Temat interpretacji
W zakresie skutków podatkowych połączenia spółek.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 lipca 2020 r. (data wpływu 27 lipca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych połączenia spółek jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 27 lipca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych połączenia spółek.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca jest osobą fizyczną, polskim
rezydentem podatkowym (dalej: OF lub Wnioskodawca).
Wnioskodawca
jest wspólnikiem spółki jawnej z siedzibą w Polsce (dalej: Spółka
Jawna).
Aktualnie, w związku z planowaną reorganizacją grupy mającą na celu uproszczenie struktury właścicielskiej i dopasowanie struktury grupy do funkcji jaką poszczególne podmioty pełnią w ramach grupy), planowane jest połączenie przez przejęcie Spółki Jawnej przez inną spółkę z grupy - Spółkę z o.o. (Spółka z o.o.).
Planowane przejęcie nastąpi w trybie przepisów KSH. Wybór takiej formy przejęcia jest ściśle związany i wprost wynika z regulacji KSH które nie przewidują możliwości przejęcia spółki kapitałowej przez spółkę osobową. Z tego względu planowana forma przejęcia musi polegać na przejęciu Spółki Jawnej przez Spółkę z o.o. jest to jedyny możliwy sposób przeprowadzenia połączenia/przejęcia na gruncie KSH.
W związku z połączeniem Spółki Jawnej ze Spółką z o.o. nie dojdzie do żadnych spłat/dopłat.
W wyniku połączenia byt Spółki Jawnej ustanie, Spółka z o.o. przejmie cały majątek Spółki Jawnej i wstąpi we wszelkie prawa i obowiązki Spółki Jawnej (w tym również na gruncie podatkowym, zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej dalej: OP). Jednocześnie, OF (wspólnik spółki przejmowanej) obejmie nowo wyemitowane udziały w Spółce z o.o. (spółce przejmującej).
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy w związku z przejęciem Spółki Jawnej, po stronie OF powstanie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych (dalej: PIT)?
Zdaniem Wnioskodawcy, planowane przejęcie Spółki Jawnej przez Spółkę z o.o. i związane z tym objęcie przez OF udziałów w Spółce z o.o. nie spowoduje po jej (OF) stronie powstania przychodu podlegającego podatkowaniu PIT.
Uzasadnienie.
Zgodnie z art. 491 § 1 KSH spółki kapitałowe mogą się łączyć między sobą oraz ze spółkami osobowymi; spółka osobowa nie może jednakże być spółką przejmującą albo spółką nowo zawiązaną. Tym samym, w wyniku planowanego połączenia, Spółka z o.o. przejmie cały majątek Spółki Jawnej i - zgodnie z art. 494 § 1 KSH wstąpi we wszelkie prawa i obowiązki Spółki Jawnej (uniwersalna sukcesja prawna), w tym również prawa i obowiązki podatkowe (zgodnie z art. 93 § 2 w zw. z art. 93 § 1 OP).
Zdarzenia podatkowe, które skutkują generalną sukcesją podatkową (przekształcenia, połączenia/przejęcia) nie podlegają zasadniczo opodatkowaniu podatkami dochodowymi.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o PIT, osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
W myśl art. 5a pkt 28 ustawy o PIT, ilekroć w ustawie mowa o spółce oznacza to:
- spółkę posiadającą osobowość prawną, w tym także spółkę zawiązaną na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 2157/2001 z dnia 8 października 2001 r. w sprawie statut spółki europejskiej (SE) (Dz. Urz. WE L 294 z 10.11.2001, str. I, z późn. zm.; Dz. Urz. U Polskie wydanie specjalne, rozdz. 6, t. 4, str. 251),
- spółkę kapitałową w organizacji,
- spółkę komandytowo-akcyjną mającą siedzibę lub zarząd na terytorium Polski,
- spółkę niemającą osobowości prawnej mającą siedzibę lub zarząd w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego innego państwa jest traktowana jak osoba prawna i podlega w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania.
Ustawa o PIT zawiera kilka regulacji dotyczących skutków podatkowych połączenia spółek" (w rozumieniu przywołanego powyżej art. 5a pkt 28 ustawy o PIT) po stronie spółki przejmującego. Są to w szczególności:
- art. 24 ust. 5 pkt 6 ustawy o PIT wskazujący ogólnie, że dopłaty dokonywane w związku połączeniem spółek są zasadniczo przychodem podatkowym,
- art. 24 ust. 8 ustawy o PIT - wskazujący, że do przychodów wspólnika spółki przejmowanej nie zalicza się wartości udziałów objętych w spółce przejmującej oraz określający jak ustalić koszt uzyskania przychodów w przypadku zbycia tych udziałów.
Wskazane wyżej regulacje dotyczą jednak tylko i wyłącznie połączenia spółek będących podatnikami CIT, wynika to wprost z literalnego brzmienia w/w przepisów w których ustawodawca konsekwentnie posługuje się pojęciem łączących się spółek (a więc, w świetle art. 5a pkt 28 ustawy o PIT, podatników podatku dochodowego). Jednocześnie ustawa o PIT nie zawierza żadnych regulacji, które dotyczyłyby skutków podatkowych połączenia spółki kapitałowej (podatnika podatku dochodowego) ze spółką osobową (jaką jest Spółka Jawna).
Mając na względzie powyższe, oczywiste jest, że przywołane przepisy nie będą mieć zastosowania do analizowanej sytuacji (a nawet gdyby miały oznaczałyby odroczenie opodatkowania do momentu odpłatnego zbycia przez OF udziałów objętych w Spółce z o.o. wyemitowanych w związku z przejęciem przez nią Spółki Jawnej). Zdaniem Wnioskodawców również żaden inny przepis podatkowy zawarty w ustawie o PIT nie daje podstaw do opodatkowania wspólnika przejmowanej spółki osobowej. W związku z tym, przejęcie Spółki Jawnej (w której Wnioskodawca jest wspólnikiem) przez Spółkę z o.o., będzie zdarzeniem neutralnym podatkowo po stronie Wnioskodawcy.
Zaprezentowana powyżej przez Wnioskodawcę konkluzja stanowisko jest również zbieżne z podejściem organów podatkowych które wielokrotnie oceniały skutki podatkowe po stronie wspólnika przejmowanej spółki osobowej i związanego z takim przejęciem objęcia nowo wyemitowanych udziałów w spółce przejmującej. Aktualne podejście organów podatkowych jest w tym zakresie jednolite i potwierdza, że takie zdarzenie jest neutralne na gruncie PIT dla wspólnika spółki osobowej (spółki przejmowanej).
Tytułem przykładu można wskazać na następujące interpretacje (pogrubienia własne Wnioskodawcy):
- interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 16 lipca 2018 r., nr 0114-KDIP3- 1.4011.302.2018.1.ES Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że planowane jest przeprowadzenie reorganizacji struktury aktywów posiadanych przez Wspólników polegające na połączeniu Spółki Przejmującej ze Spółką Jawną. Połączenie nastąpi w trybie określonym w art. 492 § 1 pkt 1 Kodeks spółek handlowych. W wyniku połączenia dojdzie do ustania bytu prawnego Spółki Jawnej. Cały majątek Spółki Jawnej zostanie przeniesiony na Spółkę Przejmującą, w zamian za nowo wyemitowane udziały Spółki Przejmującej, które zostaną wydane na rzecz Wnioskodawcy i PR, jako dotychczasowych Wspólników Spółki Jawnej. W związku z połączeniem nie zostaną przyznane żadne dopłaty na rzecz Wspólników Spółki Jawnej. Mając na uwadze przywołane uregulowania prawne oraz przedstawione zdarzenie przyszłe Organ podatkowy stwierdza, że w związku z połączeniem spółki jawnej ze spółką z ograniczoną odpowiedzialnością po stronie Wnioskodawcy nie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
- interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 29 marca 2017 r., nr 1462- IPPB2.4511.783.2016.2.KW1 - "Mając na uwadze przywołane uregulowania prawne oraz przedstawione zdarzenie przyszłe Organ podatkowy stwierdza, że w związku z rozważanym połączeniem spółki komandytowej ze spółką z ograniczoną odpowiedzialnością po stronie Wnioskodawcy nie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych."
- interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 1 kwietnia 2016 r. (nr ILPB2/4511-1 264/16-3/BC) - Zatem, połączenie spółki komandytowej ze spółką z ograniczoną odpowiedzialnością w trybie art. 492 § 1 pkt 1 KSH, nie spowoduje na moment połączenia powstania po stronie Wnioskodawcy dochodu na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ewentualny skutek podatkowy pojawi się dopiero w momencie sprzedaży nabytych w wyniku tej operacji udziałów. Mając powyższe na uwadze stanowisko Wnioskodawcy - zgodnie z którym w związku rozważanym połączeniem Spółki komandytowej ze Spółką kapitałową, po stronie Wnioskodawcy nie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu - należy uznać za prawidłowe. "
Podobne stanowisko zaprezentował również m.in.:
- Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z 14 października 2016 r., nr IPPB4/4511-884/16-4/MS1;
- Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji z 18 maja 2016 r., nr 1061- ITPB3.4511.193.2016.1.RR.
Reasumując, planowane przejęcie Spółki Jawnej przez Spółkę z o.o. i objęcie w związku z tym przez Wnioskodawcę nowych udziałów w Spółce z o.o. nie spowoduje powstania po stronie Wnioskodawcy przychodu podlegającego opodatkowaniu PIT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 491 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2019 r., poz. 565 z późn. zm.) - spółki kapitałowe mogą łączyć się między sobą oraz ze spółkami osobowymi.
Natomiast w myśl art. 492 § 1 pkt 1 i 2 Kodeksu spółek handlowych - połączenie spółek może być dokonane:
- przez przeniesienie całego majątku spółki (przejmowanej) na inną spółkę (przejmującą) za udziały lub akcje, które spółka przejmująca wydaje wspólnikom spółki przejmowanej (łączenie się przez przejęcie);
- przez zawiązanie spółki kapitałowej, na którą przechodzi majątek wszystkich łączących się spółek za udziały lub akcje nowej spółki (łączenie się przez zawiązanie nowej spółki).
Konsekwencją takiego połączenia jest tzw. sukcesja generalna określona w art. 494 § 1 ww. Kodeksu, zgodnie z którym spółka przejmująca albo spółka nowo zawiązana wstępuje z dniem połączenia we wszystkie prawa i obowiązki spółki przejmowanej albo spółek łączących się przez zawiązanie nowej spółki.
Na gruncie prawa podatkowego kwestię sukcesji praw i obowiązków podatkowych, związanych z transformacjami podmiotowymi reguluje ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325).
Konsekwencją połączenia jest tzw. sukcesja generalna uregulowana w art. 93 § 1 Ordynacji podatkowej.
Zgodnie z ww. przepisem osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się:
- osób prawnych,
- osobowych spółek handlowych,
- osobowych i kapitałowych spółek handlowych
- wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.
Stosownie natomiast do treści art. 93 § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie
- innej osoby prawnej (osób prawnych);
- osobowej spółki handlowej (osobowych spółek handlowych).
Przechodząc na grunt ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy wskazać, że zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Z kolei, źródłem przychodów wymienionym w art. 10 ust. 1 ustawy o PIT są także wskazane w pkt 9 tego przepisu inne źródła. Stosownie do art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17.
W myśl zasady określonej w art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się wartość wkładu określoną w statucie lub umowie spółki, a w razie ich braku wartość wkładu określoną w innym dokumencie o podobnym charakterze - w przypadku wniesienia do spółki albo do spółdzielni wkładu niepieniężnego; jeżeli jednak wartość ta jest niższa od wartości rynkowej tego wkładu albo wartość wkładu nie została określona w statucie, umowie albo innym dokumencie o podobnym charakterze, za przychód uważa się wartość rynkową takiego wkładu określoną na dzień przeniesienia własności przedmiotu wkładu niepieniężnego; przepis art. 19 ust. 3 stosuje się odpowiednio.
Zgodnie zaś z art. 24 ust. 5 pkt 6 w/w ustawy, dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału, w tym także w przypadku połączenia lub podziału spółek dopłaty w gotówce otrzymane przez udziałowców (akcjonariuszy) spółki przejmowanej, spółek łączonych lub dzielonych.
Przepis art. 24 ust. 8 ww. ustawy, określa natomiast szczególne zasady opodatkowania dochodu udziałowca (akcjonariusza) w związku z łączeniem spółek. Zgodnie z tym przepisem, w przypadku połączenia lub podziału spółek, z zastrzeżeniem ust. 5 pkt 7 i ust. 8d, dochód (przychód) wspólnika spółki przejmowanej lub dzielonej, stanowiący nadwyżkę wartości nominalnej udziałów (akcji) przydzielonych przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną nad wydatkami na nabycie (objęcie) udziałów (akcji) w spółce przejmowanej lub dzielonej, nie podlega opodatkowaniu w momencie połączenia lub podziału spółek; przy ustalaniu dochodu z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) spółki przejmującej lub nowo zawiązanej wspólnik ustala koszt uzyskania przychodów na podstawie:
- art. 22 ust. 1f - jeżeli udziały (akcje) w spółce przejmowanej lub dzielonej zostały objęte w zamian za wkład niepieniężny;
- art. 23 ust. 1 pkt 38 - jeżeli udziały (akcje) w spółce przejmowanej lub dzielonej zostały nabyte albo objęte za wkład pieniężny;
- wysokości wydatków na nabycie lub objęcie udziałów (akcji) spółki dzielonej, ustalonych zgodnie z pkt 1 lub 2, w takiej proporcji, w jakiej pozostaje u tego wspólnika wartość wydzielanej części majątku spółki dzielonej do wartości majątku spółki dzielonej bezpośrednio przed podziałem; pozostała część kwoty tych wydatków stanowi koszt uzyskania przychodów z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) spółek podzielonych przez wydzielenie.
Skutki podatkowe połączenia spółek - z punktu widzenia ich wspólników - regulują zatem wyżej cytowane przepisy art. 24 ust. 8 ww. ustawy, z których wynika, że w przypadku połączenia spółek, dochód (przychód) wspólnika spółki przejmowanej, stanowiący nadwyżkę pomiędzy wartością nominalną udziałów (akcji) przydzielonych przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną, a wydatkami na nabycie (objęcie) udziałów (akcji) w spółce przejmowanej nie podlega opodatkowaniu w momencie połączenia.
Zgodnie z kolei z art. 5a pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o spółce - oznacza to:
- spółkę posiadającą osobowość prawną, w tym także spółkę zawiązaną na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 2157/2001 z dnia 8 października 2001 r. w sprawie statutu spółki europejskiej (SE) (Dz. Urz. WE L 294 z 10.11.2001, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 6, t. 4, str. 251),
- spółkę kapitałową w organizacji,
- spółkę komandytowo-akcyjną mającą siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
- spółkę niemającą osobowości prawnej mającą siedzibę lub zarząd w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego innego państwa jest traktowana jak osoba prawna i podlega w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania.
Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że planowane jest połączenie przez przejęcie Spółki Jawnej przez inną spółkę z grupy - Spółkę z o.o.. Planowana reorganizacja grupy ma na celu uproszczenie struktury właścicielskiej i dopasowanie struktury grupy do funkcji jaką poszczególne podmioty pełnią w ramach grupy. Przejęcie nastąpi w trybie przepisów KSH. W związku z połączeniem Spółki Jawnej ze Spółką z o.o. nie dojdzie do żadnych spłat/dopłat.
W wyniku połączenia byt Spółki Jawnej ustanie, Spółka z o.o. przejmie cały majątek Spółki Jawnej i wstąpi we wszelkie prawa i obowiązki Spółki Jawnej (w tym również na gruncie podatkowym, zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej). Jednocześnie, OF (wspólnik spółki przejmowanej) obejmie nowo wyemitowane udziały w Spółce z o.o. (spółce przejmującej).
Mając na uwadze przywołane uregulowania prawne oraz przedstawione zdarzenie przyszłe Organ podatkowy stwierdza, że w związku z połączeniem spółki jawnej ze spółką z ograniczoną odpowiedzialnością po stronie Wnioskodawcy nie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
W przedmiotowej sprawie dojdzie do połączenia spółki kapitałowej ze spółką jawną, zatem należy zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, że przepis powołanego powyżej art. 24 ust. 5 pkt 6 oraz art. 24 ust. 8 ww. ustawy nie będzie miał zastosowania, ponieważ jak wynika z treści zacytowanego art. 5a pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, powyższe artykuły nie mają zastosowania do spółek osobowych a jedynie do spółek posiadających osobowość prawną, którą bez wątpienia nie jest spółka jawna.
W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.
Jednocześnie zaznacza się, że niniejsza interpretacja indywidualna skierowana jest wyłącznie do Wnioskodawcy i skutki prawne wywołuje tylko w stosunku do niego, zatem nie dotyczy drugiego wspólnika Spółki.
Końcowo, odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji organów podatkowych wskazać należy, że rozstrzygnięcia w nich zawarte dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw podatników, w określonym stanie faktycznym czy zdarzeniu przyszłym i tylko w tych sprawach są one wiążące. Natomiast organy podatkowe, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami innych organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, że nie stanowią materialnego prawa podatkowego i nie mają mocy powszechnie obowiązującej.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w () , za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.).
Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej