wspólnika SCSp będącego osobą fizyczną, jest on polskim rezydentem podatkowym oraz posiada on miejsce zamieszkania na terytorium Polski.
Wspólnicy SCSp_ przedstawiają certyfikaty rezydencji. Wspólnik komandytariusz będący osobą fizyczną przedstawia polski certyfikat rezydencji podatkowej. Wspólnik komplementariusz będący A przedstawia luksemburski certyfikat rezydencji podatkowej.
Z uwagi na możliwą zmienność stóp procentowych, łączna kwota należności odsetkowych wypłaconych przez Spółkę z tytułu umowy pożyczki może (ale nie musi) przekroczyć w roku podatkowym kwoty 2.000.000 złotych.
Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Spółka została jako czynny podatnik podatku od towarów i usług w dniu 01 kwietnia 2009 roku.
Pożyczkodawca będący SCSp nie posiada siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium Polski. Działalność pożyczkodawcy będącego SCSp jest prowadzona na terytorium państwa siedziby (tj. Luksemburg).
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie
(ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku).
- Czy czynności polegające na udzielaniu pożyczek pieniężnych podlegających oprocentowaniu podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług? Jeśli tak, to czy Wnioskodawca będzie mógł skorzystać ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 38) Ustawy o VAT?
- Czy Umowa Pożyczki opodatkowana będzie podatkiem od czynności cywilnoprawnych?
- Czy od wypłacanych Odsetek, w przypadku gdy ich kwota nie przekroczy w roku podatkowym 2 mln złotych, Spółka będzie zobowiązana do wykonywania obowiązków płatnika związanych z obliczeniem i pobraniem zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych?
- Czy od wypłacanych Odsetek, w przypadku gdy ich kwota przekroczy w roku podatkowym 2 mln złotych, Spółka będzie zobowiązana do wykonywania obowiązków płatnika związanych z obliczeniem i pobraniem zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych?
Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytania nr 3 i 4 w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. W zakresie podatku od towarów i usług oraz podatku od czynności cywilnoprawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Zdaniem Wnioskodawcy:
Ad 3.
Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku gdy kwota wypłacanych w roku podatkowym Odsetek nie przekroczy 2 mln zł, to Spółka nie będzie zobowiązana do wykonywania obowiązków płatnika związanych z obliczeniem i pobraniem zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu wypłaty Odsetek.
Ad 4.
Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku gdy kwota wypłacanych w roku podatkowym Odsetek przekroczy 2 mln zł, to Spółka nie będzie zobowiązana do wykonywania obowiązków płatnika związanych z obliczeniem i pobraniem zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu wypłaty Odsetek.
Ad 3.
SCSp nie jest traktowana jak osoba prawna na gruncie luksemburskiego prawa podatkowego (nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, nie ma osobowości prawnej). SCSp jest bowiem na gruncie prawa podatkowego Luksemburga traktowana jako podmiot transparentny podatkowo, co oznacza, iż nie jest ona podatnikiem podatku dochodowego w Luksemburgu, a jej przychody (dochody) są alokowane i opodatkowywane na poziomie jej wspólników.
Podatnikami SCSp są wspólnicy SCSp, którzy opodatkowują swój dochód proporcjonalnie do swojego udziału w zysku SCSp. Co istotne, wspólnikiem przedmiotowej SCSp jest osoba fizyczna będąca polskim rezydentem podatkowym, w rozumieniu przepisu art. 3 ust. 1 i la Ustawy o PIT. Oznacza to, że Wspólnik SCSp podlega obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) w Polsce, bez względu na miejsce położenie źródeł przychodów (tzw. nieograniczony obowiązek podatkowy).
A contrario, Wspólnik SCSp nie wypełnia treści przepisu art. 3 ust. 2a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426), bowiem ma miejsce zamieszkania na terytorium Polski, wobec czego od całości swoich dochodów (przychodów) podlega opodatkowaniu w Polsce.
Zgodnie z art. 5b ust. 2 Ustawy o PIT Jeżeli pozarolniczą działalność gospodarczą prowadzi spółka niebędąca osobą prawną, przychody wspólnika z udziału w takiej spółce, określone na podstawie art. 8 ust. 1, uznaje się za przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3.. Oznacza to, z uwagi na brak osobowości prawnej SCSp oraz jej transparentność podatkową, że przychód Wspólnika SCSp z tytułu udziału w SCSp uznany będzie za przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej.
Zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 1) Ustawy o PIT, od uzyskanych dochodów (przychodów) pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy z odsetek od pożyczek, z wyjątkiem gdy udzielenie pożyczek jest przedmiotem działalności gospodarczej. W związku z faktem, że w niniejszej sprawie udzielanie pożyczek jest przedmiotem działalności spółki SCSp pozostaje ono opodatkowane na poziomie wspólnika stawkami 17, 32 lub 19% na podstawie art. 30c ust. 1 Ustawy PIT lub art. 27 Ustawy PIT, bowiem przychód Wspólnika z SCSp z tytułu udziału w SCSp jest jego przychodem z pozarolniczej działalności gospodarczej. Tak jak Wnioskodawca wspominał, Wspólnik SCSp prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą za pomocą SCSp.
Zgodnie natomiast z art. 29 ust. 1 pkt 1) Ustawy o PIT, podatek dochodowy od uzyskanych na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej przez osoby o których mowa w art. 3 ust. 2a Ustawy o PIT przychodów z odsetek innych niż wymienione w art. 30a ust. 1 pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 20% przychodów.
Z uwagi na transparentność podatkową SCSp, odsetki z tytułu udzielonej Spółce Pożyczki będą stanowiły przychód Wspólnika SCSp. Istotą transparencji podatkowej jest to, że dochody SCSp opodatkowane są jednokrotnie. Ponieważ SCSp jest podmiotem transparentnym podatkowo, SCSp nie jest traktowana jako odrębny podatnik. Podatek od uzyskiwanych przez SCSp dochodów rozliczany jest przez jej wspólników. Z uwagi na to, że Wspólnik SCSp jest osobą fizyczną, uwzględnia on przypadające na niego przychody i koszty związane z SCSp w swoim rozliczeniu podatkowym składanym w Polsce.
Analizując powołane przepisy oraz kwestię transparencji podatkowej SCSp, należy uznać, że Spółka nie będzie zobowiązana do pobrania jako płatnik zryczałtowanego podatku u źródła określonego w art. 29 ust. 1 pkt 1) Ustawy o PIT z tytułu wypłaconych na rzecz SCSp Odsetek z tytułu Umowy Pożyczki w związku z faktem, iż efektywnie wypłaca je polskiemu rezydentowi podatkowemu.
Przepis art. 29 ust. 1 pkt 1) Ustawy o PIT wskazuje, że zryczałtowany podatek pobrany winien zostać w przypadku ich wypłaty na rzecz podmiotów niebędących polskimi rezydentami podatkowymi. Z uwagi na transparentność podatkową SCSp, przychód SCSp w postaci wypłaconych przez Spółkę odsetek od Umowy Pożyczki będzie stanowił przychód Wspólnika SCSp. Wobec tego, powołany przepis art. 29 ust. 1 pkt 1) Ustawy o PIT w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania, bowiem Wspólnik SCSp na rzecz którego zostanie wypłacony przychód SCSp z tytułu odsetek od Umowy Pożyczki jest polskim rezydentem podatkowym. Co także istotne, nie jest możliwym przypisanie rezydencji podatkowej podmiotowi, który jest transparentny podatkowo gdyż taką cechę mogą posiadać jedynie podatnicy danego podatku.
Analizując natomiast obowiązki płatnika związane z Umową Pożyczki i wypłatą Odsetek, zgodnie z art. 41 ust. 4 Ustawy o PIT, z uwagi na przepis art. 30a ust. 1 pkt 1) Ustawy o PIT wyłączający opodatkowanie odsetek od pożyczek udzielonych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek płatnika.
Po pierwsze dlatego, że względem Wnioskodawcy nie powstanie obowiązek pobrania zryczałtowanego podatku u źródła od wypłaconych na rzecz Wspólnika SCSp Odsetek, bowiem Wspólnik SCSp jest polskim rezydentem podatkowym. Po drugie dlatego, że Odsetki są należnością uboczną od Umowy Pożyczki udzielonej w ramach prowadzonej przez SCSp działalności gospodarczej.
