Obowiązki płatnika w związku z wypłatą dodatków spisowych i nagród spisowych. - Interpretacja - 0112-KDIL2-1.4011.614.2020.1.MKA

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 06.11.2020, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.614.2020.1.MKA, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Obowiązki płatnika w związku z wypłatą dodatków spisowych i nagród spisowych.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 sierpnia 2020 r. (data wpływu 11 sierpnia 2020 r.), uzupełnionym w dniu 17 września 2020 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków podatkowych związanych z wypłatą pracownikom Wnioskodawcy dodatków spisowych oraz nagród spisowych ciążących na Urzędzie Miasta jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 sierpnia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

  • obowiązków podatkowych związanych z wypłatą pracownikom Wnioskodawcy dodatków spisowych oraz nagród spisowych ciążących na Urzędzie Miasta,
  • obowiązków podatkowych związanych z wypłatą pracownikom Wnioskodawcy dodatków spisowych oraz nagród spisowych ciążących na gminie (Mieście).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.

W myśl przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 713) gmina realizuje sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Ustawy mogą nakładać na gminę obowiązek wykonywania zadań zleconych z zakresu administracji rządowej.

Jednym z takich zadań zleconych jest obowiązek przeprowadzenia spisu rolnego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w terminie od dnia 1 września do dnia 30 listopada 2020 r., według stanu na dzień 1 czerwca 2020 r.

Kolejnym zadaniem będzie przeprowadzenie narodowego spisu powszechnego ludności i mieszkań w 2021 r., w terminie od dnia 1 kwietnia 2021 r. do dnia 30 czerwca 2021 r., według stanu na dzień 31 marca 2021 r., godz. 24.00, zgodnie z ustawą z dnia 9 sierpnia 2019 r. o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2021 r. (Dz. U. poz. 1775).

W ramach prac spisowych gmina wykonuje następujące zadania z zakresu administracji rządowej:

  1. zapewnia funkcjonowanie gminnego biura spisowego;
  2. zapewnia w siedzibie gminy stanowisko komputerowe do przekazania danych w ramach samospisu internetowego;
  3. wyznacza pracowników urzędu gminy do wykonywania prac spisowych;
  4. organizuje nabór kandydatów na rachmistrzów terenowych;
  5. współpracuje z właściwym miejscowo wojewódzkim biurem spisowym przy organizacji szkoleń kandydatów na rachmistrzów terenowych;
  6. współpracuje z właściwym miejscowo wojewódzkim biurem spisowym przy przeprowadzeniu egzaminu testowego sprawdzającego wiedzę i przygotowanie kandydatów na rachmistrzów terenowych;
  7. monitoruje czynności w ramach prac spisowych na terenie gminy przy wykorzystaniu systemu teleinformatycznego oraz przekazuje wyniki tego monitorowania zastępcy wojewódzkiego komisarza spisowego;
  8. współpracuje z właściwym miejscowo wojewódzkim biurem spisowym przy popularyzacji spisu rolnego na terenie gminy.

Zgodnie z ustawą z dnia 31 lipca 2019 r. o powszechnym spisie rolnym w 2020 r. (Dz. U. poz. 1728) na terenie gminy pracami spisowymi kieruje odpowiednio wójt, burmistrz, prezydent miasta - jako gminny komisarz spisowy. Zastępcą gminnego komisarza spisowego jest osoba wyznaczona przez gminnego komisarza spisowego.

Do wykonywania prac spisowych gminny komisarz spisowy tworzy gminne biuro spisowe w drodze zarządzenia, określając skład i organizację pracy danego biura spisowego, mając na względzie konieczność zapewnienia prawidłowego i sprawnego wykonywania prac spisowych.

Pracą gminnego biura spisowego kieruje gminny komisarz spisowy - Prezydent Miasta. Prace spisowe gminnych biur spisowych wykonują odpowiednio pracownicy jednostek samorządu terytorialnego. Pracę gminnego biura spisowego nadzoruje zastępca właściwego miejscowo wojewódzkiego komisarza spisowego.

