Temat interpretacji
Skutki podatkowe otrzymania alimentów.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
15 kwietnia 2022 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania alimentów. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem złożonym 19 lipca 2022 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
Wyrokiem Sądu Okręgowego w … z dnia … (sygn. akt …), zaopatrzonym klauzulą wykonalności na dzień … otrzymała Pani alimenty w zasądzonej kwocie … zł, płatne do dnia 10-go każdego miesiąca. Są to alimenty zasądzone na Pani rzecz od byłego męża. Egzekucją alimentów zajmuje się Komornik Sądowy przy Sądzie Rejonowym w …, p. …, Kancelaria Komornicza nr V w …. Alimenty otrzymywane przez Panią są faktycznie w kwocie niższej niż zasądzone. Za 2021 r. otrzymała Pani wypłatę alimentów w kwocie … zł … gr. Ww. Kancelaria Komornicza wystawiła na Panią za 2021 r., PIT-11 na kwotę przychodu równą … zł … gr z tytułu otrzymanych alimentów.
Mimo wskazania, że powyższa kwota podlega zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych, gdyż nie przekracza kwoty 8 400 zł za cały rok, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 127 lit. b), komornik nie chce wystawić korekty deklaracji.
Złożyła Pani już deklarację PIT-37 za 2021 r., jednak ma wątpliwości czy otrzymany PIT-11 od komornika sądowego powinien być przez Panią uwzględniony w tej deklaracji. W przypadku uzyskania pozytywnej interpretacji odpowiednio złoży Pani korektę deklaracji PIT-37, nie uwzględniając przychodów zwolnionych, o których mowa we wniosku.
W przyszłości również może zdarzyć się tożsama sytuacja. Jednakże podkreśla Pani, że będzie ona dotyczyła wciąż tego samego wyroku sądu, który zasądza alimenty na Pani rzecz w kwocie … zł i dotyczy faktycznie otrzymanych alimentów w kwocie rocznej nieprzekraczającej 8 400 zł.
Jest Pani świadoma, że wypłacone alimenty ponad kwotę 8 400 zł rocznie, podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, na ogólnych zasadach jako przychody z innych źródeł.
Chciałaby Pani uzyskać potwierdzenie zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych otrzymywanych alimentów, nieprzekraczających kwoty 8 400 zł w skali roku (700 zł miesięcznie x 12 miesięcy), na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 127 lit. b) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm., zwanej dalej ustawą o PIT), za rok 2021 r. oraz lata następne.
W uzupełnieniu wniosku wskazała Pani, że alimenty na Pani rzecz zostały zasądzone wyrokiem sądu wymienionym w treści wniosku, w którym to wyroku nie zostały powołane żadne przepisy prawa, dlatego nie jest Pani w stanie wskazać na podstawie jakich przepisów zostały zasądzone. Sąd w wyroku ze sprawy z Pani powództwa przeciwko Pani mężowi o separację, orzekł separację Pani małżeństwa zawartego w Urzędzie Stanu Cywilnego w …, z winy pozwanego. Alimenty zostały przyznane w związku z orzeczoną przez Sąd separacją z winy Pani męża. Pani roszczenia zostały zawarte we wniosku o separację. Wystąpiła Pani o alimenty i separację w związku ze … oraz … ze strony Pani męża. Wnosząc o separację zażądała Pani od Pani męża alimentów, które ostatecznie zostały przyznane przez Sąd.
Cytowany w wezwaniu fragment: „Chciałabym uzyskać potwierdzenie zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych otrzymywanych przeze mnie alimentów, nieprzekraczających kwoty 8 400 zł w skali roku (700 zł miesięcznie x 12 miesięcy), na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 127 lit. b ustawy (...)”, odnosi się do alimentów faktycznie przez Panią otrzymywanych w ciągu roku (nie zasądzonych), ponieważ mimo zasądzonej kwoty, realnie otrzymuje Pani od byłego męża sporo niższe alimenty..
Wyrokiem Sądu Okręgowego w … z dnia … (sygn. akt …), zaopatrzonym klauzulą wykonalności na dzień … zasądzono na Pani rzecz alimenty w kwocie … zł płatne do dnia 10-go każdego miesiąca, cytując ww. wyrok „(...) zasądza od pozwanego na rzecz powódki alimenty w wysokości … zł (…) miesięcznie płatne do 10-tego każdego kolejnego miesiąca z ustawowymi odsetkami na wypadek opóźnienia poczynając od prawomocności niniejszego wyroku (...)” i tego wyroku dotyczy opisany stan faktyczny/zdarzenie przyszłe.
W związku z tym, że Pani mąż nie wypłaca na bieżąco alimentów, w szczególności w kwocie, która została mu zasądzona oraz w przelewach nie wpisuje za jakie okresy są to alimenty, nie jest Pani w stanie wskazać, jakich dokładnie okresów dotyczą poszczególne wpłaty (niewypłacone dotychczas zaległości Pani męża wynoszą już ponad … zł ). Poniżej wskazuje Pani daty wraz z kwotami alimentów faktycznie otrzymanych na Pani rzecz w okresie od 1 stycznia 2021 r. do 31 grudnia 2021 r. (zgodnie z wykazem otrzymanym od Komornika Sądowego):
-… – … zł … gr;
-… – … zł … gr;
-… – … zł … gr;
-… – … zł … gr;
-… – … zł … gr;
-… – … zł … gr;
-… – … zł … gr;
-… – … zł … gr;
-… – … zł … gr;
-… – … zł … gr.
Suma: … zł … gr.
Przedmiotowe alimenty zostały Pani przyznane przez Sąd bezterminowo.
Pytanie
Czy otrzymywane przez Panią alimenty w kwocie nieprzekraczającej 8 400 zł rocznie, podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 127 lit. b) ustawy o PIT i tym samym nie jest Pani zobowiązana uwzględniać ich w deklaracji rocznej PIT-37 za 2021 r. oraz w latach następnych?
Pani stanowisko w sprawie
Pani zdaniem, nie ma Pani obowiązku uwzględniania otrzymanych alimentów w kwocie nieprzekraczającej 8 400 zł w skali roku, w rozliczeniu rocznym PIT-37, ponieważ są one zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 127 lit. b) ustawy o PIT. Tym samym komornik błędnie wystawił deklarację PIT-11 na kwotę alimentów … zł … gr i deklaracja ta nie powinna być przez Panią uwzględniona w rozliczeniu rocznym.
Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Należy zatem stwierdzić, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem tych, które ustawodawca enumeratywnie wymienił w katalogu zwolnień przedmiotowych lub od których został zaniechany pobór podatku.
W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, źródłami przychodów są m.in. inne źródła.
Jak stanowi art. 11 ust. 1 cytowanej ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Zgodnie z art. 20 ust. 1 omawianej ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 127 powołanej ustawy, wolne od podatku dochodowego są alimenty:
a)na rzecz dzieci, które nie ukończyły 25. roku życia, oraz dzieci bez względu na wiek, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymują zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,
b)na rzecz innych osób niż wymienione w lit. a), otrzymane na podstawie wyroku sądu lub ugody sądowej, do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie 700 zł.
Alimenty stanowią przychód z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT i podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach przy zastosowaniu skali podatkowej. Przychód z tytułu alimentów, co do zasady, jako przychód z innych źródeł powstaje w dacie ich otrzymania lub postawienie do dyspozycji podatnika. Przy czym do uzyskiwanych alimentów może znajdować zastosowanie zwolnienie przedmiotowe, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 127 tej ustawy.
Podkreślić należy, że w przypadku alimentów na rzecz dzieci ustawodawca nie zastrzegł dodatkowych - poza ograniczeniem wiekowym oraz szczególnym uregulowaniem dotyczącym dzieci otrzymujących zasiłek pielęgnacyjny - warunków, które muszą być spełnione aby otrzymane kwoty alimentów były zwolnione od opodatkowania (art. 21 ust. 1 pkt 127 lit. a) ww. ustawy).
Natomiast, zgodnie z zapisem art. 21 ust. 1 pkt 127 lit. b) ww. ustawy, warunkiem zwolnienia z opodatkowania alimentów jest otrzymywanie ich na podstawie wyroku lub ugody sądowej, do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie 700 zł.
Dla zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 127 lit. b) ww. ustawy, istotne jest ustalenie, czy wysokość alimentów nie przekracza miesięcznie 700 zł. Nie jest istotna kwota wypłacana w danym miesiącu, ale miesięczna kwota zasądzonych wyrokiem sądu alimentów.
W konsekwencji, gdy podatnik otrzymuje w jednym miesiącu kwoty należne za kilka miesięcy, bądź lat, a w orzeczeniu sądu przyznano alimenty w wysokości nieprzekraczającej 700 zł miesięcznie, to przychód z tego tytułu nie podlega opodatkowaniu. Bez znaczenia dla celów podatkowych jest fakt skumulowania ich wypłaty, bowiem podstawę opodatkowania z tego tytułu stanowi nadwyżka należnych za każdy miesiąc alimentów ponad kwotę 700 zł.
W bieżącej sprawie, uzyskane świadczenie pieniężne z tytułu alimentów stanowi przychód z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT. Jednakże, otrzymywane przez Panią świadczenie pieniężne przyznane tytułem alimentów, do wysokości 700 zł miesięcznie, winno korzystać ze zwolnienia podatkowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 127 lit. b) tej ustawy.
W konsekwencji po zakończeniu każdego roku podatkowego powinna Pani zliczać sumę faktycznie otrzymanych alimentów. Nadwyżka ponad kwotę 8 400 zł (12 x 700 zł miesięcznie), stanowić będzie przychód do opodatkowania. Jednak z uwagi na fakt, że tytułem alimentów w 2021 r. uzyskała Pani środki finansowe w kwocie … zł … gr, to kwota ta nie powinna podlegać opodatkowaniu i wykazaniu jako przychód z innych źródeł, w zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu w 2021 r. Tożsamo należy podchodzić do faktycznie otrzymanych alimentów za lata następne.
Podsumowując, otrzymane przez Panią alimenty nieprzekraczające kwoty 8 400 zł rocznie, podlegają (i będą podlegać w latach następnych) zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych i nie powinny być uwzględniane w rocznej deklaracji PIT-37.
Końcowo pragnie Pani wskazać, że Pani stanowisko potwierdzają interpretacje indywidualne wydane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, w tym m.in. interpretacja indywidualna z dnia 17 sierpnia 2021 r., nr 0112-KDWL.4011.53.2021.2.TW.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Tutejszy Organ podkreśla, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli zatem, przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie różniło się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pani chroniła w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.
Osoba zainteresowana, to każda osoba, która chce uzyskać interpretację przepisów prawa podatkowego w celu ułożenia swoich interesów, w sferze prawa podatkowego. Ze sposobu ukształtowania instytucji interpretacji indywidualnych, wysnuć należy wniosek, iż pojęcie osoby zainteresowanej należy rozpatrywać przede wszystkim przez pryzmat kwestii prawnej poddanej do rozważenia organowi podatkowemu. Kwestia ta przesądza o możliwości skorzystania z wydanej interpretacji.
Analizowany wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego został złożony przez Panią jako Wnioskodawczynię. W związku z tym, jedynie Pani jest osobą występującą z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej i uprawnioną do otrzymania interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w zakresie Pani uprawnień i obowiązków podatkowych.
Natomiast w przedmiotowym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej złożonym 15 kwietnia 2022 r. odniosła się Pani również we własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego do obowiązków podatkowych płatnika (komornika sądowego). Podmiotem zainteresowanym w tym zakresie jest ww. płatnik. Pani wątpliwości opisane we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie prawidłowości wystawienia deklaracji PIT-11 przez komornika sądowego dotyczą jego obowiązków.
Z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku wystawienia deklaracji PIT-11, winna wystąpić osoba, która jest osobą zainteresowaną w rozumieniu art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa (komornik sądowy).
W związku z powyższym w niniejszej interpretacji indywidualnej nie dokonano oceny stanowiska Wnioskodawczyni w zakresie prawidłowości wypełniania obowiązków płatnika przez komornika sądowego wypłacającego wyegzekwowane alimenty, gdyż stanowisko to wykracza poza postawione pytanie i uprawnienie Wnioskodawczyni do uzyskania interpretacji indywidualnej w rozumieniu art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w .... Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.