Z uwagi na przepis art. 41 ust. 4 Ustawy o PIT oraz art. 30a ust. 1 pkt 1) Ustawy o PIT wyłączający opodatkowanie odsetek od pożyczek udzielonych od prowadzonej działalności gospodarczej, zastosowania w niniejszej sprawie nie znajdzie art. 41 ust. 12 Ustawy o CIT (winno być Ustawy o PIT). Literalne brzmienie tego przepisu wskazuje, że Jeżeli łączna kwota dokonanych temu samemu podatnikowi wypłat (świadczeń) lub postawionych do jego dyspozycji pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29 i art. 30a ust. 1 pkt 1-5a przekracza w roku podatkowym kwotę 2 000 000 zł, płatnik jest obowiązany pobierać zryczałtowany podatek dochodowy, stosując stawki podatku określone w art. 29 ust. 1 i art. 30a ust. 1 od nadwyżki ponad kwotę 2 000 000 zł, z pominięciem stawki podatku, zwolnienia lub warunków niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Zdaniem Wnioskodawcy, powołany przepis nie znajdzie zastosowania, z uwagi na fakt, że Odsetki wypłacane będą na rzecz SCSp która z uwagi na swój transparentny charakter nie jest podatnikiem podatku dochodowego.
Jak było wskazywane wcześniej, z uwagi na transparentny charakter SCSp, Odsetki będące zyskiem SCSp są opodatkowywane przez wspólników SCSp, proporcjonalnie do ich udziału w zysku. Oznacza to, że zysk SCSp opodatkowany będzie na poziomie Wspólnika SCSp.
Przepis art. 41 ust. 12 wprost wskazuje na łączną kwotę dokonanych temu samemu podatnikowi wypłat. Wypłata Odsetek z tytułu Umowy Pożyczki będzie dokonywana na rzecz SCSp. Co jednak istotne, SCSp nie jest podatnikiem z uwagi na swój transparentny charakter. Dlatego też, art. 41 ust. 12 nie będzie miał w przedmiotowej sprawie zastosowania. Tym samym nie ma potrzeby rozróżniania kwoty wypłacanych w roku podatkowym Odsetek, bowiem niezależnie od kwoty dokonywanych wypłat Odsetek, Spółka nie będzie miała obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych.
Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na fakt, że SCSp udzieli Wnioskodawcy Pożyczki w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, po stronie Spółki, tj. podmiotu wypłacającego na rzecz SCSp należności uboczne w postaci Odsetek od Umowy Pożyczki, nie powstanie obowiązek płatnika związany z obliczeniem i pobraniem zryczałtowanego podatku u źródła. Obowiązek ten nie powstanie po pierwsze dlatego, że Wspólnik SCSp którego przychód będą stanowiły wypłacane przez Spółkę odsetki jest polskim rezydentem podatkowym. Po drugie obowiązek taki nie powstanie także z uwagi na to, że Umowa Pożyczki zostanie zawarta w ramach prowadzonej przez SCSp działalności gospodarczej, co implikuje brak obowiązków płatnika w odniesieniu do odsetek od takiej Pożyczki. Bez znaczenia w przedmiotowej sprawie jest kwestia kwoty dokonywanych w roku podatkowym wypłat na rzecz SCSp Odsetek.
Ad 4.
SCSp nie jest traktowana jak osoba prawna na gruncie luksemburskiego prawa podatkowego (nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, nie ma osobowości prawnej). SCSp jest bowiem na gruncie prawa podatkowego Luksemburga traktowana jako podmiot transparentny podatkowo, co oznacza. iż nie jest ona podatnikiem podatku dochodowego w Luksemburgu. a jej przychody (dochody) są alokowane i opodatkowywane na poziomie jej wspólników.
Podatnikami SCSp są wspólnicy SCSp, którzy opodatkowują swój dochód proporcjonalnie do swojego udziału w zysku SCSp. Co istotne, wspólnikiem przedmiotowej SCSp jest osoba fizyczna będąca polskim rezydentem podatkowym, w rozumieniu przepisu art. 3 ust. 1 i la Ustawy o PIT. Oznacza to, że Wspólnik SCSp podlega obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) w Polsce, bez względu na miejsce położenie źródeł przychodów (tzw. nieograniczony obowiązek podatkowy).
A contrario, Wspólnik SCSp nie wypełnia treści przepisu art. 3 ust. 2a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426), bowiem ma miejsce zamieszkania na terytorium Polski, wobec czego od całości swoich dochodów (przychodów) podlega opodatkowaniu w Polsce.
Zgodnie z art. 5b ust. 2 Ustawy o PIT Jeżeli pozarolniczą działalność gospodarczą prowadzi spółka niebędąca osobą prawną, przychody wspólnika z udziału w takiej spółce, określone na podstawie art. 8 ust. 1, uznaje się za przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3.. Oznacza to, z uwagi na brak osobowości prawnej SCSp oraz jej transparentność podatkową, że przychód Wspólnika SCSp z tytułu udziału w SCSp uznany będzie za przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej.
Zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 1) Ustawy o PIT, od uzyskanych dochodów (przychodów) pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy z odsetek od pożyczek, z wyjątkiem gdy, udzielenie pożyczek jest przedmiotem działalności gospodarczej. W związku z faktem, że w niniejszej sprawie udzielanie pożyczek jest przedmiotem działalności spółki SCSp pozostaje ono opodatkowane na poziomie wspólnika stawkami 17, 32 lub 19% na podstawie art. 30c ust. 1 Ustawy PIT lub art. 27 Ustawy PIT, bowiem przychód Wspólnika z SCSp z tytułu udziału w SCSp jest jego przychodem z pozarolniczej działalności gospodarczej. Tak jak Wnioskodawca wspominał. Wspólnik SCSp prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą za pomocą SCSp.
Zgodnie natomiast z art. 29 ust. 1 pkt 1) Ustawy o PIT, podatek dochodowy od uzyskanych na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej przez osoby o których mowa w art. 3 ust. 2a Ustawy o PIT przychodów z odsetek innych niż wymienione w art. 30a ust. 1 pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 20% przychodów.
Z uwagi na transparentność podatkową SCSp, odsetki z tytułu udzielonej Spółce Pożyczki będą stanowiły przychód Wspólnika SCSp. Istota transparencji podatkowej jest to, że dochody SCSp opodatkowane są jednokrotnie. Ponieważ SCSp jest podmiotem transparentnym podatkowo SCSp nie jest traktowana jako odrębny podatnik. Podatek od uzyskiwanych przez SCSp dochodów rozliczany jest przez jej wspólników. Z uwagi na to, że Wspólnik SCSp jest osobą fizyczną, uwzględnia on przypadające na niego przychody i koszty związane z SCSp w swoim rozliczeniu podatkowym składanym w Polsce.
Analizując powołane przepisy oraz kwestie transparencji podatkowej SCSp, należy uznać, że Spółka nie będzie zobowiązana do pobrania jako płatnik zryczałtowanego podatku u źródła określonego w art. 29 ust. 1 pkt 1) Ustawy o PIT z tytułu wypłaconych na rzecz SCSp Odsetek z tytułu Umowy Pożyczki w związku z faktem, iż efektywnie wypłaca je polskiemu rezydentowi podatkowemu.
Przepis art. 29 ust. 1 pkt 1) Ustawy o PIT wskazuje. że zryczałtowany podatek pobrany winien zostać w przypadku ich wypłaty na rzecz podmiotów niebędących polskimi rezydentami podatkowymi. Z uwagi na transparentność podatkową SCSp, przychód SCSp w postaci wypłaconych przez Spółkę odsetek od Umowy Pożyczki będzie stanowił przychód Wspólnika SCSp. Wobec tego, powołany przepis art. 29 ust. 1 pkt 1) Ustawy o PIT w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania, bowiem Wspólnik SCSp na rzecz którego zostanie wypłacony przychód SCSp z tytułu odsetek od Umowy Pożyczki jest polskim rezydentem podatkowym. Co także istotne, nie jest możliwym przypisanie rezydencji podatkowej podmiotowi, który jest transparentny podatkowo gdyż taką cechę mogą posiadać jedynie podatnicy danego podatku.
Analizując natomiast obowiązki płatnika związane z Umową Pożyczki i wypłatą Odsetek, zgodnie z art. 41 ust. 4 Ustawy o PIT, z uwagi na przepis art. 30a ust. 1 pkt 1) Ustawy o PIT wyłączający opodatkowanie odsetek od pożyczek udzielonych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, na Wnioskodawcy, nie będzie ciążył obowiązek płatnika. Po pierwsze dlatego, że względem Wnioskodawcy nie powstanie obowiązek pobrania zryczałtowanego podatku u źródła od wypłaconych na rzecz Wspólnika SCSp Odsetek, bowiem Wspólnik SCSp jest polskim rezydentem podatkowym. Po drugie dlatego, że Odsetki są należnością uboczną od Umowy Pożyczki udzielonej w ramach prowadzonej przez SCSp działalności gospodarczej.
Z uwagi na przepis art. 41 ust. 4 Ustawy o PIT oraz art. 30a ust. 1 pkt 1) Ustawy o PIT wyłączający opodatkowanie odsetek od pożyczek udzielonych od prowadzonej działalności gospodarczej, zastosowania w niniejszej sprawie nie znajdzie art. 41 ust. 12 Ustawy o CIT (winno być Ustawy o PIT). Literalne brzmienie tego przepisu wskazuje, że Jeżeli łączna kwota dokonanych temu samemu podatnikowi wypłat (świadczeń) lub postawionych do jego dyspozycji pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29 i art. 30a ust. 1 pkt 1-5a przekracza w roku podatkowym kwotę 2 000 000 zł, płatnik test obowiązany pobierać zryczałtowany podatek dochodowy, stosując stawki podatku określone w art. 29 ust. 1 i art. 30a ust. 1 od nadwyżki ponad kwotę 2 000 000 zł. z pominięciem stawki podatku, zwolnienia lub warunków niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Zdaniem Wnioskodawcy, powołany przepis nie znajdzie zastosowania, z uwagi na fakt, że Odsetki wypłacane będą na rzecz SCSp, która z uwagi na swój transparentny charakter nie jest podatnikiem podatku dochodowego.
Jak było wskazywane wcześniej, z uwagi na transparentny charakter SCSp, Odsetki będące zyskiem SCSp są opodatkowywane przez wspólników SCSp, proporcjonalnie do ich udziału w zysku. Oznacza to, że zysk SCSp opodatkowany będzie na poziomie Wspólnika SCSp.
Przepis art. 41 ust. 12 wprost wskazuje na łączną kwotę dokonanych temu samemu podatnikowi wypłat. Wypłata Odsetek z tytułu Umowy Pożyczki będzie dokonywana na rzecz SCSp. Co jednak istotne, SCSp nie jest podatnikiem z uwagi na swój transparentny charakter. Dlatego też, art. 41 ust. 12 nie będzie miał w przedmiotowej sprawie zastosowania. Tym samym nie ma potrzeby rozróżniania kwoty wypłacanych w roku podatkowym Odsetek, bowiem niezależnie od kwoty dokonywanych wypłat Odsetek, Spółka nie będzie miała obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych.
Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na fakt, że SCSp udzieli Wnioskodawcy Pożyczki w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, po stronie Spółki, tj. podmiotu wypłacającego na rzecz SCSp należności uboczne w postaci Odsetek od Umowy Pożyczki, nie powstanie obowiązek płatnika związany z obliczeniem i pobraniem zryczałtowanego podatku u źródła. Obowiązek ten nie powstanie po pierwsze dlatego, że Wspólnik SCSp którego przychód będą stanowiły wypłacane przez Spółkę odsetki jest polskim rezydentem podatkowym. Po drugie obowiązek taki nie powstanie także z uwagi na to, że Umowa Pożyczki zostanie zawarta w ramach prowadzonej przez SCSp działalności gospodarczej, co implikuje brak obowiązków płatnika w odniesieniu do odsetek od takiej Pożyczki. Bez znaczenia w przedmiotowej sprawie jest kwestia kwoty dokonywanych w roku podatkowym wypłat na rzecz SCSp Odsetek.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
W związku z uiszczeniem opłaty wyższej od należnej, poniesiona z tego tytułu nadpłata w kwocie 120,00 zł podlega zwrotowi zgodnie z art. 14f § 2b pkt 3 ustawy Ordynacja podatkowa z dnia 29 sierpnia 1997 r. (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) oraz z § 18 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych (Dz. U. z 2019 r. poz.1718). Opłata zostanie zwrócona, na rachunek bankowy wskazany we wniosku ORD - IN.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.).
Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej