Opodatkowanie świadczenia dziecięcego z USA. - Interpretacja - 0114-KDIP3-2.4011.351.2022.2.JM

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 2 czerwca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.351.2022.2.JM

Temat interpretacji

Opodatkowanie świadczenia dziecięcego z USA.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 marca 2022 r. wpłynął Pani wniosek z 17 marca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia z opodatkowania świadczenia dziecięcego z USA. 

Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 26 maja 2022 r. (data wpływu 27 maja 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Na podstawie decyzji otrzymała Pani od Social Security Administration – Urząd Ubezpieczeń Społecznych w Stanach Zjednoczonych Ameryki decyzję przyznającą Pani córkom D. i J. "childs benefits" – świadczenie dziecięce z wyrównaniem należnym od dnia 1 kwietnia 2020 r. Świadczenie to zostało przyznane córkom w związku z tym, że ich ojciec, a Pani mąż D. od roku 2006 był rezydentem Stanów Zjednoczonych, gdzie mieszkał i prowadził firmę, w związku z czym był uprawniony do uzyskania świadczeń Social Security. Mąż posiadał prawo stałego pobytu w Stanach Zjednoczonych. Świadczenie to przysługuje dziecku do ukończenia 18 roku życia lub w sytuacji gdy kontynuuje ono naukę w szkole, (np. w technikum, nie dotyczy studiów) wówczas do 19 roku życia.

Z mężem zawarli Państwo związek małżeński w roku 2001. W roku 2002 urodził się Państwa pierwszy syn B. W roku 2006 Pani, Pani mąż i Państwa syn B. wyjechaliście do USA. W roku 2007 w Stanach Zjednoczonych urodziły się Państwa dwie córki D. i J. W roku 2007 wraz z dziećmi wróciła Pani do Polski, natomiast mąż pozostał w USA, gdzie w dalszym ciągu prowadził firmę. W roku 2019 mąż zachorował na nowotwór. W marcu 2020 roku mąż zmarł.

Córki mają podwójne obywatelstwo: polskie i amerykańskie. Pani jako osoba reprezentująca adresatów świadczeń (córki) jest zobowiązana przeznaczać otrzymane świadczenia wyłącznie na potrzeby dzieci.

Zarówno córki jak i Pani mają miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce. W związku z przyznanym świadczeniem otrzymała Pani w sierpniu 2021 r., na każdą z córek kwotę 7.055,00$, łącznie 14.100,00 $, z tytułu świadczenia należnego za okres od kwietnia 2020 r. do sierpnia 2021 r. oraz za miesiące od września do grudnia 2022 r. po 435,00$. Łącznie w roku 2021 otrzymała Pani na każdą z córek kwotę 8.795,00$. Świadczenia te są przesyłane przelewem na konto walutowe prowadzone w banku (...). Bank wypłacając pieniądze nie dokonuje potrącenia zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Córki otrzymały również informację z Ambasady USA w Polsce, że od przyznanych im amerykańskich świadczeń dziecięcych wypłacanych przez Social Security Administration nie jest potrącany amerykański federalny podatek dochodowy, z uwagi na ich amerykańskie obywatelstwo.

Informuje Pani również, że świadczenia dziecięce "childs benefits", które otrzymuje Pani na swoje córki zostały przyznane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych obowiązujących w Stanach Zjednoczonych. Zgodnie z polskojęzycznym informatorem zamieszczonym na stronie Social Security Administration (...) świadczenia dla dzieci (childs benefits) mogą otrzymać dzieci, których rodzic uprawniony do świadczeń z Ubezpieczenia Społecznego zmarł.

Świadczenie to odpowiada więc zasiłkowi rodzinnemu, przyznanemu na podstawie przepisów ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 111 ze zm.). Zasiłek rodzinny ma na celu częściowe pokrycie wydatków na utrzymanie dziecka (art. 4 ust. 1 ustawy). Taką też rolę pełni "childs benefits", które otrzymuje Pani na swoje dzieci.

Pytanie

Czy przyznane świadczenia „Child benefits”, które Pani córki otrzymały w 2021 r. na rachunek bankowy prowadzony w Banku (...) (dawniej (…)) powinny zostać uwzględnione w składanym przez Panią zeznaniu podatkowym oraz czy dochody z tytułu tych świadczeń mogą korzystać ze zwolnienia od podatku na mocy art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z art. 5 ust. 1 oraz art. 20 ust. 1 umowy z dnia 8 października 1974 r. między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U. z 1976 r. Nr 31 poz. 178)?

Pani stanowisko w sprawie

Pani zdaniem, w świetle obecnie obowiązujących przepisów prawa oraz biorąc pod uwagę znane Pani interpretacje indywidualne prawa podatkowego w podobnych do przedmiotu niniejszego wniosku sprawach uznać należy, że dochody otrzymane z tytułu świadczeń dziecięcych – child benefits, otrzymywane z Social Security Administration – Urząd Ubezpieczeń Społecznych w Stanach Zjednoczonych są w Polsce zwolnione od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym, w składanym rozliczeniu podatkowym nie powinna Pani uwzględnić świadczeń „child benefits”, które Pani niepełnoletnie córki otrzymały z USA.

Amerykańskie świadczenia dziecięce – child benefits – zostało przyznane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych obowiązujących w Stanach Zjednoczonych. Zgodnie z polskojęzycznym informatorem zamieszczonym na stronie Social Security Administration świadczenia dla dzieci (childs benefits) przyznawane są na dziecko, którego rodzic uprawniony do świadczeń z Ubezpieczenia Społecznego zmarł.

Biorąc pod uwagę pisma z Ambasady USA informujące, że nie pobrano federalnego podatku dochodowego od świadczeń Pani córek z uwagi na posiadanie przez nich obywatelstwa amerykańskiego, to pobierając to świadczenie w Polsce mają ukształtowane prawo podmiotowe polegające na nabyciu prawa do uniknięcia podwójnego oraz zapobiegające dyskryminacji.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.), obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy) podlegają w Polsce osoby fizyczne jeśli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a ww. ustawy).

Stosownie do art. 5 ust. 1 umowy z dnia 8 października 1974 r. między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U. z 1976 r. Nr 31 poz. 178), osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie może być opodatkowana przez drugie Umawiające się Państwo z tytułu dochodu pochodzącego ze źródeł z tego drugiego Umawiającego się Państwa i tylko z tytułu takiego dochodu, zgodnie ze wszystkimi ograniczeniami zawartymi w niniejszej Umowie.

Z uwagi na to, że dochód w postaci świadczeń rodzinnych nie jest odrębnie uregulowany w innych postanowieniach polsko – amerykańskiej umowy, należy uznać, że świadczenia te wypłacane z USA będą podlegały opodatkowaniu zarówno w Polsce, jak i w USA na zasadach określonych w art. 5 ust. 1 umowy.

W Polsce podwójnego opodatkowania dochodów unika się na zasadach określonych w art. 20 ust. 1 polsko – amerykańskiej umowy. W myśl tego przepisu, zgodnie z postanowieniami prawa polskiego i z zachowaniem przewidzianych w nim ograniczeń (z uwzględnieniem dokonywanych zmian bez naruszenia podstawowych zasad) Polska zezwoli osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce na zaliczanie na poczet należnych w Polsce podatków odpowiednich kwot podatków, zapłaconych w Stanach Zjednoczonych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ww. ustawy, dochody małoletnich dzieci własnych i przysposobionych, z wyjątkiem dochodów z ich pracy, stypendiów oraz dochodów z przedmiotów oddanych im do swobodnego użytku, podlegające opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, dolicza się do dochodów rodziców, chyba że rodzicom nie przysługuje prawo pobierania pożytków ze źródeł przychodów dzieci.

W myśl art. 7 ust. 2 ustawy, jeżeli małżonkowie podlegają odrębnemu opodatkowaniu, dochody małoletnich dzieci dolicza się po połowie do dochodu każdego z małżonków.

Przepis ust. 2 nie ma zastosowania do małżonków, w stosunku do których orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów (art. 7 ust. 3 ww. ustawy).

W myśl natomiast art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku są świadczenia rodzinne otrzymane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych, dodatki rodzinne i pielęgnacyjne, świadczenia pieniężne otrzymane w przypadku bezskuteczności egzekucji alimentów oraz zasiłki porodowe otrzymane na podstawie odrębnych przepisów oraz świadczenie wychowawcze otrzymane na podstawie przepisów o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci.

Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan faktyczny oraz przedstawiony powyżej stan prawny należy stwierdzić, że zgodnie z postanowieniami umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu świadczenia wskazane we wniosku otrzymywane ze Stanów Zjednoczonych Ameryki przez osoby mające miejsce zamieszkania w Polsce podlegają opodatkowaniu w Polsce i w Stanach Zjednoczonych Ameryki.

Jednakże w sytuacji, gdy świadczenie rodzinne otrzymywane ze Stanów Zjednoczonych Ameryki zostało przyznane na podstawie przepisów tam obowiązujących, wówczas w Polsce świadczenie to korzysta ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w konsekwencji nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Należy bowiem zwrócić uwagę na fakt, że świadczenie dziecięce "childs benefits”, które otrzymują Pani córki jest odpowiednikiem świadczeń rodzinnych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto, zgodnie z art. 4 Umowy o zabezpieczeniu społecznym między Rzeczpospolitą Polską a Stanami Zjednoczonymi Ameryki, podpisanej w Warszawie dnia 2 kwietnia 2008 r. (Dz. U. z 2009 r. Nr 46 poz. 374) osoba podlegająca przepisom jednego lub obu umawiających się państw, mająca miejsce zamieszkania na terytorium Strony, jest traktowana na równi z obywatelami drugiej Strony przy stosowaniu przepisów prawa drugiej Strony, dotyczących nabycia prawa do świadczeń lub ich wypłaty.

Jeżeli więc świadczenia rodzinne wypłacane na podstawie polskich przepisów są wolne od podatku to tym samym należy uznać, że świadczenia rodzinne wypłacane na podstawie przepisów amerykańskich również korzystają ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób fizycznych w Polsce.

Reasumując, jeżeli dochody z tytułu świadczeń dziecięcych, które otrzymują Pani córki korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych to nie powinny zostać uwzględnione w składanym przez Panią zeznaniu podatkowym.

Powyższe stanowisko potwierdza również interpretacja indywidualna Ministra Finansów nr IPPB4/4511-445/15-2/JK3 z dnia 25 czerwca 2015 r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w podobnej sprawie.

Ocena stanowiska

Stanowisko dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Na podstawie art. 3 ust. 1a ww. ustawy:

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1) posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2) przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Według art. 3 ust. 2a ww. ustawy:

Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Z art. 4a ww. ustawy wynika, że:

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Opodatkowanie świadczenia w świetle Umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania

Z uwagi na fakt, że świadczenie wypłacane jest ze Stanów Zjednoczonych Ameryki w niniejszej sprawie znajdą zastosowanie postanowienia Umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanej w Waszyngtonie dnia 8 października 1974 r. (Dz. U. z 1976 r. Nr 31 poz. 178).

Przy czym, powyższa Umowa nie zawiera odrębnego artykułu dotyczącego opodatkowania świadczeń rodzinnych. Oznacza to, że dochód ten podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych, zgodnie z postanowieniami art. 5 ww. Umowy („Ogólne zasady opodatkowania”).

W myśl art. 5 ust. 1 ww. Umowy:

Osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie może być opodatkowana przez drugie Umawiające się Państwo z tytułu dochodu pochodzącego ze źródeł drugiego Umawiającego się Państwa i tylko z tytułu takiego dochodu, zgodnie ze wszystkimi ograniczeniami zawartymi w niniejszej Umowie.

Przepis art. 5 ust. 2 cyt. Umowy stanowi, że:

Postanowienia niniejszej Umowy nie będą w żaden sposób stwarzały ograniczenia wobec wyłączeń, zwolnień, zmniejszeń, zaliczeń lub innych przywilejów, przyznanych obecnie lub w przyszłości przez:

a)prawo jednego z Umawiających się Państw przy określeniu podatków pobieranych przez to Umawiające się Państwo lub

b)przez każdą inną umowę zawartą pomiędzy Umawiającymi się Państwami.

Stosownie do art. 5 ust. 3 Umowy:

Bez względu na postanowienia niniejszej Umowy, z wyłączeniem ustępu 4, Umawiające się Państwo może opodatkować obywatela tego Umawiającego się Państwa lub osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w tym Umawiającym się Państwie (zgodnie z zasadami artkułu 4, tak jakby niniejsza Umowa nie weszła w życie.

Z przywołanych powyżej przepisów wynika, że Polska ma prawo opodatkować dochód uzyskany z tytułu świadczenia rodzinnego wypłacanego ze Stanów Zjednoczonych osobie mającej miejsce zamieszkania na terytorium Polski.

Zgodnie z postanowieniami Umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu świadczenie dziecięce otrzymywane przez Pani córki z USA podlegają opodatkowaniu w Polsce.

Opodatkowanie świadczenia w Polsce w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych

Zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści powyższego przepisu wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartym w tej ustawie, bądź od których zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ww. ustawy:

Dochody małoletnich dzieci własnych i przysposobionych, z wyjątkiem dochodów z ich pracy, stypendiów oraz dochodów z przedmiotów oddanych im do swobodnego użytku, podlegające opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, dolicza się do dochodów rodziców, chyba że rodzicom nie przysługuje prawo pobierania pożytków ze źródeł przychodów dzieci.

Jak wynika z art. 7 ust. 2 ww. ustawy:

Jeżeli małżonkowie podlegają odrębnemu opodatkowaniu, dochody małoletnich dzieci dolicza się po połowie do dochodu każdego z małżonków.

W myśl art. 7 ust. 3 ustawy:

Przepis ust. 2 nie ma zastosowania do małżonków, w stosunku do których orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów.

Z kolei stosownie do treści art. 11 ustawy:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Jednocześnie, w przepisie art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wymienione są w sposób wyczerpujący przychody (dochody), które korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego, tzw. zwolnienia przedmiotowe.

Zwolnienie z opodatkowania świadczenia rodzinnego z USA

Art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że:

Wolne od podatku dochodowego są świadczenia rodzinne otrzymane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych, dodatki rodzinne i pielęgnacyjne, zasiłki dla opiekunów otrzymane na podstawie przepisów o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów, świadczenia pieniężne otrzymane w przypadku bezskuteczności egzekucji alimentów, zasiłki porodowe otrzymane na podstawie odrębnych przepisów oraz świadczenie wychowawcze otrzymane na podstawie przepisów o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci.

Przedstawiła Pani informacje, z których wynika, że:

1)W 2006 r. wraz z mężem oraz synem wyjechała Pani do Stanów Zjednoczonych.

2)Pani mąż od 2006 r. był rezydentem Stanów Zjednoczonych, gdzie mieszkał i prowadził firmę, w związku z czym był uprawniony do uzyskania świadczeń z Social Security. Mąż posiadał prawo stałego pobytu w Stanach Zjednoczonych.

3)W 2007 r. w Stanach Zjednoczonych urodziły się Państwa dwie córki D. i J.

4)Córki mają podwójne obywatelstwo: polskie i amerykańskie.

5)W roku 2007 wraz z dziećmi wróciła Pani do Polski, natomiast mąż pozostał w USA, gdzie w dalszym ciągu prowadził firmę. W roku 2019 mąż zachorował na nowotwór. W marcu 2020 roku mąż zmarł.

6)W związku z powyższym, na podstawie decyzji Social Security Administration – Urząd Ubezpieczeń Społecznych w Stanach Zjednoczonych Ameryki przyznał Pani córkom D. i J. "childs benefits" – świadczenie dziecięce.

7)Zarówno córki jak i Pani mają miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce.

8)Świadczenia dziecięce "childs benefits", które otrzymuje Pani na swoje córki zostały przyznane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych obowiązujących w Stanach Zjednoczonych. Świadczenie to odpowiada więc zasiłkowi rodzinnemu, przyznanemu na podstawie przepisów ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 111 ze zm.).

W sytuacji gdy – jak wskazała Pani w opisie stanu faktycznego – świadczenie dziecięce zostały przyznane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych obowiązujących w Stanach Zjednoczonych – to są one w Polsce zwolnione z zapłaty podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Oznacza to, że dochody w postaci świadczenia dziecięcego nie powinny być wykazane w Pani zeznaniach podatkowych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pani sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i musi się Pani zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).