Możliwość skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. - Interpretacja - 0115-KDIT2.4011.418.2022.2.KC

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 20 września 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.418.2022.2.KC

Temat interpretacji

Możliwość skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja indywidualna

 – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 czerwca 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 20 czerwca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – 25 sierpnia 2022 r. oraz 13 i 16 września 2022 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Wraz z trójką rodzeństwa odziedziczył Pan po zmarłych w 1979 r. rodzicach gospodarstwo rolne. W skład gospodarstwa wchodziło 8 ha gruntów rolnych (działki: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7), nieruchomość gruntowa zabudowana budynkiem gospodarczym dla rolnictwa (działka: 10) oraz 1/2 udziału w nieruchomości zaklasyfikowanej jako grunty rolne zabudowane budynku mieszkalnym i budynkami gospodarczymi wchodzącymi w skład gospodarstwa (działka: 9). Odziedziczył Pan udział wynoszący 1/4 spadku.

… listopada 2018 r. otrzymał Pan w darowiźnie, nieodpłatnie, od rodzeństwa posiadane przez nich łączne udziały 3/4 gospodarstwa rolnego.

Od tego czasu stał się Pan właścicielem całości gospodarstwa rolnego składającego się z 8 ha gruntów rolnych (działki: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7), nieruchomości gruntowej zabudowanej budynkiem gospodarczym dla rolnictwa (działka: 10) oraz 1/2 udziału w nieruchomości zaklasyfikowanej jako grunty rolne zabudowane budynku mieszkalnym i budynkami gospodarczymi wchodzącymi w skład gospodarstwa (działka: 9).

Przez cały czas gospodarstwo rolne było w całości użytkowane na cele rolne, nie zmieniało sposobu użytkowania, a Pan jako rolnik prowadzący gospodarstwo rolne zwiększył powierzchnię własnego gospodarstwa rolnego.

Aktem notarialnym z (…) lutego 2021 r. odpłatnie zniósł Pan współwłasność nieruchomości (działka: 9) zaklasyfikowanej jako grunty rolne zabudowane budynkiem mieszkalnym i budynkami gospodarczymi wchodzącymi w skład gospodarstwa. Nabywcy udziałów od Pana po zniesieniu współwłasności stali się właścicielami całości przedmiotowej nieruchomości (działka: 9). Po zniesieniu współwłasności i zbyciu udziałów otrzymał Pan od Nabywców kwotę 50 000 zł. Nabywcy do czasu transakcji oraz po jej dokonaniu, prowadzili działalność rolniczą i nabywając przedmiotową nieruchomość (działka: 9) zwiększyli powierzchnię swojego gospodarstwa rolnego. Po zbyciu przez Pana udziału w nieruchomości nie doszło do zmiany sposobu jej użytkowania i nieruchomość (działka: 9) pozostała nieruchomością rolną.

… marca 2022 r. zbył Pan dwie działki gruntowe nr 6 i 7 za kwotę 50 000 zł. Ww. nieruchomości określone jako grunty orne zostały zbyte na rzecz Nabywców będących rolnikami i prowadzącymi działalność rolną. Sposób użytkowania oraz przeznaczenie przedmiotowych nieruchomości pozostało bez zmian i nadal są użytkami rolnymi. Nabywcy zwiększyli w ten sposób obszar swojego gospodarstwa rolnego. Działki gruntowe nr 6 i 7 nadal użytkowane są jako grunty orne.

W najbliższych miesiącach 2022 r. planuje zbyć na rzecz Nabywcy będącego rolnikiem i zamierzającego używać nabytą nieruchomość dla celów rolniczych, nie zmieniając jej przeznaczenia, ani sposobu użytkowania nieruchomość gruntową, zabudowaną budynkiem gospodarczym dla rolnictwa (działka: 10) za kwotę 20 000 zł.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Zgodnie z danymi ujawnionymi w ewidencji gruntów i budynków działka nr 10 posiada powierzchnię 0,1400 ha i położona jest w miejscowości A. Oznaczona jest symbolem klasoużytku Br-RVI – grunty rolne zabudowane. Zabudowana jest murowanym budynkiem o funkcji – budynki produkcyjne, usługowe i gospodarcze dla rolnictwa i powierzchni 284 m2.

W momencie zawierania transakcji odpłatnego zbycia, każda z nieruchomości objętych wnioskiem wchodziła w skład gospodarstwa rolnego w rozumieniu art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym oraz podlegała opodatkowaniu podatkiem rolnym. Kupującymi byli rolnicy. Wszystkie sprzedane nieruchomości (w tym działka nr 10) będą wchodziły w skład gospodarstw rolnych w rozumieniu art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym oraz będą podlegały opodatkowaniu podatkiem rolnym.

Pytania

1)Czy zbycie przez Pana … lutego 2021 r. udziału w nieruchomości (działka: 9) podlega zwolnieniu od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

2)Czy zbycie przez Pana … marca 2022 r. nieruchomości (działek: 6 i 7) podlega zwolnieniu od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

3)Czy planowane w przyszłości zbycie przez Pana nieruchomości (działki: 10) podlegać będzie zwolnieniu od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

4)Jeżeli zbycia przez Pana ww. nieruchomości nie podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – to w jakiej wysokości winien uiścić Pan podatek dla wyżej wymienionych transakcji?

5)Jeżeli zbycia przez Pana ww. nieruchomości nie podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – to z jakiej dokładnie normy prawnej i aktu prawa (paragrafu, ust., pkt) wynika obowiązek podatkowy dla wyżej wymienionych transakcji?

Pana stanowisko w sprawie

W Pana ocenie, zbycie przez Pana …. lutego 2021 r. udziału w nieruchomości (działka: 9) oraz … marca 2022 r. nieruchomości (działek: 6 i 7) podlega zwolnieniu od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Również planowane odpłatne zbycie nieruchomości (działki: 10) będzie podlegać zwolnieniu od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wobec tego nie zachodzi obowiązek opłacenia podatku dochodowego dla wyżej wymienionych transakcji.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Pan przedstawił we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy.

Zgodnie z jego treścią:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy:

Źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a)nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b)spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c)prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d)innych rzeczy,

jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c- przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Stosownie do art. 10 ust. 5 ww. ustawy:

W przypadku odpłatnego zbycia, nabytych w drodze spadku, nieruchomości lub praw majątkowych, określonych w ust. 1 pkt 8 lit. a-c, okres, o którym mowa w tym przepisie, liczy się od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie tej nieruchomości lub nabycie prawa majątkowego przez spadkodawcę.

W świetle powyższego, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości lub ww. praw majątkowych następuje przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie i nie zostaje dokonane w wykonaniu działalności gospodarczej stanowi źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odnosząc się do kwestii nabycia przez Pana udziałów w drodze spadku wyjaśnienia wymaga, że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera definicji pojęcia „spadek” ani też „nabycie w drodze spadku”, dlatego też zasadnym jest odwoływanie się do regulacji zawartych w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.).

Księga IV ww. ustawy reguluje przejście majątku, a więc praw i obowiązków majątkowych zmarłego, na inne osoby fizyczne i prawne.

Jak wynika z art. 922 § 1 ustawy Kodeks cywilny:

Prawa i obowiązki majątkowe zmarłego przechodzą z chwilą jego śmierci na jedną lub kilka osób stosownie do przepisów księgi niniejszej.

W myśl art. 924 ww. ustawy:

Spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy.

Z kolei art. 925 Kodeksu cywilnego stanowi, że:

Spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku.

Oznacza to, że z chwilą śmierci należące do spadkodawcy prawa i obowiązki stają się spadkiem, który podlega przepisom prawa spadkowego, a data śmierci (chwila śmierci) spadkodawcy ustala, kto staje się spadkobiercą oraz co wchodzi w skład masy spadkowej.

Z kolegi, wobec tego, że udziały w nieruchomościach nabył Pan również w drodze darowizny, wskazać należy, że zgodnie z art. 155 § 1 Kodeksu cywilnego:

Umowa sprzedaży, zamiany, darowizny, przekazania nieruchomości lub inna umowa zobowiązująca do przeniesienia własności rzeczy co do tożsamości oznaczonej przenosi własność na nabywcę, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej albo że strony inaczej postanowiły.

Na mocy art. art. 888 ww. Kodeksu:

Przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że odpłatne zbycie udziałów w nieruchomościach nr 9, 6, 7, 10 nabytych przez Pana w drodze spadku – nie stanowi źródła przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z uwagi na upływ pięcioletniego terminu, o którym mowa w ww. przepisie, ustalonego zgodnie z dyspozycją art. 10 ust. 5 ww. ustawy. Natomiast odpłatne zbycie udziałów w ww. nieruchomościach nabytych przez Pana w drodze darowizny, tj. przed upływem pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło ich nabycie – stanowi dla Pana źródło przychodu w rozumieniu powołanego wyżej art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegającego opodatkowaniu.

Stosownie do art. 30e ust. 1 cytowanej ustawy:

Od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku

W myśl art. 30e ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Wedle art. 30e ust. 4 przywołanej ustawy:

Po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, wykazać:

1)dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub

2)dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.

Na mocy art. 30e ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł.

Jednakże, stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z odpłatnego zbycia nieruchomości, ich części lub udziału w nieruchomościach, wchodzących w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia gruntów, które w związku z tym odpłatnym zbyciem utraciły charakter rolny.

W myśl art. 2 ust. 4 ww. ustawy:

Ilekroć w ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym, oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 o podatku rolnym (Dz. U. z 2020 poz. 333 ze zm.):

Za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Natomiast zgodnie z art. 1 wyżej powołanej ustawy:

Opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.

Uszczegółowiając jakie rodzaje gruntów wchodzą w skład gospodarstwa rolnego, a przez to decydując o zakresie zwolnienia od podatku dochodowego przychodu ze sprzedaży gruntów, należy odnieść się w przedmiotowej sprawie do klasyfikacji zawartej w:

rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków oraz załącznika Nr 6 tego rozporządzenia (Dz. U. z 2019 r. poz. 393) – w brzmieniu obowiązującym do 30 lipca 2021 r., oraz

rozporządzeniu Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 27 lipca 2021 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków oraz załącznika Nr 1 tego rozporządzenia (Dz. U. z 2021 r. poz. 1390) – w brzmieniu obowiązującym od 31 lipca 2021 r.

Zgodnie z § 67 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków:

Użytki gruntowe wykazywane w ewidencji dzielą się na następujące grupy:

1)grunty rolne;

2)grunty leśne;

3)grunty zabudowane i zurbanizowane;

4)użytki ekologiczne, oznaczone symbolem złożonym z litery „E” oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego określającego sposób zagospodarowania lub użytkowania terenu, np. E-Ws, E-Wp, E-Ls, E-Lz, E-N, E-Ps, E-R;

5)(uchylony)

6)grunty pod wodami;

7)tereny różne oznaczone symbolem – Tr.

Stosownie natomiast do treści § 68 ust. 1 wyżej powołanego rozporządzenia:

Grunty rolne dzielą się na użytki rolne, do których zalicza się:

a)grunty orne, oznaczone symbolem – R,

b)sady, oznaczone symbolem – S,

c)łąki trwałe, oznaczone symbolem – Ł,

d)pastwiska trwałe, oznaczone symbolem – Ps,

e)grunty rolne zabudowane, oznaczone symbolem – Br,

f)grunty pod stawami, oznaczone symbolem – Wsr,

g)grunty pod rowami, oznaczone symbolem – W,

h)grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, oznaczone symbolem – Lzr.

Zgodnie natomiast z § 8 ust. 1 rozporządzeniem Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 27 lipca 2021 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków oraz załącznika Nr 1 tego rozporządzenia:

Użytki gruntowe wykazywane w ewidencji dzielą się na następujące grupy:

1)grunty rolne;

2)grunty leśne oraz zadrzewione i zakrzewione;

3)grunty zabudowane i zurbanizowane;

4)grunty pod wodami;

5)tereny różne.

Na mocy § 9 ust. 1 ww. rozporządzenia:

Grunty rolne, o których mowa w § 8 ust. 1 pkt 1, dzielą się na użytki rolne, do których zalicza się:

a)grunty orne, oznaczone symbolem R,

b)łąki trwałe, oznaczone symbolem Ł,

c)pastwiska trwałe, oznaczone symbolem Ps,

d)sady, oznaczone symbolem S,

e)grunty rolne zabudowane, oznaczone symbolem Br,

f)grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, oznaczone symbolem Lzr,

g)grunty pod stawami, oznaczone symbolem Wsr,

h)grunty pod rowami, oznaczone symbolem W.

Podkreślenia wymaga, że zwolnienia podatkowe oraz ulgi są wyjątkiem od zasady powszechności opodatkowania, dlatego do interpretacji przepisów ustanawiających zwolnienia podatkowe, jak również ulgi, należy stosować wykładnię ścisłą, która nie wychodzi poza literalne brzmienie przepisów. Stąd też, prawo do przedmiotowego zwolnienia przysługuje podatnikowi tylko i wyłącznie w sytuacji spełnienia wszystkich przesłanek wskazanych w przepisie prawa. Należy również zastrzec, że w przypadku korzystania z ulg i zwolnień podatkowych, wynikających z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązek udowodnienia, że określony wydatek został poniesiony przy spełnieniu wszystkich warunków wynikających z przepisów podatkowych spoczywa na podatniku, który wywodzi z tego określone skutki prawne.

Z treści przywołanych przepisów wynika zatem, że zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest od łącznego spełnienia następujących przesłanek:

a)zbywane grunty muszą być sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako grunty orne, sady, łąki trwałe, pastwiska trwałe, grunty rolne zabudowane, grunty pod stawami, grunty pod rowami oraz grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza,

b)muszą stanowić gospodarstwo rolne (tj. obszar gruntów o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej) lub jego część składową,

c)grunty nie mogą utracić wskutek odpłatnego zbycia rolnego charakteru.

Jeżeli zatem zostaną zachowane powyższe warunki, przychód uzyskany z odpłatnego zbycia nieruchomości (udziału w nieruchomości) będzie mógł korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego.

Wyjaśnienia wymaga, że podstawowym warunkiem uznania gruntów za gospodarstwo rolne jest ich powierzchnia określana jako norma obszarowa. Jeżeli łączna powierzchnia będących własnością lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej, w tym spółki nieposiadającej osobowości prawnej, gruntów sklasyfikowanych jako użytki rolne, niezajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, przekracza 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowią one gospodarstwo rolne w rozumieniu cytowanego wyżej art. 2 ustawy o podatku rolnym. W sytuacji, gdy grunt nie spełnia normy obszarowej, nie może być uznany za gospodarstwo rolne.

Ponadto jak wskazano powyżej, jedną z przesłanek wymienionych w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest również konieczność zachowania charakteru rolnego gruntu. Dla oceny, czy dokonana transakcja skutkuje utratą charakteru rolnego gruntu decydujący jest cel jego nabycia, faktyczny zamiar nabywcy, co do dalszego przeznaczenia nieruchomości, bądź inne okoliczności związane z daną transakcją. Cel nabycia gruntów może wynikać bezpośrednio z aktu notarialnego, z charakteru nabywcy, jak również z innych związanych z transakcją okoliczności. Ich całokształt może wskazywać na utratę charakteru rolnego nabywanego gruntu nawet wówczas, gdy nieruchomość taka jest sklasyfikowana w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, czy też umiejscowiona jest w planie zagospodarowania przestrzennego jako nieruchomość położona na terenach upraw rolnych. Należy ponadto wskazać, że utrata charakteru rolnego w związku z odpłatnym zbyciem może wystąpić bezpośrednio po zbyciu, ale może nastąpić dopiero w przyszłości, jednakże w momencie dokonania zbycia strony umowy winny być świadome celu zakupu i przeznaczenia gruntów.

Okoliczność, czy dana nieruchomość w wyniku odpłatnego zbycia nie utraciła charakteru rolnego podlega weryfikacji przez organ podatkowy w toku ewentualnego postępowania podatkowego. Zastosowanie zwolnienia z opodatkowania leży w interesie podatnika, więc to po jego stronie spoczywa obowiązek wykazania, że spełnia przesłanki do zwolnienia. Jeżeli zatem zostaną zachowane powyższe warunki, przychód uzyskany z odpłatnego zbycia tego rodzaju nieruchomości korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego.

Z opisu sprawy wynika, że po zmarłych w 1979 r. rodzicach wraz z rodzeństwem odziedziczył Pan gospodarstwo rolne, w skład którego wchodziły m.in. działki nr 9, 6, 7. W wyniku zawarcia umowy darowizny …. listopada 2018 r. stał się Pan wyłącznym właścicielem ww. gospodarstwa rolnego. Przez cały czas gospodarstwo rolne było w całości użytkowane na cele rolne, nie zmieniało sposobu użytkowania, a Pan jako rolnik prowadzący gospodarstwo rolne zwiększył powierzchnię własnego gospodarstwa rolnego. Aktem notarialnym z (…) lutego 2021 r. odpłatnie zniósł Pan współwłasność nieruchomości nr 9 zaklasyfikowanej jako grunty rolne zabudowane budynkiem mieszkalnym i budynkami gospodarczymi wchodzącymi w skład gospodarstwa. Nabywcy od Pana udziałów po zniesieniu współwłasności stali się właścicielami całości nieruchomości nr 9. Nabywcy do czasu transakcji oraz po jej dokonaniu prowadzili działalność rolniczą i nabywając przedmiotową działkę nr 9 zwiększyli powierzchnię swojego gospodarstwa rolnego. Po zbyciu przez Pana udziału w nieruchomości nie doszło do zmiany sposobu jej użytkowania i nieruchomość nr 9 pozostała nieruchomością rolną. …. marca 2022 r. zbył Pan dwie działki gruntowe nr 6 i 7. Ww. nieruchomości określone jako grunty orne zostały zbyte na rzecz Nabywców będących rolnikami i prowadzącymi działalność rolną. Sposób użytkowania oraz przeznaczenie przedmiotowych nieruchomości pozostało bez zmian i nadal są użytkami rolnymi. Nabywcy zwiększyli w ten sposób obszar swojego gospodarstwa rolnego. Działki gruntowe nr 6 i 7 nadal użytkowane są jako grunty orne. W najbliższych miesiącach 2022 r. planuje zbyć na rzecz Nabywcy będącego rolnikiem i zamierzającego używać nabytą nieruchomość dla celów rolniczych, nie zmieniając jej przeznaczenia, ani sposobu użytkowania nieruchomość gruntową, zabudowaną budynkiem gospodarczym dla rolnictwa – działkę nr 10, która oznaczona jest symbolem klasoużytku Br-RVI – grunty rolne zabudowane.

Tym samym uznać należy, że w świetle art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych negatywne przesłanki zwolnienia przedmiotowego w nim wymienione nie zostaną w ogóle spełnione.

Mając na uwadze przedstawiony opis zdarzenia oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że uzyskany przez Pana przychód z odpłatnego zbycia udziałów w nieruchomościach nr 9, 6 i 7, 10 nabytych …. listopada 2018 r. na podstawie umowy darowizny, wchodzących w skład Pana gospodarstwa rolnego, które – jak wynika z okoliczności sprawy – w związku z tym odpłatnym zbyciem nie utraciły charakteru rolnego, korzysta ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego odniesienie się do pytania oznaczonego we wniosku nr 4 i nr 5 stało się bezprzedmiotowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).