Skutki podatkowe przyznania członkom samorządu stypendium, refundującego ze środków samorządu zawodowego, w tym ze składek członkowskich, w całości ... - Interpretacja - 0112-KDIL2-1.4011.163.2020.1.KF

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 12.03.2020, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.163.2020.1.KF, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Skutki podatkowe przyznania członkom samorządu stypendium, refundującego ze środków samorządu zawodowego, w tym ze składek członkowskich, w całości lub części koszty uczestnictwa członków samorządu poniesionych z tytułu opłat za uczestnictwo w szkoleniach oraz związane z tym obowiązki płatnika, dotyczące sporządzenia i wystawienia informacji PIT-11.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 stycznia 2020 r. (data wpływu 7 lutego 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 marca 2020 r. (data wpływu 9 marca 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych przyznania członkom samorządu stypendium, refundującego ze środków samorządu zawodowego, w tym ze składek członkowskich, w całości lub części koszty uczestnictwa członków samorządu poniesionych z tytułu opłat za uczestnictwo w szkoleniach oraz związanych z tym obowiązków płatnika, dotyczących sporządzenia i wystawienia informacji PIT-11 jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lutego 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych przyznania członkom samorządu stypendium, refundującego ze środków samorządu zawodowego, w tym ze składek członkowskich, w całości lub części koszty uczestnictwa członków samorządu poniesionych z tytułu opłat za uczestnictwo w szkoleniach oraz związanych z tym obowiązków płatnika, dotyczących sporządzenia i wystawienia informacji PIT-11.

We wniosku przedstawiono następujące stany faktyczne.

Wnioskodawca jest jednostką organizacyjną samorządu zawodowego (), posiadającą osobowość prawną (...). Podobnie, jak w przypadku innych samorządów zawodowych, reprezentujących osoby wykonujące zawody zaufania publicznego: adwokatów, radców prawnych, pielęgniarek i położnych przynależność do niego jest obowiązkowa, co wynika z art. 17 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej oraz (). Obowiązek ten dotyczy (), mających stwierdzone lub przyznane prawo wykonywania zawodu, wpisanych do rejestru (), prowadzonego przez właściwy organ samorządu, wykonujących zawód na terenie Izby.

Samorząd zawodowy () reprezentuje osoby wykonujące zawody () oraz sprawuje pieczę nad ich należytym i sumiennym ().

() ma prawo i obowiązek doskonalenia zawodowego, w szczególności w różnych formach kształcenia podyplomowego (). Zasady wykonywania obowiązku dotyczącego aktualizowania wiedzy i umiejętności zawodowych przez () określają przepisy rozporządzenia Ministra () w sprawie sposobów dopełnienia obowiązku doskonalenia zawodowego ().

Ustawa o izbach () nakłada na samorząd zawodowy () obowiązek prowadzenia lub udziału w organizowaniu doskonalenia zawodowego (), zaś członkowie samorządu () mają prawo korzystać z pomocy izb () w zakresie doskonalenia zawodowego ().

Działalność samorządu () jest finansowana m.in. ze składek członkowskich (). W celu realizacji ww. obowiązku, Wnioskodawca w ramach prawidłowego zarządzania majątkiem własnym (pochodzącym w znacznej części ze składek członków) przeznaczył jego część na udzielanie swoim członkom wsparcia finansowego w formie refundacji kosztów uczestnictwa w różnych formach szkolenia i doskonalenia zawodowego, podejmując uchwałę o utworzeniu funduszu stypendiów dla ().

Celem przyznawania stypendiów przez Wnioskodawcę jest umożliwienie () odbycia stażu w polskim lub zagranicznym ośrodku lub udział w kursach, warsztatach celem dokształcenia zawodowego (§ 1 Regulaminu przyznawania stypendiów ()). Stypendium przyznaje się w kwocie pokrywającej koszty udziału we wskazanej formie doskonalenia zawodowego, w tym opłatę za udział, koszty zakwaterowania, dojazdu, ekwiwalentu żywieniowego (§ 4 ust. 2 pkt 1-4 Regulaminu). O stypendia mogą się ubiegać (), którzy m.in. nie zalegają w opłacaniu składek członkowskich na rzecz samorządu () w dacie składania wniosku o przyznanie stypendium (§ 2 ust. 2 pkt 4 Regulaminu). Na stronie Wnioskodawcy powstała zakładka system stypendialny, gdzie są zamieszczane pliki do pobrania dla osób aplikujących o stypendium.

Środki na finansowanie stypendiów pochodzą z majątku własnego Wnioskodawcy, jako jednostki organizacyjnej samorządu zawodowego (), tworzonego w przeważającej części ze składek członkowskich. Obowiązek regularnego opłacania składek członkowskich na rzecz właściwej () ma charakter przymusowy (). Składka ta opłacana jest comiesięcznie w wysokości określonej w uchwale (). Nieopłacone w terminie składki członkowskie podlegają ściągnięciu w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji ().

() przekazują na rzecz Wnioskodawcy część składki członkowskiej w wysokości ustalonej uchwałą (). Zasady gospodarki finansowej samorządu () wynikają z Uchwały Nr ().

Wnioskodawca posiada osobowość prawną (). Wnioskodawca nie podlega wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego ani innych rejestrów urzędowych.

Zgodnie z art. () uchwala regulamin działania Wnioskodawcy. Obecnie obowiązuje Regulamin ().

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

Czy w zaistniałym stanie faktycznym, wobec nałożonych ustawowo obowiązków podnoszenia kwalifikacji zawodowych przez członków samorządu () oraz obowiązku pomocy i pieczy samorządu zawodowego w tym zakresie, realizowanie tego obowiązku w formie stypendium, refundującego ze środków samorządu zawodowego, w tym składek członkowskich, w całości lub części koszty uczestnictwa członków samorządu poniesionych z tytułu opłat za uczestnictwo w szkoleniach skutkował i nadal skutkuje po stronie beneficjentów funduszu stypendialnego powstaniem przychodu w rozumieniu art. 20 ust. 1. w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1387, z późn. zm.), jeżeli prawo do stypendium, a w konsekwencji prawo do refundacji kosztów uczestnictwa w szkoleniach przysługuje tylko członkom samorządu i to pod warunkiem opłacania składek członkowskich na rzecz samorządu i niezalegania z opłatą tych składek na dzień złożenia wniosku o stypendium?

  • Czy w zaistniałym stanie faktycznym Wnioskodawca był i jest zobowiązany, na podstawie art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wystawić swoim członkom (beneficjentom funduszu stypendialnego, korzystającym z uprawnienia do refundacji kosztów uczestnictwa w szkoleniach), informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu (PIT-11)?

  • Zdaniem Wnioskodawcy, refundacja ze środków samorządu zawodowego (w tym składek członkowskich), w całości lub części kosztów uczestnictwa członków samorządu poniesionych z tytułu opłat za uczestnictwo w szkoleniach, w zaistniałym stanie faktycznym, nie stanowi dla członka samorządu zawodowego () przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w rozumieniu art. 20 ust. 1. w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem prawo do refundacji kosztów uczestnictwa w szkoleniach przysługuje pod warunkiem bycia członkiem samorządu () oraz regularnego opłacania przez beneficjenta funduszu stypendialnego składek członkowskich.

    W konsekwencji wobec tego, że zwrot kosztów uczestnictwa w szkoleniach nie stanowi przychodu dla jego uczestnika (beneficjenta funduszu stypendialnego) Wnioskodawca w zaistniałym stanie faktycznym nie był i nie jest zobowiązany do wystawiania swoim członkom korzystającym z przedmiotowego uprawnienia informacji PIT-11 (art. 42a ww. ustawy).

    Podstawowym warunkiem korzystania z funduszu stypendialnego jest opłacanie składki członkowskiej na rzecz samorządu, co skutkuje ekwiwalentnością świadczeń pomiędzy członkiem samorządu a samorządem. Wskazać bowiem należy, że zachodzi wyraźna korelacja pomiędzy obowiązkiem samorządu (sprawowanie pieczy nad należytym wykonywaniem zawodu) a obowiązkami członków samorządu (uiszczanie składki członkowskiej). Składki członkowskie stanowiąc zasadnicze, dominujące źródło pozostających w dyspozycji samorządu środków finansowych umożliwiają sfinansowanie m.in. także szkolenia dla członków samorządu zawodowego poprzez jego refundację w formie świadczenia o nazwie stypendium. Wprawdzie składek członkowskich, pochodzących od konkretnych osób, nie da się już wyodrębnić, przyporządkować i powiązać z konkretnym, sfinansowanym ze środków samorządu przedsięwzięciem podejmowanym na rzecz jego członków, w tym przypadku refundacji różnych form doskonalenia zawodowego, nie zmienia to jednak zasadniczej dla sprawy kwestii, że w istocie rzeczy, to beneficjenci funduszu jako uczestnicy szkoleń faktycznie je dla siebie samych sfinansowali.

    Świadczenie wypłacane na podstawie uchwały nr () w sprawie utworzenia funduszu stypendiów dla () w celu doskonalenia zawodowego oraz regulaminu przyznawania stypendiów nazwane jest stypendium, niemniej jednak z racji tego, że w istocie stanowi ono zwrot kosztów poniesionych na udział w określonej formie kształcenia podyplomowego (), jest ono w swym charakterze zrównane z zapewnieniem () nieodpłatnego szkolenia.

    O takim charakterze świadczenia pieniężnego decyduje fakt, że osoba korzystająca z tego świadczenia musi przedłożyć sprawozdanie finansowe wraz z odpowiednimi fakturami lub dokumentami księgowymi potwierdzającymi poniesienie wydatków. W razie wykorzystania stypendium niezgodnie z celem określonym we wniosku lub w razie niezłożenia sprawozdania z wykorzystania stypendium, kwota wypłaconego stypendium podlega zwrotowi w całości lub zakwestionowanej części.

    Dowodzi to, że świadczenie wypłacane przez Wnioskodawcę jest refundacją poniesionych przez () kosztów kształcenia zawodowego.

    Stypendia przyznawane przez Wnioskodawcę mają następujące cechy:

    Po pierwsze, świadczenia pieniężne przyznawane przez Wnioskodawcę, zwane stypendiami, są przeznaczone wyłącznie dla (), którzy w dacie składania wniosku o stypendium nie posiadają zaległości w opłacaniu składki członkowskiej na rzecz samorządu (), co wynika z § 2 ust. 2 pkt 4 regulaminu stanowiącego załącznik nr 1 do uchwały ().

    Po drugie, stypendium Wnioskodawcy może być przyznane () tylko jeden raz (tak § 3 ust. 1 regulaminu przyznawania stypendiów), co powala stwierdzić, że raz na całe życie () może skorzystać z tego stypendium, co z kolei przekłada się na cechę ekwiwalentności tego świadczenia w zamian za stypendium () będzie płacił składkę członkowską przez dalsze swoje życie zawodowe (stypendia są skierowane do młodych () do 35 roku życia, zatem przewidywany okres spłaty jest wystarczająco długi, aby przyjąć wzajemność świadczeń () i Wnioskodawcy.

    Po trzecie, stypendium jest świadczeniem w istocie polegającym na zwrocie udokumentowanych przez () kosztów kształcenia, zatem jest ono formą, w jakiej samorząd () finansuje () realizację obowiązku doskonalenia ustawicznego.

    Po czwarte, zorganizowanie dla () doskonalenia zawodowego mieści się w zadaniach samorządu zawodowego, o których mowa w ustawie z dnia (). Ogół () po to m.in. płaci składkę członkowską, aby samorząd organizował lub finansował możliwość doskonalenia zawodowego swoich członków.

    W tej sytuacji wypłacane () na podstawie uchwały () świadczenia pieniężne (stypendia) nie były i nie są przychodem podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. () w ramach doskonalenia zawodowego uczestniczą w szkoleniach, których koszt jest refundowany w całości lub częściowo ze środków pochodzących ze składek członkowskich, pod warunkiem regularnego opłacania składek członkowskich, i nie sposób przyjąć, że po stronie uczestników szkoleń (beneficjentów funduszu stypendialnego) powstało przysporzenie majątkowe, a w konsekwencji przychód w rozumieniu art. 20 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

    Mając na uwadze fakt, iż zwrot kosztów uczestnictwa w szkoleniach nie stanowi przychodu dla jego uczestnika, Wnioskodawca w zaistniałym stanie faktycznym nie jest zobowiązany do wystawiania swoim członkom, korzystającym z przedmiotowego świadczenia, informacji PIT-11 na podstawie art. 42a cytowanej ustawy.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych stanów faktycznych jest prawidłowe.

    Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

    Z treści powyższego przepisu wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartym w cytowanej ustawie, bądź od których zaniechano poboru podatku.

    W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

    Za przychody należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną, jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.

    Dla celów podatkowych nieodpłatne świadczenie obejmuje działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i gospodarcze w działalności osób, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy. Podkreślić również należy, że do nieodpłatnych świadczeń nie zalicza się świadczeń mających formę pieniężną, w tym również świadczeń w postaci refundacji kosztów.

    Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednym ze źródeł przychodów są inne źródła.

    Stosownie do treści art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

    Użyte w tym przepisie sformułowanie w szczególności oznacza, że przepis zawiera tylko przykładowe wyliczenie przychodów, co oznacza, że przysporzenia majątkowe, nie zaliczane do pozostałych źródeł przychodów stanowią przychody objęte tym przepisem.

    Na podstawie art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

    Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest jednostką organizacyjną samorządu zawodowego (). Podobnie, jak w przypadku innych samorządów zawodowych, reprezentujących osoby wykonujące zawody zaufania publicznego: adwokatów, radców prawnych, pielęgniarek i położnych przynależność do niego jest obowiązkowa. Obowiązek ten dotyczy (), mających stwierdzone lub przyznane prawo wykonywania zawodu, wpisanych do rejestru (), prowadzonego przez właściwy organ samorządu, wykonujących zawód na terenie Izby. Samorząd zawodowy () reprezentuje osoby wykonujące zawody () oraz sprawuje pieczę nad ich należytym i sumiennym wykonywaniem. () ma prawo i obowiązek doskonalenia zawodowego, w szczególności w różnych formach kształcenia podyplomowego. Ustawa () nakłada na samorząd obowiązek prowadzenia lub udziału w organizowaniu doskonalenia zawodowego (), zaś członkowie mają samorządu mają prawo korzystać z pomocy samorządu w zakresie doskonalenia zawodowego (). Działalność samorządu jest finansowana m.in. ze składek członkowskich. W celu realizacji ww. obowiązku Wnioskodawca w ramach prawidłowego zarządzania majątkiem własnym (pochodzącym w znacznej części ze składek członków) przeznaczył jego część na udzielanie swoim członkom wsparcia finansowego w formie refundacji kosztów uczestnictwa w różnych formach szkolenia i doskonalenia zawodowego, podejmując uchwałę o utworzeniu funduszu stypendiów dla (). Celem przyznawania stypendium jest umożliwienie () odbycia stażu w polskim lub zagranicznym ośrodku lub udział w kursach, warsztatach celem dokształcenia zawodowego. Stypendium przyznaje się w kwocie pokrywającej koszty udziału we wskazanej formie doskonalenia zawodowego, w tym opłatę za udział, koszty zakwaterowania, dojazdu, ekwiwalentu żywieniowego. O stypendia mogą się ubiegać (), którzy m.in. nie zalegają w opłacaniu składek członkowskich na rzecz samorządu () w dacie składania wniosku o przyznanie stypendium. Środki na finansowanie stypendiów pochodzą z majątku własnego Wnioskodawcy jako jednostki organizacyjnej samorządu zawodowego (), tworzonego w przeważającej części ze składek członkowskich. Obowiązek regularnego opłacania składek członkowskich na rzecz właściwej () ma charakter przymusowy. () przekazują z kolei część składki członkowskiej na rzecz Wnioskodawcy.

    Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że zgodnie z ustawą z dnia () przynależność () do samorządu jest obowiązkowa (), zaś członkowie tego samorządu są, co do zasady, obowiązani regularnie opłacać składkę członkowską. Ponadto, z tytułu przynależności do samorządu jego członkowie mają prawo do korzystania z pomocy izb w zakresie doskonalenia zawodowego (). Natomiast, zadaniem samorządu jest m.in. sprawowanie pieczy nad należytym i sumiennym wykonywaniem zawodu () oraz prowadzenie lub udział w organizowaniu doskonalenia zawodowego ().

    Z kolei, w myśl art. 18 ust. 1 ustawy z dnia (...), () mają obowiązek doskonalenia zawodowego, w szczególności w różnych formach kształcenia podyplomowego.

    W praktyce, izby () organizują różnego rodzaju szkolenia, kursy, studia podyplomowe itp., przy czym w zależności od sytuacji są to formy podnoszenia kwalifikacji zawodowych przeprowadzane bezpośrednio przez samorząd, jak i za pośrednictwem innych podmiotów. (), po spełnieniu określonych Regulaminem warunków, mogą uczestniczyć w ww. szkoleniach bezpłatnie bądź uzyskać całkowitą albo częściową refundację.

    Odnosząc się do podnoszonej przez Wnioskodawcę kwestii ekwiwalentności świadczeń w relacji między samorządem zawodowym, a osobami wchodzącymi w jego skład wskazać należy, że zachodzi wyraźna korelacja pomiędzy obowiązkiem samorządu (sprawowanie pieczy nad należytym wykonywaniem zawodu), a obowiązkami członków samorządu (uiszczanie składki członkowskiej). Składki członkowskie stanowiąc zasadnicze, dominujące źródło pozostających w dyspozycji izby środków finansowych, umożliwiają sfinansowane, m.in. także szkolenia dla członków samorządu zawodowego. Wprawdzie składek tych, pochodzących od konkretnych osób, nie da się już wyodrębnić, przyporządkować i powiązać z konkretnym, zorganizowanym i sfinansowanym ze środków izby przedsięwzięciem podejmowanym na rzecz przynależących do niej członków, w tym przypadku zorganizowaniem szkolenia, nie zmienia to jednak zasadniczej dla sprawy kwestii, że w istocie rzeczy, to uczestnicy szkolenia faktycznie je dla siebie samych sfinansowali co stanowi o tym, że w sytuacji przedstawionej przez Wnioskodawcę, nie mamy do czynienia z podlegającym opodatkowaniu przychodem w postaci nieodpłatnego świadczenia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 oraz art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

    Zatem, w sytuacji, gdy ekonomiczny ciężar szkoleń, kursów czy warsztatów ponosi samorząd, ale w praktyce środki te pochodzą ze składek uiszczanych przez (), po stronie uczestników szkoleń czy innych form dokształcania nie powstaje przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

    Podsumowując, w okolicznościach niniejszej sprawy należy uznać, że wobec nałożonych ustawowo obowiązków podnoszenia kwalifikacji zawodowych przez członków samorządu () oraz obowiązku pomocy i pieczy samorządu zawodowego w tym zakresie, realizowanie tego obowiązku w formie stypendium, refundującego ze środków samorządu zawodowego, w tym składek członkowskich, w całości lub części koszty uczestnictwa członków samorządu poniesionych z tytułu opłat za uczestnictwo w szkoleniach nie skutkował i nadal nie skutkuje po stronie beneficjentów funduszu stypendialnego powstaniem przychodu w rozumieniu art. 20 ust. 1. w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

    W konsekwencji na Wnioskodawcy, jako płatniku, nie ciążył i nie ciąży obowiązek, o którym mowa w art. 42a ust. 1 tej ustawy, polegający na sporządzeniu dla swoich członków (beneficjentów funduszu stypendialnego, korzystających z uprawnienia do refundacji kosztów uczestnictwa w szkoleniach) informacji (PIT-11) i przekazania jej podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu.

    Końcowo, biorąc pod uwagę dołączone do wniosku dokumenty należy wskazać, że ze względu na specyfikę postępowania interpretacyjnego organ upoważniony do wydania interpretacji indywidualnej orzeka tylko i wyłącznie w obrębie stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę. Co oznacza, że organ rozpatrujący konkretną sprawę nie ma możliwości modyfikowania (uzupełniania, odtwarzania) stanu faktycznego tej sprawy, nie prowadzi również postępowania dowodowego w trybie działu IV Ordynacji podatkowej. Stąd też dołączone do wniosku dokumenty nie podlegały analizie.

    Zaznaczyć również należy, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, w związku z czym niniejsza interpretacja jest wiążąca wyłącznie dla Wnioskodawcy jako podmiotu występującego z wnioskiem o wydanie interpretacji, nie wywiera natomiast skutku prawnego dla innych izb ().

    Interpretacja dotyczy zaistniałych stanów faktycznych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

    Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

    1. z zastosowaniem art. 119a;
    2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
    3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

    Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

    Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

    Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

    Stanowisko

    prawidłowe

    Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej