W zakresie opodatkowania wypłaty środków z pracowniczego programu emerytalnego otrzymywanego ze Szwajcarii. - Interpretacja - 0114-KDIP2-1.4011.499.2022.1.OK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 1 września 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4011.499.2022.1.OK

Temat interpretacji

W zakresie opodatkowania wypłaty środków z pracowniczego programu emerytalnego otrzymywanego ze Szwajcarii.

Interpretacja indywidualna– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

13 czerwca 2022 r. wpłynął Pana z 7 czerwca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania wypłaty środków z pracowniczego programu emerytalnego otrzymywanego ze Szwajcarii.

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest osobą mającą miejsce zamieszkania na terytorium Polski (nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce) od 1 listopada 2021 roku. W związku z zatrudnieniem w Szwajcarii, Wnioskodawca objęty był szwajcarskim pracowniczym programem emerytalnym, w ramach którego pracodawca i pracownik odprowadzali co miesiąc składki.

Od października 2021 roku Wnioskodawca otrzymywał od byłego pracodawcy wypłaty środków tytułem świadczeń emerytalnych z pracowniczego programu emerytalnego prowadzonego utworzonego i działającego w oparciu o przepisy dotyczące pracowniczych programów emerytalnych w Szwajcarii. Wypłaty następowały w trybie miesięcznym.

Przychód otrzymany od 1 listopada 2021 roku z tytułu świadczeń emerytalnych otrzymywanych z szwajcarskiego pracowniczego programu emerytalnego wykazany został przez Wnioskodawcę w zeznaniu za rok 2021 złożonym na formularzu PIT-36 i opodatkowany na zasadach ogólnych (tj. według skali podatkowej). Wnioskodawca nie uiszczał w trakcie roku zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, natomiast wraz z płatnością z tytułu rocznego zeznania podatkowego uiścił odsetki od zaliczek.

Począwszy od stycznia 2022 roku Wnioskodawca dokonuje wpłaty miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych zgodnie z przepisami art. 44 ust. 1a pkt 2 oraz ust. 3a ustawy o PIT. W następnych miesiącach oraz w kolejnych latach Wnioskodawca będzie otrzymywał kolejne wypłaty środków z przedmiotowego szwajcarskiego pracowniczego programu emerytalnego. Nie są planowane żadne zmiany co do trybu wypłaty środków, tj. powinny one nadal być dokonywane raz w miesiącu.

Plan, którego jest uczestnikiem Wnioskodawca to pracowniczy program emerytalny - Fundusz Emerytalny X. (dalej: „Fundusz Emerytalny"). Celem Funduszu Emerytalnego jest ochrona pracowników grupy X. w Szwajcarii oraz spółek, które zgodnie z przepisami mogą być zrzeszone z Funduszem Emerytalnym przed ekonomicznymi skutkami przejścia na emeryturę, niepełnosprawności oraz śmierci.

Fundusz Emerytalny to szwajcarski program, w którym Wnioskodawca uczestniczył przez okres swojej pracy w Szwajcarii, która wynosiła niemal 15 lat. Wnioskodawca jest obecnie zatrudniony przez X. w Polsce, natomiast Fundusz Emerytalny prowadzony jest przez X. w Szwajcarii.

Zgodnie z dokumentami odnoszącymi się do funkcjonowania Funduszu Emerytalnego (w szczególności: Regulations of the Pension Fund ze stycznia 2012 wraz z załącznikami- Appendix 1 oraz Appendix 2 oraz Addendum no. 1 to the Regulations, obowiązujący od 1 kwietnia 2015 r., Addendum 2 to the Main Plan Regulations, obowiązujący od 1 stycznia 2017 r., Addendum 3 to the Main Plan Regulations, obowiązujący od 1 stycznia 2021 r., Addendum No. 4 to the Main Plan Regulations, obowiązujący od 1 stycznia 2022 r., zwanych dalej łącznie: „Planem Funduszu Emerytalnego"), zarząd szwajcarskiego podmiotu określa elementy wynagrodzenia, które należy uwzględnić przy obliczaniu składek na Fundusz Emerytalny. Elementy wynagrodzenia, które są uwzględniane przy obliczaniu składek na Fundusz Emerytalny wymienione są w Planie Funduszu Emerytalnego. Składki na Fundusz Emerytalny naliczane są zgodnie z zasadami określonymi w szwajcarskich przepisach Bundesgesetz uber die berufliche Alters-, Hinterlassenen- und lnvalidenvorsorge (dalej: „BVG") oraz postanowieniami Planu Funduszu Emerytalnego. Minimalne i maksymalne składki są również określone w postanowieniach Planu Funduszu Emerytalnego.

Zgodnie z założeniami Planu Funduszu Emerytalnego, Fundusz Emerytalny gwarantuje świadczenia w formie: świadczeń emerytalnych lub zryczałtowanego świadczenia emerytalnego, świadczeń z tytułu wcześniejszej emerytury lub zryczałtowanego świadczenia emerytalnego, tymczasowej emerytury uzupełniającej (AVS/AHV emerytura pomostowa), indywidualnego konta emerytalnego, świadczeń z tytułu niezdolności do pracy oraz innych świadczeń.

Każdy rok przepracowany od początku członkostwa w Funduszu Emerytalnym, nie wcześniej jednak niż przed 1 stycznia po 24 urodzinach danego członka, za który opłacona została składka, liczy się jako rok ubezpieczeniowy; części roku są brane pod uwagę jako 1/12 za dany miesiąc. Możliwe jest również wykupienie lat ubezpieczenia w Funduszu Emerytalnym, przy czym liczba lat ubezpieczenia, która może zostać wykupiona, nie może przekroczyć okresu przypadającego między 1 stycznia następującego po 24 urodzinach a dniem rozpoczęcia członkostwa w Funduszu. Możliwa jest również utrata lat ubezpieczenia w niektórych przypadkach- rozwodu i wcześniejszej wypłaty w związku z finansowaniem zakupu domu.

Zgodnie z postanowieniami Planu Funduszu Emerytalnego, uprawnienie do otrzymania świadczeń emerytalnych rozpoczyna się w normalnym dniu przejścia na emeryturę, a kończy się z końcem miesiąca, w którym umiera uprawniony do otrzymywania świadczeń emerytalnych. Członek Funduszu Emerytalnego może również zażądać, aby jego świadczenia emerytalne i inne związane z nimi świadczenia lub ich część, ale nie więcej niż połowa jego zgromadzonych świadczeń emerytalnych i innych związanych z nimi świadczeń, została wypłacona w formie zryczałtowanego świadczenia emerytalnego. Koszt zakupu jednego roku ubezpieczenia wynosi 1,8 % wynagrodzenia będącego podstawą obliczenia składek na Fundusz Emerytalny określanego na moment zakupu oraz pomnożonego przez współczynnik aktuarialny określony w Planie Funduszu Emerytalnego, który odpowiada wiekowi członka Funduszu Emerytalnego w tym dniu.

Roczne świadczenie emerytalne wynosi 1,8% wynagrodzenia będącego podstawą obliczenia składek na Fundusz Emerytalny za każdy rok ubezpieczenia od początku członkostwa w Funduszu Emerytalnym do normalnego dnia przejścia na emeryturę oraz jest powiększana o lata nabyte, a pomniejszana o lata utracone. Natomiast zryczałtowane świadczenie emerytalne jest równe bieżącej wartości części świadczeń emerytalnych, przeliczonych na ryczałtową sumę.

Prawo do świadczeń z tytułu wcześniejszej emerytury przysługuje członkowi Funduszu Emerytalnego, którego stosunek pracy wygasa przed normalnym dniem przejścia na emeryturę, ale nie wcześniej niż przed pierwszym dniu miesiąca następującego po 58 urodzinach.

Świadczenia z Funduszu Emerytalnego są płatne w następujący sposób: świadczenia emerytalne - co miesiąc na koniec każdego miesiąca, zryczałtowane świadczenia emerytalne - w terminie 30 dni od daty wymagalności, ale nie wcześniej niż przed jednoznaczną identyfikacją uprawnionych do otrzymania świadczenia, prawo do świadczenia związanego z zakończeniem stosunku pracy-w dniu, w którym członek odchodzi z Funduszu Emerytalnego. Miejscem wypłaty świadczeń jest siedziba Funduszu Emerytalnego. Świadczenia płatne są we frankach szwajcarskich, na rachunek bankowy lub przekazem pocztowym pod wskazany przez beneficjenta adres.

Według wiedzy Wnioskodawcy, Fundusz Emerytalny tworzony jest w ramach II filaru systemu emerytalnego w Szwajcarii i opiera się na regulacjach dotyczących planów emerytalnych w Szwajcarii, w szczególności regulacjach BVG. Celem świadczeń wypłacanych w ramach II filaru systemu emerytalnego w Szwajcarii wraz z federalnymi (państwowymi) świadczeniami, stanowiącymi I filar systemu emerytalnego w Szwajcarii, w szczególności jest ochrona jednostek przed ekonomicznymi skutkami przejścia na emeryturę.

Zgodnie z wiedzą Wnioskodawcy, przepisy BVG określają, że pracownicy otrzymujący co najmniej minimalne wynagrodzenie określone w regulacjach są obowiązkowo objęci pracowniczym planem emerytalnym. W związku z tym Fundusz Emerytalny należy traktować jako uzupełniający, ale i jednocześnie obowiązkowy program związany ze świadczeniami federalnymi (państwowymi), stanowiącymi I filar systemu emerytalnego w Szwajcarii i których celem jest zapewnienie emerytom i innym uprawnionym osobom środków do życia.

Według wiedzy Wnioskodawcy, Fundusz Emerytalny jest organizacją emerytalną uczestniczącą w obowiązkowym systemie ubezpieczeń społecznych wprowadzonych przez BVG. Organizacja jest wpisana do Rejestru Pracowniczych Programów Emerytalnych przez organ nadzorczy, do którego się odnosi, zgodnie z art. 48 LPP/BVG. Zgodnie z wymogami rejestracyjnymi, organizacja musi spełniać przynajmniej minimalne wymagania określone przez BVG oraz przepisy wykonawcze.

Pytania

1. Czy otrzymane przez Wnioskodawcę dotychczas wypłaty środków tytułem świadczeń emerytalnych z pracowniczego programu emerytalnego prowadzonego, utworzonego i działającego w oparciu o przepisy dotyczące pracowniczych programów emerytalnych w Szwajcarii stanowią przychód zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 58 lit. b ustawy o PIT, a zatem, tym samym, wpłacony przez Wnioskodawcę podatek z tytułu tego dochodu wykazanego w zeznaniu za rok 2021, a także zaliczki wpłacone z tego tytułu w 2022 roku stanowią nadpłatę w rozumieniu przepisów art. 72 § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej?

2. Czy wypłaty środków tytułem świadczeń emerytalnych z pracowniczego programu emerytalnego prowadzonego utworzonego i działającego w oparciu o przepisy dotyczące pracowniczych programów emerytalnych w Szwajcarii, które Wnioskodawca otrzyma w przyszłości stanowić będą przychód zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 58 ustawy o PIT?

Przedmiotem interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 1 w części dotyczącej ustalenia, czy otrzymane przez Wnioskodawcę dotychczas wypłaty środków tytułem świadczeń emerytalnych z pracowniczego programu emerytalnego prowadzonego, utworzonego i działającego w oparciu o przepisy dotyczące pracowniczych programów emerytalnych w Szwajcarii stanowią przychód zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 58 lit. b ustawy o PIT, i pytanie nr 2. W zakresie pytania nr 1 w części dotyczącej ustalenia, czy wpłacony przez Wnioskodawcę podatek z tytułu tego dochodu wykazanego w zeznaniu za rok 2021, a także zaliczki wpłacone z tego tytułu w 2022 roku stanowią nadpłatę w rozumieniu przepisów art. 72 § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej, zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Pana stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy, ponieważ Wnioskodawca od 1 listopada 2021 r. jest osobą mającą miejsce zamieszkania na terytorium Polski (tzw. nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce) zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o PIT, mając na uwadze treść art. 18 Konwencji polsko-szwajcarskiej, który określa, że „Z uwzględnieniem postanowień artykułu 19 ustęp 2 emerytury i inne podobne wynagrodzenia z tytułu poprzedniej pracy najemnej, wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie" wypłacane Wnioskodawcy świadczenia emerytalne powinny podlegać opodatkowaniu tylko w państwie jego zamieszkania, tj. w Polsce.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedmiotowej sprawie świadczenia wypłacone oraz wypłacane Wnioskodawcy jako osobie mającej miejsce zamieszkania w Polsce z pracowniczego programu emerytalnego ze Szwajcarii, podlegają opodatkowaniu w Polsce według zasad wynikających z ustawy o PIT.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o PIT, „opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku".

Natomiast stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o PIT, źródłem przychodu jest m.in. emerytura.

Z kolei art. 12 ust. 7 ustawy o PIT stanowi, że „przez emeryturę lub rentę rozumie się łączną kwotę świadczeń emerytalnych i rentowych, w tym kwoty emerytur kapitałowych wypłacanych na podstawie ustawy o emeryturach kapitałowych, wraz ze wzrostami i dodatkami, z wyłączeniem dodatków rodzinnych i pielęgnacyjnych oraz dodatków dla sierot zupełnych do rent rodzinnych".

W odniesieniu do przychodu w postaci wypłaty środków tytułem świadczeń emerytalnych z pracowniczego programu emerytalnego prowadzonego utworzonego i działającego w oparciu o przepisy dotyczące pracowniczych programów emerytalnych w Szwajcarii, zdaniem Wnioskodawcy, stanowi on przychód zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 58 lit. b ustawy o PIT.

Stosownie do przepisu art. 21 ust. 1. pkt. 58 lit. b ustawy o PIT, „Wolne od podatku dochodowego są wypłaty środków zgromadzonych w pracowniczym programie emerytalnym dokonane na rzecz uczestnika lub osób uprawnionych do tych środków po śmierci uczestnika". Powołany przepis nie zawiera jakichkolwiek dodatkowych warunków niezbędnych do spełnienia przez pracowniczy program emerytalny bądź otrzymującego świadczenie w celu skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania.

Ponadto, zgodnie z art. 21 ust. 33 ustawy o PIT, „Przez pracownicze programy emerytalne rozumie się pracownicze programy emerytalne utworzone/działające w oparciu o przepisy dotyczące pracowniczych programów emerytalnych obowiązujące w państwach członkowskich Unii Europejskiej lub w innych państwach należących do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej".

Dodatkowo, na podstawie art. 2 pkt 18 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o pracowniczych programach emerytalnych (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 2139 z późn. zm., dalej: „ustawa o PPE"), przez wypłatę rozumie się „dokonaną przez uczestnika lub osobę uprawnioną, wypłatę gotówkową lub realizację przelewu środków zgromadzonych w ramach programu na wskazany przez uczestnika lub tę osobę rachunek bankowy - na warunkach określonych w umowie zakładowej, w przypadku spełnienia warunków określonych w ustawie".

Warunki, o których mowa powyżej określone są w art. 42 ust. 1 ustawy o PPE, zgodnie z którym „Wypłata następuje: 1) na wniosek uczestnika po osiągnięciu przez niego wieku 60 lat; 2) na wniosek uczestnika po przedstawieniu przez niego decyzji o przyznaniu prawa do emerytury i po ukończeniu 55. roku życia; 3) w przypadku ukończenia przez uczestnika 70 lat, jeżeli wcześniej nie wystąpił z wnioskiem o wypłatę środków; 4) na wniosek osoby uprawnionej, w przypadku śmierci uczestnika".

Z powyższego wynika, że zamiarem ustawodawcy było, aby określenie "wypłata" dotyczyło świadczeń, które realizują cel programu emerytalnego, tj. zabezpieczenie źródła utrzymania osobie otrzymującej wypłatę po przejściu na emeryturę. Środki wypłacone na rzecz Wnioskodawcy niewątpliwie realizują cel programu emerytalnego zabezpieczając źródło utrzymania Wnioskodawcy.

Wnioskodawca z uwagi na wcześniejszą nieznajomość ww. regulacji oraz, po powzięciu informacji o treści ww. regulacji, z daleko idącej ostrożności uiścił w Polsce podatek (za 2021 rok) oraz uiszcza zaliczki na podatek (za 2022 rok) od otrzymanych świadczeń emerytalnych.

Jakkolwiek Wnioskodawca zdaje sobie sprawę z tego, że interpretacje indywidualne organów podatkowych są wydawane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego interpretację w przedmiotowej sprawie, to Wnioskodawca uznaje za zasadne powołanie się na te rozstrzygnięcia z uwagi na fakt, że zostały one wydane w podobnych sprawach.

W wydawanych w ostatnim czasie interpretacjach indywidualnych przepisów prawa podatkowego Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał, że zwolnienie z opodatkowania wypłaty środków z pracowniczego planu emerytalnego może znaleźć zastosowanie w przypadku planu emerytalnego w Szwajcarii. Przykładowo, powołać można następujące interpretacje indywidualne przepisów prawa podatkowego: 

Pismo z dnia 2 lipca 2021 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, 0113-KDIPT2-2.4011.401.2021.2.MP,

Pismo z dnia 14 maja 2021 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, 0113-KDIPT2-2.4011.225.2021.1.MP,

Pismo z dnia 10 maja 2021 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, 0113-KDIPT2-2.4011.216.2021.1.AKU.

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawcy otrzymane przez Wnioskodawcę dotychczas wypłaty środków tytułem świadczeń emerytalnych z pracowniczego programu emerytalnego prowadzonego, utworzonego i działającego w oparciu o przepisy dotyczące pracowniczych programów emerytalnych w Szwajcarii stanowią przychód zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 58 lit. b ustawy o PIT, a zatem, tym samym, wpłacony przez Wnioskodawcę podatek z tytułu tego dochodu wykazanego w zeznaniu za rok 2021, a także zaliczki wpłacone z tego tytułu w 2022 roku stanowią nadpłatę w rozumieniu przepisów art. 72 § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej.

Jednocześnie, w ocenie Wnioskodawcy, wypłaty środków tytułem świadczeń emerytalnych z pracowniczego programu emerytalnego prowadzonego utworzonego i działającego w oparciu o przepisy dotyczące pracowniczych programów emerytalnych w Szwajcarii, które Wnioskodawca otrzyma w przyszłości stanowić będą przychód zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 58 ustawy o PIT.

W świetle powyższego, Wnioskodawca uprzejmie prosi o potwierdzenie prawidłowości stanowiska przedstawionego we wniosku.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Na podstawie art. 3 ust. 1a ww. ustawy:

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Według art. 3 ust. 2a ww. ustawy:

Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Z art. 4a ww. ustawy wynika, że:

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Ustalenie miejsca zamieszkania podatnika decyduje o zakresie ciążącego na nim obowiązku podatkowego. Inaczej mówiąc, od miejsca zamieszkania zależy czy podatnik podlega nieograniczonemu, czy ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Nieograniczonym obowiązkiem podatkowym objęci są podatnicy, którzy w Polsce mają miejsce zamieszkania. Podlegają oni obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Natomiast, jeśli podatnik będzie miał miejsce zamieszkania za granicą, to w Polsce, będzie płacił podatek tylko od dochodów (przychodów) uzyskanych w danym roku podatkowym w Polsce (ograniczony obowiązek podatkowy).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że jest Pan osobą mającą miejsce zamieszkania na terytorium Polski (nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce) od 1 listopada 2021 roku. W związku z zatrudnieniem w Szwajcarii, objęty był Pan szwajcarskim pracowniczym programem emerytalnym, w ramach którego pracodawca i pracownik odprowadzali co miesiąc składki.

Od października 2021 roku otrzymywał Pan od byłego pracodawcy wypłaty środków tytułem świadczeń emerytalnych z pracowniczego programu emerytalnego prowadzonego utworzonego i działającego w oparciu o przepisy dotyczące pracowniczych programów emerytalnych w Szwajcarii. Wypłaty następowały w trybie miesięcznym.

Przychód otrzymany od 1 listopada 2021 roku z tytułu świadczeń emerytalnych otrzymywanych z szwajcarskiego pracowniczego programu emerytalnego wykazany został przez Pana w zeznaniu za rok 2021 złożonym na formularzu PIT-36 i opodatkowany na zasadach ogólnych (tj. według skali podatkowej). Nie uiszczał Pan w trakcie roku zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, natomiast wraz z płatnością z tytułu rocznego zeznania podatkowego uiścił odsetki od zaliczek.

Począwszy od stycznia 2022 roku dokonuje Pan wpłaty miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych zgodnie z przepisami art. 44 ust. 1a pkt 2 oraz ust. 3a ustawy o PIT. W następnych miesiącach oraz w kolejnych latach będzie Pan otrzymywał kolejne wypłaty środków z przedmiotowego szwajcarskiego pracowniczego programu emerytalnego. Nie są planowane żadne zmiany co do trybu wypłaty środków, tj. powinny one nadal być dokonywane raz w miesiącu.

Plan, którego jest Pan uczestnikiem to pracowniczy program emerytalny - Fundusz Emerytalny X. Fundusz Emerytalny to szwajcarski program, w którym Pan uczestniczył przez okres swojej pracy w Szwajcarii, która wynosiła niemal 15 lat.

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznać należy, że od 1 listopada 2021 r. objęty Pan jest w Polsce nieograniczonym obowiązkiem podatkowym, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. podlega obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Z uwagi na fakt, że świadczenie wypłacane jest ze Szwajcarii w niniejszej sprawie znajdą zastosowanie postanowienia Konwencji między Rzeczpospolitą Polską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzonej w Bernie dnia 2 września 1991 r. (Dz. U. z 1993 r. nr 22, poz. 92, dalej: „konwencja polsko-szwajcarska”, „UPO”), zmienioną Protokołem podpisanym w Warszawie dnia 20 kwietnia 2010 r.

Stosownie do art. 4 ust. 1 ww. Konwencji:

w rozumieniu niniejszej Konwencji, określenie „osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie” oznacza każdą osobę, która według ustawodawstwa tego Państwa podlega tam opodatkowaniu ze względu na jej miejsce zamieszkania, miejsce stałego pobytu, siedzibę zarządu albo inne kryterium o podobnym charakterze, i obejmuje również to Państwo oraz każdą jednostkę jego podziału terytorialnego lub organ władzy lokalnej. Jednakże, określenie to nie obejmuje żadnej osoby, która podlega opodatkowaniu w tym Państwie tylko ze względu na dochód jaki osiąga ona ze źródeł położonych w tym Państwie lub z tytułu majątku położonego w tym Państwie.

Definicja „osoby mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie” odnosi się zatem bezpośrednio do określenia „miejsca zamieszkania” przyjętego w ustawodawstwach wewnętrznych państw i uwzględnia różne formy więzi osobistej z państwem, które we własnym ustawodawstwie ustala podstawę do nieograniczonego obowiązku podatkowego.

Stosownie do art. 18 ust. 1 ww. Konwencji:

z uwzględnieniem postanowień artykułu 19 ustęp 2 emerytury i inne podobne wynagrodzenia z tytułu poprzedniej pracy najemnej, wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

W myśl art. 19 ust. 2 lit. a) Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Konfederacją Szwajcarską:

jakakolwiek renta lub emerytura, wypłacana przez jedno Umawiające się Państwo, jego jednostkę terytorialną lub władzę lokalną albo z funduszy utworzonych przez to Państwo, jego jednostkę terytorialną lub władzę lokalną osobie fizycznej z tytułu funkcji wykonywanych na rzecz tego Państwa, jego jednostki terytorialnej lub władzy lokalnej, podlega opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

Natomiast, zgodnie z art. 19 ust. 2 lit. b) ww. Konwencji:

emerytura podlega opodatkowaniu tylko w drugim Umawiającym się Państwie, jeżeli osoba ją otrzymująca jest obywatelem tego państwa i posiada w nim miejsce zamieszkania.

Oceniając czy świadczenie to podlega opodatkowaniu stosownie do art. 18 ust. 1 ww. Konwencji należy odnieść się do wskazówek zawartych w Komentarzu do Modelowej Konwencji w sprawie podatku od dochodu i majątku OECD.

Zawierane przez Polskę umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania są bowiem wzorowane na Modelowej Konwencji w sprawie podatku od dochodu i majątku OECD, zatem interpretacja ich postanowień powinna uwzględniać ustalenia przyjęte na szczeblu OECD, znajdujące wyraz w wypracowanym przez państwa członkowskie tej organizacji, w tym również Polskę, Komentarzu do Modelowej Konwencji (MK).

Powołana wyżej Konwencja z 2 września 1991 r. między Rzeczpospolitą Polską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, nie definiuje co należy rozumieć przez określenie „emerytury i inne podobne świadczenia”.

Zgodnie z Komentarzem do art. 18 Konwencji Modelowej OECD rodzaje wypłat objętych tym artykułem obejmują nie tylko emerytury wypłacane bezpośrednio byłym pracownikom najemnym, lecz również innym beneficjentom (…) oraz inne podobne świadczenia, np. renty starcze, z tytułu dawnego zatrudnienia. Różne wypłaty mogą być dokonywane na rzecz pracownika po ustaniu jego zatrudnienia.

Kwestię, czy takie wypłaty są objęte art. 18 można ocenić w zależności od ich istoty, z uwzględnieniem faktów i okoliczności w których są dokonywane.

Zatem, na gruncie opisu sprawy otrzymywane przez Pana ze Szwajcarii przedmiotowe świadczenie pieniężne z tytułu świadczeń emerytalnych z pracowniczego programu emerytalnego prowadzonego, utworzonego i działającego w oparciu o przepisy dotyczące pracowniczych programów emerytalnych w Szwajcarii podlega opodatkowaniu tylko w Polsce, według zasad wynikających z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy źródłem przychodu jest m.in. emerytura.

W myśl art. 12 ust. 7 ww. ustawy:

przez emeryturę lub rentę rozumie się łączną kwotę świadczeń emerytalnych i rentowych, w tym kwoty emerytur kapitałowych wypłacanych na podstawie ustawy o emeryturach kapitałowych, wraz ze wzrostami i dodatkami, z wyłączeniem dodatków rodzinnych i pielęgnacyjnych oraz dodatków dla sierot zupełnych do rent rodzinnych.

Z art. 21 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wynika, że:

Wolne od podatku dochodowego są wypłaty:

a. transferowe środków zgromadzonych w ramach pracowniczego programu emerytalnego do innego pracowniczego programu emerytalnego lub na indywidualne konto emerytalne w rozumieniu przepisów o indywidualnych kontach emerytalnych,

b. środków zgromadzonych w pracowniczym programie emerytalnym dokonane na rzecz uczestnika lub osób uprawnionych do tych środków po śmierci uczestnika,

c. środków zgromadzonych w grupowej formie ubezpieczenia na życie związanej z funduszem inwestycyjnym lub w innej formie grupowego gromadzenia środków na cele emerytalne dla pracowników – do pracowniczego programu emerytalnego, zgodnie z przepisami o pracowniczych programach emerytalnych,

- z zastrzeżeniem ust. 33.

W myśl art. 21 ust. 33 ustawy:

Przez pracownicze programy emerytalne rozumie się pracownicze programy emerytalne utworzone i działające w oparciu o przepisy dotyczące pracowniczych programów emerytalnych obowiązujące w państwach członkowskich Unii Europejskiej lub w innych państwach należących do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej.

Stosownie do art. 2 pkt 18 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o pracowniczych programach emerytalnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 2139 ze zm.):

Przez wypłatę rozumie się – dokonaną przez uczestnika lub osobę uprawnioną wypłatę gotówkową lub realizację przelewu środków zgromadzonych w ramach programu na wskazany przez uczestnika lub tę osobę rachunek bankowy – na warunkach określonych w umowie zakładowej, w przypadku spełnienia warunków określonych w ustawie.

Warunki te określone są w art. 42 ust. 1 ww. ustawy. Zgodnie z nim:

Wypłata następuje:

1)  na wniosek uczestnika po osiągnięciu przez niego wieku 60 lat,

2)  na wniosek uczestnika po przedstawieniu przez niego decyzji o przyznaniu prawa do emerytury i po ukończeniu 55 roku życia,

3)  w przypadku ukończenia przez uczestnika 70 lat, jeżeli wcześniej nie wystąpił z wnioskiem o wypłatę środków,

4)  na wniosek osoby uprawnionej, w przypadku śmierci uczestnika.

Zgodnie z art. 45 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie od dnia 15 lutego do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym. Zeznania złożone przed początkiem terminu uznaje się za złożone w dniu 15 lutego roku następującego po roku podatkowym.

Z powyższego wynika, że zamiarem ustawodawcy było, aby określone wypłaty dotyczyły świadczeń, które realizują cel programu emerytalnego.

Mając na uwadze powyższe, w analizowanej sprawie, w sytuacji gdy świadczenia emerytalne wypłacane na Pana rzecz, następuje z programu emerytalnego utworzonego i działającego w oparciu o przepisy dotyczące pracowniczych programów emerytalnych obowiązujących w Konfederacji Szwajcarskiej, podlegają one zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 58 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Od otrzymanych świadczeń emerytalnych nie były/nie są/nie będą należne zaliczki na podatek (o ile nie zmieni się stan faktyczny i prawny). Świadczeń tych nie trzeba wykazywać w składanym zeznaniu podatkowym.

Zatem Pana stanowisko odnośnie pytania nr 1 w części dotyczącej ustalenia, czy otrzymane przez Pana dotychczas wypłaty środków tytułem świadczeń emerytalnych z pracowniczego programu emerytalnego prowadzonego, utworzonego i działającego w oparciu o przepisy dotyczące pracowniczych programów emerytalnych w Szwajcarii stanowią przychód zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 58 lit. b ustawy o PIT, i pytania nr 2 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Podkreślenia wymaga, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku, nie prowadzi postępowania dowodowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa, jest sam przepis prawa. Jeżeli zatem, przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) będzie różnił się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pana chroniła w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Należy też zauważyć, że to na podatniku spoczywa obowiązek udowodnienia w toku ewentualnego postępowania podatkowego okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Ponadto, zastrzec należy, że rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie, czy pracowniczy program emerytalny spełnia warunki określone w art. 21 ust. 33 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem stanowi to domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz

zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i musi się Pan zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)    z zastosowaniem art. 119a;

2)    w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)    z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.