Temat interpretacji
Skutki podatkowe udziału w spółce LLC stanu Floryda.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
17 października 2022 r. wpłynął Pani wniosek z 10 października 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 19 grudnia 2022 r. (wpływ 23 grudnia 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym prowadzącym działalność gospodarczą w Polsce.
Wnioskodawca rozważa inwestycję w formie amerykańskiej spółki LLC, która jest podmiotem prawa amerykańskiego założonym i zarejestrowanym zgodnie z prawem stanu Floryda. Przedmiotem działalności spółki byłaby działalność deweloperska realizowana w USA.
Zgodnie z prawem stanu Floryda, spółka LLC posiada osobowość prawną. Jednocześnie, spółka jest odrębnym od swoich wspólników podmiotem prawnym, może być stroną umów, pozywać i być pozywanym, nabywać prawa, w tym własność nabywanych aktywów, zaciągać zobowiązania i prowadzić inne podobne działania w swoim własnym imieniu. Wspólnicy LLC co do zasady nie odpowiadają za długi i zobowiązania spółki, jako że odpowiedzialność z tego tytułu jest ograniczona do majątku spółki. Ponadto, zgodnie z przepisami stanu Floryda, w spółce istnieje możliwość powołania organu przeznaczonego do zarządzania bieżącymi sprawami spółki. Spółka taka może funkcjonować jako spółka jednoosobowa.
Zgodnie z przepisami prawa podatkowego obowiązującymi w USA, dla celów podatku dochodowego, podmioty gospodarcze funkcjonujące w formie LLC są uprawnione do wybrania klasyfikacji dla celów podatku dochodowego, tj. wg swojego wyboru mogą być traktowane jako podatnicy podatku dochodowego, lub jako podmioty transparentne podatkowo.
Wnioskodawca rozważa prowadzenie inwestycje poprzez LLC, która dla celów podatkowych będzie transparentna podatkowo i zgodnie z przepisami amerykańskiego prawa podatkowego podatnikami podatku dochodowego z tytułu dochodów osiągniętych przez spółkę będą jej wspólnicy (a zatem również Wnioskodawca).
Spółka, na podstawie właściwych przepisów regulujących zasady funkcjonowania LLC, będzie wypłacała Wnioskodawcy proporcjonalnie do jego udziałów w spółce zyski wypracowane przez spółkę w związku z działalnością inwestycyjną.
W ocenie Wnioskodawcy z uwagi na orzecznictwo sądów administracyjnych, zgodnie z którym spółki transparentne podatkowo stanowią zakład podatkowy dla ich wspólników, spółka amerykańska będzie stanowić zakład.
Pytanie
Czy przychody osiągane przez Wnioskodawcę z tytułu uczestnictwa w spółce na zasadach opisanych w zdarzeniu przyszłym stanowić będą przychody z kapitałów pieniężnych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT, podlegające opodatkowaniu jako dochody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT?
Pani stanowisko w sprawie
Przychody osiągane z tytułu uczestnictwa w spółce na zasadach opisanych w zdarzeniu przyszłym stanowić będą przychody z kapitałów pieniężnych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT podlegające opodatkowaniu jako dochody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT.
Pojęcie osoby prawnej w rozumieniu ustawy o PIT.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych faktycznie uzyskane z tego udziału.
Z kolei zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT, od uzyskanych dochodów z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy.
Pojęcie „osoby prawnej” nie zostało zdefiniowane w przepisach ustawy o PIT. Jednocześnie, przepisy ustawy o PIT nie wskazują kryteriów jakie należy stosować dla celów oceny, czy określony podmiot prawny utworzony zgodnie z regułami obowiązującymi w zagranicznym porządku prawnym może być postrzegany jako osoba prawna dla celów ustawy o PIT. Konsekwentnie – w ocenie Wnioskodawcy – w celu ustalenia czy dany podmiot stanowi osobę prawną w rozumieniu ustawy o PIT, w pierwszej kolejności należy ustalić, czy dany podmiot posiada osobowość prawną w rozumieniu przepisów właściwych dla kraju, w którym ma on siedzibę.