Wobec powyższego Prezydenta Miasta zarządzeniem Nr () utworzył Gminne Biuro Spisowe dla Miasta do przeprowadzenia Powszechnego Spisu Rolnego w 2020 r., składające się z wyznaczonych pracowników trzech komórek organizacyjnych Urzędu Miasta.

Zadania realizowane przez pracowników Urzędu Miasta są zadaniami dodatkowymi, poza tymi określonymi w ich zakresach czynności i opisach stanowisk pracy.

Prace spisowe są finansowane z budżetu państwa oraz ze środków Unii Europejskiej.

W ramach wydatków osobowych z powyższych środków mogą być finansowane dodatki za wykonywanie prac spisowych, tzw. dodatki spisowe, lub jednorazowa nagroda za wykonywanie prac spisowych, tj. nagroda spisowa, dla pracowników jednostek samorządu terytorialnego oraz zastępców komisarzy spisowych oraz nagroda spisowa dla komisarzy spisowych.

Pismem Nr () z dnia 15 lipca 2020 r. Wnioskodawca otrzymał informację, iż w związku z realizacją Powszechnego Spisu Rolnego w 2020 r. na podstawie ustawy z dnia 31 lipca 2019 r. o powszechnym spisie rolnym w 2020 r. (Dz.U. z 2019 r., poz. 1728) gminie została przyznana dotacja w wysokości () zł.

Jak wynika z ww. pisma dotacja powinna być ujęta w budżecie jednostki samorządu terytorialnego następująco:

  • dochody, dział 750, rozdział 75056, § 201,
  • wydatki, dział 750, rozdział 75056 oraz odpowiednie paragrafy wynikające z rodzaju wydatków.

Kwota dotacji wymieniona powyżej przeznaczona jest na wynagrodzenia członków Gminnego Biura Spisowego w formie dodatków spisowych oraz na nagrody za realizację spisu, a także na tzw. wydatki rzeczowe.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

Czy wypłacane pracownikom Urzędu Miasta dodatki spisowe oraz nagrody spisowe za wykonywanie prac spisowych należy uznać za przychody ze stosunku pracy, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czy też za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 6 ww. ustawy?

  • Czy obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych od uzyskiwanych przez pracowników Urzędu Miasta przychodów w postaci dodatków spisowych oraz nagród spisowych ciążyć będą na gminie (Mieście) czy też na urzędzie gminy (Urzędzie Miasta)?

  • Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź w zakresie obowiązków podatkowych związanych z wypłatą pracownikom Wnioskodawcy dodatków spisowych oraz nagród spisowych ciążących na Urzędzie Miasta. Natomiast w zakresie obowiązków podatkowych związanych z wypłatą pracownikom Wnioskodawcy dodatków spisowych oraz nagród spisowych ciążących na gminie (Mieście) w dniu 06 listopada 2020 r. wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie nr 0112-KDIL2-1.4011.785.2020.1.MKA.

    Zdaniem Wnioskodawcy (w odniesieniu do pytania nr 1), zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1387, z późn. zm ), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

    Z treści art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy wynika, że źródłami przychodów są: stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta. Natomiast w myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

    Stosownie do art. 12 ust. 1 ww. ustawy, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych. Zgodnie zatem z treścią ww. przepisów, przychód ze stosunku pracy stanowią wszelkie świadczenia otrzymywane przez pracownika w związku z pozostawaniem w stosunku pracy.

    Art. 13 pkt 6 ww. ustawy określa natomiast jako przychody z działalności wykonywanej osobiście przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9.

    Kluczową kwestią w zakresie ustalenia źródła przychodu dla dodatków spisowych oraz nagród spisowych, zgodnie z definicjami zawartymi w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, jest w konsekwencji opłacenie bądź też nie składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne od przedmiotowego przychodu. To bowiem właściwe zakwalifikowanie przychodu dla celów opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, umożliwi odpowiednie przełożenie definicji tegoż przychodu na grunt definicyjny ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych i tym samym prawidłowe ustalenie podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne i w konsekwencji również ubezpieczenie zdrowotne.

    Jak wynika z pisma Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, Departamentu Ubezpieczeń i Składek nr () z dnia 11 marca 2020 r. skierowanego do Głównego Urzędu Statystycznego:

    [...] W sytuacji, gdy dodatki spisowe i nagrody wypłacane pracowniom urzędów jednostek samorządu terytorialnego oddelegowanym do pracy w biurach spisowych dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych są przychodami z działalności wykonywanej osobiście (przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej), to od takich przychodów, składki na ubezpieczenia społeczne nie powinny być naliczane.

    Natomiast w przypadku, gdy przychody te dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych są przychodami ze stosunku pracy - to od takich przychodów powinny być naliczane składki na ubezpieczenia społeczne i w konsekwencji ubezpieczenie zdrowotne, gdyż takie przychody nie zostały wymienione w powyższym rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej jako wyłączone z podstawy wymiaru. Rozstrzygająca w sprawie jest zatem kwalifikacja przychodów dla celów podatkowych odpowiednio jako przychodów z działalności wykonywanej osobiście lub przychodów ze stosunku pracy. Do wyjaśnienia ewentualnych wątpliwości w tym zakresie w indywidualnej sprawie wyłącznie kompetentne są organy podatkowe.

    Zgodnie z wytycznymi otrzymanymi przez gminy od Urzędu Statystycznego w (), wydatki za realizację zadań spisowych w gminie należy zaplanować w paragrafie 4010 (tj. wynagrodzenia osobowe pracowników).

    Paragraf 4010 to paragraf wydatków osobowych zaliczonych do wynagrodzeń, do których trzeba zaplanować w budżecie i odprowadzić składki na ubezpieczenia społeczne (paragraf 4110) oraz składki na Fundusz Pracy (paragraf 4120).

    Zdaniem Wnioskodawcy, przychody członków Gminnego Biura Spisowego należy uznać za przychody ze stosunku pracy, od których winny być naliczane składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne. Gminny komisarz spisowy, zgodnie z przepisami to Prezydent Miasta, który jest dla pracowników Urzędu Miasta ich pracodawcą. Zadania związane z pracami spisowymi może on zlecić tylko własnym pracownikom.

    Ponieważ art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymienia przychody ze stosunku pracy stosując sformułowanie w szczególności, zdaniem Wnioskodawcy przychody z tytułu udziału w spisie należy zakwalifikować do przychodów ze stosunku pracy.

    Wnioskodawca nadmienia ponadto, iż podczas poprzednich spisów powszechnych przeprowadzanych w latach 2010 (Powszechny spis rolny) i 2011 (narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań) kwestia klasyfikacji budżetowej była różnie interpretowana, a opinie zmieniały się już w trakcie wydatkowania środków.

    Zdaniem Wnioskodawcy (w odniesieniu do pytania nr 2), z przepisów określających status samorządu terytorialnego wynika, iż podstawową jednostką samorządu terytorialnego jest gmina. Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Posiada też osobowość prawną, a jej samodzielność podlega ochronie sądowej, na co wskazują zapisy art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506 z późn. zm.).

    Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, organem gminy jest wójt (burmistrz, prezydent miasta). Art. 26 ust. 1 ww. ustawy wskazuje, iż wójt jest organem wykonawczym gminy, który na podstawie art. 33 ww. ustawy wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy, którego jest kierownikiem. Ponadto kierownik urzędu wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników urzędu oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych. Wójt (burmistrz, prezydent miasta), stosownie do przytoczonych powyżej przepisów, pełni zatem dwojaką rolę, tj. organu gminy oraz kierownika urzędu umożliwiającego wykonywanie zadań gminy. Stąd zatem płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych może być zarówno gmina, jak i urząd gminy.

    Płatnikiem podatku dochodowego od należności z tytułu umów o pracę otrzymywanych przez pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach wymienionych w art. 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1282) są te jednostki. Stosownie do postanowień tej ustawy pracownicy samorządowi są zatrudniani m.in. w urzędach gminy. Zakładem pracy dla tych osób jest urząd gminy i to na nim spoczywa obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od dokonywanych wypłat ze stosunku pracy. W tej sytuacji pracodawcą jest jednostka organizacyjna choćby nawet nie posiadała osobowości prawnej - jeśli zatrudnia ona pracowników.

    Skoro zatem, zdaniem Wnioskodawcy, dodatki i nagrody spisowe należy uznać za przychody ze stosunku pracy, również obowiązki płatnika w tym zakresie, a więc poboru i wpłaty zaliczki oraz wystawienia PIT-11 będą ciążyły, podobnie jak w przypadku przychodów z umowy o pracę na Urzędzie Miasta.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych jest nieprawidłowe.

    Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

    W myśl art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, źródłem przychodów jest działalność wykonywana osobiście.

    Natomiast art. 13 pkt 6 cyt. ustawy wskazuje, że za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9.

    Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

    Przy czym z przepisu art. 41 ust. 4 ww. ustawy wynika, że płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-12, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.

    Na podstawie art. 42 ust. 1 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

    W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie

    z art. 30a ust. 2a płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio (art. 42 ust. 1a ww. ustawy).

    Natomiast stosownie do art. 8 ustawy Ordynacja podatkowa, płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

    Z uwagi na powyższe na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki podatkowe, tj.:

    1. obliczenie,
    2. pobranie,
    3. wpłacenie

    podatku, zaliczki lub raty.

    Z przedstawionych we wniosku informacji wynika, że działając na podstawie przepisów ustawy z dnia 31 lipca 2019 r. o powszechnym spisie rolnym w 2020 r., Prezydent Miasta Zarządzeniem z () utworzył Gminne Biuro Spisowe dla Miasta do przeprowadzenia Powszechnego Spisu Rolnego w 2020 r., składające się z wyznaczonych pracowników trzech komórek organizacyjnych Urzędu Miasta. Gminie została przyznana dotacja na podstawie ustawy o powszechnym spisie rolnym w 2020 r. Dotacja przeznaczona jest na wynagrodzenia członków Gminnego Biura Spisowego w formie dodatków spisowych oraz na nagrody za realizację spisu, a także na tzw. wydatki rzeczowe.

    Zasady przeprowadzania powszechnego spisu rolnego w 2020 roku regulują przepisy ustawy z dnia 31 lipca 2019 r. o powszechnym spisie rolnym w 2020 r. (Dz. U. poz. 1728).

    Zgodnie z art. 18 ust. 1 ww. ustawy, do wykonywania prac spisowych:

    1. wojewódzki komisarz spisowy tworzy wojewódzkie biuro spisowe,
    2. gminny komisarz spisowy tworzy gminne biuro spisowe

    &− w drodze zarządzenia, określając skład i organizację pracy danego biura spisowego, mając na względzie konieczność zapewnienia prawidłowego i sprawnego wykonywania prac spisowych.

    Prace spisowe na rzecz wojewódzkich i gminnych biur spisowych wykonują odpowiednio pracownicy jednostek służb statystyki publicznej i jednostek samorządu terytorialnego (art. 18 ust. 3 ww. ustawy).

    Prace spisowe są finansowane z budżetu państwa oraz ze środków Unii Europejskiej (art. 22 ust. 1 ww. ustawy). Środki na wykonanie zadań, o których mowa w art. 19, Prezes Głównego Urzędu Statystycznego przekazuje gminie za pośrednictwem dyrektora urzędu statystycznego właściwego ze względu na miejsce położenia gminy, w terminach umożliwiających wykonanie prac spisowych (art. 22 ust. 4 ww. ustawy).

    W myśl art. 23 ust. 1 ww. ustawy, w ramach wydatków osobowych mogą być finansowane:

    1. wynagrodzenia pracowników jednostek służb statystyki publicznej wykonujących prace spisowe;
    2. dodatki za wykonywanie prac spisowych, zwane dalej dodatkami spisowymi, lub jednorazowa nagroda za wykonywanie prac spisowych, zwana dalej nagrodą spisową, dla pracowników jednostek służb statystyki publicznej i jednostek samorządu terytorialnego oraz zastępców komisarzy spisowych;
    3. nagroda spisowa dla komisarzy spisowych.

    Zasady i wysokość powyższych nagród określone zostały w art. 23 ust. 2-5 ww. ustawy.

    Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy oraz wyżej wskazane przepisy prawa stwierdzić zatem należy, że wynagrodzenie przyznane członkom Gminnego Biura Spisowego w postaci dodatku spisowego i nagrody spisowej, nie stanowi przychodu ze stosunku pracy. Świadczenia te są otrzymywane w związku z wykonywaniem przez te osoby prac zleconych przez inny podmiot niż pracodawca (tu: gminnego komisarza spisowego), dlatego też przychód z tego tytułu należy zaliczyć do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, tj. do źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

    W przedmiotowej sprawie dla rozstrzygnięcia, czy Wnioskodawca będzie pełnił obowiązki płatnika w związku z wypłatą pracownikom Urzędu Miasta dodatków spisowych oraz nagród spisowych konieczne jest odwołanie się do przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713, z późn. zm.).

    Zgodnie z art. 2 ust. 1 ww. ustawy, gmina wykonuje zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. Art. 2 ust. 2 tejże ustawy stanowi, że gmina posiada osobowość prawną. Stosownie do art. 8 cyt. ustawy, na gminę na podstawie ustawy może zostać nałożony obowiązek wykonywania zadań zleconych z zakresu administracji rządowej, a także z zakresu organizacji przygotowań i przeprowadzenia wyborów powszechnych oraz referendów. W myśl natomiast art. 9 ust. 1 ww. ustawy, w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi. Stosownie do art. 11a ust. 1 pkt 2 i ust. 3 tej ustawy organem gminy jest wójt (burmistrz, prezydent miasta), ilekroć zaś w ustawie jest mowa o wójcie, należy przez to rozumieć także burmistrza oraz prezydenta miasta. Stosownie do art. 31 cyt. ustawy, wójt kieruje bieżącymi sprawami gminy oraz reprezentuje ją na zewnątrz.

    Jednostki organizacyjne nie zostały przez ustawę wyposażone w osobowość prawną, ale są jednostkami gminy bez osobowości prawnej. Są jedynie urzędniczym aparatem pomocniczym, wspomagającym wójta (organ gminy) w realizowaniu jego ustawowych kompetencji. Jednocześnie zaznaczyć należy, że jedynie na gruncie prawa pracy to jednostkom organizacyjnym (a nie gminie) przysługuje status pracodawcy (strony stosunku pracy), co znajduje uzasadnienie w przepisach ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1282).

    W świetle powyższego, mając na uwadze opisane zdarzenia przyszłe oraz przywołane wyżej przepisy prawa i fakt, że wypłacane pracownikom Urzędu Miasta członkom Gminnego Biura Spisowego dodatki spisowe oraz nagrody spisowe nie stanowią przychodu ze stosunku pracy lecz przychód z działalności wykonywanej osobiście, należy stwierdzić że na Wnioskodawcy nie będą ciążyły obowiązki płatnika w związku z wypłatą tych świadczeń.

    Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

    Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

    1. z zastosowaniem art. 119a;
    2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
    3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

    Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

    Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

    Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

    Stanowisko

    nieprawidłowe

    Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej