Skutki podatkowe związane z otrzymaniem i wydatkowaniem środków finansowych. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-3.4011.711.2022.2.MS

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 2 grudnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.711.2022.2.MS

Temat interpretacji

Skutki podatkowe związane z otrzymaniem i wydatkowaniem środków finansowych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

13 września 2022 r. wpłynął Pani wniosek z 12 września 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych związanych z otrzymaniem i wydatkowaniem wskazanych we wniosku środków finansowych. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 23 listopada 2022 r. (data wpływu 28 listopada 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego (po uzupełnieniu wniosku)

Wnioskodawczyni (…) 2009 r. rozpoczęła działalność gospodarczą w oparciu o wpis do ewidencji działalności gospodarczej, której przedmiotem jest sprzedaż hurtowa mleka , wyrobów mleczarskich, jaj, olejów i tłuszczów jadalnych (PKD), a dnia (…) 2009 r. do przedmiotu działalności została dopisana sprzedaż hurtowa owoców i warzyw (PKD) i sprzedaż hurtowa napojów bezalkoholowych (PKD). Na podstawie świadectwa rejestracyjnego nr wydanego (…) 2009 przez Agencję X w do chwili obecnej Wnioskodawczyni ubiega się o dopłaty unijne i krajowe do spożycia mleka i przetworów mlecznych w ramach mechanizmu Wspólnej Polityki Rolnej „Dopłaty do spożycia mleka i przetworów mlecznych w placówkach oświatowych”.

W 2009 r. Rozporządzeniem Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi został wdrożony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej program „Owoce w szkole” zgodny z rozporządzeniem Rady (WE) nr …, którego zasady stosowania wspólnotowej pomocy ustanowiono w drodze rozporządzenia Komisji (WE) nr …. Dnia … 2010 r. decyzją nr … Dyrektora Agencji ... w … Wnioskodawczyni otrzymała zatwierdzenie do uczestnictwa w programie „Owoce w szkole” i do chwili obecnej realizuje program i ubiega się o dopłaty unijne i krajowe.

W celu uzyskania dopłaty krajowej i unijnej składała w Agencji … w …., a od 2017 r. w … „Wniosek o pomoc” wraz z załącznikami określonymi w Rozporządzeniu Wykonawczym (UE) nr … z 2016 r. w sprawie zasad stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr w odniesieniu do pomocy unijnej na dostarczanie owoców i warzyw, bananów oraz mleka do placówek oświatowych, wg zasad :

-art. 4 pkt 4 - Wnioski o pomoc składa się w terminie trzech miesięcy od daty dostarczenia ( data realizacji danego okresu rozliczeniowego ),

-art. 5 pkt 3 - pomoc jest wypłacana przez właściwy organ w ciągu trzech miesięcy od daty złożenia wniosku oraz Warunkami uczestnictwa w Programie określonych w rozporządzeniach Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi na dany rok szkolny.

Dostarczane produkty muszą zawierać na swoich opakowaniach jednostkowych informacje, o których mowa w art. 9 ust. 1 lit. a i e-h rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE nr … z … 2011 r. w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności, oraz art. 23 ust. 6 i art. 74 rozporządzenia (UE) nr … dotyczącego wymagań jakościowych i zdrowotnych dostarczanych owoców, warzyw oraz mleka i jego przetworów.

Wnioskodawczyni w ramach prowadzonej działalności gospodarczej od 2009 r. jest dostawcą mleka do placówek oświatowych i z tego tytułu ubiega się o dopłaty krajowe i unijne w ramach mechanizmu Wspólnej Polityki Rolnej w zakresie dopłat do spożycia mleka i przetworów mlecznych w placówkach oświatowych. Wnioskodawczyni jest również dostawcą warzyw i owoców w programie „Owoce i warzywa w szkole” od 2010/2011 r. Z tytuł uczestnictwa w programie „Owoce i warzywa w szkole” Wnioskodawczyni również ubiega się o dopłaty krajowe i unijne. Mechanizmy dopłaty do spożycia mleka i przetworów mlecznych w placówkach oświatowych oraz program „Owoce i warzywa w szkole” od 2009 r. do …2017 r. realizowane były przez państwową instytucję płatniczą jaką była Agencja Rynku Rolnego (ARR). Od roku szkolnego 2017/2018 program „Owoce i warzywa w szkole” oraz program dotyczący dopłat do spożycia mleka i przetworów mlecznych w placówkach oświatowych zostały zastąpione „Programem dla szkół”. „Program dla szkół” realizowany jest przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa (KOWR).

Produkty w postaci owoców, warzyw i produktów mlecznych w ramach programów „Owoce i warzywa w szkole” oraz w ramach programu dotyczącego dopłat do spożycia mleka i przetworów mlecznych w placówkach oświatowych dostarczane były przez Wnioskodawczynię do uczniów szkół podstawowych bezpłatnie. Po dostarczeniu tych produktów do szkół, w terminach wskazanych w aktach prawnych, Wnioskodawczyni składała wniosek do Agencji o wypłatę pomocy na dostarczanie dzieciom w placówkach oświatowych owoców i warzyw oraz produktów mlecznych. Kwota wnioskowanej pomocy liczona była jako iloczyn zryczałtowanego kosztu porcji ustalonego dla danego okresu rozliczeniowego oraz liczby dzieci. W zakresie dopłaty w programie „Owoce i warzywa w szkole” oraz dopłaty krajowej w ramach programu dotyczącego dopłat do spożycia mleka i przetworów mlecznych w placówkach oświatowych, po uzyskaniu pozytywnej decyzji z Agencji …kwota dopłat krajowych i zagranicznych (unijnych) wypłacana była Wnioskodawczyni na jej rachunek bankowy. W zakresie dopłaty unijnej w ramach programu dotyczącego dopłat do spożycia mleka i przetworów mlecznych w placówkach oświatowych, Wnioskodawczyni otrzymywała kwotę na rachunek bankowy na podstawie złożonego w ARR wniosku.

W zakresie dopłat z tytułu dostawy mleka i jego przetworów do placówek oświatowych Wnioskodawczyni w latach 2016-2017 (do roku szkolnego 2017/2018) otrzymywała dopłaty:

-ze środków Unii Europejskiej jako dopłatę do mleka i przetworów mlecznych dostarczonych do placówek oświatowych (tzw. DSML),

-ze środków budżetu państwa jako dopłatę krajową do spożycia mleka i przetworów mlecznych w szkołach podstawowych (tzw. KSML).

Agencja Rynku Rolnego nie podpisywała umów z placówkami oświatowymi. To Wnioskodawczyni jako dostawca zawierała umowy nieodpłatnego dostarczania owoców, warzyw i produktów mlecznych z placówkami szkolnymi na drukach umów określonych w wytycznych Prezesa Agencji…, dokonywała zakupów produktów od dostawców warzyw i owoców oraz produktów mlecznych w asortymencie ściśle określonym we wskazanych wyżej programach, odpowiadała za organizację magazynu i przechowywania zakupionych towarów, organizowała dostawy, zatrudniała pracowników. Środki finansowe otrzymywane przez Wnioskodawczynię od Agencji … w ramach wskazanych wyżej programów były środkami pochodzącymi z budżetu UE oraz środkami pochodzącymi z budżetu krajowego.

Ponadto, Wnioskodawczyni wyjaśnia, że posiada nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej w myśl art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W latach 2009-2021 w ramach prowadzonej działalności gospodarczej była opodatkowana podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. podatkiem liniowym. W 2022 r. dochody Wnioskodawczyni uzyskane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej opodatkowane są podatkiem dochodowym od osób fizycznych według skali podatkowej.

Stwierdzenie zawarte we wniosku że (...) otrzymałam zatwierdzenie do uczestnictwa w programie (...) odnosi się do faktu, iż aby wziąć udział w ww. programach Wnioskodawczyni musiała być tzw. „zatwierdzonym dostawcą” w programach „Owoce w szkole” oraz w programie dopłat do spożycia mleka i przetworów mlecznych w placówkach oświatowych, tzn. dysponować odpowiednimi środkami finansowymi, niezbędnym wyposażeniem zapewniającym prawidłowe prowadzenie działań związanych z zakupem, przygotowaniem dostaw oraz dostawą owoców, warzyw i produktów mlecznych. Wnioskodawczyni była „zatwierdzonym dostawcą” w mechanizmie … „Dopłaty do spożycia mleka i przetworów mlecznych w placówkach oświatowych”, oraz w programie „Owoce i warzywa w szkole”, co oznacza, iż w czasie obowiązywania tych programów Wnioskodawczyni posiadała odpowiedni wpis do rejestru podmiotów ubiegających się o dopłaty w tych programach.

Zgodnie z warunkami udziału ww. programów Wnioskodawczyni posiada również świadectwo rejestracji wydane przez agencję rynku Rolnego w …, które jest dokumentem potwierdzającym prawo uczestnictwa w mechanizmach Wspólnej Polityki Rolnej. Wpis ten dokonany był przez Agencje Rynku Rolnego na wniosek Wnioskodawczyni.

Od roku szkolnego 2017/2018 program „Owoce i warzywa w szkole” oraz program dotyczący dopłat do spożycia mleka i przetworów mlecznych w placówkach oświatowych zostały zastąpione „Programem dla szkół”. „Program dla szkół” realizowany jest przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa (KOWR). Wpis Wnioskodawczyni w zakresie „zatwierdzonego dostawcy”, mimo zmiany agencji wykonawczej oraz scalenia programów, na mocy obowiązujących przepisów pozostał i jest cały czas aktualny.

Wnioskodawczyni jako „zatwierdzony dostawca” dokonywała i dokonuje:

-dostawy mleka i przetworów mlecznych do placówek oświatowych do czerwca 2017 r. w ramach programu dopłat do spożycia mleka i przetworów mlecznych a od roku szkolnego 2017/2018 w ramach „Programu dla szkół” do placówek oświatowych,

-dostawy owoców i warzyw do placówek oświatowych do czerwca 2017 r. w ramach programu „Owoce i warzywa w szkole” a od roku szkolnego 2017/2018 w ramach „Programu dla szkół”.

Założeniem wskazanych wyżej programów jest i było kształtowanie wśród dzieci i młodzieży dobrych nawyków żywieniowych poprzez promowanie spożycia mleka i przetworów mlecznych oraz owoców i warzyw. Wnioskodawczyni samodzielnie zawierała i zawiera umowy dostaw z placówkami szkolnymi, zakupuje od dostawców mleko, przetwory mleczne, owoce i warzywa określone do czerwca 2017 r. w wytycznych Agencji … a od roku szkolnego 2017/2018 w wytycznych wydanych przez KOWR, odpowiada za organizację magazynu i przechowania zakupionych towarów, organizuje dostawy i logistykę, zatrudnia pracownika w celu zapewnienia poprawnej obsługi dostaw. Po dokonaniu dostaw, w terminach wskazanych w przepisach prawnych Wnioskodawczyni występowała i występuje do jednostki wykonawczej z wnioskiem o przyznanie dotacji za dokonane dostawy mleka i produktów mlecznych oraz owoców i warzyw do szkół (do czerwca 2017 r. - Agencja Rynku Rolnego a w okresie późniejszym KOWR).

Po uzyskaniu decyzji w tym zakresie pieniądze były wypacane Wnioskodawczyni na Jej rachunek bankowy. Wysokość stawek pomocy z tytułu nieodpłatnego udostępniania ww. produktów określana jest ryczałtowo w przepisach prawa odrębnie dla mleka i jego przetworów i odrębnie dla każdego rodzaju warzyw i owoców które Wnioskodawczyni dostarczała w ramach tych programów.

Jako uczestnik programów „Owoce i warzywa w szkole” i programu związanego z dopłatami do spożycia mleka i przetworów mlecznych dostarczanych do placówek oświatowych w latach 2009 do czerwiec 2017 r., Wnioskodawczyni otrzymywała dopłaty pochodzące ze środków unijnych oraz dopłaty pochodzące ze środków krajowych. W latach 2016-2017 Wnioskodawczyni otrzymywała dopłaty pochodzące ze środków unijnych oraz dopłaty pochodzące ze środków krajowych.

W zakresie programu „Owoce i warzywa w szkole” były to dopłaty krajowe i unijne wpłacane na podstawie decyzji wydanych przez Agencję Rynku Rolnego w związku z uczestnictwem w programie.

W zakresie dopłat z tytułu dostawy mleka i jego przetworów do placówek oświatowych Wnioskodawczyni (do roku szkolnego 2017/2018) otrzymywała dopłaty:

-ze środków Unii Europejskiej jako dopłatę do mleka i przetworów mlecznych dostarczonych do placówek oświatowych (tzw. DSML),

-ze środków budżetu państwa jako dopłatę krajową do spożycia mleka i przetworów mlecznych w szkołach podstawowych (tzw. KSML).

Dopłaty w zakresie programu „Owoce i warzywa w szkole”, oraz dopłaty pochodzące ze środków krajowych (KSML) w zakresie programu związanego z dopłatami do spożycia mleka i przetworów mlecznych dostarczanych do placówek oświatowych były wypłacane na podstawie decyzji wydanych przez …Agencji …. Dopłaty pochodzące ze środków unijnych (DSML) w zakresie programu związanego z dopłatami do spożycia mleka i przetworów mlecznych dostarczanych do placówek oświatowych wypłacane były na podstawie wniosku złożonego przez Wnioskodawczynię.

Zarówno program „Owoce i warzywa w szkole” jak i program w zakresie dopłat za dokonane dostawy mleka i produktów mlecznych do placówek oświatowych był nadzorowany i koordynowany przez Agencję Rynku Rolnego. Wnioskodawczyni w latach 2009 do czerwiec 2017 składała wnioski o płatność w programie „Owoce i warzywa w szkole” oraz w zakresie dotacji za dokonane dostawy mleka i produktów mlecznych do Agencji…. Od roku szkolnego 2017/2018 Wnioskodawczyni uczestniczy w programie „Program dla szkół”, który nadzorowany i koordynowany jest przez KOWR.

Dostawa w zakresie owoców, warzyw oraz mleka i jego przetworów oznacza, iż Wnioskodawczyni jako zatwierdzony dostawca dokonywała dostawy w zakresie owoców i warzyw oraz mleka i jego przetworów do placówek oświatowych. Dostawa polegała na przemieszczeniu określonych partii produktów w postaci owoców, warzyw, mleka i jego przetworów z magazynu Wnioskodawczyni do placówek oświatowych za pokwitowaniem w formie dowodu dostawy i z uwzględnieniem gospodarki magazynowej. Wnioskodawczyni odpowiadała za organizację magazynu i przechowania zakupionych towarów, organizowała logistykę, zatrudniała pracowników w celu zapewnienia poprawnej obsługi dostaw. Aby Wnioskodawczyni otrzymała dotację za dostarczane owoce i warzywa oraz mleko i jego przetwory produkty te musiały spełniać odpowiednie wymogi wskazane w szeregu przepisów zarówno krajowych jak i wewnątrzwspólnotowych na podstawie których programy były realizowane przez Agencję Rynku Rolnego.

Dyrektorzy placówek oświatowych (szkól podstawowych) potwierdzali spełnienie wymogów jakościowych i ilościowych, sporządzając dla Wnioskodawczyni na odpowiednich drukach oświadczenie o liczbie porcji owoców, warzyw oraz mleka i jego przetworów dostarczonych i udostępnianych dzieciom.

Placówki oświatowe to szkoły podstawowe. Aby otrzymać dopłatę Wnioskodawczyni musiała w swoim zakresie dokonać zakupów mleka oraz produktów mlecznych oraz owoców i warzyw. Produkty te musiały posiadać odpowiednie parametry wskazane w przepisach wykonawczych do programów. Wnioskodawczyni zawierała umowy ze szkołami na dostarczanie tych produktów do szkół. Cała logistyka związana z organizacją dostaw i transportu obciążała Wnioskodawczynię. Po dokonanych dostawach w terminach określonych w przepisach prawnych, Wnioskodawczyni składała wniosek do Agencji …, w którym określone były ilości dostarczanych produktów do szkół, a oświadczenia dyrektorów szkół o liczbie dostarczonych produktów stanowiły załącznik do wniosku. Wszystkie te warunki były spełnione. Po otrzymaniu pozytywnej decyzji Wnioskodawczyni otrzymywała dopłatę w na swój rachunek bankowy. Dopłaty przyznawane były na zasadzie ryczałtowej jako iloczyn liczby dostarczonych produktów a stawki ryczałtowej za ten produkt wskazany w przepisach prawa. Dopłata DSML otrzymywana była przez Wnioskodawczynię na podstawie złożonego wniosku. Warunki uczestnictwa w programie dopłat określone zostały w przepisach wspólnotowych, w przepisach krajowych oraz w aktach wykonawczych.

W czasie obowiązywania programów dotyczącego dopłat do spożycia mleka i przetworów mlecznych w szkołach podstawowych Prezes A… publikował Warunki udzielania dopłaty krajowej do spożycia mleka i przetworów mlecznych w szkołach podstawowych. Jako podstawę prawną wydania tych warunków wskazano:

-Ustawę z dnia 20 kwietnia 2004 r. o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 50 ze zm.),

-Ustawę z dnia 11 marca 2004 r. o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych (Dz. U. z 2012 r. poz. 633 ze zm.),

-Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie maksymalnych cen mleka i przetworów mlecznych dostarczanych do przedszkoli i szkół obowiązujące w danym roku szkolnym,

-Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie wysokości środków finansowych przeznaczonym na wypłatę dopłaty krajowej obowiązujące w danym roku szkolnym,

-Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 6 sierpnia 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu wypłacania dopłaty krajowej oraz szczegółowego zakresu kontroli wykorzystania tej dopłaty (Dz. U. z 2007 r. Nr 147, poz. 1039 ze zm.),

-Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 27 listopada 2009 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu wypłacania dopłaty krajowej oraz szczegółowego zakresu kontroli wykorzystania tej dopłaty (Dz. U. z 2009 r. Nr 201, poz. 1545),

-Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 18 kwietnia 2002 r. w sprawie organizacji roku szkolnego (Dz. U. z 2002 r. Nr 46, poz. 432 ze zm.),

-Ustawę z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.).

Warunki uczestnictwa w programie dopłat do mleka i przetworów mlecznych dostarczonych do placówek oświatowych znajdują się również w aktach prawnych:

-Sprostowanie do Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 657/2008 z dnia 10 lipca 2008 r. ustanawiającego zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 w odniesieniu do pomocy wspólnotowej na rzecz dostarczania mleka i niektórych przetworów mlecznych dla uczniów w instytucjach oświatowych,

-Rozporządzenie Wykonawcze Komisji (UE) NR 30/2013 z dnia 17 stycznia 2013 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 288/2009 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 w odniesieniu do pomocy wspólnotowej przeznaczonej na dostarczanie dzieciom w placówkach oświatowych owoców i warzyw świeżych i przetworzonych oraz produktów z bananów w ramach programu „Owoce w szkole” i wprowadzające odstępstwo od rozporządzenia (WE) nr 288/2009,

-Rozporządzenie Delegowane Komisji (UE) NR 500/2014 z dnia 11 marca 2014 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 poprzez zmianę rozporządzenia Komisji (WE) nr 288/2009 w odniesieniu do przyznawania pomocy na środki towarzyszące w ramach programu „Owoce i warzywa w szkole” - ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) NR 1047/2014 z dnia 29 lipca 2014 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w zakresie krajowych lub regionalnych strategii, które państwa członkowskie mają opracować do celów programu „Mleko w szkole”,

-RWK 756/2013 - Rozporządzenie Wykonawcze Komisji (UE) Nr 756/2013 z dnia 6 sierpnia 2013 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 657/2008 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 w odniesieniu do pomocy wspólnotowej na rzecz dostarczania mleka i niektórych przetworów mlecznych dla uczniów w instytucjach oświatowych,

-RK 966/2009 - Rozporządzenie Komisji (WE) Nr 966/2009 z dnia 15 października 2009 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 657/2008 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 w odniesieniu do pomocy wspólnotowej na rzecz dostarczania mleka i niektórych przetworów mlecznych dla uczniów w instytucjach oświatowych,

-RK 657/2008 - Rozporządzenie Komisji (WE) Nr 657/2008 z dnia 10 lipca 2008 r. w odniesieniu do pomocy wspólnotowej na rzecz dostarczania mleka i niektórych przetworów mlecznych dla uczniów w instytucjach oświatowych,

-RPiR 1308/2013 - ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007

W odniesieniu do programu „Owoce i warzywa w szkole” szczegółowe warunki uczestnictwa podmiotów w programie określane były do roku szkolnego 2016/2017 w Rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie szczegółowego zakresu zadań realizowanych przez Agencję Rynku Rolnego związanych z wdrożeniem na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej programu „Owoce i warzywa w szkole”, wydanych na podstawie art. 19b ust. 1 ustawy z dnia 19 grudnia 2003 r. o organizacji rynków owoców i warzyw oraz rynku chmielu. Warunki uczestnictwa w programie „Owoce i warzywa w szkole” z znajdują się również w aktach prawnych UE oraz aktach prawnych krajowych:

-ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2016/248 z dnia 17 grudnia 2015 r. ustanawiające zasady wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do pomocy unijnej na dostarczanie i dystrybucję owoców i warzyw, przetworzonych owoców i warzyw oraz produktów z bananów w ramach programu „Owoce i warzywa w szkole” oraz ustalające orientacyjny przydział tej pomocy,

-Rozporządzenie Rady (UE) NR 1370/2013 z dnia 16 grudnia 2013 r. określające środki dotyczące ustalania niektórych dopłat i refundacji związanych ze wspólną organizacją rynków produktów rolnych,

-Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) NR 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007,

-Rozporządzenie Komisji (WE) NR 288/2009 z dnia 7 kwietnia 2009 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 w odniesieniu do pomocy wspólnotowej przeznaczonej na dostarczanie dzieciom w placówkach oświatowych owoców i warzyw świeżych i przetworzonych oraz produktów z bananów w ramach programu „Owoce w szkole”,

-Rozporządzenie Komisji (UE) NR 34/2011 z dnia 18 stycznia 2011 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 288/2009 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 w odniesieniu do pomocy wspólnotowej przeznaczonej na dostarczanie dzieciom w placówkach oświatowych owoców i warzyw świeżych i przetworzonych oraz produktów z bananów w ramach programu „Owoce w szkole”,

-Rozporządzenie Wykonawcze Komisji (UE) NR 1208/2011 z dnia 22 listopada 2011 r. w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia (WE) nr 288/2009 ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 w odniesieniu do pomocy wspólnotowej przeznaczonej na dostarczanie dzieciom w placówkach oświatowych owoców i warzyw świeżych i przetworzonych oraz produktów z bananów w ramach programu „Owoce w szkole”,

-Rozporządzenie Wykonawcze Komisji (UE) NR 221/2014 z dnia 7 marca 2014 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 288/2009 w odniesieniu do ustalania orientacyjnego przydziału pomocy w ramach programu „Owoce i warzywa w szkole”,

-ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2016/247 z dnia 17 grudnia 2015 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do pomocy unijnej na dostarczanie i dystrybucję owoców i warzyw, przetworzonych owoców i warzyw oraz produktów z bananów w ramach programu „Owoce i warzywa w szkole”,

-Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych (tekst jednolity) (Dz. U. z 2012. poz. 633),

-Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2014 r. w sprawie sposobu realizacji środków towarzyszących, które służą zapewnieniu skutecznego wykonania programu „Owoce i warzywa w szkole” (Dz. U. z 2014 r. poz. 1151),

-Ustawa z dnia 19 grudnia 2003 r. o organizacji rynków owoców i warzyw oraz rynku chmielu (Dz. U. z 2016 r. poz. 58).

Rok szkolny 2015/2016

-Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 18 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu zadań realizowanych przez Agencję Rynku Rolnego związanych z wdrożeniem na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej programu „Owoce i warzywa w szkole” (Dz. U. z 2015 r. poz. 886).

Rok szkolny 2016/2017

-Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 7 września 2016 r. w sprawie szczegółowego zakresu zadań realizowanych przez Agencję Rynku Rolnego związanych z wdrożeniem na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej programu „Owoce i warzywa w szkole” (Dz. U. z 2016 r. poz. 1457).

Wnioskodawczyni uzyskała zatwierdzenie do uczestnictwa w programie do dopłat, które dotyczą:

-spożycia mleka i przetworów mlecznych - owoców w szkole,

-owoców i warzyw, bananów oraz mleka,

-owoców i warzyw oraz mleka i jego przetworów do placówek oświatowych.

Dopłaty uzyskiwane w programach dotyczą zarówno dopłat krajowych jak i dopłat unijnych.

Aby uzyskać dopłatę krajową i unijną w zakresie dostawy owoców i warzyw oraz mleka i jego przetworów do placówek oświatowych, Wnioskodawczyni w pierwszej kolejności musiała posiadać zatwierdzenie do uczestnictwa w programach. Wnioskodawczyni musiała podpisać umowy ze szkołami na dostarczenie produktów w ramach tych programów według ustalonego wzoru. We własnym zakresie musiała zorganizować dostawę produktów do szkół z którymi Ma podpisaną umowę. Wszystkie produkty musiały spełniać określone normy. Koszty zakupu produktów, pakowania dystrybucji obciążały Wnioskodawczynię. Po dokonanej dostawie Wnioskodawczyni składała do agencji wykonawczej wniosek o płatność według ustalonego wzoru. Agencja wykonawcza wydawała decyzję o płatności w ramach programów w których Wnioskodawczyni uczestniczy. Na podstawie wydanej decyzji przez ARR otrzymywała płatność za dostarczone produkty ze środków krajowych i unijnych. W zakresie płatności zagranicznej w programie dopłat do spożycia mleka i przetworów mlecznych w placówkach oświatowych Wnioskodawczyni była zobowiązana do złożenia wniosku o płatność, jeśli wniosek był prawidłowy Wnioskodawczyni otrzymywała płatność na konto. Wnioskodawczyni spełniała wszystkie warunki udziału w tych programach. Wnioskodawczyni była zatwierdzonym dostawcą do programów, posiadała podpisane umowy ze szkołami na dostarczenie produktów w ramach tych programów według ustalonego wzoru. Wnioskodawczyni we własnym zakresie organizowała dostawę produktów do szkół z którymi ma podpisane umowy. Dostarczane produkty spełniały wskazane w przepisach normy jakościowe. Po dokonanej dostawie składała do agencji wykonawczej wniosek o płatność według ustalonego wzoru. Agencja wykonawcza wydawała decyzję o płatności w ramach programów w których uczestniczy.

Na podstawie decyzji Wnioskodawczyni otrzymywała płatność za dostarczone produkty ze środków krajowych i unijnych. W zakresie płatności zagranicznej w programie dopłat do spożycia mleka i przetworów mlecznych w placówkach oświatowych. Wnioskodawczyni składała wniosek o płatność, jeśli wniosek był prawidłowy otrzymywała płatność na konto.

Przychody w zakresie dostaw owoców i warzyw oraz mleka i jego przetworów do placówek oświatowych zostały otrzymane jako dopłata.

W zakresie dopłat z tytułu dostawy mleka i jego przetworów do placówek oświatowych Wnioskodawczyni do roku szkolnego 2017/2018 otrzymywała dopłaty:

-ze środków Unii Europejskiej jako dopłatę do mleka i przetworów mlecznych dostarczonych do placówek oświatowych (tzw. DSML),

-ze środków budżetu państwa jako dopłatę krajową do spożycia mleka i przetworów mlecznych w szkołach podstawowych (tzw. KSML).

Dopłata KSML przyznawana była na mocy decyzji Dyrektora Oddziału Terenowego Agencji … podstawą wydania decyzji był art. 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o agencji … i organizacji niektórych rynków rolnych w związku z art. 46 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 i organizacji rynku rolnego.

Dopłata DSML wypłacana była na podstawie noty księgowej uznającą przez …Agencji … wniosek Wnioskodawczyni o zapłatę kwoty należnej z tytułu dopłaty do mleka i przetworów mlecznych dostarczonych do placówek oświatowych. Podstawa wypłaty dopłaty DSML na podstawie wniosku, bez konieczności wydawania decyzji wskazano w art. 12 ust. 2 Rozporządzenie Komisji (We) Nr 657/2008 z dnia 10 lipca 2008 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 w odniesieniu do pomocy wspólnotowej na rzecz dostarczania mleka i niektórych przetworów mlecznych dla uczniów w instytucjach oświatowych.

W zakresie dopłat z tytułu uczestnictwa w programie „Owoce i warzywa w szkole” pomoc była przyznana Wnioskodawczyni na mocy decyzji …Agencji … podstawa wydania decyzji był art. 19a ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia …. 2003 r. o organizacji rynku owoców i warzyw oraz rynku chmielu, na podstawie wniosku złożonego przez Wnioskodawczynię.

Przychody w zakresie dostaw owoców i warzyw oraz mleka i jego przetworów do placówek oświatowych otrzymane przez Wnioskodawczynię, nie były przychodami na pokrycie konkretnych kosztów albo jako zwrot konkretnych wydatków. Otrzymane w ramach pomocy środki, były wypłacane ryczałtowo, według stawek określonych dla jednostkowego produktu, wskazanego w aktach prawnych wykonawczych.

Otrzymana pomoc nie była związana z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych od których zgodnie z art. 22a-22o dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Uzyskiwane przez Wnioskodawczynię przychody z działalności gospodarczej w zakresie dostaw owoców i warzyw oraz mleka i jego przetworów do placówek oświatowych otrzymywane były od Agencji Wykonawczej, tj. Agencji …. Decyzje w tym zakresie wydaje Dyrektor Oddziału Terenowego Agencji …. Agencja wykonawcza otrzymała środki na ten cel z budżetu państwa w części współfinansowania krajowego i z budżetu środków europejskich w części dopłat ze środków Unii Europejskiej.

Wysokość dopłaty krajowej oraz wysokość dopłaty ze środków Unii Europejskiej określana była w decyzjach wydawanych do roku szkolnego 2017/2018 przez Dyrektora Oddziału Terenowego Agencji ….

Wnioskodawczynię łączyły umowy z placówkami oświatowymi. Z każdą placówką oświatową zawierała Ona umowę nieodpłatnego dostarczania owoców i warzyw lub mleka i przetworów mlecznych do szkoły podstawowej w ramach programu „Owoce i warzywa w szkole” oraz w programie dotyczącym dopłaty do spożycia mleka i przetworów mlecznych w placówkach oświatowych. W umowach Wnioskodawczyni posiada zatwierdzenie do uczestnictwa w ww. programach. W umowach wskazany jest okres dostawy produktów, liczba dzieci które będą korzystać z dostawa produktów na podstawie programu. Umowa zawierała zobowiązanie Wnioskodawczyni do dostarczenia do placówki oświatowej produktów w ilościach i w jakości zapewniającym możliwość udostępnienia ich dzieciom biorącym udział w programie przez placówkę oświatową. Szkoła z kolei oświadczała, że w programie biorą udział dzieci których rodzice lub opiekunowie prawni wyrazili zgodę na udział dziecka w programie, Szkoła zobowiązała się również do odebrania od Zatwierdzonego Dostawcy dostarczonych produktów, zobowiązała się również do prowadzenia bieżącej ewidencji dostarczonych i udostępnianych w ramach programu owoców i warzyw lub mleka i przetworów mlecznych oraz do potwierdzania dostaw owoców i warzyw lub mleka i przetworów mlecznych spełniających wymagania jakościowe, realizowanych przez Zatwierdzonego Dostawcę. Szkoła zobowiązała się do zapewnienia prawidłowego wykorzystania dostarczonych przez Zatwierdzonego Dostawcę porcji owoców i warzyw lub mleka i przetworów mlecznych, zobowiązała się również zobowiązuje się informować Zatwierdzonego Dostawcę oraz właściwego miejscowo Dyrektora Oddziału Terenowego ARR o wszelkich zmianach mających wpływ na realizacje programu.

Zatwierdzony Dostawca, w umowach oświadczał, iż ponosi pełną odpowiedzialność za jakość owoców i warzyw lub mleka i przetworów mlecznych dostarczonych do Szkoły, zobowiązuje się realizować dostawy owoców i warzyw lub mleka i przetworów mlecznych w sposób i w asortymencie zapewniających szkole udostępnienie ich dzieciom z grupy docelowej w każdym tygodniu w ilości wskazanej w przepisach prawa na podstawie których realizowany był program. Dostawca zobowiązany był dostarczać porcje owoców i warzyw lub mleka i przetworów mlecznych, które spełniają wymagania jakościowe i zdrowotne określone w przepisach Unii Europejskiej i przepisach krajowych, zobowiązuję się również aby dostarczone owoce i warzywa były świeże i gotowe do bezpośredniego spożycia, tj. wystarczająco rozwinięte, odpowiednio dojrzałe, umyte. Mleka i przetworów mlecznych w opakowaniach jednostkowych, muszą być odpowiednio oznakowane na tych opakowaniach.

Pytania (po uzupełnieniu wniosku)

1.Czy dopłata otrzymana w ramach programu „Owoce i warzywa w szkole” uzyskana w latach 2016-2017 z Agencji podlega wyłączeniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 14 ust. 3 pkt 13?

2.Czy dopłata unijna DSML otrzymana w latach 2016-2017 w ramach dopłat do mleka i przetworów mlecznych dostarczonych do placówek oświatowych może zostać uznana jako przychód wolny od podatku dochodowego na mocy art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

3.Czy dopłata krajowa KSML otrzymana w latach 2016-2017 w ramach dopłat krajowych do spożycia mleka i przetworów mlecznych w szkołach podstawowych może zostać uznana jako przychód wolny od podatku dochodowego na mocy art. 14 ust. 3 pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Pani stanowisko w sprawie (po uzupełnieniu wniosku)

Ad 1

Zdaniem Wnioskodawczyni, otrzymane przez Nią w latach 2016-2017 dopłaty z Agencji … w ramach programu „Owoce i warzywa w szkole” korzystają z wyłączenia z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 14 ust. 3 pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolniczej działalności gospodarczej), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Stosownie natomiast do przepisu art. 14 ust. 2 pkt 2 powołanej ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2015 r., przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 13, i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

W myśl natomiast art. 14 ust. 3 pkt 13 ww. ustawy, obwiązującego od dnia 1 stycznia 2015 r., do przychodów, o których mowa w ust. 1 i 2, nie zalicza się kwot otrzymanych od agencji wykonawczych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa.

Zatem z ww. przepisów wynika, że kwoty otrzymane od agencji wykonawczych po dniu 1 stycznia 2015 r. przez osobę fizyczną prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą, nie stanowią przychodu z tej działalności.

Stosownie do treści art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych (Dz. U. z 2016 r. poz. 401 ze zm.), Agencja jest państwową osobą prawną.

W myśl art. 8 ust. 1 a pkt 1 ww. ustawy, przychodami agencji są m.in. środki budżetowe określone corocznie w ustawie budżetowej w formie dotacji podmiotowych i dotacji celowych.

Jednocześnie w myśl art. 12 ust. 1 omawianej ustawy, agencja realizuje płatności ze środków pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej lub Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji oraz prowadzi wyodrębnioną ewidencję księgową wydatków z tych funduszy.

W myśl art. 18 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885 ze zm.), agencja wykonawcza jest państwową osobą prawną tworzoną na podstawie odrębnej ustawy w celu realizacji zadań państwa.

Zgodnie z art. 124 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, wydatkami budżetu państwa są m.in. wydatki na dotacje i subwencje.

Dotacjami, w myśl art. 126ww. ustawy, są podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Stosownie do art. 127 ust. 1 lit. d ustawy o finansach publicznych, dotacjami celowymi są środki przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie zadań agencji wykonawczych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. b.

Przy czym zauważyć należy, że zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych, ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1,2, 4 i 5a-5c.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśl art. 5 ust. 3 ustawy o finansach publicznych do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b, tj.:

a)programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna,

b)programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE.L 310 z dnia 9 listopada 2006 r„ str. 1).

Zgodnie z art. 117 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej oraz środków, o których mowa w art. 4 ust. 2 rozporządzenia nr 1306/2013.

W budżecie środków europejskich - w myśl art. 117 ust. 2 ww. ustawy - ujmuje się:

1)dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich;

2)wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Przy czym w myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy, wydatki budżetu państwa dzielą się m.in. na wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich.

W myśl art. 186 ww. ustawy wydatki na realizację programów i projektów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, mogą być przeznaczone na:

1)realizację projektów przez jednostki budżetowe;

2)płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich;

3)dotacje celowe dla beneficjentów;

4)realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe;

5)realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Zgodnie z art. 187 ww. ustawy, za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej „płatnościami”, odpowiada Minister Finansów.

Przepis art. 200 ust. 1 ww. ustawy stanowi natomiast, że obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów.

Na podstawie art. 202 ust. 1 ww. ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych.

Zauważyć należy, że zgodnie z art. 204 tej ustawy, środki, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, są przeznaczone wyłącznie na cele określone w umowie międzynarodowej, przepisach odrębnych lub deklaracji dawcy.

Podkreślić należy, że w świetle ww. przepisów ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich. Jednak zgodnie z cytowanym uprzednio przepisem art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych wydatki z budżetu środków europejskich, są wydatkami budżetu państwa, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

W myśl art. 19a ustawy z dnia 19 grudnia 2003 r. o organizacji rynków owoców i warzyw oraz rynku chmielu (Dz. U. z 2016 r. poz. 58) w zakresie określonym przepisami Unii Europejskiej Agencja realizuje zadania i obowiązki państwa członkowskiego lub właściwej władzy państwa członkowskiego związane z wdrożeniem na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej programu „Owoce i warzywa w szkole” ustanowionego zgodnie z art. 23 ust. 1 rozporządzenia nr 1308/2013.

Zgodnie z art. 230 ust. 1 i 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 (Dz. Urz. UE.L 2013 Nr 347 str. 671), rozporządzenie (WE) nr 1234/2007 traci moc (...) Odesłania do rozporządzenia (WE) nr 1234/2007 odczytuje się jako odesłania do niniejszego rozporządzenia oraz do rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 zgodnie z tabelą korelacji w załączniku XIV do niniejszego rozporządzenia. Zgodnie z tabelą korelacji art. 103ga, o którym mowa w art. 19a ww. ustawy o organizacji rynków owoców i warzyw (...) znajduje swój odpowiednik w art. 23 ww. rozporządzenia nr 1308/2013.

Zgodnie z art. 23 ust. 1 ww. rozporządzenia, przyznaje się pomoc unijną na dostarczanie dzieciom w placówkach oświatowych, o których mowa w art. 22, produktów pochodzących z sektorów owoców i warzyw, przetworzonych owoców i warzyw oraz bananów oraz pokrycie niektórych związanych z nim kosztów logistyki i dystrybucji, sprzętu, promocji, monitorowania, ewaluacji i środków towarzyszących.

Natomiast z ust. 5 art. 23 ww. rozporządzenia wynika, że pomoc unijna, o której mowa w ust. 1, jest przydzielana poszczególnym państwom członkowskim na podstawie obiektywnych kryteriów opartych na udziale procentowym dzieci w wieku od sześciu do dziesięciu lat. Państwa członkowskie uczestniczące w programie corocznie składają wnioski o pomoc unijną na podstawie swoich strategii, o których mowa w ust. 2. Środki dotyczące ustalania minimalnych kwot pomocy unijnej dla każdego uczestniczącego w programie państwa członkowskiego oraz wstępnych i ostatecznych przydziałów pomocy uczestniczącym państwom członkowskim są przyjmowane przez Radę zgodnie z art. 43 ust. 3 TFUE.

W myśl § 2 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 18 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu zadań realizowanych przez Agencję Rynku Rolnego związanych z wdrożeniem na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej programu „Owoce i warzywa w szkole” (Dz. U. z 2015 r. poz. 886) program obejmuje udostępnianie dzieciom uczęszczającym w roku szkolnym 2015/2016 do klas I-III szkół podstawowych i ogólnokształcących szkól muzycznych I stopnia, zwanych dalej „szkołami podstawowymi”, oraz dzieciom odbywającym w roku szkolnym 2015/2016 w oddziale przedszkolnym zorganizowanym w szkole podstawowej roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne w rozumieniu art. 14 ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.) jabłek, gruszek, truskawek, borówek amerykańskich, marchwi, rzodkiewek, papryki słodkiej, pomidorów, kalarepy, soków owocowych, warzywnych lub owocowo-warzywnych, zwanych dalej „owocami i warzywami”:

1)w województwach …, w okresie od dnia:

a)… 2015 r. do dnia … 2016 r.,

b)… 2016 r. do dnia … 2016 r.,

2)w województwach …, w okresie od dnia:

a)        … 2015 r. do dnia … 2016 r.,

b)… 2016 r. do dnia … 2016 r.,

3)w województwach …, w okresie od dnia:

a)… 2015 r. do dnia … 2016 r.,

b)… 2016 r. do dnia … 2016 r.,

4)w województwach …, w okresie od dnia:

a)          … 2015 r. do dnia … 2016 r.,

b)… 2016 r. do dnia … 2016 r.

Stosownie do treści § 8 ust. 1 ww. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu zadań realizowanych przez Agencję Rynku Rolnego związanych z wdrożeniem na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej programu „Owoce i warzywa w szkole”, dostawcy, którzy uzyskali zatwierdzenie, zawierają ze szkołami podstawowymi umieszczonymi na liście szkół podstawowych, o których mowa w § 6 ust. 1, umowę nieodpłatnego dostarczania owoców i warzyw do szkół podstawowych w celu udostępnienia ich dzieciom w jednym z okresów, o których mowa w § 2. Wniosek o pomoc składa się po upływie pięciu tygodni udostępniania owoców i warzyw lub po zakończeniu dziesięciotygodniowego okresu udostępniania owoców i warzyw w danym semestrze (§ 11 ust. 1 ww. rozporządzenia).

Przy czym w myśl § 12 ust. 1 ww. rozporządzenia, pomoc przyznaje się i wypłaca w wysokości stanowiącej iloczyn zryczałtowanej stawki pomocy na jedną porcję owoców i warzyw wynoszącej 1,32 zł oraz liczby porcji owoców i warzyw udostępnionych dzieciom, o których mowa w § 2, dostarczonych na podstawie umowy, o której mowa w § 8 ust. 1, albo zgodnie z oświadczeniem, o którym mowa w § 5 ust. 2.

Natomiast w myśl § 2 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 13 września 2016 r. w sprawie szczegółowego zakresu zadań realizowanych przez Agencję Rynku Rolnego związanych z wdrożeniem na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej programu „Owoce i warzywa w szkole” (Dz. U. z 2016 r. poz. 1457), obowiązującego od dnia 17 września 2016 r., Agencja realizuje zadania związane z wdrożeniem programu w zakresie udostępniania dzieciom uczęszczającym w roku szkolnym 2016/2017 do klas I-III szkół podstawowych i ogólnokształcących szkół muzycznych I stopnia, zwanych dalej „szkołami podstawowymi”, oraz dzieciom odbywającym w roku szkolnym 2016/2017 w oddziale przedszkolnym zorganizowanym w szkole podstawowej roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne w rozumieniu art. 14 ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2015 r. poz. 2156 oraz z 2016 r. poz. 35, 64,195, 668 i 1010) jabłek, gruszek, truskawek, borówek amerykańskich, marchwi, rzodkiewek, papryki słodkiej, pomidorów, kalarepy, soków owocowych, warzywnych lub owocowo-warzywnych, zwanych dalej „owocami i warzywami”:

1)w województwach …, w okresie od dnia:

a)… 2016 r. do dnia … 2017 r.,

b)… 2017 r. do dnia … 2017 r.;

2)w województwach…, w okresie od dnia:

a)… 2016 r. do dnia … 2017 r.,

b)… 2017 r. do dnia … 2017 r.;

3)w województwach …, w okresie od dnia:

a)… 2016 r. do dnia … 2017 r.,

b)… 2017 r. do dnia … 2017 r.;

4)w województwach …., w okresie od dnia:

a)… 2016 r. do dnia … 2017 r.,

b)… 2017 r. do dnia … 2017 r.

Stosownie do treści § 8 ust. 1 rozporządzenia z dnia 13 września 2016 r. w sprawie szczegółowego zakresu zadań realizowanych przez Agencję Rynku Rolnego związanych z wdrożeniem na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej programu „Owoce i warzywa w szkole”, dostawcy, którzy uzyskali zatwierdzenie, zawierają ze szkołami podstawowymi umieszczonymi na liście szkół podstawowych, o których mowa w § 6, umowę nieodpłatnego dostarczania owoców i warzyw do szkół podstawowych w celu udostępnienia ich dzieciom w jednym z okresów, o których mowa w § 2. Wniosek o pomoc składa się po upływie pięciu tygodni udostępniania owoców i warzyw lub po zakończeniu dziesięciotygodniowego okresu udostępniania owoców i warzyw w danym semestrze (§ 11 ust. 1 ww. rozporządzenia). Przy czym w myśl § 12 ust. 1 ww. rozporządzenia, pomoc przyznaje się i wypłaca w wysokości stanowiącej iloczyn zryczałtowanej stawki pomocy na jedną porcję owoców i warzyw wynoszącej 1,32 zł oraz liczby porcji owoców i warzyw udostępnionych dzieciom, o których mowa w § 2, dostarczonych na podstawie umowy, o której mowa w § 8 ust. 1, albo zgodnie z oświadczeniem, o którym mowa w § 5 ust. 2.

Dotacja otrzymywana przez Wnioskodawczynię nie jest dopłatą do ceny wydawanych porcji. Pomoc ze środków Unii Europejskiej nie jest dotacją celową związaną z dofinansowaniem konkretnego wydatku ponoszonego przez Wnioskodawczynię oraz nie można w sposób bezpośredni powiązać do dopłat unijnych z konkretnymi wydatkami (kosztami).

Biorąc pod uwagę powyższe, Wnioskodawczyni uważa, iż dopłaty z Agencji … realizowane z przychodów Agencji pochodzących z dotacji budżetu państwa jako „dopłaty krajowe” oraz dopłaty ze środków wspólnotowych otrzymane przez Wnioskodawczynię w roku 2016-2017 w ramach programu „owoce i warzywa w szkole” korzystają z wyłączenia z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 14 ust. 3 pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stanowisko takie znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacji indywidualnej z 2 września 2016 r. wydanej przez Izbę Skarbową w Katowicach znak IBPB-1-1/4511-365  /16-2/ESZ oraz z 27 września 2016 r. wydanej przez Izbę Skarbową w Bydgoszczy znak ITPB1/4511-649/16-1/JŁ.

Ad 2 i Ad 3

Wnioskodawczyni uważa, iż dopłata unijna DSML otrzymana w latach 2016-2017 w ramach dopłat do mleka i przetworów mlecznych dostarczonych do placówek oświatowych jest przychodem wolnym od podatku dochodowego na mocy art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zaś dopłata krajowa KSML otrzymana w latach 2016-2017 w ramach dopłat do spożycia mleka i przetworów mlecznych w szkołach podstawowych może zostać uznana jako przychód wolny od podatku dochodowego na mocy art. 14 ust. 3 pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolniczej działalności gospodarczej), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Stosownie natomiast do przepisu art. 14 ust. 2 pkt 2 powołanej ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2015 r., przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 13, i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

W myśl natomiast art. 14 ust. 3 pkt 13 ww. ustawy, obwiązującego od dnia 1 stycznia 2015 r., do przychodów, o których mowa w ust. 1 i 2, nie zalicza się kwot otrzymanych od agencji wykonawczych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa.

Zatem z ww. przepisów wynika, że kwoty otrzymane od agencji wykonawczych po dniu 1 stycznia 2015 r. przez osobę fizyczną prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą, nie stanowią przychodu z tej działalności.

Stosownie natomiast do treści art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a)pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b)podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych (Dz. U. z 2016 r. poz. 401 ze zm.), Agencja jest państwową osobą prawną.

W myśl art. 8 ust. 1a pkt 1 ww. ustawy, przychodami agencji są m.in. środki budżetowe określone corocznie w ustawie budżetowej w formie dotacji podmiotowych i dotacji celowych.

Jednocześnie w myśl art. 12 ust. 1 omawianej ustawy, agencja realizuje płatności ze środków pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej lub Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji oraz prowadzi wyodrębnioną ewidencję księgową wydatków z tych funduszy.

W myśl art. 18 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885 ze zm.), agencja wykonawcza jest państwową osobą prawną tworzoną na podstawie odrębnej ustawy w celu realizacji zadań państwa.

Zgodnie z art. 124 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, wydatkami budżetu państwa są m.in. wydatki na dotacje i subwencje.

Dotacjami, w myśl art. 126 ww. ustawy, są podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Stosownie do art. 127 ust. 1 lit. d ustawy o finansach publicznych, dotacjami celowymi są środki przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie zadań agencji wykonawczych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. b.

Przy czym zauważyć należy, że zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych, ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2,4 i 5a-5c.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśl art. 5 ust. 3 ustawy o finansach publicznych do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b, tj.:

a)programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna, o których mowa w rozdziale III rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1080/2006 z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1783/1999 (Dz. Urz. UE.L 210 z dnia 31 lipca 2006 r., str. 1),

b)  programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE.L 310 z dnia 9 listopada 2006 r., str. 1).

Zgodnie z art. 117 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej oraz środków, o których mowa w art. 4 ust. 2 rozporządzenia nr 1306/2013.

W budżecie środków europejskich - w myśl art. 117 ust. 2 ww. ustawy - ujmuje się:

1)dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich;

2)wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Przy czym w myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy, wydatki budżetu państwa dzielą się m.in. na wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich.

W myśl art. 186 ww. ustawy wydatki na realizację programów i projektów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, mogą być przeznaczone na:

1)realizację projektów przez jednostki budżetowe:

2)płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich;

3)dotacje celowe dla beneficjentów;

4)realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe;

5)realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Zgodnie z art. 187 ww. ustawy, za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej „płatnościami”, odpowiada Minister Finansów.

Przepis art. 200 ust. 1 ww. ustawy stanowi natomiast, że obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów.

Na podstawie art. 202 ust. 1 ww. ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych.

Zauważyć należy, że zgodnie z art. 204 tej ustawy, środki, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, są przeznaczone wyłącznie na cele określone w umowie międzynarodowej, przepisach odrębnych lub deklaracji dawcy.

Podkreślić należy, że w świetle ww. przepisów ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowych z udziałem środków europejskich. Jednak zgodnie z cytowanym uprzednio przepisem art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych wydatki z budżetu środków europejskich, są wydatkami budżetu państwa, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

W myśl art. 42 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 155 ze zm.), Agencja wykonuje zadania i czynności państwa członkowskiego, właściwego organu państwa członkowskiego lub agencji interwencyjnej w zakresie określonym w rozporządzeniach, o których mowa w pkt 3, 6, 8 oraz 11-13 załącznika, w przepisach Unii Europejskiej wydanych w trybie tych rozporządzeń oraz w innych przepisach Unii Europejskiej dotyczących Wspólnej Polityki Rolnej w zakresie rynku mleka, chyba że ustawa lub przepisy odrębne stanowią inaczej.

Zgodnie z treścią art. 46 ust. 1 ustawy o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych pomoc krajowa, o której mowa w art. 26 ust. 5 rozporządzenia, o którym mowa w pkt 11 załącznika, jest finansowana:

1)ze środków finansowych pochodzących z Funduszu Promocji Mleka przewidzianych w planie finansowym tego Funduszu - w przedszkolach i szkołach, z wyłączeniem szkół podstawowych i wyższych;

2)z przychodów Agencji pochodzących z dotacji budżetowej - w szkołach podstawowych.

Stosownie do treści art. 46 ust. 2 ww. ustawy pomoc krajowa, o której mowa w art. 26 ust. 5 rozporządzenia, o którym mowa w pkt 11 załącznika, finansowana ze źródła określonego w ust. 1 pkt 2, zwana dalej „dopłatą krajową”, jest wypłacana przez Agencję i nie może być wyższa niż 100% maksymalnej ceny mleka o zawartości co najmniej 1% tłuszczu, poddanego obróbce cieplnej, w opakowaniach o pojemności mniejszej niż 0,23 L, ale nie mniejszej niż 0,20 L, ustalonej w przepisach wydanych na podstawie art. 45b ust. 3.

Dopłaty realizowane są za pośrednictwem Agencji …:

1)        ze środków Unii Europejskiej (tzw. DSML),

2)ze środków budżetu państwa jako dopłata krajowa do spożycia mleka i przetworów mlecznych (tzw. KSML),

Biorąc pod uwagę powyższe, Wnioskodawczyni uważa, iż otrzymane w 2016-2017 r. dopłaty realizowane za pośrednictwem Agencji ... (agencji wykonawczej) ze środków budżetu państwa jako dopłata krajowa do spożycia mleka i przetworów mlecznych w szkołach podstawowych (tzw. KSML) nie będą w ogóle stanowić przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej na podstawie art. 14 ust. 3 pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, natomiast otrzymane przez Wnioskodawcę środki pochodzące z pomocy Unii Europejskiej (tzw. DSML) - przyznane przez agencje wykonawczą - podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie cytowanego uprzednio art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stanowisko takie znajduje potwierdzenie m.in. interpretacji indywidualnej z 7 lipca 2016 r. wydanej przez Izbę Skarbową w Bydgoszczy znak ITPB1/4511-413/16/DP.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe. Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Podkreślenia wymaga, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku, nie prowadzi postępowania dowodowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa, jest sam przepis prawa. Jeżeli zatem, przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie różnił się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pani chroniła w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego. Należy też zauważyć, że to na podatniku spoczywa obowiązek udowodnienia w toku ewentualnego postępowania podatkowego okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako: „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.