Pogląd ten znajduje potwierdzenie na gruncie przepisów prawa międzynarodowego.
Zgodnie bowiem art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. - Prawo prywatne międzynarodowe (Dz. U. z 2011 r. Nr 80, poz. 432. dalej „PPM”) osoba prawna podlega co do zasady prawu państwa, w którym ma siedzibę.
W dalszej kolejności należy przeanalizować, czy dany podmiot posiada cechy charakterystyczne dla spółek posiadających osobowość prawną według polskich regulacji.
Z perspektywy prawa polskiego, polskie spółki kapitałowe prawa handlowego (spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, spółka akcyjna i prosta spółka akcyjna) są osobami prawnymi. Z kolei polskie spółki osobowe to podmioty nieposiadające osobowość prawnej, lecz posiadające określone cechy osób prawnych. Polskie spółki osobowe nie mają osobowości prawnej, natomiast są podmiotami prawnymi w tym sensie, że mają zdolność do nabycia określonych praw, w tym praw do nieruchomości, we własnym imieniu oraz innych praw majątkowych, zaciągania zobowiązań, a także zdolność do pozywania i bycia pozwanym. Podstawową cechą różnicującą spółki mające osobowość prawną od spółek niemających osobowości prawnej jest ograniczenie odpowiedzialności wspólników spółki mającej osobowość prawną za zobowiązania zaciągnięte przez spółkę i związany z tym zasadniczy brak odpowiedzialność osobistej wspólników, podczas, gdy wspólnicy spółek niemających osobowość prawnej, co do zasady wspólnie ze spółką ponoszą odpowiedzialność za jej zobowiązania.
Kolejną możliwą do wyróżnienia cechą odróżniającą na gruncie polskiego prawa spółki posiadające osobowość prawną od spółek nieposiadających osobowość prawnej jest sposób w jaki wykonywane są czynność związane z zarządzaniem spółką. W przypadku spółek kapitałowych, czynności związane z zarządzaniem są podejmowane przez osoby wchodzące w skład powołanego w tym celu organu spółki, którym zwykle jest zarząd. Z kolei w przypadku spółek osobowych rolę taką pełnią co do zasady wspólnicy.
Jednocześnie, należy również zwrócić uwagę, że zgodnie z polskim prawem spółki osobowe co do zasady nie mogą funkcjonować w formie jednoosobowej. Jednocześnie, taka możliwość jest przewidziana w stosunku do spółki z o.o., spółki akcyjnej oraz prostej spółki akcyjnej.
Niezależnie od powyższego, Wnioskodawca wskazuje, że z perspektywy obecnie obowiązującego polskiego stanu prawnego, kwestia podlegania danego podmiotu opodatkowaniu podatkiem dochodowym nie powinna stanowić kryterium odróżniającego spółki posiadające osobowość prawną od spółek osobowych. Obecnie bowiem zarówno spółki kapitałowe polskiego prawa handlowego (tj. spółki z o.o., spółki akcyjne oraz proste spółki akcyjne), jak i większość spółek osobowych (tj. spółki komandytowe, spółki komandytowo-akcyjne oraz – z pewnymi wyjątkami – spółki jawne) podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.
W konsekwencji, jak wynika z powyższego, dla celów ustalenia czy określona spółka zagraniczna jest osobą prawną dla celów ustawy o PIT, konieczne jest łączne spełnienie poniższych kryteriów:
§posiadanie osobowości prawnej zgodnie z regulacjami państwa, w którym dany podmiot ma siedzibę;
§brak odpowiedzialności wspólników za zobowiązania tej spółki;
§możliwość podejmowania czynności związanych z zarządzaniem danym podmiotem przez organ odrębny od wspólników;
§możliwość funkcjonowania z udziałem wyłącznie jednego podmiotu sprawującego funkcje właścicielskie (udziałowca, wspólnika).
Spółka jako osoba prawna w rozumieniu przepisów ustawy o PIT.
W ocenie Wnioskodawcy, spółka LLC opisana we wniosku stanowi osobę prawną dla celów stosowania art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT.
Za taką klasyfikacją przemawiają następujące argumenty:
§ posiadanie osobowości prawnej w rozumieniu przepisów lokalnych: jak wskazano powyżej, z regulacji PPM wynika, że właściwym prawem dla LLC jest prawo amerykańskie oraz prawo stanu Floryda, jako że spółka zgodnie ze stanem faktycznym ma siedzibę w USA, na terytorium stanu Floryda. Jednocześnie, zgodnie z opisem stanu faktycznego, LLC posiada osobowość prawną w rozumieniu przepisów stanu Floryda. W ocenie Wnioskodawcy, okoliczność ta stanowi istotny argument przemawiający za uznaniem, że LLC stanowi osobę prawną dla celów stosowania art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT;
§ograniczenie odpowiedzialności Wnioskodawcy oraz innych wspólników za zobowiązania: jak wskazano w stanie faktycznym, zgodnie z przepisami amerykańskimi, Wnioskodawca oraz pozostali wspólnicy spółki nie odpowiadają w sposób osobisty za długi i zobowiązania spółki, jako że potencjalna odpowiedzialność z tego tytułu jest ograniczona do majątku LLC. Jednocześnie, podobny sposób ograniczenia odpowiedzialności za długi/ zobowiązania spółek posiadających osobowość prawną przewidują przepisy polskiego prawa handlowego. W konsekwencji, brak osobistej odpowiedzialności wspólników spółki za zobowiązania spółki stanowi okoliczność przemawiającą za postrzeganiem LLC jako osoby prawnej dla celów stosowania art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT;
§możliwość ustanowienia organu zarządzającego spółką: zgodnie z opisem stanu faktycznego, w spółce istnieje możliwość powołania organu przeznaczonego do podejmowania czynności w zakresie zarządzania LLC, co jak wskazano powyżej jest cechą właściwą dla podmiotów mających osobowość prawną na gruncie prawa polskiego. Okoliczność ta stanowi potwierdzenie, że LLC należy postrzegać jako podmiot będący osobą prawną dla celów stosowania art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT;
§ możliwość funkcjonowania z udziałem wyłącznie jednego podmiotu będącego organem właścicielskim: jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, zgodnie z przepisami amerykańskimi możliwe jest aby w LLC funkcjonował wyłącznie jeden podmiot pełniący rolę udziałowca (wspólnika). Jednocześnie, zgodnie z obowiązującym polskim porządkiem prawnym, w przypadku polskich spółek osobowych co do zasady nie jest możliwe aby miała ona wyłącznie jednego wspólnika. Konsekwentnie, okoliczność ta stanowi argument za postrzeganiem LLC za osobę prawną dla celów stosowania art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT.
Jednocześnie, bez znaczenia dla kwalifikacji LLC jako osoby prawnej dla celów stosowania art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT pozostaje fakt, że podmiot ten będzie transparentny podatkowo w USA. Jak wskazano bowiem powyżej, z perspektywy obecnie obowiązującego polskiego stanu prawnego, kwestia podlegania danego podmiotu opodatkowaniu podatkiem dochodowym nie powinna stanowić kryterium odróżniającego spółki posiadające osobowość prawną od spółek osobowych.
Przychody z kapitałów pieniężnych i przychody z udziału w zyskach osób prawnych w rozumieniu ustawy o PIT.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych faktycznie uzyskane z tego udziału, w tym również:
a)dywidendy z akcji złożonych przez członków pracowniczych funduszy emerytalnych na rachunkach ilościowych,
b)oprocentowanie udziałów członkowskich z nadwyżki bilansowej (dochodu ogólnego) w spółdzielniach,
c)podział majątku likwidowanej osoby prawnej lub spółki,
d)wartość dokonanych na rzecz wspólników spółek, nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, określoną według zasad wynikających z art. 11 ust. 2-2b ustawy o PIT.
Ponadto, zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT, dochody uzyskane z dywidend i innych przychodów z udziału w zyskach osób prawnych podlegają opodatkowaniu zryczałtowanemu 19% podatkowi dochodowemu.
W świetle powyższego, wyłącznymi przesłankami zakwalifikowania określonych przychodów do przychodów z kapitałów pieniężnych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT, które podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym 19% podatkiem dochodowym na zasadzie art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT, są:
i.zakwalifikowanie podmiotu wypłacającego te przychody jako osoby prawnej dla celów ustawy o PIT, oraz
ii.związek przychodów z posiadaniem udziału w danej osobie prawnej.
W odniesieniu do pkt (i) Wnioskodawca zauważa, że jak wskazano powyżej, w celu zbadania czy dany podmiot stanowi osobę prawną dla celów ustawy o PIT należy ustalić, czy podmiot ten ma osobowość prawną w rozumieniu prawa właściwego dla siedziby tego podmiotu, jak również przeanalizować czy podmiot ten posiada cechy charakterystyczne dla spółek posiadających osobowość prawną według polskich regulacji.
Natomiast w odniesieniu do pkt (ii) powyżej Wnioskodawca wskazuje, że katalog przychodów podlegających opodatkowaniu jako przychody z kapitałów pieniężnych ma charakter otwarty. Wskazuje na to użycie przez ustawodawcę sformułowania „w tym również” w treści art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT. W konsekwencji, jakiekolwiek przychody uzyskiwane przez daną osobę fizyczną w konsekwencji posiadania udziału w podmiocie zakwalifikowanym jako osoba prawna dla celów ustawy o PIT należałoby traktować jako przychody podlegające opodatkowaniu na zasadzie art. 17 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT.
Reasumując, w każdej sytuacji w której dany podmiot stanowi osobę prawną w rozumieniu przepisów ustawy o PIT, dochody osiągane w następstwie posiadania udziału w tym podmiocie przez osobę fizyczną mającą miejsce zamieszkania na terytorium Polski w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy o PIT powinny stanowić przychody z kapitałów pieniężnych podlegające opodatkowaniu zryczałtowanym 19% podatkiem dochodowym na zasadzie art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT.
Przychody Wnioskodawcy z tytułu uczestnictwa w spółce jako przychody z kapitałów pieniężnych podlegające opodatkowaniu według ryczałtowej 19% stawki PIT.
Zdaniem Wnioskodawcy, osiągane przez niego przychody z tytułu uczestnictwa w LLC stanowić będą przychody z kapitałów pieniężnych podlegające opodatkowaniu 19% stawką PIT jako przychody z tytułu dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 oraz art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT.
Jak wynika bowiem z przytoczonej wyżej argumentacji, LLC stanowi osobę prawną, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT. Jednocześnie, nie ulega wątpliwości że dochody osiągane przez Wnioskodawcę w związku z posiadaniem statusu wspólnika (udziałowca) w LLC stanowią przychód faktycznie uzyskany z tytułu udziału w LLC, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT.
Podsumowując, przychody które będą osiągane przez Wnioskodawcę z tytułu uczestnictwa w spółce stanowić będą dochody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT, podlegające opodatkowaniu jako dochody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
Po myśli art. 4a ww. ustawy:
Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
Stosownie natomiast do art. 9 ust. 1 powołanej ustawy:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych przewiduje zatem zasadę powszechności opodatkowania. Konstrukcja podatku dochodowego od osób fizycznych zakłada przy tym zróżnicowanie sposobu opodatkowania poszczególnych rodzajów dochodów (przychodów) osób fizycznych w oparciu o system przyporządkowywania ich do odpowiedniego źródła przychodów. Ustawodawca tworząc system opodatkowania dochodów osób fizycznych miał na względzie, że przysporzenia uzyskiwane przez osoby fizyczne mogą być skutkiem różnych rodzajów czynności i zdarzeń. Stworzył więc klasyfikację tych przysporzeń w oparciu o kryterium źródła przychodów i system ich opodatkowania uwzgledniający specyfikę poszczególnych źródeł przychodów.
Źródła przychodów zostały określone przez ustawodawcę w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Wśród nich ustawodawca – w art. 10 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy – wyodrębnił źródło:
Pozarolnicza działalność gospodarcza.
Zgodnie z definicją zawartą w art. 5a pkt 6 ustawy:
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Pozarolnicza działalność gospodarcza w rozumieniu ustawy to działalność, która ma następujące cechy:
1)jest działalnością zarobkową;
2)jest prowadzona w sposób zorganizowany i ciągły;
3)jest prowadzona we własnym imieniu.
„Działalność” to nie jakiekolwiek, pojedyncze działania podatnika, ale zespół działań podejmowanych w określonym celu. Celem działalności zarobkowej jest „zarabianie”, generowanie zysku, zapewnienie określonego dochodu. Sposób jej prowadzenia jest podporządkowany temu, aby osiągać jak najlepsze wyniki gospodarcze.
Cecha „prowadzenia działalności w sposób zorganizowany i ciągły” nie oznacza, że konieczne jest spełnienie formalnych wymogów organizacji działalności (np. rejestracji urzędowej). Cecha ta odnosi się do faktycznego sposobu jej prowadzenia. I tak:
·„zorganizowany” to będący efektem „organizowania”. „Organizować” natomiast to „przygotowywać, zakładać jakieś przedsięwzięcie” albo „nadawać czemuś reguły, wprowadzać porządek” (Nowy Słownik Poprawnej Polszczyzny Wydawnictwo Naukowe PWN pod redakcją Andrzeja Markowskiego Warszawa 2000);
·„ciągłość” w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względną stałość jej wykonywania.
Za przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy uznaje się również przychody wspólnika z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, określone na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy – w sytuacji, gdy spółka prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą (art. 5b ust. 2 ustawy).
Spółka niebędąca osobą prawną to spółka inna niż określona w pkt 28, czyli spółka inna niż:
a)spółka posiadająca osobowość prawną, w tym także spółka zawiązana na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 2157/2001 z dnia 8 października 2001 r. w sprawie statutu spółki europejskiej (SE) (Dz. Urz. WE L 294 z 10.11.2001, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 6, t. 4, str. 251),
b)spółka kapitałowa w organizacji,
c)spółka komandytowa i spółka komandytowo-akcyjna mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
d)spółka niemająca osobowości prawnej mająca siedzibę lub zarząd w innym państwie, która zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego innego państwa jest traktowana jak osoba prawna i podlega w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania,
e)spółka jawna będącą podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.
W pojęciu spółki niebędącej osobą prawną w rozumieniu art. 5a pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mieszczą się zatem spółki osobowe utworzone na gruncie polskiego prawa handlowego, z wyłączeniem spółek komandytowych, komandytowo-akcyjnych, niektórych spółek jawnych oraz spółki niemające osobowości prawnej mające siedzibę lub zarząd w państwie innym niż Polska, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego innego państwa nie spełniają warunku traktowania jak osoby prawne i podlegania w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania.
Spółka niebędąca osobą prawną (jako spółka, która nie jest podatnikiem podatku dochodowego) nie ma obowiązku podatkowego w podatkach dochodowych – nie dokonuje tym samym rozliczeń podatkowych związanych z uzyskiwaniem przychodów, ponoszeniem kosztów, osiąganiem dochodów (zysków). Zgodnie z konstrukcją przyjętą przez ustawodawcę w zakresie podatków dochodowych, skutki podatkowe zdarzeń gospodarczych związanych z działalnością spółki niebędącej osobą prawną są przypisywane jej wspólnikom jako skutki podatkowe posiadania udziału w spółce niebędącej osobą prawną. W przypadku wspólników będących osobami fizycznymi, skutki te należy oceniać na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W opisanym zdarzeniu przyszłym zamierza Pani być wspólnikiem LLC, która jest podmiotem prawa amerykańskiego założonym i zarejestrowanym zgodnie z prawem stanu Floryda. Przedmiotem działalności spółki byłaby działalność deweloperska realizowana w USA. Zgodnie z prawem stanu Floryda, spółka LLC posiada osobowość prawną. Zgodnie z przepisami prawa podatkowego obowiązującymi w USA, dla celów podatku dochodowego, podmioty gospodarcze funkcjonujące w formie LLC są uprawnione do wybrania klasyfikacji dla celów podatku dochodowego, tj. wg swojego wyboru mogą być traktowane jako podatnicy podatku dochodowego, lub jako podmioty transparentne podatkowo. Rozważa Pani prowadzenie inwestycje poprzez LLC, która dla celów podatkowych będzie transparentna podatkowo i zgodnie z przepisami amerykańskiego prawa podatkowego podatnikami podatku dochodowego z tytułu dochodów osiągniętych przez spółkę będą jej wspólnicy (a zatem również Pani).
W konsekwencji powyższego przychody z tytułu udziału w spółce LLC, która jak Pani wskazała w opisie sprawy będzie transparentna podatkowo – i to jej wspólnicy a nie spółka będą podatnikami podatku dochodowego – winna Pani opodatkować jako przychody z działalności gospodarczej, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a nie jak Pani wskazuje jako przychody z kapitałów pieniężnych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 cytowanej ustawy.
Jak już wskazałem, przepisy o nieograniczonym obowiązku podatkowym stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania. Wobec tego ostateczny kształt Pani obowiązków, które wynikają z uzyskiwania przychodów z działalności spółki LLC zarejestrowanej w Stanach Zjednoczonych zależy od uregulowań umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanej w Waszyngtonie 8 października 1974 r. (Dz. U. z 1976 r. Nr 31 poz. 178).
Dochodów z działalności gospodarczej dotyczy art. 8 umowy. Zgodnie z tym przepisem:
1. Zyski z przedsiębiorstwa Umawiającego się Państwa powinny być opodatkowane tylko w tym Państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi działalność w drugim Umawiającym się Państwie przez położony tam zakład. Jeżeli przedsiębiorstwo wykonuje działalność w ten sposób, to zyski przedsiębiorstwa mogą być opodatkowane w drugim Umawiającym się Państwie, jednak tylko w takiej mierze, w jakiej mogą być przypisane temu zakładowi.
2. Jeżeli przedsiębiorstwo Umawiającego się Państwa wykonuje działalność w drugim Umawiającym się Państwie przez położony tam zakład, to w każdym Umawiającym się Państwie należy przypisać temu zakładowi takie zyski, które mógłby on osiągnąć, gdyby wykonywał taką samą lub podobną działalność w takich samych lub podobnych warunkach jako samodzielne przedsiębiorstwo i był całkowicie niezależny w stosunkach z przedsiębiorstwem, którego jest zakładem.
3. Przy ustalaniu zysków zakładu dopuszcza się odliczenie nakładów ponoszonych dla tego zakładu, włącznie z kosztami zarządzania i ogólnymi kosztami administracyjnymi, niezależnie od tego, czy powstały w tym państwie, w którym leży zakład, czy gdzie indziej.
4. Nie można przypisać zysków zakładowi tylko z tego powodu, że zakład ten lub przedsiębiorstwo, do którego on należy, dokonują zakupu dóbr lub towarów dla przedsiębiorstwa.
5. Jeżeli w zyskach mieszczą się pozycje dochodu, które zostały odrębnie uregulowane w innych artykułach niniejszej Umowy, postanowienia tamtych artykułów zastąpią postanowienia tego artykułu, jeżeli nie stanowi on inaczej.
Skoro Pani wskazała, że spółka amerykańska będzie stanowić zakład to Pani dochody będą opodatkowane zarówno w Polsce jak i w Stanach Zjednoczonych. W celu ustalenia ostatecznego poziomu opodatkowania w Polsce należy zastosować metodę unikania podwójnego opodatkowania, o której mowa w art. 20 wyżej cytowanej umowy międzynarodowej.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).