Zwolnienie z opodatkowania należności zagranicznej otrzymanej w związku z pełnieniem służby poza granicami państwa w składzie jednostki wojskowej. - Interpretacja - 0115-KDIT2.4011.213.2020.2.MU

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 22.05.2020, sygn. 0115-KDIT2.4011.213.2020.2.MU, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Zwolnienie z opodatkowania należności zagranicznej otrzymanej w związku z pełnieniem służby poza granicami państwa w składzie jednostki wojskowej.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 lutego 2020 r. (data wpływu), uzupełnionym w dniu 19 maja 2020 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania należności zagranicznej otrzymanej w związku z pełnieniem służby poza granicami państwa w składzie jednostki wojskowej jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lutego 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 19 maja 2020 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania należności zagranicznej otrzymanej w związku z pełnieniem służby poza granicami państwa w składzie jednostki wojskowej.

We wniosku tym oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest żołnierzem zawodowym i posiada miejsce zamieszkania do celów podatkowych na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Rozkazem personalnym Dyrektora Departamentu Kadr Ministerstwa Obrony Narodowej został wyznaczony do pełnienia służby poza granicami państwa w Sojuszniczym Dowództwie Komponentu Morskiego NATO (H. - xxx), mającym siedzibę w X. w xxx, na okres od 1 sierpnia 2016 r. do 31 lipca 2019 r. Zgodnie z art. 102 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 2018 r. poz. 173, z późn. zm.) jako żołnierzowi zawodowemu wyznaczonemu do pełnienia służby wojskowej poza granicami państwa, Wnioskodawcy przysługiwało uposażenie zasadnicze ustalone z uwzględnieniem grupy uposażenia określonej dla stanowiska służbowego, na jakie został wyznaczony do pełnienia służby poza granicami państwa. Ponadto, z tytułu służby poza granicami kraju, Wnioskodawca otrzymywał należność zagraniczną na pokrycie zwiększonych kosztów związanych z pełnieniem obowiązków i funkcji poza granicami państwa - na podstawie art. 102 ust. 3 ww. ustawy w zw. z § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 10 marca 2015 r. w sprawie należności pieniężnych żołnierzy zawodowych pełniących służbę poza granicami państwa (tj. Dz. U. z 2015 r. poz. 1578). W okresie tym Wnioskodawca nie był członkiem służby zagranicznej i nie przebywał w podróży służbowej zagranicznej. Płatnikiem w tym okresie był Departament Administracyjny Ministerstwa Obrony Narodowej. Uposażenie zasadnicze wypłacane było w PLN natomiast należność zagraniczna wypłacana była w Funtach Brytyjskich. Zarówno od uposażenia zasadniczego jak i od należności zagranicznej pobrany został podatek dochodowy od osób fizycznych. Sojusznicze Dowództwo Komponentu Morskiego NATO jest wielonarodową jednostką wojskową, pozostającą w łańcuchu dowodzenia NATO, jako jedno z czterech dowództw szczebla taktycznego. W okresie służby Wnioskodawcy jednostka ta dowodziła operacją antypiracką xxx oraz operacją antyterrorystyczną xxx, przekształconą w operację xxx. Jednostka ta realizuje szereg zadań mających na celu wzmocnienie sił sojuszniczych NATO w wykonywaniu obowiązków w czasie pokoju, kryzysu i konfliktu zbrojnego. W sposób ciągły monitoruje sytuację bezpieczeństwa w domenie morskiej w rejonie odpowiedzialności NATO w celu niedopuszczenia do ataku na któreś z państw członkowskich. Bezpośrednio dowodzi oraz koordynuje działania realizowane przez siły NATO działające w stałych grupach okrętowych, operujących w sposób ciągły na morzach i oceanach otaczających Europę, celem wzmocnienia bezpieczeństwa państw sojuszu od strony morza oraz przeciwdziałania terroryzmowi i piractwu. Wspiera siły sojusznicze w formie wspólnego planowania operacyjnego oraz wspólnych ćwiczeń. Odpowiada za odstraszanie potencjalnego przeciwnika w rejonie xxx, a w razie ataku na którekolwiek z państw sojuszu ponosi odpowiedzialność za jego obronę. W ramach funkcjonowania sił szybkiego reagowania NATO, jednostka wykorzystywana jest jako Dowództwo Sił Komponentu Morskiego (xxx) i pełni dyżur, na przemian z xxx. Ponadto H. realizuje szereg innych zadań mających na celu wsparcie i wzmocnienie sił i państw sojuszu, które objęte są klauzulą niejawności. Personel pełniący służbę w H. jest odpowiednio przygotowany i pozostaje w stałej gotowości do wzmocnienia i wsparcia sił państw sojuszniczych w dowolnym rejonie świata. Przedmiotowy wniosek dotyczy całego okresu służby Wnioskodawcy w H. - xxx, to jest lat podatkowych: 2016, 2017, 2018 i 2019.

W latach 2016-2019 jednostka wojskowa, w której Wnioskodawca pełnił służbę (H.) realizowała zadania wymienione w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 83 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w ten sposób, że była używana dla wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych oraz była używana w akcji zapobieżenia aktom terroryzmu lub ich skutkom. Przez cały okres pełnienia służby poza granicami państwa w składzie jednostki wojskowej H. (tj. od 1 sierpnia 2016 r. do 31 lipca 2019 r.) Wnioskodawca uczestniczył w realizacji celów wymienionych w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 83 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przez tą jednostkę, tj. wzmocnienie sił państwa albo państw sojuszniczych oraz w akcji zapobieżenia aktom terroryzmu lub ich skutkom.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy należność zagraniczna wypłacona Wnioskodawcy, jako żołnierzowi zawodowemu pełniącemu służbę poza granicami państwa, jest wolna od podatku dochodowego dla osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 83 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawcy, należność zagraniczna, która była jemu wypłacana jako żołnierzowi zawodowemu, wyznaczonemu do pełnienia służby poza granicami państwa w składzie jednostki wojskowej, w celu stałego wspierania i wzmacniania sił tworzących ją państw, sił sojuszniczych w różnych formach, zarówno w czasie pokoju, jak i kryzysu i konfliktu zbrojnego, korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 83 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca wskazuje, że został wyznaczony do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa w wielonarodowej jednostce wojskowej, jaką jest Sojusznicze Dowództwo Komponentu Morskiego NATO (H. - xxx), z siedzibą w xxx. Nie był członkiem służby zagranicznej i nie przebywał w podróży służbowej zagranicznej. Przez okres służby poza granicami państwa, pobierał uposażenie zasadnicze ustalone z uwzględnieniem grupy uposażenia określonej dla stanowiska służbowego, na jakie został wyznaczony. Uposażenie zasadnicze wypłacane było w PLN. Ponadto, z tytułu służby poza granicami kraju, otrzymywał należność zagraniczną na pokrycie zwiększonych kosztów związanych z pełnieniem obowiązków i funkcji poza granicami państwa. Należność zagraniczna wypłacana była w Funtach Brytyjskich i został od niej pobrany podatek dochodowy od osób fizycznych. Jednostka, w której pełnił służbę realizowała i realizuje szereg zadań mających na celu wzmocnienie sił państw sojuszniczych, które wymienione zostały w opisie stanu faktycznego oraz dowodzi misją NATO na morzu xxx, czym w sposób bezpośredni przyczynia się do zapobiegania aktom terroryzmu i piractwa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób fizycznych określają przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1387, z późn. zm.), natomiast regulacje odnoszące się do przebiegu służby wojskowej żołnierzy zawodowych zawiera ustawa z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 330, z późn. zm.) oraz akty wykonawcze wydane na jej podstawie.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 24 ust. 1 ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, żołnierz zawodowy może być wyznaczony lub skierowany do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa.

W myśl ust. 2 ww. przepisu do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa wyznacza:

  1. Minister Obrony Narodowej - żołnierzy zawodowych na stanowiska służbowe o stopniach etatowych od stopnia pułkownika (komandora) do stopnia generała (admirała) oraz na które wyznacza na podstawie przepisów odrębnych ustaw;
  2. dyrektor departamentu Ministerstwa Obrony Narodowej właściwego do spraw kadr - pozostałych żołnierzy zawodowych.

Do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa kieruje Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego (art. 24 ust. 3 cytowanej ustawy).

Sytuacje, w których następuje wyznaczenie lub skierowanie żołnierza do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa, szczegółowy tryb postępowania przy wyznaczaniu lub kierowaniu, a także odwoływania do kraju z tej służby, jak również warunki przyznawania świadczeń żołnierzom zawodowym, reguluje rozporządzenie Rady Ministrów wydane na podstawie art. 24 ust. 8 ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych.

Stosownie do § 2 ust. 1 pkt 2 i 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 marca 2015 r. w sprawie pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa (Dz. U. z 2015 r. poz. 479), wyznaczenie żołnierza do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa następuje w przypadkach pełnienia tej służby na stanowiskach służbowych bezpośrednio w strukturach organizacji międzynarodowych i międzynarodowych strukturach wojskowych, a także przy siłach zbrojnych albo przy innych strukturach obronnych państw obcych.

Z kolei jak stanowi § 3 ust. 1 pkt 1 wskazanego wyżej rozporządzenia, skierowanie żołnierza do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa następuje w przypadkach pełnienia tej służby:

  1. w składzie jednostki wojskowej użytej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o zasadach użycia lub pobytu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej poza granicami państwa (Dz. U. z 2014 r. poz. 1510),
  2. w kwaterach głównych, dowództwach i sztabach misji organizacji międzynarodowych i sił wielonarodowych,
  3. jako obserwator wojskowy lub osoba posiadająca status obserwatora wojskowego w misjach pokojowych organizacji międzynarodowych i sił wielonarodowych.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o zasadach użycia lub pobytu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej poza granicami państwa (Dz. U. z 2014 r. poz. 1510, z późn. zm.), użycie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej poza granicami państwa oznacza obecność jednostek wojskowych poza granicami państwa w celu udziału w:

  1. konflikcie zbrojnym lub dla wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych,
  2. misji pokojowej,
  3. akcji zapobieżenia aktom terroryzmu lub ich skutkom.

Stosownie do postanowień art. 102 ust. 1 ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, żołnierzowi zawodowemu wyznaczonemu do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa przysługuje uposażenie zasadnicze ustalone z uwzględnieniem grupy uposażenia określonej dla stanowiska służbowego, na jakie został wyznaczony do pełnienia służby poza granicami państwa.

Z kolei żołnierzowi zawodowemu skierowanemu do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa przysługuje uposażenie zasadnicze ustalone z uwzględnieniem grupy uposażenia według stanowiska służbowego zajmowanego przed skierowaniem (art. 102 ust. 2 cytowanej ustawy).

Zgodnie z art. 102 ust. 3 powyższej ustawy, żołnierzowi zawodowemu, o którym mowa w ust. 1, w czasie zajmowania stanowiska służbowego poza granicami państwa przysługują, wypłacane w walucie polskiej lub obcej:

  1. należność zagraniczna - na pokrycie zwiększonych kosztów związanych z pełnieniem obowiązków i funkcji poza granicami państwa, ustalona odpowiednio do zakresu ich pełnienia oraz kosztów utrzymania poza granicami państwa;
  2. jednorazowy zasiłek adaptacyjny - w przypadku wyznaczenia na okres powodujący zmianę miejsca zamieszkania.

Wysokość i szczegółowe warunki przyznawania i wypłaty należności zagranicznej oraz innych świadczeń pieniężnych przysługujących żołnierzom zawodowym wyznaczonym albo skierowanym do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa, określa rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej, wydane na podstawie art. 102 ust. 10 ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, z dnia 5 marca 2010 r. w sprawie należności pieniężnych żołnierzy zawodowych pełniących służbę poza granicami państwa (Dz. U. z 2015 r. poz. 1578).

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 83 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są świadczenia przyznane na podstawie odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw żołnierzom oraz pracownikom wojska wykonującym zadania poza granicami państwa:

  1. w składzie jednostki wojskowej użytej w celu udziału w konflikcie zbrojnym lub dla wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych, misji pokojowej, akcji zapobieżenia aktom terroryzmu lub ich skutkom,
  2. jako obserwator wojskowy lub osoba posiadająca status obserwatora wojskowego w misjach pokojowych organizacji międzynarodowych i sił wielonarodowych

  • z wyjątkiem wynagrodzenia za pracę oraz uposażeń i innych należności pieniężnych przysługujących z tytułu pełnienia służby.

Z informacji przedstawionych w treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jest żołnierzem zawodowym i posiada miejsce zamieszkania do celów podatkowych na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Rozkazem personalnym Dyrektora Departamentu Kadr Ministerstwa Obrony Narodowej został wyznaczony do pełnienia służby poza granicami państwa w Sojuszniczym Dowództwie Komponentu Morskiego NATO (H. - xxx), mającym siedzibę w X. w xxx, na okres od 1 sierpnia 2016 r. do 31 lipca 2019 r. Zgodnie z art. 102 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 2018 r. poz. 173, z późn. zm.) jako żołnierzowi zawodowemu wyznaczonemu do pełnienia służby wojskowej poza granicami państwa, Wnioskodawcy przysługiwało uposażenie zasadnicze ustalone z uwzględnieniem grupy uposażenia określonej dla stanowiska służbowego, na jakie został wyznaczony do pełnienia służby poza granicami państwa. Ponadto, z tytułu służby poza granicami kraju, Wnioskodawca otrzymywał należność zagraniczną na pokrycie zwiększonych kosztów związanych z pełnieniem obowiązków i funkcji poza granicami państwa - na podstawie art. 102 ust. 3 ww. ustawy w zw. z § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 10 marca 2015 r. w sprawie należności pieniężnych żołnierzy zawodowych pełniących służbę poza granicami państwa (tj. Dz. U. z 2015 r. poz. 1578). W okresie tym Wnioskodawca nie był członkiem służby zagranicznej i nie przebywał w podróży służbowej zagranicznej. Płatnikiem w tym okresie był Departament Administracyjny Ministerstwa Obrony Narodowej. Uposażenie zasadnicze wypłacane było w PLN natomiast należność zagraniczna wypłacana była w Funtach Brytyjskich. Zarówno od uposażenia zasadniczego jak i od należności zagranicznej pobrany został podatek dochodowy od osób fizycznych. Sojusznicze Dowództwo Komponentu Morskiego NATO jest wielonarodową jednostką wojskową, pozostającą w łańcuchu dowodzenia NATO, jako jedno z czterech dowództw szczebla taktycznego. W okresie służby Wnioskodawcy jednostka ta dowodziła operacją antypiracką xxx oraz operacją antyterrorystyczną xxx, przekształconą w operację xxx. Jednostka ta realizuje szereg zadań mających na celu wzmocnienie sił sojuszniczych NATO w wykonywaniu obowiązków w czasie pokoju, kryzysu i konfliktu zbrojnego. W sposób ciągły monitoruje sytuację bezpieczeństwa w domenie morskiej w rejonie odpowiedzialności NATO w celu niedopuszczenia do ataku na któreś z państw członkowskich. Bezpośrednio dowodzi oraz koordynuje działania realizowane przez siły NATO działające w stałych grupach okrętowych, operujących w sposób ciągły na morzach i oceanach otaczających Europę, celem wzmocnienia bezpieczeństwa państw sojuszu od strony morza oraz przeciwdziałania terroryzmowi i piractwu. Wspiera siły sojusznicze w formie wspólnego planowania operacyjnego oraz wspólnych ćwiczeń. Odpowiada za odstraszanie potencjalnego przeciwnika w rejonie xxx, a w razie ataku na którekolwiek z państw sojuszu ponosi odpowiedzialność za jego obronę. W ramach funkcjonowania sił szybkiego reagowania NATO, jednostka wykorzystywana jest jako Dowództwo Sił Komponentu Morskiego (xxx) i pełni dyżur, na przemian z xxx. Ponadto H. realizuje szereg innych zadań mających na celu wsparcie i wzmocnienie sił i państw sojuszu, które objęte są klauzulą niejawności. Personel pełniący służbę w H. jest odpowiednio przygotowany i pozostaje w stałej gotowości do wzmocnienia i wsparcia sił państw sojuszniczych w dowolnym rejonie świata. Przedmiotowy wniosek dotyczy całego okresu służby Wnioskodawcy w H. - xxx, to jest lat podatkowych: 2016, 2017, 2018 i 2019.

W latach 2016-2019 jednostka wojskowa, w której Wnioskodawca pełnił służbę (H.) realizowała zadania wymienione w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 83 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w ten sposób, że była używana dla wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych oraz była używana w akcji zapobieżenia aktom terroryzmu lub ich skutkom. Przez cały okres pełnienia służby poza granicami państwa w składzie jednostki wojskowej H. (tj. od 1 sierpnia 2016 r. do 31 lipca 2019 r.) Wnioskodawca uczestniczył w realizacji celów wymienionych w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 83 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przez tą jednostkę, tj. wzmocnienie sił państwa albo państw sojuszniczych oraz w akcji zapobieżenia aktom terroryzmu lub ich skutkom.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, że należność zagraniczna wypłacona Wnioskodawcy w latach 2016 2019 jako żołnierzowi zawodowemu, wyznaczonemu rozkazem personalnym do pełnienia służby poza granicami państwa i uczestniczącemu w realizacji celów jednostki wojskowej H., użytej dla wzmocnienia sił państwa i państw sojuszniczych oraz w akcji zapobieżenia aktom terroryzmu i ich skutkom, korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 83 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej