Brak możliwości skorzystania z odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej wydatków poniesionych na zakup wkładu kominkowego wraz z wykonaniem obudo... - Interpretacja - 0115-KDIT2.4011.832.2021.2.ŁS

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 6 kwietnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.832.2021.2.ŁS

Temat interpretacji

Brak możliwości skorzystania z odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej wydatków poniesionych na zakup wkładu kominkowego wraz z wykonaniem obudowy i zakupem akcesoriów do kominka tj. kompletem rur spalinowych, zabudową z płyty krzemianowo-wapniowej, luftami narożnymi, materiałami montażowymi, montażem oraz wykonaniem Dystrybucji Ciepłego Powietrza gdyż ww. wydatki nie zostały wymienione w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych.

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 grudnia 2021 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możlwiości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego.

Wnioskodawczyni jest współwłaścicielem domu jednorodzinnego, który został wybudowany w latach 80-tych XX w. W 2020 r. rozpoczęła jego termomodernizację. Dom musiał zostać zmodernizowany z powodu bardzo dużych strat ciepła, a także wchodzących od 2022 r. regulacji Uchwały Antysmogowej dla M. Zgodnie z jej postanowieniami do końca 2022 r. konieczna jest wymiana kotłów na węgiel lub drewno, które nie spełniają żadnych norm emisyjnych. Budynek był do lipca 2021 r. ogrzewany bezklasowym kominkiem na drewno – 1 pomieszczenie, bezklasową kozą na węgiel - 1 pomieszczenie, piecami akumulacyjnymi statycznymi elektrycznymi firmy … - 4 pomieszczenia, ogrzewaniem elektrycznym podłogowym - 1 pomieszczenie.

Drewniane okna i drzwi również ze względu na datę wytworzenia nie spełniały norm przenikalności ciepła. Ogrzewanie domu tylko i wyłącznie prądem nie jest możliwe ze względu na olbrzymi koszt, z kolei dodatkowe ww. źródła ciepła ogrzewały tylko pomieszczenia, w których się znajdowały, podczas gdy w innych temperatura była bardzo niska. Wykluczało to trwałe użytkowanie budynku w okresie zimowym.

W związku z tym, zaplanowane zostały następujące poniżej opisane prace, które rozłożone zostały ze względów ekonomicznych na lata 2020-2022.

W ramach przewidzianej w 2020 r. termomodernizacji budynku wykonane zostały następujące prace:

zakup oraz montaż okien i parapetów wewnętrznych - dofinansowanych w ramach Programu ….

zakup oraz montaż elektrycznego pieca akumulacyjnego statycznego … wchodzącego w skład systemu grzewczego istniejącego w budynku mieszkalnym;

System ogrzewania piecami akumulacyjnymi miałby być systemem wspomagającym w sytuacji czasowej dłuższej nieobecności, tak by nie dochodziło do spadku temperatury poniżej 7 stopni Celsjusza i zamarznięcia wody oraz przemarzania ścian. Ze względu na częste wyłączenia prądu w okolicy, nie może też być jednak jedynym systemem ogrzewania budynku.

montaż instalacji fotowoltaicznej o mocy 6,51 w ramach projektu realizowanego pn. „…” współfinansowany z RPO Województwa …. na lata 2014-2020 Oś 4 Regionalna polityka energetyczna Działanie 4.1. Zwiększenie wykorzystania odnawialnych źródeł energii Poddziałanie 4.1.1 Rozwój infrastruktury produkcji energii ze źródeł odnawialnych.

W ramach przewidzianej w 2021 r. termomodernizacji budynku wykonane zostały następujące prace:

wymiana kominka wraz z wykonaniem systemu Dystrybucji Gorącego Powietrza - do przylegających do komina pomieszczeń na parterze - łazienka, I piętrze - 2 pokoje i na II piętrze - 1 pokój.

Prace należało wykonać z powodu bardzo dużych strat ciepła, nieefektywnego spalania i ogólnego zniszczenia wkładu, a także faktu, iż wkład kominkowy nie spełniałby od 2022 r. norm przewidzianych w Uchwale Antysmogowej dla województwa ..., w związku z nieposiadaniem ustalonej klasy. Duże straty ciepła objawiały się tym, że spaliny wychodzące miały bardzo wysoką temperaturę. Ciepło zamiast ogrzewać dom i trafiać do instalacji grzewczej gromadziło się tylko w jednym pomieszczeniu oraz uciekało kominem. Ponadto następowało bardzo szybkie i niedokładne spalanie opału, oraz zadymianie pomieszczenia mieszkalnego, w którym znajduje się kominek. Brak rozprowadzenia ciepła powodowało, iż ciepło gromadziło się tylko w jednym pomieszczeniu, nie ogrzewając innych.

Wymiana kominka i wykonanie systemu rozprowadzenia ciepłego powietrza do innych pomieszczeń ma korzystny wpływ na poprawę efektywności energetycznej budynku mieszkalnego. Spaliny wydobywające się będą mieć niższą temperaturę. Ciepło będzie przekazywane do systemu rozprowadzenia bez ogromnych strat, które miały miejsce do tej pory. Opał będzie spalał się jednostajnie i dokładnie dzięki nowemu wkładowi i systemowi rozprowadzającemu. Jego zużycie również zostanie znacznie zmniejszone. Wydatek ten ma na celu ulepszenie budynku, które spowoduje zmniejszenie strat energii oraz zmniejszenie zapotrzebowania budynku na bardzo drogą energię elektryczną. Zastosowanie nowego i nowoczesnego kominka spełniającego wymagania Ekoprojektu wraz z rozprowadzeniem ciepła do poszczególnych pomieszczeń pozwoli przede wszystkim zaoszczędzić na ogrzewaniu domu dzięki podniesieniu znacząco efektywności ogrzewania budynku. Pozwoli też wykorzystać do modernizacji istniejący już sposób ogrzewania, bez potrzeby budowania nowej instalacji.

Ponadto należy podnieść, iż ogrzewanie domu przy użyciu ogrzewania elektrycznego, czy to pieców akumulacyjnych, czy też podłogowego podczas znacznych dobowych wahań temperatury jest nieefektywne ze względu na dużą ich zwłokę (bardzo powoli się nagrzewa i wolno wychładza), przez co w momencie kiedy w domu jest zimno i włączy się ogrzewanie, ciepło robi się dopiero po około 12-stu godzinach. W celu szybszego ogrzania pomieszczeń oraz w trosce o środowisko i jakość powietrza zastosowane zostały nowoczesne i ekologiczne materiały. Decyzja o wyborze wymiany kominka wraz z budową systemu Dystrybucji Gorącego Powietrza podyktowana była również faktem, iż w miejscowości położenia budynku nie ma możliwości wykonania przyłącza do instalacji gazowej, ani sieci ciepłowniczej. W budynku też nie było wcześniej instalacji centralnego ogrzewania, którą można by było, modernizując, wykorzystać do ogrzewania budynku, ale w sposób ekologiczny i ekonomiczny.

likwidacja bezklasowej kozy na węgiel i zastąpienie wytwarzanego przez nią ciepła, ciepłem pochodzącym z systemu Dystrybucji Gorącego Powietrza;

zakup oraz montaż drzwi zewnętrznych - dofinansowanych w ramach Programu ….

Wszystkie prace modernizacyjne będące przedmiotem wniosku miały miejsce w budynku mieszkalnym jednorodzinnym, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane. Wnioskodawczyni jest współwłaścicielem tego budynku w 3/4 części na postawie umowy darowizny oraz aktu poświadczenia dziedziczenia. Jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych. Dochody Wnioskodawczyni z umowy o pracę, opodatkowane są według skali podatkowej. Poniesione wydatki zostały pokryte całkowicie ze środków własnych. W tym zakresie Wnioskodawczyni nie otrzymała dofinansowania ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub innych funduszy. Poniesione koszty w wysokości 18 624 zł zostałyby uwzględnione tylko w związku z korzystaniem z ulgi podatkowej na termomodernizację w rozumieniu Ordynacji podatkowej, i nie będą rozliczane w ramach żadnej innej ulgi. Wnioskodawczyni jest zatrudniona na umowę o pracę, stąd poniesione koszty nie zostaną zaliczone do kosztów uzyskania przychodu. Za wykonane prace została wystawiona faktura VAT … z dnia 19 lipca 2021 r. przez P.

Pytanie

Czy Wnioskodawczyni ma możliwość odliczenia całości wydatków poniesionych w 2021 r. na zakup wkładu kominkowego firmy … wraz z wykonaniem obudowy i zakupem akcesoriów do kominka tj. kompletem rur spalinowych, zabudową z płyty ..., luftami narożnymi, materiałami montażowymi, montażem oraz wykonaniem Dystrybucji Ciepłego Powietrza na łączną kwotę: 18 624 zł od podstawy obliczenia podatku w rozliczeniu rocznym składanym za 2021 r. na podstawie art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli na podstawie tzw. ulgi termomodernizacyjnej?

Pani stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawczyni ma Ona prawo dokonać odliczenia ww. wydatków poniesionych w 2021 r. w ramach tzw. ulgi termomodernizacyjnej. W objaśnieniach podatkowych Ministerstwa Finansów z dnia 9 września 2019 r. jest napisane, że za przedsięwzięcie termomodernizacyjne należy uznać przedsięwzięcie, którego przedmiotem jest m.in. ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania budynków mieszkalnych oraz ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej (...) w lokalnych źródłach ciepła. Również katalog wydatków uprawniających do ulgi termomodernizacyjnej, określony w rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. (Dz. U. z 2018 r. poz. 2489), zawiera usługi wymiany elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej. Zakupiony przez Wnioskodawczynię kominek jako kocioł na paliwo stałe jest również wymieniony w Rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U., poz. 2489).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

W myśl art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):

Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych.

Zgodnie z art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, budynek mieszkalny jednorodzinny, o którym mowa w ww. art. 26h ust. 1 ww. ustawy to:

Budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz.U. z 2020 r. poz. 1333, z późn. zm.4).

Zgodnie z art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane:

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Z kolei art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako:

Przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz. U. z 2021 r. poz. 554 ze zm.)

Użyte w ustawie określenie przedsięwzięcia termomodernizacyjne oznacza przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,

b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,

d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2489 ze zm.).

Zgodnie z ww. rozporządzeniem – w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r. - odliczeniu podlegają wydatki na materiały budowlane i urządzenia:

1)materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;

2)węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury,

3)kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin,

4)kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin,

5)zbiornik na gaz lub zbiornik na olej,

6)kocioł na paliwo stałe spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwa stałe (Dz. Urz. UE L 193 z 21.07.2015, s. 100);

7)przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej,

8)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej,

9)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,

10)materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego,

11)pompa ciepła wraz z osprzętem,

12)kolektor słoneczny wraz z osprzętem,

13)ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem,

14)stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne,

15)materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.

Odliczeniem objęte są również wydatki na następujące usługi:

1)wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego,

2)wykonanie analizy termograficznej budynku,

3)wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi,

4)wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej,

5)docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów,

6)wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych,

7)wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,

8)montaż kotła gazowego kondensacyjnego,

9)montaż kotła olejowego kondensacyjnego,

10)montaż pompy ciepła,

11)montaż kolektora słonecznego,

12)montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego,

13)montaż instalacji fotowoltaicznej,

14)uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin,

15)regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji,

16)demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.

Analiza powyższych przepisów oraz załącznika do wskazanego wyżej rozporządzenia zawierającego wykaz rodzajów materiałów, urządzeń i usług, na które przysługuje ulga prowadzi do wniosku, że wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, poniesionych na jego docieplenie i modernizację systemu grzewczego.

W myśl art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Stosownie do art. 26h ust. 3 ww. ustawy:

Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Na podstawie art. 26h ust. 4 komentowanej ustawy – w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r.:

Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług.

Natomiast, zgodnie z art. 26h ust. 5 cytowanej ustawy:

Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

1)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;

2)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.

Art. 26h ust. 6 ww. ustawy stanowi, że:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.

W myśl art. 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 26h ust. 8 ww. ustawy:

Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

Stosownie zaś do art. 26h ust. 9 cytowanej ustawy:

W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.

Reasumując, ulga termomodernizacyjna przysługuje właścicielowi lub współwłaścicielowi istniejącego już budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane. Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych i wyłącznie w zakresie tych wydatków, podatnikowi przysługuje ulga termomodernizacyjna. Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem takiego budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Kocioł na paliwo stałe, o którym mowa w rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, zdefiniowano w art. 2 rozporządzenia Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwa stałe (Dz. Urz. UE L 193 z 21.07.2015, s. 100) zgodnie z którym:

oznacza urządzenie wyposażone w co najmniej jedno źródło ciepła na paliwo stałe, dostarczające ciepło do wodnego systemu centralnego ogrzewania w celu uzyskania i utrzymania na wybranym poziomie temperatury wewnętrznej w co najmniej jednym zamkniętym pomieszczeniu, przy czym jego strata ciepła względem otoczenia jest nie większa niż 6 % znamionowej mocy cieplnej.

Natomiast kominki są urządzeniami grzewczymi należącymi do miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń na paliwo stałe.

Kwestię miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń na paliwo stałe regulują odrębne przepisy - Rozporządzenie Komisji (UE) 2015/1185 z dnia 24 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń na paliwo stałe (Dz. Urz. UE L 193 z 21.07.2015, s. 1) (dalej: Rozporządzenie 2015/1185).

W art. 2 Rozporządzenia 2015/1185 w punkcie 1 zdefiniowano „miejscowy ogrzewacz pomieszczeń na paliwo stałe”, który:

oznacza urządzenie ogrzewające pomieszczenia, które wydziela ciepło poprzez bezpośrednie przenoszenie ciepła lub poprzez bezpośrednie przenoszenie ciepła w połączeniu z przenoszeniem ciepła do cieczy w celu osiągnięcia i utrzymania pewnego poziomu komfortu termicznego człowieka w zamkniętym pomieszczeniu, w którym umieszczony jest produkt, ewentualnie w połączeniu z mocą cieplną przekazywaną do innych pomieszczeń; urządzenie jest wyposażone w co najmniej jedno źródło ciepła, które przetwarza paliwa stałe bezpośrednio w ciepło.

Tym samym wydatki związane z zakupem i montażem miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń na paliwo stałe nie zostały wskazane w Rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r., jako wydatki, które można odliczyć w ramach ulgi termomodernizacyjnej.

W konsekwencji Wnioskodawczyni nie będzie miała możliwości odliczenia, w ramach ulgi termomodernizacyjnej, wskazanej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wydatków poniesionych na zakup wkładu kominkowego wraz z wykonaniem obudowy i zakupem akcesoriów do kominka tj. kompletem rur spalinowych, zabudową z płyty ..., luftami narożnymi, materiałami montażowymi, montażem oraz wykonaniem Dystrybucji Ciepłego Powietrza gdyż ww. wydatki nie zostały wymienione w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).