Zwolnienie z opodatkowania należności zagranicznej otrzymanej w związku z pełnieniem służby poza granicami państwa w składzie jednostki wojskowej. - Interpretacja - 0115-KDIT2.4011.310.2020.2.ES

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 15.06.2020, sygn. 0115-KDIT2.4011.310.2020.2.ES, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Zwolnienie z opodatkowania należności zagranicznej otrzymanej w związku z pełnieniem służby poza granicami państwa w składzie jednostki wojskowej.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 marca 2020 r. (data wpływu), uzupełnionym w dniu 8 czerwca 2020 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania należności zagranicznej otrzymanej w związku z pełnieniem służby poza granicami państwa w składzie jednostki wojskowej jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 marca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 8 czerwca 2020 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania należności zagranicznej otrzymanej w związku z pełnieniem służby poza granicami państwa w składzie jednostki wojskowej.

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest żołnierzem zawodowym i posiada miejsce zamieszkania do celów podatkowych na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.

Rozkazem personalnym nr z dnia Dyrektora Departamentu Kadr Ministerstwa Obrony Narodowej został wyznaczony do pełnienia służby poza granicami państwa w Polskim Narodowym Przedstawicielstwie Wojskowym przy Naczelnym Dowództwie Sojuszniczych Sił w Europie (.), mającym siedzibę w M., na okres od .2015 r. do 2018 r.

Zgodnie z art. 102 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, jako żołnierzowi zawodowemu wyznaczonemu do pełnienia służby wojskowej poza granicami państwa, przysługiwało Wnioskodawcy uposażenie zasadnicze ustalone z uwzględnieniem grupy uposażenia określonej dla stanowiska służbowego, na jakie został wyznaczony do pełnienia służby poza granicami państwa. Ponadto, z tytułu służby poza granicami kraju, Wnioskodawca otrzymywał należność zagraniczną na podstawie art. 102 ust. 3 ww. ustawy w zw. z § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 5 marca 2010 r. w sprawie należności pieniężnych żołnierzy zawodowych pełniących służbę poza granicami państwa - na pokrycie zwiększonych kosztów związanych z pełnieniem obowiązków i funkcji poza granicami państwa, ustaloną odpowiednio do zakresu ich pełnienia oraz kosztów utrzymania poza granicami państwa.

Należność zagraniczna wypłacana była przez Departament Administracyjny Ministerstwa Obrony Narodowej w Euro i został od niej pobrany podatek dochodowy od osób fizycznych. Uposażenie zasadnicze wypłacane jest w PLN.

Przedmiotowy wniosek dotyczy całego okresu służby w , to jest lat podatkowych: 2015, 2016, 2017 i 2018.

W okresie od 2015 r. do ... 2018 r. Wnioskodawca pełnił zawodową służbę wojskową poza granicami państwa w jednostce organizacyjnej, jaką jest Polskie Narodowe Przedstawicielstwo Wojskowe przy Naczelnym Dowództwie Sojuszniczych Sił w Europie () z siedzibą w M. Wnioskodawca nie był członkiem służby zagranicznej i nie przebywał w podróży służbowej zagranicznej. Polskie Narodowe Przedstawicielstwo Wojskowe przy Naczelnym Dowództwie Sojuszniczych Sił w Europie () M., w którym Wnioskodawca pełnił służbę, wzmacnia siły Państw Sojuszu poprzez kompleksową działalność obejmującą monitorowanie bieżących operacji realizowanych przez siły zbrojne Państw Sojuszu, analizę dokumentów opracowywanych przez w trakcie prowadzonych działań oraz koordynację czynności związanych z zaangażowaniem w te przedsięwzięcia Sił Zbrojnych RP. W bieżącej działalności w PNPW opracowywane są propozycje w zakresie zaangażowania Sił Zbrojnych RP w operacje prowadzone przez NATO oraz UE (w przypadku korzystania przez UE ze struktury dowodzenia NATO) oraz koordynowane są przedsięwzięcia związane z wydzielaniem jednostek Sił Zbrojnych RP do Sił Odpowiedzi NATO, które w znaczny sposób wzmacniają siły Sojuszu w prowadzonych misjach i operacjach. Należy podkreślić, że , jako Naczelne Dowództwo NATO w Europie, dowodzi wszystkimi operacjami wojskowymi, a jego misją jest przyczynianie się do zachowywania pokoju, bezpieczeństwa oraz integralności terytorialnej państw członkowskich. W przypadku wystąpienia kryzysu militarnego lub wojny odpowiada za użycie środków militarnych w celu zademonstrowania solidarności i gotowości do utrzymania integralności terytorium Sojuszu, jak również za przygotowanie planów operacji, wydzielanie sił i prowadzenie działań sojuszniczych. odpowiedzialny jest również za planowanie i wykonywanie połączonych, wspólnych operacji w celu osiągnięcia celów politycznych NATO. Jedną z przykładowych operacji prowadzonych przez jest , która zapewnia orientację sytuacyjną oraz wzmacnia zdolności NATO do zwalczania terroryzmu na morzu wpływając tym jednocześnie na bezpieczeństwo żeglugi, w tym przypadku na akwenie Morza . Działalność PNPW w sposób ciągły obejmuje monitorowanie powyższej operacji oraz wspiera w wykonywaniu innych zadań w czasie pokoju, kryzysu i konfliktu zbrojnego.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że Polskie Narodowe Przedstawicielstwo Wojskowe przy Naczelnym Dowództwie Sojuszniczych Sił w Europie () M., w którym Wnioskodawca pełnił służbę, zostało powołane i utworzone jako element narodowy przeznaczony do wzmacniania sił Państw Sojuszu (Decyzja Nr Ministra Obrany Narodowej z dnia 6 listopada 2014 r. w sprawie szczegółowych zakresów działania polskich przedstawicielstw wojskowych przy organizacjach międzynarodowych i międzynarodowych strukturach wojskowych, polskich zespołów łącznikowych oraz Narodowego Elementu Wsparcia przy Dowództwie w S., a w szczególności: Roz. 1 § 1, 3, 6, Roz. 2 § 2p. 1, 2.1, 2.2, 2.7, 2.8, 2.10, 2.14 - Zał. Nr 2 do Decyzji Nr ). Zadania PNPW określane przez Szefa Sztabu Generalnego WP stanowią działalność strategiczną obejmującą planowanie, koordynację oraz monitorowanie użycia Sił Zbrojnych RP zaangażowanych w misje lub operacje NATO. Oczekiwanym przez NATO efektem końcowym działalności Przedstawicielstw Wojskowych przy jest wzmocnienie sił Państw Sojuszu angażujących się na teatrze działań. W PNPW na bieżąco opracowuje się i monitoruje propozycje wydzielenia i użycia Sił Zbrojnych RP w działalność prowadzoną przez Państwa NATO. Konsekwentnie, od 2015 r. do 2018 r. Jednostka Organizacyjna (PNPW), w której Wnioskodawca pełnił służbę wzmacniała Siły Państw Sojuszniczych. Cały okres pełnienia przez Wnioskodawcę służby w PNPW, tj. od 2015 r. do 2018 r., jako element szerszego zaangażowania Polskiego Narodowego Przedstawicielstwa Wojskowego ukierunkowany był na wzmacnianie Sił Państw Sojuszu. W tym czasie Wnioskodawca brał udział w przygotowaniach do szczytu NATO zorganizowanego na terenie Polski w dniach 8-9 lipca 2016 r. Podczas Szczytu NATO w podjęto kluczowe decyzje dla bezpieczeństwa Polski, w tym wzmocnienie wschodniej flanki NATO. Jako specjalista ds. Marynarki Wojennej w PNPW Wnioskodawca uczestniczył w pracach na rzecz zarządzania kryzysowego (). Zarządzanie kryzysowe jest jednym z trzech fundamentalnych zadań w polityce bezpieczeństwa Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego (zarządzanie kryzysowe, obrona kolektywna i współpraca na rzecz bezpieczeństwa). Przykładem był udział Wnioskodawcy w ćwiczeniu ( października 2017 r.), podczas którego NATO sprawdzało procedury konsultacji i podejmowania decyzji na strategicznym, polityczno-militarnym poziomie. Ćwiczenia () wzmacniają Państwa Sojuszu poprzez demonstrację spójności NATO do prowadzenia działań sojuszniczych. Podczas służby w PNPW przy Wnioskodawca był zaangażowany również w przygotowanie i bezpośredni udział okrętu Polskiej Marynarki Wojennej w misji NATO na Morzu . Powyższe zaangażowanie na akwenie objętym kryzysem migracyjnym uwzględniało polski interes narodowy poprzez wzmacnianie zdolności reagowania Państw Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego na sytuację kryzysową oraz zwiększało bezpieczeństwo RP ograniczając przeniesienie kryzysu na terytorium naszego kraju. Jako specjalista ds. Marynarki Wojennej w PNPW Wnioskodawca był zaangażowany w operację NATO ... , która polegała na działaniach antyterrorystycznych o szerokim spektrum działania.

Mając powyższe na uwadze powyższe, Wnioskodawca uważa, że poprzez pełnienie służby poza granicami państwa od 2015 r. do 2018 r. w składzie jednostki wojskowej (PNPW), był użyty w celu wspierania i wzmacniania sił NATO.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy należność zagraniczna wypłacana Wnioskodawcy, jako żołnierzowi zawodowemu, wyznaczonemu do pełnienia służby poza granicami państwa w składzie jednostki wojskowej, w celu stałego wspierania i wzmacniania sił tworzących ją państw, sił sojuszniczych, podlega zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych określonemu w art. 21 ust. 1 pkt 83 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawcy, PNPW jest jednostką organizacyjną podległą Ministrowi Obrony Narodowej wykonującą zadania, które są zbieżne z celami preferowanymi podatkowo określonymi w art. 21 ust. 1 pkt 83 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając powyższe na uwadze Wnioskodawca uważa, że należność zagraniczna, która była wypłacana Jemu jako żołnierzowi zawodowemu, wyznaczonemu do pełnienia służby poza granicami państwa w składzie jednostki wojskowej, w celu stałego wspierania i wzmacniania sił tworzących ją państw, sił sojuszniczych, korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób fizycznych określają przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1387, z późn. zm.), natomiast regulacje odnoszące się do przebiegu służby wojskowej żołnierzy zawodowych zawiera ustawa z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 330, z późn. zm.) oraz akty wykonawcze wydane na jej podstawie.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 24 ust. 1 ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, żołnierz zawodowy może być wyznaczony lub skierowany do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa.

W myśl ust. 2 ww. przepisu do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa wyznacza:

  1. Minister Obrony Narodowej - żołnierzy zawodowych na stanowiska służbowe o stopniach etatowych od stopnia pułkownika (komandora) do stopnia generała (admirała) oraz na które wyznacza na podstawie przepisów odrębnych ustaw;
  2. dyrektor departamentu Ministerstwa Obrony Narodowej właściwego do spraw kadr - pozostałych żołnierzy zawodowych.

Do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa kieruje Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego (art. 24 ust. 3 cytowanej ustawy).

Sytuacje, w których następuje wyznaczenie lub skierowanie żołnierza do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa, szczegółowy tryb postępowania przy wyznaczaniu lub kierowaniu, a także odwoływania do kraju z tej służby, jak również warunki przyznawania świadczeń żołnierzom zawodowym, reguluje rozporządzenie Rady Ministrów wydane na podstawie art. 24 ust. 8 ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych.

Stosownie do § 2 ust. 1 pkt 2 i 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 marca 2015 r. w sprawie pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa (Dz. U. z 2015 r. poz. 479), wyznaczenie żołnierza do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa następuje w przypadkach pełnienia tej służby na stanowiskach służbowych bezpośrednio w strukturach organizacji międzynarodowych i międzynarodowych strukturach wojskowych, a także przy siłach zbrojnych albo przy innych strukturach obronnych państw obcych.

Z kolei jak stanowi § 3 ust. 1 pkt 1 wskazanego wyżej rozporządzenia, skierowanie żołnierza do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa następuje w przypadkach pełnienia tej służby:

  1. w składzie jednostki wojskowej użytej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o zasadach użycia lub pobytu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej poza granicami państwa (Dz. U. z 2014 r. poz. 1510),
  2. w kwaterach głównych, dowództwach i sztabach misji organizacji międzynarodowych i sił wielonarodowych,
  3. jako obserwator wojskowy lub osoba posiadająca status obserwatora wojskowego w misjach pokojowych organizacji międzynarodowych i sił wielonarodowych.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o zasadach użycia lub pobytu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej poza granicami państwa (Dz. U. z 2014 r. poz. 1510, z późn. zm.), użycie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej poza granicami państwa oznacza obecność jednostek wojskowych poza granicami państwa w celu udziału w:

  1. konflikcie zbrojnym lub dla wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych,
  2. misji pokojowej,
  3. akcji zapobieżenia aktom terroryzmu lub ich skutkom.

Stosownie do postanowień art. 102 ust. 1 ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, żołnierzowi zawodowemu wyznaczonemu do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa przysługuje uposażenie zasadnicze ustalone z uwzględnieniem grupy uposażenia określonej dla stanowiska służbowego, na jakie został wyznaczony do pełnienia służby poza granicami państwa.

Z kolei żołnierzowi zawodowemu skierowanemu do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa przysługuje uposażenie zasadnicze ustalone z uwzględnieniem grupy uposażenia według stanowiska służbowego zajmowanego przed skierowaniem (art. 102 ust. 2 cytowanej ustawy).

Zgodnie z art. 102 ust. 3 powyższej ustawy, żołnierzowi zawodowemu, o którym mowa w ust. 1, w czasie zajmowania stanowiska służbowego poza granicami państwa przysługują, wypłacane w walucie polskiej lub obcej:

  1. należność zagraniczna - na pokrycie zwiększonych kosztów związanych z pełnieniem obowiązków i funkcji poza granicami państwa, ustalona odpowiednio do zakresu ich pełnienia oraz kosztów utrzymania poza granicami państwa;
  2. jednorazowy zasiłek adaptacyjny - w przypadku wyznaczenia na okres powodujący zmianę miejsca zamieszkania.

Wysokość i szczegółowe warunki przyznawania i wypłaty należności zagranicznej oraz innych świadczeń pieniężnych przysługujących żołnierzom zawodowym wyznaczonym albo skierowanym do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa określa rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej, wydane na podstawie art. 102 ust. 10 ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, z dnia 5 marca 2010 r. w sprawie należności pieniężnych żołnierzy zawodowych pełniących służbę poza granicami państwa (Dz. U. z 2015 r. poz. 1578).

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 83 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są świadczenia przyznane na podstawie odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw żołnierzom oraz pracownikom wojska wykonującym zadania poza granicami państwa:

  1. w składzie jednostki wojskowej użytej w celu udziału w konflikcie zbrojnym lub dla wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych, misji pokojowej, akcji zapobieżenia aktom terroryzmu lub ich skutkom,
  2. jako obserwator wojskowy lub osoba posiadająca status obserwatora wojskowego w misjach pokojowych organizacji międzynarodowych i sił wielonarodowych

& z wyjątkiem wynagrodzenia za pracę oraz uposażeń i innych należności pieniężnych przysługujących z tytułu pełnienia służby.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest żołnierzem zawodowym i posiada miejsce zamieszkania do celów podatkowych na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.

Rozkazem personalnym nr z dnia Dyrektora Departamentu Kadr Ministerstwa Obrony Narodowej został wyznaczony do pełnienia służby poza granicami państwa w Polskim Narodowym Przedstawicielstwie Wojskowym przy Naczelnym Dowództwie Sojuszniczych Sił w Europie (.), mającym siedzibę w M., na okres od .2015 r. do 2018 r.

Zgodnie z art. 102 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, jako żołnierzowi zawodowemu wyznaczonemu do pełnienia służby wojskowej poza granicami państwa, przysługiwało Wnioskodawcy uposażenie zasadnicze ustalone z uwzględnieniem grupy uposażenia określonej dla stanowiska służbowego, na jakie został wyznaczony do pełnienia służby poza granicami państwa. Ponadto, z tytułu służby poza granicami kraju, Wnioskodawca otrzymywał należność zagraniczną na podstawie art. 102 ust. 3 ww. ustawy w zw. z § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 5 marca 2010 r. w sprawie należności pieniężnych żołnierzy zawodowych pełniących służbę poza granicami państwa - na pokrycie zwiększonych kosztów związanych z pełnieniem obowiązków i funkcji poza granicami państwa, ustaloną odpowiednio do zakresu ich pełnienia oraz kosztów utrzymania poza granicami państwa.

Należność zagraniczna wypłacana była przez Departament Administracyjny Ministerstwa Obrony Narodowej w Euro i został od niej pobrany podatek dochodowy od osób fizycznych. Uposażenie zasadnicze wypłacane jest w PLN.

Przedmiotowy wniosek dotyczy całego okresu służby w , to jest lat podatkowych: 2015, 2016, 2017 i 2018.

W okresie od 2015 r. do ... 2018 r. Wnioskodawca pełnił zawodową służbę wojskową poza granicami państwa w jednostce organizacyjnej, jaką jest Polskie Narodowe Przedstawicielstwo Wojskowe przy Naczelnym Dowództwie Sojuszniczych Sił w Europie () z siedzibą w M. Wnioskodawca nie był członkiem służby zagranicznej i nie przebywał w podróży służbowej zagranicznej. Polskie Narodowe Przedstawicielstwo Wojskowe przy Naczelnym Dowództwie Sojuszniczych Sił w Europie () M., w którym Wnioskodawca pełnił służbę, wzmacnia siły Państw Sojuszu poprzez kompleksową działalność obejmującą monitorowanie bieżących operacji realizowanych przez siły zbrojne Państw Sojuszu, analizę dokumentów opracowywanych przez w trakcie prowadzonych działań oraz koordynację czynności związanych z zaangażowaniem w te przedsięwzięcia Sił Zbrojnych RP. W bieżącej działalności w PNPW opracowywane są propozycje w zakresie zaangażowania Sił Zbrojnych RP w operacje prowadzone przez NATO oraz UE (w przypadku korzystania przez UE ze struktury dowodzenia NATO) oraz koordynowane są przedsięwzięcia związane z wydzielaniem jednostek Sił Zbrojnych RP do Sił Odpowiedzi NATO, które w znaczny sposób wzmacniają siły Sojuszu w prowadzonych misjach i operacjach. Należy podkreślić, że , jako Naczelne Dowództwo NATO w Europie, dowodzi wszystkimi operacjami wojskowymi, a jego misją jest przyczynianie się do zachowywania pokoju, bezpieczeństwa oraz integralności terytorialnej państw członkowskich. W przypadku wystąpienia kryzysu militarnego lub wojny odpowiada za użycie środków militarnych w celu zademonstrowania solidarności i gotowości do utrzymania integralności terytorium Sojuszu, jak również za przygotowanie planów operacji, wydzielanie sił i prowadzenie działań sojuszniczych. odpowiedzialny jest również za planowanie i wykonywanie połączonych, wspólnych operacji w celu osiągnięcia celów politycznych NATO. Jedną z przykładowych operacji prowadzonych przez jest , która zapewnia orientację sytuacyjną oraz wzmacnia zdolności NATO do zwalczania terroryzmu na morzu wpływając tym jednocześnie na bezpieczeństwo żeglugi, w tym przypadku na akwenie Morza . Działalność PNPW w sposób ciągły obejmuje monitorowanie powyższej operacji oraz wspiera w wykonywaniu innych zadań w czasie pokoju, kryzysu i konfliktu zbrojnego.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że Polskie Narodowe Przedstawicielstwo Wojskowe przy Naczelnym Dowództwie Sojuszniczych Sił w Europie () M., w którym Wnioskodawca pełnił służbę, zostało powołane i utworzone jako element narodowy przeznaczony do wzmacniania sił Państw Sojuszu (Decyzja Nr Ministra Obrany Narodowej z dnia 6 listopada 2014 r. w sprawie szczegółowych zakresów działania polskich przedstawicielstw wojskowych przy organizacjach międzynarodowych i międzynarodowych strukturach wojskowych, polskich zespołów łącznikowych oraz Narodowego Elementu Wsparcia przy Dowództwie w S., a w szczególności: Roz. 1 § 1, 3, 6, Roz. 2 § 2p. 1, 2.1, 2.2, 2.7, 2.8, 2.10, 2.14 - Zał. Nr 2 do Decyzji Nr ). Zadania PNPW określane przez Szefa Sztabu Generalnego WP stanowią działalność strategiczną obejmującą planowanie, koordynację oraz monitorowanie użycia Sił Zbrojnych RP zaangażowanych w misje lub operacje NATO. Oczekiwanym przez NATO efektem końcowym działalności Przedstawicielstw Wojskowych przy jest wzmocnienie sił Państw Sojuszu angażujących się na teatrze działań. W PNPW na bieżąco opracowuje się i monitoruje propozycje wydzielenia i użycia Sił Zbrojnych RP w działalność prowadzoną przez Państwa NATO. Konsekwentnie, od 2015 r. do 2018 r. Jednostka Organizacyjna (PNPW), w której Wnioskodawca pełnił służbę wzmacniała Siły Państw Sojuszniczych. Cały okres pełnienia przez Wnioskodawcę służby w PNPW, tj. od 2015 r. do 2018 r., jako element szerszego zaangażowania Polskiego Narodowego Przedstawicielstwa Wojskowego ukierunkowany był na wzmacnianie Sił Państw Sojuszu. W tym czasie Wnioskodawca brał udział w przygotowaniach do szczytu NATO zorganizowanego na terenie Polski w dniach 8-9 lipca 2016 r. Podczas Szczytu NATO w W podjęto kluczowe decyzje dla bezpieczeństwa Polski, w tym wzmocnienie wschodniej flanki NATO. Jako specjalista ds. Marynarki Wojennej w PNPW Wnioskodawca uczestniczył w pracach na rzecz zarządzania kryzysowego (). Zarządzanie kryzysowe jest jednym z trzech fundamentalnych zadań w polityce bezpieczeństwa Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego (zarządzanie kryzysowe, obrona kolektywna i współpraca na rzecz bezpieczeństwa). Przykładem był udział Wnioskodawcy w ćwiczeniu ... ( października 2017 r.), podczas którego NATO sprawdzało procedury konsultacji i podejmowania decyzji na strategicznym, polityczno-militarnym poziomie. Ćwiczenia () wzmacniają Państwa Sojuszu poprzez demonstrację spójności NATO do prowadzenia działań sojuszniczych. Podczas służby w PNPW przy Wnioskodawca był zaangażowany również w przygotowanie i bezpośredni udział okrętu Polskiej Marynarki Wojennej w misji NATO na Morzu ... Powyższe zaangażowanie na akwenie objętym kryzysem migracyjnym uwzględniało polski interes narodowy poprzez wzmacnianie zdolności reagowania Państw Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego na sytuację kryzysową oraz zwiększało bezpieczeństwo RP ograniczając przeniesienie kryzysu na terytorium naszego kraju. Jako specjalista ds. Marynarki Wojennej w PNPW Wnioskodawca był zaangażowany w operację NATO ... , która polegała na działaniach antyterrorystycznych o szerokim spektrum działania.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że należność zagraniczna wypłacona Wnioskodawcy w latach 2015-2018, jako żołnierzowi zawodowemu wykonującemu obowiązki mające na celu wspieranie i wzmacnianie sił NATO, wyznaczonemu decyzją Dyrektora Departamentu Kadr Ministerstwa Obrony Narodowej do pełnienia służby poza granicami państwa w Polskim Narodowym Przedstawicielstwie Wojskowym przy Naczelnym Dowództwie Sojuszniczych Sił w Europie (), które wzmacnia siły Państw Sojuszu poprzez kompleksową działalność obejmującą monitorowanie bieżących operacji realizowanych przez siły zbrojne Państw Sojuszu, analizę dokumentów opracowywanych przez w trakcie prowadzonych działań oraz koordynację czynności związanych z zaangażowaniem w te przedsięwzięcia Sił Zbrojnych RP, którego działalność strategiczna obejmuje planowanie, koordynowanie oraz monitorowanie użycia Sił Zbrojnych RP zaangażowanych w misje lub operacje NATO korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 83 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Odnośnie dokumentów stanowiących załączniki do wniosku, tutejszy organ wyjaśnia, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny przesłanych załączników.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w , za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej