Czy Wnioskodawczyni będzie mogła rozliczyć darowiznę przekazaną przez Spółkę w swoim zeznaniu rocznym proporcjonalnie do udziału w zysku rocznym? - Interpretacja - 0115-KDIT3.4011.323.2020.2.AWO

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 08.07.2020, sygn. 0115-KDIT3.4011.323.2020.2.AWO, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Czy Wnioskodawczyni będzie mogła rozliczyć darowiznę przekazaną przez Spółkę w swoim zeznaniu rocznym proporcjonalnie do udziału w zysku rocznym?

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 kwietnia 2020 r. (data wpływu 22 kwietnia 2020 r.), uzupełnionym w dniu 9 czerwca 2020 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości odliczenia darowizn przekazanych na przeciwdziałanie COVID&˗19 jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 kwietnia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 9 czerwca 2020 r., o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie możliwości odliczenia darowizn przekazanych na przeciwdziałanie COVID&˗19.

We wniosku tym, po uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni jest wspólnikiem Przedsiębiorstwa (dalej jako: Spółka). Spółka specjalizuje się w . W odpowiedzi na apel o braku opakowań wtórnych (zasadniczych/szczelnych) do próbek laboratoryjnych, w związku ze zwiększonym zapotrzebowaniem do wykrywania koronawirusa COVID&˗19, Spółka &˗ jako darczyńca &˗ przekazała w 2020 roku sztuk opakowań hermetycznych. Obdarowanym były jednostki wymienione na liście podmiotów wykonujących działalność leczniczą zgodnie z art. 7 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID&˗19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U., poz. 374). Spółka jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

W uzupełnieniu wniosku doprecyzowano, że Wnioskodawczyni uzyskiwane dochody opodatkowuje według podatku liniowego. Darowizny zostały przekazane w następujących terminach:

  1. 25 marca 2020 r.,
  2. 26 marca 2020 r.,
  3. 30 marca 2020 r.,
  4. 6 kwietnia 2020 r.

Wnioskodawczyni potwierdziła ponadto, że przekazanie sztuk opisanych opakowań hermetycznych nie zostało i nie zostanie przez Wnioskodawczynię odliczone na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bądź na mocy art. 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów uzyskiwanych przez osoby fizyczne.

W związku z powyższym opisem sformułowano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawczyni będzie mogła rozliczyć darowiznę przekazaną przez Spółkę w swoim zeznaniu rocznym proporcjonalnie do udziału w zysku rocznym?

Przedstawiając własne stanowisko Wnioskodawczyni wskazała, że będzie mogła rozliczyć darowiznę przekazaną przez Spółkę w swoim zeznaniu rocznym proporcjonalnie do udziału w zysku rocznym.

Zdaniem Wnioskodawczyni, art. 52n ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej jako: ustawa PIT) umożliwia odliczenie darowizn przez podatników podatku PIT, w tym podatników prowadzących działalność gospodarczą (na ogólnych zasadach przy zastosowaniu skali podatkowej lub liniowej &˗ dziewiętnastoprocentowej stawki podatku), przekazanych w 2020 r. na przeciwdziałanie COVID&˗19. Odliczeniu będą podlegały darowizny (pieniężne lub rzeczowe) przekazane podmiotom wykonującym działalność leczniczą polegającą na świadczeniu opieki zdrowotnej, w tym transportu sanitarnego, a także przekazane agencji Rezerw Materiałowych oraz Centralnej Bazie Rezerw Sanitarno&˗Przeciwepidemicznych.

W ocenie Wnioskodawczyni taka darowizna może być odliczona w pełnej wysokości, a odliczenie, co do zasady, będzie dokonywane w zeznaniu podatkowym. Wnioskodawczyni podkreśliła, że wyjątek będą stanowić podatnicy uzyskujący przychody z działalności gospodarczej, najmu lub dzierżawy, którzy będą mogli stosować ulgę w trakcie roku przy obliczaniu zaliczek na podatek.

Wnioskodawczyni podała również, że odliczeniu nie podlegają darowizny zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, zwrócone w jakiejkolwiek formie lub odliczone na podstawie innych przepisów o podatku dochodowym, np. przepisów ustawy o ryczałcie.

Wnioskodawczyni uważa, że spełnia przesłanki zawarte w art. 52n ustawy o PIT. W konsekwencji, w zeznaniu rocznym Wnioskodawczyni będzie mogła wskazać kwotę dokonanej darowizny proporcjonalnie do ustalonego udziału w zysku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ustawa z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID&˗19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 r., poz. 568), dalej jako: ustawa zmieniająca, wprowadziła modyfikację katalogu podlegających odliczeniu od dochodu darowizn, dodając do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych art. 52n (art. 4 ustawy zmieniającej).

Stosownie do treści tego przepisu &˗ art. 52n ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych &˗ od podstawy obliczenia podatku ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2 w celu obliczenia podatku lub zaliczki podatnik może odliczyć darowizny przekazane od dnia 1 stycznia 2020 r. do dnia 30 września 2020 r. na przeciwdziałanie COVID&˗19, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o COVID&˗19:

  1. podmiotom wykonującym działalność leczniczą, wpisanym do wykazu, o którym mowa w art. 7 ustawy o COVID&˗19;
  2. Agencji Rezerw Materiałowych z przeznaczeniem na cele wykonywania zadań ustawowych;
  3. Centralnej Bazy Rezerw Sanitarno-Przeciwepidemicznych z przeznaczeniem na cele wykonywania działalności statutowej;
  4. domom dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży, noclegowniom, schroniskom dla osób bezdomnych, w tym z usługami opiekuńczymi, ośrodkom wsparcia, rodzinnym domom pomocy oraz domom pomocy społecznej, o których mowa w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1507, 1622, 1690, 1818 i 2473).

W tym miejscu należy wyjaśnić, że zastosowany w dyspozycji tego artykułu termin przeciwdziałanie COVID&˗19 &˗ zgodnie z definicją legalną zawartą w ustawie o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID&˗19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r, poz. 374, z późn. zm.), zwanej: ustawą o COVID&˗19 &˗ oznacza wszelkie czynności związane ze zwalczaniem zakażenia, zapobieganiem rozprzestrzenianiu się, profilaktyką oraz zwalczaniem skutków, w tym społeczno&˗gospodarczych, zakażeń i choroby zakaźnej wywołanej wirusem SARS&˗CoV&˗2 (art. 2 ust. 1 w związku z art. 2 ust. 2 tej ustawy).

W myśl wskazanego wyżej art. 30c ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód ustalony zgodnie z art. 9 ust. 1, 23b i 5, art. 24 ust. 1, 2, 3b3e i ust. 4 zdanie pierwsze lub art. 24b ust. 1 i 2, lub art. 23o. Dochód ten podatnicy mogą pomniejszyć o składki na ubezpieczenie społeczne określone w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. a) i pkt 2a, wpłaty na indywidualne konto zabezpieczenia emerytalnego określone w art. 26 ust. 1 pkt 2b oraz o darowiznę, o której mowa w art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. d), w wysokości dokonanej darowizny, nie więcej jednak niż kwoty stanowiącej 6% dochodu. Wysokość składek i wpłat ustala się na podstawie dokumentów stwierdzających ich poniesienie

Zauważyć należy że, na podstawie art. 52n ust. 4 omawianej ustawy, w zakresie nieuregulowanym, do (wskazanych w dyspozycji art. 52n ustawy przypis tutejszego organu) darowizn, stosuje się odpowiednio przepisy art. 6 ust. 2, art. 26 ust. 6, 6b, 6c, 6f, ust. 7 pkt 1 i 2, ust. 13a i 15 oraz art. 45 ust. 3a.

Oznacza to, że ustawodawca &˗ rozszerzając dopuszczalny katalog wydatków pomniejszających dochód Podatnika &˗ zachował integralność w ich stosowaniu.

Podkreślenia wymaga jednak okoliczność, że odliczeniu podlegać mogą tylko takie darowizny, które nie zostały odliczone na podstawie przywołanego powyżej art. 26 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bądź na mocy art. 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów uzyskiwanych przez osoby fizyczne.

Przepis art. 52n cytowanej ustawy w sposób autonomiczny reguluje wysokość dopuszczalnych (z tego tytułu) odliczeń.

I tak, zgodnie z art. 52n ust. 2 wskazanej wyżej ustawy w przypadku darowizny przekazanej:

  1. do dnia 30 kwietnia 2020 r. &˗ odliczeniu podlega kwota odpowiadająca 200% wartości darowizny;
  2. w maju 2020 r. &˗ odliczeniu podlega kwota odpowiadająca 150% wartości darowizny;
  3. od dnia 1 czerwca 2020 r. do dnia 30 września 2020 r. &˗ odliczeniu podlega kwota odpowiadająca wartości darowizny.

W myśl art. 52n ust. 2a przywołanej wyżej ustawy, odliczenie, o którym mowa w ust. 1 i ust. 2 pkt 1 i 2, przysługuje również w przypadku, gdy przekazanie darowizny nastąpiło przy udziale organizacji pożytku publicznego, jeżeli:

  1. przekazanie darowizny tej organizacji przez podatnika, a następnie przez tę organizację podmiotowi, o którym mowa w ust. 1 pkt 1&˗3, nastąpiło w okresie od dnia 1 stycznia 2020 r. do dnia 31 maja 2020 r. oraz
  2. organizacja ta przekazała podatnikowi pisemną informację o miesiącu przekazania środków pochodzących z darowizny oraz nazwie podmiotu, na rzecz którego te środki zostały przekazane.

Zgodnie z art. 26 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli przedmiotem darowizny są towary opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę darowizny uważa się wartość towaru wraz z podatkiem od towarów i usług, w części przekraczającej kwotę podatku naliczonego, którą podatnik ma prawo odliczyć zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej darowizny. Przy określaniu wartości tych darowizn stosuje się odpowiednio art. 19.

Wskazać również należy, że Podatnicy korzystający z odliczenia darowizn, o którym mowa w ust. 1 pkt 9 oraz wynikającego z odrębnych ustaw, są obowiązani wykazać w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1, kwotę przekazanej darowizny, kwotę dokonanego odliczenia oraz dane pozwalające na identyfikację obdarowanego (art. 26 ust. 6 pkt 6b omawianej ustawy).

W przypadku zwrotu dokonanej darowizny, obdarowany jest obowiązany przekazać urzędowi skarbowemu informację o zwróconej podatnikowi darowiźnie, w terminie miesiąca od dnia dokonania zwrotu (art. 26 ust. 6 pkt 6c powyższej ustawy).

Stosownie do treści art. 26 ust. 6 pkt 6f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odliczenia darowizn, o którym mowa w ust. 1 pkt 9, nie stosuje się w przypadku, gdy podatnik zaliczył wartość przekazanej darowizny do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 11.

Natomiast w myśl art. 26 ust. 13a przywołanej ustawy, wydatki na cele określone w ust. 1 podlegają odliczeniu od dochodu, jeżeli nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały odliczone od dochodów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30c lub nie zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym albo nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie (art. 26 ust. 13a przywołanej ustawy).

Ponadto, zgodnie z treścią art. 45 ust. 3a wskazanej wyżej ustawy, jeżeli Podatnik, obliczając podatek należny, dokonał odliczeń od dochodu, podstawy obliczenia podatku lub podatku, a następnie otrzymał zwrot odliczonych kwot (w całości lub w części), w zeznaniu podatkowym składanym za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot, dolicza odpowiednio kwoty poprzednio odliczone.

Z całokształtu przytoczonych wyżej regulacji wynika, że darowizna spełniająca wyżej wymienione kryteria, dokonana na rzecz podmiotów wykonujących działalność leczniczą (wpisanych do wykazu, o którym mowa w art. 7 ustawy o COVID&˗19) może zostać przez Podatnika uwzględniona w zeznaniu składanym za rok podatkowy 2020. Wysokość odliczanej od podstawy obliczenia podatku darowizny należy ustalić zgodnie ze wskazaniem zawartym w art. 52n ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą za pośrednictwem (jest wspólnikiem ). Wnioskodawczyni w terminie do końca kwietnia 2020 r. przekazała cztery darowizny sztuk opisanych opakowań hermetycznych w termiach: 25 marca 2020 r., 26 marca 2020 r., 30 marca 2020 r., 6 kwietnia 2020 r. Przekazanie opisanych opakowań nie zostało i nie zostanie przez Wnioskodawczynię odliczone na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bądź na mocy art. 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów uzyskiwanych przez osoby fizyczne.

Ze względu na to, że spółka jest osobową spółką prawa handlowego i tym samym nie posiada osobowości prawnej & z punktu widzenia prawa podatkowego podatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych są poszczególni wspólnicy tej spółki.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału) oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

W myśl art. 8 ust. 2 cytowanej ustawy, zasady wyrażone w ust. 1 cytowanej ustawy stosuje się odpowiednio do:

  1. rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów i strat;
  2. ulg podatkowych związanych z prowadzoną działalnością w formie spółki niebędącej osobą prawną.

Mając zatem na względzie podniesioną przez Wnioskodawczynię problematykę, należy podkreślić, że jeżeli przekazanie sztuk opakowań hermetycznych zostało dokonane z zachowaniem wskazanych wyżej regulacji, to Wnioskodawczyni będzie miała prawo do odliczenia darowizny od podstawy obliczenia podatku ustalonej zgodnie z art. 30c ust. 2 w zeznaniu rocznym &˗ w wysokości ustalonej stosownie do art. 52n ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz prawa do udziału w zysku w Spółce .

Z powyższych względów stanowisko Wnioskodawczyni uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisóww art. 14k&14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k&14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej). Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy)

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej