Otrzymane przez Wnioskodawcę dochody są wynagrodzeniem za wykonanie pracy (usługi) świadczonej na podstawie zawartej z () umowy. Pochodzą od zleceni... - Interpretacja - 0114-KDIP3-2.4011.242.2020.3.MT

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 23.06.2020, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.242.2020.3.MT, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Otrzymane przez Wnioskodawcę dochody są wynagrodzeniem za wykonanie pracy (usługi) świadczonej na podstawie zawartej z () umowy. Pochodzą od zleceniodawcy i wynikają z uzgodnień przyjętych przez zleceniobiorcę Wnioskodawcę i (). Zatem, środki finansowe otrzymane od zleceniodawcy nie będą korzystały ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 marca 2020 r. (data wpływu 12 marca 2020 r.) uzupełnione pismem z dnia 5 czerwca 2020 r. (data nadania 5 czerwca 2020 r., data wpływu 10 czerwca 2020 r.), w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu z dnia 26 maja 2020 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.242.2020.2.JM, Nr 0114-KDIP1-2.4012.115.2020.3.KST (data doręczenia 29 maja 2020 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 marca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

Z uwagi na braki formalne, pismem z dnia 26 maja 2020 r. (data nadania 26 maja 2020 r., data doręczenia 29 maja 2020 r.) Nr 0114-KDIP3-2.4011.242.2020.2.JM, Nr 0114-KDIP1-2.4012.115.2020.3.KST, tut. organ wezwał Wnioskodawczynię do uzupełnienia braków formalnych.

Pismem z dnia 5 czerwca 2020 r. (data nadania 5 czerwca 2020 r., data wpływu 10 czerwca 2020 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W dniu 25 października 2019 r. Wnioskodawca zawarł umowę z () na usługi polegające na przeprowadzeniu przy użyciu jednostki pływającej () akcji oczyszczania dna morskiego z zalegających w morzu narzędzi połowowych.

Przy zawarciu umowy podatnik otrzymał od zleceniodawcy odpowiedzi na pytania uczestników projektu 1.4.1. ochrona i odbudowa morskiej różnorodności biologicznej i ekosystemów morskich oraz systemy rekompensat w ramach zrównoważonej działalności połowowej, poddziałanie zbieranie utraconych narzędzi połowowych i odpadów morskich wydane przez Ministerstwo (). Ponadto na stronie Ministerstwa () znajduje się interpretacja do programu Operacyjnego Rybactwo i Morze na lata 2014-2020 (PO RYBY 2014-2020).

Stanowisko Ministerstwa () jest jednoznaczne. Zgodnie z nim środki finansowe wypłacane w ramach projektów Programu Operacyjnego RYBY 2014-2020 spełniają warunek określony w regulacji art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowią przychód uczestników projektu, jednakże zwolniony od podatku dochodowego. Natomiast zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług podatnik ma wystawiać beneficjentowi powyższego działania faktury VAT ze stawką w wysokości 0%.

Wnioskodawca powziął jednak wątpliwości w zakresie możliwości uznania środków otrzymanych w ramach zawartej umowy jako zwolnionych od podatku dochodowego od osób fizycznych bowiem wydane zostały dwie interpretacje indywidualne (z dnia 14 maja 2018 r. 0115-KDIT3.4011.116.2018.1.DB oraz z dnia 18 września 2018 r. 0115-KDIT3.4011.372.2018.l.WR) w których organ podatkowy uznał, że przedmiotowe zwolnienie nie przysługuje.

W odpowiedzi na wezwanie z dnia 26 maja 2020 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.242.2020.2.JM, Nr 0114-KDIP1-2.4012.115.2020.3.KST Wnioskodawca uzupełnił braki formalne wniosku poprzez wskazanie, że umowa na dofinansowanie projektu zawarta została pomiędzy (), a Ministerstwem (). To () jest beneficjentem i jednocześnie podmiotem, który uzyskał dofinansowanie na podstawie umowy w celu dystrybucji przyznanych środków pomiędzy wykonawców projektu. Umowa zawarta z () to umowa zlecenie, a celem świadczenia usług wykonywanych przez Wnioskodawcę jest ochrona środowiska morskiego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

Czy należy uiszczać podatek dochodowy z tytułu uczestnictwa w projekcie oczyszczania dna morskiego z zalegających narzędzi połowowych i innych odpadów morskich w ramach działania 1.4.1. ochrona i odbudowa morskiej różnorodności biologicznej i ekosystemów morskich oraz systemy rekompensat w ramach zrównoważonej działalności połowowej, poddziałanie zbieranie utraconych narzędzi połowowych i odpadów morskich?

  • Czy istnieje możliwość korzystania z 0% stawki VAT przy wystawianiu faktur przez armatorów statków rybackich uczestniczących w projektach, w ramach działania 1.4.1. ochrona i odbudowa morskiej różnorodności biologicznej i ekosystemów morskich oraz systemy rekompensat w ramach zrównoważonej działalności połowowej, poddziałanie zbieranie utraconych narzędzi połowowych i odpadów morskich?

    Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 1. W zakresie pytania nr 2 zostanie wydane odrębne rozstrzygniecie.

    Zdaniem Wnioskodawcy,

    Ad. 1

    Środki finansowe wypłacane w ramach projektów realizowanych w ramach Programu Operacyjnego RYBY 2014-2020 spełniają warunek określony w regulacji art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dotyczący udziału środków europejskich w pomocy udzielanej uczestnikom projektu i jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich - o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych - stanowią przychód uczestników projektu, jednakże zwolniony od podatku dochodowego na podstawie art. ww. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

    Wnioskodawca realizując projekty finansowane ze środków Unii Europejskiej powinien stosować w odniesieniu do dochodów z tego tytułu zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

    Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

    Treść art. 11 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

    Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

    Zauważyć należy, że powyższym zwolnieniem objęci są uczestnicy projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu. Użyte w powyższym przepisie pojęcie z udziałem środków europejskich należy rozumieć, jako współfinansowanie pomocy z tych środków.

    Zatem przedmiotowe zwolnienie ma zastosowanie tylko w odniesieniu do uczestnika projektu, czyli podmiotu, któremu jest dedykowana ta pomoc i który bezpośrednio realizuje cel projektu. Zwolnienie to nie znajduje zastosowania do wynagrodzeń osób, które jedynie wykonują powierzone im zadania np. na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenia lub innego stosunku prawnego.

    Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 869, z późn. zm.) ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5c.

    Natomiast w myśl art. 5 ust. 3 ww. ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się:

    1. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rybackiego oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;
    2. niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:
      • Norweskiego Mechanizmu Finansowego,
      • Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego,
      • Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;
    3. środki przeznaczone na realizację programów przedakcesyjnych oraz Programu Środki Przejściowe;
    4. środki na realizację wspólnej polityki rolnej;
    5. środki przeznaczone na realizację:
      • programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna,
      • programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z 09.11.2006, str. 1) oraz programów Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa,
      • Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2004-2009,
      • Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2004-2009;
      5a. środki przeznaczone na realizację Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych;
      5b. środki Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym;
      5c. środki pochodzące z instrumentu Łącząc Europę, o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1316/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiającym instrument "Łącząc Europę", zmieniającym rozporządzenie (UE) nr 913/2010 oraz uchylającym rozporządzenia (WE) nr 680/2007 i (WE) nr 67/2010 (Dz. Urz. UE L 348 z 20.12.2013, str. 129, z późn. zm.);
    6. inne środki.

    Z opisu stanu faktycznego jednoznacznie wynika, że w dniu 25 października 2019 r. Wnioskodawca zawarł umowę z () na usługi polegające na przeprowadzeniu przy użyciu jednostki pływającej () akcji oczyszczania dna morskiego z zalegających w morzu narzędzi połowowych. Przy zawarciu umowy podatnik otrzymał od zleceniodawcy odpowiedzi na pytania uczestników projektu 1.4.1. ochrona i odbudowa morskiej różnorodności biologicznej i ekosystemów morskich oraz systemy rekompensat w ramach zrównoważonej działalności połowowej, poddziałanie zbieranie utraconych narzędzi połowowych i odpadów morskich wydane przez Ministerstwo (). Umowa na dofinansowanie projektu zawarta została pomiędzy (), a Ministerstwem (). To () jest beneficjentem i jednocześnie podmiotem, który uzyskał dofinansowanie na podstawie umowy w celu dystrybucji przyznanych środków pomiędzy wykonawców projektu. Umowa zawarta z () to umowa zlecenie, a celem świadczenia usług wykonywanych przez Wnioskodawcę jest ochrona środowiska morskiego.

    Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz przytoczone przepisy prawne należy stwierdzić , że Wnioskodawca jako osoba fizyczna, która zawarła umowę zlecenie z podmiotem, który uzyskał dofinansowanie w ramach działania 1.4.1 Ochrona i odbudowa morskiej różnorodności biologicznej i ekosystemów morskich oraz systemy rekompensat w ramach zrównoważonej działalności połowowej, wykonywał odpłatnie czynności przewidziane tą umową. Zatem otrzymane wynagrodzenie z tytułu umowy zlecenie nie jest dla niego pomocą udzieloną w ramach programu finansowanego ze środków unijnych. Środki pieniężne za wykonanie zadań Wnioskodawca otrzymał od zleceniodawcy, który za tę wypłatę odpowiadał na podstawie zawartej z nim umowy i którą był zobowiązany zrealizować ze środków finansowych, jakimi dysponował, niezależnie od tego z jakiego źródła finansowania one pochodziły. Otrzymane przez Wnioskodawcę dochody są wynagrodzeniem za wykonanie pracy (usługi) świadczonej na podstawie zawartej z () umowy. Pochodzą od zleceniodawcy i wynikają z uzgodnień przyjętych przez zleceniobiorcę Wnioskodawcę i (). Zatem, środki finansowe otrzymane od zleceniodawcy nie będą korzystały ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

    W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

    Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

    Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

    Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

    1. z zastosowaniem art. 119a;
    2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
    3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

    Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

    Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (), w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

    W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

    Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

    Stanowisko

    nieprawidłowe

    Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej