Temat interpretacji
Ulga termomodernizacyjna - wykonanie prac wyburzeniowych, tynkarskich, wodno-kanalizacyjnych, elektrycznych, centralnego ogrzewania w łazience.
Na podstawie art. 13 § 2a pkt 1, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 6 maja 2020 r. (data wpływu 8 maja 2020 r.), uzupełnionym w dniu 9 czerwca 2020 r. (data wpływu 12 czerwca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ulgi termomodernizacyjnej jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 8 maja 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 12 czerwca 2020 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ulgi termomodernizacyjnej.
We wniosku i jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.
W 2019 r. Wnioskodawczyni przeprowadziła prace remontowe związane z termomodernizacją swojego domu. Prace obejmowały między innymi remont pomieszczenia (łazienki) w której ze względu na brak innego dogodnego pomieszczenia założony został nowy kocioł gazowy. Pomieszczenie łazienka została w tym celu powiększona z jednej strony o 20 cm, ocieplona styropianem od podłogi, została w niej wymieniona instalacja wodno-kanalizacyjna, elektryczna i centralnego ogrzewania. Na ww. prace przygotowane przed założeniem nowego kotła gazowego Wnioskodawczyni poniosła koszty w wysokości 11000 zł. Ze względu na stan budynku (budynek bardzo stary ok. 100-letni) nie można było wcześniej dokładnie przewidzieć i zaplanować ww. robót Wnioskodawczyni nie posiada projektu. Aby powiększyć bardzo małe pomieszczenie (łazienkę) została wyburzona jedna ściana wewnętrzna i wybudowana nowa. W uzupełnieniu Wnioskodawczyni wskazała, że zakres wniosku dotyczy wyłącznie wydatków poniesionych w związku z wykonaniem prac wyburzeniowych, tynkarskich, wodno-kanalizacyjnych, elektrycznych oraz centralnego ogrzewania. Ww. przedsięwzięcie termomodernizacyjne realizowane było przez Wnioskodawczynię na istniejącym budynku mieszkalnym jednorodzinnym w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane, którego jest współwłaścicielem. Przedsięwzięcie termomodernizacyjne zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym został poniesiony pierwszy wydatek. Poniesione przez Wnioskodawczynię wydatki na przedsięwzięcie termomodernizacyjne nie zostaną zwrócone w jakiejkolwiek formie, nie zostaną zaliczone do kosztów uzyskania przychodu, nie zostaną odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym oraz nie zostaną uwzględnione przez Wnioskodawczynię w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej. Poniesione przez Wnioskodawczynię wydatki na przedsięwzięcie termomodernizacyjne nie są i nie będą sfinansowane lub dofinansowane ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej. Wnioskodawczyni jest podatnikiem opłacającym podatek według skali podatkowej. Wysokość poniesionych przez Wnioskodawczynię wydatków jest udokumentowana fakturą wystawioną przez płatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Data wystawienia faktury to 7 września 2019 r. Faktura została wystawiona na Wnioskodawczynię. Prace polegały na wyburzeniu wewnętrznej starej, ledwo stojącej, sypiącej się, grożącej zawaleniem (po wyciągnięciu starej instalacji wodno-kanalizacyjnej, elektrycznej i C.O.) ścianki działowej, dzielącej łazienkę z kuchnią i wybudowaniu nowej ściany. Ścianę tę wybudowano ponownie, 20 cm dalej, w celu zwiększenia małej powierzchni łazienki. Nowo wybudowana ściana działowa po założeniu w niej nowych instalacji została otynkowana. W łazience została wymieniona całkowicie instalacja wodno-kanalizacyjna: wszystkie rury doprowadzające i odprowadzające wodę i ścieki. Została wymieniona również instalacja elektryczna - stare, przedwojenne kable doprowadzające prąd do gniazdek i oświetlenia zostały zastąpione nowymi. Została także założona nowa instalacja centralnego ogrzewania tzn. jeden grzejnik ścienny oraz zostało wykonane ogrzewanie podłogowe w łazience tzn. zostały założone rurki centralnego ogrzewania pod podłogą (ogrzewanie podłogowe w łazience). W związku z wymianą rur kanalizacyjnych w ścianach i pod podłogą, ściany i podłoga były kute w celu wyjęcia starych zardzewiałych rur wodno-kanalizacyjnych i starych kabli elektrycznych. Po założeniu nowych plastikowych rur wodno-kanalizacyjnych i nowych kabli elektrycznych ściany musiały być tynkowane na nowo. Jeżeli chodzi o podłogę warstwa starej wylewki była tak cienka, że po wymianie nowej instalacji wodno-kanalizacyjnej wykonano nową grubą wylewkę. Na wylewce podłogowej położono warstwę styropianu. Związek poniesionych wydatków, w szczególności dotyczących prac wyburzeniowych i tynkarskich, z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym: po wyjęciu starych, zardzewiałych instalacji wodno-kanalizacyjnych spod podłogi oraz ze ścian, jedna ściana działowa (bardzo cienka i stara) praktycznie zawaliła się, resztki musiały zostać rozebrane i w związku z tym musiała zostać wybudowana nowa bezpieczna ściana, w której bezpiecznie można było umieścić nowe rury wodno-kanalizacyjne, rury centralnego ogrzewania i kable elektryczne. W pozostałych ścianach nośnych powstałe wyrwy po wyjęciu starych instalacji wodno-kanalizacyjnych, elektrycznej i po założeniu nowych musiały zostać uzupełnione i otynkowane.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy na podstawie załączonej do wniosku faktury Wnioskodawczyni może skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej? Nazwa towaru i usługi na przedstawionej fakturze brzmi: wykonanie prac wyburzeniowych, tynkarskich, wodno-kanalizacyjnych, elektrycznych, centralnego ogrzewania w łazience.
Zdaniem Wnioskodawcy, ze względu na cel przeprowadzonych prac, które zostały wymienione we wniosku, tzn. założenie nowego kotła gazowego oraz termomodernizacyjny charakter tych prac, które były warunkiem założenia nowoczesnego kotła gazowego, Wnioskodawczyni uważa, że może skorzystać z ulgi zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wykonane (przedmiotowe) prace obejmowały wykonanie przyłącza technicznego (kanalizacja, elektryka, system C.O.) do scentralizowanego źródła ciepła (piec gazowy C.O.), w wyniku czego nastąpiło zmniejszenie zużycia energii i kosztów pozyskiwania ciepła dostarczanego do budynku mieszkalnego.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.
Na podstawie art. 1 pkt 4 oraz art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 9 listopada 2018 r. r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2018 r., poz. 2246) w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych dodano art. 26h, a w ustawie z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne zmieniono brzmienie art. 11 ust. 1 i 2. Ustawa ta wprowadziła do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne rozwiązanie podatkowe dla podatników tzw. ulgę termomodernizacyjną.
W myśl art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1387, z późn. zm.), podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Wobec powyższego adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Zgodnie z art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, budynek mieszkalny jednorodzinny, o którym mowa w ww. art. 26h ust. 1 to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r., poz. 1186, z późn. zm.).
Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku (art. 3 pkt 2a ww. ustawy).
Z kolei art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz. U. z 2018 r., poz. 966, z późn. zm.).
W myśl art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów użyte w ustawie określenie przedsięwzięcia termomodernizacyjne oznacza przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:
- ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
- ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a), do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
- wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a),
- całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.
Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2018 r., poz. 2489).
Odliczeniu podlegają wydatki na materiały budowlane i urządzenia:
- materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;
- węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury,
- kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin,
- kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin,
- zbiornik na gaz lub zbiornik na olej,
- kocioł na paliwo stałe spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwa stałe (Dz. Urz. UE L 193 z dnia 21 lipca 2015 r., s. 100),
- przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej,
- materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej,
- materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,
- materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego,
- pompa ciepła wraz z osprzętem,
- kolektor słoneczny wraz z osprzętem,
- ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem,
- stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne,
- materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskaniem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.
Odliczeniem objęte są również wydatki na następujące usługi:
- wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego,
- wykonanie analizy termograficznej budynku,
- wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi,
- wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej,
- docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów,
- wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych,
- wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,
- montaż kotła gazowego kondensacyjnego,
- montaż kotła olejowego kondensacyjnego,
- montaż pompy ciepła,
- montaż kolektora słonecznego,
- montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego,
- montaż instalacji fotowoltaicznej,
- uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin,
- regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji,
- demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.
Analiza powyższych przepisów oraz załącznika do wskazanego wyżej rozporządzenia zawierającego wykaz rodzajów materiałów, urządzeń i usług, na które przysługuje ulga prowadzi do wniosku, że wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, poniesionych m.in. na modernizację systemu grzewczego.
W myśl art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.
Stosownie do art. 26h ust. 3 ww. ustawy, wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług (art. 26h ust. 4 ww. ustawy).
Natomiast, zgodnie z art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:
- sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;
- zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.
Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.
Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki (art. 26h ust. 6 ww. ustawy).
W myśl art. 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Zgodnie z art. 26h ust. 8 ww. ustawy, podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot. W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin (art. 26h ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).
Reasumując, podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem istniejącego już budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. Rozporządzenie Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych jednoznacznie określa, że wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, poniesionych na jego docieplenie i modernizację systemu grzewczego. Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w 2019 r. Wnioskodawczyni przeprowadziła prace remontowe związane z termomodernizacją swojego domu. Prace obejmowały między innymi remont pomieszczenia (łazienki) w której ze względu na brak innego dogodnego pomieszczenia założony został nowy kocioł gazowy. Pomieszczenie łazienka została w tym celu powiększona z jednej strony o 20 cm, ocieplona styropianem od podłogi, została w niej wymieniona instalacja wodno-kanalizacyjna, elektryczna i centralnego ogrzewania. Na ww. prace przygotowane przed założeniem nowego kotła gazowego Wnioskodawczyni poniosła koszty w wysokości 11000 zł. Ze względu na stan budynku (budynek bardzo stary ok. 100-letni) nie można było wcześniej dokładnie przewidzieć i zaplanować ww. robót Wnioskodawczyni nie posiada projektu. Aby powiększyć bardzo małe pomieszczenie (łazienkę) została wyburzona jedna ściana wewnętrzna i wybudowana nowa. W uzupełnieniu Wnioskodawczyni wskazała, że zakres wniosku dotyczy wyłącznie wydatków poniesionych w związku z wykonaniem prac wyburzeniowych, tynkarskich, wodno-kanalizacyjnych, elektrycznych oraz centralnego ogrzewania. Ww. przedsięwzięcie termomodernizacyjne realizowane było przez Wnioskodawczynię na istniejącym budynku mieszkalnym jednorodzinnym w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane, którego jest współwłaścicielem. Przedsięwzięcie termomodernizacyjne zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym został poniesiony pierwszy wydatek. Poniesione przez Wnioskodawczynię wydatki na przedsięwzięcie termomodernizacyjne nie zostaną zwrócone w jakiejkolwiek formie, nie zostaną zaliczone do kosztów uzyskania przychodu, nie zostaną odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym oraz nie zostaną uwzględnione przez Wnioskodawczynię w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej. Poniesione przez Wnioskodawczynię wydatki na przedsięwzięcie termomodernizacyjne nie są i nie będą sfinansowane lub dofinansowane ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej. Wnioskodawczyni jest podatnikiem opłacającym podatek według skali podatkowej. Wysokość poniesionych przez Wnioskodawczynię wydatków jest udokumentowana fakturą wystawioną przez płatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Data wystawienia faktury to 7 września 2019 r. Faktura została wystawiona na Wnioskodawczynię. Prace polegały na wyburzeniu wewnętrznej starej, ledwo stojącej, sypiącej się, grożącej zawaleniem (po wyciągnięciu starej instalacji wodno-kanalizacyjnej, elektrycznej i C.O.) ścianki działowej, dzielącej łazienkę z kuchnią i wybudowaniu nowej ściany. Ścianę tę wybudowano ponownie, 20 cm dalej, w celu zwiększenia małej powierzchni łazienki. Nowo wybudowana ściana działowa po założeniu w niej nowych instalacji została otynkowana. W łazience została wymieniona całkowicie instalacja wodno-kanalizacyjna: wszystkie rury doprowadzające i odprowadzające wodę i ścieki. Została wymieniona również instalacja elektryczna - stare, przedwojenne kable doprowadzające prąd do gniazdek i oświetlenia zostały zastąpione nowymi. Została także założona nowa instalacja centralnego ogrzewania tzn. jeden grzejnik ścienny oraz zostało wykonane ogrzewanie podłogowe w łazience tzn. zostały założone rurki centralnego ogrzewania pod podłogą (ogrzewanie podłogowe w łazience). W związku z wymianą rur kanalizacyjnych w ścianach i pod podłogą, ściany i podłoga były kute w celu wyjęcia starych zardzewiałych rur wodno-kanalizacyjnych i starych kabli elektrycznych. Po założeniu nowych plastikowych rur wodno-kanalizacyjnych i nowych kabli elektrycznych ściany musiały być tynkowane na nowo. Jeżeli chodzi o podłogę warstwa starej wylewki była tak cienka, że po wymianie nowej instalacji wodno-kanalizacyjnej wykonano nową grubą wylewkę. Na wylewce podłogowej położono warstwę styropianu. Związek poniesionych wydatków, w szczególności dotyczących prac wyburzeniowych i tynkarskich, z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym: po wyjęciu starych, zardzewiałych instalacji wodno-kanalizacyjnych spod podłogi oraz ze ścian, jedna ściana działowa (bardzo cienka i stara) praktycznie zawaliła się, resztki musiały zostać rozebrane i musiała zostać w związku z tym wybudowana nowa bezpieczna ściana, w której bezpiecznie można było umieścić nowe rury wodno-kanalizacyjne, rury centralnego ogrzewania i kable elektryczne. W pozostałych ścianach nośnych powstałe wyrwy po wyjęciu starych instalacji wodno-kanalizacyjnych, elektrycznej i po założeniu nowych musiały zostać uzupełnione i otynkowane.
Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa, stwierdzić należy, że Wnioskodawczyni ma możliwość odliczenia - w ramach ulgi termomodernizacyjnej, wskazanej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wydatków poniesionych na prace dotyczące przygotowania do podłączenia nowego kotła gazowego oraz instalacji centralnego ogrzewania związanych z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym, a dokładniej poniesionych na: grzejnik łazienkowy i ogrzewanie podłogowe wraz z rurami stanowiącymi obieg zamknięty centralnego ogrzewania, tj. służącymi do doprowadzania i odprowadzania wody między piecem a grzejnikami, instalację ciepłej wody użytkowej, styropian położony na podłogę wraz z wylewką, instalację elektryczną w części niezbędnej do podłączenia pieca. Są one bowiem bezpośrednio związane z montażem nowego kotła. Tym samym niewątpliwie przyczynią się do ulepszenia, w wyniku którego nastąpi zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania budynku lub zmniejszenia kosztów pozyskania ciepła.
Natomiast wydatki poniesione w związku z wykonaniem prac wyburzeniowych i tynkarskich polegające na wyburzeniu starej ściany działowej i wybudowaniu nowej, z przesunięciem jej miejsca położenia o 20 cm, w celu zwiększenia powierzchni łazienki oraz otynkowaniu tej ściany oraz pozostałych ścian w łazience nie mogą być odliczone w ramach ww. ulgi. Ponadto odliczeniu nie będą również podlegały wydatki dotyczące nowego oświetlenia, wymiany instalacji elektrycznej w łazience z wyłączeniem punktu do którego podłączono piec gazowy oraz wydatki dotyczące rur odprowadzających ścieki, rur odprowadzających i doprowadzających wodę w łazience z wyłączeniem rur centralnego ogrzewania i instalacji ciepłej wody użytkowej. Wydatki te nie zostały bowiem wymienione w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych oraz nie mieszczą się w definicji przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu i termomodernizacji i remontów. Wydatki te należy zaliczyć do wydatków o charakterze remontowym a nie termomodernizacyjnym.
Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za nieprawidłowe.
Końcowo wskazać należy, że postępowanie w sprawie dotyczącej wydania interpretacji indywidualnej jest postępowaniem szczególnym, mającym charakter uproszczony, odrębny od postępowania podatkowego, uregulowanego w dziale IV ustawy Ordynacja podatkowa. Wydając bowiem interpretację indywidualną Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przedstawia jedynie swój pogląd dotyczący wykładni treści analizowanych przepisów i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego (którego elementy przyjmuje, jako podstawę rozstrzygnięcia bez weryfikacji). Ciężar prawidłowego udokumentowania wydatku, spoczywa na podatniku. Pełna weryfikacja prawidłowości poniesionych wydatków związanych z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym w ramach ulgi termomodernizacyjnej może być dokonana jedynie w toku postępowania podatkowego lub kontrolnego, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej. Ponadto załącznik do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju nie zawiera szczegółowego wykazu konkretnych materiałów budowlanych, a jedynie wskazuje, ogólnie na materiały budowlane wykorzystane do ściśle określonego w rozporządzeniu celu. Tym celem jest modernizacja istniejącego budynku polegająca na wykonaniu docieplenia i modernizacji systemu grzewczego w efekcie których zaoszczędzona jest energia potrzebna do ogrzania budynku mieszkalnego. Na to wskazują wymienione w rozporządzeniu materiały i urządzenia oraz usługi wchodzące w zakres omawianej ulgi. Natomiast jak już wcześniej wskazano, interpretacja indywidualna wydawana jest jedynie w oparciu o przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe). Organ wydający interpretację przepisów prawa podatkowego nie prowadzi postępowania ani nie podejmuje rozstrzygnięć zastrzeżonych dla innego typu orzekania, w tym kontroli podatkowej czy postępowania podatkowego prowadzonego w oparciu o konkretną dokumentację i zebrane dowody. Ewentualną weryfikację czy zakres przeprowadzonych prac i użytych materiałów budowlanych odpowiadał zakresowi wskazanemu w przepisach będą przeprowadzały inne organy.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.
Stanowisko
nieprawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej