Temat interpretacji
Dzierżawa znaku towarowego
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 sierpnia 2020 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy ePUAP 28 sierpnia 2020 r.; identyfikator poświadczenia przedłożenia UPP ...), uzupełnionym pismem z dnia 20 października 2020 r. (data wpływu 23 października 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów z tytułu dzierżawy znaku towarowego jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 28 sierpnia 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 12 października 2020 r., Nr 0113-KDIPT2-1.4011.701.2020.1.MD, na podstawie art. 13 § 2a, art. 169 § 1 w związku z art. 14h powołanej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.
Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano za pośrednictwem platformy elektronicznej ePUAP w dniu 12 października 2020 r. (data doręczenia 13 października 2020 r.; identyfikator poświadczenia ).
Wnioskodawca uzupełnił wniosek pismem z dnia 20 października 2020 r. (data wpływu 23 października 2020 r.), nadanym w dniu 20 października 2020 r.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca jest osobą fizyczną i nie prowadzi działalności gospodarczej w formie wpisu do CEIDG. Jest On natomiast udziałowcem w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością oraz komandytariuszem w spółkach komandytowych Wnioskodawca podjął kroki mające na celu rejestrację znaku towarowego, który wykorzystywany byłby docelowo przez spółki powiązane z Wnioskodawcą (spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, spółkę komandytową, jak również niemiecką spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością). Znak towarowy będzie zarejestrowany na osobę fizyczną (Wnioskodawcę), a nie na poszczególne spółki z grupy, które będą z niego korzystały. Rejestracja znaku towarowego nastąpi w Urzędzie Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) i będzie obowiązywać na całym obszarze UE. Wnioskodawca zamierza oddać do korzystania powiązanym ze sobą spółkom znak towarowy w formie umowy dzierżawy.
W piśmie z dnia 20 października 2020 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał, że posiada nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium RP w myśl art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie zamierza On prowadzić działalności gospodarczej w zakresie najmu, bądź dzierżawy. Wnioskodawca zamierza oddać do korzystania powiązanym ze sobą spółkom znak towarowy w formie umowy dzierżawy. W związku z tym może zawrzeć umowę z dwoma spółkami z ograniczoną odpowiedzialnością, w których posiada odpowiednio 90% i 51% udziałów, z dwoma spółkami komandytowymi, w których ww. spółki z ograniczoną są komplementariuszami, a Wnioskodawca jest komandytariuszem oraz ze spółką niemiecką GmbH, w której Wnioskodawca posiada 50% udziałów. Ostatecznie Wnioskodawca nie zdecydował jeszcze, z którymi ze spółek zawrze umowy dzierżawy, poza tym wysokość udziałów Wnioskodawcy we wskazanych spółkach może ulec zmianie.
Spółki, o których mowa wyżej nie mają żadnych praw do znaku towarowego. Prawo to będzie wynikać z zawartych umów dzierżawy. Spółki prowadzą działalność m.in. w zakresie transportu lądowego towarów i działalności usługowej wspomagającej transport, jak również w zakresie konserwacji i naprawy pojazdów samochodowych oraz w zakresie pozostałego doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania. Wnioskodawca wszedł w posiadanie znaku towarowego na podstawie umowy o przeniesienie praw autorskich zawartej w dniu 7 października 2019 r. Wnioskodawca jest jedynym właścicielem znaku towarowego.
Według klasyfikacji nicejskiej, znak towarowy został zgłoszony dla poniższej grupy towarów:
- 35 - Audyt; Doradztwo w zakresie organizowania i prowadzenia działalności gospodarczej; Usługi doradztwa w zakresie działalności gospodarczej; Doradztwo w zakresie organizacji działalności gospodarczej; Outsourcing i doradztwo biznesowe; Doradztwo w zakresie zarządzania biznesem; Usługi doradcze w zarządzaniu działalnością gospodarczą, Doradztwo w zakresie zarządzania personelem.
- 37 - Usługi budowlane, konstrukcyjne, rozbiórkowe i wyburzeniowe; Czyszczenie i pielęgnacja tkanin, tekstyliów, skóry, futer i wyrobów wytworzonych z tych materiałów; Stacje obsługi pojazdów, naprawy, konserwacja i tankowanie pojazdów; Budowa pomieszczeń; Budowanie nieruchomości; Budowa i naprawa magazynów; Instalowanie okien; Naprawy samochodów; Tapetowanie; Tynkowanie; Układanie dachówki, murowanie lub murowanie z bloczków; Malowanie; Zwalczanie szkodników i dezynfekcja; Naprawa pojazdów; Instalowanie i naprawy urządzeń dla chłodnictwa; Instalowanie oraz naprawa urządzeń klimatyzacyjnych; Obsługa i naprawa samochodów; Wulkanizacja opon (naprawy).
- 39 - Transport; Transport żywności; Transport kwiatów; Transport mebli; Transport cysternami; Transport lądowy, Transport odzieży; Transport samochodowy; Transport roślin; Transport odpadów; Transport pojazdów; Transport ładunków; Transport owoców; Transport kosmetyków; Transport dokumentów; Transport drogowy; Transport towarów; Transport paczek; Organizowanie transportu; Logistyka transportu; Czarterowanie transportu; Rezerwacja transportu; Rezerwowanie transportu, Maklerstwo transportowe; Usługi transportowe; Transport wyposażenia domu; Wywóz odpadów (transport); Transport dzieł sztuki; Transport drogowy ładunków; Transport pojazdów mechanicznych; Strzeżony transport towarów; Transport (Usługi nawigacji); Transport osób i towarów drogą lądową, powietrzną i wodną; Holowanie i transport samochodów w ramach usług pomocy drogowej; Odbieranie, transport i dostawa towarów, dokumentów, paczek i listów; Usługi w zakresie rezerwacji podróży i środków transportu; Usługi w zakresie udostępniania informacji dotyczących transportu; Dzierżawa palet do transportu lub składowania towarów; Organizowanie transportu drogą lądową, morską i powietrzną; Strzeżony transport przedmiotów wartościowych i pieniędzy ciężarówką; Usługi kurierskie w zakresie transportowania ładunków; Skomputeryzowane usługi informacyjne dotyczące usług transportowych; Usługi informacyjne związane z transportem towarów; Usługi doradcze związane z transportem drogowym; Usługi doradcze związane z transportem towarów; Pośrednictwo w zakresie frachtu i transportu; Usługi w zakresie organizowania transportu drogowego; Organizacja transportu powietrznego, morskiego lądowego; Usługi w zakresie transportu samochodami ciężarowymi; Dystrybucja (transport) produktów dla sprzedaży detalicznej; Oczyszczanie (usuwanie i transport) odpadów; Transport odpadów medycznych i odpadów specjalnych; Usługi w zakresie bezpiecznego magazynowania (transport); Wynajem pojazdów transportowych na umowę; Usługi doradcze związane z transportem; Usługi konsultacyjne związane z transportem; Udzielanie informacji dotyczących transportu ładunku; Usługi w zakresie transportu drogowego; Profesjonalne doradztwo w zakresie transportu; Usługi w zakresie organizowania transportu; Usługi w zakresie transportu towarów; Odbiór, transport i dostawa towarów; Transport przeprowadzkowy za pomocą furgonetek; Transport towarów w warunkach chłodniczych; Transport żywności w warunkach chłodniczych; Dystrybucja (transport) towarów drogą lądową; Magazynowanie ładunku przed transportem; Organizowanie transportu dzieł sztuki; Usługi transportu drogowego ładunków; Usługi transportu samochodami silnikowymi; Organizowanie transportu lądowego paczek; Transport chłodniczy towarów zimnych; Transport chłodniczy towarów mrożonych; Dystrybucja (transport) zamrożonego nasienia; Transport i składowanie towarów; Transport ładunku drogą lądową; Transport i dostawy towarów; Wynajem pojazdów transportowych; Usługi pośrednictwa transportowego; Wypożyczanie środków transportu; Organizowanie transportu paczek; Usługi transportu drogowego; Usługi transportu ładunków; Usługi transportu pojazdami; Wynajmowanie transportu drogowego; Usługi transportu żywności; Organizowanie transportu towarów; Organizowanie transportu ładunków; Transport materiałów budowlanych; Transport przedmiotów wartościowych; Transport drogą kurierską; Nocny transport paczek; Transport pojazdami opancerzonymi; Strzeżony transport ciężarówkami; Transport samochodami ciężarowymi; Transport i składowane; Transport drogowy farmaceutyków; Fracht; Fracht (przewóz towarów); Dostarczanie korespondencji; Dostarczanie przesyłek; Usługi kierowców; Magazynowanie; Magazynowanie towarów; Magazynowanie ładunków; Magazynowanie części pojazdów; Magazynowanie i składowanie; Pakowanie towarów; Pakowanie ładunków; Pakowanie towaru; Pakowanie produktów; Usługi parkingowe; Wynajmowanie miejsc parkingowych; Przeprowadzki; Rozładunek towarów; Załadunek i rozładunek towarów; Spedycja; Spedycja towarów; Spedycja ładunków; Spedycja towarów drogą lądową; Doradztwo w dziedzinie usług składowania świadczone przez centra obsługi telefonicznej i infolinie; Dzierżawa magazynów; Dzierżawa palet do transportu lub składowania towarów; Magazynowanie; Magazynowanie paczek; Magazynowanie towarów; Magazynowanie towarów handlowych; Magazynowanie towarów w dużych ilościach; Magazynowanie w chłodniach, Magazynowanie ładunku przed transportem; Magazynowanie ładunków; Pakowanie artykułów do transportu; Pakowane artykułów na zamówienie i według specyfikacji osób trzecich; Pakowanie i opakowywanie towarów; Pakowanie towarów; Pakowanie towarów do przeprowadzki; Pakowanie towarów podczas transportu; Pakowanie towarów w skrzynie; Przechowywanie ładunku; Przechowywanie ładunków po ich transporcie; Składowanie towarów; Składowanie towarów w magazynach; Składowanie towarów w transporcie; Składowanie zamrożonej żywności w magazynach; Składowanie ładunków; Świadczenie usług magazynowania i udostępnianie sprzętu i obiektów magazynowych; Tymczasowe przechowywanie dostaw; Udostępnianie obiektów i sprzętu do przechowywania produktów mrożonych; Udostępnianie pomieszczeń i sprzętu do chłodni; Udostępnianie pomieszczeń i sprzętu do przechowywania w niskich temperaturach; Usługi doradcze w zakresie magazynowania towarów; Usługi doradcze w zakresie pakowania towarów; Usługi doradcze związane z przepakowywaniem towarów; Usługi magazynowania żywności mrożonej; Usługi opakowywania w celu ochrony bagażu podczas podroży; Usługi konsultacyjne związane z przechowywaniem; Usługi pakowania; Usługi pakowania w skrzynki; Usługi przechowywania paczek; Usługi przechowywana w chłodniach; Usługi przechowywania żywności; Usługi rozładowywania i przepakowywania; Usługi w zakresie bezpiecznego magazynowania (transport); Wynajem miejsc magazynowych; Wynajem maszyn i urządzeń do załadunku i rozładunku; Wynajem maszyn i urządzeń do pakowania lub zawijania; Wynajem przenośnych kontenerów magazynowych; Wynajem przestrzeni magazynowej; Wynajem szafek mrożących; Wynajem zamrażarek do użytku handlowego; Wynajmowanie magazynów; Wynajmowanie miejsc do magazynowania; Wynajmowanie pojemników do transportu odpadów; Wypożyczanie chłodni; Wypożyczanie kontenerów magazynowych; Wypożyczanie lodówek; Wypożyczanie maszyn i urządzeń zamrażających; Wypożyczanie palet i kontenerów do składowania towarów; Wypożyczanie palet i kontenerów do transportu towarów; Wypożyczanie pojemników do magazynowania; Składowanie odpadów; Składowanie niebezpiecznych materiałów; Składowanie kontenerów i ładunków; Składowanie farmaceutyków; Składowanie kontenerów; Przechowywanie środków chemicznych w kontrolowanej temperaturze; Przechowywanie w warunkach chłodniczych owoców morza; Przechowywanie towarów w chłodniach; Przechowywanie instrumentów i sprzętu chirurgicznego; Przechowywanie części do pojazdów mechanicznych; Pakowanie towarów na upominki; Pakowanie towarów do kontenerów; Pakowanie prezentów; Pakowanie artykułów odzieżowych do transportu; Magazynowanie kosmetyków; Magazynowanie części pojazdów; Magazynowanie części; Magazynowanie broszur; Dzielenie na części i przepakowywanie towarów; Pakowanie produktów; Pakowanie towarów.
- 42 - Badania w dziedzinie mechaniki.
Przedmiotowy znak towarowy jest przedmiotem prawa autorskiego i stanowi utwór w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Ponadto będzie spełniał dla Wnioskodawcy definicję wartości niematerialnej i prawnej, w rozumieniu art. 22b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednakże ponownie Wnioskodawca wskazuje, że nie prowadzi działalności gospodarczej, więc nie będzie wprowadzany do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. We wrześniu 2020 r. Wnioskodawca złożył wniosek o rejestrację znaku towarowego w Urzędzie Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej.
Wnioskodawca wskazuje, że umowy dzierżawy nie zostały jeszcze zawarte. Zgodnie z umowami Wnioskodawca zobowiąże się oddać dzierżawcy znak towarowy do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić Wnioskodawcy umówiony czynsz. W związku z tym, że Wnioskodawca planuje wydzierżawić prawo do znaku towarowego kilku podmiotom, w umowach będą się również znajdowały zapisy o możliwości wykorzystywania praw do znaku towarowego przez kilka podmiotów w jednym czasie. Umowy dzierżawy znaku towarowego zostaną zawarte przez Wnioskodawcę, jako osobę fizyczną poza działalnością gospodarczą. Wnioskodawca wskazuje, że cała kwota wynikająca z umów dzierżawy znaku towarowego będzie stanowiła przychód z tytułu oddania spółkom znaku towarowego do używania. Kwota wynikająca z umów dzierżawy znaku towarowego będzie odpowiadała wartości rynkowej.
Zdaniem Wnioskodawcy tego typu przychody powinny być klasyfikowane jako przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
W jaki sposób należy opodatkować przychody/dochody Wnioskodawcy, które będą przez Niego uzyskiwane na podstawie umów dzierżawy znaku towarowego zawartych ze spółkami powiązanymi z Wnioskodawcą (spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, spółką komandytową, niemiecką spółką z ograniczoną odpowiedzialnością)?
Zdaniem Wnioskodawcy, prawa do znaku towarowego mogą być przedmiotem dzierżawy. Powyższe wynika z przepisu art. 709 Kodeksu cywilnego oraz znajduje uzasadnienie w wyroku Sądu Najwyższego z dnia 26 stycznia 2011 r., sygn. akt IV CSK 274/10, w którym wskazano, że Unormowanie w prawie autorskim umów mających za przedmiot prawa autorskie nie eliminuje stosowania przepisów Kodeksu cywilnego, w tym jego części szczególnej. Nie jest więc wykluczone zawieranie umów innych, aniżeli przewidziane w prawie autorskim umowy o przeniesienie autorskich praw majątkowych albo umowy o korzystanie z utworu (licencyjne), przy uwzględnieniu specyfiki praw autorskich. Nie ma też więc podstaw do wyłączenia - z zasady - dopuszczalności ustanowienia dzierżawy na prawach autorskich, oczywiście przy spełnieniu przesłanek określonych w art .709 Kodeksu cywilnego. Dzierżawa musiałaby obejmować przynajmniej jedno pole eksploatacji i związaną z nim możliwość uzyskiwania pożytków, na przykład dawać dzierżawcy prawo odpłatnego wystawiania utworu.
Mając na uwadze powyższe należy wskazać, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych określają w swojej treści tzw. źródła przychodów podlegające opodatkowaniu. W ramach tych kategorii wymienić należy wskazaną w przepisie art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dzierżawę i najem prywatny - w tej kategorii uwzględnione są wszystkie przychody niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej z tytułu najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz innych umów o podobnym charakterze. W związku z tym należy więc stwierdzić, że ustawodawca wyraźnie wyodrębnił dzierżawę i najem prywatny jako oddzielnie i niezależne źródło przychodów na gruncie ww. ustawy. Co więcej, w art. 16a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dodatkowo doprecyzowane zostało, że przedmiotem umowy w ramach tego źródła są zarówno rzeczy, jak i prawa majątkowe. Jedyne wyłączenie z tego źródła przychodów dotyczy środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych związanych z działalnością gospodarczą. Należy więc stwierdzić, że przychody z dzierżawy praw majątkowych mogą być zaliczane do przychodów ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ jeżeli ustawodawca chciałby wyłączyć tego typu kategorie przychodów, to wskazałby to bezpośrednio w treści przepisów, tak jak zrobił to z przychodami związanymi z działalnością gospodarczą. W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy, przychody z dzierżawy znaku towarowego należy zaliczyć do źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli dzierżawa i najem prywatny. Przede wszystkim sama umowa dzierżawy praw została wyraźnie wskazana w źródle dzierżawa i najem prywatny i brak jest wyłączenia tego typu przychodów, na co wskazano powyżej.
Potwierdzenie tego stanowiska znaleźć można również w wyroku NSA o sygn. akt II FSK 3715/17, w którym wskazano, że: Przychody z umowy dzierżawy prawa majątkowego mogą być w PIT zaliczone do tego samego źródła co najem.
Biorąc pod uwagę powyższe, w ocenie Wnioskodawcy ma On możliwość wyboru formy opodatkowania jaką jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych (art. 2 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne), a w konsekwencji będzie On mógł opodatkować przychody, które będą przez Niego uzyskiwane na podstawie umów dzierżawy znaku towarowego zawartych ze spółkami powiązanymi z Wnioskodawcą (spółką z ograniczona odpowiedzialnością, spółką komandytową, niemiecką spółką z ograniczoną odpowiedzialnością) przy zastosowaniu stawki ryczałtu w wysokość 8,5% przychodów (art. 12 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne), bez możliwości uwzględnienia kosztów ich uzyskania. W tym przypadku przychód będzie uzyskiwany bez pośrednictwa płatnika, czyli obowiązanym do rozliczenia podatku będzie Wnioskodawca.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego - jest nieprawidłowe.
Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3, 6 i 7 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odrębnymi źródłami przychodów są odpowiednio:
- pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3),
- najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą (pkt 6),
- kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c) (pkt 7).
W myśl art. 5a pkt 6 ww. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej oznacza to działalność zarobkową:
- wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
- polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
- polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Stosownie do art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
Przepis art. 14 ust. 2 pkt 11 ww. ustawy stanowi, że przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz z innych umów o podobnym charakterze, składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.
W sytuacji, gdy najem/dzierżawa dla celów podatkowych stanowi źródło przychodu wskazane w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy wziąć pod uwagę również uregulowanie zawarte w art. 16a ww. ustawy. W myśl tego przepisu, przy określaniu przychodów z tytułu umowy najmu lub dzierżawy rzeczy albo praw majątkowych oraz umów o podobnym charakterze, których przedmiotem nie są składniki majątku związane z działalnością gospodarczą, przepis art. 14 ust. 2b stosuje się odpowiednio, z tym że opłaty ponoszone przez najemcę lub dzierżawcę na rzecz osoby trzeciej stanowią przychód wynajmującego lub wydzierżawiającego w dniu zapłaty.
W myśl art. 9a ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochody osiągane przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym ().
Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2020 r., poz. 1905, z późn. zm.), ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne:
- prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą;
- osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej;
- będące osobami duchownymi;
- osiągające przychody ze sprzedaży, o której mowa w art. 20 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W myśl art. 2 ust. 1a tej ustawy, osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.
Przepis art. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne stanowi, że przychodów (dochodów) opodatkowanych w formach zryczałtowanych nie łączy się z przychodami (dochodami) z innych źródeł podlegającymi opodatkowaniu na podstawie ustawy o podatku dochodowym.
Powyższe przepisy wskazują, że opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych mogą podlegać jedynie przychody uzyskiwane przez podatników z pozarolniczej działalności gospodarczej oraz z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Przy czym, kwalifikacji uzyskiwanych przez podatników przychodów (niezależnie do wybranej formy opodatkowania) należy dokonywać na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji stwierdzić należy, że opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych mogą podlegać, po spełnieniu innych wymogów ustawowych, jedynie te przychody uzyskiwane przez podatnika, które w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mogą być zakwalifikowane do źródła przychodów, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza wskazana w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych lub najem, podnajem, poddzierżawa (), o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 tej ustawy.
Z kolei, przychody z praw majątkowych, zaliczane do źródła przychodu wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, definiuje przepis art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym, za przychód z praw majątkowych uważa się w szczególności przychody z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, praw do projektów wynalazczych, praw do topografii układów scalonych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również z odpłatnego zbycia tych praw. Powyższy przepis ma charakter otwarty. Wskazuje jednak wprost, że wszelkie przychody uzyskane w związku z posiadaniem, udostępnianiem i korzystaniem znaku towarowego zaliczane są do źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 7 w zw. z art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. do przychodów z praw majątkowych.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej (Dz. U. z 2020 r., poz. 286, z późn. zm.), stosunki w zakresie wynalazków, wzorów użytkowych, wzorów przemysłowych, znaków towarowych, oznaczeń geograficznych i topografii układów scalonych.
Na warunkach określonych w ustawie udzielane są patenty oraz dodatkowe prawa ochronne na wynalazki, prawa ochronne na wzory użytkowe i znaki towarowe, a także prawa z rejestracji na wzory przemysłowe, topografie układów scalonych oraz oznaczenia geograficzne (art. 6 ust. 1 ww. ustawy).
Znakiem towarowym może być każde oznaczenie, które można przedstawić w sposób graficzny, jeżeli oznaczenie takie nadaje się do odróżnienia towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa (art. 120 ust. 1 ww. ustawy). Znakiem towarowym, w rozumieniu ust. 1, może być w szczególności wyraz, rysunek, ornament, kompozycja kolorystyczna, forma przestrzenna, w tym forma towaru lub opakowania, a także melodia lub inny sygnał dźwiękowy (art. 120 ust. 2 ww. ustawy). W myśl art. 121 ww. ustawy, na znak towarowy może być udzielone prawo ochronne. Przez uzyskanie prawa ochronnego nabywa się prawo wyłącznego używania znaku towarowego w sposób zarobkowy lub zawodowy na całym obszarze Rzeczypospolitej Polskiej (art. 153 ust. 1 ww. ustawy).
Prawo ochronne na znak towarowy jest zbywalne i podlega dziedziczeniu. Przepisy art. 67 ust. 2-4 stosuje się odpowiednio (art. 162 ust. 1 ww. ustawy).
Z powyższych przepisów wynika, że przychód z korzystania przez podatnika z posiadanego znaku towarowego (w tym także ze znaku, na który udzielono prawo ochronne), a zatem także z odpłatnego udostępniania praw do korzystania z tego znaku innym podmiotom, stanowi przychód z praw majątkowych, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 7 w zw. z art. 18 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Brak jest podstaw prawnych do opodatkowywania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, przychodów ze źródła przychodów, jakim są prawa majątkowe, w tym także przychodów uzyskiwanych z odpłatnego udostępniania znaku towarowego. Przychody te, pomniejszone o ewentualne koszty uzyskania przychodów, podlegają opodatkowaniu według skali podatkowej, określonej w art. 27 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest osobą fizyczną i nie prowadzi działalności gospodarczej, posiada nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium RP w myśl art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie zamierza On prowadzić działalności gospodarczej w zakresie najmu, bądź dzierżawy. Jest On natomiast udziałowcem w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością oraz komandytariuszem w spółkach komandytowych. Wnioskodawca podjął kroki mające na celu rejestrację znaku towarowego, który wykorzystywany byłby docelowo przez spółki powiązane z Wnioskodawcą (spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, spółkę komandytową, jak również niemiecką spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością). Znak towarowy będzie zarejestrowany na osobę fizyczną (Wnioskodawcę), a nie na poszczególne spółki z grupy, które będą z niego korzystały. Rejestracja znaku towarowego nastąpi w Urzędzie Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) i będzie obowiązywać na całym obszarze UE. Wnioskodawca zamierza oddać do korzystania powiązanym ze sobą spółkom znak towarowy w formie umowy dzierżawy.
Spółki, o których mowa wyżej, nie mają żadnych praw do znaku towarowego. Prawo to będzie wynikać z zawartych umów dzierżawy. Spółki prowadzą działalność m.in. w zakresie transportu lądowego towarów i działalności usługowej wspomagającej transport, jak również w zakresie konserwacji i naprawy pojazdów samochodowych oraz w zakresie pozostałego doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania. Wnioskodawca wszedł w posiadanie znaku towarowego na podstawie umowy o przeniesienie praw autorskich zawartej w dniu 7 października 2019 r. Wnioskodawca jest jedynym właścicielem znaku towarowego. Przedmiotowy znak towarowy jest przedmiotem prawa autorskiego i stanowi utwór w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. We wrześniu 2020 r. Wnioskodawca złożył wniosek o rejestrację znaku towarowego w Urzędzie Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej. Umowy dzierżawy znaku towarowego zostaną zawarte przez Wnioskodawcę, jako osobę fizyczną poza działalnością gospodarczą. Wnioskodawca wskazuje, że cała kwota wynikająca z umów dzierżawy znaku towarowego będzie stanowiła przychód z tytułu oddania spółkom znaku towarowego do używania. Kwota wynikająca i umów dzierżawy znaku towarowego będzie odpowiadała wartości rynkowej. Umowy dzierżawy nie zostały jeszcze zawarte.
Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że czynsz uzyskiwany przez Wnioskodawcę z tytułu oddania spółkom prawa do używania znaku towarowego i prawa do pobierania z tego tytułu pożytków, będzie stanowić dla Wnioskodawcy przychód z praw majątkowych, o którym mowa w art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Brak będzie zatem możliwości zakwalifikowania ww. przychodu do przychodów z najmu i dzierżawy, tj. do źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy, a tym samym do opodatkowania tego przychodu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wg stawki 8,5%. Przychody te podlegają bowiem opodatkowaniu według skali podatkowej, określonej w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę wyroków sądów administracyjnych tutejszy Organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i dotyczą wyłącznie tych spraw, w których zapadły, podobnie jak wyroki prezentujące stanowisko odmienne, zgodne z wyrażonym w niniejszej interpretacji (np. z dnia 13 lipca 2017 r., sygn. akt III SA/Wa 2492/16 i III SA/Wa 2493/16).
Natomiast organy podatkowe, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, że nie stanowią materialnego prawa podatkowego i nie mają mocy powszechnie obowiązującej.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego na dzień wydania interpretacji indywidualnej.
Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n ww. ustawy, nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.
Stanowisko
nieprawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej