W zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości. - Interpretacja - 0114-KDIP3-2.4011.587.2020.4.MT

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 20.11.2020, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.587.2020.4.MT, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

W zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 września 2020 r. (data wpływu 22 września 2020 r.) uzupełnione pismem z dnia 9 listopada 2020 r. (data wpływu 9 listopada 2020 r.) będącego odpowiedzią na wezwanie z dnia 2 listopada 2020 r. 0114-KDIP1-3.4012.579.220.2.KK, 0114-KDIP3-2.4011.587.2020.3.MT (data nadania 2 listopada 2020 r., data odbioru 3 listopada 2020 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 września 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości.

Z uwagi na braki formalne, pismem z dnia 2 listopada 2020 r. (data nadania 2 listopada 2020 r., data doręczenia 3 listopada 2020 r.) 0114-KDIP1-3.4012.579.220.2.KK, 0114-KDIP3-2.4011.587.2020.3.MT, tut. organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych.

Pismem z dnia 9 listopada 2020 r. (data nadania 9 listopada 2020 r., data wpływu 9 listopada 2020 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W 2008 r. Wnioskodawca zakupił wraz z siostrą niezabudowaną działkę (grunty rolne) o powierzchni 9230 m2 w udziałach 50/50 procent w mieście A. z zamiarem wybudowania domu. Niestety okazało się to niemożliwe. W latach 2019-2020 wspomnianą działkę Wnioskodawca wraz z siostrą bezskutecznie usiłowali sprzedać (działka była zbyt duża). W międzyczasie nastąpiło nieodpłatne przekazanie Gminie 435m2 działki na drogę. Z uwagi na brak chętnych Wnioskodawca wraz z siostrą zdecydowali się na podział działki. Prace związane z podziałem działki zostały zlecone firmie geodezyjnej z (). Wstępny projekt zakłada podział na 8 nieuzbrojonych działek rolnych o wielkości około 1000 m2 oraz drogi o powierzchni 789 m2. Po podziale zamierzają sprzedać nowopowstałe działki wraz z drogą. Obecnie Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej i uzyskuje przychód z umowy o pracę.

W odpowiedzi na wezwanie z dnia 2 listopada 2020 r. Nr 0114-KDIP1-3.4012.579.220.2.KK, 0114-KDIP3-2.4011.587.2020.3.MT, Wnioskodawca doprecyzował opis zdarzenia przyszłego wskazując, że:

  • Przedmiotem interpretacji jest art. 5a pkt 6 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca prosi o interpretację czy opisane w niniejszym wniosku działania zostaną uznane za działalność gospodarczą i w efekcie doprowadzą do powstania obowiązku podatkowego jak przedsiębiorca według stawki liniowej 19 procent lub skali 17 i 32 procent.
  • Wnioskodawca nie prowadzi gospodarstwa rolnego.
  • Po podziale działki nadal pozostaną sklasyfikowane jako działki rolne.
  • Dla działek zostaną wydane Warunki Zabudowy.
  • Wnioskodawca nie zamierza składać wniosku o wyłączenie nowo powstałych działek z produkcji rolnej przed sprzedażą.
  • Działka przed podziałem w chwili obecnej jest sklasyfikowana jako grunty orne.
  • Na ten moment nowopowstające działki nie zostały jeszcze sprzedane. Nabywcami mogą być osoby fizyczne lub rolnicy.
  • Wnioskodawca nie wystąpił o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego.
  • Wnioskodawca wystąpił o warunki zabudowy oraz oświadczenia do operatora energii oraz wodociągów i kanalizacji. Wnioskodawca nie wystąpił o wyłączenie gruntów z produkcji rolnej.
  • Wnioskodawca wystąpił o warunki zabudowy.
  • Wnioskodawca nie podejmował aktywnych działań marketingowych. W celu znalezienia nabywców nowo powstałych działek Wnioskodawca wynajął Biuro Pośrednictwa Nieruchomości.
  • W zależności od zainteresowania Wnioskodawca planuje sprzedaż 4-8 działek.
  • Wnioskodawca nie planuje przeznaczyć innych nieruchomości z majątku na sprzedaż.
  • Wnioskodawca planuje wpłacić pieniądze ze sprzedaży działek na konto oszczędnościowe.

Uzupełnienie w zakresie podatku od towarów i usług:

  • Wnioskodawca otworzył działalność gospodarczą w okresie 5 maja 2015 r. 30 czerwca 2015 r. z następującymi kodami PKD: 43.34.Z (Malowanie i Szklenie), 43.31.Z, 43.32.Z, 43.33.Z, 43.39.Z, 43.99.Z. oraz zarejestrował się jako płatnik VAT. W ramach niniejszej działalności Wnioskodawca nie wystawił żadnej faktury. Działalność została otwarta przez pomyłkę i nie miała związku z przedmiotową działką.
  • Działka nie była w żaden sposób wykorzystywana przez Wnioskodawców. Wnioskodawcy planowali wybudować dom w pobliżu morza, jednak z powodów osobistych zaniechali ten pomysł.
  • Działka nie była przedmiotem dzierżawy lub podobnej czynności.
  • Na chwilę obecną dla niniejszej działki nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego.
  • Wnioskodawca wystąpił z wnioskiem o decyzję o warunkach zabudowy dla nowopowstających działek, jednakże w chwili obecnej nie uzyskał odpowiedzi. Planowany sposób zagospodarowania terenu opisany we wniosku to Budynki jednorodzinne o powierzchni zabudowy do 200 m2 z dachem wielospadowym.
  • W tym roku w czerwcu Wnioskodawca sprzedał działkę rolną o powierzchni 1514 m2 położoną w innej miejscowości i nie był z tego tytułu podatnikiem VAT.
  • Wnioskodawca nie podejmował aktywnych działań marketingowych. W celu znalezienia nabywców zarówno całej działki jak i nowo powstałych działek Wnioskodawca wynajął Biuro Pośrednictwa Nieruchomości.
  • Wnioskodawca nie uzbroił ani nie ogrodził działki. Wnioskodawca wystąpił natomiast z następującymi wnioskami: - Wniosek o Wydanie Oświadczenie o Zapewnieniu Dostaw Energii Elektrycznej oraz Warunkach Przyłączenia Obiektu do Sieci Elektroenergetycznej - Wniosek o Wydanie Oświadczenia Zapewniającego Możliwość przyłączenia do Sieci Wodociągowej i Kanalizacji Sanitarnej do () Sp. z o.o. w ()

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

Czy działania związane z podziałem wyżej wspomnianej działki (np. podział gruntu, wydzielenie drogi, czy wystąpienie o warunku zabudowy) a następnie ich sprzedaż, spowodują powstanie obowiązku podatkowego PIT oraz/lub VAT?

  • W szczególności, czy powyższe działania zostaną uznane za działalność zorganizowaną, charakterystyczną dla obrotu nieruchomościami wykraczającą poza zakres zwykłego zarządu majątkiem prywatnym?

    Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytania w zakresie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W zakresie ustawy o podatku od towarów i usług zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

    Zdaniem Wnioskodawcy, czynności opisane powyżej nie wykraczają poza zakres zwykłego zarządu majątkiem prywatnym. Podział działek został wymuszony brakiem zainteresowania dużą działką po bezskutecznych próbach sprzedaży całości. Ponadto sprzedaż działek nastąpi po okresie zdecydowanie dłuższym niż 5 lat od zakupu. Zdaniem Wnioskodawcy czynności te nie powinny zostać opodatkowane.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

    Zgodnie z przepisem art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm.), źródłem przychodów jest odpłatne zbycie:

    1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
    2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
    3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,

    &− jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) przed upływem pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

    Powyższy przepis formułuje generalną zasadę, że odpłatne zbycie nieruchomości, jej części, udziału w nieruchomości lub praw wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy, przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Zatem, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części, udziału w nieruchomości lub praw następuje po upływie 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym kwota uzyskana z odpłatnego zbycia nieruchomości, jej części, udziału w nieruchomości lub praw w ogóle nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

    Odrębnym źródłem przychodów jest, wskazana w art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy pozarolnicza działalność gospodarcza.

    Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej oznacza to działalność zarobkową:

    1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
    2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
    3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

    prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

    Działalność jest wtedy zarobkowa, gdy jest zdolna do potencjalnego generowania zysku, a jej przeznaczeniem jest zapewnienie określonego dochodu. Jednakże brak dochodu z podjętych działań noszących znamiona działalności gospodarczej nie oznacza, że działalność taka nie była faktycznie prowadzona. Prowadzenie bowiem działalności gospodarczej zawsze wiąże się z ryzykiem nieosiągnięcia dochodów.

    Definicja działalności gospodarczej wymaga również, aby działalność taka wykonywana była w sposób zorganizowany i ciągły. Przy tym, możliwe jest osiąganie dochodów z tego rodzaju działalności bez spełnienia niektórych formalnych elementów organizacji (np. rejestracji urzędowej), gdyż prowadzenie działalności gospodarczej jest kategorią obiektywną, niezależnie od tego, jak działalność tę ocenia sam prowadzący ją podmiot i jak ją nazywa oraz czy dopełnia ciążących na nim obowiązków z działalnością tą związanych.

    Z kolei ciągłość w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względnie stały zamiar jej wykonywania, powtarzania określonego zespołu konkretnych działań. Kryterium ciągłości w wykonywaniu działalności gospodarczej ma na celu wyeliminowanie z pojęcia działalności gospodarczej przedsięwzięć o charakterze incydentalnym i sporadycznym. Nie wyklucza ono jednak możliwości prowadzenia działalności gospodarczej tylko sezonowo lub do czasu osiągnięcia postawionego przez dany podmiot celu i to bez względu na okres, w którym cel ten miałby być realizowany. Do zachowania ciągłości wystarczające jest, aby z całokształtu okoliczności sprawy wynikał zamiar powtarzania określonego zespołu konkretnych działań w celu osiągnięcia pożądanego efektu.

    Przez powtarzalność rozumie się cały szereg wielokrotnie powtarzanych czynności podejmowanych w konkretnym celu. Taki zespół wielokrotnie powtarzanych czynności (nie zaś czynności sporadyczne, oderwane od siebie, niepowiązane ze sobą) w dziedzinie wytwórczej, usługowej lub handlowej podejmowanych w celach zarobkowych i na własny rachunek, można uznać za prowadzenie działalności gospodarczej.

    W świetle art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

    W myśl art. 14 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z odpłatnego zbycia składników majątku będących:

    1. środkami trwałymi albo wartościami niematerialnymi i prawnymi, podlegającymi ujęciu w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,
    2. składnikami majątku, o których mowa w art. 22d ust. 1, z wyłączeniem składników, których wartość początkowa ustalona zgodnie z art. 22g nie przekracza 1500 zł,
    3. składnikami majątku, które ze względu na przewidywany okres używania równy lub krótszy niż rok nie zostały zaliczone do środków trwałych albo wartości niematerialnych i prawnych,
    4. składnikami majątku stanowiącymi spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego lub udział w takim prawie, które zgodnie z art. 22n ust. 3 nie podlegają ujęciu w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych

    wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą lub przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej, z zastrzeżeniem ust. 2c; przy określaniu wysokości przychodów przepisy ust. 1 i art. 19 stosuje się odpowiednio.

    Z powyższych przepisów wynika, że przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości może stanowić przychód z dwóch źródeł, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy) albo z odpłatnego zbycia nieruchomości, o którym mowa w cyt. art. 10 ust. 1 pkt 8) ww. ustawy. Ustalenie, z jakiego źródła pochodzi przychód ma ogromne znaczenie dla ustalenia chociażby takich kwestii, jak ustalenie sposobu opodatkowania przychodu, możliwości odliczenia kosztów jego uzyskania itp. W pewnych sytuacjach możliwe jest występowanie wątpliwości, do jakiego źródła przychodów należy zakwalifikować danego rodzaju przychód. Jeden i ten sam przychód stanowić może przychód wyłącznie z jednego źródła. Ponadto nie jest możliwa sytuacja, w której ten sam przychód będzie np. zakwalifikowany częściowo do jednego źródła, a częściowo do innego.

    W tym miejscu stwierdzić należy, że aby przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości mógł zostać zaliczony do źródła przychodów określonego wyżej wskazanym przepisem art. 10 ust. 1 pkt 8 cyt. ustawy, spełnione powinny zostać co najmniej dwie podstawowe przesłanki:

    • odpłatne zbycie nieruchomości nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej (nie stanowi przedmiotu działalności gospodarczej) oraz
    • zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

    Pojęcie pozarolniczej działalności gospodarczej użyte w ustawie opiera się na trzech przesłankach:

    • zarobkowym celu działalności,
    • wykonywaniu działalności w sposób zorganizowany i ciągły,
    • prowadzeniu działalności we własnym imieniu bez względu na jej rezultat.

    Ze względu na różnorodność form aktywności podatników, jakie występują w obrocie gospodarczym, proste zestawienie unormowań art. 10 ust. 1 pkt 3 i pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z regulacją zawartą w art. 5a pkt 6 ustawy tejże ustawy nie pozwala na stworzenie uniwersalnego wzorca zachowań umożliwiającego jednoznaczne oddzielenie tych z nich, które rozpoznawać należy jako sprzedaż związaną z wykonywaniem pozarolniczej działalności gospodarczej (pkt 3), od odpłatnego zbycia osobistego mienia (pkt 8). W każdym przypadku o właściwej kwalifikacji przychodu zadecydować musi całokształt okoliczności faktycznych, w tym dotyczących zjawisk poprzedzających i towarzyszących zbyciu składników majątkowych (nieruchomości). Na związek uzyskiwanych przychodów ze źródłem wymienionym w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych może wskazywać, rozpatrywany całościowo, zespół powiązanych ze sobą działań podatnika, powtarzalnych, uporządkowanych, konsekwentnie prowadzących do osiągnięcia zysku, w szczególności łącznie polegających na wielokrotnym nabywaniu nieruchomości, ich zaawansowanym przygotowaniu do sprzedaży (tzn. w sposób wykraczający poza zwykły zarząd mieniem), wielokrotnym zbywaniu w celu zarobkowym odpowiednio przygotowanych nieruchomości.

    Jak już wskazano wyżej, w art. 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustawodawca zamieścił słownik pojęć ustawowych ,gdzie w pkt 6 zdefiniował pojęcie działalności gospodarczej na potrzeby tej ustawy. W konsekwencji dla potrzeb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wiążąca jest wyłącznie ta definicja działalności gospodarczej.

    Przyjęcie, że dana osoba fizyczna sprzedając nieruchomości (działki) działa w charakterze podatnika prowadzącego działalność gospodarczą wymaga ustalenia, że jej działalność w tym zakresie przybiera formę zawodową (profesjonalną), czego przejawem jest taka aktywność tej osoby w zakresie obrotu nieruchomościami, która może wskazywać, że jej czynności przybierają formę zorganizowaną, np. nabycie terenu przeznaczonego pod zabudowę, jego uzbrojenie, wydzielenie dróg wewnętrznych, działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży działek, wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia, uzyskanie decyzji o warunkach zagospodarowania terenu (zabudowy), czy wystąpienie o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanego obszaru, prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług developerskich lub innych tego rodzaju usług o zbliżonym charakterze. Przy tym, na tego rodzaju aktywność handlową wskazywać musi ciąg powyżej przykładowo przytoczonych okoliczności, a nie stwierdzenie jedynie faktu zaistnienia pojedynczych z nich.

    Niemniej jednak, przedstawiona we wniosku i jego uzupełnieniu aktywność Wnioskodawcy oraz zaprezentowany ciąg zdarzeń wykraczają poza ramy czynności związanych ze zwykłym wykonywaniem prawa własności w odniesieniu do przedmiotowej nieruchomości, a mianowicie:

    • Wnioskodawca wraz z siostrą zdecydowali się na podział działki;
    • Prace związane z podziałem działki zostały zlecone firmie geodezyjnej;
    • Wstępny projekt zakłada podział na 8 nieuzbrojonych działek rolnych o wielkości około 1000 m2 oraz drogi o powierzchni 789 m2;
    • Po podziale zamierzają sprzedać nowopowstałe działki wraz z drogą;
    • Wnioskodawca wystąpił z wnioskiem o decyzję o warunkach zabudowy dla nowopowstających działek, jednakże w chwili obecnej nie uzyskał odpowiedzi. Planowany sposób zagospodarowania terenu opisany we wniosku to Budynki jednorodzinne o powierzchni zabudowy do 200 m2 z dachem wielospadowym.
    • W celu znalezienia nabywców nowo powstałych działek Wnioskodawca wynajął Biuro Pośrednictwa Nieruchomości.
    • Wnioskodawca nie uzbroił ani nie ogrodził działki. Wnioskodawca wystąpił natomiast z następującymi wnioskami: - Wniosek o Wydanie Oświadczenie o Zapewnieniu Dostaw Energii Elektrycznej oraz Warunkach Przyłączenia Obiektu do Sieci Elektroenergetycznej - Wniosek o Wydanie Oświadczenia Zapewniającego Możliwość przyłączenia do Sieci Wodociągowej i Kanalizacji Sanitarnej do () Sp. z o.o. w ()
    • Ponadto w 2020 r. Wnioskodawca sprzedał działkę rolną o powierzchni 1514 m2 położoną w innej miejscowości.

    Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, że skoro Wnioskodawca podjął zespół konkretnych działań wykonywanych w sposób zorganizowany i ciągły oraz nakierunkowanych na osiągniecie przychodu z tytułu sprzedaży przedmiotowej działek, uzyskany przychód należy zakwalifikować do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

    Reasumując: na podstawie zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku i jego uzupełnieniu należy przyjąć, że planowana sprzedaż opisanej we wniosku nieruchomości w świetle przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych będzie dokonana w ramach działalności gospodarczej, a zatem spowoduje powstanie przychodu ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji, w oparciu o okoliczności przedstawione przez Wnioskodawcę, należy stwierdzić, że planowane zbycie nieruchomości należy rozpatrywać w kontekście przepisów art. 10 ust. 1 pkt 3 przywołanej wyżej ustawy. Oznacza to, że przychód uzyskany przez Wnioskodawcę z przedmiotowej sprzedaży winien być opodatkowany zgodnie z zasadami przewidzianymi dla tego właśnie źródła, tj. pozarolniczej działalności gospodarczej,

    Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

    Należy zaznaczyć, że dokonana przez Organ ocena stanowiska przedstawionego przez Wnioskodawcę dotyczy wyłącznie skutków podatkowych, jakie w przedmiotowej sprawie wystąpią po Jego stronie w związku ze sprzedażą nieruchomości, o której mowa we wniosku. Interpretacja nie rozstrzyga natomiast kwestii obowiązków innych podmiotów, w tym siostry Wnioskodawcy.

    Końcowo Organ zauważa, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku nie prowadzi postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym) przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa jest sam przepis prawa. Jeżeli zatem, przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie różnił się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

    Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

    Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

    1. z zastosowaniem art. 119a;
    2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
    3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

    Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa). Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 dnia października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.).

    Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

    Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

    Stanowisko

    nieprawidłowe

    Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej